📍حق، ملک و حکم.
در بعضی از قوانین جدید حق را این گونه تعریف کرده اند« الحق ما یجعل لصالح الشخص» اگر حق این گونه تعریف شود، باید حکم را این گونه تعریف کرد« الحکم ما یجعل علی الشخص» . و ممکن است ملک را این گونه تعریف کرد: «الملک ما یجعل للشخص» در هر سه تعریف اعتبار وجود دارد اما سنخ اعتبار مختلف است.
به نظر بنده اگر در جایی مقنِّن سلب سلطنت بکند حکم است اگر جعل سلطنت بکند ملک است و اگر در جایی جعل سلطنت بر سلطنت بکند حق است.
🎙 آیت الله سید احمد مددی.
📚 خارج فقه 1397/06/03 .
@osol_fegh
.
📍لغت همان عرف است در مقام استعمال.
... كيف يتصور أن يكون هناك لفظ يفيد معنى بحسب العرف يستعمله مثله عليه السلام و هو أخطب العرب ثم لا تعرفه اللغة؟! و هل العرف الاّ المعروف من اللغة الذي يعرفه أهلها بحسب مرحلة الاستعمال؟
📚 المیزان.
✍علامه سید محمد حسین طباطبایي.
@osol_fegh
.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📍رابطه فقه و عرفان.
فقه بعنوان مدبر حکمت عملی به بحث از فطرت می پردازد، اما شاید گمان شود درصورتی فقه عهد دار تفسیر فطریات می شود که نص از پیامبر بیرونی در دسترسش نباشد و او شروع به مراجعه بوجدان کند، اما این نکته قابل اهمیت است که کسی نگفته انسان نمی تواند پیامبر بیرونی و نص را به پیامبر درونی یا همان وجدان و فطریات برگرداند ! حضرت آیت الله بهجت در اصول خود به این نکته تاکید می کنند که شخص می تواند نصوص شرعی و احکام شرعی را به فطریات بشر بازگرداند .
با نکاتی که در کانال بیان میشود و بحث از مکاتب مختلف فلسفی که شد، بیان شد که رواقیگری اگر در تمدن اسلامی پیگیری شده باشد یا لااقل مباحثی بسیار نزدیک به آن شیوه فلسفی در تمدن اسلامی باشد، همانا آن فقهاء و فقه اسلامی است.
مشکل آن نیست که احکام شرعی را نمی توان به فطریات بازگرداند، مشکل آن است با شیوه ارسطویی نمی توان این کار را کرد !!! والا بارها و بارها خداباوران در تمدن های مختلف باشیوهای حرکت جزء به کل و شیوه رواق توانستند این کار را بکنند .
و اما عرفان بمنزله سیر در فطرت است و شناخت خود است و وصل شدن و پرورش گنج معرفت بشری و سیر در مجاری آن است .
بگذارید در یک جمله خلاصه کنم کلامم را ؛ فقه زبان استدلالی عرفان عملی است .
@osol_fegh
.
هدایت شده از فتاوای رهبر انقلاب
🔸 واجب بودن شرکت در انتخابات
⁉️ آیا شرکت در انتخابات جمهوری اسلامی ایران واجب عینی است یا کفایی؟
✅ واجب عینی است.
🆔 @khamenei_ahkam
📍مقالۀ: بررسی فقهی و حقوقی مفهوم حق و حکم.
✍دکتر سید علیرضا فروغی.
@osol_fegh
.
الوافي 🇵🇸
📍مقالۀ: بررسی فقهی و حقوقی مفهوم حق و حکم. ✍دکتر سید علیرضا فروغی. @osol_fegh .
📍مقالۀ: بررسی فقهی حقوقی مفهوم حق و ملک.
✍دکترسیدعلیرضا فروغی.
@osol_fegh
.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ارتحال امامت جمعه موقت تهران ، آیت الله امامی کاشانی را به دوستداران و تلامذه ایشان تسلیت عرض میکنم.
✍محي الدین.
@osol_fegh
.
الوافي 🇵🇸
📍لحظه صدور حکم ارتداد جبهه ملی توسط امام . هر کدام از وکلای عام مردم ، چنانچه درگیری های آنان بصورت
📍انحلال دو حزب سیاسی اصولگرا و اصطلاح طلب.
خدمت حضرت آیت الله العظمی امام خامنهای حفظه الله رهبر مسلمین جهان .
باتوجه به خللی که در اجرای سیاست های کلی نظام مقدس جمهوری اسلامی توسط دو حزب مذکور در طی سالیانی حاصل شده.
اینجانب بعنوان یکی از اهل قلم از معظم له درخواست می کنم دستور به انحلال این دو حزب بدهید .
✍محي الدین.
الوافي 🇵🇸
📍 سیاست اسلامی . چنانچه در متن مفتاح الکرامة مشاهده کردید ، سیاست قسمی از فقه اسلامی است که انتظام
📍سیاست های کلی نظام جمهوری اسلامی بر پایه ی مذهب جعفری:
🌐 https://maslahat.ir/0001Iv
@osol_fegh
.
الوافي 🇵🇸
📍الفلسفة الرواقیة : اهمیت منطق رواقی در شناخت نظام دال و مدلولی . 📌 قسمت چهارم . اگر کسی بخواهد منط
📍 الفلسفة الرواقیة.
📌قسمت پنجم قیاس دوم رواقی مدار تئوری های عدمی فقه (اصول فقه) .
"لو کان ذالک الحکم ثابتاً، لکان علیه دلالةً شرعیةً، لکن لیس کذالک و یجب نفیه" (الوافیة ۱۷۸).
عبارتی که مشاهده می کنید صورت دوم از صور چهارگانه استدلال رواقی است؛ اگر آ آنگاه ب اما چنین نیست که ب بنابراین چنین نیست که آ .
عبارت الوافیة که فاضل آن را در تعریف برائت اصلیه یا همان اصالة نفی آورد، شکل دوم قیاس رواقی است (اینکه اسکندر افریدوسی اشکال رواقی-اتمی را بصورت بسیار کج و معوج با اشکال مشائی-طبقه ای بهم آمیخت مجالی وسیع برای بحث می طلبد که این پست جای آن نیست)، قبل از تعریف برائت اصلیه تعریفی از استصحاب حال عقل می دهد که بر آدم ذکی پوشیده نیست که این دو عنوان یک تعریف دارند، به عبارتی استصحاب حال عقل تقسیم می شود به برائت اصلیه که تعریفش در بالا آمد و برائت مستمره که همان استصحاب حال شرع است (درواقع استصحاب و برائت دو روی یک سکه اند) مرحوم شیخ انصاری تعبیر می کنند به ابقاء ما کان ، فقط فرق برائت مستمره و اصلیه در این است که برائت اصلیه در امور عدمی است و برائت مستمره در امور وجودی (مثلا استصحاب طهارت در وضو سابق برای صلاة لاحق که اگر شک در اصل وجود وضو نباشد جاری است).
از مجال بحث خارج نشویم: کلیه تئوری های عدمی (اصول فقه) بازگشت به همین جمله عربی مذکور در متن دارد، چنانچه در متن گفته شد "اگر دلالت شرعیه نبود حکم به نفی" می کنیم . سابقا کلیه مباحث علم اصول را در قالب نظام دال و مدلولی خدمت همراهان کانال تقدیم کردم که به حسب دال ، مدلول ، دلالت چه اصول عدمی تعریف می شود .
من باب نمونه اصل عدم مجاز می گوید وقتی نشانه ای بر مجاز گویی نیافتی اصل عدم مجاز و ثبوت(وجود) اصالة الحقیقة است، وقس علی هذا با فعلل و تفعلل .
ناگفته نماند شما در تئوری های عدمی لغوی بجای دلالت شرعیه در متن می توانید دلالت لغویه بگذارید یا دلالت عرفیه بگذارید، ناگفته نماند که این بیان به این منزله نیست که نگارند قائل به این همانی حقیقة لغویه و عرفیه و شرعیه باشد.
به عبارت دیگر : برای ساخت ماهیة فقهی نیاز به پژوهش در اسباب شروط موانع صحت فساد طهارت نجاست و... هر آنچه که علامت حکم تکلیفی است داریم، در واقع هر آن خصوصیتی که ماهیتی همچون غصب را می سازد در عصر تشریع برای فقیه مهم است درواقع فقیه موضوع شناس عرف تشریع است ! ، در باب شناخت این علامات شرعی یا همان احکام وضعی نیاز به دانست دو نوع تئوری است یکی عدمی یکی وجودی ، در این پست دانسته شد تئوری های عدمی همه در آن عبارت عربی مذکور در بالا نهفته شده است که همان صورت دوم استدلال فلاسفه رواقی بود .
@osol_fegh
.
الوافي 🇵🇸
📍 الفلسفة الرواقیة. 📌قسمت پنجم قیاس دوم رواقی مدار تئوری های عدمی فقه (اصول فقه) . "لو کان ذالک الح
📍استصحاب عدم یا همان علم اصول .
از مجموع مطالبی که گفته شد می توان اینگونه گفت که اندیشمند اصولی علم اصول در حال استصحاب عدم است برای فهم معنی .
و این استصحاب عدم را در احکام وضعیه جاری می کند.
به عبارتی محقق اصولی می گوید یا سبب شرط مانع صحت فساد طهارت نجاست و... فلان حکم تکلیفی نیست راساً یعنی از اول تشریع چنین علامتی نبوده ، یا محقق اصولی میگوید زائد بر این علامات در فلان حکم شرعی علامتی احصاء نشد .
به اولی میگوید استصحاب حال عقل به دومی می گویند استصحاب حال شرع .
🌅خارطة الاصول، د.محمد الیحیی .
@osol_fegh
.
الوافي 🇵🇸
📍استصحاب عدم یا همان علم اصول . از مجموع مطالبی که گفته شد می توان اینگونه گفت که اندیشمند اصولی عل
📍 استصحاب حال شرع یا تنقیح مناط .
نوع دیگری از برائت را می توان نام برد تحت عنوان برائت مستمره که به آن استصحاب حال شرع نیز می گویند .
فقیه بعد از ملاحظه مدرک که عمدتا روایت است به این نتیجه می رسد تعلیل در روایت را به کل موضوع سرایت بدهد .
مثلا در روایت آمده الخمر حرام لانه مسکر ، فقیه با درنظر گرفتن اسکار موضوع را تعمیم می دهد و می گوید کل مسکر حرام ، می بینیم که در اینجا فقیه حکم حرمت را با استصحاب به کلیه مسکرات سرایت داد .
به این استصحاب می گویند استصحاب حال شرع یا برائت مستمره یعنی فقیه حال شرع که حرمت است را با لحاظ وجود سبب اسکار و عدم مانع به کلیه مسکرات سرایت داد و این عدم مانع همان برائت مستمره است یعنی دلالتی بر عدم سرایت نیافتم پس مستمرا مانعی در این استصحاب حال شرع نیست !
در تعریف تنقیح مناط آمده : کل ما اقترن بوصف لولم یکن لتعلیل لکان بعیدا .
در ادامه اقسام تنقیح مناط (غیر از تقسیم آن به ظنی و قطعی) را ذکر خواهم کرد، این مطلب سابقه ای در مسائل علم اصول ندارد و طرح اقسام تنقیح مناط بی سابقه خواهد بود .
@osol_fegh
.
الوافي 🇵🇸
📍 استصحاب حال شرع یا تنقیح مناط . نوع دیگری از برائت را می توان نام برد تحت عنوان برائت مستمره که ب
📍العلة تعمم و تخصص .
نمی توان گفت تنقیح مناط قطعی همان استصحاب حال شرع است، بلکه صحیح آن است یکی از ابزار های استصحاب حال شرع تنقیح مناط است در کنار ابزار های دیگری چون تنقیح مناط ظنی(قیاس ممنوعه)، منصوص العلة، الغاء خصوصیت، سبرو تقسیم.
خود تنقیح مناط به اشکال گوناگونی انجام می شود که اصولیون اینگونه بر شمردند :
_ مسئله ضد
_ مسئله مقدمه واجب
_ مسئله مفاهیم
پس می توان نتیجه گرفت که در این سه مسئله از غیر مستقلات عقلیه ما در حال پژوهش در وصف مقترن به موضوع هستیم که آیا باعث تعمیم موضوع می شود یا نه .
🌅 خارطة علم الاصول، د.عبدالقادر جعفر جعفر .
@osol_fegh
.
الوافي 🇵🇸
متن سیاست های (قوانین) کلی حفظ محیطزیست. @osol_fegh .
📍طرح اجرایی برای سیاست های کلی حفظ محیطزیست.
مقام معظم رهبری با توجه به اصل ۱۱۰ قانون اساسی موظف به نوشتن قوانین کلی نظام جمهوری اسلامی هستند .
معظم له چندین سال پیش سیاست های را در قبال محیط زیست ابلاغ کردند .
اینجانب برای اجرای آن سیاست ها در قالب موضوع شناسی و مطالعه بخشی از فعالیت های جغرافی دانان و اندیشمندان تغییرات اقلیمی طرحی را معرفی میکنم :
ایجاد جنگل های وسیع با کمک علوم نانو و جنگل کاری مدرن همانند واترباکس بهترین ایده اجرایی آن سیاست های ابلاغی است .
جنگل های وسیع باعث
_تصفیه گازهای گلخانه ای
_ایجاد رطوبت در هوا و درنتیجه جذب آن رطوبت توسط واترباکس برای آبیاری گیاه
_جذب ابر های بارشی توسط رطوبت هوای حاصله از درختان و ایجاد چرخه منظم بارشی
_درنتیجه پایین آمدن سطح گرمایش زمین
می شود .
این طرح اجرایی برای سیاست ها و قوانین کلی محیط زیست عوارض طرح هایی همچون نفوذ به آبهای فسیلی و شیرین سازی آب دریا و بازگرداندن نمک آب شیرین شده به دریا که باعث تغییر اکوسیستم دریا ها و در نتیجه تخریب اقیانوس ها می شود را ندارد .
این طرح را می توان در زیر شاخه موضوع شناسی و علوم قضایی با مشورت جغرافیدانان طبقه بندی کرد .
#هرهکتارجنگل_طبیعی_سالانه_دوهزار_و500مترمکعب_آب_تولید_میکند
#روز_درختکاری
@osol_fegh
.
📍 فرق سبب و علة در مکتب حنفیة .
والضابط في المسألة ذكره ابن نجيم رحمه الله فقال:
وما يترتب عليه الحكم:
إما أن لا يدرِِك العقل تأثيرَه، أو يدرك، أما الثاني فإنه يخص باسم العلة كما ذكر في مبحث القياس، وأما الأول: فإما أن لا يكون بصنع المكلف، كالوقت للصلاة فيخص باسم السبب، أو يكون بصنع المكلف وهو: إما أن يكون الغرض من وضعه ذلك الحكم، كالبيع للملك، فهو علة ويسمى سبباً مجازاً، وإن لم يكن الغرض من وضعه ذلك الحكم، كشراء الجارية لملك المتعة؛ فإن العقل لا يدرك تأثير لفظ "اشتريت" في هذا الحكم وهو ملك المتعة، وهو بصنع المكلف، وليس الغرض من الشراء ملك المتعة بل ملك الرقبة، وهنا يسمى سبباً.
📚فتح الغفار في شرح المنار، لابن نجيم، ص263.
@osol_fegh
.
📍فرق محقق و حامل کتب .
نقل هست از برخی از دوستان که برخی از محققین در کتابخانه ها که حضور دارند، ساعت ها به دیوار خیره می شوند و بعوض مطالعه خروارها کتاب در حال اندیشیدن هستند .
اساسا شأن مَن حقق له الوجود یا همان محقق این است، مطالب برای او محقق شوند یعنی مطالب را کنهاً و بصورت ذاتی درک کند، که این مطلب جز با تفکر حاصل نمی شود.
🌅تمثال استاد محمد جواد شبیری زنجانی حفظه الله.
@osol_fegh
.
📍مکاتب فقهي جهان اسلام .
مکاتب فقهي جهان اسلام با شیوه های مواجه با لغت و عرف [مذهب] هر گروه در عکس مشخص شد.
@osol_fegh
.
الوافي 🇵🇸
📍 استصحاب حال شرع یا تنقیح مناط . نوع دیگری از برائت را می توان نام برد تحت عنوان برائت مستمره که ب
📍علوم قضایی.
علم قضا به شاخه ای از حکمت عملی اطلاق می شود که قاضی بر عکس فقیه به شناخت تخصیص و تعمیم موضوع در عرف و لغت زمان صدور اتهام و جرم می پردازد، در حالی که فقیه به تعمیم و تخصیص موضوع در عرف و لغت زمان صدور حکم می پردازد.
علم قانون (یاهمان اصطلاح غلط علم حقوق) چیزی غیر از علم قضا است، علم قانون همان علم فقه اسلامی است .
اساس عمل قاضی در علم القضاء اصالة برائة مستمره است؛ یعنی مفروض قاضی آن است که متهم متهم است مگر خلافش ثابت شود آنهم از اماراتی محکم که مجموع آنان باعث رفع اتهام می شود .
برعکس کار وکلاء (فرقی بین وکلای عام و خاص نیست)، که اساس کار آنها در علم وکالة اصالة برائة اصلیة است؛ یعنی در صدد آن است تا بري الذمة بودن موکل خود را ثابت کند.
هر دوی قاضی و وکیل در استفاده از علم تفسیر قانون (تئوری های عدمي قانون[فقه]/همان اصول فقه) مشترک اند.
@osol_fegh
.
الوافي 🇵🇸
📍علوم قضایی. علم قضا به شاخه ای از حکمت عملی اطلاق می شود که قاضی بر عکس فقیه به شناخت تخصیص و تعمی
📍علوم قضایی ۲.
به عبارتی دیگر قاضی در علم القضاء به استصحاب حال قانون تمسک می کند، و وکیل در علم الوکالة به استصحاب حال عقل (عرف) بر برائة ذمه موکل خود.
اما زمانی که وکیل در دفاع خود از مدعي دفاع می کند، در واقع در حال چینش امارات و نشانه های عرفی لغوی در تعمیم و تخصیص موضوع برای مجرم شناختن متهم است، یعنی وکیل در ساحت دفاع از مدعی همکار قاضی می شود در تعمیم یا تخصیص موضوع به منکر، و موظف است امارات را به بهترین وجه برای قاضی در اثبات جرم متهم، تقریر کند .
پس ساحت وکیل در دفاع از منکر (متهم) استصحاب حال عقل و عرف است.
و ساحت وکیل در دفاع از مدعی استصحاب حال قانون است.
🌅 مجلس شورای اسلامی ، محل اجتماع وکلای عام.
@osol_fegh
.
📍سپاه پاسداران قدم اول امام در جهت تقریب مذاهب .
برای ایجاد یک حکومت سیاسی واحد بین المسلمین به سه قدم نیاز داریم؛
قدم اول قشون واحد
قدم دوم اقتصاد واحد
قدم سوم سیاست واحد
دانستیم که علم سیاست در جهان اسلام بخشی از علم القانون (فقه اسلامی) است بعنوان حفظ شریعت و قوانین شارع مقدس .
و همچنین دانسته شد که سیاست بخشی از احکام تکلیفی است.
امام خمینی با زیرکی تمام بعنوان یک فقیه سیّاس بنای قشون واحد را گذاشتند و این لشکر واحد امروز در عراق یمن لبنان و سوریه تحت عنوان نیرو های مقاومت حضور دارند.
گام بعدی اقتصاد واحد اسلامی است که میتواند توسط کشور های مسلمان ایجاد شود .
@osol_fegh
.