eitaa logo
اصول دین (زیر نظر استاد محمدی)
11هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
1.3هزار ویدیو
235 فایل
پاسخ به سوالات اعتقادی پاسخ شخصی استاد محمدی به سوال شما ارسال سوال به @osooledin_110. (ادمین کانال)
مشاهده در ایتا
دانلود
❓سؤال: با عرض سلام واحترام حضور شما استاد گرامی من در یکی از سخنرانی های حضرت عالی شنیدم که فرمودید ثروت داشتن چیز بدی نیست آنچه بد هست وابستگی به ثروت هست ، مولا علی علیه السلام هم ثروت و املاک زیاد داشتند اما وابسته به آنها نبودند پس چرا با وجود تمکن مالی حضرت مجبور شدند چادر حضرت زهرا سلام الله علیها را گرو پیش همسایه ی یهودی خود بگذارند تا از او جو یا گندم یا چیزی از این قبیل قرض کنند ؟ ✅ پاسخ: بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم اوّلا که خب مراحل فرق می کرد. آن زمانی که اوائل حضور پیامبر در مدینه بود، خب همۂ مسلمان ها فقیر بودند و وضع اقتصادی خیلی بد بود، خیلی ها گرسنه بودند. این اصحابِ صُفّه [که]چیزی حدود سیصد چهارصدتا اسم هم از آنها برده شده، لباس سِتر عورت نداشتند که در نماز شرکت کنند. خود پیامبر گاهی سه شبانه روز هیچ چیز،دهیچ غذایی از گلویشان پایین نمی رفت؛ در آن شرایط آن صحبتهایی را که[گفتید]، آنجا[و در آن زمان بوده، حالا]اگر بپذیریم آن نقل ها را؛ آن نقل ها را اگر بپذیریم مال آن زمان است. اما بعدها که حضرت نخلستان ها را آباد کرد، آن نخلستان ها، آن چاه ها هنوز هست. آن قنات ها هنوز هست در ذوالحلیفه و تحت عنوان اَبیار علی یا آبیارعلی هنوز هم هست؛ تابلو هم دارد. خب اینها را که آباد کرد حضرت، نخلستانها و قنات ها را[که آباد کرد، ثروتی به دست آورد]. مثلا در یمبو که یک روستایی بود کنار دریا که الان شهر شده، آن جا حضرت مزارعی داشت که در آمدهای حضرت از آن مزارع در طول سال چهل هزار دینار بود. چهل هزار دینار یعنی چهل هزار سکه طلا، شما حساب کنید می بینید که یعنی دیه چهل تا انسان. درآمد یک جای حضرت بود. پس حضرت اواخر که دیگر کارها را کرده بود، کارهای تولیدی که در دوره خانه نشینی که[کرده بود و] حضرت رفت سراغ عرض کنم آباد کردن نخلستان ها و کارهای تولیدی، دیگر آن زمان کل جامعه اسلامی هم وضع شان خوب شده بود دیگر. آن موقع بله حضرت ثروت هم داشت، ولی مصرف نمی کرد. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
326.2K
❓سؤال بزرگواران سلام علیکم عرض ادب و احترام خدمت استاد محمدی حفظه الله، لطفاً استاد بزرگوار توضیح میفرمایند با توجه به اینکه با برپایی قیامت خورشید خاموش میشود معنای مضامین آیات که می‌فرماید بهشتیان در زیر سایه های خنک بهشتی میباشند چیست زیرا با توجه به اینکه خورشید در هم پیچیده میشود آیا بهشت گرما یا خورشید وجود دارد (سؤال کمی خلاصه شده است) 📌📌 کانال اصول دین پاسخ به سوالات اعتقادی توسط حجت الاسلام والمسلمین رضا محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
❓سؤال بزرگواران سلام علیکم عرض ادب و احترام خدمت استاد محمدی حفظه الله، لطفاً استاد بزرگوار توضیح میفرمایند با توجه به اینکه با برپایی قیامت خورشید خاموش میشود معنای مضامین آیات که می‌فرماید بهشتیان در زیر سایه های خنک بهشتی میباشند چیست زیرا با توجه به اینکه خورشید در هم پیچیده میشود آیا بهشت گرما یا خورشید وجود دارد (سؤال کمی خلاصه شده است) ✅ پاسخ: بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم اوّلا ادبیاتی که ما صحبت می کنیم برای دنیا داده شده، نه برای بهشت. و لذا خیلی از حقایق بهشت، با این ادبیات قابل بیان نیست. این که برای انسان در دنیا یکی از لذت ها[بودن در سایه است] مخصوصا برای جاهایی مثل عربستان و جزیرة العرب که[شرایط جوی خاصی دارد]؛ سایه که یکی از بزرگترین نعمت های الهی محسوب میشد[بسیار لذت بخش بود و]چون پیدا کردن سایه هم[در این مناطق] کار ساده ای نیست، آن هم سایه ای خنک، که خب آن هم برای خودش لذتی است. حالا [یک]این[چنین]لذتی را قرآن می خواهد منتقل کند، واژه ای دیگر هم نیست، جز همین که بگوید سایه های روح افزا، سایه های دل افزا. لزوما[برای وجود داشتن]سایه لازم نیست که حتما آفتابی باشد تا سایه ای هم باشد. و لزوما لازم نیست که حتما عرض کنم که رنج و دردی باشد، می خواهد آن لذتی که اگر مثلا فرض کنید که صحرای عربستان بود، در آن صحرای وحشتناک، یک سایه خنک پیدا می کرد، چقدر لذت از آن می بُرد؟! [این نوع لذت را می خواهد وصف کند] در بهشت چنین چیزهایی با لذتهای خیلی بیشتر وجود دارد. ادبیاتی وجود ندارد که بخواهد این مطلب را بیان کند. مطلب بعدی این که در روایات داریم که عرض کنم که در بهشت[حالتی وجود دارد] مثل آن سپیده دم صبح که باصطلاح وقتی که نور هست ولی خورشید نیست؛ «لانرانا فیها شمسا و لا زمهریرا»؛ در بهشت[هم] نه حرارت و خورشید را به آن شکل می بینند نه سرمای خیلی شدید را. ولی به هر حال این که استراحتگاه هایی هست، آن استراحتگاه ها، لذت زائد الوصفی دارد، آنها را[اینطور وصف می کنند یعنی] تحت عنوان سایه از آنها یاد می شود. چنانکه مثلا می گوییم که روز قیامت سایه ای جز سایه عرش الهی نیست، سایه به این معنایی که ما الان می گوییم به این معنا نیست،[ یعنی گاهی]میگوییم فلانی سایه تان مستدام، یا، زیر سایه شما هستیم؛ [حالا آیا منظور از این که می گوییم]زیر سایه شما هستیم، این است که شما ایستاده اید و ما در زیر سایه شما ایستاده ایم؟! نه! یعنی در پرتو آن، آن پرتوی که چنین لذتی در بهشت دارد. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
م ا: ✅نماز روزهای یک‌شنبه ماه ‌ذی‌القعده 🔻در روز يكشنبه ماه ذی‌القعده نمازی با فضيلت بسيار از رسول‌خدا«صلی‌الله‌عليه‌وآله» روايت شده که هر كه آن را به‌جا آورد: 🔹توبه‌اش مقبول؛ 🔹گناهش آمرزيده شود؛ 🔹خصماء او در روز قيامت از او راضی شوند؛ 🔹با ايمان بميرد و دينش گرفته نشو؛ 🔹قبرش گشاده و نورانی گردد؛ 🔹والدينش از او راضی گردند؛ 🔹مغفرت شامل حال والدين او و ذريّه او گردد؛ 🔹توسعه رزق پيدا كند؛ ملک‌الموت با او در وقت مُردن مدارا كند و به آسانی جان او بيرون شود. 🔸کیفیت انجام نماز: كيفيّت آن چنین است كه در روز يكشنبه غسل كند و وضو بگيرد و چهار ركعت نماز«دوتا دو رکعت» گذارد در هر ركعت حمد يک مرتبه و سوره توحید سه مرتبه و مُعَوَّذَتَيْن«فلق و ناس» يک مرتبه، پس از نماز هفتاد مرتبه استغفار كند و ختم كند استغفار را به «لا حَوْلَ وَلا قُوَّةَ اِلاّ بِاللهِ الْعَليِّ الْعَظيمِ»، 👈پس بگويد: «يا عَزيزُ يا غَفّارُ، اغْفِرْ لي ذُنُوبي وَ ذُنُوبَ جَميعِ المُؤمِنينَ وَ الْمُؤمِناتِ، فَاِنَّهُ لا يَغْفِر ُالذُّنُوبَ اِلاّ اَنْتَ.» 🔰مفاتیح‌الجنان، اعمال ماه ذی‌القعده
💢 طمع، آفت عقلها 💠 امام علی علیه السلام فرمودند: 🍃 أكْثَرُ مَصَارِعِ الْعُقُولِ، تَحْتَ بُرُوقِ الْمَطَامِعِ. 🔹 بيشترين قربانگاه عقل ها در پرتو طمع هاست. 📚 حکمت 219 نهج البلاغه 📎 https://btid.org/fa/photogallery/203758 📎 📎 📎 📎 پاسخ به سوالات اعتقادی شما 👇👇 @pasokhgo313 پرسمان اعتقادی استاد محمدی 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ @ostadmohamadi
حکمت 219 نهج البلاغه.mp3
821.8K
💠 شرح 🔸 حکمت 219 🎙 استاد محمدی شاهرودی 🔗 https://btid.org/fa/news/187852 📎 📎 📡حداقل برای☝️نفر ارسال کنید پرسمان اعتقادی استاد محمدی 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ @ostadmohamadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
426.4K
❓سؤال سلام علیکم استاد. من فرزند شهید هستم و پدرم دردفاع ازمردم به شهادت رسید،وهزاران شهید دیگه خونشون وجونشون رو بخاطر این مردم دادند الان این مردمی که من میبینم البته اطرافیان ،فامیل و همشهریان خودم روکه تا حدودی میشناسم هم گناه میکنن،هم ناشکری میکنن،هم امر به معروف ونهی ازمنکرنمیکنن، وبعضیاهم به رهبری وعلمای دین بخاطر مشکلات اقتصادی توهین و نفرین وتهمت میزنن اینم بفرمایید رابطه من بااینها چطور باشه مخصوصا فامیل درجه یک من.اونها ازمن بدشون میاد بخاطر اینکه من همیشه نهیشون میکنم و طرفدار انقلاب ورهبری هستم. (سؤال خلاصه شده است) 📌📌 کانال اصول دین پاسخ به سوالات اعتقادی توسط حجت الاسلام والمسلمین رضا محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
❓سؤال سلام علیکم استاد.من فرزند شهید هستم و پدرم دردفاع ازمردم به شهادت رسید،وهزاران شهید دیگه خونشون وجونشون رو بخاطر این مردم دادند الان این مردمی که من میبینم البته اطرافیان ،فامیل و همشهریان خودم روکه تا حدودی میشناسم هم گناه میکنن،هم ناشکری میکنن،هم امر به معروف ونهی ازمنکرنمیکنن، وبعضیاهم به رهبری وعلمای دین بخاطر مشکلات اقتصادی توهین و نفرین وتهمت میزنن، بفرمایید رابطه من بااینها چطور باشه مخصوصا فامیل درجه یک من.اونها ازمن بدشون میاد بخاطر اینکه من همیشه نهیشون میکنم و طرفدار انقلاب ورهبری هستم. (سؤال خلاصه شده است) ✅ پاسخ: بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم این که[می گویید] پدر شما بخاطر مردم شهید شده، نه! برای خدا شهید شده است؛ بله فایده اش به مردم می رسد اما او قربت الی اللّه[این کار را کرده] و خدا هم اجرش را به او میدهد و به شما هم به خاطر صبرتان اجرهای فراوانی خواهد داد و زحمت ها و آلام و رنج هایی که شما دیدید همه را عوض خواهد داد، عوضی که اصلا قابل وصف نیست. این که مردم اینجوری هستند؛ خب برخی از مردم اینجوری هستند، اما همه اینجوری نیستند؛ این هم تعجب ندارد. شما ببینید نسبت به پیامبران چه کار کردند. پیامبری نبوده که اینها بخواهند اذیتش نکنند. «يَا حَسْرَةً عَلَى الْعِبَادِ ۚ مَا يَأْتِيهِمْ مِنْ رَسُولٍ إِلَّا كَانُوا بِهِ يَسْتَهْزِئُونَ» وا حسرتا بر این مردم بر این بندگان که پیغمبری نیامد مگر این که مسخره اش کردند، بدون استثناء! شما ببینید نسبت به پیغمبر خود ما چه کار کردند، نسبت به امامان چه کار کردند! خب ما نباید خیال کنیم که همیشه باید ایده آل را در نظر بگیریم. [پس]اگر بدی می بینیم که می بینیم، اگر تهمت و دروغ و افترأ و اینها که می بینیم که همه اش هم[کذب است، نباید نا امید شد] مگر در گذشته این چیزها نبوده؟ مگر پیامبران را دیوانه نمی خواندند شاعر نمی خواندند؟ نمیدانم مسخره نمی کردند ؟ مگر امامان علیهم السلام را[مورد آزار قرار نمی دادند] چه کار می کردند با ایشان؟ بنابراین نباید ما اوّلا انتظار مان را خیلی بالا بگیریم و ثانیا از این چیزها نباید ما دچار نا امیدی بشویم و بگوییم[همه چیز تمام شده است]خب بله در حدی که شرایط اقتضا کند باید امر به معروف ونهی از منکر کرد و باید ما خودمان را حفظ کنیم، حالا دیگران حفظ شدند که شدند[ اگر هم هدایت] نشدند که نشدند. نسبت به اقوام [که می گویید] اگر پدر و مادر باشند که باید احترام شان را نگه دارید ضمن این که به حرف شان گوش نمی کنید ضمن این که آن روششان را قبول ندارید و آنها اشتباه می کنند. ضمن این که در امور دین اگر آنها خلاف دین حرکت می کنند، شما به حرفشان گوش نمی کنید، اما احترامشان را در امر دنیا حتما نگه دارید. نسبت به بقیه اقوام هم در حد همین صله رحم حالا[کافی است]، این که احترام شان کنید.زیاد هم با ایشان[رابطه نزدیک نداشته باشید] اگر مثلا نهی از منکر شما تاثیر ندارد یا این که برایتان مفسده قابل توجّهی دارد، خب نکنید؛ امر به معروف و نهی از منکر هم نکنید. احترامشان را تا حد متوسط حفظ کنید و خیلی هم با آنها[در روابط در اصطلاح] نجوشید که بخواهید حالا غصّه بخورید و ناراحت بشوید. به هر حال، راهتان درست است، این راه را ادامه بدهید و ناراحت هم نباشید، همیشۂ تاریخ همینجوری بوده و نگاهی به سرگذشت پیامبران بکنید تا ببینید چطوری بوده و ما نسبت به آنها یک هزارم هم نیستیم یعنی نسبت به زحمتها و مرارت ها و اذیت و آزارهایی که آنها دیدند، مؤمنین، خوبها، خوب خوب های ما هم یک هزارم مرارت و رنج و زحمت و نمی دانم مخالفت و اینها را ندیدند. نباید انسان نا امید بشود و[باید] راهش را ادامه بدهد. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
128.3K
❓سؤال با سلام خدمت شما اینکه فرمودید که قرآن هم نزول دفعی دارد انزال و هم نزول تدریجی دارد تنزیل چه نیازی هست ؟ ✅ پاسخ: بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم خب [در رابطه با] نزول دفعی؛ کل قرآن بر قلب پیامبر نازل شده که آن خطوط کلی مشخص باشد و حقیقت قرآن برای پیامبر باید کاملا مشخص باشد. هر سال هم باید تکرار می شد که تثبیت بشود. و شاید مثل بقیه کتب آسمانی که یک جا نازل شدند[قرآن هم یکجا نازل شد] البته[این که آیا] آنها تفصیلشان بوده؟ نه، آنها اجمالش بوده؛ ولی قرآن اجمالش دفعی نازل شده است. اما نسبت به نزول تدریجی؛ باید حتما باید تدریجی باشد تا از لحاظ تربیتی اثرگذار باشد. اگر حادثه ای که بنا است ده سال دیگر رخ بدهد حالا[در زمان فعلی]برایش آیه ای نازل بشود اثر تربیتی ندارد فایده ای ندارد و فراموش می شود. آن موقعی که حادثه رخ داد، اگر آیه نازل شد، آنوقت آن اثر تربیتی خودش را، دارد. نزول تدریجی برای این است که مطالب جایگزین بشود و بماند. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐