eitaa logo
اصول دین (زیر نظر استاد محمدی)
10.2هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
1هزار ویدیو
197 فایل
پاسخ به سوالات اعتقادی پاسخ شخصی استاد محمدی به سوال شما ارسال سوال به @osooledin_110. (ادمین کانال)
مشاهده در ایتا
دانلود
184.2K
❓سؤال سلام و عرض ادب خدمت حاج آقا محمدی. خیلی خیلی ارادتمند شما هستم .از ته قلب. در مورد فضیلت و اهمیت قربانی کردن گوسفند در منزل توضیحاتی بفرمایید تا نسبت به این امر ترغیب بشیم. ✅پاسخ بِسم‌اللّه‌الرَّحمنِ‌الرّحیم قربانی به طور کلّی، به خودیِ خود خیلی مورد سفارش واقع شده، مخصوصا این‌که اگر گوشتش بین فقرا یا دوستان و اقوام و این‌ها تقسیم بشود. و برای خودشان هم نگه‌دارند عیب ندارد. آن قربانی حج را هم حاجی باید به سه بخش تقسیم کند: یک بخش مال خودش، یک بخش هم هدیه بدهد، یک بخش هم بین فقرا تقسیم کند. یکی از بهترین صدقه‌ها، همین قربانی است که خطراتی را دفع می‌کند. بزرگان، مثلا مرحوم آقای بهجت یک وقت یک خطری را احساس می‌کرد پیغام می‌داد به امام که دستور بدهید برایتان قربانی کنند یا گاهی خود امام دستور می‌داد چند تا گوسفند مثلا یکی دوتا گوسفند قربانی کنند. برای دفع خطر، یکی از بهترین صدقه‌ها همین قربانی کردن است اگر کسی دستش باز باشد. مخصوصا که خب بعضی‌ها هستند که خب اصلا نمی‌توانند یک غذای مناسبی برای خودشان داشته باشند؛ این گوشت قربانی یک عرض کنم که اطعام قابل توجهی می‌شود. ضمن این‌که حالا می‌توانید عقیقه هم داشته باشید و یا به شکل دیگری هم داشته باشید ولی خود قربانی خیلی سفارش شده. در روایات هم[خیلی مورد سفارش واقع شده] که دیگر حالا من باید مراجعه کنم ولی الان فرصت ندارم مراجعه کنم. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
51.2K
❓سؤال سلام وقت خواندن نماز شب کی هست؟من باد صبا رو نگاه میکنم و نیمه شب شرعی هروقت باشه مثلا ۱۲ باشه میگم خوب ۱۲ به بعد تاقبل اذان صبح وقت نماز شبه آیا درسته؟ ✅ پاسخ بِسم‌اللّه‌الرَّحمنِ‌الرّحیم بله درست است. وقت نماز شب از نیمه شب شرعی است که معمولا یازده و ربع، این حدودها می‌شود تا اذان صبح؛ این فاصله وقت نماز شب است. هر وقت بخوانید عیبی ندارد، گرچه هر چه به سحر نزدیکتر باشد بهتر است ولی بلافاصله بعد از نصف شب هم می‌شود نماز شب را خواند. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
323.7K
سلام علیکم ،وقت بخیر ، داشتم مباحث در پی تسلسل رو مطلعه می کردم که هرچی دنبالش گشتم دقیقا متوجه نشدم که چرا تسلسل باطله؟ ببینید اصلا تسلسل باطل نیست و اون کسی که بگه باطله در واقع خودش می خواد اینطوری فکر کنه، تسلسل در مواردی وجود داره که همه ی ما اونها رو تجربه کردیم و این نشون میده که تسلسل غیر ممکن نیست ، در واقع شاید بخاطر بی حد و مرز بودنش و طولانی بودن ذهن فلاسفه رو به این سمت برده و خستشون کرده و مجبور شدن که یک پایان بهش بدن . ببینید مثلا در ریاضی تا چه عددی داریم؟ آیا مشخص هست؟ در ریاضی بی نهایت عدد وجود داره، یا مثلا اگر یک خط رو بدون نقطه ها فرض کنیم ایا این خط به جایی خطم خواهد شد؟ یا مثال ساده تر ، ما می تونیم در ذهنمون یک برج رو تصور کنیم که هی بلند تر و بلند تر میشه و از لحاظ عقلی واقعا دلیلی بر توقف بر تسلسل نیست. 📌📌 کانال اصول دین پاسخ به سوالات اعتقادی توسط حجت الاسلام والمسلمین رضا محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
46.2K
سلام وقت بخیر اگه برا میتی خیرات بفرستیم آیا ثواب این خیرات به میتی که پیششون خاک شده هم میرسه یا خیر؟؟ ممنون میشم توضیح بدین..
63K
سلام از نظر حاج آقا محمدی زندگی مرد سالاری خوبه یازندگی زن سالاری یا زندگی که هر دو سالار باشن
81.6K
سلام نشانه های واقعی امام زمان چی هست. چطور باید بشناسیم وقتی که حتی میگن برخی علما شک میکنند .
62.7K
سلام و عرض ادب خدمت شما حدیثی داریم که ازدواج کردن، نصف دین است....پس با این حساب حتما امام زمان {عج الله تعالی فرجه} نیز ازدواج کردن ایا این نظر درسته؟ پس چرا ما همسر و فرزندانشان را نمیبینیم انها که معصوم نیستن...
40.6K
یکی از بستگان اذیت میکنه دعای علقمه رو بخونیم براش؟
82.4K
سلام علیکم. طبق برخی احادیث انسان گناهکار،،به هر نحوی گناهاش می ریزه ،،یعنی جهنم نمیره؟؟؟
💢 نکوهش تجمل گرایی 💠 امام علی علیه السلام فرمودند: 🍃 و بَنَى رَجُلٌ مِنْ عُمَّالِهِ بِنَاءً فَخْماً، فَقَالَ (عليه السلام): أَطْلَعَتِ الْوَرِقُ رُءُوسَهَا، إِنَّ الْبِنَاءَ يَصِفُ لَكَ الْغِنَى. 🔹يكى از عاملان (فرمانداران) حكومت امام علی عليه السلام خانه باشكوهى ساخت، امام علی عليه السلام به او فرمود: دِرهمها (و دينارهاى) تو از اين بنا سر برآورده و چنين بنايى به يقين نشانه غنا و ثروت توست! 📚 حکمت 355 نهج البلاغه 📎 📎 📎 پرسمان اعتقادی استاد محمدی 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ @ostadmohamadi
حکمت 355 نهج البلاغه.mp3
5.53M
💠 شرح 🔸 حکمت 355 🎙 استاد محمدی شاهرودی 🔗 https://btid.org/fa/news/191355 📎 📎 📡حداقل برای☝️نفر ارسال کنید پرسمان اعتقادی استاد محمدی 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ @ostadmohamadi
📌متن سوال👇 سلام وقتتون بخیر یک سوال داشتم اینکه من خودم طرفدار رهبرم هستم ولی همکلاسی هام نه. و هروقت بحثی پیش میاد میگن رهبر پس چیکار میکنه فقط سخنرانی میکنه و من خودمم برام سوال شدش که رهبر در این اغتشاشات چه مسولیتی داره. 📌پاسخ👇 سلام علیکم؛ 🔹ابتدا پیشنهاد می کنیم که هیچ گاه با افراد لجوجی که علاقه ای به فهم حقیقت ندارند، بحث و گفتگو نکنید. 👈 اما هرگاه شبهه و سوالی در مقابل شما مطرح شد، پاسخ آن را سر فرصت بیابید و با کسانی که به دنبال حقیقت اند مطرح کنید. 🔹 اما درباره رهبری؛ 👈 رهبر جمهوری اسلامی، موظّف است در چارچوب قانون اساسی عمل کند. یعنی طبق وظایف و اختیاراتی که در قانون اساسی برای وی تعیین شده. ✳️ شما در دفاع از رهبری کافی است مستند به متن قانون اساسی، از منتقدان سوال کنید که: ❓رهبری در انجام کدام یک از وظایف قانونی خود کوتاهی یا اشتباه کرده است. ❓کجا پا را از اختیاراتش فراتر گذاشته است ✅ اگر توانستند موردی را مثال بزنند(که معمولاً نمی توانند) آنگاه شروعی خواهد بود برای یک گفتگوی واقعی و نتیجه بخش. 📚 وظایف و اختیارات رهبری در قانون اساسی؛ اصل 110: ‎‎‎‎‎‎ 1⃣تعیین‏ سیاستها کلی‏ نظام‏ جمهوری‏ اسلامی‏ ایران‏ پس‏ از مشورت‏ با مجمع تشخیص‏ مصلحت‏ نظام‏. ‎‎‎‎‎‎ 2⃣ نظارت‏ بر حسن‏ اجرای‏ سیاستهای‏ کلی‏ نظام‏. ‎‎‎‎‎‎ 3⃣ فرمان‏ همه‏ پرسی‏. ‎‎‎‎‎‎ 4⃣ فرماندهی‏ کل‏ نیروهای‏ مسلح‏. ‎‎‎‎‎‎ 5⃣ اعلام‏ جنگ‏ و صلح‏ و بسیج‏ نیروها‏. ‎‎‎‎‎‎ 6⃣نصب‏ و عزل‏ و قبول‏ استعفای‏ : الف‏) فقهای‏ شورای‏ نگهبان‏. ب‏) عالیترین‏ مقام‏ قوه‏ قضائیه‏. ج‏) رئیس‏ سازمان‏ صدا و سیمای‏ جمهوری‏ اسلامی‏ ایران‏. د) رئیس‏ ستاد مشترک‏. هـ) فرمانده‏ کل‏ سپاه‏ پاسداران‏ انقلاب‏ اسلامی‏. و) فرماندهان‏ عالی‏ نیروهای‏ نظامی‏ و انتظامی‏. ‎‎‎‎‎‎ 7⃣حل‏ اختلاف‏ و تنظیم‏ روابط قوای‏ سه‏ گانه‏. ‎‎‎‎‎‎ 8⃣ حل‏ معضلات‏ نظام‏ که‏ از طرق‏ عادی‏ قابل‏ حل‏ نیست‏، از طریق‏ مجمع تشخیص‏ مصلحت‏ نظام‏. ‎‎‎‎‎‎ 9⃣امضای حکم‏ ریاست‏ جمهوری‏ پس‏ از انتخاب‏ مردم‏. صلاحیت‏ داوطلبان‏ ریاست‏ جمهوری‏ از جهت‏ دارا بودن‏ شرایطی‏ که‏ در این‏ قانون‏ می‏ آید، باید قبل‏ از انتخابات‏ به‏ تأیید شورای‏ نگهبان‏ و در دوره‏ اول‏ به‏ تأیید رهبری‏ برسد. ‎‎‎‎‎‎ 🔟عزل‏ رئیس‏ جمهور با در نظر گرفتن‏ مصالح‏ کشور پس‏ از حکم‏ دیوان‏ عالی‏ کشور به‏ تخلف‏ وی‏ از وظایف‏ قانونی‏، یا رای‏ مجلس‏ شورای‏ اسلامی‏ به‏ عدم‏ کفایت‏ وی‏ بر اساس‏ اصل‏ هشتاد و نهم‏. ‎‎‎‎‎‎ 1⃣1⃣ عفو یا تخفیف‏ مجازات‏ محکومین‏ در حدود موازین‏ اسلامی‏ پس‏ از پیشنهاد رئیس‏ قوه‏ قضائیه‏. 🔅رهبری می‏ تواند بعضی‏ از وظایف‏ و اختیارات‏ خود را به‏ شخص‏ دیگری‏ تفویض‏ کند. -------------------------- ☑️کانال جامع پاسخ به شبهات وشایعات در 👇🏻 🆔https://eitaa.com/joinchat/5701648C9536f328f0 📱 روبینو 🆔https://rubika.ir/pshobahat 📲بله👇 🆔https://ble.ir/porseshgar اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج
❓سؤال باسلام خدمت آقای محمدی دعای گوی تان هستم لطفابازبان ساده برهان صدیقین رامفصل توضیح دهید ✅پاسخ بِسم‌اللّه‌الرَّحمنِ‌الرّحیم آخر این بُرهان مقدمات فلسفی دارد، من چطور به زبان ساده مثلا من بگویم که بُرهان بر مبنای اصالت الوجود و اعتباریت ماهیت مبنا شده. این‌که عرض کنم که تبادل علّتین بر مبنای معلولِ واحد محال است. بخشی از این اطلاعات فلسفی را نمی شود نگفت! اما حالا خلاصه‌اش این است که بر حسب بُرهان صدّیقین صدرالمتالهین می‌گوید که شما اگر خودِ "وجود" را، درست تعقّل کنید یعنی وجودِ محض که سراسر نور است و صفا و بهجت، وجودی که هیچ حدّی نداشته باشد؛ اوّلا این وجود هست و وجود دارد، و ثانیاً یکی بیشتر نمی‌تواند باشد. پس "صرف الوجود" لایتکرر! خودِ وجود، اگر حدّی نداشت، دیگر نمی‌تواند تکرّر داشته باشد. من یک مثال بزنم: وقتی مثلا شما می‌گویید آب مثلا میگویید آبِ تهران، خب ما هم می‌گوییم آبِ قم یا آبِ کاشان... اگر گفتید مثلا آبِ مضاف، خب می‌گویند آبِ مطلق، گفتید مثلا فرض کن که آبِ شور، خب می‌گویند آبِ شیرین! اما اگر گفتید "آب". دیگر تکرر بر نمی‌دارد! دیگر دوتا نمی‌شود! همه‌ی آب‌ها را شامل می‌شود؛ می‌خواهد شور باشد، می‌خواهد شیرین باشد، می‌خواهد مضاف باشد، می‌خواهد مطلق باشد! وقتی گفتید "وجود" یعنی "صرفِ وجود"! که هیچ حدّی نداشته باشد، هیچ محدودیتی نداشته باشد: "صرف الوجود"؛ این نمی‌تواند تکرّر داشته باشد! نمی‌تواند بیشتر از یکی باشد! چون حد ندارد! و چون حدّ ندارد پس تکرر هم بر نمی دارد! این "صرف الوجود" همه‌ی خوبی‌ها در آن هست، بدون حدّ! یعنی عالِم است، عرض کنم که قادر است حیّ است مُرید است... همه‌ی این‌ها در آن هست و بدون حد هم در آن هست، چرا؟ چون فرض بر این است که حدّی ندارد دیگر! صرف الوجود است. مطلبی را که گفتم، این بخشی از موضوع بود. شما جلد پنجم اصول فلسفه و روش رئالیسم شهید مطهری را نگاه کنید، شرح اش را. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
109.8K
❓سؤال فرقه ناجیه کدوم فرقه هست ✅ پاسخ بِسم‌اللّه‌الرَّحمنِ‌الرّحیم شما دو تا حدیث را که در هر دوی آن‌ها کلمه‌ی نجات و ناجیه هست، جمع کنید ببینم به چه می‌رسید؟! یک؛ «کَمَثَلُ أهلِ بَیتی مَثَلِ سَفینهِ النوح، مَن رَکبَها نَجا، وَ مَن تَخَلَّفَ عَنها غَرَقَ» این حدیث را با آن حدیث که می‌گوید به زودی امت من به هفتاد و سه فرقه تقسیم خواهند ‌شد. یک فرقه ناجیه هست نجات می‌یابند و هفتاد و دو فرقه‌اش نجات نخواهد یافت. این‌ها را با هم جمع کنید ببینید که کدام فرقه فرقه‌ی ناجیه است؟ به عنوان فرقه‌ای که با سفینه‌ی اهل بیت هستند و با اهل بیت هستند. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
174.4K
❓سؤال با سلام، چرا برخی علما میفرمایند گناه اعمال صالح را نابود میکند، این درست نیست ب نظرم، چون از اون طرف اعمال نیک، گناه را حذف میکند برعکسش اگر باشد که همه ما جز ۱۴ معصوم بیچاره ایم، چون روزی یکی دو بار گناه را حداقل داریم. اگر قرار باشه گناه اعمال صالح ما را از بین ببره هیچ عمل صالحی در پرونده مان نداریم توضیح بدهند لطفا استاد محمدی تشکر (سؤال کمی خلاصه شده است) ✅ پاسخ بِسم‌اللّه‌الرَّحمنِ‌الرّحیم هر گناهی، اعمال را حبط نمی‌کند! حبط دو نوع است: بعضی از گناهان هستند که همه‌ی اعمال را حبط می‌کنند؛ مثل شِرک، مثل ایذاءُ النبی، یعنی اذیت کردن پیامبر، قتل امام...؛ این‌ها همه‌ی اعمال را حبط می‌کنند. بعضی از گناهان هم هستند که یک بخشی از کارهای خوب را حبط می‌کنند! مثلا اگر کسی صدقه بدهد بعد منّت بگذارد یا آن طرف را، اذیت کند، آن صدقه‌اش حبط می‌شود «لاتبطلو صدقاتکم بالمَنِّ و الاذی» دیگر اینجا نمازش حبط نمی‌شود! روزه‌اش حبط نمی‌شود! فقط همین صدقه‌ای که با اذیت کردن یا با منت گذاشتن داده است حبط می‌شود. پس بعضی از گناهان ممکن است بعضی از اعمال را حبط کند اما این‌که همه‌ی اعمال حبط بشود این‌جوری نیست! فرض کن شراب خوردن که اصلا تا چهل روز نماز و روزه‌اش قبول نمی‌شود، نه آن مُحبِط کلّی شرک هست که در قرآن داریم «مَن أشرَکتَ لیحبطن عملک» و همین‌طور که گفتم اذیت کردن پیامبر و چیزهایی از این قبیل. ولی این‌که همه چیز، بایک گناه حبط بشود، درست نیست. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥کلیپ / آیا اسلام قائل به خشونت و تبعیض علیه زنان است؟✅ . . 🖥 برنامه 📅تاریخ برنامه : 1401.8.27 ⏰ساعت 21:00 به وقت ایران 🗣با کارشناسی ✨✨ کلیپ های تقطیع شده این برنامه در کانال آرشیو شبکه جهانی ولایت در تلگرام و سروش به آدرس زیر قابل دسترسی است✨✨ 🔹https://telegram.me/velayattv_archive ✨ 🔸https://splus.ir/velayattv_archive🔆 🆔@velayattv ♦️لینک برنامه کامل در یوتیوب : 🌐https://youtu.be/26Z--57blAk ♦️لینک برنامه کامل در آپارات : 🌐https://www.aparat.com/v/k6SH5
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢 چگونگی رسیدن روزی 💠 امام علی علیه السلام فرمودند: 🍃 و قِيلَ لَهُ (عليه السلام): لَوْ سُدَّ عَلَى رَجُلٍ بَابُ بَيْتِهِ وَ تُرِكَ فِيهِ، مِنْ أَيْنَ كَانَ يَأْتِيهِ رِزْقُهُ؟ فَقَالَ (عليه السلام): مِنْ حَيْثُ يَأْتِيهِ أَجَلُه. 🔹 از امام علی عليه السلام پرسيدند: اگر درب خانه كسى را به رويش ببندند و او را در آنجا رها كنند رزقش از كجا مى آيد؟ آن حضرت فرمود: از آنجا كه اجلش مى آيد. 📚 حکمت 356 نهج البلاغه 📎 📎 📎 پاسخ به سوالات اعتقادی شما 👇👇 @pasokhgo313 پرسمان اعتقادی استاد محمدی 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ @ostadmohamadi
حکمت 356 نهج البلاغه.mp3
876.8K
💠 شرح 🔸 حکمت 356 🎙 استاد محمدی شاهرودی 🔗 https://btid.org/fa/news/191355 📎 📎 📡حداقل برای☝️نفر ارسال کنید پرسمان اعتقادی استاد محمدی 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ @ostadmohamadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
92.3K
در برخی موارد میان قول و فعل معصوم تضاد وجود دارد، به عنوان مثال روایات ناهی از سخن گفتن زن با نامحرم و در هنگام ضرورت مثلا فقط چهار کلمه بسیار است و از ان سو در فعل معصومین سخن گفتن زنان با انها وجود دارد؟ چگونه فقها با وجود نص و تقدم نص بر فعل باز هم سخن گفتن زنان با مردان را با رعایت موازین شرعی جایز دانسته اند؟ مگر نص بر فعل مقدم نیست؟
173.2K
حدیث نفس وسوسه فکری