eitaa logo
اصول دین (زیر نظر استاد محمدی)
13.7هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
2.7هزار ویدیو
371 فایل
پاسخ به سوالات اعتقادی توسط استاد محمدی شاهرودی
مشاهده در ایتا
دانلود
97-02-05 zolale bavar mohamadi.mp3
زمان: حجم: 82.66M
استاد محمدی اصول اعتقادی 🌹جلسه ۳۱ کانال اصول دین، تنها کانال استاد محمدی https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 🌸لطفا با معرفی این کانال به دیگران در ثواب نشر معارف اهل بیت علیهم السلام شریک شوید.
95-11-27 نامه 53 بخش هشتم فراز 110 تا 113 بخش نهم فراز 114 تا 121.mp3
زمان: حجم: 47.67M
جلسه هفتاد و ششم شرح نهج البلاغه استاد محمدی 🌹نامه ۵۳ کانال اصول دین، تنها کانال استاد محمدی https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 🌸لطفا با معرفی این کانال به دیگران در ثواب نشر معارف اهل بیت علیهم السلام شریک شوید.
P-Eteghadi-04-08-07.mp3
زمان: حجم: 13.45M
🔊 👈چگونه می‌توان وجود (عج) را با برهان‌های عقلی و نقلی اثبات کرد؟ چرا خداوند استمرار را در هر زمان لازم دانسته است؟ نقش در باقیات صالحات و استمرار ثواب پس از مرگ چیست؟ چه عواملی موجب و استرس در انسان می‌شوند و دین چه راه‌حلی ارائه داده است؟ چگونه به اهل‌بیت(ع) موجب قبولی دعا و برآورده شدن حاجات می‌گردد؟ : 1404.1.7* 📡مرکز رسانه ای ولایت 📲مدیریت فضای مجازی 📡 @velayattv کانال اصول دین، تنها کانال استاد محمدی https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 https://t.me/osooledin 1آدرس تلگرام 🌸لطفا با معرفی این کانال به دیگران در ثواب نشر معارف اهل بیت علیهم السلام شریک شوید.
20.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
چه زمانی غیبت کردن مجاز است؟ کانال اصول دین، تنها کانال استاد محمدی https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 🌸لطفا با معرفی این کانال به دیگران در ثواب نشر معارف اهل بیت علیهم السلام شریک شوید.
استاد بیننده‌ای گفتن که: من بیست و هفت ساله که ازدواج کردم. بیست سال اول خانم بنده محجبه بود و همه فامیل از خانم من تعریف می‌کردن ولی هفت‌ساله که خیلی به حجاب پایبند نیست، بد‌حجاب شده، چه کاری انجام بدم؟ بله،اگر خودتون می‌تونید و از شما حرف‌شنوی داره، خودتون، اگر نه کمک بگیرید از بزرگان قوم، از اساتید، از علما، از کسانی که ایشون از اون‌ها حرف‌شنوی داره. آیات و روایات و دیدگاه‌های علما و فتاوا و این‌ها‌رو جمع‌آوری کنید، تو یک پک، بسته، پکیج جمع‌آوری کنید، داشته باشید تحویل ایشون بدید. اول شما باید نظر ایشون‌رو عوض کنید. باید بفهمه که حجاب واجب است. بی‌حجابی حرام است، گناه کبیره است. شما روایات معراج پیامبر‌رو بهش نشون بدید، بگید این حرف پیامبره که در شب معراج، خانم‌هایی که حجاب نداشتن‌رو اینجوری دید تو جهنم، تو می‌خوای مثل اینا باشی، خب باش. این بُعد، نظر باید عوض بشه. تو باید کاری کنی که نسبت به حجاب علاقمند بشه. من دارم مراحل تربیت‌رو که علمای تربیت گفتن‌رو قدم قدم می‌گم. آره باید کاری کنی که نسبت به حجاب علاقمند بشه. حالا اینکه از چه راه‌هایی می شه این احساساتش، عواطفش نسبت به حجاب جلب بشه، اون دیگه بحث دیگه‌ایست و سه باید کمک کنی که این رفتار عوض بشه. نه با دعوا، نه با پرخاش، نه با مثلا قهر و تنبیه و این‌ها نه، با منطق با مثلا فرض کنید که جایزه بهش بدید یکم حجابش‌رو رعایت می‌کنه شما حتما یک طلا براش بخرید که این رفتار عوض بشه. پس این سه گام‌رو باید بردارید: نظرش‌رو باید تغییر بدید، تمایلش‌رو باید عوض کنید، رفتارش هم باید عوض کنید. می‌شه این کار‌رو بکنید اگه این مسائل تربیتی که من عرض کردم‌رو به کار بگیرید. مخصوصا اگر از خود شما در مقابل خود شما جبهه می‌گیره، شما این کاررو نکنید، از دیگران کمک بگیرید. از اقوام خود خانم کمک بگیرید تا این نتیجه حاصل بشه، نشد، دیگه شما ثواب خودتون‌رو بردید و وظیفه‌تون‌رو انجام دادید، دیگه تکلیفی ندارید. "قوا اَنفُسَکُم وَاَهلیکُم"رو انجام دادید.
اگه ممکنه کمی راجع به زیارت اهل‌قبور توضیح دهید. آیا روح امامزاده در آن زیارتگاهی که ما به زیارتش می‌ریم، حضور داره و ناظر ماست؟ در خدمت شما هستیم بفرمائید. زیارت اهل قبور یک امر مستحب و یک امر راجح هست، در روایات داریم، فراوان هم داریم. می‌گن وقتی که خیلی غمگین هستید برید زیارت اهل‌قبور، وقتی هم خیلی خوشحال و سرمست هستید، برید زیارت اهل قبور. آثار و برکاتی هم برای خود مُرده داره، هم برای اون زائر داره. یعنی هر دو بهره‌های فراوانی می‌برند، هم زائر، هم مَزور. همین که انسان به یاد سفر می‌افته به یاد آخرت می‌افته و خلاصه برکات و ثمرات فراوانی داره و ثواب فراوانی هم داره. اگه شما مثلا عرض کن برید توی یک قبرستان یک حمد و یازده‌ده‌تا قل‌هو‌الله بخونید به تعداد همه اون امواتی که اونجا دفنند، برای شما حسنه حساب می‌شه و صواب نوشته می‌شه. از این دستورات فراوان داریم. اما اینکه... و ثواب این حمد به همه اون‌ها می‌رسه. بدون اینکه کم بشه به همه اون ها، به تک تک اون ها می‌رسه، به شما هم می‌رسه. مطلب دوم اینکه بله، امامزاده، حتی بقیه اموات هم توجه دارن به اون محل دفنشون و لذا کسی که می ره به زیارتشون متوجه می‌شن. خیلی هم خوشحال می‌شن. مسرور می‌شن. مثل مثلا فرض کن که یه بیماری، کسی بخواد به عیادتش بره یا یک زندانی کسی بخواد به ملاقاتیش بره، خیلی خوشحال می‌شن وقتی هم که انسان می‌خواد جدا بشه، خداحافظی بکنه، یک حالت دلتنگی بهشون دست می‌ده که حالا چرا زائر ما داره می‌ره مثلا، در مورد مومنین هست همون روایت. عرض کنم که وقتی که مومنین اینجوریند، به طریق اولی امامزاده‌ها و ائمه علیهم‌السلام اون‌ها اشراف دارن، نظارت دارن و اونجا دیگه خیلی فراتر از این هست. اونجا وقتی می‌رید شما سلام می‌کنید، اون‌ها جواب سلام‌‌رو می‌دن. شما تو اذن دخول مثلا می‌خونید که: "اَشهَدُ اَنَّهُم یَرَوْنَ مَقَامِی وَ یَسْمَعُونَ کَلامِی وَ یَرُدُّونَ سَلامِی وَ أَنَّکَ حَجَبْتَ عَنْ سَمْعِی کَلامَهُمْ" تا آخر. می‌گه که من شهادت می‌دم که او منو می‌بینه. جایگاه منو می‌بینه. حرف منو می‌شنوه. سلام منو جواب می‌ده. چون جواب سلام واجبه و معصوم هم ترک واجب نمی‌کنه دیگه. نه تنها می‌بینه شما‌رو که کجا ایستادید؟ و چطور دارید زیارت‌نامه می‌خونید؟ چیکار دارید می‌کنید که سلام‌ شمارو می‌گید: السلام علیک یا ابالحسن. می‌گه: علیک السلام. به شما جواب سلام می‌ده و اشراف داره و متوجه هست که کی رفته به زیارتش و چقدر اونجا توقف کرده، الی آخر.
29.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
چگونه در آخرت همه با یک زبان واحد صحبت می‌کنند؟
چگونه در آخرت همه با یک زبان واحد صحبت می‌کنند؟ اولا که این زبان قراردادی و این ادبیات جعلی مال دنیاست. طبع دنیا اینجوری است که ذاتش اعتباریه، ادبیاتی هم که در دنیا وجود داره، اعتباریه. عوالم دیگه‌ای که عوالم عین و حقیقته دیگه اعتبار اونجا جایی نداره که بخوان واژه‌هایی جعل کرده باشن بگن شما وقتی می‌خوای بگی آب، این کلمه مثلا آب‌رو به کار ببر یا مثلا ماء، یا سو، مثلا یا واتِر Watter مثلا. قرارداد نیست که بخواد با قرارداد مشخص کنن. حقیقته، عین خارجییته و لذا زبان زبان فطرته و چون انسان ها همه فطرت دارن با زبان فطرت با هم سخن می‌گن. در همین دنیا هم شما یه زبانی دارید به نام زبان بدن. از حرکت چشم شما خیلی چیزها می‌فهمید. از حرکت رنگ، شما خیلی چیزها می‌فهمید. مثلا وقتی یکی رنگش قرمز می‌شه؛ می‌گید خب دچار شرم شده، وقتی رنگش سفید می‌شه؛ رنگش می‌پره، زرد می‌شه چی می‌گید؟ ترسیده. یعنی خود همین رنگی که در دنیا داره.. این دیگه همه جاییست. شما هر جای دنیا که بری زبان همینه، زبان رنگ بدن انسان. همین‌طور زبان چشم انسان، نگاه‌ها خیلی فرق می کنه. اونجا شبیه این زبانه. زبانی که همه مشترک... شما تا برزخ هم اگر این برنامه چیزرو دقت کرد باشن دوستان؛ برنامه زندگی پس از زندگی؛ می‌بینید که ایشون می‌گفت که: زبانی تو کار نبود، واژه‌ای تو کار نبود، اما من اراده می‌کردم چیزی به او بگم، او می فهمید. اونم اراده می‌کرد من ذهنش‌رو می‌خوندم چی داره می‌گه. یعنی اونجا تکلم می‌خواید بفرمایید که با این زبان گوشتی که ما الان در دهانمان هست و به وسیله این می تونیم تکلم بکنیم و الفاظی‌رو برای معانی که می‌خوایم به همدیگه انتقال بدیم وضع کردیم و از طریق این زبان اون الفاظ‌رو بیان می‌کنیم تا اون معانی‌رو انتقال بدیم اونجا اصلا این زبان کار نمی‌کنه. به این معنا کار نمی‌کنه، چون جعلی در کار نیست. باید این زبان سخنی می‌شه قبلا جعل کرده باشن، گفته باشن. برای این مایع شما بگو: آب، اون‌وقت می‌گه. وقتی این جعل اصلا از ریشه جعلی نیست، دیگه آبی هم وجود نداره که بخواد این زبان بگه آب. آب وجود داره اما واژه‌ای که بخواد اون واژه حکایت از این داشته باشه، همه مثلا اگه کسی آب می‌خواد همه عالم می‌دونن که این آب می‌خواد. یعنی خود اون وجودش گویای این مطلب هست. منتها عرض کردم تو برزخ، دیگه تو قیامت به طریق اولی. نکته دیگه که باید اینجا تذکر بدیم اینه که خب تو خیلی از روایات داریم که مثلا زبان اهل بهشت زبان عربی است، زبان اهل جهنم مثلا زبان عجمی است، یه چیزی از این قبیل. این باعث شده که بعضی‌ها خیال کنن که بهشتی‌ها با هم مثلا عربی صحبت می‌کنن، با اینکه این تُرک بوده، کرد بوده، نمی‌دونم فارس بوده، انگلیسی بوده، چطور بوده؟ عربی که یاد نگرفته که حالا خب اونجا عربی صحبت کنه. خیال می‌کنن که اونجا عربی به این معنا صحبت می‌کنن، می‌گن کجا یاد گرفتن؟ تو کشور مثلا فرض کن انگلستان زندگی کرده، یه واژه عربی هم بلد نیست، حالا اونجا می خواد عربی صحبت کنه یا مثلا کسی که عرب بوده حالا تو جهنم می خواد عجمی صحبت کنه، بلد نیست که، یاد نگرفته که.. مقصود چیه از اینکه می‌گن بهشتی‌ها عربی صحبت می‌کنن تو روایات اومده؟ مقصود اینه که زبان اهل بهشت، زبان زیبا، فصیح و دلرباست. مثل غزل‌های حافظ. غزل‌ها ذاتش زیباست. زبان اهل جهنم گُنگه، گوش‌خراشه، اذیت کننده است. همیشه جهنم اینجوریست. آزاردهنده است. آزاردهنده است. بله و بهشت همه چیش زیباست. اون تکلم ها هم زیباست. لطافت خاص خودش‌رو داره. بله، چون عربی، عُروبت، به معنای همون فصاحت و بلاغت و زیباییه. عِجام، عَجم به معنای گنگی و عرض کنم که ناآشنا بودن و چیزی از این قبیله. پس نه در بهشت کسی عربی به این معنای مصطلحش صحبت می‌کنه، نه در جهنم کسی به زبان فارسی صحبت می‌کنه. بنابراین اینجوریست. اونجا زبان، زبان تکوینه. زبان، زبان فطرته. چنانکه مثلا فرض کن تو قبرم که نکیر و منکر می‌پرسن: "مَن رَبُّک؟"، اینکه عربی بلد نیست که بخواد کلمه‌ی پاسخِ "مَن رَبُّک؟" ولی خود اون ذاتش، وجودش، فطرتش، اون حقیقت وجودیش، کاملا هم اون مطلب فرشته‌رو می‌فهمه، هم جوابی که او می‌ده فرشته متوجه می‌شه که چی داره می‌گه.
لطف بفرمائید راجع به چشم برزخی صحبت بفرمایید و آیا ذکری در این زمینه هست؟ چشم برزخی وجود داره؟ بله، نسبت به چشم برزخی دوستان توجه داشته باشن، بله، چشم برزخی وجود داره. یعنی انسان یه بُعد برزخی داره که در باطن وجودش هست. خب اون بُعد برزخی هم ادراکاتی داره، ادراکات برزخی که در شرایط عادی و افراد عادی اون ادراکات برزخیشون کار نمی‌کنه. یه مثال خدمت دوستان بزنم مثلا فرض کنید که همین‌جایی که ما الان نشستیم، اینجا هزاران صدا و یعنی هزاران تصویر و ده‌ها‌هزار صدا اینجا وجود داره، در حالی که ما نه صدایی می‌شنویم، نه تصویری می‌بینیم. همین‌طور چون اون گیرنده لازم رو نداریم به همین ترتیب اینجا موجودات برزخی فراوانی هم اطراف ما هستن که ما چون گیرنده نداریم نه صداشون‌رو می‌شنویم، نه تصویرشون‌رو می‌بینیم. فرشتگان زیادی اینجا حضور دارند. اقسام و اصنافی از فرشتگان الهی همه‌جا حضور دارند. از جمله همین‌جا، مخصوصا جایی که مجلس علم و مجلس اینچنین مباحثی که اینجاها مطرح می‌شه، فرشتگان حضور پیدا می‌کنن. روایات فراوانی داریم. هر انسانی دو تا فرشته کرام‌الکاتبین داره، حَفَظه‌ای داره که اون‌رو حفظ می‌کنن از آفات و بدیات. به هر حال فرشتگان زیادی اینجا حضور دارن ما نمی‌بینیم، همین‌طور صداها و تصویرها. پس اصل اینکه عالمی به نام عالم برزخ وجود داره که اون عالم برای خودش احکامی داره، درش تردید نیست و اینکه انسان بُعد برزخی هم داره اینم درش تردید نیست. شما در حالت رویا با همون بُعد برزخیتون تعامل دارید و فعال هستید، با چشم برزخی می‌بینید، با گوش برزخی می‌شنوید، با وجود برزخیتون رفت و آمد می‌کنید. انسان در حالت رویا می‌تونه پرواز کنه، در حالی که جسم انسان نمی‌تونه، جسم مادی نمی‌تونه پرواز کنه. شاید دوستان در رویا دیده باشن که وقتی انسان از بلندی که پرت می‌شه پرواز می‌کنه می‌آد به زمین می‌شینه، واقعا این اتفاق می‌افته. الان اینجاست، لحظه بعد، کمتر از لحظه‌ای بعد مثلا فرض کن اون طرف عالم‌ مکه است. خیلی راحته، این‌ها از جسم مادی ناسوتی ساخته نیست. اون‌وقت حوادث برزخی هم فراوان بود. گاهی اهل بیت علیهم‌السلام اون ادراکات برزخی یارانشون‌رو باز می‌کردن. مثلا در سفر حج که یکی از صحابه امام‌ صادق علیه السلام در صحرای عرفات جمعیت زیادی‌رو اونجا دید. به هر حال مثلا در حال لبیک گفتن و ابراز و نیاز عرض کرد که "مَا أَكْثَرَ الْحَجِيجَ" حاجی امسال چقدر زیاد هست. امام فرمود:"مَا أَكْثَرَ الضَّجِيجَ وَ أَقَلَّ الْحَجِيجَ" سر و صدا زیاده، ولی حاجی خیلی کمه. بعد امام ادراکات برزخی اون طرف‌رو باز کرد. بهش فرمود: از اینجا نگاه کن، چشم برزخی بهش داد، نگاه کرد. اون‌وقت حقیقت برزخی اون‌ها‌رو دید. دید کَمَند کسانی که حتی انسان باشند تا چه برسه حاجی باشن. امام صادق علیه السلام‌رو انسان دید و اطرافیانش و از این اتفاقات می‌افتاده. چنانچه بسیاری از حوادثی که در کربلا رخ داد اون‌ها حوادث برزخی بود که بعضی‌ها دقت نمی‌کنن خیال می‌کنن که از حوادث ناسوتی بود. بعضی‌ها هم هستن که بله ادراکات و برزخیشون بازه چشمشون می‌بینه. اون‌وقت باطن افرادرو می‌بینن، حقیقت افراد‌رو می‌بینن. چون انسان‌هایی که ما می‌بینیم، خب خیلی انسان‌های تَرگُل وَرگُل، اتو کشیده آن‌کادره، خیال می‌کنیم مثلا انسانه، در حالی که در پشت این چهره ممکنه یک خِنزیر باشه، ممکنه یک بوزینه باشه، ممکنه یک حیوان درنده، گرگی باشه که ما خبر نداریم. کسانی که چشمشون بازه، اون حقیقت‌رو می‌بینن، بُعد برزخی این شخص‌رو می‌بینن. همه‌چیز دوستان، بُعد برزخی داره. مثلا اون ملکوت غیبت، اون چهره برزخی غیبت، همون خوردن گوشت برادر مرده است، بدون تردید. خوردن مال یتیم، چهره برزخیش، خوردن آتشه: «إِنَّ الَّذِينَ یَأْكُلُونَ أَمْوَالَ الْیَتَامَی ظُلْمًا إِنَّمَا يَأكُلُونَ فِي بُطُونِهِمْ نَارًا وَسَيَصْلَوْنَ سَعِیراً». إِنَّمَا فقط و فقط دارن آتش می‌خورن و به زودی همین آتش شعله‌ور خواهد شد. پس اصل اینکه انسان ادراکات برزخی می‌تونه داشته باشه و بعضی‌ها هم داشتن در همین دنیا هم چشمشون باز شد، گوششون باز شد و دیدن حقایق برزخی‌رو می‌دیدن درش تردید نیست. چنانچه که اهل بیت‌علیهم‌السلام این‌گونه بودن. نکته دوم اینکه آیا صلاح هست که ما چشم و گوش برزخیمون باز بشه؟ پاسخش اینه که خیر. چون خیلی از ماها تحمل نداریم. به صلاحمون نیست. نخیر، زندگی جهنم می‌شه. شما می‌خواید حقیقت برزخی فرزندتون‌رو ببینید. فرزندش مثلا اهل گناه هست. لحظه به لحظه شما یک چهره وحشتناک، چهره کریه‌رو می‌بینید. بینید چه حالی پیدا می‌کنید تو خونه‌ای که دارید زندگی می‌کنید. همسررو مثلا انسان بخواد در چهره حقیقیش ببینه اون‌زمانی که گناه می‌کنه، چهره خیلی وحشتناک می‌شه. یه دختر خانم چهارده_ پونزده ساله بود، خیلی دختر پاک و متدین.