eitaa logo
اصول دین (زیر نظر استاد محمدی)
10.2هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
1.1هزار ویدیو
204 فایل
پاسخ به سوالات اعتقادی پاسخ شخصی استاد محمدی به سوال شما ارسال سوال به @osooledin_110. (ادمین کانال)
مشاهده در ایتا
دانلود
290.2K
❓سؤال سلام علیکم. نظر شما و دیگر بزرگان در مورد مختار ثقفی و قیام او چیست ✅ پاسخ: بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم درباره مختار یک نظر افراطی هست، یک نظر تفریطی. آن نظر افراطی اش این است که مختار را در حدّ معصوم بالا می برند، میگویند همۂ کارهایش درست بوده، همه اش با اجازه امام بوده، همه اش زیر نظر امام بوده و هیچ اشتباهی نداشته. این را ما قبول نداریم. اشتباهاتی مختار داشته از جمله همکاری اش با فرزندان زبیر که آخرش هم به کشتن خودش منجر شد. یا در برخی از آن انتقام گیری ها، خب نباید مُثله می کرد و کارهایی از این قبیل. از آن طرف، بعضی هم یک نظر تفریطی دارند نسبت به مختار؛ او را در حدّ کفر و زندقه و نمیدانم تاسیس فرقه ای که عیسی می گوید و این چیزها پایین می آورند، این را هم ما قبول نداریم. ما مختار را از بزرگان شیعه می دانیم، از سران شیعه می دانیم. دلیل حرف ما هم این است که وقتی حضرت مسلم رفت وارد کوفه شد، خانۂ مختار رفت و این خیلی حرف دارد که آن همه سران شیعه، آن همه سران شیعه مثل سلیمان بن خزاعی، مثل حسین بن نَجَبَ، مثل هانی بن عروة، مسلم برود خانه مختار؛ این خیلی حرف دارد. بنا براین ما ایشان را از سران شیعه می دانیم و از بزرگان شیعه می دانیم و آن اصل حرکت انتقام خون شهدا را، ائمّه علیهم السلام تایید کردند و برخی از کارهای مختار را تایید کردند گاهی برایش. چون کمک کرده به ائمّه علیهم السلام وقتی که به قدرت رسیده؛ اینها را ائمّه تایید کردند. از آن طرف اشتباهاتی هم داشتیم. نظر ما این است که نه آن نظر افراطی را قبول داریم نه این نظر تفریطی را. [نظر]ما یک حدّ وسطی [است]
❓سؤال سلام علیکم. نظر شما و دیگر بزرگان در مورد مختار ثقفی و قیام او چیست ✅ پاسخ: بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم درباره مختار یک نظر افراطی هست، یک نظر تفریطی. آن نظر افراطی اش این است که مختار را در حدّ معصوم بالا می برند، میگویند همۂ کارهایش درست بوده، همه اش با اجازه امام بوده، همه اش زیر نظر امام بوده و هیچ اشتباهی نداشته. این را ما قبول نداریم. اشتباهاتی مختار داشته از جمله همکاری اش با فرزندان زبیر که آخرش هم به کشتن خودش منجر شد. یا در برخی از آن انتقام گیری ها، خب نباید مُثله می کرد و کارهایی از این قبیل. از آن طرف، بعضی هم یک نظر تفریطی دارند نسبت به مختار؛ او را در حدّ کفر و زندقه و نمیدانم تاسیس فرقه ای که عیسی می گوید و این چیزها پایین می آورند، این را هم ما قبول نداریم. ما مختار را از بزرگان شیعه می دانیم، از سران شیعه می دانیم. دلیل حرف ما هم این است که وقتی حضرت مسلم رفت وارد کوفه شد، خانۂ مختار رفت و این خیلی حرف دارد که آن همه سران شیعه، آن همه سران شیعه مثل سلیمان بن خزاعی، مثل حسین بن نَجَبَ، مثل هانی بن عروة، مسلم برود خانه مختار؛ این خیلی حرف دارد. بنا براین ما ایشان را از سران شیعه می دانیم و از بزرگان شیعه می دانیم و آن اصل حرکت انتقام خون شهدا را، ائمّه علیهم السلام تایید کردند و برخی از کارهای مختار را تایید کردند گاهی برایش. چون کمک کرده به ائمّه علیهم السلام وقتی که به قدرت رسیده؛ اینها را ائمّه تایید کردند. از آن طرف اشتباهاتی هم داشتیم. نظر ما این است که نه آن نظر افراطی را قبول داریم نه این نظر تفریطی را. [نظر]ما یک حدّ وسطی [است]که ایشان را از بزرگان شیعه می دانیم، نه کافر می دانیم. نه بنیان گذار کیسانی می دانیم. نه از آن طرف نایب خاص امام می دانیم که همۂ کارهایش تحت نظر امام بوده باشد.اشتباهاتی هم داشته چنان که هر انسانی اشتباهاتی دارد. این نظر ما است. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
235.3K
❓سؤال باسلام سوال شده وقتی حضرت علی علیه السلام ابن عباس رو بر ولایت جایی حاکم کردن اوخیانت کرد ،این معصومیت امام رو زیر سوال میبره چون بعضی از حکام رو خودشون اشتباه انتخاب کردن
❓سؤال باسلام سوال شده وقتی حضرت علی علیه السلام ابن عباس رو بر ولایت جایی حاکم کردن اوخیانت کرد ،این معصومیت امام رو زیر سوال میبره چون بعضی از حکام رو خودشون اشتباه انتخاب کردن ✅ پاسخ: بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم نه امام اشتباه نکرد. امام زمانی اشتباه کرده بود که[یعنی زمانی]میشود گفت اشتباه کرده که همان زمانی که شخصی که انتخاب کرده، شخصی فاسق و فاجر و غیر لایق بوده باشد، بعد امام اشتباه کرده باشد او را انتخاب کرده باشد. اما آن زمانی که ابن عباس[را انتخاب کرد]البته ابن عباس هم معلوم نیست آن عبد الرحمن بن عباس باشد! حالا هر کدامشان که بودند؛ چون چهار تا پسر داشت عباس. هر کدامشان که بودند، آن موقعی که حضرت انتخاب کرده، بهترین بوده. خب انسان است و اختیارش؛ زمانی خیلی خوب است مثل شمر که در رکاب حضرت، در جنگ صفین جنگید و مجروح شد، خب آن موقع خیلی خوب بود، اگر آن جراحت بیشتر می شد کشته می شد، شمر هم از شهدای جنگ صفین بود، مثل عمار و یاسر. خب انسان است! در یک زمانی خیلی بد است مثل حُر، خب یک زمانی امام حسین او را نفرین می کند به او می گوید «ثکلتک امک» یک زمانی هم به او می گوید «أَنْتَ الحُرُّ کَما سَمَّتْکَ أُمُّکَ» اگر آن زمانی که امام انتخابش کرد بد بود، اشکال وارد بود که تو چرا خلاف کردی ! خلاف عصمت خودت عمل کردی و او را به عنوان حاکم خودت انتخاب کردی. حالا آن موقع خوب بود ولی بعدا از اختیارش سوء استفاده کرده. اگر منظورتان علم غیب است، که علم غیب برای امام تکلیف نمی آورد و باید بر اساس علوم عادی رفتار کند و مطابق علوم عادی انتخابش توسط أمیرالمؤمنین کاملا درست و به صلاح و مطابق با منطق و حق بوده است. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
290.6K
سلام ولایت فقیه رو چطور میشه برای مردم عادی ثابت کرد_ خصوصا که شرایط اقتصادی بدی در جامعه هست و بدبینی خاصی وجود داره چطور میشه از قدرت و کارایی ولایت فقیه و دلسوزی برای مردم توضیح داد که قانع کننده باشه، چون هرجایی میریم گله و ناراحتی و اعتراض هست 📌📌 کانال اصول دین پاسخ به سوالات اعتقادی توسط حجت الاسلام والمسلمین رضا محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
❓سؤال سلام ولایت فقیه رو چطور میشه برای مردم عادی ثابت کرد_ خصوصا که شرایط اقتصادی بدی در جامعه هست و بدبینی خاصی وجود داره چطور میشه از قدرت و کارایی ولایت فقیه و دلسوزی برای مردم توضیح داد که قانع کننده باشه، چون هرجایی میریم گله و ناراحتی و اعتراض هست ✅ پاسخ: بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم این بحث را ما در رادیو داشتیم، مفصّل هم داشتیم، در رادیو معارف؛ از آن طریق می توانید ببینید. همین جا هم ما چند بار صحبت کردیم. امّا[خلاصه ای از پاسخ این که] از طریق عقل؛ از عقل بپرسیم که جامعه، حکومت می خواهد یا نمی خواهد؟ خب می گوید میخواهد، اگر نباشد که هرج و مرج می شودو[جامعه] نابود می شود. حکومتِ خوب، می خواهد یا حکومتِ بد می خواهد؟ حاکم، عادل باشد یا فاسق باشد؟ حاکم، آگاه و فقیه باشد یا جاهل و ناآگاه نسبت به دین باشد؟ حاکم، مردمی باشد یا کاخ نشین و نمی دانم تجمل گرا باشد؟ وقتی اینها را نگاه می کنیم می بینیم که عقل می گوید که حکومت اسلامی[بهتر است]؛ عقل حکومت اسلامی را قبول دارد نه حکومت غیر اسلامی را. اما این که مردم چنین و چنان می گویند. مگر مردم نسبت به پیامبران کم بد می گفتند! چقدر تهمت به پیامبران می زدند. چقدر در زمان پیامبران مردم، بدی نسبت به پیامبران، انجام می دادند! اکثر مردم چه کار می کردند نسبت به پیامبران؟! تازه آن موقع این فضای مجازی نبود و این همه شبکه های ماهواره ای و نمیدانم رادیوی و تلویزیون و اینها بر علیه پیامبران نبود. امّا الان، فقط بیش از دویست و نود شبکه ماهواره ای بیست و چهارساعته دارند بر علیه ولی فقیه و بر علیه دین و دیانت ما صحبت می کنند. بر علیه روحانیت دارند صحبت می کنند! شما انتظار دارید که اینها در مردم اثر نداشته باشد؟ بله اینها در مردم هست؛ اما حق را که نمی شود اینجوری کرد. یا ما اسلام را قبول داریم یا قبول نداریم. اگر اسلام را قبول داریم خب بخش اعظم اسلام، بدون حکومت قابل اجرا نیست. اسلام اینجوری نیست که بگوییم حالا آن بخش اش که قابل اجرا هست اجرا می کنیم بقیه اش را وِلش می کنیم. یک بخش کوچکی اش را کنار گذاشتید، دیگر آن، اسلام نیست. بحث های ما را در باره ولایت فقیه در رادیو معارف ببینید. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
91.6K
❓سؤال با سلام خدمت شما منظور از روزی خوردن شهدا چیست ✅ پاسخ: بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم در آن آیه، سه تا قید هست: أحیا، یرزقون، عند ربّهم. از این سه تا قید، دو تای آنها، در همه مشترک است، کافر و مشرک و مؤمن، همه "احیا" هستند، زنده هستند. همه هم "یرزقون" دارند، فقط آن چه که شهدا دارند اینها ندارند، "عند ربّهم" هست. پس آن "عند ربّهم" یرزقون، مهم است، نه یرزقون، نه احیا؛ چون همه احیا هستند. همه هم، یرزقون هستند. فقط، شهدا، عند ربهم هستند. آن "عند ربّهم" نحوۂ حیات و روزی خوردن شهدا را ممتاز می کند. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥در قرآن اهمیت زکات بیشتر است یا خمس؟✅ . . . ✍️✍️در این کلیپ از برنامه پرسمان اعتقادی که در تاریخ 1401.3.4 پخش گردید استاد محمدی به این پرسش پاسخ می دهند ؟✅ . . 🖥 برنامه 📅روزهای چهارشنبه و جمعه ⏰ساعت 22:00 به وقت ایران 🗣با کارشناسی 🆔@velayattv ✨✨ کلیپ های تقطیع شده این برنامه در کانال آرشیو شبکه جهانی ولایت در تلگرام به آدرس زیر قابل دسترسی است✨✨ 🔹velayattv_archive ✨ ♦️لینک برنامه به صورت کامل در یوتیوب : 🌐https://youtu.be/4QFBIl0WW8I ♦️لینک برنامه به صورت کامل در آپارات : 🌐https://www.aparat.com/v/4VI7R
💢 خودپسندی، دشمن عقل انسان 💠 امام علی علیه السلام فرمودند: 🍃 عجْبُ الْمَرْءِ بِنَفْسِهِ، أَحَدُ حُسَّادِ عَقْلِهِ. 🔹خودپسندی، از حسودان عقل آدمی است. 📚 حکمت 212 نهج البلاغه 📎 https://btid.org/fa/photogallery/203634 📎 📎 📎 📎 پاسخ به سوالات اعتقادی شما 👇👇 @pasokhgo313 پرسمان اعتقادی استاد محمدی 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ @ostadmohamadi
حکمت 212 نهج البلاغه.mp3
2.96M
💠 شرح 🔸 حکمت 212 🎙 استاد محمدی شاهرودی 🔗 https://btid.org/fa/news/187697 📎 📎 📡حداقل برای☝️نفر ارسال کنید پرسمان اعتقادی استاد محمدی 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ @ostadmohamadi
399.8K
سلام علیکم استاد بزرگوار.خداوند شما را حفظ فرماید.در متن کامل توقیع امام زمان به اسحاق بن یعقوب مطالبی ذکر شده.آنچه برایم سوال است اینکه امام زمان علیه السلام ، در بخشی فرموده اند : و اما خمس ، برای شیعیان ما مباح شده و تا زمان ظهور و فرج ، بر آنها حلال است. از آن مصرف نمایند تا فرزندانی نیکو از آنان بوجود آید ، نه تبهکار . کمال الدین .ج 2 ص 483 ب 45 ح 4 .آیا صحیح است ؟؟؟با تشکر از شما .در پناه حق موید باشید. 📌📌 کانال اصول دین پاسخ به سوالات اعتقادی توسط حجت الاسلام والمسلمین رضا محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
❓سؤال سلام علیکم استاد بزرگوار.خداوند شما را حفظ فرماید.در متن کامل توقیع امام زمان به اسحاق بن یعقوب مطالبی ذکر شده.آنچه برایم سوال است اینکه امام زمان علیه السلام ، در بخشی فرموده اند : و اما خمس ، برای شیعیان ما مباح شده و تا زمان ظهور و فرج ، بر آنها حلال است. از آن مصرف نمایند تا فرزندانی نیکو از آنان بوجود آید ، نه تبهکار . کمال الدین .ج 2 ص 483 ب 45 ح 4 .آیا صحیح است ؟؟؟با تشکر از شما .در پناه حق موید باشید. ✅ پاسخ: بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم این بحث را ما در رسانه ها، به عنوان تحلیل خمس، در رسانه ها داشتیم. خب این روایات با ده ها روایات دیگری که عَدَمِ این را می رساند، منافات دارد. آن روایتی که می گوید اگر[کسی]میخواهید یک درهم یا یک ریال، مثلا، از خمس مصرف کند، وعده‌های عجیب و غریب[آورده است] خب اینها با آنها منافات دارد. این روایت تحلیل که حالا شما گفتید و چند تای دیگر که وجود دارد. جمع این روایات به این است که_چنان که در این همین روایت هم به آن اشاره کرده، در گذشته خب این اموالی که در اختیار مردم قرار می گرفت، فرض کن انفال که مال امام بود را، شاهان و حکام و خلفا می گرفتند تقسیم می کردند بین مردم یا آن چه خلاصه مال خودشان نبود و نیست[را تقسیم میکردند] چون انفال که مال اینها نیست. انفال مال امام است. اینها را[تقسیم کرده اند]آمده در جامعه شده کابین خانم ها یا مثلا با آن کنیز می خریدند. شده خوراک، آن وقت چی دارند می خورند؟! خوراک حرام می‌خورند. آن ازدواج شان، ازدواجِ باطل است و بچه شان، زنا زاده می شود. امام می فرماید ما این اجناس را، اینهایی که مال امام بوده و در جامعه آمده، همه را برای شیعیانمان تحلیل کردیم، حلال کردیم که فرزندانشان حلال زاده باشد، خوراک شان درست باشد، نمازشان درست باشد. این آن چه که مربوط به عرض کنم مساکن و مطاعم میشود که برای حلال زاده شدن فرزندانشان و این که غذای حرام نخورند و نمازشان درست باشد. همۂ اینها را تحلیل کردیم ما. چی را تحلیل کردند؟ آن بخش هایی که مال امام است. اما این که شما خمس ندهید، پس سادات فقیر چه کار کنند! از گرسنگی بمیرند؟ چون زکات که برایشان حرام است. گفته اند زکات که جایز نیست برایشان. خمس هم که امام تحلیل کرده، ندهیم! پس اینها چه کار کنند! نه، در بعضی از روایات خمس به عنوان وجه الاماره از آن یاد شده. یعنی وسیله ای که حاکم شرع و فقیه جامع الشرایط به وسیله آن می توانند اداره بکنند جامعه را. خب این وسیله و این قدرت را از او گرفتیم، چطور آن را اداره بکند؟! نه این روایت، روایات معارض دارد، بحث مفصّلش را ما داشته ایم و داریم. همایش هایی می گذارند برای استانها که در آن همایش ها ما معمولا مفصّل پاسخ می دهیم. در فضای مجازی هم ما این بحث را مطرح کرده ایم. بگردید و[توضیح] مفصلش را بگیرید، پیدا کنید. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
103.2K
❓سؤال سلام علیکم اون چه رازی هست که وقتی در عالم خواب از افرادی که ازدنیا رفتن سوال میشه از اون دنیا چه خبر ؟ می گم اجاره گفتن نداریم وفقط می گن اون دنیا خیلی یهتر ازاینجاست خودم هروقت در عالم خواب سوال پرسیدم ازشون گفتند اجازه نداریم بگیم! ✅ پاسخ: بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم ممکن است که مثلا فرض کنید افشایی برای بعضی از بندگان خدا بشود. آبروی بندگان خدا برود. گاهی اینجوری است که اگر بگویند باعث آبرو ریزی بندگان خدا بشود، یا اسرار بندگان خدا افشا میشود، عمدتا اینجوری نیست. عمدتا نمی توانند بگویند برای این که ادبیاتش نیست، برای این که برای ما قابل فهم نیست. تا انسان آنجا نرود[متوجه نمی شود]چون علم، علم حضوری است. قابل انتقال نیست. باید تبدیل کند به علم حصولی[و این] امکانش نیست. بنابراین نمی شود گفت. نه این که می ترسند یا این که پنهان می کنند؛ نه! ادبیاتش نیست، امکان انتقالش به ما نیست. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
163.1K
❓سؤال اخیرا حدیثی از امام صادق (ع) دیدم با این مضمون که آن هایی که حد و کیفر الهی بر آنان لازم آمده نه مومن هستند و نه کافر بلکه مسلمان فاسق اند در جهنم جاودانه نیستند و روزی از آن خارج خواهند شد میخواستم بدونم این حدیث به چه کسانی اشاره میکند؟ممنون ✅ پاسخ: بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم درباره کسانی که، گناهان کبیره انجام می دهند و توبه هم نمی کنند و به همین حال هم از دنیا می روند. خب بعضی ها گفته اند که آن وعیدیه مثل خوارج و اینها، گفته اند که اینها از دین خارج شده اند و کافرند و در جهنّم جاودانه می مانند. بعضی ها مثل مرجئه گفته اند که اصلا همین که ایمان دارند، جهنّم نمی روند؛ هر گناهی کرده باشند بزرگترین گناهان را هم که انجام داده باشند، اینها اصلا جهنّم نمی روند. نظر شیعه هیچ کدام از این دو تا نیست. نه مثل وعیدیه مثل خوارج می گوید در جهنّم باید جاودانه بمانند به خاطر یک گناه. نه مثل مرجئه می گوید که هر چه گناه کردی اشکال ندارد فقط ایمان داشته باشید، همین کافی است. [شیعه]میگوید که اینها اگر گناهی کرده باشند، باید این گناه پاک بشود؛ باید در جهنّم بمانند تا گناه شان پاک بشود و بعد به خاطر ایمانشان از جهنّم نجات پیدا می کنند. این مطلب از احادیثی مثل همین حدیث که شما گفتید و احادیثی از این قبیل استفاده می شود. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
62K
❓سؤال سلام دانش آموز دختری به دختر من گفته حاج آقایی اومده مدرسه گفته هروقت حال ندارید نماز نخوانید منم حال ندارم نماز نمیخونم جواب استاد میخا براش بفرستم ✅ پاسخ: بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم آن حاج آقا راجع به نمازهای مستحب گفته. بله در روایت داریم که انّ لهذه القلوب ادباراً و اقبالا قلبها حالت ادبار و اقبال دارند. موقعی که حالت ادبار دارند، به انجام همان واجبات بسنده کنید. مستحبّات را کنار بگذارید، نه این که نماز واجب را کنار بگذارید. آنها[مطلب را]بد فهمیده اند. آن حاج آقا چیز دیگری گفته، اینها چیز دیگری فهمیده اند؛ اشتباه فهمیده اند. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
319.3K
❓سؤال سلام آیا در روز قیامت به خاطر ترک مستحب مؤاخذه می شویم؟؟ یکی از چیزهایی که در نزد خدا از انسان شکایت می کند (( مسجد)) است؟؟ مسجد رفتن که مستحب است پس شکایتش بی مورد است؟ پاسخ قبلی تان به این سؤال را شنیدم ولی باز هم درست متوجه نشدم. (سؤال کمی تصحیح شده است) 📌📌 کانال اصول دین پاسخ به سوالات اعتقادی توسط حجت الاسلام والمسلمین رضا محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
❓سؤال سلام آیا در روز قیامت به خاطر ترک مستحب مؤاخذه می شویم؟؟ یکی از چیزهایی که در نزد خدا از انسان شکایت می کند (( مسجد)) است؟؟ مسجد رفتن که مستحب است پس شکایتش بی مورد است؟ پاسخ قبلی تان به این سؤال را شنیدم ولی باز هم درست متوجه نشدم. (سؤال کمی تصحیح شده است) ✅ پاسخ: بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم شما باید بحث فقه را از اخلاق جدا کنید، خیلی چیزها هست که در فقه ممکن است که اشکالی نداشته باشد ولی در اخلاق اشکال دارد. آیا زدن بچّه، برای تربیت، توسط پدر یا معلم، از نظر فقهی اشکال دارد؟ خیر، اگر [طوری باشد که]دیه لازم نیاید، اشکال ندارد. میتوانند پدر یا معلم، بچّه را بزنند تا بچه تربیت بشود. این نگاه فقه است. اما از نظر تربیتی چه؟ نخیر، هیچ جایز نیست. زدنش فایده ندارد، بلکه ضرر هم دارد. اگر آن چه که فقه گفته بخواهد در خانه، اجرا بشود؛ مثلا فرض کنید که زن، هیچ تکلیفی در خانه برای کارها ندارد. از آن طرف، حق هم ندارد از خانه برود بیرون بدون اجازه مرد؛ میشود اینجوری زندگی کرد؟ در چهارچوب فقه؟! این که چی حرام است، چی حلال است، که حرف فقه است؛ با این که چه کار باید کرد، چطور زندگی باید کرد، این[ها با هم] فرق می کند. حقوقی از نظر اخلاقی به گردن انسان ها هست، مثلا فرض کنید که حقوق حیوانات یا حقوق پدر و مادر یا حقوق همسایه واجب است؟ نه. امّا اخلاقا باید مراعات شود. حالا قرآن و مسجد و علما هم، حقوقی به گردن ما دارند. [آیا]این حق، لزوما حق فقهی است که بگوییم مستحب است یا واجب است یا حرام است؟ نخیر، حق اخلاقی است. مراعات نشود، شکایت می کنند، بله. آیا مثلا کسی که حسود است، گناه کرده است؟ [که مثلا]بگوییم تو گناه کردی باید شلّاق بخوری! نه. کاری نکرده که ذاتاً اینجوری است. این ترسو است، جبن بزدل است. چه گناهی کرده؟ ولی از نظر اخلاقی بزرگترین یکی از بزرگترین رذایل اخلاقی، همین جبن بودن و بزدل بودن است. اینها را باید از همدیگر جدا کنید شما. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥آیا خالق بودن خداوند دلیلی برای عدالت اوست؟✅ . . . ✍️✍️در این کلیپ از برنامه پرسمان اعتقادی که در تاریخ 1401.3.6 پخش گردید استاد محمدی به این پرسش پاسخ می دهند ؟✅ . . 🖥 برنامه 📅روزهای چهارشنبه و جمعه ⏰ساعت 22:00 به وقت ایران 🗣با کارشناسی 🆔@velayattv ✨✨ کلیپ های تقطیع شده این برنامه در کانال آرشیو شبکه جهانی ولایت در تلگرام به آدرس زیر قابل دسترسی است✨✨ 🔹velayattv_archive ✨ ♦️لینک برنامه به صورت کامل در یوتیوب : 🌐https://youtu.be/SgBIYk2kO0E ♦️لینک برنامه به صورت کامل در آپارات : 🌐https://www.aparat.com/v/kmloG
صحیفه ۸-۳-۱۴۰۱.m4a
9.81M
شرح دعای بیست و یکم _سجادیه ● چرا ظالم سریع بسزای عملش نمیرسد؟ ● دعای مظلوم مستجاب است ● دعا سبب دفع بلا ● گناه و تنهایی ● همه چیز بدست توست 📌📌 کانال اصول دین پاسخ به سوالات اعتقادی توسط حجت الاسلام والمسلمین رضا محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
💢 بی‌اعتنایی به سختی‌ها 💠 امام علی علیه السلام فرمودند: 🍃 أغْضِ عَلَى الْقَذَى وَ الْأَلَمِ، تَرْضَ أَبَداً. 🔹 چشم خود را بر خاشاك رنج ها فرو بند تا هميشه راضى باشى. 📚 حکمت 213 نهج البلاغه 📎 https://btid.org/fa/photogallery/203692 📎 📎 📎 📎 🔰 معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه 🌐 btid.org
حکمت 213 نهج البلاغه.mp3
2.77M
💠 شرح 🔸 حکمت 213 🎙 استاد محمدی شاهرودی 🔗 https://btid.org/fa/news/187699 📎 📎 📡حداقل برای☝️نفر ارسال کنید پرسمان اعتقادی استاد محمدی 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ @ostadmohamadi
تربیت در نهج البلاغه ج۱.m4a
51.06M
🎙 ✅ با موضوع : تربیت در نهج‌البلاغه ✅ با ارائه حجت الاسلام و المسلمین رضامحمدی شاهرودی جلسه اول 📌📌 کانال اصول دین پاسخ به سوالات اعتقادی توسط حجت الاسلام والمسلمین رضا محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
111.1K
❓سؤال باسلام وخسته نباشید .اینکه ذکر استغفرالله الذی لا اله الا هو الحی والقیوم را باید سه مرتبه گفت علتش چیست وهمچنین ذکر های دیگر. ممنون ازراهنماییتون. میشه یکبار هم گفته شود واینکه وقتی ذکری گفته‌می‌شود می‌گوییم ثوابش برای فلان امام یعنی چه .؟؟متشکرم (سؤال کمی خلاصه شده است) ✅ پاسخ: بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم مورد به مورد، فرق می کند، آن جا که گفته اند سه بار بگویید، خب باید سه بار گفته شود. مثلا بعد از نماز صبح که، داریم که سه بار بگویید، باید سه بار گفته شود. اما به طور کلی، یک بار هم که هر جا انسان، این ذکر را، در هر ساعتی در طول روز، در هر زمانی بگوید، ذکر، ذکر خوبی است. و ثوابش برای امام؛ خب امام به هر حال در هر جایگاهی، در هر مقامی باشد، باز مقامش می رود بالاتر. ثوابش برای امام باشد، یعنی امام مقامش برود بالاتر؛ و اشکال ندارد. [برای]پیغمبر می گوییم صلّ علی محمدٍ و آل محمد خدایا رحمات خود را بر پیامبر و اهل بیتش نازل کن. یا می گوییم «و تَقبّل شفاعته وارْفَع درجته»  شفاعتش را قبول کن، درجۂ اش را هم ببر بالا. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
84.7K
❓سؤال سلام وقت بخیر. ببخشید آیا در برزخ تلویزیون وجود دارد و ما در آنجا می‌توانیم فیلم ببینیم ؟؟ ✅ پاسخ: بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم هر چه که انسان اینجا دوست دارد و اینجا فکر می کند خیلی به آن علاقه دارد، اینجوری نیست که آن طرف هم اینجوری باشد. اینجا چون محدودیت است، اینجا شما خیلی از صحنه ها را خودتان نمی توانید، زنده اش را ببینید، فیلمش را می بینید. اما اگر آنجا هرچه انسان بخواهد می تواند اصلش را ببیند دیگر جایی برای برای دیدن فیلم و تلویزیون وجود ندارد. آن چه که انسان بخواهد در بهشت برزخی و یا در بهشت قیامت، برای او وجود دارد. اما آیا آن چه که در دنیا می خواهد، همانها را در بهشت برزخی می خواهد؟ پاسخش منفی است. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐