@ostsdmohamadiآیا امام زمان عج در این غیبت کبری ازدواج کردند و فرزند دارند یا نه؟.mp3
زمان:
حجم:
4.17M
⭕️ سوال
❓آیا امام عصر عج در این غیبت کبری ازدواج کردند و فرزند دارند یا نه؟
🎙استاد محمدی شاهرودی
📎 #امام_زمان
🔻به کانال رادیو اینترنتی پاسخ بپیوندید:
@radio_pasokh
3.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 #پادکست_اعتقادی
⁉️ منظور از اصطلاح بدن مثالی چیست؟
🎙 استاد محمدی شاهرودی
#معادشناسی
#بدن_مثالی
#برزخ
🚨بهکانال شهرپاسخ بپیوندید
🆔 @pasokhcity
زمان:
حجم:
93K
❓سؤال:
اگر کسی یه قسمی خورده باشه بعد قسمش رو بشکونه
باید چه کار کنه؟ منظورم اینه که کسی توبه کرده و در توبه قسم خورده ب یکی از امامان اما متاسفانه شکست قسمش رو ایا کفاره داره؟
✅ پاسخ:
بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم
قسّم شرعی باید به خدا باشد.
به غیر خدا، نمی شود قسّم خورد، آن قسّمی که به غیر خدا باشد، اثر شرعی بر آن مترتّب نیست.
اگر به خدا قسّم خورده باشد، باید کفّاره بدهد، کفّاره اش هم آزاد کردن بنده است که الآن وجود ندارد یا ده تا فقیر را سیر کند یا بپوشاند یا سه روز روزه بگیرد.
البتّه این در صورتی است که به خدا قسّم خورده باشد.
در رساله هست، دستور شکستن قسّم؛ امّا خب گناه کرده باید استغفار کند دیگر.
🖊پیاده شده از صوت استاد
⏪⏪ کانال اصول دین
استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
زمان:
حجم:
107.3K
❓سؤال:
با سلام و خدا قوت🌹
سوال یک:آیا زن میتواند بدون اجازه و اطلاع شوهر بخشی از طلای خود را بفروشد و صرف اموری کند که خودش دوست دارد؟
سوال 2- آیا درست است که مردها به زیور زن هم به چشم سرمایه گذاری نگاه کنند و توقع داشتع باشند فقط در اموری که آنها دوست دارند مصرف شود؟
✅ پاسخ:
بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم
آن چه که مال زن هست در اختیار خودش است. می تواند بفروشد، صرف هرکاری می خواهد بکند، بکند و شوهرش آنجا حقی ندارد که بخواهد آن جا[زن از شوهرش]اجازه بگیرد و[شوهرش] مخالفت کند.
آن مال خودش است و به هر صورتی که بخواهد میتواند مصرف کند.
بعضی فقها گفته اند اگر بخواهد نذر کند، با اجازه شوهر باشد.
ولی این جا که بحث نذر نیست. می خواهد که اموال خودش را بفروشد یا بخواهد هر جا صرف کند اشکالی ندارد.
پاسخ سؤال دومتان این است که نه مرد چنین حقی ندارد، چون مال زن هست و زن هم هر شکلی که دلش بخواهد می تواند اموال خودش را مصرف کند.
🖊پیاده شده از صوت استاد
⏪⏪ کانال اصول دین
استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
❓سؤال:
خدمت استاد بزرگوار. بنده معتقد هستم که زندگی انسان همواره همراه با جبره و عبارت:(لا جبر و لا تفویض بل امر بین الامرین) رو قبول ندارم. با این استدلال:
زندگی انسان همواره در برخی موارد مستقیما و در برخی موارد غیر مستقیم همراه با جبره... مستقیما مثل: انتخاب پدر و مادر؛ تاریخ و مکان تولد؛ ویژگی های بدنی مثل قد_رنگ چشم و.... یا حتی زمان مرگش و چیز های دیگه.... و بقیه انتخاب ها(البته به اعتقاد من جبر) همگی به صورت غیر مستقیم جبره..
و در اخر اینکه حتی اگه اختیاری هم باشه بازهم جبره.
اصلا چرا ماباید بین خوب و بد؛ خیر و شر و...... انتخاب داشته باشیم.. چرا نباید بیخیال باشیم؟
✅ پاسخ:
بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم
شما اول باید جبر را معنا کنید، جبر این است که انسان تحت تأثیر یک قوّۂ قاهره از درون یا بیرون، ماورایی یا مادّی، عرض کنم که یا سایر عوامل قرار بگیرد و خارج از اراده خودش کاری انجام بدهد.
یعنی اراده اش کلّاً از بین برود.
امّا این که انسان گاهی کاری را با اکراه انجام بدهد یا این که تحت تأثیر عوامل متعددی انسان تصمیم بگیرد، این کار را انجام بدهد ده ها عامل هستند که اینها[مؤثر هستند] مثل تاریخ، مذهب، حکومت، ژنتیک، محیط، غذا و عوامل خیلی زیادی در تصمیم گیری انسان تأثیر دارند.
و امّا سؤال این است که آیا این همه عوامل که تعدادش هم زیاد است و گاهی ممکن است که تا نود و نه درصد هم ارادۂ انسان را کم کند، آیا انسان را مسلوب الاختیار می کند یا نه آن آخرش، ولو یک درصد، اختیار برای انسان باقی می ماند؟
اگر بگوییم بله، همۂ ارادۂ انسان سلب می شود، می شود جبر.
اگر بگوییم نه، یک درصد باقی می مانَد که می شود اختیار.
در فلسفه این مطلب ثابت شده که در افعال اختیاری انسان جزء أخیر علّت تامّه، ارادۂ خود انسان است. آن جزء أخیر ممکن است یک درصد علّت باشد و نود و نه درصدش همین عوامل باشد.
🖊پیاده شده از صوت استاد
⏪⏪ کانال اصول دین
استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
❓سؤال:
در کتاب حق الیقین آمده که(بدان كه اجماعى مسلمانانست كه در قبر سؤال ميباشد و روح را از براى سؤال ببدن بر ميگردانند بلكه از ضروريات دين اسلام است و منكرش كافر است)بنده شنیده بودم عالم برزخ مثل خواب می گذرد با تفاوت هایی و روح ثواب وعقاب میبیند وبدن در کار نیست اما اینجا علامه مجلسی گفته که روح به بدن می گردد میشه توضیح بدید
✅ پاسخ:
بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم
دو تا نظر هست.
یک نظر این است که روح به همان بدن خاکی، همین بدنی که دفن کردیم، و به آن بدن خاکی گفته می شود، بدنِ عنصری گفته می شود، به این بدن بر می گردد و سؤال و جواب و نمی دانم عذاب قبر و اینها، مال این بدن است.
ظاهر حرف علّامه مجلسی هم همین است.
یک نظر هم این است که، نه دیگر وقتی که انسان مُرد، روح به این بدن، برنمی گردد، بلکه با بدن برزخی و بدنی شبیه به این بدن[حیات دارد و] با آن بدن زندگی اش را ادامه می دهد.
و از آن بدن[برزخی] سؤال می شود و با آن بدن[برزخی] روح انسان فعال می شود و عذاب قبر و سؤال قبر و اینها، مال آن بدن[برزخی] است.
ما نظرمان، همین نظر دوم است. که مطلب[درست]این است؛
آن چه که از بدیهیات اسلام هست از ضروریات اسلام هست و منکرش، کافر است، "اصل سؤال قبر" است، نه "کیفیّت سؤال قبر".
بنابراین نظر مرحوم علّامۂ مجلسی هم این نیست که اگر ما می گفتیم سؤال قبر از بدن برزخی است، این شخص کافر است.
امام رحمت الله علیه هم نظرشان همین است، که سؤال قبر، از همین بدن برزخی است.
بسیاری از علمای بزرگ ما، نظرشان این است.
نه، مرحوم علّامه می گویند که، علّامۂ مجلسی می گویند که اگر کسی بخواهد منکر "اصل عذاب قبر" باشد، او کافر است.
البته ما در بین مسلمان ها داریم
ضروربن عمر یکی از علمای اهل سنت است منکر اصل عذاب قبر هم هست.
حالا آن را اگر بگویید از بدیهیات است، اشکالی ندارد. اما این که کیفیّت سؤال قبر از بدیهیاتِ اسلام هست، نه! اینجور نیست.
🖊پیاده شده از صوت استاد
⏪⏪ کانال اصول دین
استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
❓سؤال:
علیکم وقت شما بخیر،طاعاتتون قبول،استاد گرامی الان که پیام میدم اندوه و اضطراب بزرگی در دل دارم که امیدوارم بعد از دریافت پاسخ از شما برطرف بشه،
خداوند مهربان انسان رو بگونه ایی آفریده که دارای خصلتها و ابعاد و نیازمندیهای مختلف و در کل میشه گفت موجودضعیفی
چرا خداوند انسان (غیر از معصومین) رو اینگونه ضعیف آفریده یعنی چرا ما بهمراه این موانع متعدد بدنیا اومدیم (در حالی هدف از خلقت ما بندگی و طاعت خدا بوده ) حال اینکه اصلاح این ضعف ها بسیار دشواره
لطفا بفرمائید اون حسابرسی بینهایت دقیق و این انسان ضعیف بهراه موانعی که سر راه بندگیش وجود داره و محبت و لطف خدا چطور با هم جمع میشن؟
(سؤال خلاصه شده است)
✅ پاسخ:
بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم
نه! شما نگاه را یک مقدار مثبت ترش کنید. این نگاهی که شما دارید به اینها[نگاهی امید کننده است]
نه! خوبی های دنیا را هم ببینید، خوبی های زندگی را هم ببینید.
نگاه را[تغییر دهید]
شما فقط آن طرف خالی لیوان را نگاه نکنید. طرف پُرِ آن را هم نگاه کنید. زندگی خوبی های زیادی هم دارد.
[در رابطه با ضعف انسان و موانع متعددی بگوییم که]خدا هم به اندازۂ وسع انسان از او انتظار دارد. «و لِکیلٍٍ نَفْسٍ وُسعها»
شما نگران حسابرسی روز قیامت هم نباشید. شما واجبات تان را انجام بدهید، محرّمات را هم ترک کنید، اخلاق تان را هم سعی کنید خوب بشود، دیگر نگران نباشید.
یک مقدار آن بُعدِ امید و امیدوار بودن را تقویت کنید در خودتان.
شما بیشتر خوفی هستید تا رجائی. این رجائی بودن را، بیشتر، در خودتان تقویت کنید.
🖊پیاده شده از صوت استاد
⏪⏪ کانال اصول دین
استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
💢 تلاش بیهوده برای دنیا
💠 امام علی علیه السلام فرمودند:
🍃 إنَّ أَخْسَرَ النَّاسِ صَفْقَةً وَ أَخْيَبَهُمْ سَعْياً، رَجُلٌ أَخْلَقَ بَدَنَهُ فِي طَلَبِ مَالِهِ، وَ لَمْ تُسَاعِدْهُ الْمَقَادِيرُ عَلَى إِرَادَتِهِ؛ فَخَرَجَ مِنَ الدُّنْيَا بِحَسْرَتِهِ، وَ قَدِمَ عَلَى الْآخِرَةِ بِتَبِعَتِهِ.
🔹 زيانكارترين مردم در معامله، و نوميدترينشان در كوشش مردى است كه بدنش را در طلب آرزوهايش كهنه نموده، و مقدرات در اين زمينه او را يارى نكرده، پس با حسرت از دنيا برود، و با گناه وارد آخرت گردد.
📚 حکمت 430 نهج البلاغه
📎 #اعتقادات
📎 #امام_زمان
📎 #نهجالبلاغه