eitaa logo
اصول دین (زیر نظر استاد محمدی)
13.7هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
2.8هزار ویدیو
379 فایل
پاسخ به سوالات اعتقادی توسط استاد محمدی شاهرودی
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ بسم الله الرحمن الحیم👆👆👆 این‌که فقط به خاطر مجرد ماندن مورد عقاب شدید قرار بگیرد غلط است، اما این که در روایت داریم که بیشتر اهل جهنم عذّاب یعنی مجردها بوده‌اند این درست است چون خود مجرد بودن باعث می‌شود که انسان بیشتر در معرض گناه قرار بگیرد و گناه کند. در روایت داریم که پیامبر فرمود « مَن تَزَوَّجَ فقد أحرَزَ نِصفَ دِينِهِ» هر کس ازدواج کند نصف دینش را حفظ کرده است و باید نسبت به نصف دیگرش از خدا بترسد، اینکه داریم که دو رکعت نماز متاهل از هفتاد رکعت نماز مجرد ثوابش بیشتر است، از این روایات زیاد داریم، ولی هیچ کدام از این‌ها به معنای اینکه کسی که حالا به هر دلیل ازدواج نکرده است پس مورد عقوبت واقع می‌شود نیست، بله، یک نوع خامی در افراد مجرد هست چون وقتی انسان ازدواج نکرده است «من» است و وقتی ازدواج می‌کند «ما» می‌شود یعنی خود به خود به اجتماع و به جامعه نزدیکتر می‌شود و بچه دار هم که می‌شوند دیگر اینها خودش باعث تکامل انسان می‌شود. و مطلب بعدی اینکه خب چرا انسان بخواهد کاری کند که عمرش هفتاد هشتاد سال بیشتر نباشد؟! ازدواج بکند بچه‌دار که بشود آن‌وقت عمرش می‌شود صدسال دویست‌سال پانصد‌سال هزارسال و همین‌طور ادامه دارد. چرا نباید انسان عمرش را ادامه بدهد؟! ما توصیه می‌کنیم که اگر امکان ازدواج برایتان هست هرچه سریع‌تر ازدواج بکنید چون این نگرانی‌ها که دارید جایی ندارد خب شما همسرتان اگر ایمان و تقوا داشته باشد اگر دوستتان داشته باشد به‌خاطر خودتان و اگر هم دوستتان نداشته باشد بخاطر ایمان و تقوایش هوای شما را خواهد داشت. این مطلبی که گفتم این یک روایت بود که بنده ترجمه‌اش را گفتم. بنابراین ما توصیه می‌کنیم که هرچه سریع‌تر ازدواج بکنید و نگران نباشید. توکل به خدا بکنید منتها در انتخاب همسر حتما دقت کنید که همسرتان نمازخوان باشد، اهل تقوا باشد، حالا اگر پول هم نداشت عیبی ندارد یا حالا اگر مثلا خیلی هم قیافه‌ی به ظاهر زیبایی هم نداشت خیلی به این اهمیت ندهید ولی ایمان، تقوا، اهل عبادت و نماز بودن و اصالت خانوادگی را اهمیت بدهید. کانال اصول دین، تنها کانال استاد محمدی https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 https://t.me/osooledin 1آدرس تلگرام 🌸لطفا با معرفی این کانال به دیگران در ثواب نشر معارف اهل بیت علیهم السلام شریک شوید.
زمان: حجم: 190K
اینکه گفته شده ۳ در بهشت از شهر قم هست و یکی حرم حضرت معصومه سلام الله علیها است‌ دو تای دیگه منظور چیست؟ ✅ بسم‌الله الرحمن الرحیم منظور این نیست که روز قیامت، شهر قم وجود دارد، بعد هم مثلا یک در از شرقش، یک در از غربش یا یک در از شمالش درب بهشت باشد، اینجوری که نیست! منظور از این درها آن درهایی است که از آن طریق، انسان بهشتی می‌شود مثلا باز زیارت حضرت معصومه سلام الله علیها انسان بهشتی می‌شود. پس یک در از درهای بهشت که از قم باز شده است، زیارت حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها است. یک درش حوزه است، هر روز هزاران نفر به خاطر حوزه بهشتی می‌شوند. یک در آن مسجد جمکران است که عده زیادی از این طریق بهشتی می‌شوند. پس این سه در، درواقع راه‌هایی است برای اینکه افراد بهشتی بشوند. کانال اصول دین، تنها کانال استاد محمدی https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 🌸لطفا با معرفی این کانال به دیگران در ثواب نشر معارف اهل بیت علیهم السلام شریک شوید.
زمان: حجم: 330.2K
با عرض سلام وخدا قوت حضور استاد بزرگوار. راجع به عروسک هایی که دشمن مغرضانه وارد زندگی ما و در دستان بچه های ما قرار داده، در ♦️♦️♦️ کلیپی می گوید این عروسک های نماد شیطان را دشمن وارد کشور ما کرده تا سبب خشکسالی و در نتیجه آسیب های آن مانند کمبود مواد غذایی و ... شود. آیا این چیزهایی درست است یا خرافات؟ لطفا در این باره به پرسش های زیر پاسخ گویید.👇 ۱. درباره اسباب بازی لبوبو که این روزا خیلی زیاد شده. پسرم ۱۲ساله برای این عروسک منو مجبور به خرید آن کرده با توجه به کلیپهای پخش شده از این عروسک نگهداری آن برای من در خونه ودست بچه نگران کننده است آیا این کلیپها واقعیت دارد؟ ۲. درباره «عروسک آنابل » که نماد شیطان است‌ و دشمن هدفمند این‌ها را وارد زندگی کودکان ما می کند. آیا درست است که شیطان در عروسک حلول می کند و اینک این شیطانک ها بسیار حساب شده در قالب یک عروسک در دست کودکان پاک ما قرار داده شده است. کانال اصول دین، تنها کانال استاد محمدی https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 🌸لطفا با معرفی این کانال به دیگران در ثواب نشر معارف اهل بیت علیهم السلام شریک شوید. 👇👇👇
✅ بسم الله الرحمن الرحیم👆👆👆 این حرف‌ها به خرافات و افسانه‌ها شبیه‌تر است تا واقعیات؛ نه عقل این را تأیید می‌کند نه علم تایید می‌کند ولی هرچه که نماد شیطنت و شیطان داشته باشد یعنی هر چه که نماد شیطان و شیطان دوستی و شیطان پرستی باشد این‌ها مردود است و باید اینها را دور ریخت. همین قدر که اسم شیطان روی آن هست، همین‌قدر که چهره، چهره‌ی شیطان است و شیطنت آمیز است، اینها را نباید وارد زندگی کرد. شیطان اگر قدرت داشت خودش را نجات می‌داد تا چه برسد به اینکه بخواهد در زمین خشکسالی وقحطی آب و غذا را بخواهد برطرف کند! نه، این قدرت‌ها را شیطان ندارد ولی خود این نماد، نماد بسیار مردود و بدی است و این نحس است و طبعا آن انرژی‌های منفی که انسان با تلقین‌های منفی به خودش تزریق می‌کند، این‌ها آثار بدی دارد. بنابراین ما توصیه می‌کنیم که این کار را نکنند و هرچه که اسم دشمن خدا روی آن هست از آن دوری کنند و متنفر باشند. کانال اصول دین، تنها کانال استاد محمدی https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 https://t.me/osooledin 1آدرس تلگرام 🌸لطفا با معرفی این کانال به دیگران در ثواب نشر معارف اهل بیت علیهم السلام شریک شوید.
امام جماعت مسجد ما گفته اگر روز دوشنبه ۲۵ تا دو رکعت نماز بخوانید کل نمازهای قضایی که دارید تمام می شود و دیگر نیازی نیست بخوانید😳 لطفا درباره این حرف اشتباه که بر اساس یک حدیث ضعیف گفته شده توضیح دهید. ✅بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم مطلب درست نیست. اگر به جای یک دوشنبه صد تا دوشنبه هم این بیست و پنج تا دو رکعت نماز را بخواند جای یک نماز قضای چهار رکعتی را نمی‌گیرد؛ یعنی اگر یک نماز چهار رکعتی مثلا نماز ظهر یا نماز عشای او قضا شده باشد یا یک نماز مغربش قضا شده باشد، اگر هزار تا نماز دو رکعتی اینجوری هم که بخواند جای آن را نمی‌گیرد. برای نماز قضا، باید عینا همان را بخواند. نمی‌دانم آقایان یک روایت را می‌بینند که معلوم نیست سندش درست باشد یا خیر و اینکه یک روایت معارض دارد، اصلا دلالتش آن نیست و آن‌وقت به خاطر یک روایت می‌آیند فتوا می‌دهند! اگر ایشان مجتهد باشد و همه‌ی روایات را بررسی کرده باشد، عقل و اجماع همه را در نظر گرفته باشد، تازه فقط برای خودش حجت است و برای دیگران که حجت نیست که حالا بخواهد به مردم بگوید! بله اگه مردم مقلد او هستند و او هم مرجع تقلید است آن‌وقت می‌تواند بگوید من به عنوان مرجع تقلید به این مطلب رسیدم و عیبی هم ندارد، که البته در هر صورت این چیزی که گفته شده فرض محال است! اما کسی که مجتهد نیست، مرجع تقلید هم نیست به خاطر دیدن یک روایت بخواهد اینجوری مردم را گمراه کند و کسی که نماز قضا به گردنش هست قضا را انجام ندهد و آن طرف گرفتار بشود خب آن‌وقت آنجا یقه‌ی او را می‌گیرد که چرا اینطور گفتی و مرا گمراه کردی. البته خود کسی هم که گوش می‌کند و می‌پذیرد مقصر است، چون باید از گوینده بپرسد که حرفش را از کجا آورده است؟ فتوا است یا آیا شما مرجع تقلید هستید که این‌طور فتوا می‌دهید؟ به‌خاطر یک روایت که شما نمی‌توانید به راحتی فتوا بدهید. بر فرض که روایت وجود داشته باشد، صحیح السند هم باشد، خب یک روایت معارض دارد، مقید دارد، مخصص دارد... کانال اصول دین، تنها کانال استاد محمدی https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 https://t.me/osooledin 1آدرس تلگرام 🌸لطفا با معرفی این کانال به دیگران در ثواب نشر معارف اهل بیت علیهم السلام شریک شوید.
زمان: حجم: 696.2K
♦️♦️♦️♦️♦️ در کانالی عضو هستم که در آن طرحی داده اند که به‌ نظر می آيد نه عقل آن را می پذیرد و نه شرع. با روایات نیز همخوانی ندارد. اینکه عضو آن طرح شویم و همه نیت کنیم که هر کسی کار خیر مانند نیابت، زیارت حرم ائمه، حج، دادن صدقه، خواندن قرآن، زیارت عاشورا و ... انجام داد و در جدول آن کانال ثبت کرد، ثواب آن کار نصیب همه اعضا می شود بدون آنکه حتی اسم همدیگر را بدانیم. 👈 برای من قابل قبول نیست در حالی که هیچ کداممان حتی همدیگر را نمی شناسیم و مثلا در این چند ساعت لم داده ایم و هیچ کاری هم انجام نداده ایم صدها و هزاران ثواب کار خیر مانند انجام حج و زیارت و نیابت و صدقه دادن و قرآن خواندن و... در پرونده اعمالمان ثبت شده باشد. 👈 مگر می شود کسی به نیابت از صدها هزار نفر اعضا کاری را انجام دهد؟!!! 👈 مگر می شود فقط نیت کنیم و هیچ کاری انجام ندهیم و این همه ثواب در پرونده اعمالمان ثبت شود؟!!! 👈 خب اگر این طور است دیگر چرا زحمت بکشیم و کار خیر و عمل صالح انجام دهیم؟!!! 👈 وقتی با لمس فلان کادر در فلان کانال و عضو آن طرح شدن هزاران و میلیون ها و میلیاردها کار خیر در پرونده اعمالمان ثبت می شود؟!!! عجب بهشت رفتن آسانی. ✅ لطفا اشکالات شرعی و دینی و عقلی این کار را بر اساس روایات و احکام به خصوص تعریف نیابت در شرع و دین و تعریف شریک کردن در ثواب را بیان کنید و توضیح دهید. به ویژه با تاکید بر نیت برای اینکه همه در این کار خیر من شریک باشند، کسانی که نه من آنها را می شناسم و نه آنها مرا می شناسند و تعداد زیاد و در نتیجه ثواب زیاد بدون حساب و کتاب.
👆👆👆 ♦️♦️♦️♦️♦️ پاسخ: ✅ بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ ۱. در نیابت، در واقع نایب، خود را جای آن شخص قرار می‌دهد. مثلاً می‌خواهد حج انجام دهد؛ بنابراین از همان ابتدا به جای او قرار می‌گیرد و می‌گوید: «مُحرم می‌شوم به احرام عمرهٔ تمتع به نیابت از فلانی، قُربه الی اللهِ». سپس همهٔ کارها را به عنوان قائم‌مقامِ او انجام می‌دهد. دقت شود که یک نفر نمی‌تواند از طرف افراد مبهم نیابت کند، مثلاً بگوید: «من نایب می‌شوم از طرف همهٔ انسان‌ها (یا مثلا همهٔ اعضای این طرح)»، این دیگر نیابت نیست؛ زیرا باید «طرف مقابل» مشخص باشد. یکی، دو نفر و چند نفر محدود ممکن است. اینکه بگوید: «من به جای مثلاً این پنج نفر نیابت می‌کنم»؛ اما اینکه بخواهد به جای همهٔ افراد مبهم که آنها را نمی شناسد نیابت کند، قطعا درست نیست. مطلب دیگر اینکه در نیابت، باید تمام اعمال و رفتار را دقیقاً به جای آن شخص انجام دهد. ۲. می‌شود که انسان کاری خیر انجام دهد و ثوابش را به عده‌ای خاص هدیه کند؛ در اینجا ممکن است آن افراد مبهم باشند و مشخص نباشند. در اهدای ثواب، اشکالی ندارد (گرچه حساب و کتاب دارد و بدون حساب نمی شود). ۳. در روایات نداریم که اهل‌بیت (علیهم‌ السلام) چنین چیزی را فرموده باشند، در حالی که آن حضرات بهتر از ما بلد بودند، و اگر درست بود این کار را انجام می دادند و به ما هم یاد می دادند و توصیه می کردند‌. مثلاً اینکه: «من این کار را انجام می‌دهم برای همهٔ مؤمنین و مؤمنات تا روز قیامت»! نه، باید حساب و کتابی در کار باشد. آنچه در دین داریم این است که به عنوان مثال امام فرمودند: «لَوْ أَشْرَكْتَ فِي حَجِّكَ أَلْفَ ...» اگر در حج مستحب، هزار نفر را شریک کنی، خداوند به هر کدام یک ثواب حج می‌دهد.(بنده در روایات، حداکثر این هزار نفر یا آن چند نفر که به بازدید تو می آیند و مواردی از این دست را شنیده ام)، اما اینکه به شکل مبهم بگوید: «من در این حج، همهٔ انسان‌های روی کرهٔ زمین را شریک می‌کنم(یا همهٔ اعضای کانال یا طرحم یا گروهم را شریک می کنم)»، چنین چیزی را ما ندیده‌ایم و دلیلی بر آن نداریم. باید دلیلی وجود داشته باشد، حساب و کتابی باشد. اینکه انتظار داشته باشیم کاری که انجام می‌دهیم چون دیگران را شریک کرده‌ایم، پس همه از آن بهره ببرند (و ثواب آن در پرونده اعمالمان آنها نیز نوشته شود)، صحیح نیست. ۴. اشکالی ندارد ما در کارهایمان دیگران را شریک کنیم و برای آنان دعا نماییم؛ دعا کردن برای دیگران بسیار خوب است،(تاکید می کنم دعا کردن و نه نیابت یا شریک کردن عده ای در ثواب و ...)، گرچه آن هم باید حساب و کتاب داشته باشد و بی‌حساب و کتاب نباشد.
👆👆👆 ♦️♦️♦️♦️♦️ پاسخ: ✅ بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ ۱. اینکه انسان خوش‌نیت باشد، خیلی خوب است و روزیِ او را نیز زیاد می‌کند. اینکه انسان برای دیگران دعای خیر کند، بسیار نیکوست. پیامبر ص در دعای ماه مبارک رمضان می فرمایند: «اللهم اشفِ کلَّ مریضٍ ...»؛ همه را «کُلّ» می‌گوید، حتی نمی‌گوید مسلمان‌ها، نمی‌گوید مؤمنین، نمی‌گوید هم‌شهریِ ما یا هم‌گروهیِ ما یا هم‌کانالیِ ما. بنابراین در دعا کردن اشکالی ندارد و خوب است. ۲. اما نکته مهم اینکه در نیابت این گونه نیست (نیابت به معنای عام و آنچه بین مردم مصطلح شده و نه آنچه در شرع وجود دارد و احکام خاص خود را دارد و هر کسی می‌تواند از هر کسی نیابت کند، مثلاً من به نیابت از شما زیارت و دعا کردم و معنایش چیست؟ مثلاً یک زیارت کرده، شما هم در ذهنش نبوده‌اید، ولی گفته: «خود من برای همه اهل وطنم دارم این زیارت را انجام می‌دهم و ثوابش را به همه اهل وطنم می‌دهم»، یعنی معنای عام). اما نیابت به معنای خاص (آنچه در دین و شرع و احکام دین آمده)، باید طرف مقابل مشخص باشد و این نایب دقیقاً قائم‌مقام او می‌شود. در همه مراحل باید یادش باشد که در انجام این کار، در واقع او خودش نیست، بلکه «برای آن شخص» است. مثلاً می‌خواهد حج برایش انجام دهد؛ وقتی می‌خواهد لباس احرام بپوشد، می‌گوید: «من به نیت فلانی لباس احرام می‌پوشم». یا بگوید: «من نیت می‌کنم مثلاً مُحرِم می‌شوم به احرام عمره تمتع، به نیابت از فلانی، پسرِ فلانی، قربةً إلی الله». در تمام مراحل باید او مد نظرش باشد؛ اگر حتی یک جا نیز او در نظرش نباشد، آن نیابت باطل می‌شود. به علاوه نایب باید عذری هم نداشته باشد؛ مثلاً فرض کنید کسی که نمی‌تواند وقوف اختیاری را درک کند، نمی‌تواند نایب شود؛ یا کسی که قرائتش درست نیست، نمی‌تواند نایب شود. خب، شما اگر نماز بخوانید و نمازتان درست نباشد، چطور می‌توانید نایب باشید؟ در نیابت شرایطی وجود دارد. بنابراین معنای اصلی نیابت این است، نه اینکه هر نیتی را نیابت بنامیم. ۳. اشکالی ندارد انسان در کار خیری که انجام می‌دهد دیگران را شریک کند. امام صادق (علیه‌السلام) فرمودند: اگر در حج مستحب هزار نفر را شریک کنی، خداوند ثواب حج را به همهٔ آنان می‌دهد.» ♦️اما این هم حساب و کتاب دارد. 👈 این جور نیست کسی که اصلاً در ذهن ما نیست یا حتی اسمش را هم نمی دانیم و یا اصلاً نمی‌دانیم وجود دارد یا ندارد، به شکل مبهم بگوییم همهٔ را در این ثواب شریک کردم. نه، اینجا هم مشخص است که شریک کردن یعنی آن‌هایی که مشخص و معلوم‌اند. از امام سؤال کرد: «من حج مستحب برای خودم انجام دادم، می‌توانم پدر و مادرم را شریک کنم؟» فرمود: «بله». گفت: «برادرم و خواهرم چطور؟» ♦️ اما شما که نمی‌دانید چه کسی را شریک کرده‌اید و می‌گویید من برای همه یا مثلا هر کس که در این کانال یا در این طرح عضو شده، همه شریک می‌شوند؟ نه، این روایت چنین مفهومی ندارد. ۴. باید توجه داشت که بحث فضای مجازی، بحث خاصی است و مجازی محسوب می شود، اما نیابت و شریک شدن در ثواب‌ها فقط در فضای حقیقی معنا دارند. این دو کاملاً با هم فرق دارند و متفاوت‌اند. در فضای مجازی انسان هر کاری می‌تواند بکند؛ ♦️حالا فرض کنید یک کلیک کردید، بعد بگویید: «ثواب هشتاد هزار حج در حساب شما نوشته شد» !!! آیا عقل انسان این را قبول می‌کند؟! آیا منطق این را می‌پذیرد؟! حج این همه زحمت دارد برای کسی که انجام می دهد (آن وقت ما با یک عضویت ....) می‌تواند عده‌ای را که مشخص‌اند بگوید: «من فلانی، فلانی، فلانی را در حج خودم شریک کردم». ♦️اما اینکه هیچ کاری نکند، فقط عضو یک کانال یا یک طرح شود یا مثلاً در یک گروه شرکت کند، بعد بگوید: «ثواب همهٔ این‌ها به حساب همه نوشته می‌شود»، 🌸 این را نه عقلاً، نه علماً، نه شرعاً دلیلی منطقی برایش نداریم (قابل قبول نیست).🌸
زمان: حجم: 286.7K
ادامه 👆👆👆 ♦️♦️♦️♦️♦️ پاسخ: ✅ بسم الله الرحمن الرحیم مطلبی که در صوت قبلی گفتم، در همه موارد صادق است (نه فقط زیارت)؛ یعنی آنچه گفتم نسبت به صدقه، نماز، نماز شب و جهاد و همه کارهای خیر نیز همین طور است و ثواب بردن افراد، حساب و کتاب دارد. این‌گونه بی‌حساب و بی‌کتاب نیست. ♦️ فضای مجازی، مجازی است. اصلا مُجازی است. خیلی روی آن حساب نکنید. بله، به فرمایش پیامبر ص، افضل الاعمال احمزها، یعنی برترین اعمال این است که انسان برایش کار کرده و زحمت کشیده باشد و هرچه کار سخت‌تر باشد، فضیلتش هم بیشتر است. بدیهی است اگر کسی هیچ کاری نکرده باشد و بعد میلیون ها ثواب داشته باشد، عقل و منطق آن را قبول نمی‌کنند. از نظر شرع نیز دلیلی برای آن نداریم. این دعا را نیز که پیامبر ص فرموده اند: «اللهم اشف کل مریض، خدایا! همه مریض‌ها را شفا بده»، معنایش این نیست کسی که مستحق نیست و کسی که نباید شفا داده شود، مشمول این دعا شود. به علاوه این دعاست (نه نیابت یا زیارت یا انجام کار خیر به نیت دیگران، آن هم کسانی که نمی شناسیم و به صورت کلی بگوییم!) در دعا اشکالی ندارد؛ اما در نیابت و در این موارد، همان‌طور که در آن صوت قبلی توضیح دادم، اشکال دارد (و درست نیست و قبول و پذیرفته نمی شود). کانال اصول دین، تنها کانال استاد محمدی https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 https://t.me/osooledin 1آدرس تلگرام 🌸لطفا با معرفی این کانال به دیگران در ثواب نشر معارف اهل بیت علیهم السلام شریک شوید.
زمان: حجم: 108.2K
♦️♦️♦️♦️ در کلیپی یک روحانی میگه: قبرستان نه تنها نور نیست، بلکه مرکز تاریکی است. قبرستان نروید. بچه‌ها را نبرید. قبرستان پر از طلسم های چال شده است و هر کدام کنارش کلی موکل و از اینجور چیزها داره. حضورتان در قبرستان باید طرف ظهر که آفتاب هست باشه و بصورت جمعی بروید و کلی خزعبلات دیگر. لطفا راهنمایی بفرمایید. کانال اصول دین، تنها کانال استاد محمدی https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 https://t.me/osooledin 1آدرس تلگرام 🌸لطفا با معرفی این کانال به دیگران در ثواب نشر معارف اهل بیت علیهم السلام شریک شوید. 👇👇👇
. ✅ بسم‌الله الرحمن الرحیم👆👆👆 این را من قبلا جواب داده‌ام. گفتم ما چنین اعتقادی نداریم. مگر فقط در قبرستان‌ها سحر و جادو را دفن می‌کنند؟! همه جا دفن می‌کنند؛ در خانه‌ها، خیابان‌ها همه جا دفن می‌کنند، بله در قبرستان هم گاه دفن می‌کنند. بنابراین دلیل نمی‌شود با این همه سفارشی که ما داریم مبنی بر اینکه به زیارت اهل قبور بروید، ما این همه سفارش را زیر پا بگذاریم. کانال اصول دین، تنها کانال استاد محمدی https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 https://t.me/osooledin 1آدرس تلگرام 🌸لطفا با معرفی این کانال به دیگران در ثواب نشر معارف اهل بیت علیهم السلام شریک شوید.