یه زمانی به بنده گفت که من تو خونه داشتم خونهرو جارو میکردم برادرمم داشت نوارهای مبتذل و اینهارو گوش میکرد، من که نگاه میکردم یه لحظه دیدم بالا تنش خوک شد، من وحشت کردم، خواستم فریاد بزنم، باز برگشت به سابقش، دوباره همون چهرهرو دیدم که من به اون خانم نگفتم که شما یه لحظه چشم برزخیتون باز شده اما خودم فهمیدم که قضیه چیه؟ چه اتفاقی افتاده؟ خب اگر انسان چشمش همیشه باز باشه، تا گناه کرد اون حقیقت گناهکاررو ببینه، تحملش امکان نداره. خیلی سخت میشه. چنانکه دستوری هم ما نداریم. ما وظیفه داریم که عبادت کنیم خدارو. حالا اگر بر اثر عبادت صلاح بود و ما هم ظرفیتشرو داشتیم و شایستگیشرو داشتیم که ادراکات برزخیمون به کار افتاد، خب چه بهتر، نه که تو عالم برزخ خواهیم دید و این مسئله حل خواهد شد. مطلب بعدی اینکه کسانی که ادعا میکنند و از این طریق دکون باز میکنن، اون هارو نمیشه بهشون توجه کرد و اونهارو باید با عرض کنم که عقل و با شرع باید سنجید، اگر در چارچوب عقل و شرعه، خب بله، قابل قبول، اگر نه باید انداخت دور. چون از این طریق بعضیها دکون باز کردند. من آخرین نکته هم عرض بکنم و اون اینکه عرض کنم که بعضیها میگن چون خب مگر نه اینکه خداوند ستارالعیوبه، چطور ممکنه که اهل بیتعلیهمالسلام یا کسانی که ادراکات برزخیشون باز میشه معایب طرفرو ببینن؟ خب اگر اینها بخوان این خاصیترو پیدا بکنن، اهل بیت علیهمالسلام مظاهر اسماء و صفات خدا هستند، مظاهر تام اسماء و صفات خدا هستند، اگر مظهر علیم بودن خدا بشن، مظهر ستارالعیوب هم خواهند شد. کسانی هم که این شایستگیرو پیدا بکنند که بتونن از باطن افراد خبر داشته باشن این شایستگیرو هم دارن که ستارالعیوب باشند.
9.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
گاهی اموات را در خواب می بینیم که خوشحال یا ناراحت هستند می تواند علتی داشته باشد؟
امواترو در خواب می بینیم گاهی پریشانند، گاهی شادند. اینا حاکی از مطلبی میتونه باشه؟
چند نکته را عرض میکنم. این اول اینکه بسیاری از این خوابها متاثر از افکار روزانه شماست. حالا ممکنه تو ضمیر ناخودآگاه شما مطلبیرو وجود داشته باشه که مثلا این شخص فلان کاررو کرده، شما در خواب اونرو ناراحت میبینید یا اینکه مثلا تو ضمیر ناخودآگاه شما، جهت مثبتی از اون شخص وجود داشته باشه، اونوقت در خواب این انعکاس ضمیر ناخودآگاه شماست کا اونجا اورو خوشحال میبینید، این یک نکته که این قابل توجه هست. نکته مهم اینکه گاهی ممکنه که واقعا اونها نیازمند باشن و خداوند از باب لطفی که نسبت به اونها داره، عنایت میکنه که شما اون هارو خواب ببینید تا به یادشون باشید حداقل مثلا ذکری، یک دعایی براشون کنید یا خیراتی براشون بدید. به همین دلیل هروقت که شما خوابشونرو دیدید حالا چه در حال خوب خوابشونرو دیدید، چه در حال بد خوابشونرو دیدید، حتما براشون یک خیراتی بدید که این در واقع لطفی است از طرف خدا به اونها که از طریق این رویای شما خواسته که بهیاد اونها باشید و کار مثبتی براشون انجام بدید. به هر حال با توجه به اینکه خوابها انواعی داره. گاهی ممکنه خواب اضغاثالحلام باشه. پیامبر فرمودند: "الرویا ثلاثه" خواب سه تاست: "تبشیر من الرحمان" خب این خواب درسته، رویای صادقه هست. "تَحزِينٌ مِنَ الشيطانِ" گاهی شیطان میآد و آنچه که خودش میخواد تو خواب به انسان القا می کنه که انسانرو به غم و غصه وا داره و اضغاثالاحلام، خوابهای در هم تنیده که قابل تعبیر نیست. فقط اون نوع اولشه که اون هم عین آنچه که شما دیدید نیست. گاهی ممکنه شما در عالم رویا مطلبی ببینید که تعبیرش یه چیز دیگه باشه. شما اونجا میبینید که داری خواب... مثلا داری شیر می خورید در حالی که حقیقتش اینه که علمی به شما میرسه. علم در عالم ناسوت، در عالم ملکوت به شکل شیره. بقیه هم همینطوره. این تاویل خواب، برگرداندن خواب به اون اصلش، به اون مرجعش، خب خودش یه تخصصی لازم هست. بنابراین نمیشه گفت آنچه که انسان در خواب دیده عینا در بیداری هم همونه.
16.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حکم حق خوری در ارث یا تقسیم نکردن سهم الارث چیست؟
اگر شخصی بعد وفات پدرش خواهرانش حقشونرو از خونه پدرشون میخوان و این شخص بهشون نمیده چه عقابی داره؟
اولا که خب گناه بزرگی انجام میده. اگر خواهرهاش هم نبودن، این کاررو میکرد. حالا که خواهره، یک نوع قطع رحم هم هست. دیگه گناه مضاعف میشه و این خیلی بده. مطلب دوم اینکه تصرفش در آن خونه حرامه نمازهایی که اونجا میخونه، باطله. غسلی که اونجا میکنه، غسلش باطله.وضوش باطله و همهی عباداتش باطله. اگر این خواهرها راضی نباشند چون مشاعه دیگه.
بله
خونه مشاع هست و اگر خواهر راضی نباشن هر تصرفی در آن خونه حرام است و اونهایی هم که جنبه عبادی دارد عبادت باطل میشه
_عقابهای مضاعفی را هم پیدا میکنه.
بله، اصلاً باطل میشه همهی اعمالش.
_عقاب ها مضاعف میشه دیگه.
بله، عرض کردم، چون دوتا گناه انجام میده. هم حقرو زیر پا میذاره، هم قطع رحم میکند. خود قطع رحم از اون گناهان کبیره است. ما پنجتا گناه کبیره اسم ببریم، یکیش همین قطع رحمه. الان عرض میکنم که از لحاظ فقهی و از لحاظ عبادی هم همه عباداتش باطله و نکته بعدی که عرض میکنم نظر ما اینه که اگر همه دنیا رو به یکنفر بدن، همه دنیا با همه طول و عرضش، بهش میگن همهی ثروتهای دنیا، همهی لذتها، همهی برخورداریهای دنیا مال تو، کاری کن که خواهرت یکساعت ناراحت باشه. فقط یک ساعت. اگه این معاملهرو قبول کنه سرش کلاه رفته.
_ ارزششرو نداره.
تا چه برسه که برای یک مثلا خونه یه خواهر رو ناراحت کنه. واقعاً اگر اینها ملکوت این دوتا کار رو میدیدند. ملکوت آن تصرف در خانهرو میدیدن، ملکوت ناراحتی خواهررو هم میدیدن و بعد بهش میگفتند: همه دنیا مال تو این کاررو بکن. میگفت: دنیا که سهله، هزارتا دنیارو هم روی هم بذارین، یک لحظه خواهرمرو ناراحت نمیکنم. اما متاسفانه ما این چیزهارو نمیبینیم، چون نمیبینیم خیلی راحت، خیلی راحت میبینید که بین اقوام سر یک مسئلهی خیلی جزئی چند سال قهره، چند ماه قهره. حتی یک ساعت قهرش هم مجاز نیست. سه روز قهر واقع شد، دیگه آن عصمت بین مؤمنین از بین میره، دیگه ان ارتباط و عصمتی که مؤمن باید با آنها داشته باشه، دیگه آن قطع میشه. خلاصه اینکه ما توصیه میکنیم به این خواهر محترم که همین حرفای مارو، همین فایلرو به یک شکلی بدست برادرشون برسونن که سر چی داری خواهرترو ناراحت میکنی و حقشرو ضایع میکنی؟
8.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مگر شما نمیگویید که قبر امام حسین علیهالسلام را شخم زده و کشت و کار کردند پس از کجا معلوم اونجا قبر امام حسین علیهالسلام باشد؟
قبر مطهر امام حسین علیهالسلام والصلاهرو شخم زدن، کشت و کار کردن، خب از کجا معلوم که الان اینجایی که هست، همونجاست و اگر قبر رو کشتو کار کردن و کندن دیگه علیالظاهر نباید چیزی باقی مونده باشه؟
بله، اولا که آب هرچه بستن دور قبر، دور زد که بهش می گن حائر، معناش اینه. قبر آب میرفت دور قبر دور می زد و نمیرفت سمت قبر، نمیرفت. هرکاری کردن، دیدن خود این یک معجزه هست باعث رسوائیشون میشه. پس دور قبر نه آب رفت، نه شخمی بود، قبر سالم بود و ثانیا خب اهلبیتعلیهمالسلام که تشریف داشتن، این در زمان متوکل عباسی بوده، امام هادی(ع)، امام عسکری(ع) امام زمان(عج) اینا که تشریف داشتن و میدونستن که قبر کجاست و....
23.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آیا مقام ایثارگران از شهدا بالاتر است؟
برحسب آیهی قرآن دو دسته میشن. یک دسته خب رفتن شهید شدند و انجام دادن، یک دسته هم ماندن. مومنین یک دسته مردانی بودن، حالا مردان به معنای همون رجال اینجا به معنای مذکر نیست. جوانمردهایی، انسانهای وارستهای که "صَدَقوا عَهدَ الله" اون عهدی که با خدا داشتندرو تصدیق کردند و رفتند و جنگیدند و به شهادت رسیدند. یک دسته هم باقی موندن از همون مومنین. برحسب علم خدای متعال، خب خدا علم داره که اون کسی که شهید شد، اگر هم میموند مثلا چه راهی میرفت، علیالقاعده به خاطر اون راهی که نرفته خدا مواخذهاش نمیکرد. ولی علم داشت خدا که چه خواهد شد. اونهایی هم که موندن باز خدا علم داره که اینها چه کار خواهند کرد و کجا خواهند رفت. اونهایی که رفتن، اگر خدا میدونه که این ها تبدیل نمیشدن، همون راهرو میرفتن، تمام اون پاداشهارو بهشون میده اگر غیر از این باشه مجازاتشون نمیکنه. چون فکر گناه، گناه نیست. ولی نیت ثواب، ثواب هست. اگر خدا میدونست که اینها اگر زنده میموندن چنین و چنان ثواب میکردن، انقدر کتاب مینوشتن، انقدر مثلا دفاع میکردن، انقدر... همه آن ثوابهارو بهشون میده اما اگه خدا میدونست که اینا اگر زنده میموندن ممکن بود این کاررو انجام بدن، در حد نیته دیگه. بله
حتی نیت هم نداشتند.
نیت نداشتند، نمی دونستن...
بله، حتی نیت هم نداشتن. حالا فرض کن نیت هم داشتن. بر حسب نیت، خدا که به خاطر نیت که کیفر نمیده.
بله.
پس اونا وضعشون خوبه. اگه شهید شدن وضعشون خوبه.
ثواب هم که فرمودید، ثوابرو در صورتی میدن که نیت اون، انجام اون اعمالرو داشته باشن.
همینقدر که خدا علم داره که این کاررو انجام خواهند داد، میده ثوابشونرو.
خب هر چند که اگر طرف ندونه که در آینده چه موقعیتی براش پیش میآد و چه کاریرو قرار انجام بده و اون نیت هم اصلا نداشته باشه.
خدا میدونه که این چه موقعیتی براش پیش میآد.
اگر بود، این موقعیت براش پیش میاومد و این ثوابرو داشت.
اونهایی هم که موندن اگر واقعا جز اون "وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا"ها باشن چون خب شمر هم زمانی مجاهد فی سبیل الله بوده و در رکاب امیرالمومنین(ع) شمشیر زد اما "وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا" نبود، تبدیل شد. تبدیل شد به خوارج، بعد هم شد از طرفداران پروپا قرص بنیامیه. آخرش هم در کربلا آمد و ان جنایت را انجام داد. اگر اینها تو همون مسیر باشن، همون مسیری که در جنگ احد بودن، در جنگ بدر بودن، در جنگ صفین بودن، اگر تو همون مسیر باشن، اینا هم مثل شهدا کارشون درسته. "صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ علیه" آنچه که با خدا تعهد کرده بودنرو تصدیق کردن، اگه نه برگشتن، منحرف شدن، اون اجر اونشون سر جای خودش هست مگر اینکه کارشون از جنس حبط باشه، مثلا مشرک بشن که دیگه اونم حبط میشه. "لَئِنْ أَشْرَكْتَ لَيَحْبَطَنَّ عَمَلُكَ" اگه مشرک بشی، اونا همش... همان کارهای عادی که مثلا گناهانی که انجام میدن، موضعگیریهای بدی که دارن در زندگیشون که محبط عام نیست، اونهارو از بین نمیبره، مگه اینکه باعث گناهشون از جنس خنثی کردن اون آثار مبارزاتیشون باشه. اونجا جنگیدن که نظام محقق باشه و تقویت بشه، الان دارن بر ضد نظام میجنگن، این خنثی میکنه.
یا پشیمون شدن از عملکرد سابقشون
همینطوره، این اونارو از بین میبره.
14.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آیا هر کس نماز نخواند هیچ یک از اعمالش قبول نمیشود؟
کانال اصول دین، تنها کانال استاد محمدی
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
🌸لطفا با معرفی این کانال به دیگران در ثواب نشر معارف اهل بیت علیهم السلام شریک شوید.
آیا اگر ما کار خوب انجام بدیم و فقط نماز نخونیم میریم بهشت؟ آیا اگه نماز نخونیم اعمال دیگر ما قبول میشه؟
اولا اکه انسان اگر بخواد نماز نخونه، فاصلهای با کفر اگر بخواد عمدا نمازرو ترک کنه نداره. در روایات داریم بین نماز متعمدا و کفر فاصلهای نیست. بههرحال نمیشه که انسان نماز رو کنار بذاره بعد بگیم که کارهای خوب دیگه رو انجام بده، یا ممکنه کارهارو رو انجام بده اما ارزشش خیلی کمه. تو بخش دوم این مطلب هم که فرمودند که آیا بقیه اعمال قبول میشه؟ پاسخش اینه کهخیر. اگر نماز قبول نشد، حالا اینکه اصلا نماز نداره، اگر داشت و قبول نشد، پرونده بقیه اعمال اصلاً باز نمیشه. "الصلاة عمود دینکم" یا "عماد دینکم فَإِنْ قُبِلَتْ قُبِلَ مَا سِوَاهَا وَ إِنْ رُدَّتْ رُدَّ مَا سِوَاهَا" نماز ستون دین، اگر نماز قبول شد بقیه اعمال قبول میشود.
نکته دوم اینکه من عرض کردم معناش این نیست که حالا اون اعمال بیخاصیت است مثلا کسی نماز نخونده، روزه گرفته بگیم که با آن کسی که اصلاً روزه نگرفته با هم مساوین. یکی نه نماز میخونه، نه روزه میگیره، ولی یکی نماز نمیخونه ولی روزه میگیره بگیم دوتاشون با هم مساویند. نه این دوتا با هم مساوی نیستند. کسی همهی کارهای خوب انجام میده، نماز نمیخونه. کسی هم هیچ کار خوبی انجام نمیده، نماز هم نمیخونه، خب حق قبول نمیکنه اینها باهم مساوی باشند. اون زحمت کشیده کارهای خوبی انجام داده، کارها همهاش برای خدا بوده، حالا نماز نخونده دیگه. نمیشه گفت چون نماز نخونده پس کارش همش بیخاصیت باشه. فرض کنید بله، بیخاصیت نیست. روزه گرفته، دیگه عذاب ترک روزه را نخواهد داشت که یک مؤاخذه بهخاطر اینکه روزه نگرفته نخواهد داشت. درصورتیکه آن کسی که نماز نخونده، روزه هم نگرفته علاوهبر جهنم نماز، ترک نماز، جهنم ترک روزه هم داره. پس قبولی بقیه اعمال منوط به قبولی نماز، اما قبولی غیر از بیخاصیت بودن است.
کانال اصول دین، تنها کانال استاد محمدی
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
🌸لطفا با معرفی این کانال به دیگران در ثواب نشر معارف اهل بیت علیهم السلام شریک شوید.
14.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
چرا در زیارت عاشورا بخاطر مصیبت امام حسین شکر می کنیم؟
آیا در قبال مصیبت باید شکر کرد؟
کانال اصول دین، تنها کانال استاد محمدی
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
🌸لطفا با معرفی این کانال به دیگران در ثواب نشر معارف اهل بیت علیهم السلام شریک شوید.