eitaa logo
اصول دین (زیر نظر استاد محمدی)
10.7هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
1.2هزار ویدیو
216 فایل
پاسخ به سوالات اعتقادی پاسخ شخصی استاد محمدی به سوال شما ارسال سوال به @osooledin_110. (ادمین کانال)
مشاهده در ایتا
دانلود
اصول دین (زیر نظر استاد محمدی)
🔰سوال: با عرض سلام در اسلام دیه زن نصف مرد هستش سوالی که مطرح هستش اینه که چطور در خمس و زکات زن با
🔰سوال: با عرض سلام در اسلام دیه زن نصف مرد هستش سوالی که مطرح هستش اینه که چطور در خمس و زکات زن باید مثل مرد سال خمسی داشته باشد وخمس روکامل بپردازد؟ سوال دیگه داشتم اینکه دی زن نصف مرد هستش به خاطر اینکه مرد سرپرست خانواده هست حالا اگر زنی سرپرست خانواده باشد آیا حکم تغییر نمی کند؟ ✅پاسخ: بسم الله الرحمن الرحیم علت اینکه دیه زن نصف مرده یا ارث در برخی موارد اینطوریه بخاطر اینه که از نظر اسلام زن هیچ تکلیفی در قبال هزینه خونه نداره و هزینه خونه بعهده مرده حالا یه زنی اومد هزینه رو به عهده گرفت این تکلیفش نبوده وظیفش نبوده حالا اگرم مثلا این کارو انجام نداد مثل مرد نیست که مواخذه بشه بگن شما وظیفه ت رو انجام ندادی. بنابراین زنِ سرپرست خانواده خودش (بامیل خود) اینکارو میکنه تکلیفی نداره. حالا اگه این اتفاق افتاد و خانم هم نمیتونه اداره بکنه تکلیف حاکم شرعه که به اون خانم کمک کنه و مخارج اون خونه رو بده تا زندگیشون اداره بشه باز اینجا هم تکلیف زن نیست تکلیف حاکم شرعه. اما اینکه بخواد خمسش نصف بشه اونوقت قوانین باید هی مرتب استثناء بخوره تبصره بخوره دیگه قانون نمیشه قانون اینه که زن اگر درآمدی داشت و خرجی نداشت و درآمدش اضافه اومد خمسش رو بده اما اگر درآمد نداره که غالبا خانمها درآمد ندارن. درگذشته اینطوری بوده حداقل یا اینکه درآمد داره اما این درآمدش رو خرج خونه میکنه با اینکه تکلیفی نداره ولی خرج میکنه خب هیچی دیگه خمسم بدهکار نیست. پس زمانی خمس بدهکاره که پول مونده باشه و اضافه آورده باشه و هیچ هزینه ای هم بدهکاری هم در قبالش نداشته باشه. اما اینکه چون دیه ش نصف دیه مرده این بخاطر اینه که مرد سرپرست خانوادست نه !!! بخاطر اینه که هزینه همش بعهده مرده و زنی که سرپرست خانه باشه تکلیفی نداره حالا اون خودش بعهده گرفته عیبی نداره اما اگر خونه نتونست اداره بشه حاکم شرع باید ادارش بکنه. 📍 کانال اصول دین 📍 پاسخ به سوالات اعتقادی توسط حجت الاسلام والمسلمین رضا محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 🍃💐🍃💐🍃💐🍃💐🍃💐
💢 گستردگی علم و دانش 💠 امام علی علیه السلام فرمودند: 🍃 كلُّ وِعَاءٍ يَضِيقُ بِمَا جُعِلَ فِيهِ، إِلَّا وِعَاءَ الْعِلْمِ، فَإِنَّهُ يَتَّسِعُ بِهِ. 🔹 هر ظرفى به آنچه در آن مى ريزند تنگ مى‌شود، غير ظرف علم كه به علم وسعت گيرد. 📚 حکمت 205 نهج البلاغه 📎 https://btid.org/fa/photogallery/201498 📎 📎 📎 📎 پاسخ به سوالات اعتقادی شما 👇👇 @pasokhgo313 پرسمان اعتقادی استاد محمدی 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ @ostadmohamadi
حکمت 205 نهج البلاغه.mp3
1.02M
💠 شرح 🔸 حکمت 205 🎙 استاد محمدی شاهرودی 🔗 https://btid.org/fa/news/187595 📎 📎 📡حداقل برای☝️نفر ارسال کنید پرسمان اعتقادی استاد محمدی 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ @ostadmohamadi
💢 ثمرۀ بردبارى 💠 امام علی علیه السلام فرمودند: 🍃 أوَّلُ عِوَضِ الْحَلِيمِ مِنْ حِلْمِهِ، أَنَّ النَّاسَ أَنْصَارُهُ عَلَى الْجَاهِل. 🔹 اول پاداشى كه بردبار از بردباريش مى برد آن است كه مردم در برابر جاهل و نادان از وى حمايت خواهند كرد. 📚 حکمت 206 نهج البلاغه 📎 https://btid.org/fa/photogallery/201499 📎 📎 📎 📎 پاسخ به سوالات اعتقادی شما 👇👇 @pasokhgo313 پرسمان اعتقادی استاد محمدی 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ @ostadmohamadi
حکمت 206 نهج البلاغه.mp3
1.85M
💠 شرح 🔸 حکمت 206 🎙 استاد محمدی شاهرودی 🔗 https://btid.org/fa/news/187599 📎 📎 📡حداقل برای☝️نفر ارسال کنید پرسمان اعتقادی استاد محمدی 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ @ostadmohamadi
اصول کافی ۲-۳-۱۴۰۱.m4a
11.29M
شرح اصول کافی جلد یک باب اختلاف حدیث ص ۸۹ مقبوله‌ی عمر بن حنظله ● مخالف عامه عمل کنید! ● نور، علم، حق یکی است 📌📌 کانال اصول دین پاسخ به سوالات اعتقادی توسط حجت الاسلام والمسلمین رضا محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
237.5K
🇮🇷🇮🇷🇮🇷: میشه بفرمایید منظور ایه 103 سوره مومنون چی هست؟ و اینکه مخلد در دوزخ اکثریت هستند؟ پاسخ: درباره خلود در جهنّم، دو تا نظر هست: یک نظر این که اصلا خلودی در جهنّم نیست. یک نظر این است که[خلود در جهنّم]هست. ما معتقدیم، هست؛ منتها نه[برای] اکثریت. بلکه یک اقلیت بسیار ناچیزی در جهنّم جاودانه خواهند ماند. آنها هم، معاندین هستند. در دعای کمیل داریم که « أخذلتَ أن تملأها مِن الکافرین مِن الجنّة و النّاس اجمعین و أن تُخلّد فیها مِن المعاندین » قسّم خوردی جهنّم را پُر کُنی از کفّار؛ کفّار جنّ و انس. امّا فقط آن معاندین و جاهلین و کسانی که از روی عمد و سرکشی حق را انکار کردند، آنها در جهنّم جاودانه بمانند. بنابراین گرچه ممکن است که اوّلش که مثلا در جهنّم هستند، اکثریت باشند؛ امّا آخرش نه، آخرش اکثر انسانها بهشتی هستند. می شود گفت مثلا بالای نود و پنج درصد انسانها سرانجام اهل بهشت خواهند شد. مطلب دوم این که "خلود" همه جا به معنای "أبَد و همیشگی" نیست بلکه به "زمان طولانی" هم در عربی، خلود گفته می شود. در فارسی هم اینجوری است، وقتی می گوییم فلانی حبس ابد شد، معنایش این نیست که حالا تا ابد در زندان می مانَد؛ نه! مثلا تا اینقدر که عمر دارد، سی سال چهل سال، ممکن است در زندان باشد اما دیگر مخلّد به آن معنا[یعنی جاودانه] نیست. پس خلود را میتوان به معنای متطاول هم گرفت؛ چنانکه در زبان عربی به این معنا هم آمده.
96.1K
❓سؤال: سلام علیکم، خداقوت مدت زمان حکومت امام زمان(عج)چند سال هست؟ ✅ پاسخ: بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم بعضی روایات دارد که هفت سال، که هر سالش معادل ده سال است که می شود هفتاد سال. بعضی ها دارد دوازده سال که هر سالش معادل ده سال است و میشود صد و بیست سال. این روایت [این موضوع را]دارد. ولی خب نمیشود که به این روایت اعتماد کرد؛ آنچه که مسلّم است، این است که اینقدر این مدت طول میکشد که آن وعده الهی محقق شود و جهان پر از عدل و داد بشود و آن رسالتی که به عهده بقیة الله است، به انجام برسد. البته بعد از این هم، باز دوران رجعت است و امام حسین علیه السلام بر می گردند و الی آخر و ادامه دارد. این تمام نمی شود بعد از ظهور امام زمان علیه السلام؛ دنیا به آخر نمی رسد. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
84.8K
❓سؤال: سلام.خدا قوت.سوالی از استاد محمدی داشتم.مگه در عبادات نباید فقط برای خدا اون کارو انجام داد و اگه کمی هم برای غیر خدا یا پول باشه،اون عبادت قبول نیست پس چرا میشه به کسی پول داد تا برای اموات نماز بخونن .اون شخص که پول میگیره آیا اون نمازش مشکل نداره؟ ✅ پاسخ: بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم آن کسی که اجیر می گیرد[یعنی] برای خدا پول می دهد اجیر می گیرد که دستور خدا که همان خواندن نماز بعد از فوتش است، اجرا بشود. آن کسی هم که کار را انجام می دهد، او هم اجیر می شود برای خدا، که هم درآمدی داشته باشد برای خدا، هم این که دستور خدا را که[این است که] بعد از مرگ متوفّی، نمازهایش را انجام بدهند را انجام بدهد. پس هر دو قربت الی الله است و ریا در هیچ کدامش نیست. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
122.7K
❓سؤال: سلام ایا این که هر هفته ترک یک گناه رو تمرین کنی منتها هر هفته علاوه بر گناه جدید موضوع گناه های هفته های قبل هم ادامه بدی . روش درستیه؟ اگر نه ممنون میشم بهترین روش رو بفرمایید باتشکر ✅ پاسخ: بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم انسان باید از گناهانش به یکباره توبه کند. این که بخواهد عرض کنم گناهان را به تدریج توبه کند، البته این اشکالی ندارد [توبه اش از] آن گناهانی که توبه کرده، درست است اما از کجا[معلوم]که انسان تا هفته بعد زنده باشد تا بخواهد گناه بعدی را[توبه کند]. به تعبیری دیگر، توبه واجب فوری است. داریم که بیشترین فریاد اهل جهنّم از تسویف است؛ یعنی همین توبه را به تأخیر انداختن. نباید توبه به تأخیر بیفتد؛ و بگوییم که حالا، یکی اش را امروز [توبه اش را]انجام می دهیم، یکی اش را نه[بعدا توبه می کنم]. فورا باید همۂ گناهان را، انسان کنار بگذارد و از همۂ گناهان توبه[کردن]واجب فوری است. حالا اگر راه دیگری ندارد یا مثلا نمی تواند، آن حرف دیگری است. واگرنه در شرایط عادی باید از همۂ گناهان به یکباره توبه کند. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
129.1K
❓سؤال: باسلام .حکمت اینکه سر مزار مردگان اب میریزن چیه. و چه تاثیری داره برا مرده یه سوال دیگه من چند وقته به این اعتقاد پیدا کردم که وقتی برا ائمه اشکی میریزم روی گردن و سینه میمالم چون شنیدم خیلی خوبه حالامن یکم از اشک رو به گوشام میمالم برا اینکه باهاشون غیبت وهر چیز گناهی رو نشنوم یکم به زبونم میزنم تا باهاش گناه نکنم یکم به دستام برا اینکه باهاشون گناه نکنم .حالا سوالم اینه که به اشکی که تبرکه بی احترامی نمیشه . (سؤال کمی خلاصه شده است) ✅ پاسخ: بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم [در روایات]داریم[که] وقتی مُرده را، دفنش می کنید، بعد از این که قبر را پوشاندید، یک آبی روی قبرش بریزید؛ یعنی آن قبر که به شکل مستطیل است، اوّل محیط اش را با آب رسم کنید بعد هم قطر هایش را. این فقط مال همان وقتی است که مُرده است که دفنش کرده اند. بعد که بعد از بیست سال دیگر می روند سر قبرها آب می پاشند وجهی ندارد و کار درستی هم نیست. فقط اسراف آب و تبذیر آب است و کار درستی نیست. این کاری هم که شما گفتید این هم وجهی ندارد. چون اینجا [در روایات هم] نداریم که شما این کار را بکنید. این که انسان اشک را بخواهد به سر و صورتش بمالد، به سر و سینه اش بمالد[که گناه نکند]؛ نه! این کارها یواش یواش خرافات می شود، یواش یواش به حساب دین گذاشته می شود، اینها را ما در دین نداریم. اهل بیت این کارها را نمی کردند. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
176.8K
❓سؤال: یکی از اسمای خدا همان قهر کننده هست،مگر خدا پر از رحمت نیست هر گناه که کرده باشیم میبخشه،بعدش خودش گمراه میکنه که بندش بره جهنم؟ ✅ پاسخ: بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم قهّار به معنی قهر کننده نیست؛ مثلا فرض کنید که خدا بخواهد با بنده اش قهر کند. قهّار یعنی این که غیر خودش را باقی نمی گذارد. بعد از "واحد" ، "قهّار" می آید. « والله الواحد القهار» دو نوع "واحد" داریم: واحد ی که اثنا دارد ثلاث دارد. واحدی که خدا خودش دیگر برای خودش شر یکی باقی نمی گذارد. در مورد "أحد" اینجوری نیست؛ آن جایی که می گوییم «قل هو الله احد» دیگر قهّار به دنبالش نیست چون واحد، دو و سه دارد، اما این یک واحدی است که، دو و سه بر نمی دارد. این قهّار معنایش این است که دیگر شریفی برای خودش بر نمی دارد. شریکی ندارد. اما اینکه قهّار به معنای قهر کننده یا مثلا خدا قهر کند یا مثلا نابود می کند؛ نه اینجوری نیست. معنایش این نیست. معنا این است که شریکی برای خدا باقی نمی مانَد و بنده هایش را هم گمراه نمی کند؛ آن یُضِلُّ برای کسانی که هدایت اول را قبول نکردند آن وقت دیگر مرتبه دوم هدایت را به آنها نمی دهد. چون آنهایی که پله اول را نیامدند نمی شود بُردِشان پله دوم که! دیگر "عدم الهدایه" گفته می شود به آن. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹سوم خرداد، سالروز آزادی خرمشهر مبارکباد 🌹 یادآور دلاور مردی و ایثار شهیدان ، استقامت و پایداری ملت ایران و رشادت فرمانده‌هان گرامی باد 🔴 قرارگاه فرهنگی شهدا گمنام کوه خضرنبی
💢 تلاش برای بردبار شدن 💠 امام علی علیه السلام فرمودند: 🍃 إنْ لَمْ تَكُنْ حَلِيماً فَتَحَلَّمْ، فَإِنَّهُ قَلَّ مَنْ تَشَبَّهَ بِقَوْمٍ إِلَّا أَوْشَكَ أَنْ يَكُونَ مِنْهُمْ. 🔹 اگر بردبار نيستى خود را به بردبارى وادار (و همانند حليمان عمل كن) زيرا كمتر شده است كسى خود را شبيه قومى كند و سرانجام از آنان نشود. 📚 حکمت 207 نهج البلاغه 📎 https://btid.org/fa/photogallery/201500 📎 📎 📎 📎 پاسخ به سوالات اعتقادی شما 👇👇 @pasokhgo313 پرسمان اعتقادی استاد محمدی 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ @ostadmohamadi
حکمت 207 نهج البلاغه.mp3
1.05M
💠 شرح 🔸 حکمت 207 🎙 استاد محمدی شاهرودی 🔗 https://btid.org/fa/news/187601 📎 📎 📡حداقل برای☝️نفر ارسال کنید پرسمان اعتقادی استاد محمدی 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ @ostadmohamadi
53.3K
❓سؤال: یک سوال دیگه، برای اینکه بین خلایق عزیز بشیم چی؟ ✅ پاسخ: بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم عزّت دست خدا است. اگر انسان به خدا ایمان بیاورد و مؤمن بشود، عزّت پیدا می کند. العزة للّه و لرسوله و للمؤمنین هر چه ایمان انسان بیشتر بشود، عزیزتر می شود. هر چه تقوای انسان بیشتر بشود، عزیزتر می شود. انّ اکرمکم عمد اللّه أتقاکم راهش اینهاست. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
156.7K
❓سؤال: سلام و عرض ادب خدمت شما و استاد بزرگوار . اگر ما قایل به بی نهایت بودن زمانی و مکانی وجود باشیم پس خلقت معنا نداره و ازلیت پیش میاد و قائل به شرک میشویم . چون فقط خداوند ازلی و بی نهایت است. عقلانی نیست که عدم باشه یا بوده باشه . بی نهایت بودن هستی هم قابل فهم نیست . اصولا عدم چه تعریفی داره . آیا خلقت از عدم بوده یا از چیزی یا از چیزی که چیز نبوده ؟؟ (سؤال کمی خلاصه شده است) ✅ پاسخ: بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم من سؤال شما را خوب نفهمیدم؛ این که می گویید عَدَم، بی نهایت نیست! چرا بی نهایت نیست؟ سلسله عدد، بی نهایت است. منتها بی نهایت، دو نوع داریم: بی نهایتِ ذات، که از ذات، خودش، بی نهایت است. بی نهایتی که او آن را خلقش کرده. سلسله اعداد را ذهن ما خلق کرده. ما و ذهن ما را خدا خلق کرده. انسان هم، بعد از این که ایجاد شد، دیگر تا بینهایت هست. دیگر زمانی نداریم بگوییم [ که در آن زمان] انسان نیست اما خب وجودش وابسته به خداست. پس بی نهایت، دو نوع است: بی نهایتِ ذاتی، بی نهایتِ قیدی. خداوند بی نهایتِ ذاتی است. مخلوقات، "ممکن" است باشند، منتها بی نهایتِ قیدی هستند. این هم که از عدم آفریده شده؛ یعنی نبوده، خداوند اراده کرده ایجاد شده. نه این که یک چیزی بوده و بعد خداوند از آن چیز، چیز دیگری خلق کرده! نه، هیچ چیز نبوده. خدا اراده می کند که کن فیکون می‌شود؛ آن چه که نیست را ایجاد می کند. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
94.9K
❓سؤال: سلام استاد وقت بخیر استاد چگونه به یه گناهکار امید بخشش و رحمت بدیم؟《امید بخشی به گناهکار ‌》 ✅ پاسخ: بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم از طریق قرآن و روایات؛ خدا که دروغ نگفته که! «فإنّ الله یغفر الذّنوب جمیعا» «انّ اللّه یُحبّ التّوابین و یحب المتطهّرین.» و از طریق روایات؛ پیامبر می فرماید: «التّائبُ مِن الذّنب،کَمَن لا ذنب له» کسی که از گناه توبه کند. مانند کسی است که اصلا گناه نکرده. یا أمیرالمؤمنین می میفرمایند که « التّوبةُ یُطَهّر القلوب و یغسل الذنوب» توبه دلها را پاک می کند، گناهان را می شوید. از طریق آیات و روایات. آنها را باید باور کنیم که خدا راست می گوید و پیامبر و اهل بیت راست می گویند. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
123.6K
❓سؤال: با سلام و تشکر از استاد بزرگوار عرف شده که وقتی فردی فوت میکند فامیل و دوستان در مراسم دفن و ختم حضور میابند اغلب بخاطر اینکه نگویند فلانی نیامد و یا اینکه دیگران هم در ختمها و مراسم ما اگر نرویم شرکت نمیکنند. آیا با نیاتی از این قبیل در اینگونه مراسم شرکت کردن بوی شرک نمیدهد و آیا گناه نیست؟ با چه نیتی شرکت کنیم تا ثواب لازم را ببریم؟ ✅ پاسخ: بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم شرک نیست؛ یک نوع معامله است. معامله، شرک نیست، امّا ثوابی هم ندارد. چه کار کنیم که ثواب داشته باشد؟ قربت الی الله برای تعزیت و تسلیت آن شخص برویم. بله خودمان را هم به او نشان بدهیم، چون در روایات هم داریم که حدّاقلِ تعزیت و تسلیت این است که او ببیند که شما در مجلس ختم شرکت کرده اید. برای تسلیت برای دلداری او، برای این که او خوشحال بشه از این که مثلا برای دلداری اش آمده اید، خوب است که انسان برود؛ منتها قربت إلی الله. چون خدا گفته بروید،[شما هم]بروید و چون خدا گفته که خودتان را به او نشان بدهید، تا بفهمد که شما شرکت کرده اید، ما هم خودمان را به او نشان می دهیم. آن وقت این کار ثواب دارد. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
142.1K
❓سؤال سلام این که گفته میشود صنع خدا کلی است نه جزئی به چه معنا است چه خصوصیتی دارد؟ اگر جزئی بود چه طور بود ✅ پاسخ: بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم صنع خدا کلّی است؛ یعنی نظام آفرینش، به عنوان یک مجموعۂ واحد، با یک اراده خلق شده است. « و ما مَن أمره بالواحدِ کَلمحِ البَصر» آن وقت، نظام عالَم و نظم عالَم میشود عینِ ذات عالَم. اما اگر صنع، جزئی بود، هر کدام از مخلوقات، یک ارادۂ خاصّی به آن تعلّق گرفته بود؛ این یک. و دو؛ نظام عالَم و نظم عالَم دیگر می شد اعتباری و قراردادی دیگر! که مثلا انسان کجای عالَم باشد ؟ اینجا قرارش می دهیم. اگر نظام ذاتی بود، ما دیگر عدد سه را نمی توانیم پایین تر و بالاتر ببریم، همانجا باید باشد. اما اگر نه، عَرَضی شد و اعتباری شد، می توانیم آن را بر داریم، ببریم بگذاریم بالای هزار؛ بگوییم هزار، و بعد از هزار[بگوییم] سه! فرق های دیگری هم دارند. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
137.5K
❓سؤال: سلام استاد آیا خداوند روح رو عذاب میکند تا انسان گناهکار پاک بشه مگه نمیگیم خداوند از روحش برما انسانها دمیده اگه روح مال خداست خدا چطور انسان گناهکار رو عذاب میکنه خیلی وقت این سوال ذهنم رو مشغول کرده لطفا پاسخ بدیم ممنونم التماس دعا ✅ پاسخ: بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم خالق، خدا است. هم روح مال خداست، هم جسم مال خداست، هم زمین مال خداست، هم آسمان، هم دنیا، هم آخرت؛ اما این که[می گوییم همه اینها]مال خداست، معنایش این نیست که حالا دیگر خدا را اگر کسی نافرمانی کرد، او را عذاب نکنیم. مثل این می مانَد ک بگوییم که آیا این شخص، در مملکت این پادشاه هست؟ [درپاسخ]بگوییم بله، خب رعیّتِ این پادشاه است؛ بگوییم خب حالا پادشاه، رعیّتِ خودش را ممکن است کیفر بدهد؟ بله، اگر مرتکب جرم بشود، او کیفرش خواهد داد. این یک مطلب. مطلب دوم این که عذاب را ما قراردادی نگیریم، ما خیال می کنیم که مثلا خدا قرارداد کرده که هرکس کار بدی کند، ما صد ضربه شلّاق می زنیم. نه! خودِ آن کارِ بد، عذاب است. تجسّم خودِ همان گناه، عذاب است. نه این که خداوند[این را] یک چیزِ قراردادی کرده باشد. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
23.4K
❓سؤال باسلام وخسته نباشید .ی سوال داشتم .می‌شود قضای نماز شب را در طول روز بجا آورد یانه ؟ممنون. ✅ پاسخ: بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم بله اگر انسان، شب، موفق نشد که نماز شب بخواند، مستحب است که انسان، قضایش را انجام بدهد و خیلی خوب است این کار. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
153.9K
❓سؤال: سلام خسته نباشید درجواب کسی که میگوید چه کسی گفته رهبر نایب امام زمانه چه پاسخی باید داد؟ ✅ پاسخ: بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم به او بگویید خودِ امام زمان علیه السلام گفته است. پدر ایشان، امام حسن عسکری گفته اند، عقل ما می گوید، آیات قرآن می گوید. این که قرآن می فرمایند « یا ایها الذین آمنوا اطیعونا و اطیعوا الرّسول و اولی الامر منکم » الان ما این را بخواهیم اجرا کنیم، باید از کي اطاعت بکنیم که به این آیه عمل کرده باشد؟ این که امام زمان می فرماید که «اَمَّا الْحَوادِثُ الْواقِعَةُ فَارْجِعوُا فیها اِلی رُواةِ حَدیثِنا» یا امام حسن عسکری می فرمایند، « وَاَمّا مَنْ کانَ مِنَ الفُقَهاءِ صَائِنا لِنَفْسِهِ حافِظاً لِدینِهِ... تا آخرش» پس کي گفته؟ خودشان گفته اند، عقل ما می گوید. عقل دارد می گوید که ما ببینیم که امام زمان علیه السّلام از ما چه می خواهد؟ چه کسی از همۂ افراد به امام زمان نزدیکتر است؟ کي حرف امام زمان را از دیگران بهتر می فهمد. کي می تواند فرمایشات امام زمان علیه السّلام را به ما برساند؟ همان کسی که، [همان] فقیه جامع الشرایطی که به او می گویند ولیّ فقیه 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
84.4K
سلام استاد گرامی اگر انسان میل به جاودانگی دارد، پس چرا مدام سوال می شود انسان در بهشت تا کی خواهد بود، آخرش چه می‌شود مثلا میلیاردها سال در بهشت ماند نهایتأ چه می شود؟ ⏪پاسخ علّت این سؤال ها این است که انسان، ذهنش، با زمان مند بودن در دنیا، اُخت گرفته، عادت کرده. همه چیز را در اطراف خودش زمان مند می بیند. این، "عادتِ ذهنی" است که، سؤال می کند در بهشت آخرش چه میشود. وگرنه، اگر می توانست موضوعاتی که زمان مند نیستند را تعقل کند و به آن موضوعات انس بگیرد، آنوقت دیگر این سؤال ها را مطرح نمی کرد. پس این بر می گردد به عادات ذهنی افراد. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
198.2K
❓سؤال: یکی اینکه میگن این کار رو نکن اگه این کار رو بکنی برکت از زندگیت می‌ره و ... قضیه چیه؟ یا مثلا فلان پول برکت نداره یعنی چی؟ یعنی مثلا باهاش برنج بخری زود تر تموم میشه؟ ✅ پاسخ: بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم معنی این حرف این است که علاوه بر علل و اسباب مادّی که در عالَم تأثیر دارد[ علل و اسباب مثلا پول، نتیجه اش می شود برنج و وقت صرف کردن، فکر کردن، نتیجه اش می شود، حلّ مسئله. علاوه بر این علل و عوامل مادّی، در عالَم، خداوند یک علل و اسباب معنوی هم قرار داده که آنها به حمایت از کسانی بر می خیزند که در مسیر حق، حرکت می کنند. اگر شما در مسیر حق باشید، علاوه بر این نیروهای مخصوص مادّی که به شما کمک می کنند و در اختیار شما هستند، آن نیروهای معنوی هم کمک می کنند؛ شما می بینید که مثلا یاران پیغمبر در جنگ بدر، یک سوم قریش بودند، تشخیص نظامی شان هم خیلی کمتر از اینها بود، ولی آنها نیروهای معنوی به اینها کمک می دادند و اینها پیروز می شدند؛ هفتاد نفر از آنها را می کشند و هفتاد نفر را اسیر می گیرند و جنگ کاملا به نفع مسلمانها تمام میشود. این را به آن می گویند برکت، این را به آن می گویند اثرِ بیشتر، که گفتیم که همان نیروهای معنوی است که به حمایت کسانی بر می خیزند که در مسیر حق عبور میکنند. این می شود برکت روزی، برکت عمر، برکت کار. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
117.4K
❓سؤال: باسلام و خسته نباشید سوال من این است نماز عصر وعشادر اول وقت ثوابش بیشتر است یا نماز عصر ساعت ۳ به بعد ونماز عشا هم ساعت ۹ به بعد ممنون میشم پاسخ دهید ✅ پاسخ: بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم از این حیث، فرقی نمیکند. از این حیث، شما، بعد از نماز ظهر هم که نماز عصر را بخوانید، نماز را اول وقت خوانده اید. همینطور، بعد از نماز مغرب هم که نماز عشا را بخوانید، نمازتان اول وقت بوده. اما از حیث این که اگر انسان، کاری نداشته باشد، مزاحمتی برای مردم نباشد؛ اینها را جمع نکند و[باهم نخوانَد]، بهتر است. یعنی نماز ظهر را ظهر بخواند، یک ساعت، نیم ساعت بعدش هم نماز عصر را بخواند، همینطور نماز مغرب را اولِ مغرب بخواند، نماز عشا را نیم ساعت بعدش بخواند. این در صورتی است که انسان، کاری نداشته باشد، مشکلی نداشته باشد. خب این افضل است. اما الان جمع کردن، به خاطر دلایلی که وجود دارد، از جمله[اینکه]لطفی در حق مردم باشد، از این حیث آن جمع کردن، بهتر است. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐