176.8K
❓سؤال:
یکی از اسمای خدا همان قهر کننده هست،مگر خدا پر از رحمت نیست هر گناه که کرده باشیم میبخشه،بعدش خودش گمراه میکنه که بندش بره جهنم؟
✅ پاسخ:
بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم
قهّار به معنی قهر کننده نیست؛ مثلا فرض کنید که خدا بخواهد با بنده اش قهر کند.
قهّار یعنی این که غیر خودش را باقی نمی گذارد.
بعد از "واحد" ، "قهّار" می آید.
« والله الواحد القهار»
دو نوع "واحد" داریم:
واحد ی که اثنا دارد ثلاث دارد.
واحدی که خدا خودش دیگر برای خودش شر یکی باقی نمی گذارد.
در مورد "أحد" اینجوری نیست؛ آن جایی که می گوییم «قل هو الله احد» دیگر قهّار به دنبالش نیست
چون واحد، دو و سه دارد، اما این یک واحدی است که، دو و سه بر نمی دارد.
این قهّار معنایش این است که دیگر شریفی برای خودش بر نمی دارد. شریکی ندارد.
اما اینکه قهّار به معنای قهر کننده یا مثلا خدا قهر کند یا مثلا نابود می کند؛ نه اینجوری نیست.
معنایش این نیست.
معنا این است که شریکی برای خدا باقی نمی مانَد و بنده هایش را هم گمراه نمی کند؛ آن یُضِلُّ برای کسانی که هدایت اول را قبول نکردند آن وقت دیگر مرتبه دوم هدایت را به آنها نمی دهد.
چون آنهایی که پله اول را نیامدند نمی شود بُردِشان پله دوم که!
دیگر "عدم الهدایه" گفته می شود به آن.
🖊پیاده شده از صوت استاد
⏪⏪ کانال اصول دین
استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
💢 تلاش برای بردبار شدن
💠 امام علی علیه السلام فرمودند:
🍃 إنْ لَمْ تَكُنْ حَلِيماً فَتَحَلَّمْ، فَإِنَّهُ قَلَّ مَنْ تَشَبَّهَ بِقَوْمٍ إِلَّا أَوْشَكَ أَنْ يَكُونَ مِنْهُمْ.
🔹 اگر بردبار نيستى خود را به بردبارى وادار (و همانند حليمان عمل كن) زيرا كمتر شده است كسى خود را شبيه قومى كند و سرانجام از آنان نشود.
📚 حکمت 207 نهج البلاغه
📎 https://btid.org/fa/photogallery/201500
📎 #اعتقادات
📎 #اخلاق
📎 #امامت
📎 #نهجالبلاغه
پاسخ به سوالات اعتقادی شما 👇👇
@pasokhgo313
پرسمان اعتقادی استاد محمدی 👇👇
🔹🔸🔹🔸🔹🔸
♨️ @ostadmohamadi
حکمت 207 نهج البلاغه.mp3
1.05M
💠 شرح #نهج_البلاغه
🔸 حکمت 207
🎙 استاد محمدی شاهرودی
🔗 https://btid.org/fa/news/187601
📎 #اعتقادات
📎 #حدیث
📡حداقل برای☝️نفر ارسال کنید
پرسمان اعتقادی استاد محمدی 👇👇
🔹🔸🔹🔸🔹🔸
♨️ @ostadmohamadi
53.3K
❓سؤال:
یک سوال دیگه، برای اینکه بین خلایق عزیز بشیم چی؟
✅ پاسخ:
بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم
عزّت دست خدا است.
اگر انسان به خدا ایمان بیاورد و مؤمن بشود، عزّت پیدا می کند.
العزة للّه و لرسوله و للمؤمنین
هر چه ایمان انسان بیشتر بشود، عزیزتر می شود. هر چه تقوای انسان بیشتر بشود، عزیزتر می شود.
انّ اکرمکم عمد اللّه أتقاکم
راهش اینهاست.
🖊پیاده شده از صوت استاد
⏪⏪ کانال اصول دین
استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
156.7K
❓سؤال:
سلام و عرض ادب خدمت شما و استاد بزرگوار .
اگر ما قایل به بی نهایت بودن زمانی و مکانی وجود باشیم پس خلقت معنا نداره و ازلیت پیش میاد و قائل به شرک میشویم . چون فقط خداوند ازلی و بی نهایت است. عقلانی نیست که عدم باشه یا بوده باشه . بی نهایت بودن هستی هم قابل فهم نیست .
اصولا عدم چه تعریفی داره . آیا خلقت از عدم بوده یا از چیزی یا از چیزی که چیز نبوده ؟؟
(سؤال کمی خلاصه شده است)
✅ پاسخ:
بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم
من سؤال شما را خوب نفهمیدم؛ این که می گویید عَدَم، بی نهایت نیست!
چرا بی نهایت نیست؟
سلسله عدد، بی نهایت است.
منتها بی نهایت، دو نوع داریم:
بی نهایتِ ذات، که از ذات، خودش، بی نهایت است.
بی نهایتی که او آن را خلقش کرده.
سلسله اعداد را ذهن ما خلق کرده.
ما و ذهن ما را خدا خلق کرده. انسان هم، بعد از این که ایجاد شد، دیگر تا بینهایت هست.
دیگر زمانی نداریم بگوییم [ که در آن زمان] انسان نیست اما خب وجودش وابسته به خداست.
پس بی نهایت، دو نوع است:
بی نهایتِ ذاتی، بی نهایتِ قیدی.
خداوند بی نهایتِ ذاتی است.
مخلوقات، "ممکن" است باشند، منتها بی نهایتِ قیدی هستند.
این هم که از عدم آفریده شده؛ یعنی نبوده، خداوند اراده کرده ایجاد شده.
نه این که یک چیزی بوده و بعد خداوند از آن چیز، چیز دیگری خلق کرده! نه، هیچ چیز نبوده.
خدا اراده می کند که کن فیکون میشود؛ آن چه که نیست را ایجاد می کند.
🖊پیاده شده از صوت استاد
⏪⏪ کانال اصول دین
استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
94.9K
❓سؤال:
سلام استاد وقت بخیر
استاد چگونه به یه گناهکار امید بخشش و رحمت بدیم؟《امید بخشی به گناهکار 》
✅ پاسخ:
بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم
از طریق قرآن و روایات؛
خدا که دروغ نگفته که!
«فإنّ الله یغفر الذّنوب جمیعا»
«انّ اللّه یُحبّ التّوابین و یحب المتطهّرین.»
و از طریق روایات؛
پیامبر می فرماید: «التّائبُ مِن الذّنب،کَمَن لا ذنب له» کسی که از گناه توبه کند. مانند کسی است که اصلا گناه نکرده.
یا أمیرالمؤمنین می میفرمایند که « التّوبةُ یُطَهّر القلوب و یغسل الذنوب» توبه دلها را پاک می کند، گناهان را می شوید.
از طریق آیات و روایات.
آنها را باید باور کنیم که خدا راست می گوید و پیامبر و اهل بیت راست می گویند.
🖊پیاده شده از صوت استاد
⏪⏪ کانال اصول دین
استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
123.6K
❓سؤال:
با سلام و تشکر از استاد بزرگوار عرف شده که وقتی فردی فوت میکند فامیل و دوستان در مراسم دفن و ختم حضور میابند اغلب بخاطر اینکه نگویند فلانی نیامد و یا اینکه دیگران هم در ختمها و مراسم ما اگر نرویم شرکت نمیکنند. آیا با نیاتی از این قبیل در اینگونه مراسم شرکت کردن بوی شرک نمیدهد و آیا گناه نیست؟ با چه نیتی شرکت کنیم تا ثواب لازم را ببریم؟
✅ پاسخ:
بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم
شرک نیست؛ یک نوع معامله است.
معامله، شرک نیست، امّا ثوابی هم ندارد.
چه کار کنیم که ثواب داشته باشد؟
قربت الی الله برای تعزیت و تسلیت آن شخص برویم.
بله خودمان را هم به او نشان بدهیم، چون در روایات هم داریم که حدّاقلِ تعزیت و تسلیت این است که او ببیند که شما در مجلس ختم شرکت کرده اید. برای تسلیت برای دلداری او، برای این که او خوشحال بشه از این که مثلا برای دلداری اش آمده اید، خوب است که انسان برود؛ منتها قربت إلی الله.
چون خدا گفته بروید،[شما هم]بروید و چون خدا گفته که خودتان را به او نشان بدهید، تا بفهمد که شما شرکت کرده اید، ما هم خودمان را به او نشان می دهیم.
آن وقت این کار ثواب دارد.
🖊پیاده شده از صوت استاد
⏪⏪ کانال اصول دین
استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
142.1K
❓سؤال
سلام
این که گفته میشود صنع خدا کلی است نه جزئی به چه معنا است چه خصوصیتی دارد؟ اگر جزئی بود چه طور بود
✅ پاسخ:
بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم
صنع خدا کلّی است؛
یعنی نظام آفرینش، به عنوان یک مجموعۂ واحد، با یک اراده خلق شده است.
« و ما مَن أمره بالواحدِ کَلمحِ البَصر»
آن وقت، نظام عالَم و نظم عالَم میشود عینِ ذات عالَم.
اما اگر صنع، جزئی بود، هر کدام از مخلوقات، یک ارادۂ خاصّی به آن تعلّق گرفته بود؛ این یک.
و دو؛ نظام عالَم و نظم عالَم دیگر می شد اعتباری و قراردادی دیگر!
که مثلا انسان کجای عالَم باشد ؟ اینجا قرارش می دهیم.
اگر نظام ذاتی بود، ما دیگر عدد سه را نمی توانیم پایین تر و بالاتر ببریم، همانجا باید باشد.
اما اگر نه، عَرَضی شد و اعتباری شد، می توانیم آن را بر داریم، ببریم بگذاریم بالای هزار؛ بگوییم هزار، و بعد از هزار[بگوییم] سه!
فرق های دیگری هم دارند.
🖊پیاده شده از صوت استاد
⏪⏪ کانال اصول دین
استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
137.5K
❓سؤال:
سلام استاد آیا خداوند روح رو عذاب میکند تا انسان گناهکار پاک بشه مگه نمیگیم خداوند از روحش برما انسانها دمیده اگه روح مال خداست خدا چطور انسان گناهکار رو عذاب میکنه خیلی وقت این سوال ذهنم رو مشغول کرده لطفا پاسخ بدیم ممنونم التماس دعا
✅ پاسخ:
بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم
خالق، خدا است. هم روح مال خداست، هم جسم مال خداست، هم زمین مال خداست، هم آسمان، هم دنیا، هم آخرت؛ اما این که[می گوییم همه اینها]مال خداست، معنایش این نیست که حالا دیگر خدا را اگر کسی نافرمانی کرد، او را عذاب نکنیم.
مثل این می مانَد ک بگوییم که آیا این شخص، در مملکت این پادشاه هست؟
[درپاسخ]بگوییم بله، خب رعیّتِ این پادشاه است؛
بگوییم خب حالا پادشاه، رعیّتِ خودش را ممکن است کیفر بدهد؟ بله، اگر مرتکب جرم بشود، او کیفرش خواهد داد.
این یک مطلب.
مطلب دوم این که عذاب را ما قراردادی نگیریم، ما خیال می کنیم که مثلا خدا قرارداد کرده که هرکس کار بدی کند، ما صد ضربه شلّاق می زنیم. نه! خودِ آن کارِ بد،
عذاب است.
تجسّم خودِ همان گناه، عذاب است. نه این که خداوند[این را] یک چیزِ قراردادی کرده باشد.
🖊پیاده شده از صوت استاد
⏪⏪ کانال اصول دین
استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
23.4K
❓سؤال
باسلام وخسته نباشید .ی سوال داشتم .میشود قضای نماز شب را در طول روز بجا آورد یانه ؟ممنون.
✅ پاسخ:
بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم
بله اگر انسان، شب، موفق نشد که نماز شب بخواند، مستحب است که انسان، قضایش را انجام بدهد و خیلی خوب است این کار.
🖊پیاده شده از صوت استاد
⏪⏪ کانال اصول دین
استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
153.9K
❓سؤال:
سلام خسته نباشید
درجواب کسی که میگوید چه کسی گفته رهبر نایب امام زمانه چه پاسخی باید داد؟
✅ پاسخ:
بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم
به او بگویید خودِ امام زمان علیه السلام گفته است.
پدر ایشان، امام حسن عسکری گفته اند، عقل ما می گوید، آیات قرآن می گوید.
این که قرآن می فرمایند « یا ایها الذین آمنوا اطیعونا و اطیعوا الرّسول و اولی الامر منکم »
الان ما این را بخواهیم اجرا کنیم، باید از کي اطاعت بکنیم که به این آیه عمل کرده باشد؟
این که امام زمان می فرماید که «اَمَّا الْحَوادِثُ الْواقِعَةُ فَارْجِعوُا فیها اِلی رُواةِ حَدیثِنا»
یا امام حسن عسکری می فرمایند،
« وَاَمّا مَنْ کانَ مِنَ الفُقَهاءِ صَائِنا لِنَفْسِهِ حافِظاً لِدینِهِ... تا آخرش»
پس کي گفته؟
خودشان گفته اند، عقل ما می گوید.
عقل دارد می گوید که ما ببینیم که امام زمان علیه السّلام از ما چه می خواهد؟
چه کسی از همۂ افراد به امام زمان نزدیکتر است؟ کي حرف امام زمان را از دیگران بهتر می فهمد.
کي می تواند فرمایشات امام زمان علیه السّلام را به ما برساند؟
همان کسی که، [همان] فقیه جامع الشرایطی که به او می گویند ولیّ فقیه
🖊پیاده شده از صوت استاد
⏪⏪ کانال اصول دین
استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
84.4K
سلام استاد گرامی
اگر انسان میل به جاودانگی دارد، پس چرا مدام سوال می شود انسان در بهشت تا کی خواهد بود، آخرش چه میشود مثلا میلیاردها سال در بهشت ماند نهایتأ چه می شود؟
⏪پاسخ
علّت این سؤال ها این است که انسان، ذهنش، با زمان مند بودن در دنیا، اُخت گرفته، عادت کرده. همه چیز را در اطراف خودش زمان مند می بیند.
این، "عادتِ ذهنی" است که، سؤال می کند در بهشت آخرش چه میشود.
وگرنه، اگر می توانست موضوعاتی که زمان مند نیستند را تعقل کند و به آن موضوعات انس بگیرد، آنوقت دیگر این سؤال ها را مطرح نمی کرد.
پس این بر می گردد به عادات ذهنی افراد.
🖊پیاده شده از صوت استاد
⏪⏪ کانال اصول دین
استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
198.2K
❓سؤال:
یکی اینکه میگن این کار رو نکن اگه این کار رو بکنی برکت از زندگیت میره و ... قضیه چیه؟ یا مثلا فلان پول برکت نداره یعنی چی؟ یعنی مثلا باهاش برنج بخری زود تر تموم میشه؟
✅ پاسخ:
بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم
معنی این حرف این است که علاوه بر علل و اسباب مادّی که در عالَم تأثیر دارد[ علل و اسباب مثلا پول، نتیجه اش می شود برنج و وقت صرف کردن، فکر کردن، نتیجه اش می شود، حلّ مسئله.
علاوه بر این علل و عوامل مادّی، در عالَم، خداوند یک علل و اسباب معنوی هم قرار داده که آنها به حمایت از کسانی بر می خیزند که در مسیر حق، حرکت می کنند.
اگر شما در مسیر حق باشید، علاوه بر این نیروهای مخصوص مادّی که به شما کمک می کنند و در اختیار شما هستند، آن نیروهای معنوی هم کمک می کنند؛
شما می بینید که مثلا یاران پیغمبر در جنگ بدر، یک سوم قریش بودند، تشخیص نظامی شان هم خیلی کمتر از اینها بود، ولی آنها نیروهای معنوی به اینها کمک می دادند و اینها پیروز می شدند؛ هفتاد نفر از آنها را می کشند و هفتاد نفر را اسیر می گیرند و جنگ کاملا به نفع مسلمانها تمام میشود.
این را به آن می گویند برکت، این را به آن می گویند اثرِ بیشتر، که گفتیم که همان نیروهای معنوی است که به حمایت کسانی بر می خیزند که در مسیر حق عبور میکنند.
این می شود برکت روزی، برکت عمر، برکت کار.
🖊پیاده شده از صوت استاد
⏪⏪ کانال اصول دین
استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
117.4K
❓سؤال:
باسلام و خسته نباشید سوال من این است نماز عصر وعشادر اول وقت ثوابش بیشتر است یا نماز عصر ساعت ۳ به بعد ونماز عشا هم ساعت ۹ به بعد ممنون میشم پاسخ دهید
✅ پاسخ:
بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم
از این حیث، فرقی نمیکند.
از این حیث، شما، بعد از نماز ظهر هم که نماز عصر را بخوانید، نماز را اول وقت خوانده اید.
همینطور، بعد از نماز مغرب هم که نماز عشا را بخوانید، نمازتان اول وقت بوده.
اما از حیث این که اگر انسان، کاری نداشته باشد، مزاحمتی برای مردم نباشد؛ اینها را جمع نکند و[باهم نخوانَد]، بهتر است.
یعنی نماز ظهر را ظهر بخواند، یک ساعت، نیم ساعت بعدش هم نماز عصر را بخواند، همینطور نماز مغرب را اولِ مغرب بخواند، نماز عشا را نیم ساعت بعدش بخواند.
این در صورتی است که انسان، کاری نداشته باشد، مشکلی نداشته باشد. خب این افضل است.
اما الان جمع کردن، به خاطر دلایلی که وجود دارد، از جمله[اینکه]لطفی در حق مردم باشد، از این حیث آن جمع کردن، بهتر است.
🖊پیاده شده از صوت استاد
⏪⏪ کانال اصول دین
استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
69.3K
❓سؤال:
سلام. آیا سرانجام در بهشت، بهشتیان خداوند را میبینند؟
✅ پاسخ:
بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم
در قیامت، همه، خدا را با چشم دل می بینند؛ چه بهشتی ها، چه جهنّمیها.
بهشتی ها بسیار خوشحال هستند از این که خدا از آنها راضی است.
جهنّمیها بسیار عذاب می کشند از این که خدا نسبت به آنها خشمگین است.
در قیامت که پرده ها کنار می رود، به چشم دل، همه خدا را می بینند؛ هم بهشتی ها، هم جهنّمی ها.
🖊پیاده شده از صوت استاد
⏪⏪ کانال اصول دین
استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
هدایت شده از پرسمان اعتقادی استاد محمدی
💢 خوف از خدا
💠 امام علی علیه السلام فرمودند:
🍃 ...مَنْ خَافَ أَمِنَ.
🔹... كسى كه از خدا بترسد ايمن گردد.
📚 حکمت 208 نهج البلاغه
📎 https://btid.org/fa/photogallery/201501
📎 #اعتقادات
📎 #اخلاق
📎 #امامت
📎 #نهجالبلاغه
پاسخ به سوالات اعتقادی شما 👇👇
@pasokhgo313
پرسمان اعتقادی استاد محمدی 👇👇
🔹🔸🔹🔸🔹🔸
♨️ @ostadmohamadi
هدایت شده از پرسمان اعتقادی استاد محمدی
حکمت 208 نهج البلاغه.mp3
4.13M
💠 شرح #نهج_البلاغه
🔸 حکمت 208
🎙 استاد محمدی شاهرودی
🔗 https://btid.org/fa/news/187603
📎 #اعتقادات
📎 #حدیث
📡حداقل برای☝️نفر ارسال کنید
پرسمان اعتقادی استاد محمدی 👇👇
🔹🔸🔹🔸🔹🔸
♨️ @ostadmohamadi
❓سؤال:
بنده متوجه شدم یکی از اقوام دوستم دچار شبهات دینی شده
با توصیفاتی کردن احساس کردم دارن به عقاید صوفی ها در میان
به این صورت که میگن بهشت و جهنم خیال و وهم ماست، قران را قبول دارد و نماز میخواند ولی وقتی میخواهیم به قران رجوع کنیم برای پاسخ بهش میگه که قران به حدی عمیقه که ما نمیتونیم معانیشو بفهمیم و متوجه بشیم نماز میخونه با سجده طولانی اما میگ یه ذره موی من اشکالی نداره بیرون باشه
بنده اطلاعات دستو پا شکسته ای دارم میترسم حضوری صحبت کنم چیزی بگه و کم بیارم توصیه میشه که به صورت چت کردن باهاش صحبت کنم؟!
✅ پاسخ:
بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم
نه شما نمی توانید که ایشان را برگردانید، حالا چه[از طریق] چَت[و پیامک] باشد، چه حضوری باشد.
دلیلش هم این است که او با یک شبهه، ذهن شما را خراب می کند و شما باید کاملا تخصص داشته باشید در مسائل اعتقادی.
و یک کارشناس قوی در مسائل اعتقادی لازم است، که بتواند شبهاتش را پاسخ بگوید و اگر او مطلبی مطرح کرد در برابرش بایستد؛ این که می گوید "قرآن را ما نمی فهمیم"
قرآن پس برای کي آمده؟ قران، هدی للناس است. چطور ما نمی فهمیم؟ قرآن را اگر نمی فهمیم، پس چرا، برای ما آمده؟ اگر بنا بود برای پیغمبر باشد، دیگر در اختیار ما قرار نمی گرفت.
نه، ما قرآن را می فهمیم و باید بفهمیم، باید تدبّر کنیم.
[خداوند]خودش با توپ و تَشر می گوید «أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَىٰ قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا» چرا در قرآن فکر نمی کنند، تدبّر نمی کنند. آیا دلهایشان بسته است؟!
نه، ما باید قرآن را بفهمیم، سنّت پیامبر را ببینیم
و این که می گوید که "حالا چهارتا تار مو بیرون باشد، اشکال ندارد"
اگر مجتهد باشد، یعنی در فقه مجتهد باشد، خب نظرش برای خودش محترم است، که ما قبول نداریم ولی خب برای خودش محترم است.
اما کسی که هِر را از بِر تشخیص نمی دهد! کسی که مجتهد نیست حق ندارد بگوید که عیب ندارد! باید دلیل فقهی اش را بیاورد.
آن آیات و روایات را که گفته حتما باید موهایش پوشیده باشد[ اینها را چه کار میکند؟] مثلا روایاتی که[می گوید باید موها در نماز پوشیده باشد] اگر نباشد، نمازش باطل است، آنها را چه کارش می کند؟
اگر کسی باشد که همه این روایات را دیده باشد، همه این دلایل را دیده باشد، مجتهد هم باشد، "بعد بگوید به نظر من دو تا تار مو هم بیرون باشد اشکال ندارد"؛ ما او را تخطئه نمی کنیم.
می گوییم گرچه ما حرف شما را قبول نداریم ولی چون مجتهد هستی، تخطئه ات هم نمی کنیم.
ولی کسی که مجتهد نیست، حق ندارد این حرف را بزند.
مثل کسی که اصلا پزشکی نخوانده، بیاید و یک نسخه پزشکی بخواهد تجویز کند.
در حالی که به او می گویند تو چه کاره بودی که این کار را کردی؟
🖊پیاده شده از صوت استاد
⏪⏪ کانال اصول دین
استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
70.1K
❓سؤال:
سلام علیکم وقت بخیر ببخشید میگم اینکه حضرت موسی خدا رو دیده درسته یعنی آتشی که در کوه طور دیده خدا بوده؟
✅ پاسخ:
بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم
نه خدا با چشم سر، دیده نمی شود
آن جلوه ای از خدا را که بر کوه طور[ برای حضرت موسی] یک جاجلوه کرد، یا خداوند از آن درخت با او صحبت کرد؛
[اینها خودِ خداوند نبودند، بلکه خداوند، از خودش جلوه ای را به شکل نوری در کوه یا صدایی در درخت نمایان کرد]
یعنی در [وجود]درخت، صحبت را ایجاد کرد، نه این که حالا خودش صحبت کند.
بنابراین، خدا با چشم سر دیده نمی شود، هیچ کس نمی تواند بیند.
چون چشم سر، چیزهای محدود را می بیند و خدا حد ندارد.
🖊پیاده شده از صوت استاد
⏪⏪ کانال اصول دین
استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
❓سؤال:
سلام علیکم استاد بزرگوار دو سؤال داشتم
معصومین دچار سهو و نسیان و... نیستند اما مطلبی که شیخ صدوق در خصوص سهو النبی مطرح کرده چکونه است؟ به نظر شما می تواند درست باشد ؟
سؤال دوم در خصوص اینکه مطرح فرموده ملکه عصمت دارای مراتب است
آیا آنجا که حضرت موسی(ع) رفتار تند را با برادر خودش کرد و یا آنجا که یک کافر را زد و کشته شد
در این مراتب فرضا از پیامبر اسلام صلوات الله حتی ترک اولی هم سر نمی زند ولی از سایر انبیاءحتی پیامبران اولی العزم احتمال سر زدن ترک اولی هست . این حرکت حضرت موسی ترک اولی بوده ؟
(سؤال خلاصه شده است)
✅ پاسخ:
بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم
ما هم سهو النبی را به آن شکل که مرحوم شیخ صدوق مطرح کرده قبول نداریم. چون چطور میشود تمایز قائل شد؟ وقتی انسان می بیند در یک چیز شک می کند،اشتباه میکند، دیگر در جاهای دیگرش هم شک می کند. آن وقت دیگر فلسفه نبوّت از بین می رود.
می گوییم دو روز در آن جا صبر کرد، اشتباه کرد، ممکن است الان هم که دارد وحی را هم می گوید اشتباه باشد.
هرچند به لحاظ عقلی، برهان اقتضا می کند که[انسان] در امر رسالت و نبوت شک نکند، اما مخاطب که این چیزها سرش نمیشود. مخاطب نمی تواند تفکیک کند و فلسفۂ نبوت از بین می رود.
بنا براین، سهو النبی به آن شکلی که مرحوم شیخ صدوق گفته ما قبول نداریم. بلکه صحیح همان است که مرحوم سید مرتضی می گوید.
اما ما برای عصمت، مراتب قائل نیستیم.
ما عصمت را کَف می دانیم؛ حداقل می دانیم و عبارت است از آن موهبت الهی که، شخص را از ارتکاب گناه و خطا مصون نگه می دارد. گناه هم یعنی انجام فعل حرام و ترک واجب.
بنابراین این حداقل است.
از این که بالا رفتید این ترک اولی است. ترک اولی را ما قبول داریم برای پیامبران.
پس عصمت مراتبی ندارد که بگوییم که بعضی ها عصمتشان زیاد بود، بعضی ها عصمتشان کم بود. چون عصمت، حداقل است.
بله ترک اولی مراتب دارد.
این را قبول داریم که ترک اولی که پیامبران حتی اولوالعزم داشتند، پیامبر ما حتّی فکرش را هم نمی کرد. امّا به هر حال ترک اولی را ما برای پیامبران، قبول داریم.
امّا مواردی که برای حضرت موسی گفتید هیچ کدام گناه نبود، همه اش ترک اولی بود.
این که نشان داد کار بنی اسرائیل بسیار زشت بوده و از برادر خودش هم شروع کرد و آن عصبانیت برای خدا بود و گناه محسوب نمی شد.
آن جا که در دفاع از یک مظلوم و یک مشتی فقط به آن طرف زد و آن طرف مُرد؛
اوّلا در مقام دفاع هر اتفاقی بیفته اشکالی ندارد ولو طرف بمیرد در مقام دفاع و این، در مقام دفاع از یک مظلوم بود.
و ثانیاً قصد کشتن نداشت و آلت هم آلت قتّاله نبود. یک وقت به قصد کشتن میزند و با یک مُشت طرف می میرد. میشود قتل عمد. یک وقت با آلت قتّاله طرف را به رگبار می ببندد و می گوید من قصد کشتن او را نداشتم یا مثلا با شمشیر میزند به گردنش می گوید که قصد کشتنش را نداشتم.ولی خب معلوم است که شمشیر بزند می کُشد.
این کار حضرت موسی، نه آن عرض کنم بُعد معنوی جرم را داشت، نه بُعد مادّی اش را.
نه آلت، قتّاله بود، نه قصدِ قتل بود.
طرف از درباریان فرعون بود که هزاران انسان بی گناه را کشته بودند، آن بچّه های بي گناهی که اینها می کشتند... این هم جزو همان ها بود دیگر.
بنابراین چه بسا واجب القتل هم بوده. درواقع از باب میشود کُشتش .
🖊پیاده شده از صوت استاد
⏪⏪ کانال اصول دین
استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐