105.9K
❓سوال:
سلام علیکم؛
در خصوص صله رحم با برادرِ نابرادری که حق شما را ضایع کرده و موجب صدمات جسمی و مالی به شما شده چطور می شود کنار آمد؟ وقتی تنها راه ما، برای ابراز ناراحتی همین سنگین برخورد کردن است آیا باز درست است روزی و عمر ما کم شود؟!
اصلاً استاد محترم بفرمایند چه کار کنیم که خداوند در این خصوص از ما ناراحت نشود؟
✅ پاسخ:
بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم
هنر این است که کسی که قطع رَحِم ازش کرده، انسان به او بپیوندد.
[یعنی] کسی که حقّ شما را ضایع کرده، شما به او بپیوندید. و إلّا آن کسی که به شما لطف می کند که، شما هنر نکردید که[با او در ارتباط هستید]! آن کسی که صلۂ رَحِم می کند، همۂ خوبی ها را رعایت می کند، [حالا]شما بخواهید به او پیوند داشته باشید که هنر نکردید که! هنر این است که آن کسانی که حقی از شما ضایع کردند، یا مال شما را[صلیع کردند] ، مشکلی برای شما درست کردند، شما به آن ها بپیوندید.
خدا هم همین را می خواهد.
آن چه که در روایت داریم این است که یکی از هنرها و یکی از بزرگترین فضیلتهای انسان این است که به رَحِمی که از او بُریده به او بپیوندد.
🖊پیاده شده از صوت استاد
⏪⏪ کانال اصول دین
استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
94.7K
❓سؤال:
سلام آیا شیطان که حضرت آدم را گول زد عالم تر و آگاه تر از او بود؟
✅ پاسخ:
بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم
نخیر، شیطان آگاه تر و عالِم تر نبود. ولی خب برای گول زدن که لازم نیست که حتما آن کسی که گول می زند، آگاه تر باشد که. گاهی ممکن است که یک بچّه ای یک انسان بزرگ را گول بزند، به او دروغ بگوید. دروغ گفتن کاری ندارد که.
شیطان دروغ گفت، [خطاب] به پروردگارش به دروغ، قسّم خورد. گفت « إنّی
مِن الناصحین»
آدم و حوا باور نمی کردند یکی از مخلوق های خدا قسّم به دروغ بخورد.
خب این گول زدن که دیگر علم بیشتر نمی خواهد که.
🖊پیاده شده از صوت استاد
⏪⏪ کانال اصول دین
استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
108.4K
❓سؤال:
با سلام و عرض ادب وخسته نباشید به شما و اقای محمدی میخواستم سوال کنم فرق دعا با ارزو چیه ؟
✅ پاسخ:
بِسم اللّه الرَّحمن الرّحیم
رابطۂ بین دعا و آرزو، رابطۂ عام و خاصِّ مِن وَجه است.
بعضی آرزوها دعا است؛ مثلا می گوید خدایا فرض کن خانۂ فلان جور به من بده، با فلانی ازدواج کنم؛ [درواقع]هم آرزو دارد، هم دعا می کند.
گاهی آرزو هست ولی دعا نمی کند. با خدا سخن نمی گوید. آرزویش این است که مثلا فرض کن که فلان چیز به دستش بیاید اما دعا نمی کند.
و گاهی دعا میکند و آرزو ندارد؛ دعا می کند که خدایا مثلا فرض کن که در آخرت وضع اش خوب باشد. پس این ها با هم تفاوت دارند .
🖊پیاده شده از صوت استاد
⏪⏪ کانال اصول دین
استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
199.7K
❓سؤال:
در خواص بعضی نمازهای مستحبی هست که تمام گناهان آمرزیده میشود،چنین چیزی امکان دارد که بابک نماز یا دعا یا ذکر ،تمام گناهان آمرزیده شود
✅پاسخ:
بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم
اولا که اگر دقت کنید در روایت دارد که همۂ سیّئاتشان بخشیده می شود. سیّئات یعنی گناهان صغیره.
« انّ الحسنات یذهبن السیئات» و نماز هم[حسنه است] اتفاقا توی آیه هم همین است؛ «أقم الصّلاة لذکري انّ الحسنات یذهبن السیئات»
بله می فرماید شما اگر از گناهان کبیره اجتناب کنید ما سیّئات شما را می بخشیم.
« إِن تَجْتَنِبُوا كَبَائِرَ مَا تُنْهَوْنَ عَنْهُ نُكَفِّرْ عَنكُمْ سَيِّئَاتِكُمْ»
بنابراین سیّئات همه اش هم بخشیده بشود، اشکال ندارد؛ چون با نماز که حَسَنِه است همۂ سیّئات بخشیده می شود.
نکتۂ دوم این که، بر فرض که حالا گفته شود گناهان، حتّی گناهان کبیره، این یک عام مخصص دارد، مخصص های عقلی و مخصص های لفظی.
خب فرض کنید یک روایت داریم که هر کس این نماز را بخواند همۂ گناهانش بخشیده می شود.
آیۂ هم داریم که شرک هرگز بخشیده نمی شود.
«ان اللّه لایغفر یشرک به» این آیه می آید این را تخصیص می دهد. همین طور برهان های عقلی می آید تخصیص می زند و ممکن است روایت های دیگر هم داشته باشیم که مخصّص این باشد.
آن گناهانی بخشیده می شود که حق النّاس در آن نباشد، آن گناهانی که شرک نباشد و چیزی از این قبیل نباشد. آن وقت با آن تخصیص ها مسئله حل می شود.
🖊پیاده شده از صوت استاد
⏪⏪ کانال اصول دین
استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
❓سؤال:
چرا و به چه دلیل خداوند ما را آفرید ممنون میشم اگر جواب بدید.
✅ پاسخ:
بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم
من این سؤال را خیلی جواب داده ام؛ در رسانه ها در رادیو، در تلویزیون، در کتابهایمان؛ شما جلد پنجم درس هایی از عقاید اسلامی ما را نگاه کنید، آن جا هم این سؤال را مفصّل جواب داده ایم.
سؤال، سؤالی نیست که بشود در یک دقیقه جواب داد.
فقط چند نکته را خیلی سریع می گویم؛ اوّل این که وقتی می گوییم، خدا چرا آفرید؟
مثل این می مانَد که بگوییم، باران چرا می بارد؟ معلم چرا درس می دهد؟
خب کار معلم، همین درس دادن است. کار باران، باریدن است. کار خلّاق، خلق کردن است. کار فیاض، فیض بخشیدن است. کار جواد، جود داشتن است دیگر.
خدا، جواد است. وقتی جواد است تجلّیِ جودِ خدا، می شود آفرینش. نه این که خدا نیاز به خلق داشته باشد.
*من نکردم خَلق تا سودی کنم / بلکه تا بر بندگان جودی کنم*
[یعنی]چون او جواد است،[پس] می آفریند.
اما انسان؛ با توجه به این که انسان ظرفیّت برخورداری از وجودش از همۂ مخلوقات بیشتر است؛ خب اگر خداوند خَلق نمی کرد، درواقع امساک فیض کرده بود، درواقع دیگر آن وقت،جواد نبود، دیگر خلّاق نبود، دیگر خدا نبود.
اما[خدا] برای چه[مخلوق را] خلقش کرده؟ برای این که به آن کمالی برسد که هیچ مخلوقی به آن جا نمی رسد، خداگونه بشود.
در انسان، خداوند بذرهایی قرار داده که اگر [انسان]این بذرها را شکوفا کند می شود خلیفۂ خدا. مثلا بذر حقیقت جویی، علم؛ هر چه انسان عالِم تر بشود، به خدا نزدیکتر می شود.
خدا می خواهد انسان به قرب خودش، که همان نزدیکی به خودش است، برسد.
هرچه انسان عالِم تر بشود، خدایی تر می شود. هر چه انسان قادرتر بشود، خداگونه تر می شود. هر چه انسان مهربان تر باشد، به خدای رحمان و رحیم نزدیک تر می شود. هر چه انسان خلّاق تر و ابداع گرتر باشد به خدا نزدیکتر می شود.
این، فلسفۂ آفرینش است. خلق کرد تا انسان با تلاش و کوشش خودش، با عبادت و معرفت اندوزی و امتحان پس دادن و این ها، گام به گام به سمت خدا بالا برود و بشود خلیفۂ خدا، بشود قائم مقام خدا و بشود خدا گونه. این فلسفه اصلی آفرینش است.
اما این که خب بعضی ها به مقصد نمی رسند، آن ها دیگر [همان] ریزشها هستند؛
یک نجار می خواهد صندلی بسازد یک مقدار چوب تهیه می کند در مسیر ساختن صندلی ممکن است یک مقداری ضایعات چوب هم داشته باشیم، آن ضایعات دیگر به درد صندلی نمی خورد، آن ضایعات باید سوزانده شود.
خدا هم انسان را خلق کرده برای همان مقصدی که گفتم.
یک عدّه ضایعات هم این وسط هستند که آن ها دیگر به درد کار خدا نمی خورند، آنها ضایعاتی هستند که باید بسوزند.
🖊پیاده شده از صوت استاد
⏪⏪ کانال اصول دین
استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
140.4K
❓سؤال:
اینکه میگن حدیث داریم هر دردی و بیماری،باعث ریزش گناهان می شود غیراز دندان درد؟
ریزش گناهان برای بیماری آیا شرایطی هم دارد یا برای همه صدق می کند ؟
واینکه چرا فقط دندان درد باعث ریزش گناه نمیشود؟به نظر عقلانی نمیرسد و من هرچه گشتم چیزی پیدا نکردم. آیا منبع دسته اول و معتبر دارد یا جعلی است؟ ممنون
✅ پاسخ:
بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم
این که هر بیماری، ولو یک تب مختصر، باعث ریزش گناهان مؤمن می شود، درست است.
پس دو تا شرط دارد؛
یکی این که طرف، مومن باشد.
و دوم این که، آن بیماری، خود ساخته نباشد. خودش با دست خودش آن بلا را ایجاد نکرده باشد.
با این دو شرط بله، بیماری گناه انسان را می ریزد.
امّا این که دندان درد، استثناء شده، من ندیدم جایی.
من هم مثل شما جایی ندیدم که بخواهد دندان درد استثناء شده باشد، بین دردها و بیماری ها.
آن چه داریم[این است که]بیماری و بلا[است،یعنی]هربلایی به سر مؤمن می آید، یکی از آثارش، ریزش گناهانش هست.
أمیر المؤمنین علیه السلام در دعا دارد که «الحَمدُللّهِ الّذی جَعلَ تَمحیصِ الذّنوبِ الشّیعتُنا بالبلاء فی الدّنیا»؛ حمد مخصوص خدایی است که پاک کردن گناهان شیعیان ما را، در دنیا با این بلاها قرار داده.
🖊پیاده شده از صوت استاد
⏪⏪ کانال اصول دین
استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
70.2K
❓سؤال:
سلام ببخشید سن صغیر چ سنی هست ؟ آیا پسر ودختری هم که مجرد هستن وسن ۲۰به بالا دارن صغیرن؟ واینکه آیا خوردن درمنزل صغیر ایراد داره؟
✅ پاسخ:
بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم
پسر از سن پانزده سال به بالا دیگر صفیر نیست. دختر هم از سن ۹سال به بالا، و ده سال تمام شد، دیگر صغیر نیست.
بنابراین برای سن بیست سال هیچ کدام صغیر نیستند، همه کبیر هستند.
امّا بچّه اگر پدر و مادر نداشته باشد و ولی و قیّم نداشته باشد.
بله نمی شود چیزی از مال او را استفاده کرد.
🖊پیاده شده از صوت استاد
⏪⏪ کانال اصول دین
استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
87.5K
❓سؤال:
در مورد این نمازهایی که از امامان معصوم وجود دارد ، آیا از طرف خداوند به آنها نازل شده ،ویا اینکه شخصا خود امام آنرا میخوانده
✅ پاسخ:
بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم
امام و پیامبر هر چه می گویند، آن حرف خدا است. خودشان چیزی نمی گویند چون، شارع خدا است.
آنها فقط حکم خدا را به مردم ابلاغ می کنند، یعنی به آن ها الهام می شود، یا فرشته به آنها می گوید؛ [یعنی]تحدیث، یا وحی به پیامبران می شود. این مجموعه را آنها، می گویند.
«ما ینطق عن الهوی إلّا وحی» پیامبر سخن جز از[خدا نمی گوید و] از روی هوای نفس[سخن] نمی گوید، هر چه می گوید وحی الهی است.
🖊پیاده شده از صوت استاد
⏪⏪ کانال اصول دین
استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
174.6K
سلام و عرض ادب
آیا قرائات مختلف (هفتگانه)از قرآن موجب تغییر معانی و تحریف قرآن نمیشود ؟ممنونم
✅ بسمالله الرحمن الرحیم
به هر حال یک قرائت صحیح در بین آنها هست که همان قرآن را حفظ میکند ضمن اینکه تغییرات و تفاوتها هم خیلی ناچیز است.
مثلاً این که شما «مٰالِکِ یَومالدّین» بگویید یا «مَلِکِ یَومالدّین» بگویید، «حُشِرَة» بگویید یا «حُشِّرَة» بگویید که در این دومی فقط یکم شدّتش بیشتر میشود و به خاطر ازدیاد مبانی ازدیاد معنا خواهد داشت؛ همین! وگرنه هیچ فرقی نمیکنند و هر دو به یک معنا است یعنی «جمع کردن» معنا میدهد.
بنابراین، این اختلافات خیلی ناچیز است که بخواهد باعث تحریف قرآن بشود!
۲۶۹
باسلام وباتشکرازحاج آقا محمدی. سؤالی داشتم و آن اینکه صلوات دعاست یا ذکر است؟چون معمولا گفته میشه:(ذکرشریف صلوات). درصورتیکه با [اللهم ]شروع میشه وطبعا باید دعاباشه. سوال دومم اینه که:ثوابهایی که برای #صلوات درروایات ماگفته شده بسیاربسیار زیاده که واقعا به عقل انسان نمیگنجه. راز این پاداشهای حیرت آور درمقابل عمل به این کوچکی وسادگی چیست؟سپاسگذارم.
✅ بسمالله الرحمن الرحیم
صلوات هم ذکر است و هم دعا است پس منافات ندارد که بخواهیم بگوییم این ذکر، دعا هم هست!
بعضی از ذکرها ممکن است دعا نباشند، اما بعضی از ذکرها، هم ذکر هستند و هم دعا هستند.
صلوات هم، هم ذکر است و هم دعا؛ یعنی وقتی میگوییم «أللّٰهُمَّ...» این أللّٰهُمَّ، خودش ذکر است و وقتی میگوییم «خدایا این کار را انجام بده» این دعا و درخواست است، یعنی از خدا تقاضا میکنید که بر پیامبر و اهل بیت ایشان درود بفرستد.
نسبت به سؤال دومتان؛ این، به خاطر آن اهمیتی است که صلوات دارد، ازجمله به خاطر نکتهی همین سؤالی که قبلتر داشتید.
با گفتن «أللّٰهُمَّ» که به معنای «یاأللّه» است، توحید کامل میشود.
این «صَلِّ در «صَلِّ عَلَیٰ مُحَمّدٍ وَ آلِ مُحمّد» نشان میدهد پیامبر که ظاهراً از دنیا رفتهاند، درواقع از دنیا نرفتهاند و حیات دارند پس از خدا درخواست میکنیم که رحمت خودش را بر پیامبر نازل کند.
پس پیامبر در عالَم دیگری، در حال تکامل و در حال بالا رفتن است، که ما با این تقاضا، از خدا میخواهیم که به فضایل و درجات ایشان بیفزاید.
«مُحَمَّد» هم همان نبوّت است و «آلِمُحَمَّد» هم که همان امامت است.
بنابراین همهی اصول دین در صلوات هست.
ضمن این که خب خداوند برایش سخت نیست که بخواهد ثواب زیادی بدهد! اصطلاحاً از جیب خودش میدهد و از کسی کم نمیشود! چه اشکالی دارد به خاطر جایگاه پیامبر و اهل بیت ایشان که پیش خودش که انسان کامل هستند و واسطهی آفرینش هستند، حالا خداوند به همین خاطر آن ثوابها که زیاد هم هستند را به کسی که میخواهد بدهد؟! چه اشکالی دارد؟!
۲۷۰
153.3K
عرض سلام و احترام استاد گرامی
اینکه در تشرفی، حضرت ولی عصر گلایه داشتن از انحصار حاجات افراد در مسجد مقدس جمکران در حوائج شخصی، آیا بدین معناست که ما در مسجد مقدس جمکران، به هیچ عنوان چیزی جز تعجیل و تسریع در امر ظهور و فرج نخواهیم؟
یا اینکه منافات ندارد؟
✅ بسمالله الرحمن الرحیم
نه منظور این است که شما امام زمان علیهالسلام را فراموش نکنید. برای فرج ایشان دعا کنید که فرج و گشایش برای ایشان گشایش برای شما است. نه اینکه فقط درباره فرج دعا کنید! نه دعاهای دیگری هم داشته باشید. هر چه دعا بیشتر باشد بهتر است و انسان به هر بهانهای باید دعا کند یعنی دنبال بهانه باشد که دعا کند! حالا چه آن خواسته بزرگ باشد چه کوچک و دنیایی باشد یا آخرتی اما در هر صورت یکی از دعاهای او فرج امام زمان علیهالسلام و سلامتی و خشنودی قلب ایشان باشد.
۲۷۱
98K
🔹این تعبیری که حاج آقا محمدی فرموده جای تأمل هست👇
«... در به کارگرفتن ، اولویت با عوامل مادی است. اول باید عوامل مادی را به کار بگیرد ...»
🔹آیت الله جوادی در شرح حدیث رسول الله(ع) : إعقل و توکّل
می فرماید: یعنی « إعقل متوکلاً»
👈پس اولویتی برای عوامل مادی وجود نداره