eitaa logo
اصول دین (زیر نظر استاد محمدی)
11.2هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
1.3هزار ویدیو
239 فایل
پاسخ به سوالات اعتقادی پاسخ شخصی استاد محمدی به سوال شما ارسال سوال به @osooledin_110. (ادمین کانال)
مشاهده در ایتا
دانلود
5.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❤️ ویژه ساعت شهادت شهید سلیمانی 🌷 سلام بر شهدای مقاومت... ✏️ رهبر انقلاب: سلام بر شهدای مقاومت و خِیل عظیم مجاهدانی که در این راه جان خود را تقدیم کرده‌اند؛ بویژه ✏️ شهید شیخ احمد یاسین ✏️ شهید سیّدعباس موسوی ✏️ شهید فتحی‌شقاقی ✏️ شهید عماد مغنیه ✏️ شهید عبدالعزیز رنتیسی ✏️ شهید ابومهدی المهندس ✏️ و سرانجام چهره‌ی برجسته‌ی شهیدان مقاومت، شهید قاسم سلیمانی؛ 🌷 که هر یک پس از حیات پُربار و پُربرکت، با شهادت خود نیز تاثیرات مهمّی در محیط مقاومت بر جا گذاشتند. ۱۴۰۰/۰۲/۱۷ 💗 💻 Farsi.Khamenei.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
5.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آیا این سوال که در قیامت می پرسند «مالت را از کجا بدست آورده ای و کجا خرج کردی» از خانم ها هم می پرسند چون اکثر خانم ها خانه دار هستند؟ استاد محمدی
15.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آیا لباسی که روحانیون می پوشند همان لباس پیامبر گرامی اسلام است؟ استاد محمدی
87.5K
❓سؤال: در مورد این نمازهایی که از امامان معصوم وجود دارد ، آیا از طرف خداوند به آنها نازل شده ،ویا اینکه شخصا خود امام آنرا میخوانده ✅ پاسخ: بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم امام و پیامبر هر چه می گویند، آن حرف خدا است. خودشان چیزی نمی گویند چون، شارع خدا است. آنها فقط حکم خدا را به مردم ابلاغ می کنند، یعنی به آن ها الهام می شود، یا فرشته به آنها می گوید؛ [یعنی]تحدیث، یا وحی به پیامبران می شود. این مجموعه را آنها، می گویند. «ما ینطق عن الهوی إلّا وحی» پیامبر سخن جز از[خدا نمی گوید و] از روی هوای نفس[سخن] نمی گوید، هر چه می گوید وحی الهی است. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
❓سؤال: به نام خدا، باسلام و ادب احترام خدمت استاد ارجمند وبزرگوار حجت الاسلام محمدی خیلی وقتها ازما سوال میشه که ، آیا خلقت ائمه معصومین با خلقت ما فرق دارد یعنی آیا خداوند در خلقت فرقی قائل شده اگر اینگونه است چگونه می توان معصومین را الگو قرار داد ؟ وتلاش کرد که به مقام آنها رسید ؟ در صورتی که آنها از جنس ما نیستند. وآیا معصومین به واسطه خلقت وجودی عرشی شون به مقام والای انسانی رسیدند یا از ناحیه مقام انسانی وتلاش وریاضت دنیایی به مقام عرشی رسیدند ؟ واساسا ترتیب وجودی خلقت در کل چگونه است ؟ باسپاس وتشکر ✅ پاسخ: بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم ائمّه معصومین علیهم السّلام مثل من و شما هستند و همه خصوصیات یک انسان را دارند. هیچ خلقت جداگانه ای ندارند. ابوطالب چهارتا پسر داشت که یکی از آنها امیر المؤمنین علی علیه السلام بوده است. با تلاش خودشان، با زحمت خودشان، با همّت خودشان، به آن مقامی رسیدند که رسیده اند. منتها چون خدا می دانست اینها با اختیار خودشان، با زحمت خودشان و با تلاش خودشان بهترین خواهند شد، اینها را به عنوان پیشوای مردم انتخاب کرد؛ وقتی انتخابشان کرد که بخواهند مردم را هدایت کنند، خب باید یک امکاناتی را هم در اختیارشان قرار می داد که موفق بشوند، از جمله عصمت و علم لَدُنّي. اینها، بعد از این بود که اینها در علم خدا امتحانشان را پس دادند. «و شَرَطَت عَلَيهِمُ الزُّهدَ في دَرَجاتِ هذِهِ الدُّنيَا الدَّنِيَّة» فَشَرَط ذلِكَ» قبول کردند شرایط را. « وعَلِمتَ مِنهُمُ الوَفاءَ بِه» و میدانست که این ها به شرط عمل می کنند آن وقت «وقَرَّبتَهُم وقَدَّمتَ لَهُمُ الذِّكرَ العَلی» آن وقت اینها را به عنوان مسئول انتخاب کرد. امّا مقامشان را با این مسئولیت یا این عصمت یا علم لدنّی بالا نمی بَرد، اینها، مقامشان را همان عبادت و تقوا و زهد و این چیز ها بالا می برد و لذا خودشان هم با هم مساوی نیستند. امام سجاد می فرمایند ما کجا و علی بن ابیطالب کجا؟ با این که سید الساجدین است و زین العابدین هست، باز می گوید ما در عبادت، کجا و علی بن ابیطالب کجا؟! 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
❓سؤال: سوال بنده از استاد رضا محمدی : در اصول کافی شخصی از امام باقر (ع) پرسید : اگر مومن هر بار توبه خود را بشکند و دوباره توبه کند بخشیده می شود؟ امام فرمودند : آری خداوند هر بار توبه بنده را قبول می کند. در حالی که خداوند بارها در قرآن کریم فرموده که توبه نصوح بکنید و هرگز به گناه باز نگردید. آیا این حدیث با این آیه ضدیت ندارد؟ ✅ پاسخ: بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم نه اینها با هم منافات ندارند. در صورتی خدا می بخشد که توبه کرده باشد. توبه یعنی چه؟ یعنی حداقل پشیمان از گناه[باشد]؛ آن لحظه ای که می گوید خدایا ببخش من را، از آن گناه پشیمان است؛ یک. و تصمیم دارد تا ابد انجام ندهد؛ دو. این دو تا باید باشد. اگر نباشد توبه نکرده است! حالا توبه کرد و واقعا هم توبه کرد، عزمَش هم جَزم بود که تا ابد گِردِ آن گناه نگردد. حالا اتّفاقاً باز شرایطی پیش آمد[و گناه تکرار شد] و دوباره توبه کرد، باز دوباره خدا توبه اش را قبول می کند. آیۂ قرآن هم که می گوید توبۂ نصوح کنید؛ یعنی توبۂ خالص، توبۂ کامل؛ [این که] که هرگز به گناه بازنگردید؛ یعنی عزم تان این باشد تصمیم تان این باشد که من دیگر تا ابد به این گناه بر نمی گردم. این اگر نباشد توبه ای صورت نبسته؛ اگر پشیمان نباشد، تصمیم نداشته باشد که تا ابد به این گناه برنگردد، اصلا توبه ای صورت نبسته! و امام باقر فرمودند که توبه کند؛ یعنی این دو تا شرط را حداقل داشته باشد. حالا[از] شش تا شرطی که هست، حداقل این دو تا را داشته باشد. بعد، توبۂ نصوح هم چهارتا شرط باید داشته باشد که انسان باید پشیمان باشد از گناه تصمیم داشته باشد که دیگر به این گناه برنگردد. آن گذشته را جبران بکند. و استغفار کند. این چهارتا[از شرایط توبۂ نصوح است] این کارها را کرد میشود توبۂ کامل. آن که امام باقر فرموده اند همین توبه است. اگر انسان توبۂ کامل کرد، خب خدا بخشیده اش. بعد از مدتی باز دوباره شرایطی فراهم شد که دوباره آن گناه را انجام داد؛ آن گناه[سابق]بخشیده شده و این گناه، گناه جدیدی است[آیا]حالا دوباره می تواند توبه کند؟ بله. [چنین چیزی نداریم که بگوییم]چون تو یک بار توبه کرده ای و توبه را شکستی پس دیگر توبه نکن! نه، می تواند توبه کند. صدبار هم توبه را بشکند باز جای توبه کردن هست. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
202.3K
سوال و یک تشکر دارم از حاج آقا محمدی آیا نوع بازخواست و کیفر و پاداش افراد تجربه گر عالم برزخ(مانند تجربه گران برنامه زندگی پس از زندگی دکتر عباس موزون) بدلیل دیدن اسرار هستی، با انسان های فاقد تجربه در عالم برزخ و قیامت، فرق میکند؟؟! من معتقد هستم انسان های تجربه گر اگر خطایی ازشون سربزنه، به مراتب عقوبتی سخت تر نسبت به انسان های عادی خواهند داشت. چه بسا انسان های گناهکار و ظالم و ستمگر، اگر پشت پرده را ببینند، ۱۸۰ درجه تغییرات خواهند داشت. نظر استاد محمدی در این مورد چیست؟ از باب تشکر، من کسی را ندیدم که به این شکل بدون دریافت ریال و امتیازی از این دنیا، به سؤالات عموم مردم جواب دهد. خیلی ممنون از حاج آقا محمدی ✅ بسم‌الله الرحمن الرحیم نسبت به سؤال اوّل‌تان؛ طبیعی است که فرق می‌کند! هر چه انسان علمش و آگاهی‌اش بیشتر باشد مسؤولیتش سنگین‌تر می‌شود. در روایت از امام باقر علیه‌السلام داریم که «يغفر للجاهل سبعون ذنبا قبل أن يغفر للعالم ذنب واحد» هفتاد گناه جاهل را خدا می‌بخشد ولی یک گناه عالِم را نمی‌بخشد. این‌ها به خاطر این تجربه به آگاهی رسیده‌اند و هر چه این آگاهی بیشتر باشد، مسؤولیت هم بیشتر می‌شود و حساب دقیق‌تر می‌شود. نسبت به بخش دوم فرمایشتان هم من هم تشکر می‌کنم، ما وظیفه‌مان را انجام می‌دهیم و ان‌شاءالله خداوند قبول کند که اگر خدا این وظیفه را از ما قبول کند خب هفت پشت‌مان‌ را بس است. ان‌شاءالله خدا قبول کند.
223.1K
❓سؤال: با سلام خدمت شما ببخشید اینکه امام باقر وقتی که میخندیدند بعد از خنده می گفتند که اللهم لاتمقتنی و امام صادق فرمود القهقه من الشیطان در صورتی که امروزه بسیار بر شاد بودن و خنده کردن تاکید شده ✅ پاسخ: بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم خندۂ زیاد و قهقهه و این ها، درواقع حکایت از این دارد که انسان از آن[شکل و]طورِ انسانیّتش خارج شده. با توجه به این که ما این جا در غربت به سر می بریم. در این غربت اگر کسی خندید معلوم است که یا خودش را نشناخته یا جایگاهش را متوجّه نیست، یا این که نمی داند که این جا کجا است و او باید کجا برود؟ و تا رسیدن به آن مقصد چقدر راه طولانی[دارد!]و اینها؛ پس امکان ندارد که، انسان بخواهد در دنیا، آن قهقهه و خنده های طولانی[را]داشته باشد. چون جایش نیست در دنیا. پس اگر کسی این ها را داشت معلوم است که اشتباه کرده. و به همین دلیل باید بگوییم که قساوت قلب باید در او باشد یا باید نوعی انحراف در نفس انسان ایجاد شده باشد که بتواند این خنده های این گونه ای را داشته باشد. حالا اگر یک وقت اتّفاقاً اتّفاق افتاد و حالا به هر دلیلی انسان بلند خندید، حدّاقل یک ارتباط با خدا داشته باشد. [مثلا بگوید] «أَلّلهُمَّ لا تَمتُقني» که حد اقل بگوید خدایا بر من خشم نگیر؛ من، درست است که اشتباه کردم؛ این جا باید حواسم را جمع می کردم که در یک غربتکده[نباید اینطور باشم] این جا، جای نفیر است نه جای خنده. حالا، ببخش من را. فقط به خاطر همین است که انسان، آن گونه می خندد و با قهقهه و این ها، درواقع توجّه ندارد که اشتباه می کند. 🖊پیاده شده از صوت استاد محمدی ⏪⏪ کانال اصول دین