هدایت شده از پرسمان اعتقادی استاد محمدی
💠 امام علی علیه السلام فرمودند:
🍃 أوْضَعُ الْعِلْمِ مَا وُقِفَ عَلَى اللِّسَانِ، وَ أَرْفَعُهُ مَا ظَهَرَ فِي الْجَوَارِحِ وَ الْأَرْكَانِ
🔹پستترین دانش ها آن است كه تنها بر زبان متوقف شود (و در عمل ظاهر نگردد)، و برترین دانشها آن است كه در اعضا و اركان بدن آشكار شود (و دارندهاش آن را در زندگى خود به كار بندد).
📚 حکمت 92 نهج البلاغه
📎 #اعتقادات
📎 #اخلاق
📎 #امامت
📎 #نهجالبلاغه
پاسخ به سوالات اعتقادی شما 👇👇
@pasokhgo313
پرسمان اعتقادی استاد محمدی 👇👇
🔹🔸🔹🔸🔹🔸
♨️ @ostadmohamadi
هدایت شده از پرسمان اعتقادی استاد محمدی
حکمت 92 نهج البلاغه.mp3
3.6M
💠 شرح #نهج_البلاغه
🔸 حکمت 92
🎙 استاد محمدی شاهرودی
🔗 https://btid.org/fa/news/184890
📎 #اعتقادات
📎 #حدیث
📡حداقل برای☝️نفر ارسال کنید
پرسمان اعتقادی استاد محمدی 👇👇
🔹🔸🔹🔸🔹🔸
♨️ @ostadmohamadi
177.9K
🇮🇷🇮🇷🇮🇷:
سلام علیکم
توی آیه ۳۴ مطففین داریم که در بهشت، بهشتیان به جهنمیان می خندند
خب این خنده رو می توانیم به شاد بودن از عدالت خدا معنی کنیم که افرادی رو که ما رو ازیت می کردند رو خدا حسابشونو رسید
ولی اینکه ما در سیر و سلوک مان منتظر و امیدوار به عذاب جهنمیان باشیم (مثلا کسانی که ما را اذیت می کنند و اسلام را تضعیف می کنند) آیا این درست است ؟
منظورم این است که خب ما در سیر و سلوک می خواهیم صفات طیبه رو کسب کنیم و یکی از آن ها 《عفو و گذشت》است. خب حالا اگر ما بخواهیم به خاطر اذیت شدن از دست منافقان به خود دلگرمی بدهیم که آنها عذاب می شوند این فعل اشتباه است و به سیر و سلوکمان ضربه می زند ؟ اگر نمی زند پس می توانیم در کنار سیر و سلوک به این مورد هم دلگرم باشیم . ولی اگر ضربه می زند پس تکلیف بغض و تبری و دشمنی با منافقان چی میشه ؟ آخه یه بنده خدایی می گفت اگر ما خدا رو می خواهیم نباید از دیدن عذاب جهنمیان خوشحال شویم چون خدا عفو دارد و مهربان است و دوست ندارد بندگانش را در عذاب ببیند پس ما هم نباید این را بخواهیم 😳
📌📌 کانال اصول دین
پاسخ به سوالات اعتقادی توسط
حجت الاسلام والمسلمین رضا محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
❓سؤال:
سلام علیکم
توی آیه ۳۴ مطففین داریم که در بهشت، بهشتیان به جهنمیان می خندند
خب این خنده رو می توانیم به شاد بودن از عدالت خدا معنی کنیم که افرادی رو که ما رو ازیت می کردند رو خدا حسابشونو رسید
ولی اینکه ما در سیر و سلوک مان منتظر و امیدوار به عذاب جهنمیان باشیم (مثلا کسانی که ما را اذیت می کنند و اسلام را تضعیف می کنند) آیا این درست است ؟
منظورم این است که خب ما در سیر و سلوک می خواهیم صفات طیبه رو کسب کنیم و یکی از آن ها 《عفو و گذشت》است. خب حالا اگر ما بخواهیم به خاطر اذیت شدن از دست منافقان به خود دلگرمی بدهیم که آنها عذاب می شوند این فعل اشتباه است و به سیر و سلوکمان ضربه می زند ؟ اگر نمی زند پس می توانیم در کنار سیر و سلوک به این مورد هم دلگرم باشیم . ولی اگر ضربه می زند پس تکلیف بغض و تبری و دشمنی با منافقان چی میشه ؟ آخه یه بنده خدایی می گفت اگر ما خدا رو می خواهیم نباید از دیدن عذاب جهنمیان خوشحال شویم چون خدا عفو دارد و مهربان است و دوست ندارد بندگانش را در عذاب ببیند پس ما هم نباید این را بخواهیم 😳
✅ پاسخ:
بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم
خداوند عفو دارد ، رحمت دارد امّا
خداوند حکیم هم هست ، عادل هم هست ، شدید الانتقام هم هست؛ پس ما نباید بعضی صفات خدا را برجسته کنیم و بقیۂ صفاتش را کنار بگذاریم.
خدا؛ همان خدایی که مهربان است، جهنّم هم دارد و عدّه ای هم در جهنّم جاودانه می مانند .
نکتۂ دوّم این که، در واقع حقیقت آن کاری که کفّار، در دنیا انجام می دادند که مؤمنین را مسخره می کردند، باطن این کارشان، حقیقت این کارشان، تجسّم این کارشان می شود مسخره شدن خودشان، در آخرت.
یک عمل قراردادی نیست که ما [مطمئن نباشیم]
شما توی ذهن تان این است که این مسئله قراردادی است، مثل کارهای دنیا؛ مثلا در دنیا کسی به ما زخم زبانی زد بعد گرفتار شد مثلا ما تلافی می کنیم؛ این قراردادی است، این اعتباری است.
امّا آن جا نه، آن جا، حقیقت تمسخرِ این ها، در دنیا برای مؤمنین، آن جا تجسّم پیدا می کند ، می شود تمسخر از آن طرف.
این جا این نکته که عرض کردم دقّت دارد،دقّت لازم دارد. [اگر] دقّت کنید مسئله حل می شود.
🖊پیاده شده از صوت استاد
⏪⏪ کانال اصول دین
استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
144.4K
سلام علیکم خدا قوت.
چطور مطمئن باشیم کاری رو با اخلاص و برای رضای خدا انجام میدیم یا نه؟
همین که احساس کنیم گرایش فطری داریم به انجامش و این گرایش رو خدا قرار داده کافی هست؟
من گاهی کار خیری رو انجام میدم اما دقیقا خشنودی خدا توی ذهنم نیست. چون در نظرم محبوبه و حس میکنم در مسیری هست که براش آفریده شدم، انجامش میدم. اخلاص چیزی بیش از اینه؟ چطور تقویتش کنیم در خودمون؟
📌📌 کانال اصول دین
پاسخ به سوالات اعتقادی توسط
حجت الاسلام والمسلمین رضا محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
❓سؤال:
سلام علیکم خدا قوت.
چطور مطمئن باشیم کاری رو با اخلاص و برای رضای خدا انجام میدیم یا نه؟
همین که احساس کنیم گرایش فطری داریم به انجامش و این گرایش رو خدا قرار داده کافی هست؟
من گاهی کار خیری رو انجام میدم اما دقیقا خشنودی خدا توی ذهنم نیست. چون در نظرم محبوبه و حس میکنم در مسیری هست که براش آفریده شدم، انجامش میدم. اخلاص چیزی بیش از اینه؟ چطور تقویتش کنیم در خودمون؟
✅ پاسخ:
بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم
بله ، اخلاص این است که اگر محبت خدا یا اگر رضای خدا در کار نبود انسان آن کار را انجام نمی داد .
وقتی که از او می پرسند موقعی که آن کار را انجام میدهد، که کار را برای چه انجام دادی یا انجام می دهی؟ وقتی به قلبش مراجعه می کند می بیند که کار برای خداست، فقط هم برای خدا است؛ این را، به آن می گویند اخلاص.
امّا اگر نه امور دیگری هم دخالت داشت، مثلا شهرت یا عرض کنم که سلامت و چیز هایی از این قبیل. حتّی آن محبت یعنی آن امر غریزی و فطری، آن هم اگر دست اندر کار شد، دیگر آن درجۂ اخلاص می آید پایین.
همین که شما گفتید همین مصداقش است، درجۂ اخلاص را می آورد پایین.
مگر این که بی توجّه باشید وقتی که از شما سؤال می کنند کار برای چه است برای که است ، صد در صد می گویید برای خدا.
آن وقت دیگر می شود کار مخلصانه.
🖊پیاده شده از صوت استاد
⏪⏪ کانال اصول دین
استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
385K
سلام علیکم، وقت بخیر
۱.طبق آیه (و من کل شی خلقنا زوجین) آیا قانون زوجیت در فرشتگان هم هست؟
۲.فرق بسیط با مجرد بودن چیست،و آیا اطلاق هر دو بر خداوند درست است؟
۳. قاعده (الواحد لایصدر منه الا الواحد) به چه معناست؟
📌📌 کانال اصول دین
پاسخ به سوالات اعتقادی توسط
حجت الاسلام والمسلمین رضا محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
❓سؤال:
سلام علیکم،وقت بخیر
۱.طبق آیه (و من کل شی خلقنا زوجین) آیا قانون زوجیت در فرشتگان هم هست؟
۲.فرق بسیط با مجرد بودن چیست،و آیا اطلاق هر دو بر خداوند درست است؟
۳. قاعده (الواحد لایصدر منه الا الواحد) به چه معناست؟
ممنون میشم پاسخ بفرمایید
✅پاسخ:
بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم
زوج به این معنایی که در انسان ها در جن و این چیز ها است نه در فرشتگان نیست.
امّا زوج به معنای آن عرض کنم که هیئت ترکیبی[باشد]بله خب[درست است]؛
مثلا جبرئیل گرچه یکی است امّا از دو بُعد درست شده دیگر؛ وجود و ماهیّت.
پس به جز خدا، که خالق است، همۂ مخلوقات حدّاقل در ذهن ما یک زوج ترکیبی را تشکیل می دهند؛ که مرکّب هستند از وجود و ماهیّت. و این حدّاقل زوجیّت است. وگاهی هم ممکن است در زوجیّت باشند و زن و شوهر باشند، نر و مادّه باشند و چیز هایی از این قبیل.
ولی فرشتگان نر و ماده ندارند.
زوجیّت شان به همان معنایی که عرض کردم می شود عرض کنم زوجیّت ترکیبی، از وجود و ماهیّت.
فرق بسیط و مجرد؛ به نظر می آید که بسیط ائم از مجرد باشد. یعنی هر مجردی بسیط هست اما هر بسیطی مجرد نیست.
مثلا فکر کنید یک سخن بسیط یا یک امر مادّی بسیط، که مرکّب نباشد عیبی ندارد.
اطلاق هر دو بر خدا عیبی ندارد. چون خداوند، هم مجرد است هم بسیط.
منظور از قاعده الواحد این است که ، یک علّت، از حیث این که یک علّت باشد، از هر جهت، یک معلول بیشتر، از آن صادر نمی شود.
امّا ممکن است که از جهات دیگر معلول های دیگری از آن صادر بشود.
مثلا فرض کنید که انسان را در نظر بگیرید، از حیث انسانیت فقط از او بچّه انسان متولد می شود، که مثلا خرگوش متولد نمی شود؛ امّا از حیث مثلا فرض کن علم، خب معلول های علمی دارد، آن دیگر خودش متعدد است. از حیث مثلا عاطفه خب معلول های دیگری دارد. از حیثِ نطق، نطق انسان می شود معلول انسان.
پس از جهات دیگر، ممکن است که معلول های دیگری از آن صادر شود. امّا از یک جهت، ازیک جهت بسیط، یک معلول بیشتر از آن صادر نمی شود؛ علت آن هم این است که یکی از قوانین علّی این است که باید بین علّت و معلول سنخیّت باشد.
وقتی بناست سنخیّت باشد دیگر از یکی ، بیش از یکی صادر نمی شود.
🖊پیاده شده از صوت استاد
⏪⏪ کانال اصول دین
استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
262.3K
سلام، نوجوان ۱۴ سالهای میگه مگر خدا برام چکار کرده که بخوام نماز بخونم؟
یا مگر زندگیم خیلی اوضاعش خوبه که بخوام نمازم بخونم!
چی باید بهش گفت!؟
📌📌 کانال اصول دین
پاسخ به سوالات اعتقادی توسط
حجت الاسلام والمسلمین رضا محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
❓سؤال:
سلام، نوجوان ۱۴ سالهای میگه مگر خدا برام چکار کرده که بخوام نماز بخونم؟
یا مگر زندگیم خیلی اوضاعش خوبه که بخوام نمازم بخونم!
چی باید بهش گفت!؟
✅ پاسخ:
اولا به او بگو که نماز بخوانی یا نخوانی برای خدا چه فرقی می کند؟!
نماز را برای خدا نمی خوانی برای خودت می خوانی.
مثل این می ماند که بگویید پدر و مادر برای من چه کار کردند که من بخواهم غذا بخورم! خب نخور خودت می میری!
پدر و مادر که طوری شان نمی شود که! این که کسی غذا نَخورَد، خودش مشکل پیش می آید برایش.
نماز هم غذای انسانیت انسان است ، غذای روح انسان است، خب نخورد دچار سوء تغذیه معنوی می شود.
فرقی نمی کند برای خدا، که حالا شما [نگران هستید] او نماز بخواند یا نخواند!
« إِنْ تَكْفُرُوا أَنْتُمْ وَمَنْ فِي الْأَرْضِ جَمِيعًا فَإِنَّ اللَّهَ لَغَنِيٌّ حَمِيدٌ »
*در جملۂ کائنات کافر گردند/ بر دامن کبریاش ننشیند گَرد*
دو؛ همین که تو را خلق کرده ، همین که به تو پدر و مادر داده، همین که به تو عقل داده ، همین که به تو روزی می دهد و هزاران نعمت دیگر! خدا چه کار کرده؟ این کار را کرده برای تو.
چون نمی فهمد که، عدم، چقدر بد است و شرّ مطلق است، و نمی فهمد که، وجود، خودِ وجود، خیرِ مطلق است، می گوید چه کار کرده! همین که ایجادت کرده، همین خودش بزرگترین نعمت است. همین که تو را عقل داده ، ایمان به تو داده، اسلام را برایت آورده، پیغمبر را برات فرستاده. هزاران نعمت که « و ان تُعدّوا نعمة اللّه لا تحصواها» بخواهید نعمت های خدا را بشمارید نمی توانید بشمارید. پس از آن طرف که خیال کرده نماز خواندن مثلا به نفع خداست که اگر نماز نخواند خدا ضرر می کند، بعد خدا را با خدا معامله می کند! می گوید تو چه کار کردی که من برایت نماز بخوانم! خب نخوان. نماز را برای خودت می خوانی نه برای خدا.
و ثانیاً از آن طرف هم بله خدا خیلی کارها کرده.
🖊پیاده شده از صوت استاد
⏪⏪ کانال اصول دین
استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
230.9K
سلام خدمت استاد محمدی
اینکه در زیارت عاشورا میخوانیم اللهم العن بنی امیه قاطبه .مگر همه بنی امیه بد بودند که مستحق لعن هستند.وگرنه منظور از این فراز چیست؟
ممنونم
📌📌 کانال اصول دین
پاسخ به سوالات اعتقادی توسط
حجت الاسلام والمسلمین رضا محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
❓سؤال:
سلام خدمت استاد محمدی
اینکه در زیارت عاشورا میخوانیم اللهم العن بنی امیه قاطبه .مگر همه بنی امیه بد بودند که مستحق لعن هستند.وگرنه منظور از این فراز چیست؟ ممنونم
✅ پاسخ:
بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم
در این گونه موارد چه در جهت مثبت چه در جهت منفی، منظور یک اندیشه و یک فکر و یک فرهنگ است؛
ما فرهنگ اموی را لعن می کنیم، نه افراد را. و لذا می گوییم به امام حسین که «إنّی سلمٌ لمن سالمکم و حربٌ لمن حاربکم إلی یوم القیامة» من با دوستان شما دوستم و با دشمنان شما دشمن هستم تا قیامت.
تا قیامت که امام حسین دشمن ندارد! الان شما با کي می خواهید بجنگید؟ دیگر شمری نیست دیگر یزدی نیست که! دیگر مردند تمام شد.
[در واقع]با آن "جریان" ما دشمن هستیم. آن جریان را، امروز هم با آن دشمن هستیم.
با آن جریانی که با امام حسین دوست هست، دوست هستیم.
الان هم دوست هستیم.
از پیغمبر سؤال کردند که این که شما می فرمایید که همۂ بنی امیّه «قاطبة» احتمال نمی دهید که در بین این ها آدم های خوبی باشند؟ حضرت فرمود که این لعن می رود سراغ آن کسی که شایسته اش است.
کسانی که فکر اموی دارند، مورد لعن هستند، نه کسانی که خون أُموی دارند.
نه از بنی امیّه ما افراد خوب هم داشتیم، چنانکه از بنی هاشم افراد خوب هم داشتیم، ابولهب که شما گفتید، به صراحت توی قرآن می بینید که قرآن او را جهنّمی معرّفی کرده، نفزینش کرده، این خب بنی هاشم بود! سیّد بود از نسل هاشم بود.
نه،این گونه موارد، خون مطرح نیست. نژاد مطرح نیست.
بلکه آن اندیشه و مکتب مطرح است.
🖊پیاده شده از صوت استاد
⏪⏪ کانال اصول دین
استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐