#تقویت صوت و لحن و حنجره
* انواع صوت از نظر منبع تولید 4 دسته اند :
1. اصوات طبیعی : مثل صدای رعد و برق ، رود خانه ، وزش باد
2. اصوات حیوانی : مثل صدای چهار پایان ، پرندگان و حشرات
3. اصوات انسانی : الف ) با کلام ب) بی کلام مثل صدای گریه ، خنده و ناله
4. اصوات آلی : اصوات ناشی از آلات موسیقی مثل نی و تار اصوات ناشی از ابزار مکانیکی یا الکترونیکی مثل صدای اره برقی و تلفن همراه
* تذکراتی مهم پیرامون تقویت صوت و لحن :
1. تمرین مستمر و تقلید در گام اول 2.جلوگیری از سر ماخوردگی 3. از غذاهای آب پز بیشتر استفاده کند . 4. پرهیز از غذاهایی که دارای روغن زیاد هستند . 5. استفاده از عسل طبیعی 6. دقایقی قبل از خواندن قرآن از حوردن شیرینی جات و غذاهای آبکی خودداری کند تا از نفخ شکم و زیاد شدن بزاق دهان جلوگیری کند . 7. از خوردن آب بسیار سرد یا گرم ، یخ ، خربزه ، انگور ، سرکه ، ترشی و شیرینی جات پرهیز کنید . 8. قبل از قرائت حتماً صدایتان را گرم کنید ( مثلاً با صدای «آ» از بم به زیر و بالعکس یا سوره ای را بخوانید . 9. حتی المقدور از ورود هوا سرد به دهان جلوگیری کنید و با شال حنجره یا دهان را بپوشانید . 10. کمتر صحبت کنید . 11. نفس را از بینی بکشید و از دهان حین تلاوت بیرون دهید . ( چون هوای گرفته شده از بینی ، گرم شده و تصفیه و مرطوب می شود ) . 12. مواردی مثل ناراحتی و اندوه مداوم ، خستگی مفرط ، کم خوابی ، سکونت در مکان های مرطوب ، عدم تمرین و سیگار تاثیر منفی در صوت دارند . 13. برای انجام تنفس صحیح ، شل کردن عضلات و از بین بردن فشار های اضافی عضلات ضروری است 14. راههای عملی افزایش نفس عبارتند از : ورزشهای شنا و کوهنوردی و دو میدانی + تمرین حبس طولانی نفس + تمرین مداوم 15. اگر انسان اضطراب پیدا کند بنابراین ضربان قلب او افزایش می یابد پس موجب افزایش دم و بازدم می شود و مصرف اکسیژن بیشتر می شود و انسان با کم نفسی مواجه می شود . 16. فاصله خود را از میکروفون تنظیم کنیم و زیاد نزدیک نشویم 17 . معمولاً در قاریان مصری میزان استفاده از صداهای بم و زیر و متوسط به شرح ذیل است :( بم 30% + توسط50% + زیر 20% -) 18. بم خوانی ، فوایدی مثل استراحت حنجره ، حفظ سلامت تارهای صوتی ، ایجاد تنوع در تلاوت و گرم شدن حنجره برای اجرای طبقات صوتی بالا را دارد . 19. از تپق و سرفه های مصنوعی برای صاف کردن صدا پرهیز کنیم . 20. گذاشتن دست های قاری روی یک یا هر دو گوش هم مستحب است و هم سبب تنظیم بهتر صدا می شود و همچنین نفس به راحتی جابجا شده و حفظ می شود .
ترتیب لحن در قرائت :اکثر قراءات با مقام بیات شروع شده و با آن خاتمه میابند که در قسمت آموزش لحن بیشتر توضیح داده میشود.7 دستگاه ( مقام یا نغمه یا لحن ) اصلی : صنع بسحر = صبا ، نهاوند ، عجم ، بیات ( پدر نغمات ) ، سه گاه ، حجاز ، رست ( مادر نغمات )
صدا سازى
الف ) تمرین قوى کردن حنجره
منظور از حنجره قوى و صداى قوى ، صداى بلند و یا فریاد نیست بلکه منظور حنجره و صدایى مى باشد که داراى بنیه اى بالا و قدرتى است که بعد از اجراى یک برنامه ، توانایى خود را به طور کامل از دست نداده باشد و به اصطلاح زود نگیرد .تنفس صحیح باعث پرطنین شدن صدا مى گردد و ورزش دادن عضلات باعث قوى شدن آن خواهد شد. ابتدا با آرامش در محلى ساکت و آرام بنشینید و عضلات را شُل کنید سپس نفس عمیقى کشیده و در پایین ترین پرده ، حرف آ را به صورت ممتد و کشیده ادا نمایید و آن قدر ادامه دهید تا بازدم شما تمام گردد. دوباره ریه ها را تا جایى که امکان دارد، از هوا پر کنید و در حالت بازدم به صورت کشیده بگویید تا پنج دقیقه به طور مداوم تکرار نمایید. ( بدون عجله در کار) تمرینات فوق باید حداقل یک تا دو ماه به طور مستمر و همه روزه صورت گیرد تا صدا براى آغاز کار، صیقل پیدا نماید و از نخراشیدگى بیرون آید.
ب ) تمرین پرحجم کردن صدا
بعد از تمرینات قوى سازى صدا، نوبت به پرحجم کردن و پرطنین کردن آن مى رسد. یعنى وقتى یک خواننده در یک اتاق معمولى مى خواند، صداى او بر فضاى اتاق احاطه کامل داشته باشد و از هر سمت و سویى به طور مستقیم و یک نواخت شنیده شود. این خصوصیات یک صداى پرطنین مى باشد که در اصطلاح ، این صدا را زنگ دار گویند که گرفتگى ندارد. تمرین :در حالتى راحت بنشینید و عضلات را رها نموده و کلماتى از قبیل ((مَنگ ، هَنگ ، زَنگ ،..
که به نْگ ختم مى شوند را با آهنگى تودماغى ، با مسدود کردن دهان با زبان و کشیدگى ، اجرا نمایید. یک شعر بیست بیتى را با نازک ترین آهنگى که مى توانید بخوانید و وقتى که گلوى تان خسته شد، پس از چند دقیقه استراحت دوباره از نو آغاز کنید. حرف ( ر )را به صورت مشدد و مستمر و کشیده ((ر، ر، ر،... ادا کنید.
https://eitaa.com/osoolemaddahi_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
صوت ارسالی یکی از عزیزان برای صداسازی :
1:تمرین
آ؛ای؛او؛ا؛(ر)تشدید دار؛(د)تشدید دار؛ن و گ میباشد
این تمرین رو در سه پرده پایین/قفسه سینه/ و متوسط/حلق/ و بالا /سر/انجام میدیم
هر مرحله 5دقیقه؛به مدت دوماه برا صدا سازی تمرین شود.
کسایی که صدای زیر دارن و میخوان صداشون کلفت بشه از کلمه د و ر تشدید دار زیاد تمرین شود.
https://eitaa.com/osoolemaddahi_ir
مدینه باز دل بی قرارِ
زمین پُر از عطرِ بهارِ
فرشته نذرِ امام باقر گلاب و آیینه میاره
سحرِ روشن امید تو آسمونا در اومده
می تابه نورِ معرفت که عمرِ ظلمت سر اومده
رویِ دست امام سجاد گل پیغمبر اومده
مدینه باز دل بی قرارِ
زمین پُر از عطرِ بهارِ
فرشته نذرِ امام باقر گلاب و آیینه میاره
تو قاب چشماش پُر از اشکِ تبسم مادرِ
با یک نگاهش دلِ بابا ، به آسمون میپره
به روی ماهش گلای بوسۀ عمو علی اکبرِ
مدینه باز دل بی قرارِ
زمین پُر از عطرِ بهارِ
فرشته نذرِ امام باقر گلاب و آیینه میاره
ستارۀ عرش برینه ، چراغِ مهرش توی سینه
میون خونه میخنده ، وقتی حسینِ زهرا رو میبینه
مدینه باز دل بی قرارِ
زمین پُر از عطرِ بهارِ
فرشته نذرِ امام باقر گلاب و آیینه میاره
شرابِ کوثرِ خدا ، میریزه از گوشۀ لبش
برایِ خواب آروم میشه رو دستایِ عمه زینبش
صدایِ خندۀ اباالفضل لالایی خونه هر شبش
مدینه باز دل بی قرارِ
زمین پُر از عطرِ بهارِ
فرشته نذرِ امام باقر گلاب و آیینه میاره
سخاوتُ وسعِت لطفش ، همیشه دریاییِ
ولایتش نور مهتابه شبای رویاییِ
تو عشق و مستی بهونۀ همه دلایِ زهراییِ
مدینه باز دل بی قرارِ
زمین پُر از عطرِ بهارِ
فرشته نذرِ امام باقر گلاب و آیینه میاره
تو باقرالعلمِ خدایی
بهشتِ سرسبزِ ولایی
تو یادگارِ پرنده هایِ مهاجرِ کرببلایی
شبِ جشنِ نگاه تو ، نزولِ مهر ومحبتِ
با تو بودن برایِ من قشنگ تر از حور و جنتِ
عیدیِ امشبم آقاجون ، یه براتِ زیارتِ
مدینه باز دل بی قرارِ
زمین پُر از عطرِ بهارِ
فرشته نذرِ امام باقر گلاب و آیینه میاره
تو دفترِ خاطراتِ من ، نشونۀ عشقتِ
رو شاخۀ مردۀ قلبم ، جوونۀ عشقتِ
دلم یه عمرِ که با دعایِ تو دیوونۀ عشقتِ
مدینه باز دل بی قرارِ
زمین پُر از عطرِ بهارِ
فرشته نذرِ امام باقر گلاب و آیینه میاره
#حاج_محمد_طاهری
# شور ویژۀ میلاد امام محمدباقرعلیه السلام
#فارسی
https://eitaa.com/osoolemaddahi_ir
📢📢 ⚡شخص /خواننده/مداح/یا️قاري قرآن بايد طوري بخواند كه احساس كند صداي او به سقف دهانش برخورد مي كند و صداي خود را مستقيم به بيرون ندهد.
و نيز با فشار زياد هوا نباشد. كه نشانه عملکرد بد آن اينست كه قاري با كمبود نفس مواجه مي شود. چرا كه هوا بيش از مقدار لازم براي اداي حروف خارج شده و مستقيم به بيرون ارسال گرديده است و اين اشتباه است. براي درك اين مطلب شما مي توانيد دهان خود را خيلي باز كنيد و شروع به خواندن كنيد كه اين حالت، واضح ترين حالت خواندن با فشار هواست و بدترين حالت بيرون دادن مستقيم صداست.
لذا براي جلوگيري از رفع اين مشكل شما مي بايست با نصف صداي خود شروع به خواندن كنيد نه با تمام انرژي و فشار زياد به صداي خود. از نظر اين حقير اين مطلب يكي از فني ترين اصول بكارگيري حنجره و صداست. البته بدين معنا نيست كه شما يك تلاوت ضعيف داشته باشيد. اگر حنجره خود را بسازيد و حنجره قوي داشته باشيد نياز به فشار زياد به حنجره نيست.
براي نمونه شما تلاوتهاي استاد محمود شحات انور را بصورت تصويري تماشا كنيد خواهيد ديد كه ايشان بدون فشار به خود و بدون كمبود نفس، آيه هاي طولاني را در اوج مي خواند. ايشان نمونه بارز يك قاري هستند كه به نحو صحيح از تارهاي صوتي و فضاي دهان خود استفاده مي برند.
همچنين/ خواننده /مداح / یا قاري قرآن در تمرينات وقتي شروع به خواندن مي كند بايد بگونه اي بخواند كه صدا در صاف ترين حالت خود باشد. بنابراين اگر شما مي توانيد آيه اي را با صداي خش دار بخوانيد يا به حالت صداي صاف، بايد حالت دوم را انتخاب كنيد.
اگر شما موقع خواندن 👈ففشار زيادي در اطراف گردن خود حس كرديد با يد در تمرين صحيح خود شك كنيد چرا كه شما يا در نحوه بكارگيري تارهاي صوتي اشتباه مي كنيد يا در نحوه نفس گيري(مراجعه شود به مطلب تمرين تنفس).
برخي اساتيد توصيه مي كنند كه از اعماق وجود خود شروع به خواندن كنيد و برخي ديگر توصيه مي كنند كه از فضاي دهان خود استفاده كنيد و روي آن تمركز كنيد. مطلب از اين قرار است كه شما براي كنترل نفس خود بايد روي پرده ديافراگم و درون خود تمركز كنيد و براي كنترل صداي خود، مي بايست روي فضاي دهان و در واقع سقف دهان خود تمركز كنيد. كه البته پس از ملكه شدن خود به خود اجرا مي شود.
و نكته مهمي كه عزيزان بايد به آن بپردازند همانگونه كه بيان شد: اينست كه ""صدا را در صاف ترين حالت خود بيرون دهيم و هواي زيادي همراه با صدا به بيرون هدايت نشود"" بگونه اي كه هوا و صدا با كنترل خارج شود. در اينجا بايد حالت خواندن انسان بسيار ريلكس و بدون تكلف و تقلا باشد.(مجدد توجه كنيد به تلاوتهاي تصويري استاد محمود شحات انور).
موقع خواندن نبايد فشار زياد يا گرفتگي عضلات گردن احساس شود بلكه بايد بدن آرام و فك پايين دهان هم كمي شل بگيريم و خصوصا موقع اوج گرفتن نبايستي فك انسان تحت فشار ماهيچه ها باشد. با رعايت اين مطلب افرادي كه داراي صداي زير و نازك هستند موقع تلاوت صداي آنها با همان ویژگی اصلی خود اجرا میگردد.---------------------------------------
https://eitaa.com/osoolemaddahi_ir
Bazri babolharam.mp3
1.5M
#ذکر توسل ویژه حلول ماه رجب المرجب و لیله الرغائب به نفسِ حاج محمد بذری
#ابوعطای اول+دشتی
#فارسی
https://eitaa.com/osoolemaddahi_ir
👇👇👇👇👇👇👇👇
ذکر توسل ویژه حلول ماه رجب المرجب و لیله الرغائب به نفسِ حاج محمد بذری
حال و احوال گرفتار تماشا دارد
نالۀ عبدِ گنهکار تماشا دارد
آمدم گریه کنم تا تو نگاهی بکنی
چون ستاره به شب تار تماشا دارد
هرچه شد بین من و تو همه را پوشاندی
آبرو داریِ ستار تماشا دارد
ماه ماهِ رجب و قرعه به نام علی است
کَرَم سفرۀ غفّار تماشا دارد
عاشقِ نیمه شب صحن و سرای نجفم
حرم حیدر کرّار تماشا دارد
همۀ آرزویم یک سحر کرب و بلاست
شبِ جمعه حرم یار تماشا دارد
مادری اشک فشان و پسری پاره گلو
گریه ها لحظۀ دیدار تماشا دارد
روضۀ قحطی آب و لب عطشان حسین
گوشۀ صحنِ علمدار تماشا دارد
"کسی یارب چو تو بخشش ندارد
تن من طاقت آتش ندارد"
#حاج_محمد_بذری
#مناجات_امام_زمان_عجل_الله_تعالی
#مناجات_دعا
#روضه_شب_جمعه
#لیله_الرغائب
https://eitaa.com/osoolemaddahi_ir
عزیزان برای اینکه بتوانیم سبک های ارائه شده را یاد بگیریم. نیازمند به آمادگی نسبی صدا هستیم.
لذا برای این آمادگی ها ما پیشنهاد میکنیم تمارین؛ تنفس صحیح ، صدا سازی ، حجیم کردن(پرطنین کردن) صدا و ساخت تحریر ها را که در اوائل کانال قرار دارد بطور جدی پیگیری نمائید.
🔘شما میتوانید یک روز تمرین تنفس و صداسازی ، و روز دیگر تمرین پر طنین کردن و تحریرها را انجام دهید.
🔘 (توجه نمائید تحریر در مداحی از واجبات کار ما نمیباشد . منتها کسانی که صدای زنگ دار دارند در صورت علاقه میتوانند یاد بگیرند و به تناسب موقعیت ها بجا و خوب استفاده کنند .)
"با آرزوی توفیق و کسب پیشرفت روز افزون"
https://eitaa.com/osoolemaddahi_ir
📢1- #اخلاص درعمل
یک مداح واقعی باید عملش برای رضای خدا و اهلبیت(ع) باشد تا به نفس و حنجره او برکت ببخشند.
📢2- #وضعیت ظاهری مداح
عبارت است از همان ظاهری که، ظاهر مداحان پیشکسوت ما را تشکیل میدهد. اعم از ادب وآداب (ترکیب پوشش وحفظ ظاهرچهره و برخورد اجتماعی و اخلاق و رفتار حسینی) که در جامعه و در جلسات عزاداری ودر خلوت و جلوت (ظاهر وباطن) رعایت میگردد .
📢3- #شناخت صدا
🔵1- شناخت استعداد و توانایی های ذاتی
🔵2- #شناخت علمی واصولی تواناییهای فردی
🔵3- #تقویت صدا
🔵4- #اصول استفاده صحیح از صدا
شخص خواننده باید بداند که حنجره هر فرد ذاتا" به نوعی خلق شده است که جنس صدا و طنین و پژواک آن مخصوص به خود آن شخص میباشد.
خداوند قادر و توانا مثل همه معجزات دیگر این نوع خلقت را نیز حکیمانه و با اعجاز آفریده است. طوری که اگر در روز صدها نفر از دوستان و بستگان شما از طریق تلفن با شما ارتباط برقرار کنند ،میتوانید از طنین صدای آنها ،به راحتی افراد را از همدیگر متمایز کنید.
باید سعی کنیم از روز های اول تمرین استعداد ذاتی صدای خود را بشناسیم و این شناخت در طی ماهها تمرین صحیح بدست خواهد آمد ودرصدی از توانایی ذاتی شما خود به خود بروز خواهد کرد. طبق نظریات استاد و برداشت خودتان پی به سطح توانایی ذاتی صدا خواهید برد .(صداهایی هستند ذاتا" زیر و کم حجم هستند ویا بالعکس بم و پرحجم که هر کدام زیباییها و کاربردهای خود را دارند)
بحث 2و 3و 4 در #شناخت صدا شناخت #توانایی های فردی و#تقویت صدا و #استفاده صحیح است . شخص با اطلاع از این توانایی ها و بایادگیری گام های صدا(پرده ها) و طنین ها (زیر وبم صدا)و با بکار گیری تمرینات صحیح این توانایی را ارتقا میبخشد و با یادگیری آواها و مهارتها وکسب تجربه از آن بهره میگیرد.
🔴انواع #گام صدا عبارتند از :
فواصل #نت های موسیقی؛
▪️ دو ر می فا سل لا سی دو ▪️
که در تمرین ساخت تحریر نمونه اجرای این نت ها آمده است.
#انواع #طنین صدا
🔘⭕️ #طنین صدا به ، جنس صدا از لحاظ زیر و بم بودن ، قدرت وحجم صدا گفته میشود.
انواع #طنین؛
1- #طنین سینه :در این نوع طنین صدا قدرت زیادی ندارد و چرخش صدا بیشتر در قفسه سینه میباشد. خواندن در پایین ترین گام صدا که #بم خوانی میگوییم در طنین سینه میباشد.
2- #طنین میانه: در این طنین صدا از قفسه سینه رها میگردد و چرخش صدا بر روی حنجره و سقف دهان میباشد . ( #گام های توسط صدا)
3- #طنین سر :در گام های بالا و اوج صدا و در اصطلاح #زیر خوانی از طنین سر استفاده میشود که صدا از حنجره به به سقف دهان برخورد میکند و به سمت سر هدایت میگردد .
https://eitaa.com/osoolemaddahi_ir
https://telegram.me/AmuzeshMadahiTorki
📢 4- #مستمع شناسی : یکی از فنون ومهارت ها در مداحی شناخت مستمع است. یک مداح قبل از شروع مجلس باید مستمع خود رابشناسد .
(از لحاظ سطح فرهنگ ، آداب و رسوم عزاداری ، سطح معنوی ،و...)
از چه قشری هستند و با یک شناخت نسبی با روانشناسی دقیق ، مطالب ،زمان اجرا و اداره مجلس را طبق شناخت خود از مستمع ارائه نماید .
شناخت مستمع از طریق کسب اطلاعات از بانی جلسه و اطرافیان همچنین روانشناسی نسبی مداح و تجربه سالها حضور در مجالس مختلف و ارتباط با اقشار مختلف جامعه حاصل میگردد .
📢 5- #مجلس شناسی : در بحث شناخت مجلس مداح باید بداند که در چه مکانی و به چه مناسبتی باید مطالب ،زمان اجرا و حس و حال متناسب خود را با این موقعیت مورد سنجش قرار دهد و به مرحله اجرا بگذارد.
برای مثال اگر شما برای یک مجلس بازگشت از مکه مکرمه در یک تالار پذیرایی برنامه اجرا میکنید ، شرایط و روش اداره مجلس مشابه (بازگشت از مکه)به لحاظ انتخاب اشعار، زمان اجرای برنامه و حس وحال اجرا در یک مسجد یا حسینیه کاملا" متفاوت میباشد .
شناخت عمومی ازانگیزه و مناسبت برگزاری مراسم موقعیت مکانی و زمانی و سایر شرایط در ارائه مطالب و نوع اجرای برنامه خیلی تاثیرگذار هستند.
📢 6- #شعرشناسی : یکی از مهمترین مهارتها شناخت شعر میباشد یک مداح باید در مرحله اول باید آسیب های شعر را بشناسد .اشعار وزین و فاخر را از اشعار سبک و بی کیفیت تمیز دهد .همچنین به تناسب سطح فکری ،فرهنگ و آداب مجلس مورد نظر شعر خود را انتخاب نماید . چرا که هر کالایی مشتری خودش را دارد.
خلاصه اینکه هرسخن جایی وهرنکته مکانی دارد.
https://eitaa.com/osoolemaddahi_ir
https://telegram.me/AmuzeshMadahiTorki
📚🎤 ادامه مباحث #فنون و #مهارتها
📢7- #صحیح #خوانی :عبارت است از صحیح تلفظ کردن کلمات چرا که بعضی اوقات با یک فتحه یا کسره اشتباه معنی عبارت کلا" تغییر میکند.
مثال :علی ای همای رحمت تو چه آیتی خدارا
که به ماسوا فکندی همه سایه هما را
🔘️اگر کلمه "سوا" را با فتحه ادا کنیم معنی شعر کاملا فرق میکند وتلفظ #صحیح آن با کسره بر روی( س) میباشد .
📢8- #تسلط بر #شعر : عبارت است از روانخوانی شعر با تسلط بر ابیات شعر و شناخت نقاط حساس آن ،بسیار دیده میشود که مداحان درصد بالای تمرکز خود را روی صفحه کاغذی که مطلب در آن نوشته اند ، صرف میکنند که این کار لطمه بزرگی به ارائه شعر واداره مجلس میزند.
📢9- #ادای #صحیح : عبارت است از تلفظ صحیح و آشکارحروف و ادای درست مجموع یک جمله یا یک عبارت از جمله که باید ایستگاه مناسب را برای ایستادن انتخاب کرد .تا مفهوم شعر و معنی آن عبارت تغییرنکند.
10- عدم #استرس و #اضطراب ؛ با اینکه این مقوله مشکل خیلی از مداحان عزیز هست لذا در شرح مختصر فقط میتوان گفت. الف- تقویت ایمان و اعتقاد ب-یادگیری صحیح وکسب مهارتها ج-کسب تجربه، میزان بالایی از استرس و اضطراب شما را در کار مداحی خواهد کاست.
📚 🎤 برای مراحل مقدماتی 10مورد کافی میباشد. باقی مباحث #فنون و #مهارتها را در دوره تکمیلی آموزشها تشریح خواهیم نمود.🎤📚
https://eitaa.com/osoolemaddahi_ir
https://telegram.me/AmuzeshMadahiTorki
4_6030696698529973203.mp3
12.89M
#مناجات ویژه حلول ماه رجب و لیلة الرغائب
#حاج منصور ارضی
https://eitaa.com/osoolemaddahi_ir
👇👇👇👇👇👇👇👇