eitaa logo
دروس استاد احدی حفظه الله تعالی
108 دنبال‌کننده
44 عکس
10 ویدیو
136 فایل
این کانال جهت نشر دروس خارج فقه و اصول استاد می باشد. ارتباط با ادمین sd1251356@
مشاهده در ایتا
دانلود
خارج اصول...برائت جلسه90.mp3
7M
خارج اصول جلسه 90..سه شنبه 14 اسفند....برائت
خارج فقه نجاست...مسکر جلسه87.mp3
5.56M
خارج فقه جلسه87....سه شنبه 14 اسفند...مسکرات
بسم الله الرحمن الرحیم عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) قَالَ: إِذَا أَرَادَ اللَّهُ بِعَبْدٍ خَيْراً فَقَّهَهُ فِي الدِّينِ.(کافی/ج1) طرح در مسیر اجتهاد به فرموده قرآن، تفقه در دین بر طلاب لازم است. فقیه شدن در دین خیری است که از خداوند بر برخی از انسانهای باهمت و مخلص ارزانی شده است. فقاهت هدفی است که با برنامه ریزی درسی منظم و حضور اساتید محترم می‌توان به این هدف دست پیدا کرد. جمعی از شاگردان حضرت آیت الله احدی(دامت برکاته) این افتخار را دارند زیر نظر استاد طرح دوره پنج ساله اجتهاد را با عنوان «در مسیر اجتهاد» اجرا کنند. این دوره به خواست خداوند از تابستان شروع خواهد شد. در این نوشتار کلیات برنامه برای دوستان بیان می‌شود: دوستان در این دوره در رشته فقه و اصول به فقاهت خواهند رسید. ادبیات عرب، رجال، درایه در حد نیاز اجتهاد را فرا‌خواهند گرفت. مطالعه و مباحثه یک دوره تفسیر قرآن و یکی از منابع حدیثی را به پایان خواهند برد. همچنین در طول دوره عزیزان حداقل حافظ 10جزء قرآن خواهند شد. دوره تعریب نیز برگزار خواهد شد. ضوابط کلی دوره 1-دوستان موظف هستند در این مجموعه 9 ساعت از شبانه روز خود را صرف درس و بحث کنند. 2- این 9 ساعت شامل حضور در کلاس، مطالعه، مباحثه، گوش دادن سی دی، کارگروه ها و...می‌باشد. 3- لزوم حضور در کلاس خارج فقه و اصول استاد. 4 - مطالعه و مباحثه منابع ارائه شده.(شامل کتب، سی دی، دروس استاد و...) 5- لزوم پایبندی به قوانین گروه و حضور مرتب در برنامه ها. 6- لزوم شرکت در امتحانات شفاهی حوزه و پایان نامه و...(در این دوره پایان نامه نویسی و...تعلیم داده خواهد شد). منابع کلی مطالعات و تحقیقات دوره: تفسیر( مجمع البیان، کتاب تفسیر تنعیم استاد، المیزان). فقه(جواهر، مستمسک، مکاسب و..). اصول(کفایه، رسائل، مصباح الاصول و...). لازم به ذکر است تعطیلات این گروه‌ها فقط در ایام تبلیغی خواهد بود. جزئیات برنامه ها، قوانین و منابع تحقیقاتی به افراد ثبت نام کننده قبل از شروع دوره اعلام خواهد شد. ثبت نام تا 22 اسفند. فیضیه ساعت 8 خارج اصول استاد. مدرس حائری.
بسم الله الرحمن الرحیم توجه توجه آغاز ماه رجب ماه خودسازی (روز جمعه اول ماه رجب) . امام كاظم عليه السّلام فرمود: رجب ماه بزرگى است كه خداوند در آن ماه پاداشها را دو چندان كند و گناهان را پاك سازد. هر كه روزى از ماه رجب را روزه بدارد، دوزخ به اندازه مسافت صد سال از او دورى گزيند و هر كه سه روز از ماه رجب را روزه بدارد بهشت بر او واجب آيد. انشاءالله ما هر روزثوابهای روزه ماه رجب را از کتاب ثواب الاعمال مرحوم صدوق می نویسیم از سی روز شروع می کنیم تا به یک روز برسیم همچنین یک روز قبل گذاشته می شود تا با ثواب روزه ان آشنا شوید و روزه را از دست ندهید...همچنین برای هر روز اگر شخصی نتواند روزه بگیرد صدقه دهد اگر نتواند صدقه دهد ذکری را ذکر می کنیم تا با گفتن ان ثواب روزه نصیبش شود. ما را هم در این ماه شریف از دعای خود محروم نفرمایید التماس دعا..... ... پيامبر خدا صلّى اللَّه عليه و آله فرمود: هان! به راستى، رجب ماه اصمّ خداست و آن ماهى بزرگ و گرانمايه است و همانا از آن رو به «اصمّ» ناميده شده كه هيچ ماهى در پيشگاه خدا ارجمندتر و فضيلتمندتر از اين ماه نيست و اهل جاهليّت عرب در روزگار جاهليّت آن را بزرگ مىداشتند؛ پس چون اسلام در رسيد، بر آن جز بزرگى و فضيلت نيفزود. هان! به راستى، رجب ماه خدا و شعبان ماه من و رمضان ماه امّت من است. ؛ هر كه سى روز از ماه رجب را روزه بدارد، نداگرى از آسمان ندا برآورد كه اى بنده خدا! هان! گناهانى كه پيش از اين بر تو رخ داده بخشيده شد. در فرصت بازمانده كردارت را از سر گير و خداوند گرامى و بزرگ در هر بهشتى به او چهل هزار شهر زرّين ارزانى فرمايد كه در هر شهرى چهل هزار كاخ و در هر كاخى چهل هزار هزار (چهل ميليون) خانه و در هر خانه چهل هزار هزار سفره زرّين و در هر سفره اى چهل هزار هزار كاسه و در هر كاسه چهل هزار هزار خوراك رنگين باشد كه هر خوراك و نوشيدنى را رنگى جداگانه است و در هر خانه چهل هزار هزار تخت زرّين باشد كه در ازاى هر تخت هزار ذراع در هزار ذراع است و بر هر تختى دخترى حورى است كه هر يك را سيصد هزار زلف بر رو افتاده درخشان باشد كه هر زلف را هزار هزار (يك ميليون) دختر خدمتكار خردسال بر دوش برند و آنها را از مشك و عنبر آكنده سازند تا روزه دار ماه رجب به پيش او رود؛ اين از آن كسى است كه همه ماه رجب را روزه داشته است. (1) به آن حضرت عرض شد اى پيامبر خدا! اگر كسى به سبب ناتوانى يا بيمارى و يا زنى به آن سبب كه پاك نباشد، از روزه ماه رجب باز ماند چه كند تا به آنچه كه بازگو نمودى دست يابد؟ آن حضرت صلّى اللَّه عليه و آله فرمود: براى هر روز قرص نانى صدقه بدهد. سوگند به آن كس كه جانم به دست اوست، به راستى كه اگر هر روز اين صدقه را پرداخت كند، به آنچه كه باز گفتم و فزونتر از آن دست يابد و بى گمان، اگر همه آفريدگان از آسمانيان و زمينيان گرد هم آيند تا پاداش اين كار را اندازه گيرند، به يك دهم از فضيلتها و درجه هايى كه در بهشت از آن ايشان مىگردد نمىرسند. عرض شد: اى پيامبر خدا، اگر كسى توان پرداخت اين صدقه را نداشت چه كند تا به آنچه كه بازگو نمودى دست يابد؟ آن حضرت صلّى اللَّه عليه و آله فرمود: با اين ذكر در هر روز صد بار خدا را تسبيح گويد تا سى روز به پايان رسد: «سبحان الإله الجليل، سبحان من لا ينبغي التّسبيح الّا له، سبحان الاعزّ الاكرم، سبحان من لبس العزّ و هو له اهل
خارج اصول...برائت جلسه91.mp3
5.41M
خارج اصول...چهارشنبه 15 اسفند...جلسه91...برائت
خارج فقه نجاست...مسکر جلسه88.mp3
6.79M
خارج فقه...چهارشنبه 15 اسفند...جلسه88...نجاست مسکر
🍀 اعمال ليلة الرغائب #اعمال_ماه_رجب #ليلة_الرغائب #ماه_رجب @leader_ahkam
🌺ثواب بیست ونه روز روزه ماه رجب🌺 👈کسی که بیست و نه روز از ماه رجب را روزه بگیرد خداوند او را میبخشد....هر چند زنی باشد که هفتاد مرتبه عمل زشت را انجام داده باشد اگر از گرفتن روزه قصدش وجه خدا ی عزوجل و آزادی از جهنم باشد. به آن حضرت عرض شد اى پيامبر خدا! اگر كسى به سبب ناتوانى يا بيمارى و يا زنى به آن سبب كه پاك نباشد، از روزه ماه رجب باز ماند چه كند تا به آنچه كه بازگو نمودى دست يابد؟ آن حضرت صلّى اللَّه عليه و آله فرمود: براى هر روز قرص نانى صدقه بدهد. سوگند به آن كس كه جانم به دست اوست، به راستى كه اگر هر روز اين صدقه را پرداخت كند، به آنچه كه باز گفتم و فزونتر از آن دست يابد و بى گمان، اگر همه آفريدگان از آسمانيان و زمينيان گرد هم آيند تا پاداش اين كار را اندازه گيرند، به يك دهم از فضيلتها و درجه هايى كه در بهشت از آن ايشان مىگردد نمىرسند. عرض شد: اى پيامبر خدا، اگر كسى توان پرداخت اين صدقه را نداشت چه كند تا به آنچه كه بازگو نمودى دست يابد؟ آن حضرت صلّى اللَّه عليه و آله فرمود: با اين ذكر در هر روز صد بار خدا را تسبيح گويد تا سى روز به پايان رسد: «سبحان الإله الجليل، سبحان من لا ينبغي التّسبيح الّا له، سبحان الاعزّ الاكرم، سبحان من لبس العزّ و هو له اهل التماس دعا
You: 🌺ثواب بیست ونه روز روزه ماه رجب🌺 👈کسی که بیست و نه روز از ماه رجب را روزه بگیرد خداوند او را میبخشد....هر چند زنی باشد که هفتاد مرتبه عمل زشت را انجام داده باشد اگر از گرفتن روزه قصدش وجه خدا ی عزوجل و آزادی از جهنم باشد. به آن حضرت عرض شد اى پيامبر خدا! اگر كسى به سبب ناتوانى يا بيمارى و يا زنى به آن سبب كه پاك نباشد، از روزه ماه رجب باز ماند چه كند تا به آنچه كه بازگو نمودى دست يابد؟ آن حضرت صلّى اللَّه عليه و آله فرمود: براى هر روز قرص نانى صدقه بدهد. سوگند به آن كس كه جانم به دست اوست، به راستى كه اگر هر روز اين صدقه را پرداخت كند، به آنچه كه باز گفتم و فزونتر از آن دست يابد و بى گمان، اگر همه آفريدگان از آسمانيان و زمينيان گرد هم آيند تا پاداش اين كار را اندازه گيرند، به يك دهم از فضيلتها و درجه هايى كه در بهشت از آن ايشان مىگردد نمىرسند. عرض شد: اى پيامبر خدا، اگر كسى توان پرداخت اين صدقه را نداشت چه كند تا به آنچه كه بازگو نمودى دست يابد؟ آن حضرت صلّى اللَّه عليه و آله فرمود: با اين ذكر در هر روز صد بار خدا را تسبيح گويد تا سى روز به پايان رسد: «سبحان الإله الجليل، سبحان من لا ينبغي التّسبيح الّا له، سبحان الاعزّ الاكرم، سبحان من لبس العزّ و هو له اهل التماس دعا
اشکال: اولا ملاک حکومت این است که دلیل حاکم دلیل محکوم را تفسیرکند تفسیرهم یا به توسعه یا به تضییق دلیل محکوم است درحالی که دراینجا بویی از تفسیر نمی اید بلکه برعکس خذبقول ابی عبدالله شاید اشاره باشد به عدم صدور روایت زراره و اینکه زراره اشتباه کرد و سهل در شنیدن داشت. یا مثلا لا شک لکثیرالشک دامنه شک را تفسیرکرد یعنی امده دائره اعتنای به شک را همه جا ندانست بلکه برخی جاها دانست ثانیا: روایات طهارت نیاز به تفسیرندارد چون هم روایات طهارت و هم روایات نجاست مقطوع الصدوراند و هردو ظاهر در طهارت و نجاست اند و هردو نسبت به طهارت و نجاست ابهامی ندارند لذا نیازی به تفسیرندارد از کجا فرمودید که این دلیل حاکم و ان محکوم است ثالثا: محقق اردبیلی در مجمع الفائده و البرهان ج 1 ص 310 می نویسد که دلالت صحیحه زراره از نظرما مبهم است و اجمال دارد چون مشخص نمی کند که قول ابی عبدالله را بگیر کدام قول را می گوید قول ابی عبدالله که با ابی جعفر امده یا قول ابی عبدالله که به تنهایی امده؟ این اجمال نمی گذارد که ما حدیث صحیحه را حاکم بر روایات طهارت کنیم. 🌷🍃 🌾🌷🍂 🍃🌾🌷🍃 🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃 📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖 @ostadahadi 🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴
سعید دینی 📗📙📕📗📙📕📗📙📕📗📙 ⚫️🔴🔵⚫️🔴🔵⚫️🔴🔵⚫️🔴🔵 🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴 @ostadahadi 🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃 🍃🌾🌷🍃 🌾🌷🍃 🌷🍃 /12/11 _ _ @ostadahadi ایا خمر نجس است یا نه؟ گفته شد روایات دو دسته اند دسته ای حکم به نجاست و دسته ای حکم به طهارت می کنند و هردو دسته هم صحیح السندهستند پس باید راهی پیدا کنیم. سه راه حل ذکر شد و هردو رد شد اما : جمع دلالی کنیم اخبارنجاست اظهراست و اخبارطهارت ظاهراست اظهربرظاهرمقدم است امایانکه اخبارطهارت ظاهراست بخاطراین است که دربارۀ خمرکلمۀ طاهر ندارد بلکه دربارۀ دوری کردن از لباس و عدم دوری کردن از لباس آلوده به خمراست مثل کلمۀ لابأس بکار رفته است این کلمه ظاهر در طهارت است و نص در طهارت نیست اما اخبار نجاست دربرخی از روایات تصریح به نجاست دارد و در برخی از روایات تصریح به نجاست ندارد ولی مارا از استفادۀ به این شراب و طعام منع می کند می فرماید ابی که داخلش قطره ای خمر افتاد نخورید لذا اظهردر نجاست است اشکال: اولا این قاعده درجایی استفاده می شود که عرف بتواند قرینیت یکی از دو طرف برای طرف دیگر را بفهمد درحالی که دراینجا عرف نسبت به هردو دسته روایت متحیر است چون یک طرف اراقه و اهراق دارد دورریختن ابی که قطرۀ خون و شراب دران افتاده دارد و از طرف دیگر لا باس دارد عرف می ماند که به کدام طرف عمل کند قرینۀ صارفه ندارد تا بتواند در یکی از دو طرف تصرف کند ثانیا: اگر روایات نجاست خمر اظهر می بود نباید مثل محقق در معتبر بفرماید که روایات منع بخاطرنجاست خمرنیست بلکه بخاطرحرمت خمراست مثل اینکه در دیگ غذا روغن حیوان حرام گوشت بریزند اگر ما را از خوردن این غذا منع کنند این منع از باب حرام است نه از باب نجاست پس روایات نجاست اظهر نیست چون احتمال دارد منع از استفاده از آبی که قطره ای خمردران ریخته است بخاطرتحریم خمرباشد نه بخاطرنجاستش . کتاب المعتبر ص 117 فی النجاسات سطر32 ثالثا: حرمت خمر از ضروریات دین است اگر کسی منکر حرمت خمرشود منتسب به الحاد و کفر می شود اما اگر کسی منکر نجاست خمر شود منسوب به الحاد و کفرنمی شود پس حرمت خمر بیش از نجاست خمر اهمیت دارد لذا اظهردرحرمت است نه اظهر در نجاست راه حل5/ روایات طهارت محکوم به روایات نجاست است پس روایت نجاست دلیل حاکم است مرحوم خوئی در تنقیح ج 3 ص 86 این نظریه را پذیرفته است این نظریه معروف به اخبار علاجیه هم هست چون وقتی دلیل حاکم مقدم بر دلیل محکوم شود تعارض را معالجه و درمان می کند. منظورایشان از دلیل حاکم و محکوم صحیحه علی بن مهزیار است گفت در نامۀ عبدالله بن محمد به امام هادی (علیه السلام) خواندم که نوشت: فدایت شوم زراره از امام باقر و امام صادق عها دربارۀ خمری که به لباس اصابت کرد پرسید امام فرمود لا بأس بان یصلی فیه انما حرم شربها اشکالی ندارد که در این لباس نماز بخواند خداوند نوشیدن خمر را حرام کرد اما غیر زراره سایرروات از امام صادق (علیه السلام) پرسیدند امام پاسخ داد اذا اصاب ثوبک خمر او نبیز یعنی المسکر فاغسله اذا عرفت موضعه وان لم تعرف موضعه فاغسله کله و ان صلیت فیه فاعد صلاتک اگر مسکربه لباست اصابت کرد ان محب اصابت را بشوی و اگر محل اصابت مشخص نیست کل لباس را بشوی و اگر دراین لباس نماز خواندی نمازت را اعاده کن اماما نمی دانم این حرف امام صادق را که غیر زراره نقل کرد بگیرم یا ان حرف امام صادق که زراره نقل کرد بگیرم؟ فاعلمنی ما آخذ به . به من اعلام کن کدام یک را اخذ کنم؟ امام (علیه السلام) به خط خودش نوشت و من خواندم: خذ بقول ابی عبدالله (علیه السلام) یعنی به ان حدیثی که غیر زراره نقل کرد به ان عمل کن پس خمر نجس است و قول به طهارت محکوم این دلیل نجاست خمر است موید این نظریه روایت خیران خادم است ایشان می گوید به مردی نوشتم منظور از مرد امام موسی بن جعفر است در میان اصحاب ما اختلاف است که ایا خمر نجس است یا پاک است؟ برخی لباس الوده به خمر را اجازه نماز می دهند و برخی اجازه نمی دهند. امام نوشت لا تصل فیه فانه رجس دراین لباس نماز نخوان این لباس نجس است . تهذیب الاحکام ج 1 ص 281 و وسائل ج 2 باب 38 ابواب نجاسات ح 4 ص 1055. مرحوم خوئی در این روایت از نظر سند خدشه می کند چون در سند روایت یهل بن زیاد امده که مخدوش است و توثیق ندارد ولی حکومت را قبول دارد : امام (علیه السلام) بجای اینکه بنویسد خذ بروایت ابی جعفر وابی عبدالله (علیه السلام) نوشت خذ بروایت ابی عبدالله یعنی روایتی که حکم به نجاست می کند و اگر منظور امام برای راوی مشخص نبود لا اقل سوال می کرد که منظور شما از ابی عبدالله (علیه السلام) روایت زراره است یا غیر زراره . و این که سوال نکرد دلیل براین است که روایت نجاست مقدم بر طهارت خمر است لذا حکم به نجاست خمر کنید.