🏷 قَالَ رَجُلٌ لِلصَّادِقِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ:
إِنَّ لِي جِيرَاناً وَ لَهُمْ جَوَارٍ يَتَغَنَّيْنَ وَ يَضْرِبْنَ بِالْعُودِ. فَرُبَّمَا دَخَلْتُ اَلْمَخْرَجَ فَأُطِيلُ اَلْجُلُوسَ اِسْتِمَاعاً مِنِّي لَهُنَّ.
فَقَالَ لَهُ اَلصَّادِقُ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: «لاَ تَفْعَلْ.»
فَقَالَ: وَ اَللَّهِ مَا هُوَ شَيْءٌ آتِيهِ بِرِجْلِي، إِنَّمَا هُوَ سَمَاعٌ أَسْمَعُهُ بِأُذُنِي.
فَقَالَ لَهُ اَلصَّادِقُ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ:
«تَاللَّهِ أَنْتَ، أَ مَا سَمِعْتَ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ: «إِنَّ اَلسَّمْعَ وَ اَلْبَصَرَ وَ اَلْفُؤٰادَ كُلُّ أُولٰئِكَ كٰانَ عَنْهُ مَسْؤُلاً»؟!»
فَقَالَ اَلرَّجُلُ: كَأَنَّنِي لَمْ أَسْمَعْ بِهَذِهِ اَلْآيَةِ مِنْ كِتَابِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ عَرَبِيٍّ وَ لاَ عَجَمِيٍّ. لاَ جَرَمَ أَنِّي قَدْ تَرَكْتُهَا وَ أَنَا أَسْتَغْفِرُ اَللَّهَ تَعَالَى.
فَقَالَ لَهُ اَلصَّادِقُ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: «قُمْ فَاغْتَسِلْ وَ صَلِّ مَا بَدَا لَكَ؛ فَلَقَدْ كُنْتَ مُقِيماً عَلَى أَمْرٍ عَظِيمٍ. مَا كَانَ أَسْوَأَ حَالَكَ لَوْ مِتَّ عَلَى ذَلِكَ. اِسْتَغْفِرِ اَللَّهَ تَعَالَى وَ اِسْأَلْهُ اَلتَّوْبَةَ مِنْ كُلِّ مَا يَكْرَهُ؛ فَإِنَّهُ لاَ يَكْرَهُ إِلاَّ اَلْقَبِيحَ؛ وَ اَلْقَبِيحَ دَعْهُ لِأَهْلِهِ، فَإِنَّ لِكُلٍّ أَهْلاً».
▫️مردى به امام صادق عليه السّلام عرض كرد: همانا من همسايگانى دارم كه داراى كنيزكانى هستند كه آوازهخوانى میكنند و عود مینوازند. بسا پيش مىآيد من داخل بيت الخلا میشوم و به خاطر گوش دادن به ساز و آواز آن كنيزكان مكث در بيت الخلا را طولانى ميكنم.
پس امام صادق عليه السّلام به او فرمود: ديگر چنين كارى نكن.
عرض كرد: به خدا سوگند چنين نيست كه من از روى قصد با پاى خود بدان جا روم كه براى آن آواز و صدا رفته باشم، بلكه آن صدا و آوازيست كه با گوشم میشنوم.
امام صادق عليه السّلام به او فرمود:
تو را بخدا [تكرار مكن]، مگر نشنيدهاى خداى عزّ و جلّ میفرمايد: «همانا گوش و چشم و دل جملگى در پيشگاه خداوند مورد باز پرسى قرار میگيرند.»
پس آن مرد گفت: گويا من هرگز اين آيه از كتاب خداوند عزّ و جلّ را از هيچ عرب و غير عربى تاكنون نشنيده بودم. حال كه شنيدهام ناچار آن كار را ترك كردم، من از خداى تعالى طلب بخشش و عفو و توبه میكنم.
پس امام صادق عليه السّلام به او فرمود: برخيز و غسل كن و هر آنچه از نماز به خاطرت رسيد بجاى آر، كه تو بر امر و گناهى بس بزرگ مقيم بودى. و چه بد وضعى داشتى اگر بدان حال مرده بودى. از خداى متعالى طلب آمرزش و بخشش كن و از او بخواه كه توبهات را از همۀ بدیها بپذيرد، همانا خداوند عزّ و جلّ چيزى را ناخوش نشمرده و نهى نكرده مگر عمل قبيح را و تو قبيح را براى طالبانش واگذار كه هر چيزى سزاوار و در خور گروهى است كه شايسته آنند.
📖 من لا یحضره الفقیه، ج۱، ص۸۰ ؛ بلاغی و غفاری
╔═════┈┅┅┈═════╗
💠 @ostadamirivahid
╚═══════════
l👇🏻ادامه
🏷 قال امیرالمؤمنین علیه السلام:
«اَلنَّاسُ نِيَامٌ؛ فَإِذَا مَاتُوا اِنْتَبَهُوا.»
▫️مردم خوابند؛ آنگاه که مردند بیدار میشوند.
📖 خصائص الأئمة علیهم السلام (للسید الرضی)، ج۱، ص۱۱۲
🔅🔅🔅
🏷 قال أمير المؤمنين علیه السلام:
«مسكين ابن آدم؛
له بطن يقول: املأني و إلّا فضحتك!
و إذا امتلأ يقول: فرّغني و إلّا فضحتك!
و هو أبدا بين فضيحتين.»
▫️بیچارهی فرزند آدم؛
شکمی دارد که میگوید: مرا پر کن، وگرنه رسوایت میکنم!
و وقتی پر شد میگوید: خالیام کن، وگرنه رسوایت میکنم!
و [اینچنین] او دائما بین دو رسوایی است.
📖 تحرير المواعظ العددية (للمشکینی)، ص۲۱۱
🔅🔅🔅
🏷 قال امیر المؤمنین علیه السلام:
«مَا لاِبْنِ آدَمَ وَ لِلْعُجْبِ!
أَوَّلُهُ نُطْفَةٌ قَذِرَةٌ،
وَ آخِرُهُ جِيفَةٌ مَذِرَةٌ،
وَ هُوَ بَيْنَ ذَلِكَ يَحْمِلُ اَلْعَذِرَةَ.»
▫️فرزند آدم را چه به عُجب و خودپسندی!
اولش نطفهای آلوده است،
و آخرش لاشهای گندیده،
و در بین این دو، نجاست حمل میکند.
📖 غرر الحکم، ج۱، ص۶۹۶
╔═════┈┅┅┈═════╗
💠 @ostadamirivahid
╚═══════════
14030322.mp3
39.88M
🔸 #بیانات حجة الاسلام و المسلمین استاد اميریوحید (زیدَعزُّه)
▫️تاریخ: ۱۴۰۳/۰۳/۲۲
👈🏻 «طریقه علاج #غضب»
ـ-----------------------------------
🔻سرخط مطالب:
▫️۱. توجه و تفکر در خطرات و آفات غضب
- کلید همه شرور
- مَحق و نابودی دل
- رکن کفر
- ضرر و تضعیف بدنی
▫️۲. توجه و تفکر در آثار و برکات ترک غضب
▫️۳. عدم ورود در مقدمات
▫️ماجرای مستند جناب پوریای ولی
╔═════┈┅┅┈═════╗
💠 @ostadamirivahid
╚═══════════
🔻 احادیث و روایات:
🏷 قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ:
«اَلْغَضَبُ جَمْرَةٌ مِنَ اَلشَّيْطَانِ.»
▫️خشم، پاره آتشی از شیطان است.
📖 جامع الأخبار، ج۱، ص۱۶۰
🔅🔅🔅
🏷 قَالَ أَبُو عَبْدِاَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ:
«اَلْغَضَبُ مِفْتَاحُ كُلِّ شَرٍّ.»
▫️امام صادق علیهالسلام:
خشم، کلید هر شرّی است.
📖 الکافي، ج۲، ص۳۰۳
🔅🔅🔅
🏷 قَالَ أَبُو عَبْدِاَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ:
«اَلْغَضَبُ مَمْحَقَةٌ لِقَلْبِ اَلْحَكِيمِ.»
▫️امام صادق عليه السّلام فرمود:
غضب نابود کننده دل شخص حكيم است (از اين رو به جاى حكمت، از او سفاهت بينند).
📖 الکافي، ج۲، ص۳۰۵ ؛ مصطفوی
🔅🔅🔅
🏷 قَالَ أمیر المُؤمِنینَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ:
«اَلْإِيمَانُ عَلَى أَرْبَعَةِ أَرْكَانٍ:
- اَلتَّوَكُّلِ عَلَى اَللَّهِ،
- وَ اَلتَّفْوِيضِ إِلَى اَللَّهِ،
- وَ اَلتَّسْلِيمِ لِأَمْرِ اَللَّهِ،
- وَ اَلرِّضَا بِقَضَاءِ اَللَّهِ؛
وَ أَرْكَانُ اَلْكُفْرِ أَرْبَعَةٌ:
- اَلرَّغْبَةُ،
- وَ اَلرَّهْبَةُ،
- وَ اَلْغَضَبُ،
- وَ اَلشَّهْوَةُ.»
▫️ایمان بر چهار پایه استوار است:
- #توکل بر خداوند،
- واگذاردن امور به خداوند،
- تسلیم فرمان خداوند بودن،
- رضایت به حکم خداوند؛
و پایههای کفر چهار چیز است:
- #دلبستگی [به دنیا]،
- #ترس،
- #خشم،
- #شهوت.
📖 تحف العقول، ج۱، ص۲۲۳
🔅🔅🔅
👈🏻 «... مَنْ أَسَرَّ سَرِيرَةً أَلْبَسَهُ اَللَّهُ رِدَاءَهَا...»
https://eitaa.com/ostadamirivahid/1731
🔅🔅🔅
🏷 قال رسول الله صلی الله علیه و آله:
«... يَا عَلِيُّ لاَ تَغْضَبْ؛ فَإِذَا غَضِبْتَ فَاقْعُدْ وَ تَفَكَّرْ فِي قُدْرَةِ اَلرَّبِّ عَلَى اَلْعِبَادِ وَ حِلْمِهِ عَنْهُمْ؛
وَ إِذَا قِيلَ لَكَ: "اِتَّقِ اَللَّهَ"، فَانْبِذْ غَضَبَكَ وَ رَاجِعْ حِلْمَكَ ...»
▫️اى على! خشمگين مشو؛ هر گاه به خشم آمدى بنشين و در بارۀ قدرتى كه پروردگار بر بندگان دارد و گذشتى كه از آنها مىكند، بيانديش؛
و هر گاه به تو گفته شد: "از خدا بترس"، خشمت را دور افكن و به بردبارى خويش باز آى.
📖 تحف العقول، ج۱، ص۱۳ ؛ حسنزاده
╔═════┈┅┅┈═════╗
💠 @ostadamirivahid
╚═══════════
l👇🏻ادامه
🏷 قال امیرالمؤمنین علیه السلام:
➖«نَزِّهُوا أَنْفُسَكُمْ عَنْ دَنَسِ اَللَّذَّاتِ وَ تَبِعَاتِ اَلشَّهَوَاتِ.»
▫️نفوس خويش را از آلودگى لذّتها و گرفتارى شهوتها پاكيزه و رها سازيد.
➖«طَهِّرُوا أَنْفُسَكُمْ مِنْ دَنَسِ اَلشَّهَوَاتِ، تُدْرِكُوا رَفِيعَ اَلدَّرَجَاتِ.»
▫️نفوستان را از چرك و شوخ شهوات پاكيزه سازيد، تا درجات بلند را دريابيد.
📖 غُرَر الحِکَم و دُرَر الکَلِم؛ انصاری قمی
🔅🔅🔅
🏷 قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ:
«وَجَبَتْ مَحَبَّةُ اَللَّهِ عَلَى مَنْ أُغْضِبَ فَحَلُمَ.»
▫️محبت خداوند حتمی است، نسبت به کسی که به خشم آورده شود، ولی بردباری کند.
📖 شهاب الأخبار، ج۱، ص۲۵۱
🔅🔅🔅
🏷 قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ:
«مَنْ تَرَكَ مَعْصِيَةً لِلَّهِ مَخَافَةَ اَللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى، أَرْضَاهُ اَللَّهُ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ.»
▫️هر كه گناهى را برای خداوند به واسطه ترس از خداى تبارك و تعالى ترك كند، خدا او را در روز قيامت خوشنود گرداند.
📖 الکافي، ج۲، ص۸۱ ؛ ~مصطفوی
🔅🔅🔅
🏷 عَنِ النَبیّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ:
«اَلنَّظَرُ إِلَى مَحَاسِنِ اَلنِّسَاءِ سَهْمٌ مِنْ سِهَامِ إِبْلِيسَ؛ فَمَنْ تَرَكَهُ أَذَاقَهُ اَللَّهُ طَعْمَ عِبَادَةٍ تَسُرُّهُ.»
▫️نگاه به زیباییهای زنان، تیری از تیرهای ابلیس است؛ پس هرکه آن را ترک کند خداوند طعم عبادتی به او بچشانَد که او را شاد کند.
📖 مستدرک الوسائل، ج۱۴، ص۲۷۰
🔅🔅🔅
🏷 قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ:
«مَنْ كَظَمَ غَيْظاً وَ هُوَ يَقْدِرُ عَلَى إِمْضَائِهِ، حَشَا اَللَّهُ قَلْبَهُ أَمْناً وَ إِيمَاناً يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ.»
قَالَ: «وَ مَنْ مَلَكَ نَفْسَهُ:
- إِذَا رَغِبَ
- وَ إِذَا رَهِبَ
- وَ إِذَا غَضِبَ،
حَرَّمَ اَللَّهُ جَسَدَهُ عَلَى اَلنَّارِ.»
▫️امام باقر العلوم علیه السلام:
هرکس خشمش را فرو خورَد، در حالی که بر اِعمال آن توانا است، خداوند در روز قیامت، قلبش را از امن و ایمان پر میکند.
و فرمود:
هرکس:
- در آن هنگام که میلی داشته باشد،
- و در آن هنگام که بترسد،
- و در آن هنگام که خشمگین شود،
بر خودش مسلط باشد، خداوند بدنش را بر آتش حرام میگرداند.
📖 تفسير القمی، ج۲، ص۲۷۷
🔅🔅🔅
🏷 قال امیرالمؤمنین علیه السلام:
«دَاوُوا اَلْغَضَبَ بِالصَّمْتِ وَ اَلشَّهْوَةَ بِالْعَقْلِ.»
▫️خشم را با خاموشى، و شهوت را با عقل و خرد مداوا كنيد.
📖 غرر الحکم ؛ رسولی محلاتی
╔═════┈┅┅┈═════╗
💠 @ostadamirivahid
╚═══════════