eitaa logo
نسیم رحمت الهی
1.5هزار دنبال‌کننده
781 عکس
56 ویدیو
5 فایل
نشر عمومی بیانات استاد شیخ مرتضی امیری وحید دام ظله
مشاهده در ایتا
دانلود
14020905.mp3
33.14M
◾️ حجة الاسلام و المسلمین استاد اميری‌وحید (زیدَعزُّه) 🏴 مجلس شهادت حضرت زهراء سلام الله علیها (فاطمیه اول) ▫️تاریخ: ۱۴۰۲/۰۹/۰۵ ▫️جلسه اول 👈🏻 زهراء سلام الله علیها ـ----------------------------------- 🔻سرخط مطالب: ▫️فضائل حضرت زهرا سلام الله علیها: - فضائل خارجیه: الـٰهیه، ... - ٫٫ نفسانیه - ٫٫ اخلاقیه - ٫٫ کلامیه - ٫٫ اعجازیه - ٫٫ توسلیه ▫️فضیلت خارجیه الـٰهیه: کیفیت خلقت حضرت زهراء سلام الله علیها و نزول از عالم بالا به عالم دنیا ▫️بالاترین فضیلت حضرت؛ نزول جبرئیل علیه‌السلام بر ایشان ▫️علت برتری اهل بیت علیهم‌السلام ▫️عظمت حضرت زهرا سلام الله علیها 👉🏻@ostadamirivahid
🔻احادیث و روایات: 🏷 قال الصادق علیه السلام: «... و إنما سميت فاطمة لان الخلق فُطِموا عن معرفتها.» ▫️حضرت فاطمه سلام الله علیها، «فاطمه» نامیده شد، چرا که خلائق از معرفت ایشان بریده شده‌اند. (بحارالانوار، ج۴۳، ص۶۵) 🔅🔅🔅 🏷 قال رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله: «... و لو كان الحُسن شخصا لكان فاطمة، بل هي أعظم، إنّ فاطمة ابنتي خير أهل الأرض عنصرا و شرفا و كرما» ▫️... و اگر نیکویی شخصیت می‌یافت، فاطمه [سلام الله علیها] می‌بود؛ بل که او بزرگ‌تر است. همانا فاطمه دخترم از نظر اصل و شرافت و کرامت، بهترینِ اهل زمین است. (مقتل الحسین (خوارزمی)،ج۱، ص۱۰۰)
🏷 عَنْ جَابِرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ؛ قَالَ: قُلْتُ: لِمَ سُمِّيَتْ فَاطِمَةُ اَلزَّهْرَاءُ زَهْرَاءَ؟! فَقَالَ: «لِأَنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ خَلَقَهَا مِنْ نُورِ عَظَمَتِهِ؛ فَلَمَّا أَشْرَقَتْ أَضَاءَتِ اَلسَّمَاوَاتِ وَ اَلْأَرْضَ بِنُورِهَا، وَ غَشِيَتْ أَبْصَارَ اَلْمَلاَئِكَةِ، وَ خَرَّتِ اَلْمَلاَئِكَةُ لِلَّهِ سَاجِدِينَ، وَ قَالُوا: إِلَهَنَا وَ سَيِّدَنَا مَا هَذَا اَلنُّورُ؟! فَأَوْحَى اَللَّهُ إِلَيْهِمْ: هَذَا نُورٌ مِنْ نُورِي وَ أَسْكَنْتُهُ فِي سَمَائِي؛ خَلَقْتُهُ مِنْ عَظَمَتِي، أُخْرِجُهُ مِنْ صُلْبِ نَبِيٍّ مِنْ أَنْبِيَائِي، أُفَضِّلُهُ عَلَى جَمِيعِ اَلْأَنْبِيَاءِ، وَ أُخْرِجُ مِنْ ذَلِكَ اَلنُّورِ أَئِمَّةً يَقُومُونَ بِأَمْرِي يَهْدُونَ إِلَى حَقِّي وَ أَجْعَلُهُمْ خُلَفَائِي فِي أَرْضِي بَعْدَ اِنْقِضَاءِ وَحْيِي.» ▫️جابر بن عبدالله گفت: به امام صادق علیه‌السلام عرض کردم: چرا حضرت فاطمه زهراء سلام الله علیها زهراء نامیده شد؟! حضرت فرمودند: زیرا خداوند عزیز و بلندمرتبه او را از نور عظمتش خلق کرد؛ پس آن‌گاه که طلوع کرد آسمان‌ها و زمین به نور ایشان روشن شد، و چشمان ملائکه را پوشاند. ملائکه برای خداوند به سجده افتادند و گفتند: معبود ما و سَرور ما، این نور چیست؟! خداوند به آنان وحی فرمود: این نوری است از نور خودم و در آسمانم جایش دادم، از عظمت خودم خلقش نمودم، او را از نسل نبی‌ئی از انبیایم خارج می‌گردانم، و بر همه انبیایم برتری‌اش می‌دهم، و از آن نور امامانی را به وجود می‌آورم که امر مرا برپا می‌دارند، به حق من هدایت می‌کنند و آنان را پس از پایان وحی‌ام، جانشینان خود در زمین قرار می‌دهم. (بحارالانوار، ج۴۳، ص۱۲)
🏷 سَلْمَانَ اَلْفَارِسِيِّ رضوان الله علیه قَالَ: كُنْتُ جَالِساً عِنْدَ اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فِي اَلْمَسْجِدِ، إِذْ دَخَلَ اَلْعَبَّاسُ بْنُ عَبْدِ اَلْمُطَّلِبِ، فَسَلَّمَ فَرَدَّ اَلنَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ رَحَّبَ بِهِ. فَقَالَ: يَا رَسُولَ اَللَّهِ بِمَا فَضَّلَ اَللَّهُ عَلَيْنَا أَهْلَ اَلْبَيْتِ عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ وَ اَلْمَعَادِنُ وَاحِدَةٌ؟! فَقَالَ اَلنَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: «إِذاً أُخْبِرَكَ يَا عَمِّ. إِنَّ اَللَّهَ خَلَقَنِي وَ خَلَقَ عَلِيّاً وَ لاَ سَمَاءَ وَ لاَ أَرْضَ وَ لاَ جَنَّةَ وَ لاَ نَارَ وَ لاَ لَوْحَ وَ لاَ قَلَمَ؛ فَلَمَّا أَرَادَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بَدْوَ خَلْقِنَا تَكَلَّمَ بِكَلِمَةٍ فَكَانَتْ نُوراً، ثُمَّ تَكَلَّمَ كَلِمَةً ثَانِيَةً فَكَانَتْ رُوحاً، فَمَزَجَ فِيمَا بَيْنَهُمَا وَ اِعْتَدَلاَ، فَخَلَقَنِي وَ عَلِيّاً مِنْهُمَا. ثُمَّ فَتَقَ مِنْ نُورِي نُورَ اَلْعَرْشِ، فَأَنَا أَجَلُّ مِنَ اَلْعَرْشِ. ثُمَّ فَتَقَ مِنْ نُورِ عَلِيٍّ نُورَ اَلسَّمَاوَاتِ، فَعَلِيٌّ أَجَلُّ مِنَ اَلسَّمَاوَاتِ ...» ▫️سلمان فارسی رضوان الله علیه گفت: نزد پیامبر خدا صلی الله علیه و آله نشسته بودم که در این هنگام عباس بن عبد المطلب وارد شد و سلام کرد. پیامبر صلی الله علیه و آله پاسخ دادند و به او خوش‌آمد گفتند. او گفت: ای پیامبر خدا، به چه سبب خداوند اهل‌بیت، علی‌بن‌ابی‌طالب، را بر ما برتری داد، در حالی که اصل و ریشه یکی است؟! پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند: پس به تو می‌گویم ای عمو؛ خداوند مرا خلق کرد و علی را خلق کرد، آن‌گاه که نه آسمانی بود و نه زمینی، نه بهشتی بود و نه آتشی، نه لوحی بود و نه قلمی. پس آن‌گاه که خداوند عز و جل تصمیم به آغاز خلق ما گرفت، کلامی فرمود که نوری شد، آن گاه کلام دومی فرمود که روحی گشت، پس آن دو را ترکیب کرد و آن دو معتدل شدند. پس من و علی را از آن دو خلق فرمود. سپس از نور من نور عرش را ایجاد کرد، پس من برتر از عرش هستم. سپس از نور علی، نور آسمان‌ها را ایجاد کرد، پس علی برتر از آسمان‌ها است... . (بحارالانوار، ج۴۳، ص۱۷)
🏷 عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَنْ آبَائِهِ عَلَيْهِمُ السَّلاَمُ؛ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: «خُلِقَ نُورُ فَاطِمَةَ عَلَيْهَا السَّلاَمُ قَبْلَ أَنْ يَخْلُقَ اَلْأَرْضَ وَ اَلسَّمَاءَ.» فَقَالَ بَعْضُ اَلنَّاسِ: يَا نَبِيَّ اَللَّهِ فَلَيْسَتْ هِيَ إِنْسِيَّةً؟! فَقَالَ: «فَاطِمَةُ حَوْرَاءُ إِنْسِيَّةٌ.» قَالُوا: يَا نَبِيَّ اَللَّهِ وَ كَيْفَ هِيَ حَوْرَاءُ إِنْسِيَّةٌ؟! قَالَ: «خَلَقَهَا اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ نُورِهِ قَبْلَ أَنْ يَخْلُقَ آدَمَ إِذْ كَانَتِ اَلْأَرْوَاحُ. فَلَمَّا خَلَقَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ آدَمَ عُرِضَتْ عَلَى آدَمَ.» قِيلَ: يَا نَبِيَّ اَللَّهِ وَ أَيْنَ كَانَتْ فَاطِمَةُ؟! قَالَ: «كَانَتْ فِي حُقَّةٍ تَحْتَ سَاقِ اَلْعَرْشِ.» قَالُوا: يَا نَبِيَّ اَللَّهِ فَمَا كَانَ طَعَامُهَا؟! قَالَ: «اَلتَّسْبِيحُ وَ اَلتَّقْدِيسُ وَ اَلتَّهْلِيلُ وَ اَلتَّحْمِيدُ. فَلَمَّا خَلَقَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ آدَمَ وَ أَخْرَجَنِي مِنْ صُلْبِهِ وَ أَحَبَّ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ أَنْ يُخْرِجَهَا مِنْ صُلْبِي، جَعَلَهَا تُفَّاحَةً فِي اَلْجَنَّةِ وَ أَتَانِي بِهَا جَبْرَئِيلُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ، فَقَالَ لِي: اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ وَ رَحْمَةُ اَللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ يَا مُحَمَّدُ. قُلْتُ: وَ عَلَيْكَ اَلسَّلاَمُ وَ رَحْمَةُ اَللَّهِ حَبِيبِي جَبْرَئِيلُ. فَقَالَ: يَا مُحَمَّدُ إِنَّ رَبَّكَ يُقْرِئُكَ اَلسَّلاَمَ. قُلْتُ: مِنْهُ اَلسَّلاَمُ وَ إِلَيْهِ يَعُودُ اَلسَّلاَمُ. قَالَ: يَا مُحَمَّدُ، إِنَّ هَذِهِ تُفَّاحَةٌ أَهْدَاهَا اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَيْكَ مِنَ اَلْجَنَّةِ. فَأَخَذْتُهَا وَ ضَمَمْتُهَا إِلَى صَدْرِي. قَالَ: يَا مُحَمَّدُ يَقُولُ اَللَّهُ جَلَّ جَلاَلُهُ: كُلْهَا. فَفَلَقْتُهَا، فَرَأَيْتُ نُوراً سَاطِعاً وَ فَزِعْتُ مِنْهُ. فَقَالَ: يَا مُحَمَّدُ، مَا لَكَ لاَ تَأْكُلْ؟! كُلْهَا وَ لاَ تَخَفْ؛ فَإِنَّ ذَلِكَ اَلنُّورَ لِلْمَنْصُورَةِ فِي اَلسَّمَاءِ وَ هِيَ فِي اَلْأَرْضِ فَاطِمَةُ. قُلْتُ: حَبِيبِي جَبْرَئِيلُ، وَ لِمَ سُمِّيَتْ فِي اَلسَّمَاءِ اَلْمَنْصُورَةَ وَ فِي اَلْأَرْضِ فَاطِمَةَ؟! قَالَ: سُمِّيَتْ فِي اَلْأَرْضِ فَاطِمَةَ، لِأَنَّهَا فُطِمَتْ شِيعَتُهَا مِنَ اَلنَّارِ وَ فُطِمَ أَعْدَاؤُهَا عَنْ حُبِّهَا؛ وَ هِيَ فِي اَلسَّمَاءِ اَلْمَنْصُورَةُ وَ ذَلِكَ قَوْلُ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ: «وَ يَوْمَئِذٍ يَفْرَحُ اَلْمُؤْمِنُونَ بِنَصْرِ اَللّٰهِ يَنْصُرُ مَنْ يَشٰاءُ» يَعْنِي نَصْرَ فَاطِمَةَ لِمُحِبِّيهَا.» (بحار الانوار، ج۴۳، ص۴) lترجمهl 👇🏻👇🏻
▫️از رسول خدا صلّى اللّٰه عليه و آله و سلّم روايت شده: نور فاطمه قبل از اينكه زمين و آسمان خلق شوند آفريده شد. بعضى از مردم گفتند: اى رسول خدا!پس او از جنس بشر نيست‌؟ پيامبر فرمود: فاطمه حوريّه‌اى در لباس انسان است. گفتند:اى رسول خدا! چگونه امكان دارد كه كسى حوريّه و در عين حال انسان باشد؟ فرمود: خداوند متعال قبل از اينكه حضرت آدم را بيافريند فاطمه را در آن هنگامى كه ارواح مخلوقات را خلق مى‌كرد، از نور خود آفريد. پس هنگامى كه آدم را آفريد، فاطمه را به او نشان داد. گفته شد: اى رسول خدا! فاطمه در آن زمان كجا بود؟ فرمود: نور او در حفره‌اى زير ساق عرش قرار داشت. گفتند:اى رسول خدا! طعام وى چه بود؟ فرمود: تسبيح و تقديس و تهليل و تحميد. هنگامى كه خدا حضرت آدم را آفريد و مرا از صلب او خارج نمود (متولد شدم)، اراده نمود كه فاطمه را از صلب من خارج كند، پس آن نور را در سيبى قرار داد و جبرئيل آن سيب را نزد من آورد و گفت: اى محمّد! سلام، رحمت و بركات خدا بر تو باد. گفتم:اى حبيب من! بر تو باد سلام و رحمت و بركات او. جبرئيل گفت:اى محمّد! خدا به تو سلام مى‌رساند. گفتم:هر چه سلام(سلامتى) است از طرف اوست و به سوى او باز خواهد گشت. گفت: اى محمّد! اين سيب تحفه‌اى است كه خداوند مهربان آن را از بهشت براى تو فرستاده. و من آن سيب را گرفته و به سينۀ خود نهادم. جبرئيل گفت: اى محمّد! خداوند مى‌فرمايد كه اين سيب را بخورى. هنگامى كه آن سيب را تكّه كردم نورى از آن ساطع گرديد كه موجب تعجّب من شد. و جبرئيل كه تأخير و تأمّل مرا در خوردن سيب مشاهده كرد،گفت: اى رسول خدا! چرا آن را نمى‌خورى‌؟ بخور و نترس، زيرا آنچه ديدى نور بانويى است كه در آسمان «منصوره» و در زمين «فاطمه» خواهد بود. گفتم:اى جبرئيل! چرا در آسمان منصوره و در زمين فاطمه است‌؟ گفت: در زمين فاطمه ناميده شد براى اينكه پيروان و شيعيان خود را از آتش نجات مى‌دهد و دشمنانش از محبّت او محروم خواهند بود، و در آسمان به اين جهت منصوره است كه خدا فرمود: «در روز قيامت، مؤمنان از نصر و يارى خدا خشنود مى‌شوند، و خداوند هر كه را خواهد يارى كند» و مقصود از نصرت خدا براى مؤمنان، همانا شفاعت و امداد فاطمه براى شيعيان و دوستدارانش مى‌باشد. (زندگانی حضرت زهرا سلام الله علیها (ترجمه و تحقیق از جلد ۴۳ بحار الانوار)، ترجمۀ محمد روحانی علی‌آبادی)
🏷 عَنْ مُوسَى بْنِ الْقَاسِمِ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي جَعْفَرٍ الثَّانِي علیه‌السلام: قَدْ أَرَدْتُ أَنْ أَطُوفَ عَنْكَ وَ عَنْ أَبِيكَ، فَقِيلَ لِي: إِنَّ الْأَوْصِيَاءَ لَا يُطَافُ عَنْهُمْ فَقَالَ لِي: «بَلْ طُفْ مَا أَمْكَنَكَ، فَإِنَّهُ جَائِزٌ.» ثُمَّ قُلْتُ لَهُ بَعْدَ ذَلِكَ بِثَلَاثِ سِنِينَ: إِنِّي كُنْتُ اسْتَأْذَنْتُكَ فِي الطَّوَافِ عَنْكَ وَ عَنْ أَبِيكَ، فَأَذِنْتَ لِي فِي ذَلِكَ فَطُفْتُ عَنْكُمَا مَا شَاءَ اللَّهُ ثُمَّ وَقَعَ فِي قَلْبِي شَيْ‌ءٌ فَعَمِلْتُ بِهِ. قَالَ: «وَ مَا هُوَ؟» قُلْتُ: طُفْتُ يَوْماً عَنْ رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله؛ - فَقَالَ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ: «صَلَّى اللَّهُ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ»- ثُمَّ الْيَوْمَ الثَّانِيَ عَنْ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ علیه‌السلام، ثُمَّ طُفْتُ الْيَوْمَ الثَّالِثَ عَنِ الْحَسَنِ علیه‌السلام وَ الرَّابِعَ عَنِ الْحُسَيْنِ علیه‌السلام وَ الْخَامِسَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ علیه‌السلام وَ السَّادِسَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ علیه‌السلام وَ الْيَوْمَ السَّابِعَ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ علیه‌السلام وَ الْيَوْمَ الثَّامِنَ عَنْ أَبِيكَ مُوسَى علیه‌السلام وَ الْيَوْمَ التَّاسِعَ عَنْ أَبِيكَ عَلِيٍّ علیه‌السلام وَ الْيَوْمَ الْعَاشِرَ عَنْكَ يَا سَيِّدِي وَ هَؤُلَاءِ الَّذِينَ أَدِينُ اللَّهَ بِوَلَايَتِهِمْ. فَقَالَ: «إِذَنْ وَ اللَّهِ تَدِينَ اللَّهَ بِالدِّينِ الَّذِي لَا يَقْبَلُ مِنَ الْعِبَادِ غَيْرَهُ.» قُلْتُ: وَ رُبَّمَا طُفْتُ عَنْ أُمِّكَ فَاطِمَةَ علیهاالسلام وَ رُبَّمَا لَمْ أَطُفْ. فَقَالَ: «اسْتَكْثِرْ مِنْ هَذَا، فَإِنَّهُ أَفْضَلُ مَا أَنْتَ عَامِلُهُ إِنْ شَاءَ اللَّهُ.» (الکافی، ج۴، ص۳۱۴) lترجمهl 👇🏻👇🏻
▫️موسى بن قاسم گويد: به امام جواد عليه السّلام گفتم: مى‌خواستم به نيابت از شما و از پدر بزرگوارتان امام رضا عليه السّلام طواف انجام دهم، مردم گفتند: اوصيا نيازى به طواف ندارند. [آيا درست است‌؟] فرمود: بلكه هرچند كه ممكن باشد به نيابت از اوصيا طواف كن كه نيابت از اوصيا جايز است. سه سال بعد به امام جواد عليه السّلام گفتم: من پيش‌تر از شما اجازه گرفتم كه به نيابت از شما و نيابت از پدر بزرگوارتان طواف كنم، شما اجازه داديد و من مدّت‌ها طواف كردم. بعد، فكرى در خاطرم گذشت كه به آن عمل كردم. امام جواد عليه السّلام فرمود: چه فكرى‌؟ عرض كردم: يك روز به نيابت از رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله طواف كردم. حضرتش بلافاصله سه مرتبه فرمود: صلوات خدا بر رسول خدا نثار باد. عرض كردم: روز دوم به نيابت از امير مؤمنان على عليه السّلام طواف كردم، روز سوم، به نيابت از امام حسن مجتبى عليه السّلام، روز چهارم به نيابت از سيّد الشهداء عليه السّلام، روز پنجم به نيابت از امام سجّاد عليه السّلام، روز ششم به نيابت از امام باقر عليه السّلام، روز هفتم به نيابت از امام صادق عليه السّلام، روز هشتم به نيابت از جدّ بزرگوارت امام كاظم عليه السّلام، روز نهم به نيابت از پدر بزرگوارت امام رضا عليه السّلام، و روز دهم به نيابت از شما اى سرور من! اين اوصيا همان رهبرانى هستند كه من با ولايت آنان خدا را بندگى مى‌كنم. امام جواد عليه السّلام فرمود: به خدا سوگند در اين صورت خدا را با دين و آيينى بندگى مى‌كنى كه خداوند، غير آن را از بندگان نمى‌پذيرد. گفتم: گاهى به نيابت از مادر بزرگوارت فاطمه عليها السّلام طواف مى‌كنم و گاهى طواف نمى‌كنم. فرمود: هرچه بيشتر به نيابت از مادرم فاطمه عليها السّلام طواف كن كه بهترين اعمالى است كه انجام مى‌دهى، ان شاء اللّه. (ترجمه «فروع کافی»)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
14020906.mp3
25.9M
◾️ حجة الاسلام و المسلمین استاد اميری‌وحید (زیدَعزُّه) 🏴 مجلس شهادت حضرت زهراء سلام الله علیها (فاطمیه اول) ▫️تاریخ: ۱۴۰۲/۰۹/۰۶ ▫️جلسه دوم 👈🏻اهمیت اهل‌بیت علیهم السلام ـ----------------------------------- 🔻سرخط مطالب: ▫️اهمیت معرفت اهل‌بیت علیهم السلام، خصوصا زهرا سلام الله علیها ▫️جایگاه حضرت زهرا نزد پروردگار عالم ▫️خداوند متعال، متولی سرپرستی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها ▫️صفات حمیده، ذیل صفت معرفت
🔻احادیث و روایات: 🏷 قال اَلنَّبِيُّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ لِعَلِيٍّ: «لَوْ أَنَّ اَلْبَحْرَ مِدَادٌ وَ اَلْغِيَاضَ أَقْلاَمٌ وَ اَلْإِنْسَ كُتَّابٌ وَ اَلْجِنَّ حُسَّابٌ مَا أَحْصَوْا فَضَائِلَكَ يَا أَبَا اَلْحَسَنِ.» ▫️اگر دریا مرکب و درختان قلم شوند و انسان‌ها نویسنده و جنّیان حساب‌کننده گردند، نمی‌توانند فضائل تو را به شمار درآورند، یا اباالحسن. (بحارالانوار، ج۴۰، ص۷۵) 🔅🔅🔅 🏷 قال اَلنَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: «...كَانَتِ اَلْمَلاَئِكَةُ تُسَبِّحُ اَللَّهَ وَ تُقَدِّسُهُ؛ فَقَالَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ: وَ عِزَّتِي وَ جَلاَلِي، لَأَجْعَلَنَّ ثَوَابَ تَسْبِيحِكُمْ وَ تَقْدِيسِكُمْ إِلَى يَوْمِ اَلْقِيَامَةِ لِمُحِبِّي هَذِهِ اَلْمَرْأَةِ وَ أَبِيهَا وَ بَعْلِهَا وَ بَنِيهَا ...» ▫️ملائکه تسبیح و تقدیس الهی می‌نمودند، که خداوند عزّ و جلّ فرمود: به عزت و جلالم قسم حتما ثواب تسبیح و تقدیس شما تا روز قیامت را برای دوست‌داران این زن و پدرش و همسر و فرزندانش قرار می‌دهم. (ارشاد القلوب، ج۲، ص۴۰۳) 🔅🔅🔅 🏷 قال باقر العلوم علیه‌السلام: «و لقد كانت عليها السّلام مفروضة الطاعة على جميع من خلق اللّه من الجنّ و الإنس و الطير و الوحش و الأنبياء و الملائكة.» ▫️و قطعا اطاعت حضرت فاطمه سلام الله علیها بر هر آن چه خداوند خلق کرده، شامل جن و انسان و پرنده و وحوش و پیامبران و فرشتگان، فرض و واجب بود. (عوالم العلوم، ج۱۱،ص۸۳۳) 🔅🔅🔅 🏷 رُوِيَ عَنِ اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ أَنَّهُ قَالَ: «لِأَخِي عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ فَضَائِلُ لاَ تُحْصَى كَثْرَةً؛ فَمَنْ ذَكَرَ فَضِيلَةً مِنْ فَضَائِلِهِ مُقِرّاً بِهَا غَفَرَ اَللَّهُ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ وَ مَا تَأَخَّرَ؛ وَ مَنْ كَتَبَ فَضِيلَةً مِنْ فَضَائِلِهِ لَمْ تَزَلِ اَلْمَلاَئِكَةُ تَسْتَغْفِرُ لَهُ مَا بَقِيَ لِذَلِكَ اَلْكِتَابَةِ رَسْمٌ؛ وَ مَنِ اِسْتَمَعَ إِلَى فَضِيلَةٍ مِنْ فَضَائِلِهِ غُفِرَتْ لَهُ ذُنُوبُهُ اَلَّتِي اِكْتَسَبَهَا بِالسَّمَاعِ؛ وَ مَنْ نَظَرَ إِلَى فَضِيلَةٍ مِنْ فَضَائِلِهِ غُفِرَتْ لَهُ ذُنُوبُهُ اَلَّتِي اِكْتَسَبَهَا بِالنَّظَرِ.» ▫️برای برادرم علی بن ابی‌طالب فضائلی است که قابل شمارش نیست؛ پس هرکس فضیلتی از فضائل او را نقل کند(یا به‌یادآورد)، در حالی که به آن اقرار دارد، خداوند همه گناهان گذشته و آینده او را می‌بخشاید. و هرکس فضیلتی از فضائل او را بنویسد، فرشتگان تا زمانی که برای آن نوشته اثری باقی است، دائما برای نویسنده طلب مغفرت می‌کنند. و هرکس به فضیلتی از فضائل او گوش فرا دهد، گناهانی که از راه شنیدن مرتکب شده بخشوده می‌شود؛ و هرکس به فضیلتی از فضائل او نگاه کند، گناهانی که از راه نگاه مرتکب شده بخشوده می‌گردد. (ارشاد القلوب، ج۲، ص۲۰۹) 🔅🔅🔅 🏷 قال امیرالمومنین علیه السلام: «‌... فَإِنَّ اَللِّسَانَ كَلْبٌ عَقُورٌ فَإِنْ أَنْتَ خَلَّيْتَهُ عَقَرَ وَ رُبَّ كَلِمَةٍ سَلَبَتْ نِعْمَةً... .» ▫️همانا زبان، سگی گازگیرنده است که اگر رهایش کنی گاز می‌گیرد؛ و بسا کلمه‌ای که نعمتی را سلب کند. (من لا یحضره الفقیه، ج۴، ص۳۸۴)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وای مادر...! ◾️لحظاتی از ذکر توسل به محضر امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف و روضه حضرت زهرا سلام الله علیها توسط استاد امیری وحید زیدعزه (از شاگردان آیت الله بهجت ره و آیت الله بهاءالدینی و شیخ عبدالکریم حامد ره) در مجلس مورخه ۲۱ آذر۱۴۰۰ در شهرک مهدیه طلاب قم. 💐به پیشگاه ملکوتی صديقه طاهره زهرا صلوات الله و سلامه علیها صلواتی هدیه بفرمائيد. @ostadamirivahid @salavatnameh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
14020907.mp3
26.82M
◾️ حجة الاسلام و المسلمین استاد اميری‌وحید (زیدَعزُّه) 🏴 مجلس شهادت حضرت زهراء سلام الله علیها (فاطمیه اول) ▫️تاریخ: ۱۴۰۲/۰۹/۰۷ ▫️جلسه سوم 👈🏻 زهراء سلام الله علیها ـ----------------------------------- 🔻سرخط مطالب: ▫️فضایل خارجیه الـٰهیه: - فضائل مطلقه - فضائل در عالم ملکوت - فضائل در عالم دنیا - فضائل در آخرت ▫️جمال حضرت زهرا سلام الله علیها در فردوس اعلی 👈🏻 «تا دل منور نشود نمی تواند نور الهی را درک کند. باید دل را از غیر خدا خالی کرد.»
🏷 قال جعفر الصّادق علیه السلام في قوله تعالى: «فَتَلَقَّى آدَمُ مِنْ رَبِّهِ كَلِماتٍ‌»: «كان آدم و حوّاء جالسَين، فجاءهما جبرئيل و أتى بهما إلى قصر من ذهب و فضّة، شُرُفاتُه من زمرّد أخضر، فيه سَرير من ياقوتة حمراء و على السرير قُبّة من نور، فيه صورة، على رأسها تاج و في اُذُنَيها قُرْطانِ من لؤلؤ و في عُنُقها طوق من نور. فتعجّبوا من نورها حتّى أنّ آدم نسي حُسن حوّاء، فقال: ما هذه الصورة؟! قال: فاطمة و التّاج أبوها و الطوق زوجها و القُرطان الحسن و الحسين. فرفع آدم رأسه إلى القبّة، فوجد خمسة أسماء مكتوبة من نور: أنا المحمود و هذا محمّد، و أنا الأعلى و هذا عليّ، و أنا الفاطر و هذه فاطمة، و أنا المحسن و هذا الحسن، و منّي الإحسان و هذا الحسين. فقال جبرئيل: يا آدم احفظ هذه الأسماء، فانّك تحتاج إليها. فلمّا هبط آدم بَكىٰ ثلاثمائة عام، ثمّ دعا بهذه الأسماء و قال: يا ربّ بحقّ محمّد و عليّ و فاطمة و الحسن و الحسين، يا محمود، يا أعلى، يا فاطر، يا محسن، اغفر لي و تقبّل توبتي. فاُوحِىَ إليه: يا آدم لو سألتني في جميع ذرّيّتك لغَفرتُ لهم. ▫️امام جعفر صادق علیه السلام در بیان قول خداوند متعال: «فَتَلَقَّى آدَمُ مِنْ رَبِّهِ كَلِماتٍ‌» فرمود: آدم و حواء نشسته بودند که جبرئیل نزد آنان آمد و آن دو را به قصری از جنس طلا و نقره برد، ایوان‌های آن از زمرّد سبز، در آن تختی ازیاقوت سرخ بود و بر آن تخت، گنبدی از نور که درآن چهره‌ای بود که بر سرش تاجی و در گوش‌هایش گوشواره‌هایی از مروارید و در گردنش گردن‌بندی از نور بود. آنان از نورش تعجب کردند، تا حدی که آدم نیکویی حواء را فراموش کرد، پس گفت: این جمال، چیست؟! جبرئیل گفت: او فاطمه است و آن تاج پدرش است و آن گردن‌بند همسرش و آن دو گوشواره حسن و حسین. آن گاه آدم سرش را به سمت گنبد بلند کرد، پس پنج نام نوشته‌شده از نور دید: من محمود هستم و این محمد، و من اعلی هستم و این علی، و من فاطر هستم و این فاطمه، و من محسن هستم و این حسن، و احسان از جانب من است و این حسین. پس جبرئیل گفت: ای آدم این نام‌ها را به یاد داشته باش که به آن نیازمند می‌شوی. زمانی که آدم هبوط کرد، سیصد سال گریست، سپس خداوند را به این نام‌ها خواند و گفت: پروردگارا ! به حق محمد و علی و فاطمه و حسن و حسین، ای محمود و ای اعلی و ای فاطر و ای محسن، بر من ببخشای و توبه من را بپذیر. پس بر او وحی شد: ای آدم، اگر از من در باره همه ذریّه‌ات هم طلب می‌کردی، همه را می‌بخشودم. (احقاق الحق و ازهاق الباطل(قاضی نورالله تستری، م ۱۰۱۹ق)، ج۹، ص۲۶۰)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
14020913.mp3
35.79M
◾️ حجة الاسلام و المسلمین استاد اميری‌وحید (زیدَعزُّه) ▫️تاریخ: ۱۴۰۲/۰۹/۱۳ 👈🏻 - توجه به معنوی - راه کار علاج ـ----------------------------------- 🔻سرخط مطالب: ▫️توجه به رشد و پیشرفت معنوی و عادی نشدن این مطالب و مجالس ▫️مراتب کسب سنخیت با اهل‌بیت علیهم السلام: - ترک عمل خلاف و صفات مذموم - ترک فکر خلاف و صفات مذموم - انزجار نسبت اعمال خلاف و صفات مذموم ▫️مراحل غضب: ۱. مجادله ۲. عصبانیت ۳. لجاجت ۴. غضب ۵. غیض ۶. خشم ۷. خشونت ▫️راه‌کار ترک غضب: ۱. ترک مقدمات غضب ۲. جریمه مادی و معنوی ۳. توجه به خطرات و عواقب بیرونی غضب ۴. توجه به مضرات درونی غضب ۵. خود را به حلم زدن (حلیمانه و صبورانه برخورد کردن) ۶. مجالست با نیکان و ابرار ۷. تقویت اراده و مراقبه ▫️ارجاع 👈🏻 نواهی، عواقب، خبائث
🔻احادیث و روایات: 🏷 قالَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ: «اَلْمُتَعَبِّدُ عَلَى غَيْرِ فِقْهٍ كَحِمَارِ اَلطَّاحُونَةِ، يَدُورُ وَ لاَ يَبْرَحُ؛ وَ رَكْعَتَانِ مِنْ عَالِمٍ خَيْرٌ مِنْ سَبْعِينَ رَكْعَةً مِنْ جَاهِلٍ، لِأَنَّ اَلْعَالِمَ تَأْتِيهِ اَلْفِتْنَةُ فَيَخْرُجُ مِنْهَا بِعِلْمِهِ وَ تَأْتِي اَلْجَاهِلَ فَيَنْسِفُهُ نَسْفاً؛ وَ قَلِيلُ اَلْعَمَلِ مَعَ كَثِيرِ اَلْعِلْمِ خَيْرٌ مِنْ كَثِيرِ اَلْعَمَلِ مَعَ قَلِيلِ اَلْعِلْمِ وَ اَلشَّكِّ وَ اَلشُّبْهَةِ.» ▫️عبادت کننده بدون فقه [و آگاهی عمیق از دین] مانند چهارپای آسیاب است، می‌چرخد و همیشه چنین است؛ و دو رکعتِ عالِم بهتر است از هفتاد رکعت جاهل، زیرا فتنه به عالِم روی می‌آورد و عالم بواسطه علمش از آن خارج می‌شود، ولی به جاهل روی می‌آورد و او را ریشه‌کن می‌کند؛ و عمل کم همراه با علم بسیار، بهتر است از عمل بسیار همراه با علم کم و شک و شبهه. (الاختصاص، ج۱، ص۲۴۵) 🔅🔅🔅 🏷 قال الصادق علیه‌السلام: «إنَّ لأهلِ الجنةِ أربعَ علاماتٍ: ...» (👈🏻 ادامه، حدیث چهارم) 🔅🔅🔅 🏷 قال النبي صلی الله علیه و آله: «الدنيا ساعةٌ ...» (👈🏻 ادامه، حدیث ششم) 🔅🔅🔅 🏷 قال امیرالمؤمنین علیه السلام: «إِنْ لَمْ تَكُنْ حَلِيماً فَتَحَلَّمْ، فَإِنَّهُ قَلَّ مَنْ تَشَبَّهَ بِقَوْمٍ إِلاَّ أَوْشَكَ أَنْ يَكُونَ مِنْهُمْ.» ▫️اگر حلیم نیستی، خود را حلیم نشان بده؛ چرا که کم پیش می‌آید کسی خود را به گروهی شبیه کند، مگر آن که نزدیک باشد که از آنان گردد. (نهج البلاغة، حکمت۲۰۷)