eitaa logo
نسیم رحمت الهی
1.6هزار دنبال‌کننده
804 عکس
57 ویدیو
5 فایل
نشر عمومی بیانات استاد شیخ مرتضی امیری وحید دام ظله
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻احادیث و روایات: 🏷 قالَ اَلصَّادِقُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ: «قَالَ اَلنَّبِيُّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: «اَلصَّوْمُ جُنَّةٌ مِنْ آفَاتِ اَلدُّنْيَا وَ حِجَابٌ مِنْ عَذَابِ اَلْآخِرَةِ». فَإِذَا صُمْتَ فَانْوِ بِصَوْمِكَ: [۱-] كَفَّ اَلنَّفْسِ عَنِ اَلشَّهَوَاتِ [۲-] وَ قَطْعَ اَلْهِمَّةِ عَنْ خُطُوَاتِ اَلشَّيْطَانِ، وَ أَنْزِلْ نَفْسَكَ مَنْزِلَةَ اَلْمَرْضَى لاَ تَشْتَهِي طَعَاماً وَ لاَ شَرَاباً وَ تَوَقَّعْ فِي كُلِّ لَحْظَةٍ شِفَاكَ مِنْ مَرَضِ اَلذُّنُوبِ، وَ طَهِّرْ بَاطِنَكَ مِنْ كُلِّ كَذِبٍ وَ كَدِرٍ وَ غَفْلَةٍ وَ ظُلْمَةٍ يَقْطَعُكَ عَنْ مَعْنَى اَلْإِخْلاَصِ لِوَجْهِ اَللَّهِ تَعَالَى. ... وَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: «قَالَ تَعَالَى: اَلصَّوْمُ لِي وَ أَنَا أَجْزِي بِهِ». وَ اَلصَّوْمُ يُمِيتُ مُرَادَ اَلنَّفْسِ وَ شَهْوَةَ اَلطَّبْعِ، وَ فِيهِ: صَفَاءُ اَلْقَلْبِ وَ طَهَارَةُ اَلْجَوَارِحِ وَ عِمَارَةُ اَلظَّاهِرِ وَ اَلْبَاطِنِ وَ اَلشُّكْرُ عَلَى اَلنِّعَمِ وَ اَلْإِحْسَانُ إِلَى اَلْفُقَرَاءِ وَ زِيَادَةُ اَلتَّضَرُّعِ وَ اَلْخُشُوعِ وَ اَلْبُكَاءِ وَ حَبْلُ اَلاِلْتِجَاءِ إِلَى اَللَّهِ تَعَالَى وَ سَبَبُ اِنْكِسَارِ اَلْهِمَّةِ وَ تَخْفِيفِ اَلسَّيِّئَاتِ وَ تَضْعِيفِ اَلْحَسَنَاتِ؛ وَ فِيهِ مِنَ اَلْفَوَائِدِ مَا لاَ يُحْصَى وَ كَفَى بِمَا ذَكَرْنَاهُ مِنْهُ لِمَنْ عَقَلَهُ وَ وُفِّقَ لاِسْتِعْمَالِهِ، إِنْ شَاءَ اَللَّهُ تَعَالَى. ▫️امام صادق علیه‌السلام فرمود: پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند: «روزه سپری است در برابر آفات دنیا و پوششی است در برابر عذاب آخرت» پس هرگاه روزه گرفتی، همراه با روزه، بازداشتن نفس از خواسته‌های نفسانی و بریدن اراده از گام‌های شیطان را نیت کن؛ و خود را به منزله بیمارها -که میل غذا و نوشیدنی ندارند- بدان، و در هر لحظه انتظار شفایت از بیماری گناهان را داشته باش. و باطنت را پاک گردان از هر دروغ و کدورت و غفلت و تاریکی، که تو را از هدف اخلاص برای خداوند متعال جدا می‌کند. ... و فرستاده خداوند صلی الله علیه و آله فرمود: «خداوند متعال فرمود: روزه متعلق به من است و من در ازای آن پاداش می‌دهم». و روزه هوای نفس و خواسته‌های طبع [حیوانی] را می‌میراند؛ و در آن [این آثار] هست: صفای قلب و طهارت اعضا و آبادی ظاهر و باطن و شکر بر نعمت‌ها و نیکی به فقرا و افزایش تضرع و خشوع و گریه و ریسمان پناهندگی به خداوند متعال و سبب شکستن اراده [خطاکاری] و سبک کردن گناهان و چندبرابر شدن حسنات؛ و در آن فایده‌هایی هست که قابل شمارش نیست و همین مواردی که از آن فوائد ذکر کردیم کافی است برای آن کسی که در آن اندیشه کند و در به‌کارگیری آن موفق باشد، اگر خدا بخواهد. 📖 مصباح الشریعة، ج۱، ص۱۳۵ 👉🏻 @ostadamirivahid l ادامه👇🏻l
🏷 قال امیرالمؤمنین علیه السلام: «مَنْ كَانَتْ هِمَّتُهُ مَا يَدْخُلُ بَطْنَهُ كَانَتْ قِيمَتُهُ مَا يَخْرُجُ مِنْهُ.» ▫️كسى كه همتش به خوراك ورودى شكمش باشد، ارزشش نيز همان است كه از آن خارج شود. 📖 غررالحکم، ج۱ ،ص ۶۴۱ ؛ رسولی محلاتی 🔅🔅🔅 🏷 قالَ رَسولُ اللهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : «مَنْ أَكَلَ مَا يَشْتَهِي وَ لَبِسَ مَا يَشْتَهِي وَ رَكِبَ مَا يَشْتَهِي لَمْ يَنْظُرِ اَللَّهُ إِلَيْهِ حَتَّى يَنْزِعَ أَوْ يَتْرُكَ.» ▫️كسى كه هر چه هوس كند بخورد و هر آنچه دوست داشت بپوشد و هر مركبى كه دلخواهش بود سوار شود، خداوند به او نظر رحمتى نخواهد كرد تا اينكه (لباس را) بر كند يا (هوى و هوس را) ترك گويد. 📖 تحف العقول، ج۱، ص۳۸ ؛ جعفری 🔅🔅🔅 🏷 فيمَا أَوْصَى بِهِ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ اِبْنَهُ: «يَا بُنَيَّ، إِنَّ مِنَ اَلْبَلاَءِ اَلْفَاقَةَ، وَ أَشَدُّ مِنْ ذَلِكَ مَرَضُ اَلْبَدَنِ، وَ أَشَدُّ مِنْ ذَلِكَ مَرَضُ اَلْقَلْبِ؛ وَ إِنَّ مِنَ اَلنِّعَمِ سَعَةَ اَلْمَالِ، وَ أَفْضَلُ مِنْ ذَلِكَ صِحَّةُ اَلْبَدَنِ، وَ أَفْضَلُ مِنْ ذَلِكَ تَقْوَى اَلْقُلُوبِ.» ▫️در ضمن سفارش‌ها و تذكراتى كه على عليه السّلام به فرزندش امام مجتبى دارد، آمده است: فرزندم، از جملۀ گرفتاري‌ها بى‌چيزى و تهی‌دستى است، و سخت‌تر از آن بيمارى تن است، و سخت‌تر از آن بيمارى دل است؛ و از جملۀ نعمت‌هاى(با ارزش) داشتن ثروت است، و بهتر از دارائى تندرستى است، و با ارزش‌تر از آن پرهيزگارى قلب و دل‌ها است. 📖 بحار الانوار، ج۶۷، ج۵۱ ؛ موسوی همدانی 👉🏻 @ostadamirivahid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅ درس اخلاق و منبر مهدوی سخنران: 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین استاد امیری وحید 🗓 زمان: جمعه ۱۸ اسفند ماه بعد از نماز عشا‌‌ء 🕌 مکان: مسجد امام حسن عسکری علیه السلام پردیسان 🌺روابط عمومی مسجد امام حسن عسکری علیه السلام پردیسان🌺 🕌@emameaskarimasjed
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
14021218.01.mp3
33.85M
🔸 حجة الاسلام و المسلمین استاد اميری‌وحید (زیدَعزُّه) ▫️تاریخ: ۱۴۰۲/۱۲/۱۸ 👈🏻 «رهايي از انانيت و وصول به مقام عبوديت؛ در آستانه ماه مبارك رمضان» ـ----------------------------------- 🔻سرخط مطالب: ▫️روایتی در خصوص حضرت صاحب الامر علیه السلام و منتظران ایشان ▫️ضرورت توبه واقعی، پیش از ورود به ماه مبارک ▫️برخی مصادیق «انانیت» ▫️مراحل رهایی از «انانیت»: ۱- (و اهمیت « » در این مرحله) ۲- ۳- ▫️سطوح خودسازی: ۱- سیره (اخلاق و رفتار اجتماعی) ۲- سیرت (اخلاق فردی و ارتباط با خداوند) ۳- سریره (فضائل و رذائل درونی) ▫️وصول به مقام عبودیت؛ ثمره رهایی از انانیت 👉🏻 @ostadamirivahid
🔻احادیث و روایات: 🏷 عنْ يُونُسَ بْنِ عَبْدِ اَلرَّحْمَنِ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ عَلَيْهِمَا السَّلاَمُ، فَقُلْتُ لَهُ: يَا اِبْنَ رَسُولِ اَللَّهِ، أَنْتَ اَلْقَائِمُ بِالْحَقِّ؟ فَقَالَ: «أَنَا اَلْقَائِمُ بِالْحَقِّ وَ لَكِنَّ اَلْقَائِمَ اَلَّذِي يُطَهِّرُ اَلْأَرْضَ مِنْ أَعْدَاءِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ يَمْلَؤُهَا عَدْلاً كَمَا مُلِئَتْ جَوْراً وَ ظُلْماً هُوَ اَلْخَامِسُ مِنْ وُلْدِي، لَهُ غَيْبَةٌ يَطُولُ أَمَدُهَا خَوْفاً عَلَى نَفْسِهِ، يَرْتَدُّ فِيهَا أَقْوَامٌ وَ يَثْبُتُ فِيهَا آخَرُونَ.» ثُمَّ قَالَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ: «طُوبَى لِشِيعَتِنَا اَلْمُتَمَسِّكِينَ بِحَبْلِنَا فِي غَيْبَةِ قَائِمِنَا، اَلثَّابِتِينَ عَلَى مُوَالاَتِنَا وَ اَلْبَرَاءَةِ مِنْ أَعْدَائِنَا؛ أُولَئِكَ مِنَّا وَ نَحْنُ مِنْهُمْ؛ قَدْ رَضُوا بِنَا أَئِمَّةً وَ رَضِينَا بِهِمْ شِيعَةً؛ فَطُوبَى لَهُمْ ثُمَّ طُوبَى لَهُمْ وَ هُمْ وَ اَللَّهِ مَعَنَا فِي دَرَجَاتِنَا يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ.» ▫️يونس بن عبد الرحمن گويد: شرف‌ياب حضور امام هفتم موسى بن جعفر عليه السلام شدم و به او عرض كردم: يا ابن رسول اللّٰه، تو قائم بالحق می‌باشى‌؟ فرمود: من هم قائم بالحق هستم، ولى آن قائمى كه زمين را از دشمنان خداى عز و جل پاك كند و آن را پر از عدالت نمايد چنانچه پر از جور و ستم شده است، پنجمين فرزند من باشد؛ براى او غيبتى است طولانى، چون بر جان خود می‌ترسد؛ مردمى در اين مدت برگردند و مردمى در آن ثابت بمانند. سپس فرمود: خوشا بر شيعيان ما كه به رشته ولايت ما چسبيده‌اند در غيبت قائم ما، و بر دوستى ما برجا هستند و از دشمنان ما بيزارند؛ آنان از مايند و ما از آنهائيم؛ به تحقيق ما را به امامت پسنديده‌اند و ما هم آنها را بشيعه بودن پسنديديم؛ خوشا بر آن‌ها و خوشا بر آنها ايشان به خدا در روز قيامت هم‌درجه ما باشند. 📖 کمال الدین، ج۲، ص۳۶۱ ؛ کمره‌ای 💬 (این روایت را مرحوم فیض کاشانی (۱۰۹۱هـ) در کتاب شریف الوافی (ج۲، ص۴۴۲)، به نقل از کتاب کشف‌الغمة (الإربلی، ۶۹۲هـ)، به حضرت امام علی‌بن‌الحسین علیهماالسلام منتسب کرده است، لکن در آن کتاب، از حضرت امام موسی‌بن‌جعفر علیهماالسلام نقل شده است. در بالا، روایت از منبع قدیمی‌تر (کمال‌الدین، شیخ صدوق، ۳۸۱هـ) نقل گردید.) 👉🏻 @ostadamirivahid l ادامه👇🏻l
🏷 قَالَ اَلصَّادِقُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ: «حُرُوفُ اَلْعَبْدِ ثَلاَثَةٌ: «ع, ب, د»؛ فَالْعَيْنُ عِلْمُهُ بِاللَّهِ وَ اَلْبَاءُ بَوْنُهُ عَمَّنْ سِوَاهُ وَ اَلدَّالُ دُنُوُّهُ مِنَ اَللَّهِ تَعَالَى بِلاَ كَيْفٍ وَ لاَ حِجَابٍ.» ▫️حروف «عبد» سه تا است: ع، ب، د؛ پس «عین» [اشاره دارد به] علم بنده به خداوند متعال؛ و «باء» [اشاره دارد به] بینونت و جدایی بنده از غیر او؛ و «دال» دُنُوّ و نزدیک بودن بنده به خداوند متعال است، بدون آن که کیفیت و مانعی داشته باشد. 📖 مصباح الشریعة، ج۱، ص۷ 🔅🔅🔅 🏷 عن امیرالمؤمنین علیه‌السلام: «القلوب أربعة: صدر و قلب و فؤاد و لبّ؛ - فالصدر موضع الإسلام: «أَ فَمَنْ شَرَحَ اللَّهُ صَدْرَهُ لِلْإِسْلامِ‌ ...»؛ - و القلب موضع الإيمان: «أُولئِكَ كَتَبَ فِي قُلُوبِهِمُ الْإِيمانَ‌»؛ - و الفؤاد موضع المعرفة: «ما كَذَبَ الْفُؤادُ ما رَأى‌» - و اللبّ موضع الذّكر: «وَ لِيَذَّكَّرَ أُولُوا الْأَلْبابِ‌».» ▫️دل‌ها چهار سطح‌اند: صدر و قلب و فؤاد و لبّ؛ - پس «صدر» جایگاه اسلام است: «آيا كسى كه خدا سينه اش را پذيراى اسلام كرد ...» (المیزان)؛ - و «قلب» جایگاه ایمان است: «اينانند كه خدا ايمان را در دل‌هايشان ثابت و پايدار كرده» (انصاریان)؛ - و «فؤاد» جایگاه معرفت است: «قلب (پاك او) در آنچه ديد هرگز دروغ نگفت» (مکارم)؛ - و «لبّ» جایگاه ذکر است: «و تا خردمندان، متذكّر [حقايق و معارف الهيّه] شوند» (انصاریان). 📖 تحرير المواعظ العددية، ص۳۴۲ 👉🏻 @ostadamirivahid l ادامه👇🏻l
🏷 مختصر بصائر الدرجات عن يونس بن ظبيان: دَخَلتُ عَلَى الصّادِقِ جَعفَرِ بن مُحَمّدٍ عليه السلام ... فَقالَ : «إِنَّما أُولُو الأَلبابِ الَّذينَ عَمِلوا بِالفِكرَةِ حَتّى وَرِثوا مِنهُ حُبَّ اللّهِ؛ فَإنَّ حُبَّ اللّه ِ إِذا وَرِثَهُ القَلبُ استَضاءَ و أَسرَعَ إِلَيهِ اللُّطفُ؛ فَإِذا نَزَلَ مَنزِلَةَ اللُّطفِ صارَ مِن أَهلِ الفَوائِدِ، [فَإِذا صارَ مِن أهلِ الفَوائِدِ] تَكَلَّمَ بِالحِكمَةِ؛ فَإِذا تَكَلَّمَ بِالحِكمَةِ صارَ صاحِبَ فِطنَةٍ؛ فَإِذا نَزَلَ مَنزِلَةَ الفِطنَةِ عَمِلَ بِها فِي القُدرَةِ؛ فَإِذا عَمِلَ بِها فِي القُدرَةِ عَرَفَ الأَطباقَ السَّبعَةَ؛ فَإِذا بَلَغَ إِلى هذِهِ المَنزِلَةِ صارَ يَتَقَلَّبُ فِكرُهُ بِلُطفٍ و حِكمَةٍ و بَيانٍ؛ فَإِذا بَلَغَ هذِهِ المَنزِلَةَ جَعَلَ شَهوَتَهُ و مَحَبَّتَهُ في خالِقِهِ؛ فَإِذا فَعَلَ ذلِكَ نَزَلَ المَنزِلَةَ الكُبرى، فَعايَنَ رَبَّهُ في قَلبِهِ و وَرِثَ الحِكمَةَ بِغَيرِ ما وَرِثَهُ الحُكَماءُ و وَرِثَ العِلمَ بِغَيرِ ما وَرِثَهُ العُلَماءُ و وَرِثَ الصِّدقَ بِغَيرِ ما وَرِثَهُ الصِّدِّيقونَ. إِنَّ الحُكَماءَ وَرِثُوا الحِكمَةَ بِالصَّمتِ و إِنَّ العُلَماءَ وَرِثُوا العِلمَ بِالطَّلَبِ و إِنَّ الصِّدِّيقينَ وَرِثُوا الصِّدقَ بِالخُشوعِ و طُولِ العِبادَةِ. فَمَن أَخَذَ بِهذِهِ الصِّفَةِ إِمّا أن يُسفَلَ أو يُرفَعَ؛ و أَكثَرُهُم يُسفلُ و لا يُرفعُ إِذا لَم يَرعَ حَقَّ اللّه ِ و لَم يَعمَل بِما أَمَرَ بِهِ، فَهذِهِ مَنزِلَةُ مَن لَم يَعرِفهُ حَقَّ مَعرِفَتِهِ، و لَم يُحِبَّهُ حَقَّ مَحَبَّتِهِ، فَلا تَغُرَّنَّكَ صَلاتُهُم و صِيامُهُم و رِواياتُهُم و كَلامُهُم و عُلومُهُم؛ فَإِنَّهُم حُمُرٌ مُستَنفِرَةٌ.» ثُمَّ قالَ: «يا يونُسُ، إِذا أَرَدتَ العِلمَ الصَّحيحَ فَعِندَنا أَهلَ البَيتِ؛ فَإِنّا وَرِثناهُ، و أُوتينا شَرعَ الحِكمَةِ و فَصلَ الخِطابِ.» 📖 دانشنامه میزان الحکمة، ج۴، ص۴۹۴ 👉🏻 @ostadamirivahid l👇🏻ترجمهl
▫️صاحبان عقل و خردمندان آنانى هستند كه اعمال و كردار آنها بر پايه فكر و انديشه است (هميشه در تفكرند) تا در نتيجه تفكر به محبت و دوستى خدا می‌رسند و وقتى دل از محبت الهى بهره‌مند شد و با نور محبت روشن گشت صفا و لطفى بزودى در او يافت مى‌شود؛ و وقتى دل لطيف شد و آمادگى پيدا كرد فوائد و بهره‌هائى نصيبش خواهد شد و هنگامى كه از بهره‌مندان شد سخنان حكيمانه بر زبانش جارى مى‌شود؛ و وقتى سخنان حكمت آميز گفت داراى فطانت و فراست خواهد شد و چون به اين مرتبه رسيد در اعمال و كارهايش از قدرت و نيروى الهى امداد می‌گيرد؛ و چون بهره‌مند از قدرت شد احاطه علمى به آسمان‌ها پيدا می‌كند؛ و هنگامى كه به چنين منزلت و مقامى نائل شد مرتب در افكار خويش غوطه‌ور است، با لطف مخصوص و حكمت و بينش و روشنى؛ و چون به اين مقام رسيد تمام خواست و ميل باطنى و محبت و دوستى خود را فقط‍‌ در راه خالق و آفريدگار خود قرار می‌دهد؛ و چون چنين كرد به مقام بسيار بزرگى نائل شده است و در درون دلش خدا را مى‌بيند و حكمت و دانش را بدست مى‌آورد نه از آن راهى كه حكماء و فلاسفه بدست مى‌آورد [بلكه حكمت و فهم به باطنش افاضه مى‌شود] و علوم و اطلاعات كسب می‌كند نه از طريق تعليم و تعلّم ظاهرى كه علماء و دانشمندان كسب علوم می‌نمايند و داراى حالت صدق و اخلاص مى‌شود نه از آن راهى كه صديقين و عبادت‌كنندگان می‌روند؛ چون حكماء و فلاسفه از طريق سكوت و گوش فراوان و پر حرفى نكردن حكمت را بدست مى‌آورند و دانشمندان و علماء با تحصيل و كوشش و جديت داراى علم و دانش می‌شوند و صديقين و راستان از راه خشوع و خضوع و عبادت‌هاى طولانى به مرتبه صدق و راستى می‌خواهند برسند. و كسى كه از اين راه‌ها طى مسير نموده و راه خود را بپيمايد [به مقصد رسيدنش قطعى و صد در صد نيست، بلكه] دو احتمال دارد: يا اينكه انحطاط‍‌ و تنزّل روحى پيدا می‌كند و بطرف سقوط‍‌ مى‌رود، يا اينكه قوس صعودى را گرفته و مقام و مراتب بلند انسانيت را طى می‌كند؛ البته اكثرا از ارتقاء و بالا رفتن باز مى‌مانند و قوس نزولى را می‌گيرند، چون حق الهى و وظيفه خود را مراعات ننموده و فرمان خدا را آن طورى كه بايد انجام نمی‌دهند، و اين چنين است حالت كسى كه نشناسد خدا را آن طورى كه لازم است و محبت واقعى و دوستى كامل با خدا ندارد. اين عبادتها و نمازها و روزه‌هاى آنها و نقل حديث و روايات و علم و دانش آن‌ها تو را فريب ندهد كه آنان خران رمنده و گريزانند. آنگاه فرمود: ای یونس، هرگاه دانش درست خواستی، نزد ما اهل‌بیت است، که همانا ما آن را به ارث برده‌ایم و راه درست حکمت و جداکننده حق و باطل به ما داده شده است. 📖 ترجمه: ~ آیةالله موسوی همدانی 👉🏻 @ostadamirivahid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا