🔻احادیث و روایات:
🏷 عنْ يُونُسَ بْنِ عَبْدِ اَلرَّحْمَنِ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ عَلَيْهِمَا السَّلاَمُ، فَقُلْتُ لَهُ: يَا اِبْنَ رَسُولِ اَللَّهِ، أَنْتَ اَلْقَائِمُ بِالْحَقِّ؟
فَقَالَ: «أَنَا اَلْقَائِمُ بِالْحَقِّ وَ لَكِنَّ اَلْقَائِمَ اَلَّذِي يُطَهِّرُ اَلْأَرْضَ مِنْ أَعْدَاءِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ يَمْلَؤُهَا عَدْلاً كَمَا مُلِئَتْ جَوْراً وَ ظُلْماً هُوَ اَلْخَامِسُ مِنْ وُلْدِي، لَهُ غَيْبَةٌ يَطُولُ أَمَدُهَا خَوْفاً عَلَى نَفْسِهِ، يَرْتَدُّ فِيهَا أَقْوَامٌ وَ يَثْبُتُ فِيهَا آخَرُونَ.»
ثُمَّ قَالَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ: «طُوبَى لِشِيعَتِنَا اَلْمُتَمَسِّكِينَ بِحَبْلِنَا فِي غَيْبَةِ قَائِمِنَا، اَلثَّابِتِينَ عَلَى مُوَالاَتِنَا وَ اَلْبَرَاءَةِ مِنْ أَعْدَائِنَا؛ أُولَئِكَ مِنَّا وَ نَحْنُ مِنْهُمْ؛ قَدْ رَضُوا بِنَا أَئِمَّةً وَ رَضِينَا بِهِمْ شِيعَةً؛ فَطُوبَى لَهُمْ ثُمَّ طُوبَى لَهُمْ وَ هُمْ وَ اَللَّهِ مَعَنَا فِي دَرَجَاتِنَا يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ.»
▫️يونس بن عبد الرحمن گويد: شرفياب حضور امام هفتم موسى بن جعفر عليه السلام شدم و به او عرض كردم: يا ابن رسول اللّٰه، تو قائم بالحق میباشى؟
فرمود: من هم قائم بالحق هستم، ولى آن قائمى كه زمين را از دشمنان خداى عز و جل پاك كند و آن را پر از عدالت نمايد چنانچه پر از جور و ستم شده است، پنجمين فرزند من باشد؛ براى او غيبتى است طولانى، چون بر جان خود میترسد؛ مردمى در اين مدت برگردند و مردمى در آن ثابت بمانند.
سپس فرمود: خوشا بر شيعيان ما كه به رشته ولايت ما چسبيدهاند در غيبت قائم ما، و بر دوستى ما برجا هستند و از دشمنان ما بيزارند؛ آنان از مايند و ما از آنهائيم؛ به تحقيق ما را به امامت پسنديدهاند و ما هم آنها را بشيعه بودن پسنديديم؛ خوشا بر آنها و خوشا بر آنها ايشان به خدا در روز قيامت همدرجه ما باشند.
📖 کمال الدین، ج۲، ص۳۶۱ ؛ کمرهای
💬 (این روایت را مرحوم فیض کاشانی (۱۰۹۱هـ) در کتاب شریف الوافی (ج۲، ص۴۴۲)، به نقل از کتاب کشفالغمة (الإربلی، ۶۹۲هـ)، به حضرت امام علیبنالحسین علیهماالسلام منتسب کرده است، لکن در آن کتاب، از حضرت امام موسیبنجعفر علیهماالسلام نقل شده است.
در بالا، روایت از منبع قدیمیتر (کمالالدین، شیخ صدوق، ۳۸۱هـ) نقل گردید.)
👉🏻 @ostadamirivahid
l ادامه👇🏻l
🏷 قَالَ اَلصَّادِقُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ:
«حُرُوفُ اَلْعَبْدِ ثَلاَثَةٌ: «ع, ب, د»؛
فَالْعَيْنُ عِلْمُهُ بِاللَّهِ
وَ اَلْبَاءُ بَوْنُهُ عَمَّنْ سِوَاهُ
وَ اَلدَّالُ دُنُوُّهُ مِنَ اَللَّهِ تَعَالَى بِلاَ كَيْفٍ وَ لاَ حِجَابٍ.»
▫️حروف «عبد» سه تا است: ع، ب، د؛
پس «عین» [اشاره دارد به] علم بنده به خداوند متعال؛
و «باء» [اشاره دارد به] بینونت و جدایی بنده از غیر او؛
و «دال» دُنُوّ و نزدیک بودن بنده به خداوند متعال است، بدون آن که کیفیت و مانعی داشته باشد.
📖 مصباح الشریعة، ج۱، ص۷
🔅🔅🔅
🏷 عن امیرالمؤمنین علیهالسلام:
«القلوب أربعة: صدر و قلب و فؤاد و لبّ؛
- فالصدر موضع الإسلام: «أَ فَمَنْ شَرَحَ اللَّهُ صَدْرَهُ لِلْإِسْلامِ ...»؛
- و القلب موضع الإيمان: «أُولئِكَ كَتَبَ فِي قُلُوبِهِمُ الْإِيمانَ»؛
- و الفؤاد موضع المعرفة: «ما كَذَبَ الْفُؤادُ ما رَأى»
- و اللبّ موضع الذّكر: «وَ لِيَذَّكَّرَ أُولُوا الْأَلْبابِ».»
▫️دلها چهار سطحاند: صدر و قلب و فؤاد و لبّ؛
- پس «صدر» جایگاه اسلام است: «آيا كسى كه خدا سينه اش را پذيراى اسلام كرد ...» (المیزان)؛
- و «قلب» جایگاه ایمان است: «اينانند كه خدا ايمان را در دلهايشان ثابت و پايدار كرده» (انصاریان)؛
- و «فؤاد» جایگاه معرفت است: «قلب (پاك او) در آنچه ديد هرگز دروغ نگفت» (مکارم)؛
- و «لبّ» جایگاه ذکر است: «و تا خردمندان، متذكّر [حقايق و معارف الهيّه] شوند» (انصاریان).
📖 تحرير المواعظ العددية، ص۳۴۲
👉🏻 @ostadamirivahid
l ادامه👇🏻l
🏷 مختصر بصائر الدرجات عن يونس بن ظبيان: دَخَلتُ عَلَى الصّادِقِ جَعفَرِ بن مُحَمّدٍ عليه السلام ... فَقالَ :
«إِنَّما أُولُو الأَلبابِ الَّذينَ عَمِلوا بِالفِكرَةِ حَتّى وَرِثوا مِنهُ حُبَّ اللّهِ؛ فَإنَّ حُبَّ اللّه ِ إِذا وَرِثَهُ القَلبُ استَضاءَ و أَسرَعَ إِلَيهِ اللُّطفُ؛
فَإِذا نَزَلَ مَنزِلَةَ اللُّطفِ صارَ مِن أَهلِ الفَوائِدِ، [فَإِذا صارَ مِن أهلِ الفَوائِدِ] تَكَلَّمَ بِالحِكمَةِ؛
فَإِذا تَكَلَّمَ بِالحِكمَةِ صارَ صاحِبَ فِطنَةٍ؛
فَإِذا نَزَلَ مَنزِلَةَ الفِطنَةِ عَمِلَ بِها فِي القُدرَةِ؛
فَإِذا عَمِلَ بِها فِي القُدرَةِ عَرَفَ الأَطباقَ السَّبعَةَ؛
فَإِذا بَلَغَ إِلى هذِهِ المَنزِلَةِ صارَ يَتَقَلَّبُ فِكرُهُ بِلُطفٍ و حِكمَةٍ و بَيانٍ؛
فَإِذا بَلَغَ هذِهِ المَنزِلَةَ جَعَلَ شَهوَتَهُ و مَحَبَّتَهُ في خالِقِهِ؛
فَإِذا فَعَلَ ذلِكَ نَزَلَ المَنزِلَةَ الكُبرى، فَعايَنَ رَبَّهُ في قَلبِهِ
و وَرِثَ الحِكمَةَ بِغَيرِ ما وَرِثَهُ الحُكَماءُ
و وَرِثَ العِلمَ بِغَيرِ ما وَرِثَهُ العُلَماءُ
و وَرِثَ الصِّدقَ بِغَيرِ ما وَرِثَهُ الصِّدِّيقونَ.
إِنَّ الحُكَماءَ وَرِثُوا الحِكمَةَ بِالصَّمتِ
و إِنَّ العُلَماءَ وَرِثُوا العِلمَ بِالطَّلَبِ
و إِنَّ الصِّدِّيقينَ وَرِثُوا الصِّدقَ بِالخُشوعِ و طُولِ العِبادَةِ.
فَمَن أَخَذَ بِهذِهِ الصِّفَةِ إِمّا أن يُسفَلَ أو يُرفَعَ؛
و أَكثَرُهُم يُسفلُ و لا يُرفعُ إِذا لَم يَرعَ حَقَّ اللّه ِ و لَم يَعمَل بِما أَمَرَ بِهِ،
فَهذِهِ مَنزِلَةُ مَن لَم يَعرِفهُ حَقَّ مَعرِفَتِهِ، و لَم يُحِبَّهُ حَقَّ مَحَبَّتِهِ، فَلا تَغُرَّنَّكَ صَلاتُهُم و صِيامُهُم و رِواياتُهُم و كَلامُهُم و عُلومُهُم؛ فَإِنَّهُم حُمُرٌ مُستَنفِرَةٌ.»
ثُمَّ قالَ: «يا يونُسُ، إِذا أَرَدتَ العِلمَ الصَّحيحَ فَعِندَنا أَهلَ البَيتِ؛ فَإِنّا وَرِثناهُ، و أُوتينا شَرعَ الحِكمَةِ و فَصلَ الخِطابِ.»
📖 دانشنامه میزان الحکمة، ج۴، ص۴۹۴
👉🏻 @ostadamirivahid
l👇🏻ترجمهl
▫️صاحبان عقل و خردمندان آنانى هستند كه اعمال و كردار آنها بر پايه فكر و انديشه است (هميشه در تفكرند) تا در نتيجه تفكر به محبت و دوستى خدا میرسند و وقتى دل از محبت الهى بهرهمند شد و با نور محبت روشن گشت صفا و لطفى بزودى در او يافت مىشود؛
و وقتى دل لطيف شد و آمادگى پيدا كرد فوائد و بهرههائى نصيبش خواهد شد و هنگامى كه از بهرهمندان شد سخنان حكيمانه بر زبانش جارى مىشود؛
و وقتى سخنان حكمت آميز گفت داراى فطانت و فراست خواهد شد و چون به اين مرتبه رسيد در اعمال و كارهايش از قدرت و نيروى الهى امداد میگيرد؛
و چون بهرهمند از قدرت شد احاطه علمى به آسمانها پيدا میكند؛
و هنگامى كه به چنين منزلت و مقامى نائل شد مرتب در افكار خويش غوطهور است، با لطف مخصوص و حكمت و بينش و روشنى؛
و چون به اين مقام رسيد تمام خواست و ميل باطنى و محبت و دوستى خود را فقط در راه خالق و آفريدگار خود قرار میدهد؛
و چون چنين كرد به مقام بسيار بزرگى نائل شده است و در درون دلش خدا را مىبيند
و حكمت و دانش را بدست مىآورد نه از آن راهى كه حكماء و فلاسفه بدست مىآورد [بلكه حكمت و فهم به باطنش افاضه مىشود]
و علوم و اطلاعات كسب میكند نه از طريق تعليم و تعلّم ظاهرى كه علماء و دانشمندان كسب علوم مینمايند
و داراى حالت صدق و اخلاص مىشود نه از آن راهى كه صديقين و عبادتكنندگان میروند؛
چون حكماء و فلاسفه از طريق سكوت و گوش فراوان و پر حرفى نكردن حكمت را بدست مىآورند
و دانشمندان و علماء با تحصيل و كوشش و جديت داراى علم و دانش میشوند
و صديقين و راستان از راه خشوع و خضوع و عبادتهاى طولانى به مرتبه صدق و راستى میخواهند برسند.
و كسى كه از اين راهها طى مسير نموده و راه خود را بپيمايد [به مقصد رسيدنش قطعى و صد در صد نيست، بلكه] دو احتمال دارد:
يا اينكه انحطاط و تنزّل روحى پيدا میكند و بطرف سقوط مىرود،
يا اينكه قوس صعودى را گرفته و مقام و مراتب بلند انسانيت را طى میكند؛
البته اكثرا از ارتقاء و بالا رفتن باز مىمانند و قوس نزولى را میگيرند، چون حق الهى و وظيفه خود را مراعات ننموده و فرمان خدا را آن طورى كه بايد انجام نمیدهند،
و اين چنين است حالت كسى كه نشناسد خدا را آن طورى كه لازم است و محبت واقعى و دوستى كامل با خدا ندارد.
اين عبادتها و نمازها و روزههاى آنها و نقل حديث و روايات و علم و دانش آنها تو را فريب ندهد كه آنان خران رمنده و گريزانند.
آنگاه فرمود: ای یونس، هرگاه دانش درست خواستی، نزد ما اهلبیت است، که همانا ما آن را به ارث بردهایم و راه درست حکمت و جداکننده حق و باطل به ما داده شده است.
📖 ترجمه: ~ آیةالله موسوی همدانی
👉🏻 @ostadamirivahid
هدایت شده از در محضر استاد احمد عابدی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ بیانات استاد احمد عابدی درباره بنیاد خیریه و اهمیت اطعام در غزه
🔴 امروز بزرگترین مسئله دنیا اسلام مسئله غزه و فلسطینه و این صهیونیست های غاصب علاوه بر اینکه انواع سلاح های اهدایی استکبار را بر سر مردم مظلوم و قهرمان فلسطین می ریزند، امروزه از سلاح گرسنگی هم دارند استفاده میکنند و مردم رو با گرسنگی دارند به شهادت میرسونند.
🔷🔸🔷🔸🔷🔸🔷🔸🔷
اطلاعات حساب خیریه
❌برای کپی کردن متن روی شماره ها کلیک کنید❌
بانک پاسارگاد:
شماره کارت:
5022291329674046شماره حساب:
2308100179177931شماره شبا:
IR710570023081017917793101بانک ملت: شماره کارت:
6104338926896834شماره حساب:
8899889953شماره شبا:
IR210120020000008899889953🔷🔸🔷🔸🔷🔸🔷🔸🔷🔸 📌 با عضويت در كانال و با معرفی به دوستان خود، و جذب کمک های مردمی، از خادمين افتخارى و ياور مردم مظلوم غزه شويد. اجرکم عندالله. 🔹کانال رسمی بنياد خيريه اُمّ اليتامىٰ خديجة الكبرىٰ سلام الله علیها🔻 🆔@bonyadkhadijah 🆔 🇮🇷 👉 @ahmad_aabedi ┗⊰⃟☘࿐ྀུ༅🇸🇩🌷🇮🇷࿇━┛
💠 دو نکته مورد سفارش استاد امیریوحید حفظه الله:
🔹 گفتن ۱۵ مرتبه ذکر وارد شده در روایت ذیل در هر روز :
🏷 عنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ آبَائِهِ عَلَيْهِمُ السَّلاَمُ قَالَ:
«مَنْ قَالَ فِي كُلِّ يَوْمٍ خَمْسَ عَشْرَةَ مَرَّةً:
«لاَ إِلَهَ إِلاَّ اَللَّهُ حَقّاً حَقّاً
لاَ إِلَهَ إِلاَّ اَللَّهُ عُبُودِيَّةً وَ رِقّاً
لاَ إِلَهَ إِلاَّ اَللَّهُ إِيمَاناً وَ صِدْقاً»
أَقْبَلَ اَللَّهُ عَلَيْهِ بِوَجْهِهِ، فَلَمْ يَصْرِفْ عَنْهُ وَجْهَهُ حَتَّى يَدْخُلَ اَلْجَنَّةَ.»
▫️از امام جعفر صادق علیهالسلام از پدرش و ایشان از پدرانش روایت شده است:
هرکس در هر روز پانزده بار بگوید:
«لاَ إِلَهَ إِلاَّ اَللَّهُ حَقّاً حَقّاً؛
لاَ إِلَهَ إِلاَّ اَللَّهُ عُبُودِيَّةً وَ رِقّاً؛
لاَ إِلَهَ إِلاَّ اَللَّهُ إِيمَاناً وَ صِدْقاً»
خداوند با وجهش به او رو کند و روی از او نگرداند تا به بهشت وارد شود.
📖 المحاسن، ج۱، ص۳۲
الکافی، ج۲، ص۵۱۹
🔅🔅🔅
🔹 سلام جامع:
🏷 «اَللَّهُمَّ أَنْتَ اَلسَّلاَمُ وَ مِنْكَ اَلسَّلاَمُ وَ لَكَ اَلسَّلاَمُ وَ إِلَيْكَ يَعُودُ اَلسَّلاَمُ،
سُبْحَانَ رَبِّكَ رَبِّ اَلْعِزَّةِ عَمَّا يَصِفُونَ وَ سَلاَمٌ عَلَى اَلْمُرْسَلِينَ وَ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ اَلْعَالَمِينَ؛
اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ أَيُّهَا اَلنَّبِيُّ وَ رَحْمَةُ اَللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ؛
اَلسَّلاَمُ عَلَى اَلْأَئِمَّةِ الهٰادِینَ اَلْمَهْدِيِّينَ؛
اَلسَّلاَمُ عَلَى جَمیعِ انبیاءِ اللهِ و رُسُلِه و مَلائکتِه؛
اَلسَّلاَمُ عَلَینا وَ عَلَی عِبادِ اللهِ الصّالِحینَ.»
(ر.ک: مستدرک الوسائل، ج۵، ص۸۱)
👉🏻 @ostadamirivahid
14021226.mp3
48.99M
🔸 #سخنرانی #مهم حجة الاسلام و المسلمین استاد اميریوحید (زیدَعزُّه)
▫️ماه مبارک #رمضان
▫️تاریخ: ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
👈🏻 «#رحم و ترحّم»
ـ-----------------------------------
🔻سرخط مطالب:
▫️سه طایفه در سایه عرش پروردگار
▫️اهمیت حفظ اسرار شخصی
▫️حفظ زبان در حال غضب
▫️رأفت و شفقت و دلسوزی نسبت به مردم؛ یکی از بهترین صفات که موجب #تقرب است.
👉🏻 @ostadamirivahid
🔻احادیث و روایات:
🏷 في رواية أنس: إنّ النبيّ صلّى اللّه عليه و آله و سلّم قال:
«لم يلق ابن آدم شيئا منذ خلقه اللّه أشدّ عليه من الموت. ثمّ إنّ الموت أهون ممّا بعده؛ و إنّهم ليلقون من هول ذلك اليوم شدّة حتّى يلجمهم العرق، حتّى أنّ السفن لو القيت فيه لجرت» (رواه الطبراني).
▫️پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند:
فرزند آدم از آن زمان که خداوند خلقش نمود، چیزی سختتر از مرگ ندید. اما مرگ از آن چه پس از آن رخ میدهد سادهتر است؛ همانا آنها از هراس آن روز [قیامت] شدت و سختیئی میبینند، تا آنجا که عرق تا دهانشان را میگیرد (به دهان آنها میرسد)، طوری که اگر کشتیها در آن انداخته شود، به حرکت درآیند.
📖 علم الیقین (الفیض الکاشانی)، ج۲، ص۱۱۱۲
🔅🔅🔅
🔻روایات موجود در کانال، قابل دسترسی از طریق جستجو:
🏷 «أَحْبِبْ حَبِيبَكَ هَوْناً مَا...»
🏷 «الْكَلاَمُ فِي وَثَاقِكَ مَا لَمْ تَتَكَلَّمْ بِهِ...»
🏷 «... و رأيتُ جميع البرّ ...»
👉🏻 @ostadamirivahid
🏷 پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
«... مَا أَبْدَلَنِيَ اللَّهُ خَيْراً مِنْهَا؛ صَدَّقَتْنِي إِذْ كَذَّبَنِيَ النَّاسُ، وَ وَاسَتْنِي بِمَالِهَا إِذْ حَرَمَنِيَ النَّاسُ، وَ رَزَقَنِيَ اللَّهُ الْوَلَدَ مِنْهَا وَ لَمْ يَرْزُقْنِي مِنْ غَيْرِهَا»
▫️خدا زنی بهتر از خدیجه به من نداد. هنگامی که مردم تکذیبم میکردند، او مرا تصدیق کرد، و هنگامی که مردم مرا تحریم کردند، با ثروتش کمکم کرد، و خدا از او فرزندانی به من داد، در حالی که از دیگر زنانم به من فرزندی نداد.
📖 الإفصاح فی الإمامة (للشیخ المفید)، ص۲۱۷
🏴 وفات امّ المؤمنین حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها را تسلیت عرض مینماییم.
👉🏻 @ostadamirivahid
◼️◾️▪️
14021222.02.mp3
44.2M
🔸 #سخنرانی حجة الاسلام و المسلمین استاد اميریوحید (زیدَعزُّه)
▫️ماه مبارک #رمضان
▫️تاریخ: ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
👈🏻 «#برکت، معنی و مصادیق آن»
ـ-----------------------------------
🔻سرخط مطالب:
▫️ضرورت ارتقا و بالابردن باورها و ایمانها
▫️فرق برکت و کثرت (شرح در بخش روایات)
👈🏻 «برکت، اتصال به لطف پنهان الهی است.»
👉🏻 @ostadamirivahid
🔻 احادیث و روایات:
🏷 عَن أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ، قَالَ:
«إِنَّ رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ خَطَبَنَا ذَاتَ يَوْمٍ، فَقَالَ:
أَيُّهَا اَلنَّاسُ إِنَّهُ قَدْ أَقْبَلَ إِلَيْكُمْ شَهْرُ اَللَّهِ بِالْبَرَكَةِ وَ اَلرَّحْمَةِ وَ اَلْمَغْفِرَةِ؛
شَهْرٌ هُوَ عِنْدَ اَللَّهِ أَفْضَلُ اَلشُّهُورِ وَ أَيَّامُهُ أَفْضَلُ اَلْأَيَّامِ وَ لَيَالِيهِ أَفْضَلُ اَللَّيَالِي وَ سَاعَاتُهُ أَفْضَلُ اَلسَّاعَاتِ.
هُوَ شَهْرٌ دُعِيتُمْ فِيهِ إِلَى ضِيَافَةِ اَللَّهِ وَ جُعِلْتُمْ فِيهِ مِنْ أَهْلِ كَرَامَةِ اَللَّهِ؛
أَنْفَاسُكُمْ فِيهِ تَسْبِيحٌ وَ نَوْمُكُمْ فِيهِ عِبَادَةٌ وَ عَمَلُكُمْ فِيهِ مَقْبُولٌ وَ دُعَاؤُكُمْ فِيهِ مُسْتَجَابٌ ...»
▫️رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله يك روز اين خطبه را براى ما خواند:
ای مردم، ماه خدا با بركت و رحمت و آمرزش به شما رو كرده است؛ ماهى است كه پيش خدا بهترين ماهها است و روزهايش بهترين روزها و شبهايش بهترين شبها و ساعاتش بهترين ساعات.
آن ماهى است كه در آن دعوت شدهايد به مهمانى خدا و از اهل كرامت خدا قرار داده شدهاید (مورد بزرگداشت الهی واقع شدهاید)؛
نفسهاى شما در آن تسبيح است و خواب شما در آن عبادت است و كردارتان در آن پذيرفته و دعايتان مستجاب است ... .
📖 الامالی (للصدوق)، ج۱، ص۹۳ ؛ ~کمرهای
👉🏻 @ostadamirivahid
l ادامه👇🏻l
🏷 قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ:
«اَللَّهُمَّ اُرْزُقْ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ وَ مَنْ أَحَبَّ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ اَلْعَفَافَ وَ اَلْكَفَافَ؛
وَ اُرْزُقْ مَنْ أَبْغَضَ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ كَثْرَةَ اَلْمَالِ وَ اَلْوَلَدِ.»
#دعا
▫️خدايا، به محمد و آل محمد و دوستانشان پاكدامنى و به اندازه نياز روزى ده، و به دشمنان آنها زیادی مال و فرزند عطا فرما.
📖 الجعفریات (یکی از اصول اربعمأة، محمد ابن اشعث الکوفی، قرن۴هـ)، ج۱، ص۱۸۳ ؛ ~آیتاللهی
💬 (... لا ريب في أن كثرة الأموال و الأولاد و الخدم مُلهية غالبا عن ذكر الله و الآخرة، كما قال سبحانه: «إنَّمٰا أَمْوٰالُكُمْ وَ أَوْلاٰدُكُمْ فِتْنَةٌ»
و قال: «إِنَّ اَلْإِنْسٰانَ لَيَطْغىٰ * أَنْ رَءآهُ اِسْتَغْنىٰ».
و أما إذا لم تكن حصول هذه الأشياء مانعة عن تحصيل الآخرة و كان الغرض فيها طاعة الله و كثرة العابدين للّه فهي من نِعَم الله على من عَلم الله صلاحه فيه... .
▫️شکی در این نیست که زیادی اموال و اولاد و خدمتکار غالبا انسان را از یاد خدا و آخرت غافل میکند، همانگونه که خداوند سبحان میفرماید: «اموال و فرزندانتان فقط وسيلۀ آزمايش شما هستند»
و میفرماید: «همانا انسان طغیان میکند، از این سبب که خود را بینیاز ببیند»
و اما هر گاه به دست آوردن اینها مانع از به دست آوردن آخرت نباشد و هدف آن اطاعت خداوند و زیاد شدن عبادتکنندگان خدا باشد، از نعمتهای الهی است بر کسی که خداوند صلاح او را در این کثرت بداند... .)
(📖 مرآة العقول (شرح علامه مجلسی بر اصول کافی)، ج۸، ص۳۲۹)
👉🏻 @ostadamirivahid
14030107.mp3
32.44M
🔸 #سخنرانی حجة الاسلام و المسلمین استاد اميریوحید (زیدَعزُّه)
▫️ماه مبارک #رمضان
▫️تاریخ: ۱۴۰۳/۰۱/۰۷
▫️مصلای شهر واوان
👈🏻 «فضائل و حالات امام حسن مجتبی علیه السلام»
ـ-----------------------------------
🔻سرخط مطالب:
▫️فوائد گوشدادن به سخنان و فضائل اهلبیت علیهم السلام
▫️توجه به لطف و کرم خداوند متعال
▫️هوشیاری و عدم پذیرش شایعات
▫️تفکر در نعمات الهی و شکر بر آن
▫️تفکر در باره مرگ
▫️اهمیت رعایت حقالناس و کیفیت حسابرسی به حق الناس در قیامت
🔅🔅🔅
👈🏻 ذکر ورود به خانه (خارج کننده شیطان و نافی فقر) :
[۱] بسم الله و باللّه،
السلام علیکَ یا رسولَ الله،
السلام علیکَ و علی أهلِ بَیتِکَ الطاهرین،
السلام عَلَینا و علی عبادِ اللهِ الصالحین.
[۲] السلام عَلَینا مِن عندِ ربِّنا.
👉🏻 @ostadamirivahid
🏷 قَالَ اَلصَّادِقُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ:
حَدَّثَنِي أَبِي عَنْ أَبِيهِ عَلَيْهِما السَّلاَمُ :
«أَنَّ اَلْحَسَنَ بْنَ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ كَانَ أَعْبَدَ اَلنَّاسِ فِي زَمَانِهِ وَ أَزْهَدَهُمْ وَ أَفْضَلَهُمْ؛
وَ كَانَ إِذَا حَجَّ حَجَّ مَاشِياً وَ رُبَّمَا مَشَى حَافِياً؛
وَ كَانَ إِذَا ذَكَرَ اَلْمَوْتَ بَكَى وَ إِذَا ذَكَرَ اَلْقَبْرَ بَكَى وَ إِذَا ذَكَرَ اَلْبَعْثَ وَ اَلنُّشُورَ بَكَى وَ إِذَا ذَكَرَ اَلْمَمَرَّ عَلَى اَلصِّرَاطِ بَكَى وَ إِذَا ذَكَرَ اَلْعَرْضَ عَلَى اَللَّهِ تَعَالَى ذِكْرُهُ شَهَقَ شَهْقَةً يُغْشَى عَلَيْهِ مِنْهَا؛
وَ كَانَ إِذَا قَامَ فِي صَلاَتِهِ تَرْتَعِدُ فَرَائِصُهُ بَيْنَ يَدَيْ رَبِّهِ عَزَّ وَ جَلَّ؛
وَ كَانَ إِذَا ذَكَرَ اَلْجَنَّةَ وَ اَلنَّارَ اِضْطَرَبَ اِضْطِرَابَ اَلسَّلِيمِ وَ يَسْأَلُ اَللَّهَ اَلْجَنَّةَ وَ يَعُوذُ بِهِ مِنَ اَلنَّارِ؛
وَ كَانَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ لاَ يَقْرَأُ مِنْ كِتَابِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ: « يٰا أَيُّهَا اَلَّذِينَ آمَنُوا » إِلاَّ قَالَ: لَبَّيْكَ اَللَّهُمَّ لَبَّيْكَ،
وَ لَمْ يُرَ فِي شَيْءٍ مِنْ أَحْوَالِهِ إِلاَّ ذَاكِراً لِلَّهِ سُبْحَانَهُ؛
وَ كَانَ أَصْدَقَ اَلنَّاسِ لَهْجَةً وَ أَفْصَحَهُمْ مَنْطِقاً.»
وَ لَقَدْ قِيلَ لِمُعَاوِيَةَ ذَاتَ يَوْمٍ: لَوْ أَمَرْتَ اَلْحَسَنَ بْنَ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَصَعِدَ اَلْمِنْبَرَ فَخَطَبَ لِيَبِينَ لِلنَّاسِ نَقْصُهُ.
فَدَعَاهُ فَقَالَ لَهُ: اِصْعَدِ اَلْمِنْبَرَ وَ تَكَلَّمْ بِكَلِمَاتٍ تَعِظُنَا بِهَا.
فَقَامَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ، فَصَعِدَ اَلْمِنْبَرَ، فَحَمِدَ اَللَّهَ وَ أَثْنَى عَلَيْهِ، ثُمَّ قَالَ:
«أَيُّهَا اَلنَّاسُ مَنْ عَرَفَنِي فَقَدْ عَرَفَنِي وَ مَنْ لَمْ يَعْرِفْنِي فَأَنَا اَلْحَسَنُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ وَ اِبْنُ سَيِّدَةِ نِسَاءِ اَلْعَالَمِينَ فَاطِمَةَ بِنْتِ رَسُولِ اَللَّهِ،
أَنَا اِبْنُ خَيْرِ خَلْقِ اَللَّهِ،
أَنَا اِبْنُ رَسُولِ اَللَّهِ،
أَنَا اِبْنُ صَاحِبِ اَلْفَضَائِلِ،
أَنَا اِبْنُ صَاحِبِ اَلْمُعْجِزَاتِ وَ اَلدَّلاَئِلِ،
أَنَا اِبْنُ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ،
أَنَا اَلْمَدْفُوعُ عَنْ حَقِّي،
أَنَا وَ أَخِي اَلْحُسَيْنُ سَيِّدَا شَبَابِ أَهْلِ اَلْجَنَّةِ،
أَنَا اِبْنُ اَلرُّكْنِ وَ اَلْمَقَامِ،
أَنَا اِبْنُ مَكَّةَ وَ مِنًى،
أَنَا اِبْنُ اَلْمَشْعَرِ وَ اَلْعَرَفَاتِ.»
فَقَالَ لَهُ مُعَاوِيَةُ: يَا أَبَا مُحَمَّدٍ خُذْ فِي نَعْتِ اَلرُّطَبِ وَ دَعْ هَذَا.
فَقَالَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ: «اَلرِّيحُ تَنْفُخُهُ وَ اَلْحَرُورُ يُنْضِجُهُ وَ اَلْبَرْدُ يُطَيِّبُهُ.»
ثُمَّ عَادَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فِي كَلاَمِهِ، فَقَالَ:
«أَنَا إِمَامُ خَلْقِ اَللَّهِ وَ اِبْنُ مُحَمَّدٍ رَسُولِ اَللَّهِ.»
فَخَشِيَ مُعَاوِيَةُ أَنْ يَتَكَلَّمَ بَعْدَ ذَلِكَ بِمَا يَفْتَتِنُ بِهِ النَّاسَ. فَقَالَ: يَا أَبَا مُحَمَّدٍ اِنْزِلْ، فَقَدْ كَفَى مَا جَرَى.
فَنَزَلَ.
📖 الأمالی (للصدوق)، ج۱، ص۱۷۸
👉🏻 @ostadamirivahid
lترجمه👇🏻l
▫️امام صادق فرمود:
پدرم از پدرش روايت فرمود كه:
حسن بن على عليه السّلام عابدترين و زاهدترين و برترين مردم عصر خويش بود.
آن حضرت همواره پياده عزم حج مىكرد و چه بسيار كه با پاهاى برهنه به زيارت خانه خدا مىرفت.
هرگاه مرگ را به ياد مىآورد اشك مىريخت، و هرگاه قيامت و محشور شدن را به ياد مىآورد اشك مىريخت، و نيز آنگاه كه به ياد صراط و ملاقات با خدا مىافتاد چنان نالان مىشد كه بیهوش مىافتاد.
آن حضرت هرگاه نماز مىخواند، در مقابل پروردگارش، لرزه بر اندام او مىافتاد.
و در ياد كردن دوزخ و بهشت مثل مارگزيدهاى پريشان مىشد و از خدا درخواست بهشت مىكرد و از آتش دوزخ به او پناه مىبرد.
آن حضرت هيچ آيهاى از قرآنكه خطاب يا «يٰا أَيُّهَا اَلَّذِينَ آمَنُوا» داشت نمىخواند مگر اينكه مىگفت: «لبيك اللهم لبيك».
و درهرحال كه بود، خداوند را ياد مىكرد.
و از همگان راستگوتر بود و در سخن نيز شيواتر.
روزى به معاويه گفته شد: كاش به حسن بن على عليه السّلام فرمان مىدادى كه به منبر برود و سخنى بگويد تا عيب سخن و زبان او آشكار شود.
معاويه چنين كرد و به آن حضرت گفت: بر منبر برو و چيزى براى ما بگو كه در آن موعظهاى براى ما باشد.
آنگاه حضرت بر منبر رفت و خدا را حمد كرد و فرمود: اى مردم! هركس مرا مىشناسد که میشناسد، و هركس مرا نمىشناسد، بداند كه من حسن بن على بن ابى طالب و فرزند سرور زنان جهان فاطمه، دختر پيامبر خدا صلّى اللّه عليه و آله هستم.
من پسر بهترين آفريده خدا هستم.
من پسر پيامبر خدا هستم.
من پسر دارنده فضيلتها هستم،
من پسر دارنده معجزهها و دليلها هستم.
من پسر امير مومنان عليه السّلام كه از حق و منزلت خويش بركنار شدهام هستم.
من و برادرم حسين سرور جوانان بهشتى هستيم.
من پسر ركن و مقام هستم.
من پسر مكه و منى هستم.
من پسر مشعر و عرفات هستم.
آنگاه معاويه گفت: اى ابا محمد! اين سخن را فروگذار و خرما را براى ما توصيف كن.
امام حسن عليه السّلام فرمود: باد به آن میدمد، و گرما آن را میپرورد و سرما گوارایش می کند.
آنگاه به رشته كلام خويش بازگشت و فرمود: من امام آفريدگان خدا هستم و فرزند محمد رسول الله صلّى اللّه عليه و آله.
معاويه دچار هراس شد كه مبادا كلام حضرت قيامى درپى داشته باشد، گفت: اى ابا محمد! آنچه گفتى،كافى است، از منبر پايين بيا.
و حضرت پايين آمدند.
(📖 ترجمه: ~هدایتی)
👉🏻 @ostadamirivahid
14030111.mp3
48.3M
◾️ #سخنرانی حجة الاسلام و المسلمین استاد اميریوحید (زیدَعزُّه)
▫️ماه مبارک #رمضان
▫️تاریخ: ۱۴۰۳/۰۱/۱۱
▫️مصلای شهر واوان
👈🏻 معنای «#قدر»
ـ-----------------------------------
🔻سرخط مطالب:
▫️معنای شب «قدر» :
- شب #خودیابی و بازیابی قدر و ارزش خویش
- شب تعیین مقدّرات یک سال انسان
▫️دوست و رفیق؛ کمککار هدایت یا زمینهساز گمراهی
▫️برای شب قدر چه باید کرد؟!
- ادای حق الناس
- رفع کینهها و کدورتها
▫️نتیجه خودیابی؛ کسب قابلیت همنشینی با امیرالمؤمنین علیهالسلام
👉🏻 @ostadamirivahid