بسم الله الرحمن الرحیم
🔴ارزش وجودی انسان
📑قسمت دوم
🔹🔹🔹در قرآن کریم خدا میفرماید: سَخَرَ لَکُم مسخر کرده
یعنی در اختیار و تحت سلطه شما قرار داده، رام شما کرده.
ما فی السَماواتِ و ما فی الاَرض(جاثیه آیه۱۳) هرچه که در آسمانها و زمین است.
برای اینکه کسی شک نکند در انتها تاکید میکند (جمیعاً) همه آنها را.
🔸🔸🔸این آیه خیلی سنگین است.
ما که خودمان را میشناسیم حتی یک آجر هم در تسخیر خودمان نداریم چه جوری ما فی السَماواتِ و ما فی الاَرض؟
تمام کهکشانها و ستارهها و سیارات و موجودات، همه را در تسخیر تو انسان قرار دادم، رام تو کردم.
معلوم میشود قرار است انسان خیلی با عظمت شود، فوق همه موجودات، چون همچین تعبیری در مورد هیچ موجود دیگری نیست.
🔹🔹🔹معلوم میشود علم بشر آنقدر که ادعا میکند پیشرفت نکرده و هنوز عقب است. چون با همهی علومی که به دست آورده سَخَرَ ما فی السَماواتِ و ما فی الاَرض نشده.
خورشید با این همه عظمتش که اگر ذرهای از آن به زمین برسد زمین را نابود میکند؛ خدا گفته قرار است رام تو بشود.
چرا انسانی که میتواند به تسخیر همهی عالم برسد و خدا برای او آفریده، انقدر عقب است؟
حتی خودش هم در تسخیر خودش نیست.
مشکل کجاست؟
🔸🔸🔸شخصی دید کسی سوار بر شیر شده. از عالمی پرسید: چطور میشود شیر را رام خود کرد؟ عالم گفت: هروقت توانستی سگ درونت را رام کنی میتوانی شیر را هم رام کنی.
سگ درون چیست؟
این مار و عقربهای درون چه هستند؟
⬅️همین صفات رذیله و ناپسند➡️
وقتی بیدلیل خشمگین میشوی دیگر خدا را هم بنده نیستی. فقط به این فکر میکنی که کم نیاوری دیگر هرچه که پیش آمد!
یعنی تو در تسخیر نفست هستی و خشمت تو را تسخیر کرده.
نفس تو در اختیار تو نیست.
🔹🔹🔹قصه ای هست که زبان حال شیطان را بیان میکند: شخصی شیطان را لعنت میکرد. شیطان ظاهر شد و گفت: چرا مرا لعن میکنی؟ گفت: چون تو من را به گناه میاندازی. شیطان گفت: من تو را به گناه نمیاندازم! گفت: پس من چطوری گناهان را انجام میدهم؟ شیطان گفت: نفس تو سرکش و وحشی است، رام تو نیست. تو را به زمین میزند و تو گناه میکنی. گفت: پس تو چه کاره هستی اگر نفس من مرا به گناه وا میدارد؟ شیطان گفت: هروقت تو نفست را رام کردی و سوارش شدی آن موقع من تازه میآیم تا اسبِ نفس تو را رَم بدهم. الان که با تو کاری ندارم، تو خودت داری به دنبال من میآیی، من به سراغ آن کسانی میروم که با نفسشان میجنگند و میخواهند رامَش کنند.
🔸🔸🔸غرض، مشکل اینجاست که ما حریف نفسمان نشدهایم.
لذا از مواهب الهی بی بهرهایم.
ادامه دارد...
در کانال استاد غلامی عضو شوید
https://eitaa.com/ostadgholami
بسم الله الرحمن الرحیم
🔴ارزش وجودی انسان
📑قسمت سوم
🔹🔹🔹خداوند در قرآن میفرماید: آلعمران : 159 فَبِما رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ كُنْتَ فَظًّا غَليظَ الْقَلْبِ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَ اسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَ شاوِرْهُمْ فِي الْأَمْرِ فَإِذا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلينَ.
فَبِما رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ؛ به واسطه آن عنایتی که خدا به تو داشته است، لِنتَ لَهُم قلبت نرم شده.
حالا این نرمی چه فوایدی دارد؟
وَ لَو کُنتَ فَظًّا غَلیظَ القَلبِ؛ اگر تو تندخو و خشن بودی مردم دورت جمع نمیشدند، پراکنده میشدند.
معلوم میشود یکی از فواید اینکه تو نرم باشی و تندخو نباشی این است که مردم دورت جمع میشوند. روابط عمومیات خوب میشود. روابط عمومی خوب باعث رونق کاسبی هم میشود. اخلاق خوب روزی را زیاد میکند.
🔸🔸🔸فاعفُ عَنهُم و استَغفِر لَهُم؛ ببخش آنها را
یکی دیگر از فواید نرمی دل این است که توانایی بخشش پیدا میکنی. انتقام جویی و حس عصبانیت و تلافیجویی از بین میرود.
با بخشش حس بزرگی پیدا میکنی.
🔹🔹🔹و استَغفِر لَهُم وَ شاوِرهُم فی الاَمرِ توانایی دعا کردن به دست میآوری. یکی دیگر از فواید نرمش این است که اهل مشورت و نصیحت پذیری میشوی.
نصیحت پذیری خیلی مهم است.
در قرآن میفرماید: به برخی از اهل جهنم میگویند: چه شد شما اهل جهنم شدید؟ میگویند: ما نصیحت پذیر نبودیم.
🔸🔸🔸ادامه آیه میفرماید: فَتَوَکَّل عَلی الله؛ نرمش دل زمینه توکل به خداست، کسی که این نرمش را ندارد، توکل به خدا هم نمیتواند داشته باشد.
توکل یعنی روح و جان و روان و باورت، تکیه بر خدا دارد. یعنی من خودم نیستم خدا باید مرا نگه دارد. در همه حال. یعنی من در هیچ حالتی تکیه بر من، ندارم. تا وقتی این من سرسخت است مزاحم است باید نرم شود.
وقتی نرمِش نداشته باشی مَنیَت داری، یعنی بر من خود تکیه داری، این مزاحم است، نمیتوانی به خدا تکیه کنی هرچند ممکن است به زبان بگوییم منتها دروغ میگوییم.
شرط توکل بر خدا نرمش قلب و شرح صدر است.
🔹🔹🔹همه اینها از فواید فَبِما رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ، است، بخاطر آن عنایتی که خدا به تو کرد و نرم شدی.
این نرمش از کجا میآید؟
رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ، از رحمت خداست. یعنی تو ارتباط با خدا را تقویت کنی نرم میشوی. و اِلا انسان چطور میتواند در مقابل اینهمه اصطحکاکها که با مردم دارد، این بی اخلاقیها، توهینها و... چشمهایش را ببندد و نرمش نشان دهد، باید به آن منبع آرامش و نرمش متصل شود تا آرامش و توان بخشش و گذشت پیدا کند.
لذا در جای دیگر میفرماید: این خدا است که آرامش و سکینه را بر مومن نازل میکند.
در کانال استاد غلامی عضو شوید .
https://eitaa.com/ostadgholami
بسم الله الرحمن الرحیم
🔴تحول به سمت خدا
📑قسمت اول
🔹️🔹️🔹️یا اَیُها الاِنسانُ اِنَکَ کادِح اِلی رَبِّکَ کَدحًا فَمُلاقیه (انشقاق آیه۶)
ای انسان بدون شک تو با تلاش و رنج بسوی پروردگارت دائما در حرکتی و با او ملاقات خواهی کرد.
با توجه به این آیه میخواهیم در حرکت به سوی خدا تغییر و اصلاح به وجود بیاوریم.
ما همیشه به سمت خدا در حال حرکت هستیم و چارهای نیست از این حرکت.
وقتی میگوییم چارهای نیست نه به این معنا که چارهای نیست باید انتخاب کنیم نه!
حرکتِ جَبری دارد اتفاق میافتد.
یعنی چه بخواهیم چه نخواهیم در حرکتیم به سوی خدا.
یا اَیُها الاِنسانُ اِنَکَ کادِح اِلی رَبِّک_ خبر میدهد، انشایی نیست.
از صیغه اسم فاعل استفاده کرده.
کادِح بر وزن فاعل. در اسم فاعل، زمان لحاظ نمیشود.
یعنی مربوط به گذشته و حال یا آینده نیست. هم در گذشته حرکت میکردی، هم حال و هم آینده حرکت میکنی.
🔸️🔸️🔸️همه موجودات در حال حرکتند، اما انسان مصداق بارز است.
تنها نقشی که انسان دارد این است که میتواند این حرکت را ⬅️مثبت یا منفی ➡️کند.
فقط این قسمت در اختیار ما است. اصل حرکت دست ما نیست.
اگر اصل حرکت دست ما بود میدانید چه اتفاقی میافتاد؟
آن وقت توان پیدا میکردیم تا از دست خدا فرار کنیم.
🔹️🔹️🔹️ادامه آیه میفرماید: کَدحًا آنچنان که فَمُلاقیه ملاقاتش خواهی کرد.
این حرکت جوری نیست که تو بتوانی وسط کار فرار کنی، ملاقات خواهی کرد خدا را.(این دستوری نیست.)
بعضی جاها به ما دستور دادهاند که با خدا ملاقات داشته باشید. مثل آنجایی که گفتند نماز بخوانید و با خدا ملاقات داشته باشید. این اختیاری ست.
چون اساساً دستور، به امور اختیاری تعلق میگیرد؛ به امور جَبری تعلق نمیگیرد.
اما در این آیه دستور نمیدهد با خدا ملاقات کن میگوید ملاقات خواهی کرد. شک نکن که خدا را ملاقات خواهی کرد.
ادامه دارد...
در کانال استاد غلامی عضو شوید
https://eitaa.com/ostadgholami
بسم الله الرحمن الرحیم
🔴تحول به سمت خدا
📑قسمت دوم
🔹️🔹️🔹️وقتی انسان در بحر آیه میرود دچار ترس میشود.
یک روز با کسی ملاقات خواهی داشت که همه عالم ،همه موجودات، انبیاء، اولیاء و همه موجودات مقرب الهی از عظمتش به خودشان میلرزند!
در روز قیامت عظمت الهی به گونهای در قلبها جلوه میکند و پردهها کنار میروند و چیزهایی میبینیم که آن عظمتش را درک میکنیم. (الان چون جلوه نکرده و نمیبینیم نمیدانیم با چه کسی طرف هستیم)
وقتی که در روز قیامت جلوه کرد، ملائکه که هیچ، انبیاء که از ملائکه بالاترند از آن جلوه الله به لرزه درمیآیند. (بالاتر یعنی از همه شجاعترند. این صفت شجاعت در همه انبیاء وجود دارد.)
حالا انبیاء در این شرایط جوری به لرز و خوف میافتند که میخواهند امتشان را شفاعت کنند ولی جرات نمیکنند حرف بزنند!
مردم از آنها میخواهند که شفاعتشان کنند، آنها هم میگویند میخواهیم شفاعت کنیم اما نمیشود.
مجلس خیلی سنگین است و نفسها بند آمده.
🔸️🔸️🔸️اینجاست که همه چشم امیدشان به سمت پیغمبر اکرم(ص) است.
همه منتظرند ببینید پیغمبر اکرم(ص) اولین حرکت را کند چون ایشان مقربترینند.
به (فَکانَ قابَ قَوسَینِ اَو اَدنی(نجم آیه۹)) رسیده. او به خلوتگاه و مصلی الهی رسیده.
او کسی است که به جایی رسیده که جبرئیل به او گفت: یا رسول الله(ص) تو به جایی قدم گذاشتی که حتی احدی و هیچ یک از ملائکه تا به حال پا به آنجا نگذاشته. من هم که مَلِک مقرب هستم اگر آنجا پا بگذارم میسوزم و نابود میشوم.
(منظور شب معراج است)
🔹️🔹️🔹️حالا همه چشم امیدشان به این پیغمبر(ص) است که او با کمال تواضع، بندگی را به نمایش میگذارد.
چه صحنهای! قیامت عجیب است!
عظمت خدا جلوه کرده، نفسها بند آمده بعد پیغمبر(ص) بندگی و خاکساری برای خدا را به نمایش میگذارد.
اوج عظمت الهی و اوج عظمت بندگی پیغمبر(ص)
این دو با هم تناسب پیدا میکنند.
اون اوج تواضع بندگیای که پیغمبر(ص) میتواند به نمایش بگذارد هیچ کدام از انبیاء دیگر نمیتوانند انجام دهند.
این فقط خاصِّ پیغمبر اکرم(ص) است.
وقتی این اتفاق بیفتد بعد چه میشود؟
اوج دریافت رحمت از جانب خداوند اتفاق میافتد و بعد از آن است که دیگر انبیاء جرات پیدا میکنند امتشان را شفاعت کنند.
ادامه دارد...
در کانال استاد غلامی عضو شوید.
https://eitaa.com/ostadgholami
بسم الله الرحمن الرحیم
🔴 تحول به سمت خدا
📑قسمت سوم
🔹🔹🔹گفتیم ما همیشه به سمت خدا در حال حرکت هستیم.
این حرکتی که میکنی تا حدودی اختیار با خودت است، یعنی در اصلِ حرکت اختیار نیست اما در انتخاب نوع حرکت اختیار هست، یعنی میتواند نوع حرکتت مثبت یا منفی باشد.
این حرکت هم مَسافتی نیست، یعنی به این صورت نمیباشد که طی طریق مکانی بشود. بلکه یک حرکت در کیفیت وجود انسان است، حرکتی است که در روح او اتفاق میفتد.
در آیه دیگری میفرماید: اِلَی اللهِ المَصیر
حرکتتان به سمت خدا به صورت صِیر است نه سیر، سیر با سین به معنای جابجا شدن مکانی است مثل مسافرتهایی که میروید اما صیر با صاد به معنای جابجایی مکانی و مسافتی نیست.
صِیر از ماده صارَ به معنی تغییر و تحول است. یعنی حقیقت درونی و روح و جان شما عوض میشود. جوهره وجود انسان تغییر پیدا میکند و شخصیت او عوض میشود.
به بیان سادهتر من همین جا نشستم ولی روحم در حال تغییر است و در آن انفعال ایجاد میشود.
🔸🔸🔸لذا میفرماید: اِلَی اللهِ المَصیر تغییر میکنی. تغییر به حرکت روحانی اتفاق میافتد. منتها وقتی تغییر روحانی در روح ایجاد میشود سمت و سو دارد.
سمت و سوی آن به سمت خداست.
یعنی چه به سمت خداست؟
مثلا اگر شما ۱۰ سال تمرین مهربانی و رحم و مروت بکنی، بعد از ۱۰ سال محبت در دل و جانت مینشیند و نسبت به قبل با محبتتر و مهربانتر میشوی.
وقتی احساسات درونت قوی تر شد بهتر ارتباط میگیری با اهل مروت. بهتر همدیگر را درک میکنید و احساسات یکدیگر را میشناسید چون قلبهایتان با هم یکی میشود.
به اصطلاح میگوییم با هم نَدار هستید؛ رفیق هستید.
🔹🔹🔹وقتی میگوییم با این تغییرات به خدا نزدیک میشوی یعنی محبت شما زیاد میشود، معرفت و محبتتان همجنس معرفت و محبت خدا میشود. و خدا را بیشتر در قلبت مییابی.
تحول یعنی این. قلبت به سمت خدا حرکت میکند و او را بیشتر حس میکنی.
الان هم خدا در قلبمان است اما اِدراکش نمیکنیم. چرا؟
چون قلبمان با او فاصله دارد. یعنی محبتمان همجنس محبت خدا نیست.
معرفتی که در درونمان است همجنس معارف الهی نیست.
یک تحول و خودسازی درونی باید اتفاق بیفتد، تا این معارف، اعتقادات و باورهای درون من همجنس باورهای الهی بشود.
آنوقت خدا را میفهمی و درکش میکنی.
زمانی که در زندگی بر سر دوراهی میرسی میفهمی خدا از تو چه میخواهد و کدام راه را میخواهد بروی....
چرا؟ چون فکرت با فکر خدا همخوان شده.
آن وقت صدایش را میشنوی.
🔸🔸🔸در بعضی روایات داریم زمانی که پیغمبر کوچک بود. مثلا خم میشد از زمین چیزی بردارد؛ جایی از لباسش پاره میشد. بعد میفهمید که نباید خم بشود. میفهمید خدا در شان او نمیداند که آن چیز را از زمین بردارد.
چرا ایشان با یک اشاره یک دنیا حرف را میفهمید؟
چون قلبش با خدا عجین شده.
صدای خدا را میشنود.
ادامه دارد...
در کانال استاد غلامی عضو شوید
https://eitaa.com/ostadgholami
بسم الله الرحمن الرحیم
🔴تحول به سمت خدا
📑قسمت چهارم
🔹🔹🔹حدیث قدسی هست معروف به حدیث قُربِ نَوافل:
...کُنتُ اِذاً سَمعَهُ الَّذی یَسمَعُ بِه وَ بَصَرَهُ الَّذی یُبصِرُ بِه وَ لِسانَهُ الَّذی یَنطِقُ بِه و یَدَهُ الَّتی یَبطِشُ بِها اِن دَعانی اَجَبتُهُ وَ اِن سَاَلَنی اَعطَیتُه.
...آنگاه گوش او شوم که بدان بشنود و چشمش شوم که بدان ببیند و زبانش گَردم که بدان بگوید و دستش شوم که بدان برگیرد و اگر مرا بخواند اجابتش کنم و اگر خواهشی از من کند به او بدهم.
🔸🔸🔸میگوید منِ خدا با بندهای که مطیع من است و از من اطاعت میکند و قلبش با من یکی شده جوری میشوم که آن بنده من به جایی میرسد که کُنتُ اِذا سَمعَهُ من میشوم گوشهایش یَسمَعُ بِه با من بشنود.
خیلی حرف بزرگی است. خدا اگر گوش کسی بشود و با خدا بشنود آن وقت امکان دارد اشتباه بشنود؟ سرش کلاه برود؟ خدا که اشتباه نمیشنود.
وَ بَصَرَهُ الَّذی یُبصِرُ بِه و چشمهایش میشوم با من میبیند.
دستهایش میشوم با من کار انجام دهد.
چقدر زیباست...
🔹🔹🔹این است که میگوییم پیغمبر(ص) عصمت دارد.
یعنی اشتباه نمیکند. چون هرچه را نگاه میکند با خدا میبیند.
بین خودش و آن شی که میبیند خدا حائل است.
از کانال خدا میبیند. چون خدا هیچ وقت اشتباه نمیبیند او هم اشتباه نمیبیند.
ولی ما نه، ما خدا را کنار گذاشتهایم.
زبان حالمان این است که خدایا به تو احتیاجی نداریم بگذار خودمان ببینیم.
هرچیز عوضی که میبینیم با عینک خودمان میبینیم نه عینک خدا.
بخاطر همین اشتباه میبینیم زشت را زیبا و زیبا را زشت میبینیم.
شاهدش هم اینهمه اشتباهات و خطاهایی است که در زندگیمان سراغ داریم.
چرا؟ چون خدا را کنار گذاشتیم.
🔸🔸🔸حضرت علی(ع) میفرماید: ما رَاَیتُ شَیئاً اِلا و رَاَیتُ اللهَ قَبلَهُ و بَعدَهُ و مَعَهُ.
من هیچ چیزی ندیدم مگر اینکه خدا را پیش از او و با او و بعد از او دیدم.
یعنی رسیده است به همین مقامی که خدا میگوید من چشمهایش میشوم با من میبیند. گوشهایش میشوم با من میشنود و...
بخاطر همین هرکاری میکند خیر است، حرکت میکند قدم خیر برمیدارد، حرفی میزند خیر است، همه وجودش میشود خیر...
ادامه دارد...
در کانال استاد غلامی عضو شوید .
https://eitaa.com/ostadgholami
هدایت شده از KHAMENEI.IR
8.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏷 #برش_دیدار
📹 ببینید | پیروزی ملت ایران تضمین شده است
🔺 گزیده بیانات صبح روز گذشته رهبر انقلاب
📲 قابل استفاده در بخش استوری اینستاگرام
💻 @Khamenei_ir
بسم الله الرحمن الرحیم
🔴تحول به سمت خدا
📑قسمت پنجم
🔹🔹🔹گفتیم اگر تحول و خودسازی درونی در ما اتفاق بیفتد، اعتقادات، معارف و باورهای ما همجنس باورهای الهی میشود.
آنوقت خدا را درک کرده در قلبمان احساسش میکنیم.
خدا چشم ،گوش ،دست و زبانمان میشود.
آنوقت این چشم، گوش، دست و زبانمان همه چیزش خیر میشود.
همه چیزش رحمت میشود.
به همین دلیل در روایت این وصف درباره پیغمبر اکرم(ص) است
⬅️ رحمت للعالمین ➡️
ایشان جلوه رحمت پروردگار است.
خدا در وجودش تجلی کرده.
🔸🔸🔸همه اینها از کجا میآید؟
از اینکه ما در حال تغییر و تحول به سمت خدا هستیم.
به سمت خدا یعنی چه؟
یعنی محبت، معرفت و شناختم باید رنگ خدا بشود.
تمام صفاتم باید رنگ خدا بشود.
که قرآن میفرماید: صِبغَهَ اللهِ وَ مَن اَحسَنُ مِنَ اللهِ صِبغَهً وَ نَحنُ لَهُ عابِدون(بقره آیه ۱۳۸)
رنگ خداست (که به ما رنگ ایمان و سیرت توحید بخشیده) و چه رنگی بهتر از رنگ (ایمان به) خدا؟ و ما اورا پرستش میکنیم.
🔹🔹🔹آیهای در قرآن داریم به نام اُذُن یعنی گوش.
چرا این آیه به این نام معروف است؟
چون در این آیه گفته شده که بعضی از منافقین نزد پیغمبر(ص) میآمدند و دروغهایی میگفتند، پیغمبر(ص) هم مچ آنها را نمیگرفت و جوری برخورد میکرد که آنها فکر میکردند ایشان حرفهایشان را باور کرده.
حتی جبرئیل آیه نازل کرد و خبر داد: فلانی که پیش تو آمد منافق و دروغ میگوید. پیغمبر(ص) با آنها صحبت میکرد ولی زیر بار نمیرفتن. ایشان هم از آنها میگذشت.
بعد پشت سرش میگفتند: این پیغمبر(ص) عجب آدمی ست! ما به او دروغ میگوییم پشت سرش حرف زدیم و بد و بیراه گفتیم حتی جبرئیل هم به او خبر داده که ما دروغ میگوییم با این حال حرف ما را قبول میکند! پیغمبر(ص)سر تا پا گوش است!(یعنی آدم ساده و زود باوری است)
🔸🔸🔸این آدمها چقدر احمق بودند که فکر میکردند سر پیغمبر کلاه گذاشتهاند، پیغمبر(ص) که سرش کلاه نمیرود، سرِ شما کلاه میرود که از تربیت او محروم میشوید.
پیغمبر(ص) مظهر ستاریت خداست و نمیخواهد آبرویت جلوی مردم برود.
آنوقت خدا آیه نازل کرد و فرمود: این که پیغمبر(ص) گوش است و به نگاه شما ساده است، به این خاطر است که نمیخواهد مچتان را بگیرد و آبرویتان برود. میخواهد امنیت در جامعه برقرار باشد. میخواهد مردم یاد بگیرند که به هم اعتماد کنند و احترامها حفظ شود.
آنقدر نفسش با عظمت شده که خدا به او مسئولیت رهبری جامعه را داده.
بعضیها میگویند چرا اولیاء خدا ذات ما را میبینند و عیب و ایرادهایمان را میفهمند؟ آبرویمان پیش آنها میرود.
نه این طور نیست، خدا میداند که به چه کسی نشان بدهد.
خدا پرده را برای کسی کنار میزند که آبرو بَر نیست. اهل غرور و حسد و بخل و کبر و کینه و رذایل نیست، اهل سخاوت و تربیت است، دستگیر است و کمکت میکند.
در کانال استاد غلامی عضو شوید
https://eitaa.com/ostadgholami