فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیت الله جاودان: شرکت در راهپیمایی ۲۲ بهمن واجبه ... اینا بعدا حساب میشه ...
@BisimchiMedia
16.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
این حاج آقا امروز حال خیلی خوبی داشت امروز 😍🥺
🔴مغز تربیت
❓سوال
🔹با بچهام خیلی حرف میزنم، اما خیلی وقتها احساس میکنم فایده نداره، دوس دارم خوب تربیت بشه، میخوام دله غریبهها نباشه، از محبت خانوادش سیراب بشه تا سراغ غریبه نره مخصوصا جنس مخالف.
🔴جواب
🔸تربیت یک پروسه مدت دار است، اینطور نیست که با چند کلام حرف زدن بچهها تربیت شوند، بچهها آن چیزی نمیشوند که به آنها سفارش میکنید، آن چیزی میشوند که از شما میبینند و ادراک میکنند، بچهها محصول سبک زندگی پدر و مادر و خانواده هستند نه صرفا خواستههاشون یا توصیهها و نصیحاتشون.
🔸بچهها برای اینکه اسیر دیگران نشوند باید احساس غنا کنند، هم غنای فکری و هم غنای روانی، غنای فکری را از طرز تفکری که در خانواده حاکم است میگیرند، یعنی تفکری که اعضای خانواده از آن تفکر پیروی کرده و به آن التزام دارند، نوعی فرهنگ که در ابعاد خانوده جاری است، اگر این تفکر درست و قوی و غنی باشد، بچهها هم غنی بار میآیند.
🔸و اما غنای روانی، مقصود ما صرف محبتهای لحظهای، اتفاقی و گهگاهی نیست، بلکه محبت باید سازماندهی شده باشد، یعنی اولا یک رویه همیشگی باشد، طوری باشد که حتی وقتی حضور فیزیکی ندارید احساس شود، این یک نوع همبستگی روانی است، وقتی اینطور شد فرزند شما وقتی در دانشگاه است و شما کنار او نیستید و کسی به او پیشنهادی میدهد اولا درک میکند که ارزشی برای این جور پیشنهادها نیست و حداقلش این است که بدون مشورت با شما پاسخ نمیدهد چون او خود را منهای خانوادهاش احساس نمیکند، به خود اجازه نمیدهد که بدون مشورت با شما پاسخ مثبت به کسی بدهد، برای وجود و احساس پدرش همچون حضور پدر ارزش و احترام قائل است، این میوه آن همبستگی روحی است که وابسته به حضور فیزیکی نیست. این نوع محبت وابسته به رفتاری خاص نیست بلکه در همه رفتارها باید احساس شود، یعنی اینطور نباشد که فقط وقتی در خانه هستید احساس شود، یا فقط وقتی قربون صدقه میروید یا نوازش میکنید یا کادو میخرید احساس شود بلکه حتی وقتی ساکتید و حرفی نمیزنید، حتی وقتی به او اخم میکنید هم احساس شود، مجموعه رفتارهای شما باید پالس عشقورزی داشته باشد نه اینکه محبت خلاصه شود فقط در یک رفتار یا گفتار خاص، اگر چنین شد، اگر اینطور شد که محبت فقط خلاصه شد در کادو خریدن یا گفتن فدایت شوم، آن وقت منتظر بالا رفتن توقعات و کم ارج شدن محبتتان باشید، در این صورت اگر از آن کلمات (قربان صدقه) کم استفاده کنید متهم میشوید به محبت نداشتن و اگر زیاد استفاده کنید کم کم این کلمات ارزش و تاثیر خود را از دست میدهند و حتی مفهوم خود را هم از دست میدهند آنوقت وقتی صدایش میکنی عزیزم کجایی تصور میکند اسمش را صدا کردی مثل این است که دوتا اسم دارد.
🔹ثانیا این محبت باید حکیمانه باشد نه باری به هرجهت نه بیحساب و کتاب، باید جهت داشته باشد، مغز داشته باشد، مرز و قانون داشته باشد، تا موجب رشد و کمال شود، محبت بیجهت، بیمغز و بی مرز، رشد و بالندگی ندارد و صرفا یک وابستگی بیروح است، شاید به زعم بعضی شعار بیاید اما حقیقت این است که مغز و روح محبت خداپرستی است، بندگی خدا روح عشقورزی است و عشق منهای خدا برکتی ندارد و میوهای جز شرک نمیآورد.
🔹محبتی که مغز آن توحید باشد حلقه وصل فرزند با خدا است، یعنی فرزند به خدا و دین علاقه پیدا میکند و بالعکس اگر غیر از این باشد فرزند ما علاقهاش را به دین از دست میدهد، منشأ بسیاری از دین گریزیهایی که الان مشاهده میکنیم همین است.
🔹وقتی بچه میبیند و درک میکند که محبت شما ناشی از محبت خداست ناشی از ایمان به خداست ناشی از ارتباط با خداست، او هم به خدا میل و محبت پیدا میکند، تلاش میکند مثل شما باشد، بنده خدا شود، خدایی شود، با خدا دوست میشود نه اینکه بترسد یا معامله کند بلکه دوستی پیدا میکند، فلسفه بسیاری از دستورات دینی که رابطه با خداست برایش به سادگی حل میشود، انگیزه عمل پیدا میکند و در مقابل احکام خدا عناد به خرج نمیدهد، مثل خیلیها سر هر حکمی بهانه تراشی نمیکند، ریشه درست میشود، ولی اگر این درست نشود هرقدر هم که شما برایش از فلسفه حجاب و نماز بگویی باز هم یک ان قلتی، یک بهانهای پیدا میکند، حتی اگر هیچ ان قلتی هم پیدا نکند در عمل به آنها تنبلی میکند و دل نمیدهد، آدمی اگر به چیزی دل ندهد بهانه ترکش را پیدا میکند.
🔸بچهها بطور ناخودآگاه بین رفتارهای شما ارتباط برقرار میکنند، برای همین باید بین رفتارهای ما تناسب و هماهنگی باشد والا اثر منفی میگذارد مثلا وقتی شما نماز میخوانی بعد هم دروغ میگویی، حسین حسین میگویی بعد هم حرف زشت میزنی و تحقیر میکنی، او این زشتیها را به نماز و مذهب ربط میدهد و از مذهب بیزار میشود، مذهب را هم غلط میفهمد، فردا که بزرگ شد یا لامذهب میشود و یا یک مذهبیِ دروغین.
@ostadgholami
🤲حقیقت دعا
🔸حقیقت دعا برای این است که ما عوض شویم، دعای برای تغییر دادن ماست، دعاء برای این نیست تا خدا را وسیله منافع خود قرار دهیم، نگاه ابزاری به خدا نگاه صحیحی نیست، البته او خداست و بنده پروری را بلد است، خودش میداند بندهاش چه نیازی دارد و چطور باید با بندگانش برخورد کند، خیلی از چیزهایی که ما در دعاهایمان میگوییم او خودش در نظر دارد و مگر غیر این است که خیلی چیزهایی که از او نخواستهایم برآورده کرده است، چیزهایی که خودش به ما داده خیلی بیشتر از آن چیزهایی است که از او خواستهایم، او کریم است مگر میشود چیزی به صلاح و خیر ما باشد و عطا نکند؟! پس بجای آنکه در حاجات دنیوی خود اصرار کنیم باید ببینم او از ما چه میخواهد و در جهت خواست او تغییر کنیم، به قول امیرالمومنین ع: الهی انت الذی اُحبّ فاجعلنی کما تحب: معبود من، تو همانی که من دوست دارم پس مرا هم آنطوری قرار ده که تو دوست داری.
🔹گاهی میگوییم شاید مستجاب شویم...این حرف دو جور معنا میتونه داشته باشه، یکی اینکه شاید خدا دلش به رحم بیاد و حاجت ما رو بده، این معنا دو تا اشکال داره، اول اینکه انگار خدا رو مثل بعضیا فرض کردیم که بخل دارند و به زور راضی میشن که خیرشون به کسی برسه در صورتی که خدا نه بخیل نه خسیس نه حسود و نه فقیر است و کسی که اینطور فکر کنه خدا رو نشناخته و غیرمستقیم داره خدا رو تحقیر میکنه و اما اشکال دوم اینه که اصلا معنا نداره که خدای تعالی تحث تاثیر چیزی قرار بگیره تا مثلا دلش به رحم بیاد، مگر قبلا بیرحم بود که حالا به سبب دعای ما به رحم بیاد، یکی از اسامی قرآنی خداوند، عزیز است و عزیز یعنی نفوذناپذیر و تاثیرناپذیر، بنابراین اینطور نیست که خداوند تحث تاثیر کسی یا چیزی نظرش تغییر کنه.
🔸خب سوال پیش میاد که اگر خدا تغییری نمیکنه دعای ما چه اثری داره؟ اثرش اینه که دعای ما اگر دعا باشه در خود ما و حالات ما تغییر ایجاد میکنه، موانع روحی ما را از بین میبره و همین باعث میشه رحمت الهی که همواره در حال نزول هست در قلب ما بنشینه.
🔹بنابراین وقتی میگیم ان شاالله دعای ما مستجاب بشه مقصود صحیح این است که ان شاالله روح ما بواسطه این دعاها قابلیت دریافت رحمت الهی را پیدا کنه.
🔸نکته دیگر اینکه حال که قرار شد این دعاها ما رو تغییر بده و روح ما رو بسازه و هدف اصلی دعا هم همین هست پس لازمه صادقانه و مودبانه باشه و عمل ما هم مطابق دعا باشه تا اثر کنه و اجابت بشه.
@ostadgholami
🔴سوره حجر: وَ إِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلَئكَةِ إِنىِّ خَالِقٌ بَشَرًا مِّن صَلْصَالٍ مِّنْ حَمَإٍ مَّسْنُونٍ(28) فَإِذَا سَوَّيْتُهُ وَ نَفَخْتُ فِيهِ مِن رُّوحِى فَقَعُواْ لَهُ سَاجِدِينَ(29)
🔸نکته: قرآن خلقت انسان را در دو مرحله بیان میکند یکی مرحله جسمانی او و دوم مرحله آفرینش روح، آنجا که حرف از جسم اوست یک خلقت تحقیرآمیزی بیان میکند و آن را به یک گِلِ خشکیدهای که از مایع گندیده و بدبویی درست شده نسبت میدهد ولی آنجا که سخن از آفرینش روح انسانی است آن را به خدا نسبت میدهد و به ملائکه فرمان سجده میدهد.
🔹بعلاوه غبطه ملائکه هم به روح انسان بود نه جسم او، حسادت شیطان هم به مقام روح انسانی بود نه به جسم او، آنوقت سزاوار است که بشر امروز روح را فراموش کرده و همه زندگی خود را صرف پروار کردن جسم خود کند؟!
🔸شیطان فهمید که در مقایسه روح خود و روح انسان هیچ شانسی ندارد برای همین مغلطه کرده و جسم خود را با جسم انسان مقایسه کرد که من از آتشم و انسان از گل، برای همین تمام سعیاش این است که انسان به روح خود توجهی نکند تا از او جلو نیفتد و اصولا کار اشخاص حسود همین است چشم دیدن جلو افتادن کسی را ندارند برای همین است که شیطان از عبادت و خودسازی انسان وحشت دارد.
@ostadgholami
ندای فطرت
🤲حقیقت دعا 🔸حقیقت دعا برای این است که ما عوض شویم، دعای برای تغییر دادن ماست، دعاء برای این نیست
✅ شبهه :
من احساس می کنم که خدا همه چیز را به عهده خود ما گذاشته است و اعمالی مثل دعا و توکل و توسل و ... نوعی تلقین است ¬ یعنی فقط برای فریب دادن خود است وگرنه همه چیز در دستان خودمان است.
👈 پاسخ:
🔸اینکه دعا و توکل و توسل و ... صرفا جهت تلقینی بدانیم یا نداینم برمیگردد به اینکه ما چه تصوری از این ها داریم.
حقیقت این است که ماهیت توکل و دعا و... از جنس لفظ نیست. ممکن است از لفظ و تلقین استفاده کنیم اما تنها بعنوان یک ابزار و برای اینکه حقیقت توکل را فراموش نکنیم نه اینکه خود این الفاظ یا تلقینات همان دعا یا توکل باشد خیر اینطور نیست.
🔹 حقیقت دعا چیزی که از روی کتاب میخوانیم یا به زبان می آوریم ،نیست .
دعا حقیقتی دارد که در قلب ما در حال اتفاق است و آن " عرض نیاز به درگاه بی نیاز "است.
این بدان معناست که باور داشته باشیم ؛که خدایا من هرچه که دارم از تو دارم و هرچه که می خواهم از تو می خواهم.
🔹 توکل به این معناست ؛ که خدایا ،باور من ، قلب من و احساس من این است که در تمام امور بر تو تکیه می کنم .
🔸تفاوت ما با کسانی که دین ندارند در این است که :
احساس ما می گوید ما تنها نیستیم و همیشه کسی هست که به او تکیه کنیم و به او پناه ببریم ، ولی آن ها (کسانی که دین ندارند) بر این باور هستند که در این عالم هستی تنها هستند و همه چیز به عهده خودشان گذاشته شده است.
🔹اینکه احساس می کنیم همیشه کسی هست که به او پناه می بریم و به او تکیه می کنیم ، صرفا یک تصور یا احساس کور نیست بلکه واقعیت دارد ما به خدایی معتقدیم که وجود دارد و ما را میبیند.
حال که خدا در کنار ما وجود دارد و کارگردان و مدبر جهان هستی است؛ در نتیجه اگر من بتوانم با او ارتباط برقرار کنم موفق تر خواهم بود . ضمن اینکه موفقیت فقط در دنیا نیست ؛ زیرا این دنیا فانی است و قرار نیست در آن بمانیم.
@ostadgholami
✅شبهه در مورد بی حجابی درغرب🔹
شبهه: میگویند وقتی بیحجابی رواج یابد مانند کشورهای اروپایی، عادی میشود و اثرش از بین میرود پس بهتر است جلوی بیحجابی و اختلاطهای بیرویه را نگیریم تا رواج یافته و عادی گردد و اثرش رفع شود نتیجتاً مردم لابد عفیفتر و سالمتر خواهند شد!
🔹🔸
جواب: این شبهه به زبان ساده این میشود که بیایید برای اینکه عفت خود را حفظ کنیم بیعفت شویم! به بعبارت دیگر برای اینکه جوانان ما از روابط بیرویه در امان بمانند روابط بیرویه را آزاد کنیم!
این سخن مانند این است که بگوییم برای اینکه نمیریم خود را بکشیم!
🔹🔸
هم از نظر دین و هم در نگاه روانشناسان، غریزه جنسی یکی از غرایز اصلی و پایدار است، وجود آن در افراد سالم قابل انکار نیست، نه میشود آن را از بین برد و نه میشود رهایش کرد ولی قابل کنترل است اما کنترل آن تنها از راه کنترل عوامل تحریکی ممکن میشود، عواملی که از راه چشم و گوش و لمس و تصور به روان انسان نفوذ کرده غریزه را تحریک میکند، بدون کنترل این عوامل تحریکی، محو نمیشود بلکه رها میشود و هرجا مانعی نباشد خود را نشان میدهد و بعد از مدتی با ارتباط زیاد و مداوم با این عوامل، نفس بیمار میشود و ارادهاش را از دست میدهد.
🔹🔸
اسلام برای انسان نفس سالم و اراده قوی خواسته است یعنی همان فضیلت عفّت یعنی کنترل غریزه و جلوگیری از بروز بیرویه آن و بکارگیری معتدل آن، در عین سلامتی آن نه با از بین بردن آن و نه بیاثر کردن آن. در حالی که عدم کنترل و ممارست زیاد با عوامل تحریکی، نفس عادت میکند و اشباع میشود و حساسیت و خود آگاهی شخص کمتر میشود و در این صورت شخص گمان میکند که کنترل و ارادهاش زیاد شده در حالی که این نشانه بیماری روان است نه سلامتی آن مانند شخص معتاد به سیگار که با کشیدن سیگار به سرفه نمیافتد ولی این نشانه سلامتی او نیست بلکه نشانه بیمار شدن ریههای اوست همانطور که به سرفه افتادن کسی که سیگاری نیست نشانه مریضی او نیست بلکه نشانه سلامتی اوست. ضمن اینکه تاثیر سیگار و مواد مخدر بر شخص معتاد هم از بین نرفته و لحظه به لحظه او را بیمارتر میکند و بسوی مرگ میکشد لکن شخص معتاد حساسیت خود را از دست داده و متوجه تاثیر آن نمیشود برخلاف شخص سالم که حساسیت و ادراک او سالم است و ورود سمّ را به بدن متوجه میشود و به مغز گزارش میدهد و بدن عکس العمل نشان میدهد.
🔹🔸
نکته دیگر اینکه با حفظ عفت و سلامتی روان فرد، کانون خانواده حفظ میشود و جامعه نیز سالم میماند؛ کسی که عفت دارد و غریزهاش در جای دیگری اشباع نشده و انرژی او هدر نرفته است در رابطه با همسرش احساس نیاز بیشتری میکند و انرژی و گرمای بیشتری را میتواند خرج همسرش کند و رضایتمندی خانواده تامین میشود، و جوانان عفیف این جامعه نیز رغبت بیشتری به ازدواج و تشکیل خانوده خواهند داشت برخلاف جوامع فاسد که جوانان با ارضای ناصحیح، انگیزه ازدواج را تا سنین بالا از دست میدهند و زیر بار تعهد نمیروند.
@ostadgholami
🔸عقل چیست؟
عقل آنچیزی است که باآن بندگی خدا ایجاد میشود و بهشت بدست می آید،
عقل قوه درکی است ک میتواند حضور خدارادردل احساس کند و چراغ راه زندگی باشد.
@ostadgholami
🔸استجابت دعا
🔹از امام صادق ع پرسیدند:مگر نه اینکه در قرآن وعده داده شده که ادعونی استجب لکم؟ پس چرا دعاهای ما مستجاب نمیشود؟ فرمود:
لانکم تدعون من لا تعرفونه،
یعنی چون شما کسی را میخوانید که نمیشناسیدش یعنی در حقیقت کس دیگری غیر از خدا را میخوانید، پس شناخت خداوند از هرچیزی مهمتر است.
@ostadgholami
🔸هدف از انتظار امام زمان چیست؟
🔹هدف از همه تعالیم و همه بلایا، تربیت انسان است،
در این بین انتظار مهدی عج، بزرگترین ابتلاء و موثرترین عامل تربیت است،
🔸هدف تمام شدن این انتظار نیست، هدف تغییر ما در این انتظار است،
اعتراض و غر زدن به امام زمان عج، نشانه منتظر نیست ، نشانه بی معرفتی است.
@ostadgholami