eitaa logo
ندای فطرت
280 دنبال‌کننده
81 عکس
51 ویدیو
0 فایل
ایدی جهت پرسش وپاسخ. @Montazer103
مشاهده در ایتا
دانلود
برای ارسال به دوستان خارج از کشور 🆔@ostadgholami
ندای فطرت
بسم الله الرحمن الرحیم 🔴 آیه نور 📑 قسمت اول ✅ اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ مَثَل
In the Name of God the compassionate the merciful Allah is the Light of the heavens and the earth. The example of His light is like a niche within which is a lamp, the lamp is within glass, the glass as if it were a pearly [white] star lit from [the oil of] a blessed olive tree, neither of the east nor of the west, whose oil would almost glow even if untouched by fire. Light upon light. Allah guides to His light whom He wills. And Allah presents examples for the people, and Allah is Knowing of all things. 🔴Verse 35, Surah Al-Noor (the light) Verse of Noor For this part of the verse " Allah is the light of the heavens and the earth", the interpreters have interpreted it in tow ways. ✅First: They believe that since God is not a light (because God is the creator and the light is created by him), so it is a simile that in literatur it is called imagery. It is just like this verse that says: "God's hand is over the other hands" (Verse 10, Surah Al-Fat'h). God has no hands, so it is an imagery that refers to the power of God or something else, not his hand. ✅Second: It is not an imagery, but is the truth and to realize it well, we must define the word "light", accurately. If we think about the light as we see it in the lamps or in the sun, so, yes it is an imagery. But if the meaning and the intention by the word "light", is a thing that is light its self and lighetns the others, then this definition includes of God. Because the most high God is essentially light and also he lightens the other ones. ✅If we believe it, then there is no need to saythat it is an imagery. Because, God is truly like this not figuratively. ✅Now, it is questioned that what does it mean by that God is light and that he lightens? When it is night and dark, we can not see nothing, as if nothing exists. When we turn on the light and it is lit everywhere and everything appears and finds existence. Now, we apply this meaning to the heavens and the earth. ✅ When do the heavens and the earth appear? Who causes this appearance and lightens it? The answer is: When God is present and has existence ,and when he wills. If the will of God is not present, so there will be no appearance, because nothing does not exist to appear. In fact, the darkness is lack of existence and the light is the existence. Finally, we find that "Allah is the light of the heavens and the earth", means that God is the cause of the appearance of all existence and the cause and tbe reason of the genesis of the heavens and the earth. What we discussed here, is only the basic layer of understanding this verse. To be continued... برای ارسال به دوستان خارج از کشور 🆔@ostadgholami
ندای فطرت
بسم الله الرحمن الرحیم 🔴 آیه نور 📑 قسمت اول ✅ اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ مَثَل
بسم الله الرحمن الرحیم 🔴 آیه نور 📑قسمت دوم ✅ معمولا وقتی که ما درباره خدا حرف می‌زنیم و می‌گوییم خداوند خالق آسمان‌ها و زمین و موجودات است، ناخودآگاه به سازنده‌های دنیوی تشبیه می‌کنیم. مثلا یک وسیله‌ای را یک سازنده ساخته. شاید خودش هم از دنیا رفته باشد اما این وسیله سالم و موجود است. ما هم به این شکل مقایسه می‌کنیم لذا تعجبی نمی‌کنیم و به وجد نمی‌آییم. اما رابطه خدا با موجودات دیگر اینجوری نیست. ✅ در این آیه خدا می‌توانست بگوید: اللهُ خالِقُ السَّماواتِ و الاَرض یا اللهُ صانِعُ السَّماواتِ و الاَرض یعنی خدا سازنده آسمانها و زمین است‌. چرا می‌گوید نور؟ اگر خورشید یا لامپ نورش قطع بشود چه اتفاقی می‌افتد؟ همه جا تاریک می‌شود. یعنی برای پدیدار ماندن اشیاء وجود دائمی نور لازم است. قصه خدا هم به همین شکل است. اگر خدا یک لحظه نظرش را بردارد آسمانها و زمین نابود می‌شود. مثل سازنده نیست که یک شیء را ساخت خودش مُرد ولی آن شیء همچنان وجود دارد. خدا لحظه به لحظه و آن به آن در وجود مخلوقات موثر است. ✅ نکته ای که دارد این است که اگر بتوان درکش کرد آثار اخلاقی زیادی دارد. معمولا آدم‌ها خدا را یک جایی در آسمانها فرض می‌کنند. یا بعضی‌ها پیشرفته‌تر، خدا را در کنار خودشان می‌بینند. خدا حتی کنارمان هم نیست! خدا درون وجود تو است. اگر نمی‌توانیم احساس کنیم ایراد از خود ما است. از بچگی با این نگاه تربیت شده‌ایم. کلا تربیت جامعه امروز به این شکل است. مردم تربیت الهی نمی‌شوند و با خدا بار نمی‌آیند. به همین دلیل خدا را یا بالا میبینند یا پایین یا کنار خودشان، خدا را در درون خودشان حس نمی‌کنند. برای همین گاهی اوقات حس می‌کنیم خدا نیست! ✅ در صورتی که شما هر فکری که می‌کنید خدا آن فکر شما را می‌بیند. شاید تعبیر جالب و خوبی نباشد_ خدا که درون وجودت هست لذا این فکر یا تصوری که تو در دل داری، از منظر خدا رد می‌شود و بیرون می‌آید. خدا درون و بیرون ندارد، بهترش این است که بگوییم از منظر خدا، از جلوی چشمان خدا عبور می‌کند. بعد ما خیال می‌کنیم خدا ندیده است!! ✅ محققِ کَرَکی از علمای معروف که کتابهای خیلی عمیقی هم نوشته، از دنیا رفته بود. بعد از مرگش در عالم رویا و مکاشفه به دیدار بعضی از دوستانش می‌رود. از ایشان می‌پرسن: چه خبر؟ تعریف می‌کند. از من پرسیدن: چه آورده‌ای؟ می‌گوید هرچه من گفتم، آنها گفتند: اینها برای خدا نبوده برای خودت انجام دادی. می‌گوید دستم خالی شد. یادم افتاد یک کتابی نوشتم که _به اصطلاح_ چاپ و معروف نشده بود. گفتم شاید چون معروف نشده و خیرش به من نرسیده، نمی‌توانند بگویند برای خودت نوشته‌ای. به آنها گفتم فلان کتاب گفتند: بله کتاب خوبی است ولی آن هم به دردت نمی‌خورد چون وقتی آن کتاب را نوشتی به ذهنت خطور کرد ( لَم یُکتَب مِثله ) مثلش نوشته نشده. ادامه دارد... 🆔@ostadgholami
بسم الله الرحمن الرحیم 🔴 آیه نور 📑 قسمت سوم ✅ سوال است که خدا اینهمه بنده دارد، در گذشته داشته و در آینده هم خواهد داشت، چطوری فکری که به ذهن ما خطور می‌کند از خدا مخفی نمی‌ماند؟ فراموش هم نمیکند و سربزنگاه یادآوری می‌کند. چطوری می‌شود؟ این فقط یک وجه دارد آن هم اینکه آن لحظه که شخص آن فکر را کرده خدا حاضر بوده. می‌گویند بترسید از آن دادگاهی که قاضی خودش شاهد بوده. ✅ اگر آدم به این‌ها زیاد فکر کند و با آن انس بگیرد، اوایل شاید اذیت بشود ولی آرام آرام که انس گرفت زندگی برایش لذت‌بخش می‌شود. چون حس می‌کند همیشه یکی هست که می‌تواند به او تکیه کند و هیچ‌وقت تنهایش نمی‌گذارد. مخصوصا خانم‌ها! چون خانم‌ها یک ویژگی و تفاوتی با آقایان دارند، آن هم اینکه تکیه‌پذیرتر و به دنبال تکیه‌گاه هستند. ولی آقایان استقلالشان بیشتر است. حالا اگر خانم‌ها با این روحیه‌ی تکیه‌پذیری بتوانند خدا را در وجودشان حس کنند از نظر عرفانی از مردها جلوتر می‌زنند. ✅ تمام این چیزهایی که گفتیم در مورد بخش اول این آیه، نکات سطحی بود. ادامه آیه میفرماید: مَثَلُ نُورِهِ کَمِشْکَاةٍ فِیهَا مِصْبَاحٌ مثل چراغی ست که در آن یک مصباح است. مشکات یعنی چراغ و مصباح آن حباب شفافی را می‌گویند که روی آن چراغ قرار می‌گیرد و نورش را بیشتر و شفاف‌تر می‌کند و همین‌طور محافظ است. الْمِصْبَاحُ فِی زُجَاجَةٍ این حباب و شیشه در یک زجاجه است. زجاجه به چی می‌گویند؟ در واقع یک فروزندگی و یک درخشندگی درون این چراغ است که باعث می‌شود از آن شیشه رد شده و به ما برسد با آن می‌گویند زجاجه. الزُّجَاجَةُ کَأَنَّهَا کَوْکَبٌ دُرِّیٌّ این زجاجه مثل ستاره‌ای ست که می‌درخشد. مِن شَجَرَةٍ مُّبَارَکَةٍ زَیْتُونِةٍ این ناشی شده از یک درخت زیتون که مبارکه و با برکت است. لَّا شَرْقِیَّةٍ وَلَا غَرْبِیَّةٍ نه شرقی و نه غربی است. ✅ خداوند نور آسمان‌ها و زمین است مَثلِ نور خداوند همانند چراغدانی ست که در آن چراغی پرفروغ باشد. آن چراغ در حبابی قرار گیرد، حبابی شفاف و درخشنده همچون ستاره‌ای فروزان. این چراغ با روغنی افروخته شده( هرچقدر این روغن شفافتر بود نور بهتری می‌داد و راحتتر هم آتش می‌گرفت ) روغنش آنقدر شفاف و خالص است که یَکادُ زَیتُها یُضِیُّ نزدیک است که روغنش روشن شود وَلَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ با اینکه هنوز آتش مسحش نکرده ( یعنی هنوز آتش به آن اتصال پیدا نکرده آماده شعله گرفتن است ) نُّورٌ عَلَی نُورٍ نور روی نور می‌آید ( شاید اشاره‌اش به نسبت آن زجاجه با آن مصباح است یعنی می‌خواهد بگوید که آن حباب روی آتش نه تنها مانع آتش نیست بلکه خودش آنقدر شفاف است که نور را به اطراف انتقال می‌دهد و باعث درخشنده‌تر شدنش می‌شود ) یَهْدِی اللَّهُ لِنُورِهِ مَن یَشَاءُ خدا با نورش هر که را بخواهد هدایت می‌کند وَیَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ و خدا از این مثال‌ها برای مردم می‌زند وَاللَّهُ بِکُلِّ شَیْءٍ عَلِیمٌ و خدا بر هر چیزی داناست ادامه دارد... 🆔@ostadgholami
بسم الله الرحمن الرحیم 🔴 آیه نور 📑 قسمت چهارم ✅ این آیه نور بر حسب ظاهر از آن دست آیات متشابه است. چون اگر فقط ما باشیم و این آیه، چیز زیادی متوجه نمی‌شویم. خب سوال پیش می‌آید یعنی چی؟ چراغدان، شیشه، روغن و... چه چیزی را می‌خواهد بگوید؟ در روایات که وارد می‌شویم یا بعضی از توضیحات و تفاسیر علما را که می‌بینیم، متوجه می‌شویم که به معانی خاصی اشاره می‌کنند. و آن اینکه ظاهرا اینجا مقام "اهل بیت(ع)" را می‌خواهد بگوید. ✅مثلا روایت داریم که مشکات(چراغ) تعبیر شده به 🌺حضرت فاطمه زهرا(س)🌺 خدا که بی‌حکمت حرف نمی‌زند، حتما منظوری دارد که تعبیر چراغ را با کار می‌برد. این که می‌گوید لَّا شَرْقِیَّةٍ وَلَا غَرْبِیَّةٍ نه شرقی و نه غربی است در روایت آمده که لایَهُودِیَّه وَ لانَصارِیَّه یعنی چی؟ یعنی هیچ ناخالصی به آن نرسیده، ذره‌ای انحراف و گمراهی در وجودش نیست. اینها اشاره به عصمت حضرت فاطمه(س) دارد. ✅ آن مصباح و حباب شفاف تعبیر می‌شود به ائمه(ع) و اهل بیت(ع) و آن نوری که داخلش است خدا ست. در واقع یعنی اهل بیت(ع) در حکم آن حباب و شیشه‌ای هستند که نور الهی را به مردم انتقال می‌دهند و آن چراغدانش که این حباب را نگه می‌دارد و پایه‌ی این حباب است وجود مبارک حضرت زهرا(س) است. که همه تکیه گاهشان به ایشان است. چون اگر این چراغدان نباشد آن حباب هم در هوا معلق می‌ماند. ✅ حالا همه اینها، این چراغدان و حباب کارشان چیست؟ این است که نور را بگیرند از این آتش، و انتقال بدهند و اطراف را روشن کنند. نور خدا را می‌گیرند و پخش می‌کنند. می‌گوید الله نُورُ السَّماواتِ وَ الاَرض خدا نور آسمانها و زمین است و نور پخش کُنش هم اهل بیت(ع) هستند. خیلی زیباست. ✅ حدیثی است از امام صادق(ع) که مشکات و چراغ یعنی حضرت فاطمه(س) هرکس که اهل بیت(ع) را دوست داشته باشد باید سعی کند به این چراغ نزدیک شود تا از نور الهی بهره بیشتری ببرد. کسانی که با این نور می‌جنگند در واقع و تاریکی را برای بشر می‌خواهند. این که میگوید: یَکادُ زَیتُها یُضِیء یعنی روغنش آنقدر شفاف است که آتش را هنوز نزدیکش نکرده‌ای می‌خواهد آتش بگیرد. این کنایه از آن فطرت پاک و زلال اهل بیت دارد که یعنی انقدر استعداد آنها بالاست، و کسانی که شبیه به اینها باشند هم همین‌جور می‌شوند. مانند آنها استعدادشان بالا می‌رود و ظرفیتشان شبیه به اهل بیت(ع) می‌شود که هنوز آن آتش الهی را لمس نکرده می‌خواهند گُر بگیرند. مثلا وقتی که شما برای بعضی افراد حرف می‌زنید، هرچقدر خودتان را هم بکشید نمی‌فهمند چه می‌گویید! ولی بعضی‌ها هنوز کلام تمام نشده تا انتهایش را گرفته‌اند، نه فقط با ذهنش می‌فهمد بلکه با دلش هم همراهی می‌کند. اشاره به قلبهای آماده دارد. ادامه دارد... 🆔@ostadgholami
بعضی از دوستان سوال کردن که طلا و نقره میشه معاوضه کرد؟ چون این سوال رو مکرر میپرسن اینجا میزاریم تا همه استفاده کنند معاوضه طلا با نقره اشکالی نداره اما طلا با طلا یا نقره با نقره اگر وزنش کم و زیاد باشد و در یک معامله بخواد انجام شود، جایز نیست و مقدار اضافی ربا و حرام است. بله اگر در دو معامله باشد اشکال ندارد، مثلا یک گردنبند را با یک النگو در نظر بگیرید، گردنبند را در یک معامله میفروشیم و پولش را میگیریم و معامله تمام میشود سپس یک معامله دیگر انجام میشود یعنی النگو را میخریم و پولش را هم میدهیم. به این صورت معاوضه طلا با طلا نشد بلکه دو معامله جداگانه انجام شد، این اشکالی ندارد. @ostadgholami
ندای فطرت
بسم الله الرحمن الرحیم 🔴 آیه نور 📑قسمت دوم ✅ معمولا وقتی که ما درباره خدا حرف می‌زنیم و م
In the name of God the compassionate the merciful 🔴Verse of Light(Noor) 📑Part 2 ✅When we usually talk about God and we say God is the creator of the heavens and the earth, we have unconsciously likened God to a worldly creator. For example, some one has made an instrument. He may be dead himself, but that instrument works and is present. This instant is like how we compare. No wonder we are not surprised. But the relationship between God and the other creatures is not like this. ✅In this verse, God could say: Allah is the creator of the heavens and the earth, or God is the builder of the heavens and earth. Why does it say "Allah is the light of the heavens and the earth" ? What will happen If the sun or the lamp run out of their lights? So, every where will be dark. Because, it is needed to have a constant light in order to keep it appear and to be shown and seen. This case is just like God's. If he devest his favor and grace for a moment, the heavens and the earth will become dark. Its example is not like the builder of some thing that when he dies, the thing he built, still exists. God is influencing on creature's life every moment. ✅There is an essential point that carries a lot of moral virtues if you can understand it. People often imagine God somewhere in the heavens or some of them think in a higher level and see God beside themselves! But, actually God is within us. If we are not able to feel him, it is our fault. We gave grown up with this thought since childhood. Totally, this is how community is educated. People are not grown up with divine education and religious thinking. This is why they see God in the heavens or beside themselves, and why they don't see him in their own existence and whithin themselves. And because of this, some times we think that God does not exist. ✅ God notices and observes whatever we think. May be it is not a good explanation_ God is within you, so the thought and the imagination you have got in your mind, is passing and getting out in front of God. God does not have any insides and outsides, so it is better to say that our thoughts are in the sight of God. And we wrongly suppose that God has not seen anything. ✅ Scholar Kareki is a well known highbrow who has authored books that are very deep in meaning. After his death he went into the dreams of some of his friends. His friends asked him what was going on? He said they asked me: what have you brought? And whatever i said, they told me: these thing are not for the sake of God and you have done them for yourself. He said I felt empty-handed. Then I remembered one of my books that was not famous. I said that book! They told me: yes, that is a nice book but it does not make any difference for you because when you were writing it down, it came to your mind that it is has never been written such a book before! To be continued.... ارسال برای دوستان خارج از کشور 🆔@ostadgholami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم 🔴 آیه نور 📑 قسمت پنجم ✅ یهْدِی اللَّهُ لِنُورِهِ مَن یَشَاءُ خدا هرکس را بخواهد با نورش هدایت می‌کند. در این قسمت آیه در کلمه مَن یَشَاء نکته‌ای وجود دارد. چرا می‌گوید خدا هرکه را بخواهد هدایت می‌کند؟ مگر می‌شود خدا نخواهد کسی را هدایت کند؟ خواست خداوند ۲ نوع است: اراده ابتدایی اراده ثانوی اراده و خواست ابتدایی این است که همه بشر هدایت شوند. اما بعضی‌ها خودشان نمی‌خواهند. در اراده و خواست ثانوی، کسانی را که خودشان هم می‌خواهند هدایت شوند ولی خواستشان جدی نیست، خداوند اختصاصی هدایتشان می‌کند. این مَن یَشَاء همین افراد را می‌گوید. ✅ پس معنایش این نیست که خدا نخواهد کسی هدایت شود، نه، خدا برای همه هدایت می‌خواهد، منتها برای آن کسانی که خودشان هم می‌خواهند، خداوند آنها را در آغوش خودش می‌گیرد. کسانی را که به صورت خاص در لِوای خودش می‌گیرد، اینجا تعبیر دارد به یَهدِی مَن یَشَاء ( با نور خودش هرکس را که بخواهد هدایت می‌کند) ✅ چون هدایت فقط از جانب خدا می‌آید از جانب کس دیگری نیست. هیچ هدایتی در هیچ جایی پیدا نمی‌شود مگر از جانب خدا اگر شما یک چیزی از جانب غیر خدا جایی دیدی، یا اشتباه می‌کنی و آن واقعا از طرف خداست یا اگر واقعا از غیر خداست، هدایت در آن نیست و خیال می‌کند هدایت در آن است. حتی ممکن است ظاهرا علمی باشد ولی اگر رنگ خدا در آن نباشد در آن علم خیر و برکت وجود ندارد و جز ضلالت و انحراف چیز دیگری نخواهد بود. اگر بخواهد در چیزی هدایت باشد باید از جانب خدا باشد. این مَن یَشَاء همان هدایت اختصاصی است. بعضی‌ها فکر می‌کنند این را ما از روی مبالغه یا تعصب می‌گوییم یا کلی گویی می‌کنیم. ولی نه، اینجور نیست. علت این است که هرچیزی برای اینکه بفهمیم درست است یا باطل، نیاز داریم به معیار حق و معیار حق تنها و تنها خداست چنانکه قرآن کریم میفرماید ذلک بان الله هو الحق...خداوند حق مطلق است و دیگران حق مشروط‎ هستند یعنی اگر مطابقت با خدا داشته باشند حق‎اند و اگر مطابقت نداشته باشند باطل خواهند بود. در سلسله گزاره‎های حق هر گزاره‎ای نیاز به اثبات دارد و دلیلی که آن را اثبات میکند خود باید با یک گزاره حق دیگری اثبات شود پس باید به یک حق ثابت مطلق ختم شود تا بقیه سلسله هم حق باشند و آن حق ثابت مطلق خدای سبحان است. ✅ با این توصیفاتی که کردیم نکته کلی این است که ریشه و بنیان هدایت، نور خدا است و لکن آنچه که باعث می‌شود نور خدا دیده شود پیامبر صلی الله علیه وآله و اهل بیت ایشان علیهم السلام هستند. پس هدایت شدن به سمت پیامبرص و اهل بیتش ع در واقع به سمت خداست. لذا قرآن میفرماید: من اطاع الرسول فقد اطاع الله و در جای دیگر هم اطاعت اولی الامر را با اطاعت رسول یکی میداند....اطیعوا الرسول و اولی الامرمنکم.... اگر یک مقدار عرفانی‌تر حرف بزنیم الله تبارک و تعالی، مظهریتش در اهل بیت(ع) است، پیامبر اکرم(ص) حضرت علی(ع) حضرت زهرا(ع) و... اینها تجلّی خدا هستند.َ 🆔@ostadgholami
قالَتْ علیها السلام : حُبِّبَ إ لَیَّ مِنْ دُنْیاكُمْ ثَلاثٌ: تِلاوَةُ كِتابِ اللّهِ، وَالنَّظَرُ فى وَجْهِ رَسُولِ اللّهِ، وَالاْنْفاقُ فى سَبیلِ اللّهِ. سه چیز از دنیا براى من دوست داشتنى است : تلاوت قرآن ، نگاه به صورت رسول خدا، انفاق و كمك به نیازمندان در راه خدا.