eitaa logo
ندای فطرت
276 دنبال‌کننده
82 عکس
54 ویدیو
0 فایل
ایدی جهت پرسش وپاسخ. @Montazer103
مشاهده در ایتا
دانلود
26 رجب مصادف با رحلت حضرت ابو طالب ( علیه السلام) را تسلیت عرض می کنم
ندای فطرت
بسم الله الحمن الرحیم ✳ میزانِ الاَعمال ⭕قسمت دوم ◼◾▪️ما ملت مسلمان و شیعه‌ هستیم و محبّ علی
بسم الله الرحمن الرحیم ✳️ میزانِ الاَعمال ⭕️ قسمت سوم ◼️◾️▪️ گفتیم طبق آیه قرآن ما به سمت خدا در حال تغییر و حرکت هستیم. این تغییر یا به سمت بالا یا به سمت پایین است و این که می‌گوییم یا بالا یا پایین است یعنی یا به سمت ترقی و رشد است یا به سمت تنزل و سقوط حالا ممکن است سوال پیش بیاید که وقتی قرآن میفرماید به سمت خدا در حرکت هستیم، چرا می‌گوییم یا بالا یا پایین حرکت میکنیم؟ سرِّ آن این است که خدا هم بالا است و هم پایین، خدا همه جا هست. ◻️◽️▫️ برای یکی از انبیاء، مَلَکی پیغامی آورد از طرف خدا، گفت من مَلَک شرق هستم و از طرف خدا برایت پیغام آورده‌ام. همان لحظه مَلَک دیگری آمد و گفت من مَلَک غرب هستم و از طرف خدا برایت پیغام آورده‌ام، یکی‌دیگر از شمال آمد و یکی‌دیگر از جنوب. همه هم از طرف خدا پیغام آورده بودند، این پیامبر هم خدا را ستایش کرد. خدایی که شرق و غرب و شمال و جنوب ندارد و همه جا هست. ◼️◾️▪️أینََما تُوَلُّوْا فَثَمَّ وَجْهُ اللّه ( بقره آیه ۱۱۵) هرطرف بگردی خدا هست. خدا همه جا هست و باید یادش کرد. حتی برای زمانی که به سرویس بهداشتی میرویم هم دعا و ذکر مخصوصی وجود دارد، یعنی نباید در هیچ کجا و هیچ لحظه‌ای از یاد خدا غافل شد. یک بنده خدایی به ما گفته بود: آخر مگر می‌شود در دستشویی هم ذکر گفت؟ با چه رویی آدم در بدترین حالت یاد خدا را بر زبان بیاورد؟ عرض کردم: اتفاقا اگر در بدترین حالات یاد خدا بودی در بهترین حالات هم یادش میکنی. همه جا باید یاد خدا باشیم. چون همیشه محتاجیم، اینطور نیست که فقط گاهی محتاج باشیم، حتی در کارهایی که به نظر کار آسانی است و احساس توانایی میکنیم، همانجا هم محتاجیم و اگر آنی به خود واگذار شویم همان کار آسان تبدیل به یک بحران میشود مثل یک آب خوردن که ممکن از همان آب در گلوگیر کند، یکی از دوستان یک وقتی پیش آمد بزاق دهانش در گلویش گیر کرده بود و نزدیک بود خفه شود، بنابراین ما هیچوقت نمیتوانیم به توانایی‎های خود مغرور شویم. و البته عکس آن نیز ممکن است یعنی اگر در یک بحران قرار بگیریم ولی خدا فراموش نشود همان بحران تبدیل به فرصتی استثنایی خواهد شد. ◻️◽️▫️قرآن می‌فرماید: يَا أَيُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَرَاءُ إِلَى اللَّهِ ای مردم شما فقیران به خدا هستید. فقیر به کسی نمی‌گویند که دستش دراز است. فقیر در قرآن از ستون فقرات می‌آید. یعنی کسی که فقرش شکسته، ستون فقراتش شکسته. کسی که ستون فقراتش شکسته نمی‌تواند از جایش بلند شود. باید چیکار کنیم؟ دستش را بگیریم تا از جا بلند شود. حالا در این آیه می‌گوید شما کمر شکسته‌های خدا هستید. یعنی اگر من دستتان را نگیرم نمی‌توانید از جا بلند بشوید و کاری کنید. ادامه دارد... 🆔@ostadgholami
بسم الله الرحمن الرحیم ✳️ میزانِ الاَعمال ⭕️ قسمت چهارم ◼️◾️▪️گفتیم نکته اول اینکه: باید به سمت خدا تغییر کنیم. این تغییر یا به سمت صعود است یا به سمت سقوط. این دیگر در اختیار خودت است که یا پرواز کنی یا سقوط کنی. بنابراین تغییر حتمی و لاجَرم است. پس نگو من همینم که هستم. ◻️◽️▫️ نکته دیگر اینکه: زمانی که تصمیم گرفتی تغییر کنی و خودت را با امیرالمومنین(ع) مطابقت دادی و متوجه شدی که تفاوت داری، یکسری دشمن به سراغت می‌آیند و سد راهت می‌شوند. باید از روی این دشمن‌ها رد شوی تا تغییر کنی. آن دشمنان چه هستند؟ ◼️◾️▪️ تلقینات محیطی ما از کودکی تا زمانی که عقلمان رشد کند و تصمیم به تغییر بگیریم، یکسری تلقینات داریم که از سمت افراد خانواده مثل عمو، دایی و... و تلویزیون، ماهواره، اینترنت، تلگرام و... در ناخودآگاه و خودآگاه ما جمع شده بدون اینکه خودمان متوجه باشیم و در مواقع تصمیم‌گیری‌ها به سراغمان می‌آید و به تصمیمات ما جهت میدهد، به اراده ما جهت میدهد. مثلا دوستی در تلگرام یک جمله برایت فرستاده بود، این جمله در ذهنت مانده و در تصمیم‌گیری‌ها کاری می‌کند که مطابق آن تصمیم بگیری حالا مشخص نیست آن جمله از آمریکا آمده یا اسرائیل یا جای دیگر. این تلقینات باعث می‌شود که ما یکسری باورها ، نیت ها، تصمیمات و خواسته هایی پیدا کنیم. ◻️◽️▫️ تعصبات تعصبات شخصی، گروهی، تیمی و ... ما که مطابق با آنها تصمیم می‌گیریم. مثلا دایی شما با همسایه‌اش دعوا شده، بعد زمانی که شما با آن همسایه برخورد می‌کنی، تحویلش نمی‌گیری و جواب سلامش را نمی‌دهی. چرا؟ با تو مشکل داشته؟ نه، چون با دایی (من) مشکل دارد. این می‌شود تعصب هرچیزی که تهِ آن می‌رسد به من، تعصب است. بچهِ من، زنِ من، شوهرِ من، تیم موردِ علاقه من، حتی دینِ من، کشورِ من و... همه غلط است. جایی جلسه داشتیم. یکی از دانشجوها پرسید: چرا دینِ ما بهتر از بقیه ادیان است؟ گفتم: سوالت را درست کن ببینیم جوابش چه می‌شود. گفت: چی بپرسم؟ گفتم: به جای دینِ ما بگو دینِ خدا، دینِ حق حالا دوباره بپرس. گفت: چرا دینِ خدا و دینِ حق بهتر از بقیه ادیان است؟ جوایش از داخل سوال مشخص نشد؟ تعصب را از داخلش برداشتیم. دینِ من؟! تو چه کسی هستی که دینت چی باشد؟ وقتی بگویی دینِ ما و تعصب در آن باشد، شبهه می‌شود. تعصب را از آن خارج می‌کنیم حق می‌شود. ادامه دارد... 🆔@ostadgholami
بسم الله الرحمن الرحیم ✳️ میزانِ الاَعمال ⭕️ قسمت پنجم ◼️◾️▪️دشمن دیگرمان عادت هاست، در زندگی به چیزهایی عادت کرده‌ایم که اگر مخالفش حرف بزنند زیر بار نمی‌رویم. در این مورد مثال بسیار زیاد است. یک مورد فراگیر را مثال می‌زنم. مثلا ما عادت کرده‌ایم زمانی که می‌خواهیم غسل کنیم ۳ تا بشکه آب مصرف می‌کنیم! ۱ بشکه برای سر و گردن، ۱ بشکه برای طرف راست، ۱ بشکه هم برای طرف چپ!!! اگر بگویی پیغمبر با ۳ لیتر آب دستور داده غسل کنیم. می‌گوید: مگه می‌شه حاج آقا؟! این حرف را از خودت درآوردی!!! نمی‌پذیرد چون عادت کرده و عادت ها باعث می‌شود پذیرش حق سخت شود و گاهی هم آدم مقابل حق می ایستد بخاطر عادتهایش. ◻️◽️▫️فرهنگ مخصوصا این فرهنگ اختلاط شده، غربی، شرقی، ایرانی، اسلامی، سنی، شیعی، صوفی ... همه اینها را قاطی کردیم و یک چیز مخلوطی درست کردیم بنام فرهنگ و بهش انس گرفتیم.. مثالش همین مدگرایی، تجمل گرایی، که در جامعه رواج دارد. اگر چیزی در جامعه فرهنگ شد و شما مخالف آن حرف بزنی جبهه می‌گیرند و مقابلت می‌ایستند. ◼️◾️▪️سبک زندگی اگر سبک زندگی‌مان تغییر کند و تبدیل به عادت اجتماعی شود آن‌وقت مقابل حق و تغییر می‌ایستیم. مثلا همه عادت کرده‌ایم در حمام از دوش استفاده کنیم. شما می‌توانید یک لگن آب بردارید، با دست آب بپاشید به سر و گردنتان و دست بکشید. با چند مشت آب سر و گردنتان خیس می‌شود و همین قدر کافی است. حالا همین عملیات شستن سر را با دوش انجام بدهید. دوش را باز می‌کنید و زیر آن می‌ایستید، این آب همین جور می‌رود و به‌جای آنکه سر و گردنت را خیس کند کُلِّ بدنت خیس می‌شود. یعنی برای یک قسمت سر، به اندازه کل بدن آب مصرف میشود بلکه گاهی به اندازه چند برابر مصرف می‌شود. خب، این اسراف نیست؟ آیا اسراف حرام نیست؟ از گناهان کبیره نیست؟ باعث بی برکتی در زندگی نیست؟ شخصی نزد امام صادق (ع) آمد و گفت: آقا برای غسل چقدر آب کافی ست؟ (معلوم می‌شود این مشکلات الان پیدا نشده از قدیم بوده) امام صادق (ع) فرمودند: پیغمبر (ص) فرمودند سنت من یک صاع آب است. (یک صاع تقریبا ۳کیلو یا ۳لیتر می‌شود) بعد پرسید: یابن‌رسول‌الله من موهایم بلند است این مقدار کفایت نمی‌کند. امام صادق (ع) فرمودند: پیغمبر (ص) که این را فرمودند موهایشان از تو بلندتر بود. الان بعضی‌ها در دلهایشان دارن مقاومت می‌کنند با پذیرش این حرفها، چرا؟ چون عادت کرده‌ایم. ◻️◽️▫️حالا اثبات شد که تلقینات، تعصبات، عادتها، فرهنگ، سبک زندگی و... این چیزهایی که به آنها وابسته‌ شده‌ایم و در آنها گیر کرده‌ایم باعث می‌شود در مقابل هر حرف جدید و هر تغییری مقاومت کنیم. روح انسان مقاومت می‌کند. حالا ما یک مثال کوچک زدیم تو خود حدیث مفصل خوان از این مجمل..... ادامه دارد... 🆔@ostadgholami
بسم الله الرحمن الرحیم ✳️ میزانِ الاَعمال ⭕️قسمت ششم ◼️◾️▪️گفتیم وابستگی‎های ما، یعنی عادتها، فرهنگ‎ها و سبک خاصی از زندگی که به آن انس گرفته‎ایم... باعث می‌شود که در مقابل تغییرات مقاومت کنیم. خب نتیجه همه اینها چه می‌شود؟ می‌خواهم ارتباط آن با دین و امیرالمومنین(ع) و میزانِ الاَعمال را بگویم. یعنی این سوال مطرح است که اگر آن شخصیتی که میزان اعمال و میزان دیانت است یعنی امیرالمومنین علی علیه السلام، فکری یا عملی یا سخنی داشته باشد که با فکر و عمل و سخن ما فرق کند، چه واکنشی خواهیم داشت؟ معلوم است که اگر در بند وابستگی‎هایمان باشیم با تفکر و سخن ایشان همسو نمیشویم و به جای اینکه خود را تغییر دهیم و همرنگ ایشان شویم در مقابلش مقاومت میکنیم و با سلاح توجیه گری سعی میکنیم دین او را تغییر دهیم به جای تغییر خود. خودش که تغییر نمی‌کند و زبان حالش این است که: من همینم که هستم! بعد دیانتش را تغییر می‌دهد، هرجا که مسئله شرعی می‌گویند دنبال کلاه شرعی می‌گردد، دنبال راه فرار است. یعنی یواش یواش توجیه‌گر می‌شود و احکام خدا را تغییر می‌دهد، به اینجا هم ختم نمیشود بلکه کم کم این مسیر به جایی میرسد که از اساس منکر دین خدا میشود. ◻️◽️▫️بنده دیده‌ام در جمع‌های خصوصی این طور رُک گفته‌اند که: هرجایش را که خوشمان نیامد عوضش می‌کنیم!! در جمع‌های عمومی مثل تریبون مجلس، دولت و... هم با ادبیات باکلاس و اتو کشیده عنوان می‌کنند. مثلا می‌گویند: این حرف‌ها ( یعنی احکام خدا) را دیگر دنیای امروز برنمی‌تابَد!! غلط می‌کند که برنمی‌تابد. مگر دنیای امروز با دنیای دیروز برای خدا فرق می‌کند؟ مگر دنیای امروز زورش به خدا می‌رسد ولی دنیای دیروز زورش نمی‌رسیده؟ اینجوری نیست چون کت و شلوار به تن داری فکر نکن دنیا را قبضه کرده‌ای، خدا را قبضه کرده‌ای. زورمندان جهان را خداوند با یک پشه از بین برد تا عجز خود را ببینند. ◼️◾️▪️غرض اینکه اگر ما از این تعصبات، فرهنگها و... رد نشویم، به جای اینکه خودمان را تغییر بدهیم دینمان را عوض می‌کنیم. آن‌وقت امام زمان(عج) وقتی بیایند می‌گوییم: این چه دینی است که آورده؟ و تعجب میکنیم چون دور افتادیم و عوض شدیم. اولین قدم برای رد شدن از این عادتها، فرهنگ، تعصبات و... این است که به خودمان شک کنیم. شک کنم که شاید این طرز زندگی من اشتباه باشد. و شاید این عادتهای من غلط باشد. ◻️◽️▫️پس علی(ع) میزانِ الاَعمال است. من باید خودم را با امیرالمومنین(ع) تطبیق بدهم نه اینکه امیرالمومنین (ع) را با خودم تطبیق دهم. در روایات هست: از اهل بیت علیهم السلام یاد بگیرید نه اینکه به آنها یاد بدهید! 🆔@ostadgholami
🌺🌿🌺🌿🌺🌿 🌿🌼🌿🌼🌿 🌺🌿🌸🌿 🕊 🌿🌼🌿 🌺🌿 🕊 🌿 بسم الله الرحمن الرحیم 🔆 فکر و احساسات، منشا تصمیمات انسان 📜 قسمت اول ❇️ شب قدر شبی است که سرنوشت حداقل یک سال و شاید سرنوشت یک عمر انسان رقم میخورد. شاید برای بعضی‌ها سوال پیش بیاد که چطور ممکن است؟ ✴️ اجمالا عرض میکنیم گاهی شما در زندگی یک تصمیمی می‌گیرید که این تصمیم در زندگی زاویه ایجاد می‌کند. این زاویه شاید یک میلیمتر با آن مسیری که دارید متفاوت باشد، ولی در دراز مدت وقتی ادامه پیدا می‌کند، همین یک میلیمتر فرسنگ‌ها راه فاصله می‌شود. ❇️ مثلا جاده‌ها را در تقاطع‌ها فرض کنید. می‌رسید به یک تقاطع، دو تا جاده می‌بینید. دو تا جاده ابتدائا به نظر موازی می‌آیند و نزدیک به هم هستند. یک زاویه مختصری با هم دارند ولی در دراز مدت وقتی در آن قرار می‌گیرید می‌بینید یکی به یک شهر رفت دیگری هم به شهر دیگر. ✴️مبدا این تغییرِ تقدیر و سرنوشت کجا بود؟ همان نقطه آغازینی که یک زاویه پیدا کرد. منشا آن یک تصمیم است. ❇️ شب قدر هم می‌تواند همین گونه باشد. یعنی یک تصمیم، بک عزم، یک آرزو و هدف، در زندگی انسان یک زاویه ایجاد کند. اگر این تصمیم ان‌شاءالله یک تصمیم خیری باشد انسان در مسیر خیر می‌افتد. پس اهمیت زیادی دارد لذا در این شب همه تلاش می‌کنند که بهترین اعمال را انجام بدهند. ✴️ برای شب قدر اعمال زیادی گفته شده که در مفاتیح الجنان هم ذکر شده و همه با آن آشنا هستند. از عادات خوب شیعیان همین است که شب‌های قدر در مساجد و حسینیه‌ها دور هم جمع می‌شوند و عباداتی را انجام می‌دهند و جلساتی برگزار می‌کنند. خدا را شکر یک نعمتی‌ست که از اهل بیت(ع) به ما رسیده. چه سیستمی خداوند راه انداخته! خدا را شکر ❇️ اگر این ماه رمضان و این مجالس نبود، معلوم نبود ما هنوز یاد خدا و امیرالمومنین(ع) و امام حسین(ع) باشیم. خیلی افراد در طول تاریخ فراموش شدند. مثلا الان چه کسی به یاد دارد کوروش که بود؟ داریوش، سیاوش و نادرشاه که بودند؟ چه کسی به این اسامی توجه دارد؟ اینها فراموش شده‌اند اما امام حسین(ع) و امیرالمومنین(ع) به برکت همین مجالس و این دستگاهِ ارزشمندی که خدای متعال طراحی کرده، هنوز زنده هستند. ✴️ خدا خوبهایش را قربانی کرد برای اینکه این سیستم الهی ادامه پیدا کند. باید خیلی ممنون خون امیرالمومنین(ع) و قطرات خونی که از ابا‌عبدالله(ع) ریخته شد باشیم. این خونها ریخته شده که این مجالس برپاست. شهدای انقلاب و دفاع مقدس اگر نبودند این مجالس نبود. ادامه دارد... 🆔@ostadgholami
پرسش پاسخ پیرامون استغفار فردی و استغفار جمعی در محضر حاج آقای غلامی ▫️سوال: ❗️میگویند همانطوری که گناه فردی ، بلا را برای فرد نازل میکند و به دنبالش استغفار فردی هم نیاز دارد ، گناهان اجتماعی نیز بلا را برای جامعه نازل میکند و مستلزم استغفار جمعی است . ⁉️ به طور مثال مگر جامعه ما ۱۰۰% مردمش گناه کرده اند که تمامی آن ها در معرض بلا قرار گرفته اند ؟ ⁉️ یا اینکه اگر این بلا از بین برود ، آیا ۱۰۰% مردم استغفار کردند که باعث شده است این بلا از بین برود ؟ ⁉️ اصلا استغفار اجتماعی چه شکلی است ؟ _________________________جواب : استغفار جمعی یعنی مردم متوجه بشوند که خطا کرده اند و "به سمت خدا برگردند" و تلاش کنند که جبران کنند . شبیه همین کار جهادی که در سطح کشور انجام شد و نوعی بود. _________________________ ▫️سوال: ⁉️ خُب مگر فقط این افرادی که در این گروه ها فعالیت کردند گناه کرده بودند که با فعالیت این افراد استغفار جمعی صورت بگیرد و بلا از کشور دور بشود ؟ ❓مگر میشود کس دیگری گناه کند و کسانی دیگر به جای او استغفار کند ؟ _________________________جواب : یک عده ای کار کردند و یک عده ای هم موافق این کار ها بودند ، پس در آثار این کارها میشوند . ( برعکسش هم همینطور است) 👈 بطور کلی این یک قاعده قرآنی است که هر کس در کاری شریک باشد در آثار آن شریک است چه آن کار خیر باشد یا شرّ باشد. 📖 مَنْ يَشْفَعْ شَفاعَةً حَسَنَةً يَكُنْ لَهُ نَصيبٌ مِنْها وَ مَنْ يَشْفَعْ شَفاعَةً سَيِّئَةً يَكُنْ لَهُ كِفْلٌ مِنْها وَ كانَ اللَّهُ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ مُقيتاً(سوره نساء آیه ۸۵). _________________________ ▫️سوال: ❗️بنده بخواهم به صورت عدد مثال بزنم : مثلا ۹۰% مردم مرتکب گناه جمعی میشوند ولی ۱۰۰ % مردم در معرض بلا قرار میگیرند ! از این مردم ۱۰% میآیند و استغفار جمعی میکنند ولی ۱۰۰% مردم از بلا نجات پیدا میکنند ! در حالی که شاید حداکثر ۵۰% مردم مشارکت قلبی داشته باشند . _________________________جواب : این اعداد مهم نیست ، مهم حرکت جمعی و تاثیرگذار است. با این حال اگر فرض کنیم طبق همین محاسبه شما ۱۰% استغفار عملی و ۵۰% هم مشارکت قلبی داشته باشند ، میشود ۶۰% و این یعنی اکثریت جامعه رو به خیر و صلاح حرکت کرده است. نتیجه اش میشود سلامتی فضای کل جامعه . چون معمولا فساد اقلیت ، فضای کلی جامعه را فاسد نمیکند ، فساد های جمعی معمولا ناشی از گناه اکثریت است . اکثریت که میگوییم یعنی چه به شکل عملی و چه با رضایت قلبی، هر دو با هم . 👈 بنابراین اگر اکثریت اهل گناه باشند و دست برندارند بلا تمام نمیشود اگر هم بشود موقتی است!!! _________________________ ▫️سوال: ⁉️ اگر بنا باشد اکثریت جامعه سرنوشت کل جامعه رو تغییر بدهد ، خُب پس چرا آن زمانی که اکثریت قابل توجه جامعه مرتکب گناه میشدند ، خداوند به خاطر آن اقلیت محدود یک فرصت دیگر به کل جامعه داد ؟ _________________________جواب : خُب ، اگر باشد برای اتمام حجت است . اتمام حجت ، هم برای اکثریت که شاید برگردند و هم برای اقلیت تا شاید از تمام قوا استفاده کنند برای تاثیر گذاشتن بر روی دیگران . اگر آن اقلیت از این ها استفاده کرد و آن اکثریت هم تاثیر گرفت و از گناه برگشت ، بلا نیز میرود. آن اقلیت هم نباید خود را دست کم بگیرد ، گاهی اقلیت با تلاش خود میتواند تاثیرگذار و سرنوشت ساز شود ؛ به قول قرآن: 📖 كَمْ مِنْ فِئَةٍ قَليلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً كَثيرَةً بِإِذْنِ اللَّهِ وَ اللَّهُ مَعَ الصَّابِرينَ (بقره ۲۴۹): چه بسا عده کمی که غلبه کنند بر عده بسیار به اذن الله که الله همراه صابران (اهل تلاش و مقاومت) است. خداوند مثل ماها زودرنج و کینه‎ای و انتقام جو نیست ، بلکه بخشنده و است و اگر واقعا اکثریت یک امّت دست از گناه بردارد و در مسیر صلاح قرار گیرد ، خدا هم میبخشد هم به جبرانش کمک میکند ، و چه بسیار خطاها و خطرهایی که محو کرده و میکند و ما شکرش را بجا نیاوردیم. 📚 چنانکه در دعای کمیل هست: اللّهمّ مولاى كم من قبيح سترته و كم من فادح من البلاء اقلته و كم من عثار وقيته و كم من مكروه دفعته : معبود من چه بسیار زشتی‎ها که پوشاندی و چه بسیار مشکلاتی که مستحق بلا بود و تو گذشت کردی و چه بسیار لغزشهایی که محافظت کردی و چه بسیار ناخوشایندیها که دفع کردی و حتی نگذاشتی احساسش کنم.... 🆔 @ostadgholami
حد نصاب که مایه نجات است حدی از ایمان است که منتج به می شود، و این همان است که مایه جهش به سمت خداست. 🆔@ostadgholami
یوقتایی تو تراس یا انباری یا صندوق ماشین جا کم میاد و فضا تنگ میشه بعد که خوب دقت میکنی و یه چیزایی رو جابجا میکنی و درواقع میزاری سرجاش، جا باز میشه و قضا از تنگی در میاد. تو زندگی هم همینه...گاهی یه چیزایی سرجاش نیست، رفتارها جابجا شده، برای همین احساس تنگی میکنی.... مثل بزرگتر و کوچکتر، زن و مرد، خیابون با خونه، مجازی و حقیقی، حریم خصوصی با عمومی و..... بیایید سعی کنیم همه چی رو سر جاش بگذاریم... 🆔 @ostadgholami
4_5978752286015358622.mp3
6.05M
🔸 رطب بهشتی داستان بسیار شنیدنی و زیبا « هنیأ مرئیاً لک یا علی » 🆔 @ostadgholami
از سختی ها و دشواری ها خسته و نگران نشویم. 🆔@ostadgholami