eitaa logo
استاد اخروی
391 دنبال‌کننده
333 عکس
164 ویدیو
11 فایل
🔷 کانال رسمی حجت الاسلام و المسلمین حاج سیدمحمدرضا اخـروی (حفظه‌الله) 🔹ارتباط با ادمین: @ostadokhravi_admin 🔹لینک کانال: eitaa.com/ostadokhravi
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹️امام کاظم صلوات الله علیه و آله و اصحابه: مَنْ حَسُنَتْ نیتُهُ زیدَ فی رِزْقِهِ هر كه فكر و نیتش نیك باشد، رزقش زیاد خواهد شد. 🔸️در کتاب مُسند الامام الکاظم بیش از سه هزار حدیث از حضرت امام کاظم صلوات الله علیه و آله و اصحابه گردآوری شده که شماری از آنها را برخی از اصحاب اجماع روایت کرده‌اند. 💡اَصْحاب اِجْماع گروه مشخصی از راویان که از نظر عالمان رجالی در مرتبه بالایی از وثاقت هستند. طبق نظر مشهور این افراد هجده نفرند که در شمار اصحاب امام باقر (صلوات الله علیه) تا امام رضا (صلوات الله علیه) هستند. ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ کانال رسمی حجت‌الاسلام‌والمسلمین اخروی: @ostadokhravi
صلوات خاصه امام کاظم 💫 صلوات الله علیه و آله و اصحابه ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ کانال رسمی حجت‌الاسلام‌والمسلمین اخروی: @ostadokhravi
📌امام کاظم(ع) چند سال در زندان بود؟ 📣پاسخ: طبق شواهد تاریخی: ◀️مهدی عباسی امام کاظم(ع) را به دلیل ترس از قیامهای به احضار و برای مدت کوتاهی کرد. وی قصد داشت امام را توسط حُمَيْدَبْنِ قَحْطَبَة به برساند، اما موفق نگردید و در نهایت ایشان را آزاد کرد. 📚کلینی‏، الکافی، ج1، ص477، ح3؛ 📚خطیب بغدادی، تاریخ بغداد، ج13، ص32؛ ◀️طبق دستور عباسی، امام کاظم(ع) در سال 179 هجری به احضار و به والی آنجا عیسی بن جعفر که فردی شرابخوار، عیاش و دشمن خاندان رسالت بود، تحویل دادند. با درخواست والی بصره، یک سال بعد امام به منتقل گردید و تا سال 183 هجری در زندان بغداد بود و آن حضرت بعد از 35 سال امامت، در 25 رجب سال 183 هجری در سن 55 سالگی به دستور هارون عباسی و توسط سندی بن شاهک در زندان بغداد و آن حضرت ۲ یا سه روز بعد به رسید و در قبرستان قریش مدفون گردید. ⬅️اگرچه شیخ صدوق(م۳۸۳ق) نیز مدت ۱۰ سال زندان را ثبت کرده است اما این گزارش با برخی شواهد تاریخی سازگاری ندارد. 📌جمع بندی: امام کاظم(علیه السلام) قطعاً حداقل مدت 4 سال در زندان بوده است، اگر چه گزارش ها و اخبار 7 یا 10 یا 14 سال هم نقل است. 📚شیخ صدوق، عيون أخبار الرضا‏‏، ج1، ص86؛ 📚ابوالفرج اصفهانی، مقاتل الطالبیین، ص415. 📚نوبختی، فرق الشیعه، ص79؛ 📚طبري، تاريخ الأمم و الملوك، ج8، ص235؛ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ کانال رسمی حجت‌الاسلام‌والمسلمین اخروی: @ostadokhravi
💠 امام کاظم «علیه‌السلام» فرمودند: خداوند عزّوجل بر شیعیان خشم گرفت [و خواست بر آن‌ها عذاب نازل کند] پس خدا مرا بر انتخاب اینکه بلا را به جان بخرم یا عذاب بر ایشان نازل شود، اختیار داد. به خدا قسم، من بلای شیعیانم را به جان خریدم... عَنْ مُوسَی بنِ جعفرٍ «علیهمالسّلام» قالَ: إِنَّ الله عَزَّ وَ جَلَّ غَضِبَ عَلَی الشِّيعَةِ فَخَيَّرَنِی نَفْسِی أَوْ هُمْ فَوَقَيْتُهُمْ وَ اللهِ بِنَفْسِی 📚 کافی ج ۱ ، ص ۲۶۰ ، حدیث ۵ 🤲 أللَّھُمَ عجِلْ لِوَلیِڪْ ألْفَرَج 🤲 ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ کانال رسمی حجت‌الاسلام‌والمسلمین اخروی: @ostadokhravi
هدایت شده از استاد اخروی
10.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
وقتی از رشادت و (صلوات الله علیه و آله و اصحابه) سخن می گوییم، باید بدانیم که دوچندان ریشه این رشادت ها در شجاعت ایشان دارد: در اوایل مشركان كينه­ توز، شكمبه شتری را برداشته و به طرف آن حضرت افكندند. حضرت رسول الله(صلوات الله علیهم و آلهم و سلم) با ناراحتی نزد عمويش ابوطالب (علیه السلام و آله) آمد و فرمود: ای عمو! (ارزش و موقعيت) مرا در نزد خود چگونه می بينی؟ (علیه السلام) گفتند: ای برادرزاده مگر چه شده است؟ (و تقبل الله شفاعته) ماجرای گستاخی مشركان را برای ابوطالب (علیه السلام) بازگو كرد. حضرت ابوطالب، برادرش جناب حمزه(علیه السلام) را طلبيد و به دست گرفت و به جناب حمزه فرمود: شكمبه را بردار آن‌گاه همراه حضرت رسول الله و حمزه (سه نفری) نزد مشركان كه در كنار بودند، رفتند. مشركان ملعون، حضرت ابوطالب (علیه سلام الله) را كه آثار از چهره­ اش آشكار بود، ديدند. حضرت ابوطالب به حمزه (علیهم السلام) گفت: شكمبه را بر سبيل همه اين مشركان بمال حضرت حمزه (رحمت الله علیه) با كمال ، اين دستور را اجرا كرد و سبيل همه آنها را آلوده نمود، آن‌گاه حضرت ابوطالب (علیه السلام) رو به حضرت رسول الله (صلوات الله علیه و آله و سلم) کرده و گفت: ای برادرزاده! اين است تو در نزد ما ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ کانال رسمی حجت‌الاسلام‌والمسلمین اخروی: @ostadokhravi
▪️ حضرت امیرالمومنین صلوات الله علیه و آله و اصحابه: روز قیامت، نور پدرم ابوطالب، نور همه خلائق را خاموش خواهد کرد مگر نور چهارده معصوم آگاه باشید که نور او از نور ماست. 📚 كنز الفوائد ج‏۱، ص۱۸۳. ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ کانال رسمی حجت‌الاسلام‌والمسلمین اخروی: @ostadokhravi
🔹 کنیز زیباروی و امام موسی کاظم علیه‌السلام مرحوم مجلسی نقل کرده است: که هارون، خلیفه مقتدر و بی‌حیای عبّاسی دستور داد کنیز زیبا صورتی را برای خدمت کردن به امام موسی بن جعفر (علیهماالسلام) به زندان بردند (و منظورش بدنام کردن حضرت بود). امام پیغام داد: «بَل انتُم بِهَدیتکُم تَفرَحُون (نمل ۳۶) این شما هستید که با هدایای خود شادمان می‌شوید»؛ من به کنیز و امثال آن نیازی ندارم. هارون از این پیام سخت خشمگین شد و گفت: به او بگویید ما به رضای تو کنیز را به زندان، نزد تو نفرستادیم، و دستور داد که کنیز را نزد حضرت بگذارند و باز گردند. مدتی گذشت، هارون خادمش را به زندان فرستاد تا خبری بگیرد. خادم به زندان رفت. با کمال تعجب دید آن کنیز به سجده رفته است و مرتب می‌گوید: قُدّوس سُبحانکَ سُبحانکَ. جریان را به هارون گزارش داد. هارون گفت: به خدا سوگند! موسی بن جعفر او را سحر کرده است، کنیز را بیاورید. کنیز را به حضور هارون آوردند، نگاهش را به آسمان دوخت و ساکت ایستاد. هارون پرسید: تو را چه شده؟ گفت: خبر تازه‌ای دارم! وقتی مرا به زندان بردند دیدم این مرد مرتب نماز می‌خواند، بعد از نماز مشغول تسبیح و تقدیس خداوند می‌شود. به او عرض کردم: مولای من! شما کاری ندارید برایتان انجام دهم؟ فرمود: با تو چه کار دارم؟ عرض کردم: مرا برای خدمت به شما آورده‌اند. آن بزرگوار با دست اشاره کرد و فرمود: پس اینها چه کاره‌اند؟! نگاه کردم، باغی دیدم بسیار وسیع و زیبا که اول و آخر آن ناپیدا بود، فرش‌های نفیس در آن گسترده بود و حوریه‌های بسیار زیبا با لباس‌های آراسته در آن جا بودند که هرگز نظیر آنها را ندیده بودم. با مشاهده آنها در برابر خدای خود به سجده افتادم و در سجده بودم که خادم تو به سراغم آمد و مرا نزد تو آورد. هارون گفت: ای ناپاک! شاید وقتی به سجده رفتی اینها را در خواب دیدی؟ گفت: نه! به خدا سوگند! این واقعیات را پیش از سجده دیدم و بعد از مشاهده آنها به سجده افتادم. هارون (به فردی) گفت: این ناپاک را بگیر و مراقب باش کسی این مطلب را از او نشنود، اما کنیز بدون درنگ مشغول نماز شد. از او پرسیدند: چرا چنین می‌کنی؟ گفت: عبد صالح (موسی بن جعفر علیهماالسلام) را چنین یافتم. راوی این داستان می‌گوید: این کنیز زندگی خود را به همین منوال در بندگی خدا سپری کرد تا از دنیا رفت. [این اتفاق چند روز قبل از شهادت امام کاظم (علیه‌السلام) رخ داد.] 📚 مناقب آل أبی طالب علیهم‌السلام ، ابن شهرآشوب) ، ج‏ ۴ ، ص ۲۹۷ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ کانال رسمی حجت‌الاسلام‌والمسلمین اخروی: @ostadokhravi
هدایت شده از استاد اخروی
صلوات الله علیک (صلوات الله علیه و آله و اصحابه) می فرمایند: من كسى هستم كه اسلام آوردم، (صلوات الله علیه و آله و سلم) روز دوشنبه مبعوث شد، و من روز سه شنبه آوردم. ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ کانال رسمی حجت‌الاسلام‌والمسلمین اخروی: @ostadokhravi
اعمال 💫 ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ کانال رسمی حجت‌الاسلام‌والمسلمین اخروی: @ostadokhravi
پرسش: حضرت رسول الله (صلوات الله علیه و آله و سلم) قبل از بعثت چه دینی داشتند و عبادت ایشان چگونه بود؟ پاسخ: نظریات متعددی در این موضوع وجود دارد كه مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از: ۱- پیرو دین خاصی نبودند؛ ۲- پیرو دین مسیحیت بود؛ ۳- پیرو دین حضرت ابراهیم (آیین حَنیف) بود؛ ۴- پیرو دین خود (اسلام) بود.(۱) اما نظریه نخست را نمیتوان پذیرفت، زیرا اولاً حضرت پیش از بعثت به كارهای مختلفی از قبیل عبادات، معاملات و سایر كارها میپرداخت. هرگز نمیتوان پذیرفت كه این اعمال تابع هیچ یك از شرایع و ادیان آسمانی نبود. نظریه دوم نیز قابل قبول نیست، زیرا اگر ایشان تابع دین مسیحیت بودند، مسیحیان و دشمنان اسلام این مطلب را به رخ مسلمانان میكشیدند و به گوش ما نیز میرسید،چنانکه یهود به مسلمانان و پیامبر(ص) اعتراض میكردند و میگفتند: اگر تو پیامبری، پس چرا به سوی قبله ما (بیت المقدس) نماز میخوانی؟(۲) نبود اعتراض و سرزنشی از سوی مسیحیان میتواند شاهد خوبی بر عدم تابعیت پیامبر اسلام از دین مسیحیت باشد.(۳) عمل به شریعت مسیح(ع) در گرو آگاهی از احكام آن است در حالیکه پیامبر در طول زندگی خود با مسیحیان معاشرتی نداشته و در مكه نیز اَحبار و رُهبانی وجود نداشتند كه پیامبر به طور مستمر احكام و دستورهای دین مسیحیت را از آنان فرا بگیرد. اما نظریه سوم را نیز نمیتوان پذیرفت،زیرا قائلان به این نظریه به برخی از آیات قرآن تمسك كردهاند كه دلالت آن‌ها بر مدعای مذكور ناتمام است. آیاتی مانند: «ثُمَ اُوحَینا اِلَیك اَنِ اتَّبَع مِلَةَ اِبْراهیمَ حَنِیفاً وَ ما كانَ مِنَ المُشرِكینَ؛(۴) سپس به تو وحی فرستادیم كه از آیین ابراهیم كه خالی از هرگونه انحراف بود و از مشركان نبود، پیروی كن.» و آیه: «قُلْ اِنَّنی هَدانی رَبّی اِلی صِراطٍ مُستَقیمٍ دیناً قیماً مِلَةَ اِبراهیمَ حنیفاً وَ ما كانَ مِن المُشرِكین؛(۵) بگو پروردگارم مرا به راه راست هدایت كرده، آیین پابرجا (و ضامن سعادت دین و دنیا)، آیین ابراهیم، همان كسی كه از آیین‌های خرافی محیط خود روی گردانید و از مشركان نبود.» مراد از آیات چیزی غیر از دیدگاه سوم است؛ زیرا اولاً: این آیات شریفه بعد از بعثت نازل شده و مربوط به دین حضرت قبل از بعثت نیست. دوم: بر اساس معارف اسلامی، دین حضرت ابراهیم پس از آمدن تورات موسی(ع) ترك شده و مردم مکلف به تبعیت از دین جدید بودند.(۶) سوم: مفسران گفته اند كه مراد از تبعیت حضرت از دین و ملت ابراهیم حنیف این است كه مشتركاتی در احكام میان این دو دین وجود دارد كه منشأ ظهور آن دین ابراهیم(ع) است. مراد از تبعیت پذیرفتن آن مشتركات در احكام است؛ احكامی از قبیل: گرفتن شارب و گذاشتن ریش و غسل جنابت و طهارت گرفتن با آب و دیه مرد و...(۷)(۸) در تأیید دیدگاه چهارم، که پیامبر اکرم اعتقادات و اخلاق و احکام ویژه خود را عمل می‌کردند روایات متعددی وجود دارد.(۹) امیرالمؤمنان(ع) در این باره میفرماید: «از روزی كه پیامبر از شیر گرفته شد،خدا او را با بزرگ‌ترین فرشته خود قرین و همراه ساخت تا به وسیله آن فرشته بزرگوارییها را بپیماید و به نیكوترین اخلاق، آراسته گردد.»(۱۰) بنابراین حضرت قبل از بعثت، مراحلی از نبوت و ارتباط با عالم غیب را دارا بودند و در چهل سالگی به مقام رسالت و ابلاغ و اظهار پیام خدا به مردم برانگیخته شدند. در حدیثی پیامبر فرمود: «كُنْتُ نَبِیاً وَ آدمُ بَینَ الْماءِ وَ الطّین؛(۱۲) زمانی پیامبر بودم كه آدم(ع) هنوز در میان آب و گل بود.» یهودیها به رسول خدا(ص) عرض كردند: آیا از اول پیامبر نبودی؟ فرمود: بلی. گفتند: پس چرا در گهواره سخن نگفتی و نطق نكردی همان گونه كه عیسی(ع) چنان كرد؟ فرمود: خداوند متعال، عیسی را بدون پدر آفرید. اگر او در گهواره سخن نمیگفت، عذری برای مریم نبود تا سرزنش دیگران را پاسخ دهد، اما من از پدر و مادر متولد شدهام.(۱۳) عدهای از بزرگان، نسبت به دیدگاه اخیر ادعای اجماع و اتفاق نظر شیعه را نمودهاند.(۱۴) پینوشتها: ۱. بحارالانوار، ج۱۸، ص۲۷۱. ۲. بقره (۲)آیه ۱۴۴ - ۱۴۳. ۳. استاد جعفر سبحانی، مفاهیم القرآن،ج ۳، ص۷۳ به بعد. ۴. نحل (۱۶)آیه ۱۲۳. ۵. انعام(۶) آیه ۱۶۱. ۶. محمد بن یعقوب كلینی، اصول كافی (تهران، اسلامیه، چاپ ۳، ۱۳۸۸ ق)، ج۲، ص۱۷. ۷. آیت الله محمد مظفری، پرسشها و پاسخها (قم، ام ابیها، چاپ اول، ۱۴۲۰ ق) ص۱۲. ۸. بحارالانوار، ج۸، ص۲۷۶. ۹. همان، ج۱۸، ص۲۶۶. ۱۰. همان، ص۲۷۸. ۱۲. بحارالانوار، ج۱۸، ص۲۷۸. ۱۳. همان، ص۲۰۰. ۱۴. محمد حسین مظفر، كتاب علم امام(ع)، ترجمه محمد آصفی، ص۷۶ به بعد. ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ کانال رسمی حجت‌الاسلام‌والمسلمین اخروی: @ostadokhravi
هدایت شده از استاد اخروی
🔹️اَلّلهُمَّ صَلِّ عَلی سَیِّدنا مُحَمَّدٌ مَا اخْتَلَفَ الْمَلَوان وَ تَعاقَبَ الْعَصْرانِ وَ کَرَّ الْجَدیدانِ وَ سْتَقْبَلَ الْفَرْقدانِ وَ بَلَّغْ رُوحَهُ وَ اَرْواحَ اَهْلِ بَیْتِهِ مِنّا التَّحِیَّهَ وَ السَّلامُ 🔸️ هر دفعه‌اش به منزله است. ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ کانال رسمی حجت‌الاسلام‌والمسلمین اخروی: @ostadokhravi
🌺 ➖ ناله شیطان لعین در 📋 «وَ لَقَدْ سَمِعْتُ رَنَّةَ الشَّیْطانِ حینَ نَزَلَ الْوَحْیُ عَلَیْهِ! قُلتُ : یا رَسولَ اللَّه(ص)! ما هذِهِ الرَّنَّةُ؟» ♦️ من صدای ناله شیطان را در هنگام نزول اولین وحی به آن حضرت شنیدم. عرضه داشتم: یا رسول الله(صلوات الله علیه و آله) این ناله چیست؟ حضرت(ص) فرمود: 📋 «هَذَا الشَّیْطَانُ قَدْ اَیِسَ مِنْ عِبَادَتِهِ» ♦️ این شیطان است که از اطاعت شدن مأیوس و ناامید شده و چنین به ناله در آمده است. سپس رسول اکرم خطاب به امیرالمؤمنین سلام الله علیهما فرمود: 📋 «انَّك تَسْمَعُ ما اسْمَعُ وَ تَرَی مَا اَرَی، اِلّا اِنَّکَ لَسْتَ بِنَبِیٍّ! وَلَکِنَّکَ لَوَزِیرٌ وَ اِنَّکَ لَعَلَی خَیْرٍ» ♦️ همانا تو می‌شنوی آنچه را من می‌شنوم و می‌بینی آنچه را که من می‌بینم الا اینکه تو مقام نبوت نداری و فقط وزیر و کمک کار من هستی و به راه خیر می روی.¹ ➖ و نیز در روایتی آمده است که امام محمد باقر علیه السلام فرمود: 📋 «رَنَّ إِبْلِيسُ أَرْبَعَ رَنَّاتٍ: يَوْمَ لُعِنَ وَ حِينَ أُهْبِطَ إِلَى الْأَرْضِ وَ حِينَ بُعِثَ مُحَمَّدٌ(ص) و يَوْمَ الغَدیِرُ» ♦️ ابلیس چهار بار ناله سر زد: روزی که لعن شد، روزی که به زمین آمد، روز بعثت پیغمبر گرامی (صلوات الله علیه و آله )، روز غدیر² 📚 منابع ۱ـ نهج البلاغه، خطبه ۱۹۰ ۲ـ الخصال، ج‏۱، ص ۲۶۳ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ کانال رسمی حجت‌الاسلام‌والمسلمین اخروی: @ostadokhravi