حجتالاسلاموالمسلمین محمد استوار میمندی روز دوشنبه در نشست رسانهای که در دفتر مدیریت حوزه علمیه فارس برگزار شد، با اشاره به اینکه مجلس خبرگان رهبری نهاد مهمی است که در ساختار مهم قانون اساسی پیشبینیشده است، اظهار داشت: مجلس خبرگان رهبری لنگرگاه نظام است، همانطور که لنگر، کشتی را در دریا نگاه میدارد و از صخرهها محافظت میکند، مجلس خبرگان رهبری نیز نظام و کشور را در یک نقطه آرامشی قرار میدهد که نقش آن انتخاب رهبر و پساز آن حمایت از ولایتفقیه است.
وی با تأکید بر اهمیت جایگاه مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: افرادی که وارد مجلس خبرگان میشوند باید به لحاظ علمی قوی و اسلامشناس باشند.
مدیر حوزه علمیه استان فارس، مؤمن بودن به آرمانهای انقلاب را از دیگر ویژگیهای اعضای مجلس خبرگان رهبری برشمرد و تصریح کرد: اعضای خبرگان لازم است دارای عقلانیت سیاسی و اجتماعی باشند تا بتوانند در بزنگاهها مسیر صحیح را تشخیص دهند، فریب تزویر دشمن را نخوردن و دلسوز مردم بودن ازجمله دیگر شاخصههای اعضای مجلس خبرگان رهبری است.
وی همچنین انتخابات میاندوره مجلس خبرگان رهبری در فارس را مورد توجه قرارداد و عنوان کرد: پسازاینکه آیتالله ایمانی نماینده ولیفقیه سابق در استان از دنیا رفتند یکی از کرسیهای خبرگان فارس خالی شد، در واقع در پنج حوزه تهران، قم، خراسانی شمالی، رضوی و فارس هفت نفر نیاز بود که به مجلس خبرگان رهبری ورود کنند، توقع عمومی این بود که نماینده ولی فقیه در استان فارس برای ورود به مجلس خبرگان رهبری اقدام کنند، البته در عینحال فارس بزرگان دیگری نیز داشت، اما نماینده حضرت آقا بود.
مدیر حوزه علمیه استان فارس در ادامه افزود: آبان ماه سال جاری بود که بنده از حاج آقا دژکام سؤال کردم آیا قصد ورود به صحنه انتخابات را دارید یا نه؟ گفتند آیا حضور من ضرورتی دارد که ورود کنم؟ عرض کردم توقع عمومی این است که نماینده ولیفقیه در استان فارس عضو خبرگان نیز باشد مخصوصا که اگر شما در یکی از نهادهای حاکمیتی نیز قرار بگیرید، به نفع مردم است.
وی خاطرنشان کرد: ایشان تا آبان ماه تصمیمی برای ورود به صحنه انتخابات نگرفته بودند، در عینحال افراد و بزرگان دیگری نیز ازجمله آیتالله دستغیب و بسیاری از روحانیون استان و آیتالله خاتمی از بیرون استان، از ایشان دعوت کرده بودند اما باز در عینحال مراعات حال علما را میکرد و مراقب بودند که اگر بزرگانی ورود کردند، ثبتنام نکند؛ آیت الله دژکام بسیار مقید به رعایت آداب اسلامی و سنتهای اصیل حوزوی هستند که متأسفانه این روحیه در جامعه کمتر وجود دارد، گاهی به اسم جوانگرایی حرمت پیرها شکسته میشود.
حجتالاسلاموالمسلمین استوار ادامه داد: ایشان در تماسی که با بنده داشتند، بیان کردند باید از برخی بزرگان برای حضور در انتخابات مجلس خبرگان دعوت کرد، آیتالله دستغیب نیز گفتند که به دلیل انسجام این امر خوب است، بنابراین دعوت از بزرگان بر عهده بنده شد، خدمت یکی از بزرگان برای دعوت که رفتیم فرمودند اگر نماینده ولی فقیه در استان بیاید ما برای ایشان سربازی میکنیم، چراکه اگر کسی میخواهد ورود کند چه کسی بهتر از نماینده ولی فقیه در استان است.
وی در ادامه با تصریح اینکه افراد بسیاری در فارس برای مجلس خبرگان ثبتنام کردند، ابراز کرد: افرادی خارج از استان، برخی از مدیران مدارس علمیه و ائمه جمعه نیز برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری در استان ثبتنام کردند، در روز پایانی ثبتنام آیت الله دژکام در جلسه جامعه روحانیت شیراز که در مصلی برگزار شد، حاضر شد و گفت که برخی گفتند که چرا ایشان ثبتنام نکردند، و وی جواب داده بود با توجه به دعوتی که از سوی برخی از بزرگان استان صورت گرفته و با اجازه شما بزرگواران در جمع شما حاضر شدم که ثبتنام کنم.
مدیر حوزه علمیه استان فارس از دلایل انصراف برخی کاندیدهای مجلس خبرگان رهبری در فارس پرده برداشت و گفت: در مرحله نخست عدهای به جهت احترام جایگاه نماینده ولیفقیه ثبتنام نکردند، همچنین افرادی نیز تا متوجه شدند که ایشان ثبتنام کردهاند، پس از ثبت نام انصراف دادند.
وی همچنین به شرایط پذیرش و حضور در عرصه انتخابات مجلس خبرگان رهبری اشاره کرد و بیان داشت: فردی که میخواهد در انتخابات مجلس خبرگان رهبری شرکت کند باید پس از ثبت نام در آزمون علمی شرکت کند، البته افرادی که سابقاً امتحاندادهاند و یا کسانی که آثار علمی دارند که به تأیید رسیده باشد از امتحان معاف میشوند.
استاد سطح عالی حوزه علمیه استان فارس تأکید کرد: اگر در دوره قبل مشاهده کردیم که برخی از مشاهیر ثبتنام کردند اما تایید نشدند به این دلیل بود که یکی از این سه مرحله فوق را نداشتند.
وی ادامه داد: هر فردی میخواهد در انتخابات مجلس خبرگان رهبری شرکت کند باید در مرحله نخست آزمون کتبی، مصاحبه شفاهی و در مرحله سوم استعلامهای اطلاعاتی، جزائی و حقوقی
که مانند سایر جذبها مرسوم است را بگذراند، ازاینرو افرادی که در استان ثبتنام کرده بودند ممکن است برخی مرحله اول برخی مرحله دوم و برخی دیگر مرحله سوم را طی نکرده باشند، پس اگر مشاهده میکنیم که در استان فارس فقط یک نفر تأیید شد به این صورت بوده که مابقی احراز علمی نشدهاند.
حجتالاسلاموالمسلمین استوار به حضور نفر دوم کاندیدهای مجلس خبرگان رهبری در فارس اشاره و تصریح کرد: پسازآنکه فقط آیت الله دژکام بهعنوان کاندید از فارس انتخاب شد و فرد دیگری وجود نداشت، با یکی از اعضای فقهای شورای نگهبان تماسی داشتیم که تدبیری برای این شرایط داشته باشد، ازاینرو پیشنهاد شد که برخی از کاندیداهای حوزه های انتخاباتی دیگر به حوزه انتخابیه فارس منتقل شوند تا رقابت انتخاباتی شکل بگیرد.
وی ادامه داد: حجتالاسلاموالمسلمین منتظری از حوزه تهران در انتخابات مجلس خبرگان رهبری شرکت کرده بود ازآنجاییکه ایشان با شیرازیها رابطه سببی داشت، بهترین گزینه بود که از اینجا نامزد شود، بنده نیز به ایشان پیشنهاد دادم که پس از توصیه یکی از بزرگان جامعه مدرسین، قبول کرد حوزه انتخابی خود را از تهران به فارس تغییر دهد به دلیل اینکه فرایند انتقالی به طول میانجامید چند روزی این اتفاق دیر رقم خورد و این به دلیل این بود که نامه ارسالی از تهران پایان وقت چهارشنبه به وزارت کشور رسید و تا نامه به استانداری فارس و فرمانداری رسیده بود شنبه بود، همین فرایند اداری مستمسک سیاسیکاری برخی که بیخبر از ماجرا بودند شد که بیان میکردند در استان فارس رقابت یک نفر است، این انتخاب نیست، بلکه انتصاب است، بیبیسی نیز بر روی همین مسئله مانور میداد.
مدیر حوزه علمیه استان فارس ابراز کرد: چنین پدیده ای که فقط یک نفر در استان تایید صلاحیت شود، تازگی نداشت، بلکه در برخی از دوره های سابق نیز رخ داده بود مثلا در استان بوشهر در دوره قبل آیتالله حسینی بوشهری بهتنهایی تأیید شدند و حاج آقا فیاضی را دعوت کردند که به بوشهر برود، هرمزگان آیتالله نعیمآبادی نیز بهتنهایی تأیید شد که یک نفر دیگر آقای صدر الساداتی رفت که اتفاقاً رأی آورد، در استان فارس نیز در این دوره این اتفاق رقم خورد، اگر قرار بود چنین اتفاقی با برنامه ریزی و از روی عمد رخ دهد در استان قم نیز فقط آیتالله یزدی باید تایید می شد، در حالی که این گونه نبود.
وی عنوان کرد: هنگامیکه حجتالاسلام منتظری انتقالی خود را از تهران گرفت ما هم برای ایشان برخی از مقدمات را آماده کردیم، چراکه آشنایی با افرادی که اهل کنشهای سیاسی بودند نداشت، به همین دلیل سعی کردیم کمک کنیم که زودتر سوار بر کار شود و تبلیغات خود را آغاز کند، بنابراین مردم میتوانستند آزادانه به هرکدام از این دو نفر رأی دهند که رأی قابلتوجهی هم نیز ایشان آورد.
استاد سطح عالی حوزه علمیه استان فارس خاطرنشان کرد: روحانیت و بزرگان فارس به احترام نماینده ولیفقیه همانطور که خود به میدان نیامدند، همانطور هم وظیفه میدیدند که از ایشان حمایت کنند؛ حجتالاسلاموالمسلمین منتظری هنگامیکه در جلسه جامعه روحانیت و جامعه اساتید فارس حضور پیدا کردند بزرگان با آغوش باز استقبال کردند و سخنان او را شنیدند.
وی تأکید کرد: آنچه روحانیت فارس به آن افتخار می کند این است که در این انتخابات اخلاق اسلامی و رعایت حرمت بزرگان را انجام دادند و الگوهای ادب را به جامعه ارائه کردند، لذا پیشنهاد ما به همه کاندیداهای ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی در همه انتخابات ها این است که رقابت سالمی که بین بزرگان از کاندیداهای خبرگان وجود دارد را الگوی انتخاباتی خود قرار دهند.
http://eitaa.com/joinchat/839385090C17be5777cc
🔰#کرونامه
✍ ماجرای این روزهای قم و ویروس پر سر و صدای کرونا ماجرایی مشکوک است که خبر از توطئه ای سازمان یافته نه فقط علیه نظام جمهوری اسلامی بلکه علیه کیان تشیع و حوزه های علمیه می دهد.
ویروس جدید و استکبار ساخته کرونا در ابتدا رقیب بزرگ اقتصادی غرب یعنی چین را نشانه گرفت و اکنون پس از اینکه ضربه های اساسی خود را به اقتصاد و اعتبار چین وارد کرده به سوی کشورهای دیگر گسیل شده و در این میان ایران محور تمرکز رسانه ای بدخواهان شده تا بهره های سیاسی کرونا را نصیب نظام سلطه کند.
جنگ همه جانبه ای که از یک طرف حمله بیولوژیک، که شروع آن هم از عاصمه جهان تشیع یعنی شهر مقدس قم است و از طرف دیگر هجمه رسانه ای سنگین در راستای بر هم زدن آرامش روانی مردم عزیز ایران و نیز مخدوش کردن چهره شهر مقدس قم و طلاب فداکار حوزه های علمیه همه حکایت از انتقامی ناجوانمردانه از مردم ایران و همه مقدسات آنها دارد.
به نظر می رسد در این شرایط بیش از هر چیز شایعات و اخبار بی سند روح و روان ملت را می آزارد که بهترین راه مراجعه به نهادهای رسمی است که متخصص و متکفل عرصه بهداشت جامعه هستند یعنی همان نهادی که امروز مورد هجمه رسانه های رسمی و غیر رسمی نظام سلطه قرار گرفته است.
توانمندی و کار آمدی سیستم بهداشت و درمان و پزشکی ایران در کنترل بیماری های متنوع و خطرناک در طول این سال ها که خبر از کنترل شیوع ویروس کرونا در روزهای آتی می دهد بعنوان برگ برنده ای در مدیریت بحران های زیستی است، که مورد توجه نظام سلطه قرار گرفته است، از اینرو با پروژه هایی نظیر هراس افکنی و تخریب چهره جامعه پزشکی کشور در صدد تغییر اذهان عمومی می باشند، ورود مستقیم سران دولت های متخاصم و مخالف جمهوری اسلامی حاکی از آغاز پروژه جدید و جنگ روانی فراگیر است، لذا حمایت از جامعه بهداشتی و درمانی کشور و امید بخشی مداوم به جامعه نقش به سزایی در مهار قطعی این بیماری در هفته های آتی دارد.
📣در این روزها در کنار تمهیدات بهداشتی و درمانی از توسل به ذات مقدس پروردگار که شفا دهنده اصلی همه بیماری ها و خنثی کننده همیشگی توطئه دشمنان است نیز غافل نشویم.
#همه_با_هم_کرونا_را_شکست_میدهیم
http://eitaa.com/joinchat/839385090C17be5777cc
به مناسبت سرکشی دیروز برخی از روحانیون جوان انقلابی از مبتلایان به بیماری کرونا در بیمارستان فرقانی قم
🔰بسم الله الشافی
اقدام بسیار خوب، به وقت و موثر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم اقدامی انسانی و اسلامی بود که در وانفسای جنگ روانی همه جانبه بد خواهان علیه ملت ایران نشان داد که روحانیت انقلابی در همه صحنه های سخت در کنار مردم ایستاده و حاضر است برای آرامش و سلامتی مردم هزینه دهد.
همانطور که در ماجرای تجمع فیضیه و تنها ماندن جریان انقلابی، این، انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم بود که با بیانیه به وقت خود، تمام قامت در دفاع از مطالبات به حق جریان انقلابی حوزه که مطالبه مردم بود به پا خاست در شرایط دشوار کنونی نیز که دشمن با حمله بیولوژیک خود فضای روانی جامعه را نیز مورد هجمه قرار داده حضور برخی از اعضای انجمن اساتید انقلابی در بیمارستانی که محل بستری شدن بیماران مبتلا به کرونا بود نقطه امیدی برای پزشکان و پرستاران و نیز بیماران مبتلا بود.
خدا قوت اجر همگی با صاحب حوزه ها
محمد استوار میمندی
عضوی کوچک از انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم
http://eitaa.com/joinchat/839385090C17be5777cc
«زایو» رمانی نوشته مصطفی رضایی کلورزی (۱۳۶۹) نویسنده معاصر است. این داستان فضایی خیالی دارد و در آینده و سال ۱۴۲۰ شمسی میگذرد. ویروسی عجیب شناسایی شدهاست که گفته میشود بیشتر کشورهای دنیا را آلوده کرده و رسانهها اعلام کرده اند که هیچ راهی هم برای ساختن ضد ویروس نیست.... بخشی از داستان: هواروِ دکتر پارسا به سمت مرکز شهر و دانشگاه حرکت کرد. در راه، هواروهای دیگر در ارتفاعهای مختلف مشغول پرواز بودند و به سمت مقصدهای مختلف در آسمان شهر تهران پرواز میکردند. نیم ساعت نگذشت که دکتر پارسا به دانشگاه تهران رسید. هوارو در جای مخصوصش فرود آمد. درِ هوارو به آرامی به شما؟ بالا باز شد، و دکتر پارسا پس از خاموش کردن هوارو، از آن پیاده شد. کنار هواروها، یک هواروِ مشکی ششدر، با شیشههای دودی پارک شده بود؛ چیزی که توجه دکتر پارسا را به خود جلب کرد. از سردر اصلی، وارد دانشگاه شد. قبل از ورود به دانشکده، باید به ایستگاه کنترل و پاکسازی میرفت. این ایستگاهها که در تمام شهرها گسترش یافته بودند، اختراع خود دکتر پارسا بود که مثل یک تونل ضدعفونیکننده عمل میکردند. ایستگاههای ویژهٔ اساتید، قبل از ورود به ساختمان دانشکدهها نصب شده بودند. دکتر پارسا وارد یکی از ایستگاهها شد و کیفش را تحویل مسئول ایستگاه داد. _ سلام استاد! امروز صبح زود، دو نفر اومدن که با شما کار داشتن. اسمشون چی بود؟ _ هیچی نگفتن. گفتن محرمانهست. بعد از اینکه از ایستگاه پاکسازی رد شدن، گفتن: «ما توی آزمایشگاه منتظریم.»
http://eitaa.com/joinchat/839385090C17be5777cc
🔰#کرونا عذابی سهمگین یا امتحانی الهی؟
✍این روزها مردم دغدغه مبارزه با بیماری کرونا و پیشگیری از ابتلاء به آن را دارند اما بد نیست که از زاویه ای دیگر نیز به این پدیده یا بهتر بگویم بلا نگاه کنیم.
شرور و بلایای طبیعی یا انسانی اموری نسبی هستند که در بسیاری موارد دارای ابعاد مختلفی هستند که نگاه تک بعدی به آنها ممکن است ذهنیت های نادرستی برای جامعه ایجاد کند. این پدیده ها همانطور که ممکن است برای عده ای عذاب و تقاص عملکردشان باشد برای عده ای دیگر نیز می تواند امتحان و آزمونی باشد که برای شکفته شدن ظرفیت های بندگی و کمال انسانی به آن مبتلا شده اند.
امروز انتشار ویروس کرونا و فراگیری آن در جامعه جهانی -بر فرض اینکه پدیده ای طبیعی است- برای عده ای ممکن است عذاب الهی باشد که به سبب رواج فساد و فحشا در جامعه به آن مبتلا شده اند چه اینکه جنایت هایی که در جهان به نام عدالت و حقوق بشر انجام می شود و بسیاری از مجامع بین المللی و ملت ها نیز در مقابل آن سکوت می کنند به خودی خود کافی است که خداوند قهار عذابی عالم گیر فرو بفرستد که ابتدا کشور کمونیستی چین و سپس دیگر کشورهای جهان را درگیر خود کند جنایت هایی مثل قتل عام مردم مظلوم یمن، هتک حرمت و کشتار مسلمانان هند، ترور ناجوانمردانه پاکانی مثل شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس و صدها ظلم بین المللی دیگر قطعا اسباب غضب و سخط پروردگار عالم را به همراه می آورد، همانگونه که ممکن است این بیماری فراگیر برای مومنان عالم امتحان باشد چه اینکه مومنان هر امت همواره در معرض ابتلائاتی هستند که از یک سو صبر و ایمان آنها را مورد آزمون الهی قرار می دهد و از طرف دیگر ظرفیت های بندگی آنها را شکوفاتر می کند و پس از صبر در مقابل آن مصائب آنها را به مدارج بالاتر بندگی می رساند، البته گاهی اوقات تشخیص مرز میان عذاب و امتحان بسیار سخت است و جز اولیاء حق آنرا تشخیص نمی دهند، علت آن هم این است که انسان همواره باید بین مقام خوف و رجا باشد تا از یک سو خود را متنعم به لطف و رحمت پروردگار ببیند و از سوی دیگر نیز خود را ایمن از خشم و عذاب خدا نبیند، تا نه غرّه به عبادات و ریاضات خود شود و نه مایوس از رحمت خدا گردد.
📣و اما کرونایی که دامنگیر مردم ایران شده اگر عذابی از عذاب های خدا باشد قطعا ناشی از گناهانی است که اهل معصیت خود را به آن آلوده اند و توده های دیگر مردم نیز در مقابل آن سکوت کرده اند، از این رو بی راه نیست که در مقابل کسانی که انگشت تعجب از ابتلای قمی ها به این بیماری به دندان گرفته بودند گفته شود اگر این بلیه عذاب الهی هم باشد برای عده ای کم بنیه و سست عنصر است که شهر مقدس قم را که طبق روایات معصومین علیهم السلام حرم اهل بیت است حرمت نگاه نداشتند و سعی کردند بی حیایی، بی حجابی و شل دینی را در آن رواج دهند و عده ای نیز با آنها همراهی کردند و فریاد مراجع و دلسوزان را نشنیدند و یا در مقابل این هنجار شکنی ها سکوت کردند مگر نه این بود که مدینه النبی وقتی از زمان یزید مبتلا به رقاصه ها و آوازه خوان ها شد روی خوش به خود ندید تا واقعه هولناک حره و پس از آن حکمرانی عبدالملک ها و حجاج ها و ظلم و ستم عجیب آنها را به خود دید؟
آری؛ این بیماری فراگیر برای مؤمنان و صالحان جامعه امتحانی از امتحان های پروردگار است که باید با نگاه رحمت به آن نگریست و طبق قاعده رحمت الهی در مواجهه با آن صبر پیشه کرد تا جامعه ایرانی مثل بسیاری از امتحانات دیگر به مراتب بعدی کمال نائل شود.
و همین نگاه معرفتی اهل ایمان است که آنچه را که از دوست رسد نیکو می داند.
این فرمایش امام صادق علیه السلام است که بلا را نیک می شمارد: «إِنَّ عَظِيمَ الْأَجْرِ لَمَعَ عَظِيمِ الْبَلَاءِ وَ مَا أَحَبَّ اللَّهُ قَوْماً إِلَّا ابْتَلَاهُمْ».
یعنی پاداش بزرگ همراه با مصائب بزرگ است و خدای متعال هیچ مردمی را دوست ندارد الا اینکه آنها را مبتلا به سختی ها و شدائد می کند.(کافی ج۲ ص۲۵۲)
✅ البته گمان نگارنده بر این است که جامعه ایرانی به عنوان یک امت برگزیده تاکنون به خوبی آزموده شده و از بیشتر امتحانات الهی سربلند خارج شده و این نیز امتحانی است که آنها را در مسیر رسیدن به امت برتر در آتش کوره خود آبدیده تر می کند و آنها را آماده ایفای نقش جهانی خود در مسیر تمدن سازی خواهد کرد، از این رو باید امید خود به لطف و رحمت پروردگار را حفظ کنیم و از توجه و تضرع به ذات مقدس باری تعالی و توسل به معصومین علیهم السلام مخصوصا وجود مقدس امام عصر ارواحنا فداه لحظه ای غافل نشویم.
🌹 یا صاحب الزمان اغثنا بحق مولاتنا فاطمة🙏
✍ محمد استوار میمندی
http://eitaa.com/joinchat/839385090C17be5777cc
🌺🌺🌺🌺
میلاد با سعادت مولود کعبه مولی الموحدین امیرالمومنین علیه السلام مبارک باد.
در مدح مولانا امیر المومنین و امام العارفین علیه آلاف الصلاة و السلام
نه مراست قدرت آنکه دم، زنم از جلال تو یا علی
نه مرا زبان که بیان کنم ، صفتِ کمال تو یا علی
شده مات عقل موحدین ، همه در جمالِ تو یا علی
چو نیافت غیر تو آگهی، ز بیانِ حالِ تو یا علی
نبرد به وصف تو ره کسی ، مگر از مقالِ تو یا علی
هله ای مُجلّیِ عارفان، تو چه مطلعی تو چه منظری
که ندیدهام به دو دیدهام، چو تو گوهری چو تو جوهری
هله ای مولّه عاشقان، تو چه شاهدی تو چه دل بَری
چه در انبیا چه در اولیا ، نه تو را عدیلی و هم¬سَری
به کدام کس مَثلت زنم که بُوَد مثالِ تو یا علی
چو عقول و افئده را نشد ، ملکوتِ سرّ تو مُنکشف
همه گفتهاند و نگفته شد، زکتابِ فضل تو یک الف
ز بیانِ وصف تو هر کسی ، رقم گمان زده مختلف
فصحای دهر به عجز خود، زادایِ وصف تو معترف
بُلغای عصر به نطقِ خود ، شدهاند لالِ تو یا علی
تویی آنکه تکیهیِ سلطنت ، زدهای به تخت مؤبّدی
ز شکوه شأن تو بر مَلا ، جَلَواتِ عِزِّ ممجّدی
به فرازِ فرقِ مبارکت ، شده نصب تاج مُخلّدی
متصرّف آمده در یَدَت ، ملکوتِ دولتِ سرمدی
تو نه آن شهی که ز سلطنت، بود اعتزالِ تو یا علی
تویی آنکه سِدرهی مُنتهی ، بُودَت بلندیِ آشیان
به مکان نیائی و جلوهات ، به مکان ز مشرقِ لامکان
رسد استغاثهی قدسیان ، به درت ز لانهی بینشان
چو به اوج خویش رسیدهای، ز عِلوّ قدر و سُموشّان
همه هفت کرسی و نُه طبق ، شده پایمال تو یا علی
تو همان تجلّیِ ایزدی ، که فراز عرشی و لا مکان
خبری ز گردش چشم تو ، حرکات گردش آسمان
دهد آن فؤاد و لسان تو ، ز فروغ لوح و قلم نشان
تو که ردّ شمس کُنی عیان ، به یکی اشارهی ابروان
دو مُسخّر آمده مِهر و مَه ، هله بر هلالِ تو یا علی
منم آن مجرد زنده دل که دم از ولای تو می زنم
ره کوه و دشت گرفته ام قدم از برای تو میزنم
به همین نفس که تو دادیم نفس از ثنای تو می زنم
شب و روز حلقه التجا بدر سرای تو میزنم
نروم اگر بکشی مرا ز صف نعال تو یا علی
بنگر [فؤاد] شکسته را ، به دَرَت نشسته به التجا
اگرش بِرانی از آستان ، کُند آشیان به کدام جا
به سخا و بذل تواش طمع، به عطا و فضلِ تواش رجا
ز پناهِ ظلِّ وسیع تو ، هم اگر رود برود کجا
که محیط کون و مکان بُوَد فلکِ ظلالِ تو یا علی
شاعر: فؤاد کرمانی
🔰#کرونا #آنتی_رنسانس در جهان
✍شیوع ویروس کرونا و فراگیری آن در کشور عزیزمان مستمسکی شده برای افرادی که سر سپرده مکتب های مادی هستند و حاضر نیستند برای گزاره های دینی و اعتقاد به غیب در زندگی خود جایی باز کنند.
◀️اخیرا متنی-بدون نام نویسنده- در فضای مجازی با عنوان «کرونا آغازگر رنسانس در ایران» منتشر شد که نویسنده تلاش می کرد بین دوران رنسانس در اروپا که منجر به انزوای کلیسا شد و شیوع بیماری کرونا در کشور، ارتباط التزامی بر قرار کند و با این بیان که همانطور که طاعون در اروپا مردم را از کلیسا جدا کرد کرونا نیز در ایران مردم را از مسجد و قرآن جدا می کند. نویسنده این متن به خوبی پی به تعارض دین و علم در میان مسیحیت که در دوران قرون وسطی تبلور پیدا کرد برده است اما برای اثبات تعارض بین دین اسلام و عقلانیت خیلی ناشیانه و سریع به نتیجه رسیده و سعی کرده با آسمان و ریسمان کردن ثابت کند اسلام دینی عقلانی نیست و اعتقاد به کرامات اولیاء حق خرافه ای است که عالمان دینی آن را بین مردم رواج داده اند!
◀️البته برای نگارنده که مطالعاتی در زمینه شبهات وهابیت داشته مسلم است که این متن را یا یک وهابی نوشته و یا اگر هم وهابی نبوده کسی است که متاثر از القاءات آنهاست اگر چه ادبیات آن شبیه ادبیات روشنفکران مادی گراست.
◀️و اما ماجرای تشبیه اسلام به مسیحیت، قرآن به انجیل، مسجد به کلیسا و روحانی شیعه به کشیش مسیحی برای کسانی که اسلام را می شناسند تشبیهی به غایت مضحک و عجیب است چه اینکه همه ارکان دین اسلام مبتنی بر عقلانیتی خردمندانه است اسلام همانطور که اعتقاد به غیب را تقویت می کند در همان حال هر نوع خرافه گرایی را نیز نفی می کند.
تشویق به علم آموزی در همه منابع اسلامی اصلی انکارناپذیر است که عالمان دین نیز به تاسی از منابع دینی بر آن تاکید می ورزند، مگر نه این است که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله طلب علم را بر هر مرد و زن مسلمانی واجب کرد و فرمود: «اطلبوا العلم ولو بالصین» یعنی به دنبال علم بروید حتی اگر در چین باشد –اشاره به مکان دور و دسترسی سخت- و آیا این امام اول شیعیان نیست که حکمت و علم را گمشده مؤمن می داند و می فرماید: «حتی اگر شده از اهل نفاق نیز علم و حکمت بیاموزید»؟؛ «الْحِكْمَةُ ضَالَّةُ الْمُؤْمِنِ فَخُذِ الْحِكْمَةَ وَ لَوْ مِنْ أَهْلِ النِّفَاق».
✅در این میان کرونا نشان داد نه تنها دین و علم با یکدیگر تعارضی ندارند بلکه وقتی علم به این نتیجه رسید که هر نوع اجتماعی باید تعطیل شود حتی نمازجمعه ها نیز تعطیل می شوند و حرم های امامان و امامزادگان نیز به منظور رعایت اصول بهداشتی محدود می گردند. آری حرم ها و اماکن مذهبی نیز با همه قداستشان خارج از نظام اسباب و مسببات جهان آفرینش نیستند اگر چه کرامات و معجزات آشکار آن بزرگواران که بسیاری از مردم آن را تجربه کرده اند نیز در همین نظام اسباب و مسببات قرار می گیرد اما خدای متعال اراده نکرده در همه جا از اسباب کرامت اولیاء خودش استفاده کند چون در اینصورت معجزه بودن شفای بیمار صعب العلاج و کرامت بودن باز شدن گره کور یک مؤمن آنقدر تکراری و عادی می شد که آن امدادهای ویژه خاصیتی در ایمان افزایی مردم پیدا نمی کردند. جالب اینجاست که اگر متولیان امور دینی این محدودیت ها را نمی پذیرفتند از طرف امثال همین نویسنده متهم می شدند به اینکه به فکر حفظ جان مردم نیستند!
✅امروز کرونا نشان داد اسلام آن هم با قرائت اهل بیت علیهم السلام دین عقلانیت است که نه تنها با علم سر ناسازگاری ندارد بلکه خود مشوق و مروج گسترش فرهنگ علم آموزی است و در عین حال مردم را متوجه قدرت بی کران پروردگار نیز می کند، به همین دلیل ادامه حیات عالم جز با تبعیت از عقلانیت اسلامی که فقهای شیعه منادی آن هستند و علم و معنویت، دنیا و آخرت و رفاه و عدالت را توأمان در کنار یکدیگر می خواهند حاصل نخواهد شد.
📣و اما آنچه که در دعوای طب سنتی -با همه عناوینش- با طب مدرن می بینیم نه از باب تعارض دین و علم بلکه از باب تعارض علم با علم است که همیشه در طول تاریخ بین صاحبان علم وجود داشته است، پس این دعوا دعوایی درون علمی است که ربطی به اصل دین ندارد بلکه روش های متفاوت هر علمی آنها را به نتیجه های متفاوت رسانده است.
♻️در پایان باید گفت این بحران نیز می گذرد اما همین عوام هستند که با توجه بیشتر به خدا و اولیاء خدا همچنان عشق به ولایت و همه تجلیات آن را در وجود خود تقویت می کنند و با همه وجود مراقد مطهر آنان را شفاخانه جان و دل و معنویت بخش روح و روان خود می دانند.
✍محمد استوار میمندی
http://eitaa.com/joinchat/839385090C17be5777cc
♻️امروز با هماهنگی انجام شده و با هدف تقدیر و تشکر از عوامل درمانی و خدماتی، به دیدار رئیس و معاونان بیمارستان حضرت علی اصغر شیراز رفتیم بیمارستانی که محل بستری شدن بیماران مبتلا به کرونا بود.
روحیه و امید بالا و ایمان عمیق کادر درمانی ستودنی بود.
توصیه رئیس بیمارستان این بود که مردم کرونا را جدی بگیرند و به توصیه های بهداشتی عمل کنند.
با لطف خدا و پیشگیری های به عمل آمده وضعیت فارس نسبتا کنترل شده است.
ما هم در جهت استفاده از ظرفیت طلاب جهادی برای مقابله با این بیماری اعلام آمادگی کردیم.
به امید ریشه کن شدن این ویروس منحوس از همه جای ایران
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
http://eitaa.com/joinchat/839385090C17be5777cc
✍️ دین عقلانی یا عقلانیت دینی؟...
🔰 اگر چه اسلام دینی کاملا عقلانی است که اصلیترین اصول آن با فطرت و عقل قابل پذیرش است و احکام آن نیز بر اساس حکمتهای واقعی پروردگار ثابت شده است اما مدتی است که واژه #عقلانیت کلید واژهای شده که "عرف گراهای مذهبی نما" برای پس زدن اصول شریعت و شکستن چارچوبهای اساسی معرفتی و اعتقادی از آن استفاده میکنند. همانان که با رسوخ رگههای روشنفکری، خود را طرفدار عقلانیت مذهبی میدانند و با علم زدگی و سیاست زدگی، هر روز نگاهشان به تئوریهای وارداتی و کنوانسیونهای بین المللی است، تا جاییکه مبانی حقوق بشری غربی را حاکم بر احکام شریعت معرفی میکنند.
🔰 این روزها که ویروس #کرونا همه را به خود مشغول کرده مجالی پیدا شده که طرفداران عقلانیت مذهبی بیشتر رخ نشان دهند و محاسبات بزرگان ما را نیز تحت تاثیر خود قرار دهند؛ همانگونه که در دهه هفتاد سیاست کنترل جمعیت با توجیهات مبتنی بر جهان بینی مادی و به اصطلاح خودشان عقلانی، فضایی را در جامعه بوجود آورد که حتی متدینین نیز از باب تکلیف شرعی خود را مقطوع النسل کردند!
🔰 البته آنچه که مسلّم است و هیچ کس نباید از آن تخطی کند این است که مدیریت پیشگیری و درمان این بیماری در دست عوامل بهداشتی و پزشکی است و همانطور که مقام معظم رهبری نیز فرمودند وقتی که ستاد ملی مبارزه با کرونا تصمیمی را اعلام کرد همه باید از آن تبعیت کنند اما این به معنای نقد ناپذیری تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا نیست.
🔰 آنچه که از برخی از تصمیم گیریها احساس میشود انفعالی از جنس عقلانیت دینی مبتنی بر علم زدگی است که دامان تصمیم گیران این عرصه را گرفته است، انفعالی که در ابتدا سبب شد تا برخی از اموات بدون تجهیز کافی به خاک سپرده شوند و نهایتا به جای غسل تیمم داده شوند و امروز نیز منجر به تعطیلی کامل حرمهای مطهر اولیاء دین شده است و البته در فضای روانی جامعه شاید گریزی از این انفعال تولیتهای مراقد مطهر و بزرگان دینی ما نبوده است.
🔰 این نکته را باید مورد توجه قرار داد که طبیعت راحت طلب انسان در مشکلات مختلف، پیش از آنکه راه حلهای صحیح و جامع را پیدا کند غالبا به دنبال پاک کردن صورت مساله است تا با دفع مشکل، زحمت رفع آن را از دوش خود بردارد، خصوصا اگر به جوانب مختلف مساله علم نداشته باشد و یا به آن توجه نکند، غافل از اینکه در بسیاری از اوقات پاک کردن صورت مساله ندیدن واقعیتهای دیگری است که پیرامون آن مساله وجود دارد و همین سبب بروز مشکلات دیگری در جامعه می شود.
ستاد ملی مبارزه با کرونا امروز راحتترین راه حل را تعطیلی بازار، نمازهای جماعت و مراقد مطهر میداند در حالیکه تعطیلی هر کدام از آنها اگر چه ممکن است به پیشگیری کمک کند اما مشکلاتی بوجود میآورد که به تدریج مفسده آن شاید کمتر از ابتلا به این ویروس نباشد با اینکه در بسیاری از این موارد میتوان با آموزش مناسب و ایجاد ساز و کار بهداشتی و استفاده از بسیج ظرفیتهای مختلف، به سمتی رفت که منجر به تعطیلی کامل این مجموعه ها نشود و در عین حال اصول بهداشتی نیز تا حد قابل قبولی رعایت گردد.
🔰 # تعطیلی-بازار و مغازه های مردم اقتصاد جامعه را فلج میکند و خیلی از اصناف را به ورشکستگی میکشاند همانطور که تعطیلی کامل مراقد مطهر نیز از یک سو به نیاز معنوی بخش قابل توجهی از مردم بیاعتنایی میکند و از سوی دیگر آثار متعدد وضعی حضور مردم در محلهایی که بر اساس نصوص دینی موجب جلب رحمت پروردگار و عنایت ویژه صاحبان آن مراقد مطهر است را از بین میبرد، همان آثار متافیزیکی که امروز جامعه ما در جهت امیدافزایی، آرامبخشی و معنویت گرایی به شدت به آنها نیازمند است.
📌 پیشنهاد نگارنده این است که مدیریت مبارزه با کرونا باید مدیریتی استراتژیک باشد که در مواجهه با این بیماری نگاهی "فراگیر و نه منطقهای" و "جامع و نه تک بعدی" داشته باشد تا بتواند با تصمیمی جامع و دقیق همه زوایای تصمیمگیریها را مورد توجه قرار دهد.
سپردن مدیریت این مساله به وزارت بهداشت سبب میشود که ابعاد دیگر این مشکل مورد غفلت واقع شود و فقط به ابعاد پزشکی ماجرا توجه شود که آن هم پاک کردن همه صورت مسالهها مبتنی بر نگاه پوزیتیویستی به این معضل است.
📣 و اما اکنون که تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا بر #تعطیلی_حرمهای مطهر بوده، همه باید از این تصمیم تبعیت کنیم تا هرج و مرجی پیش نیاید اما از مسئولین امر هم میخواهیم که با تجدید نظر در برخی از این تصمیمات نگاهی کلان محور با توجه به زوایای مختلف این مساله داشته باشند.
✍️ محمد استوار میمندی
http://eitaa.com/joinchat/839385090C17be5777cc
🔰عجب سالی بود امسال...!
✍سال ۹۸ هم مثل همه سال های دیگر برای مردم ایران حوادث تلخ و شیرین زیادی داشت اما برای من سال ویژه ای بود چون بعد از بیست سال مجاورت کریمه اهل بیت سلام الله علیها و تحصیل و تدریس در شهر مقدس قم مکلف به خدمت در سنگری دیگر شدم، مسئولیتی سنگین که از یک سو افتخار خدمتگزاری بیشتر به اردوگاه امام عصر علیه السلام را فراهم می کرد اما از سوی دیگر مرا از فضای علمی به فضایی اجرایی می کشاند و همین یعنی کم شدن سرعت در مسیر علم و دانش، اما به هر حال خودم هم احساس می کردم وظیفه دارم مدتی هم در این سنگر ادای دین کنم.
◀️در هر حال اواخر شهریور ماه به شیراز آمدم و خدمتگزاری به حوزه علمیه فارس را آغاز کردم هنوز مدتی نگذشته بود که ایام اربعین رسید و من هم در سفری سه روزه به زیارت مشرف شدم اما در مسیر بازگشت اطلاع دادند که معاون آموزشم در نزدیکی کربلا دچار برق گرفتگی شده و از دنیا رفته، خبر بدی بود اما به حالش غبطه خوردم که در مسیر سید الشهدا به دیدار معبود شتافته است.
◀️چند هفته پس از این ماجرا، مساله گران شدن بنزین اتفاق افتاد و موج ناراحتی مردم و در نهایت اغتشاشاتی که به دخالت و تحریک شبکه های معاند منجر به تعرض به برخی از اماکن مذهبی و مدارس علمیه استان شد که پس از سرکشی از آن مدارس در دل آشوب ها، مدتی ذهن و وقتمان را به خود مشغول کرد اگر چه اجتماع بزرگ علما و طلاب شیراز در محکومیت آن حوادث شیرینی و شکوه خاص خودش را داشت.
◀️سفر برخی از اعضای محترم شورای عالی حوزه های علمیه هم از برنامه های خوبی بود که البته توفیق همراهی با آنها را نصیبم کرد و باعث شد با سرعت بیشتری با مدارس و طلاب استان و بیم و امیدهایم نسبت به آنها آشنا شوم. امید به طلاب با انگیزه و با استعدادی که قطعا در آینده جامعه و حوزه نقشی مهم دارند و بیم از طلابی که مبتلا به روزمرگی شده بودند و به جای روحیه قدردانی از مسئولان حوزه گرفتار روحیه طلبکاری و اعتراض شده بودند.
◀️ از آنجا که مصوبه امتحانات متمرکز، بار برگزاری امتحانات مدارس استان را بر دوش مدیریت استان گذاشته بود لازم بود که برای اجرای صحیح و کامل این کار سنگین نیز برنامه ریزی شود اما هنوز مقداری نگذشته بود که خبر شهادت سردار دل ها حاج قاسم سلیمانی داغ بزرگی را به دلمان گذاشت و مدتی نیز در گذار برنامه های مربوط به آن شهید عزیز بودیم.
◀️سالی که گذشت سال انتخابات نیز بود انتخاباتی که برای خودش پروسه ای حداقل چند ماهه داشت مخصوصا که انتخابات میان دوره ای خبرگان فارس هم قرار بود برگزار شود و طبیعتا حوزه های علمیه را بیش از انتخابات های دیگر درگیر خود می کرد.
◀️رفت و آمدهای کاندیداهای احتمالی مجلس مخصوصا پس از اعلام تایید صلاحیت ها نیز وقت جداگانه ای را می طلبید که اقتضائات طلبگی ایجاب می کرد با آنها صریح و روشن صحبت کنم و اهمیت نقش مجلس انقلابی در پیشبرد اهداف انقلاب در مسیر تمدن سازی را یادآور شوم.
◀️و اما هنوز تب انتخابات فروکش نکرده بود که موج برآمده از ویروس کرونا همه جامعه را درگیر خود کرد و مدارس علمیه را هم تعطیل کرد اگر چه سرعت عمل در اجرایی شدن آموزش غیرحضوری موجب تحسین بزرگان حوزه شد و تا حدودی آثار تعطیلی مدارس را جبران کرد اما اتفاق کرونایی امسال نیز از آن اتفاقاتی بود که بسیاری از برنامه های مربوط به حوزه علمیه فارس را عقب انداخت و مجموعه حوزه و طلاب را نیز به کارهای جهادی و امدادی واداشت.
📣بالاخره عجب سالی بود امسال ...!
✅در این لحظات که شب جمعه آخر ماه رجب و شب شهادت امام موسی بن جعفر علیه السلام و آخرین ساعات سال ۹۸ است از خدا می خواهم که حسن عاقبت، عافیت، بهروزی و آمرزش الهی را شامل حال همه ما کند و سال جدید را مقرون با موفقیت های بزرگ برای نظام مقدس جمهوری اسلامی، ملت ایران و حوزه های علمیه بفرماید .
🤲الهی امین
http://eitaa.com/joinchat/839385090C17be5777cc
مدیر حوزه علمیه فارس تشریح کرد؛
پیامدهای مثبت و منفی کرونا
حجت الاسلام استوار میمندی گفت: اعلام کارشناسان مبنی بر محدود کردن اجتماعات در اماکن مذهبی و همراهی رهبر انقلاب و مراجع تقلید با آن ها تعامل دین و علم را به اثبات رساند.
rasanews.ir/002hnU
🔰کیمیای دعا
✍سال ۸۹ که مقام معظم رهبری به قم سفر کرده بودند در دیدار با اساتید و نخبگان حوزه در زیرزمین فیضیه - که بیش از سه ساعت طول کشید- مطالب بسیار مهمی بیان کردند که بخش اول سخنان ایشان که سخنان اخلاقی بود از جنس دیگری بود تا جاییکه هنوز دقایقی نگذشته بود که صدای آرام گریه عده ای از جمع حاضر معنویت آن را بیشتر نیز کرد. ایشان در ابتدای فرمایشات خود مقداری از اهمیت معنویت و تهذیب سخن گفتند و سپس به توصیه ای از آیت الله العظمی بهجت رضوان الله علیه اشاره کردند مبنی بر اهتمام به دعای غریق؛ «یا الله یا رحمن یا رحیم یا مُقلّب القلوب ثَبِّت قلبی علی دینک» و اینکه آقای بهجت به اشکالی مقدر نیز پاسخ دادند، چون ممکن بود کسی بگوید ما که با لطف خدا و هدایت او مسلمان شده ایم و ولایت اولیاء حق را نیز پذیرفته ایم پس دیگر به این دعا چه احتیاجی داریم تا از خدا بخواهیم قلب ما را بر دین خودش استوار کند؟ آقای بهجت می گفتند: مدارج ایمان در انسان ها مختلف است و هر لحظه از زندگی ممکن است اتفاقاتی بیفتد که او به مدارج پایین ایمان سقوط کند از این رو این دعا را بخوانید تا به مدارج بالای ایمان برسید و از سقوط ایمان حفظ شوید.
🔶در آخرین روز ماه رجب هستیم و ساعات آخر آن را سپری می کنیم از میان دعاهای خوبی که در ماه رجب وارد شده دعای «اللهم انی اسالک صبر الشاکرین لک...» از ادعیه ای است که این روزها بیشتر باید وجود مضطربمان را در چشه سار آن شستشو دهیم و با جلای آن زنگار از قلب غفلت زده خود بزداییم.
◀️خدایا صبری به من بده از جنس صبر کسانی که به مقام شکر رسیده اند شکر به همه مقدرات و تصمیم هایت
◀️خدایا کردار مرا به گونه ای قرار بده بسان کسانی که از تو می ترسند و با همه وجود خود را خاکسار درگاهت می دانند
◀️ خدایا به من یقینی از جنس یقین بندگان واقعیت عطا کن که هیچگاه دچار تردید در ربوبیت تو و کرامت اولیاء تو نشود
◀️خدایا تو بزرگ و بلند مرتبه ای و من بنده گنهکار و نیازمند توام
◀️تو بی نیاز و ستوده ای و من بنده خوار و بی مقدارم
◀️بر پیامبر خود و خاندان مطهرش درود فرست و با بی نیازی مطلق خود منت خویش را بر من نیازمند مطلق کامل بگردان و مرا بهره مند از نعمتهایت کن.
◀️ و در پایان اینگونه از خدا می خواهی؛ خدایا آنچه که از دنیا و آخرت برایم مهم است را به قدر کفایت به من عطا فرما.
📌و چه خواسته ای جامع تر از این فراز از دعا که هم به نیازهای دنیایی انسان می نگرد و آن را از پروردگار می طلبد و هم نیازهای آخرت که به مراتب ضروری تر است را مورد توجه قرار می دهد؟
📣به راستی اگر گنجینه بزرگ ادعیه ای که از پیشوایان معصوم به مارسیده و شیوه سخن گفتن با خالق را به مخلوق و معبود را به عابد می آموزد نبود امروز که روز اضطرار و استیصال بشریت است چگونه با او سخن می گفتیم؟
✅واکفنی ما أهمّنی من أمر الدّنیا و الآخرة یا ارحم الراحمین.
http://eitaa.com/joinchat/839385090C17be5777cc
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
🌷🌷
پيامبر اکرم صلّى الله عليه و آله فرمودند:
*أمّا الحُسَينُ فَإنَّهُ مِنّي و َهُوَ ابني و َوَلَدي وَخَيرُ الخَلقِ بَعدَ أخيهِ و َهُوَ إمامُ المُسلِمينَ و َمَولى المُؤمِنينَ وَخَليفَةُ رَبِّ العالَمينَ وَغياثُ المُستَغيثينَ وَكَهفُ المُستَجيرينَ*
امّا حسين ، او از من است. او پسر من و زاده من است و بهترين انسانها پس از برادرش مى باشد. او امامِ مسلمانان است و مولاىِ مؤمنان و خليفه پروردگار جهانيان و ياورِ ياري خواهان و پناهِ پناهجويان.
امالي صدوق ص ۱۰۱
✅میلاد سرتاسر سعادت حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام، حضرت ابو الفضل العباس و امام زین العابدین علیهما السلام مبارک باد.
💐🌹💐🌹
http://eitaa.com/joinchat/839385090C17be5777cc
🔰 مردی از #اهل_قم ...
✍ یکی از نعمت های خدا به اهل ایمان بلکه به همه عدالت طلبان در طول تاریخ پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی بوده است، نظامی که از یک سو آرمان حاکمیت توحید و ارزش های الهی را یک مأموریت برای خود دانسته و از یک سو حفظ کرامت انسان ها و شریک کردن مردم در تعیین سرنوشت خود را یک اصل مهم برای خود قرار داده است.
◀️اگر چه هر جا معنویت، طهارت و توحید با مدیریت حاکمانی الهی ساری و جاری باشد عدالت اجتماعی نیز به معنای واقعی خودش محقق می شود و مردم پیشرفت، رفاه و آرامش عملی را خواهند یافت اما توجه به جایگاه مردم با مشارکت دادن آنها در تعیین مدل سیاسی حکومت در مرحله اول و انتخاب مدیران و حاکمان جامعه در مرحله دوم، برای اولین بار در تاریخ ایران، توسط مردی فقیه از تبار مکتب اهل بیت علیهم السلام و برخاسته از حوزه های علمیه تحقق پیدا کرد.
◀️مردی که نماینده مکتب قم بود، همان مکتبی که پیشوایان معصوم علیهم السلام در روایات مختلف آن را زمینه ساز ظهور و پیروان آن را یاوران قائم آل محمد معرفی کرده بودند، مگر این حدیث امام صادق علیه السلام نیست که علت نامگذاری این شهر به قم را همراهی اهل آن در قیام امام زمان با او دانستند؟ همانانی که در این راه استقامت می ورزند و او را یاری می دهند؛
عفان بصری می گوید روزی امام صادق علیه السلام فرمود آیا می دانید چرا قم به این اسم نامگذاری شده است؟ عرض کردم خدا و پیامبرش و شما بهتر می دانید. حضرت فرمود: «اِنَّمَا سُمِّيَ قُمَّ لِأَنَّ أَهْلَهُ يَجْتَمِعُونَ مَعَ قَائِمِ آلِ مُحَمَّدٍ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِ وَ يَقُومُونَ مَعَهُ وَ يَسْتَقِيمُونَ عَلَيْهِ وَ يَنْصُرُونَهُ».
📣امروز اگر به دنبال بهانه های مختلف هستند که نام قم را کوچک کنند و به اهل آن بتازند علتش همین است که اهل قم در آخر الزمان شاهرگ های حیاتی دستگاه ابلیس را که امروز در نظام سلطه و همه منظومه های فکری وابسته به آن تجلی یافته را نشانه گرفته است و خود را آماده رهبری جریان بزرگ توحیدی جهت زمینه سازی انقلاب موعود امم نموده است و چهل سال پیش آن مرد بزرگ این مسیر را پیش پای مردم ایران قرار داد و امروز خلف صالح او با بصیرت و استقامتی مثال زدنی کشتی عزت و استقلال امت را به ساحل نجات نزدیک کرده است.
و این حدیث امام موسی بن جعفر علیه السلام است که بیش از ۱۰۰۰ سال قبل وعده قیام مردی از قم را به مسلمانان داد و تا به امروز مصداقی جز حضرت روح الله و پیروان مکتب او پیدا نکرده است؛
♻️«رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ قُمَ يَدْعُو النَّاسَ إِلَى الْحَقِّ يَجْتَمِعُ مَعَهُ قَوْمٌ كَزُبَرِ الْحَدِيدِ لَا تُزِلُّهُمُ الرِّيَاحُ الْعَوَاصِفُ وَ لَا يَمَلُّونَ مِنَ الْحَرَبِ وَ لَا يَجْبُنُونَ وَ عَلَى اللَّهِ يَتَوَكَّلُونَ وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ».
✅ترجمه: مردی از اهل قم مردم را به سوی حق دعوت می کند گروهی گرد او جمع می شوند که در سرسختی مانند پاره های آهن پولادین هستند تندبادهای حوادث آنها را نمی لرزاند و از فشار و جنگ خسته نمی شوند و ترس به خود راه نمی دهند آنها بر خدا توکل می کنند و عاقبت کار برای باتقوایان است. (بحار الأنوار، ج۵۷، ص:۲۱۶)
🌺 اللهم عجّل فرجه و سهّل مخرجه و اسلُک بی محجّته
http://eitaa.com/joinchat/839385090C17be5777cc
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰شرح فرازهایی از مناجات شعبانیه۱
مناجات شعبانیه گنجینه ارزشمندی از معارف الهی است که امیرالمؤمنین علیه السلام آن را به ما هدیه داده است .
مناجاتی که روش سخن گفتن عاشقانه با معبود را می آموزد .
http://eitaa.com/joinchat/839385090C17be5777cc
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰شرح فرازهایی از مناجات شعبانیه۲
گاهی با گناه کردن از خدا فرار می کنیم اما مهم این است که به سوی خدا فرار کنیم مثل یوسف که به سوی خدا فرار کرد .
خدا ما را می بیند و از درون ما آگاه است پس در محضر خدا گناه نکنیم.
http://eitaa.com/joinchat/839385090C17be5777cc
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فضیلت و کیفیت نماز وصیت
التماس دعای فرج
دو رکعت نماز بین مغرب و عشاء
در رکعت اول بعد از حمد ۱۳ مرتبه سوره زلزال و در رکعت دوم بعد از حمد ۱۵ مرتبه سوره توحید
http://eitaa.com/joinchat/839385090C17be5777cc
🔰#دجال_آخر_الزمان
✍ دگر بار رخ ماه شعبان کامل شد و نوید آمدن مولودی را داد که موعود امم است و منجی آفرینش، همو که جان جانان است و محور کائنات، همو که همه خوبان در انتظار آمدنش بوده اند و ستمکاران از شنیدن نامش به وحشت می افتادند.
◀️همانقدر که اعتقاد به آمدن او جهانی است اعتقاد به وجود دشمنان او نیز جهانی است چرا که همه ادیان آسمانی معتقد به آمدن دجال هستند و او را نماد دشمنی با خدا و عداوت با منجی می دانند.
◀️مسیحیان نام او را "آنتی کریست" Antichrist به معنای ضد مسیح گذاشته اند و یهودیان او را بر "آنتیکیوس" تطبیق داده اند و زرتشتیان نیز او را "دیو آشموغ" و در خدمت اهریمن می دانند که با اهورا مزدا خدای خوبی ها و سوشیانس که منجی آخر الزمان است دشمنی می کند و می جنگد.
◀️ در اسلام نیز دجال کسی است که در آخر الزمان خروج می کند، خود را در خدمت ابلیس و دستگاه پیچیده او قرار می دهد، بیشتر مردم پیرو او می شوند و دچار بدبختی می گردند و جز کسانی که اهل ایمان هستند دیگران جذب جلوه های دنیایی او می شوند.
◀️ از مجموعه روایات اسلامی اینگونه بر می آید که دجال آخر الزمان بسان گوساله سامری وسیله ای برای امتحان امت اسلام است که به سبب آن گروهی گمراه می شوند و مسیر سعادت خود را گم می کنند و گروهی دیگر نیز ایمان خود را نگاه می دارند و از مسیر معنویت و حقیقت خارج نمی شوند و همانطور که موسی با بازگشت از کوه طور گوساله سامری را شکست و خود سامری را نیز تنبیه کرد، در آخر الزمان نیز وقتی که امام مهدی علیه السلام ظهور کند حضرت عیسی مسیح علیه السلام از آسمان فرود می آید و با ایشان بیعت می کند و در رکاب آن حضرت با دشمنان می جنگد و سرانجام دجال را در "جبل دخان"می کشد و از بین می برد.
◀️این ایام که ویروس کرونا دامن مردم جهان را گرفته و به تبع آن کشور ما نیز درگیر آسیب های این ویروس شده دشمنان دین خدا بیکار ننشسته اند و با پخش شایعات و القاء شبهات به دنبال دشمنی خود با خدا، اولیاء خدا و عالمان دین خدا هستند تا بتوانند گروه دیگری از مردم را به مسیر بی دینی و بی اعتقادی بکشانند و البته این مؤمنان جامعه هستند که روز به روز با بصیرت، ایمان و استقامت، خود را آماده فتنه های پیشا ظهور می کنند و قطعا تجربه های دوران پسا کرونا را توشه ای برای حرکت به سمت ظهور به کار می گیرند.
📣شاید دجال زمان ما اردوگاه رنگارنگ نظام سلطه با فلسفه ها و جهان بینی های مادی باشد که جامعه بشریت را قربانی شهوات و نفسانیات کرده است و ارمغانی جز انحطاط جامعه بشری نداشته است.
✅عن الباقر علیه السلام: «الإسلام بدأ غريبا و سيعود غريبا فطوبى للغرباء و هذا في أيدي الناس، سيأتي على الناس زمان لا يعرفون اللّه ما هو و التوحيد حتّى خروج الدجال و ينزل عيسى بن مريم و يقتله».
امام باقر علیه السلام فرمود: «اسلام در غربت آغاز شد و به غربت اولیه بازخواهد گشت در حالیکه قرآن نزد آنهاست. بر مردم زمانی خواهد آمد که خدا را نمی شناسند تا اینکه دجال خروج کند و حضرت عیسی از آسمان فرود آید و دجال را بکشد. (تفسير فرات الكوفي، ص:۶۵۷)
📝 محمد استوار میمندی
http://eitaa.com/joinchat/839385090C17be5777cc
🔰مساجد و کرونا
✍ چند هفته ای است که به دلیل شیوع ویروس کرونا و جهت پیشگیری از سرایت این ویروس و با توصیه ستاد ملی مبارزه با کرونا مراکز اجتماع مردمی مثل پاساژها، بازارها، سینماها و مراکز مذهبی مثل حرم ها، نماز جمعه ها و نماز جماعت ها تعطیل شدند که البته همراهی علما و متدینین جامعه در این راستا مثال زدنی بود اگر چه زخم زبان و طعنه و خوشحالی عده ای از بی دینان، از تعطیلی مراکز دینی را نیز باید در تاریخ ثبت نمود.
◀️لکن از همان ابتدا برخی از دلسوزان کشور نسبت به تعطیلی طولانی مدت بخش های مختلف اقتصادی و مذهبی هشدار داده بودند چرا که تعطیلی اصناف و بازار، اقتصاد ملی را فلج می کند و تعطیلی مراکز فرهنگی و مذهبی آسیب های معنوی به جامعه وارد می کند اگر چه آسیب بخش اول یعنی اقتصاد تا حد زیادی ملموس است اما آسیب های معنوی و فرهنگی برای غالب افراد جامعه چندان قابل لمس نیست.
◀️و اما امروز پس از گذشت بیش از یک ماه از تعطیلی اصناف مختلف، دولت محترم به درستی تصمیم به راه اندازی بخش های تجاری واقتصادی کشور البته با رعایت پروتکل های بهداشتی گرفته است اما در این میان مراقد مطهر و مساجد همچنان مغفول مانده اند.
◀️این روزها و در آستانه ماه مبارک رمضان ضرورت بازگشایی مراقد مطهر و مساجد بر کارشناسان دینی ومذهبی قابل انکار نیست مخصوصا که توصیه مقام معظم رهبری بر لزوم مواسات و همدلی در جهت یاری رساندن به آسیب دیدگان معیشتی کرونا با فعالیت مساجد، بیش از پیش قابل برنامه ریزی و پیگیری است.
◀️نکته قابل توجه این است که با توجه به شرایطی که به دلیل شیوع کرونا وجود دارد -حتی بر فرض باز بودن مراقد و مساجد- تعداد قابل توجهی از مردم در این اماکن حضور پیدا نخواهند کرد، اما با بازگشایی این اماکن مقدس امکان حضور خواص از مؤمنین که با چنین مکان هایی انس دارند و دعا و توسلات آنها در آن مکان ها سبب جلب رحمت پروردگار برای کل جامعه می شود فراهم می گردد.
📣پیشنهاد نگارنده این است که تا دیر نشده کمیته ای ترکیبی متشکل از نمایندگان وزارت بهداشت و نمایندگان حوزه های علمیه و سازمان های ذی ربط شکل بگیرد و پروتکلی جامع جهت بازگشایی مساجد و مراقد مطهر به همراه رعایت اصول بهداشتی تدوین گردد و به نهادهای ذی ربط ابلاغ شود تا در آخرین جمعه شعبان المعظم شاهد بازگشایی همه مساجد کشور و نیز مراقد مطهر مشهد، قم، شیراز و دیگر شهرها باشیم.
✅در کتاب مسائل علی بن جعفر، امام موسی بن جعفر علیه السلام خطاب به کسی که در مورد فرار از بیماری فراگیر سوال می کند مسجد را به عنوان ملجأ و مرجع در همه مشکلات و سختی ها معرفی می کنند و فرار از مسجد را نمی پسندند؛
«وَ سَأَلْتُهُ عَنِ الْوَبَاءِ يَقَعُ فِي الْأَرْضِ هَلْ يَصْلُحُ لِلرَّجُلِ أَنْ يَهْرُبَ مِنْهُ قَالَ يَهْرُبُ مِنْهُ مَا لَمْ يَقَعْ فِي مَسْجِدِهِ الَّذِي يُصَلِّي فِيهِ فَإِذَا وَقَعَ فِي أَهْلِ مَسْجِدِهِ الَّذِي يُصَلِّي فِيهِ فَلَا يَصْلُحُ لَهُ الْهَرَبُ مِنْهُ».
ترجمه: علی بن جعفر می گوید: از امام موسی بن جعفر علیه السلام در مورد وباء سوال کردم که آیا می توان از آن فرار کرد؟ حضرت فرمود: مادامیکه در مسجدی که در آن نماز می خواند نباشد فرار از این بیماری اشکالی ندارد اما اگر در میان اهل مسجدی که در آن نماز می خواند باشد شایسته نیست که از وباء فرار کند.(مسائل علي بن جعفر و مستدركاتها، ص۱۱۷)
♻️به امید بازگشایی هر چه سریعتر مساجد به همراه رعایت اصول بهداشتی جهت مقابله منسجم تر و فراگیرتر با کرونا.
📝محمد استوار میمندی
http://eitaa.com/joinchat/839385090C17be5777cc
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◀️جایگاه هنرمندان انقلابی در تعالی ارزش های توحیدی و اخلاقی
◀️ استفاده دشمنان بشریت در استفاده از هنر جهت انحطاط اخلاقی جامعه بشری
◀️ نقش برجسته شهید آوینی در تولید هنر فاخر انقلابی
http://eitaa.com/joinchat/839385090C17be5777cc
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌐شرح فرازهایی ازمناجات شعبانیه۳
◀ الهی قد سترت عیوبا فی الدنیا .... وصف ستار العیوبی خدا نعمتی بزرگ برای بندگان
◀ انا احوج الی سترها علی منک فی الاخری.... نیاز به پوشانده شدن گناهان در آخرت بیش از دنیاست.
◀ اگر خدا ستار العیوب نبود مردم مرده های همدیگر را نیز دفن نمی کردند.
@ostovarmeymandi
🔰#معصومیه تراز انقلاب
✍چند روزی است پذیرش حوزه های علمیه آغاز شده است و بار دیگر اردوگاه علمی فرهنگی اهل بیت عصمت و طهارت با جذب سربازانی از جنس عشق و اراده، به دنبال تقویت خود در مسیر سربازی امام عصر علیه السلام است و تلاش دشمنان در دور کردن جوانان از معنویت نیز نمی تواند آرمان خواهی برخاسته از معنویت دینی را که حوزه های علمیه منادیان اصلی آن هستند تحت تاثیر قرار دهد.
در این میان مدرسه علمیه معصومیه قم به خصوص در یک دهه اخیر با حضور طلابی که همگی فارغ التحصیلان دانشگاه های مختلف کشور هستند و غالبا با انگیزه نهضت نرم افزاری، تحول در علوم انسانی، نظام سازی و در نهایت تمدن سازی وارد حوزه شده اند و نیز با مدیریت مدیرانی فاضل، انقلابی، هوشمند و باتدبیر و اساتید اهل دانشی در تراز انقلاب اسلامی، مدرسه معصومیه را به عنوان نماد تلاش علمی، عقلانیت انقلابی و دوراندیشی تحول گرایانه قرار داده اند که فارغ التحصیلان آن می توانند به عنوان کنش گران اجتماعی، فرهنگی و سیاسی در آینده نه چندان دور نقش موثری را در پیشبرد مکتب اهل بیت علیهم السلام با آرمان های انقلابی در کشور و بلکه جهان ایفا کنند.
چند روز اخیر یکی از ژورنالیست های رسانه ای، نام مدرسه معصومیه را بار دیگر بر سر زبان ها انداخت تا مأموریت دیگری در راستای پروژه انقلابی زدایی از حوزه انجام شود، همانطور که در دو سه سال اخیر نیز با دو قطبی سازی های حوزه قم و حوزه نجف، حوزه انقلابی و حوزه مستقل، حوزه سیاسی و حوزه غیرسیاسی و حتی اختلاف انداختن بین بزرگان حوزه و دمیدن در آتش برخی از اختلاف مبانی و یا اختلاف سلیقه هایی که لازمه آزاداندیشی و استقلال رأی حوزویان بوده است فتنه های بی سرانجامی را در حوزه مبارکه قم راه بیندازد. آنچه که در این میان ماجرا را مشکوک تر می کند این است که شخصی که از جنس حوزویان نیست و سابقه همراهی با جریان فتنه را در کارنامه دارد با بارانداز فعالیت های حرفه ای خود در قم، خود را دلسوز حوزویان معرفی می کند و با ارتباط خاص با بعضی از افراد و جریان های درون حوزه و نیز اطلاع از اخبار خاص و محرمانه منطقه ای و داخلی و با همان ادبیات ژورنالیستی همچنان در این شهر به دنبال اختلاف افکنی بین حوزویان است و اتفاقا با خوانش خاص سیاسی خود که برخاسته از نگرش غیرانقلابی است همه تشکل ها و افراد موثر انقلابی حوزه را رمی به برچسب های مختلف می کند.
اگر چه رعایت تقوا، انصاف، دوراندیشی، عقلانیت، دقت در موضع گیری، اخلاق مداری و مهرورزی برای هر طلبه انقلابی اصلی ضروری است و همگان باید به آن پایبند باشند و از این طریق به دنبال جذب حداکثری در مسیر حرکت به سمت آرمان های انقلاب باشند اما دخالت فتنه گون عده ای در امور حوزه مقدسه قم نیز امری نیست که برای مومنان جامعه قابل تحمل باشد و سعه صدر استراتژیک مسئولان حوزه و مومنان جامعه نیز نباید سبب سوء استفاده شود.
مدیران، اساتید و طلاب مدرسه علمیه معصومیه قم در کنار دیگر مدارس علمیه کشور آماده اند تا رسالت بزرگ خود را بر اساس گام دوم انقلاب و رهنمودهای مقام معظم رهبری«دام ظله العالی» و توصیه های مراجع معظم تقلید«دام ظلهم» به سوی جامعه پردازی و تمدن سازی نوین اسلامی انجام دهند.
@ostovarmeymandi
http://eitaa.com/joinchat/839385090C17be5777cc
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌐شرح فرازهایی ازمناجات شعبانیه۴
◀ الهی هب لی کمال الانقطاع الیک .... یکی از شاه بیت های مناجات شعبانیه این فراز است.
◀ یکی از مراتب ایمان، رسیدن به مرحله انقطاع از دنیا و توجه به خداوند است.
◀ و انر ابصار قلوبنا بضیا نظرها الیک ... تا دل نورانی نشود خدا را نمی بیند.
◀️ گناه حجاب ظلمانی است و کار خوبی که سبب غرور شود حجاب نورانی است.
@ostovarmeymandi
🔰برخی از حکمت های روزه (۱)
✍بار دیگر ماه مبارک رمضان فرارسید و نوید موسم دیگری از بهار عبادت را داد و مومنان را سر خوش از نسیم رحمت کوی دوست نمود.
♻️اگر چه اعمالی که در ماه رمضان توصیه شده بسیار است اما بیشتر آن اعمال مثل تلاوت قرآن، دعا، مناجات، تسبیح و استغفار مستحب است و تنها عمل واجب این ماه روزه گرفتن است.
♻️خداوند متعال همه عبادات و تکالیفی را که بر بندگان خویش فرض نموده بر اساس مصالحی که خود به آن آگاه است واجب کرده است چرا که او حکیم است و حکمت او ایجاب می کند که بی غرض کاری را واجب یا حرام نکند، در این میان روزه نیز مانند دیگر تکالیف پروردگار دارای مصالحی است که افرادی که مقید به آن هستند از آن مصالح بهره می برند.
📣آنچه که در این میان قابل تذکر است این است که برخی گمان می کنند که مصلحت تکالیف الهی و عباداتی که بر ما واجب شده است فقط بر اساس آثار طبی و بهداشتی است از این رو این عبادات و تکالیف شرعی را فقط مطابق با موازین مادی تفسیر می کنند و نهایتا ثوابی اخروی را بر آن مترتب می کنند اما از ابعاد معنوی، روحی و تربیتی آن ها غافلند.
◀️روزه فریضه ای چند بعدی است که هم فوائد بهداشتی بدن انسان را تأمین می کند و هم روح و معنویت او را نیرومند می سازد، هم به جنبه های فردی او توجه می کند و هم آثار اجتماعی قابل توجهی دارد.
1⃣و اما در حوزه سلامت جسم؛ به گفته همه پزشکان و دانشمندانِ علم الابدان روزه سامانه دفاعی بدن را تقویت می کند و با ایجاد تعادل در بخش های مختلف، در سلامتی جسم انسان نقش موثری دارد همانطور که پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله فرمود: «صوموا تصحّوا» یعنی روزه بگیرید تا تندرست باشید و همچنین روزه را زکات بدن نامیدند و فرمودند: «لکل شیئ زکاة و زکاة الابدان الصیام» چون همانطور که زکات با اینکه ظاهرش کم شدن اموال است اما سبب پاک شدن اموال و در نهایت برکت آن می شود روزه نیز اگر چه ظاهرش لاغر شدن و ضعف بدنی است اما سبب پاک شدن بدن از امراض و در نهایت موجب سلامتی بدن می گردد.
2⃣و اما روزه در بعد معنوی نیز نقش چشمگیری دارد و انسان را در مسیر بندگی خدا به تکامل می رساند چرا که شخص روزه دار با قصد رسیدن به مقام قرب پروردگار سختی گرسنگی و تشنگی روزه داری را تحمل می کند و در این راه به یاد تشنگی و گرسنگی صحرای محشر نیز می افتد و خدای خویش را بیش از پیش یاد می کند همانطور که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود:«و اذكروا بجوعكم و عطشكم جوع يوم القيامة و عطشه». اینجاست که کمال طلبی انسان او را به سوی خویشتن خویش بازمی گرداند و به دنبال آن سعی می کند نواقص وجودی خود را برطرف نماید.
✅ادامه دارد...
http://eitaa.com/joinchat/839385090C17be5777cc