eitaa logo
محمد استوار میمندی
640 دنبال‌کننده
383 عکس
194 ویدیو
35 فایل
کانال شخصی محمد استوار میمندی مدرس حوزه علمیه قم ارتباط با مدیر کانال @ostovarmymandi110
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا من ارجوه لکل خیر و آمن سخطه عند کل شر ... نکاتی پیرامون دعای ماه رجب @ostovarmeymandi
🔰 و ؛ تفاوت ها و شباهت ها ✍به دنبال اظهار نظر یکی از فیلمنامه نویسان جشنواره فیلم فجر امسال و قبح زدایی از روابط خارج از چارچوب های شرعی بین دختر و پسر و حتی حلال زاده خواندن فرزندان نامشروعی که در ارتباط های غیرشرعی متولد می شوند موجی از اعتراض و محکومیت از طرف نهادهای دینی و مذهبی متوجه مسئولان برگزاری جشنواره فیلم فجر شد. به دنبال این حاشیه عده دیگری نیز در روزهای اخیر یا از روی خیرخواهی و یا به جهت شبهه افکنی، پدیده ازدواج سفید یا همباشی را با مساله نکاح معاطاتی مقایسه کرده اند و خواسته اند نتیجه بگیرند همباشی بدون صیغه ازدواج، چندان هم که متدینان جامعه می گویند دور از آبادی نیست و در تحقیقات فقهی برخی از علما نشانه ای از مشروعیت بخشی به آن دیده می شود در حالیکه این دو پدیده به لحاظ ماهوی تفاوت زیادی با هم دارند که در ضمن نکات زیر به آن اشاره می شود: 1⃣ نکاح معاطاتی -علی رغم برخی تفاوت ها در تعریف آن- به معنای ازدواج بدون صیغه و یا بدون صیغه خاص است با این شرط که زن و مرد به قصد انشاء نکاح، فعل خاصی انجام دهند که دلالت بر ایجاب و قبول نکاح -چه نکاح دائم و چه نکاح موقت- نماید. 2⃣ نکاح معاطاتی بر خلاف بیع معاطاتی که مورد قبول غالب فقهاست مورد پذیرش مشهور فقها قرار نگرفته بلکه برخی ادعای اجماع بر اشتراط صحت نکاح به صیغه ایجاب و قبول دارند و هر گونه نکاح معاطاتی را باطل می دانند و حتی کسانی مثل فیض کاشانی که الفاظ خاص را در صحت نکاح لازم نمی دانند اما اصل صیغه لفظی را لازم می‌دانند بنابراین تقریبا هیچ فقیه صاحب نامی قائل به صحت نکاح معاطاتی نیست. 3⃣ بر فرض اگر فقیهی قائل به صحت نکاح معاطاتی باشد لکن شرایط زیر در صحت آن حتما باید رعایت شود: الف) زن و مرد قصد پیوند زن و شوهری با شرایط و احکام ازدواج دائم یا موقت داشته باشند. ب) در زمان قصد انشاء نکاح، زن و مرد، فعلی که دال بر پیوند زناشویی است انجام دهند. ج) شرایط صحت نکاح به صورت کامل وجود داشته باشد مثل اینکه زن، شوهر دار یا در عده نباشد، دختر در صورت باکره بودن، به فتوای مشهور اذن پدر را داشته باشد، در صورت قصد نکاح موقت، مهریه و مدت نکاح معین باشد. ج) در صورتی که آمیزشی اتفاق افتاده باشد پس از جدایی زن و مرد لازم است زن عده نگاه دارد و قبل از خروج از عده ازدواج نکند. 📣 بنابراین علاوه بر اینکه هیچ کدام از مراجع تقلید فتوا به صحت نکاح معاطاتی نداده‌اند باید دانست که بین نکاح معاطاتی و پدیده همباشی و یا به اصطلاح ازدواج سفید که هیچ چارچوبی برای آن وجود ندارد، تفاوت از زمین تا آسمان است. و السلام علی من اتبع الهدی 📝محمد استوار میمندی http://eitaa.com/joinchat/839385090C17be5777cc
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از مدیریت حوزه علمیه استان فارس
⚫️پیام تسلیت مدیر حوزه علمیه استان فارس به مناسبت رحلت حضرت آیت الله فقیه بسم الله الرحمن الرحیم انا لله و انا الیه راجعون ارتحال ملکوتی عالم ربانی و امام جمعه خدوم شهرستان نیریز حضرت آیت الله سید محمد فقیه رضوان الله تعالی علیه سبب اندوه و تأثر گردید. دلسوزی، محبت، اخلاص و صمیمیت از ویژگی های بارز این فقیه پارسا بود. عضویت در شورای حوزه علمیه استان فارس _که ایشان با همه کسالت ها و بیماری ها سعی در شرکت منظم در جلسات آن را داشتند_ در کنار تأسیس مدرسه علمیه امام صادق علیه السلام شهرستان نیریز و مسئولیت حمایت از آن، نام ایشان را در خدمتگزاری ارزشمندشان به حوزه های علمیه استان ماندگار کرد همانطور که عضویت در مجلس خبرگان رهبری نیز در کنار سنگر امامت جمعه سند دلدادگی ایشان به انقلاب اسلامی و ولایت فقیه بود. اینجانب ضمن عرض تسلیت به مدیران، اساتید و طلاب حوزه علمیه فارس، علمای اعلام و مردم شریف شهرستان نیریز به ویژه خانواده مکرم و فرزندان آن مرحوم از خداوند متعال علوّ درجات و رفعت جایگاه را خواستارم. قطعا خلأ چنین شخصیت هایی برای همه ما خسارت است و جبران آن به این زودی امکان پذیر نیست. تغمده الله فی رحمته الواسعة محمد استوار میمندی مدیر حوزه علمیه استان فارس ۱۴۰۱/۱/۲ @howzehfars
🔰ری شهری؛ عبد صالح خدا. استاد ما حضرت آیت الله حاج شیخ مهدی شب زنده دار دام ظله می‌فرمودند: «قبل از انقلاب یکی از روستاهای همدان به نام دره مرادبیگ که در تابستان آب و هوای خنکی داشت محل حضور برخی از طلاب و فضلای حوزه جهت فعالیت‌های علمی و پژوهشی بود و شهید بزرگوار آیت‌الله مدنی رحمة الله علیه هم تمهیداتی جهت حضور اساتید در آنجا انجام می‌دادند در یکی از تابستان‌ها آیت‌الله مشکینی رضوان الله علیه هم با دعوت آیت‌الله مدنی به آنجا آمدند و به مناسبت حضور ایشان دامادشان مرحوم آقای ری شهری هم مدتی آنجا بود. نکته قابل توجه این بود که هر روز ساعت ۱۱ قبل از ظهر آقای ری شهری مقید بود که از جمع طلاب جدا شود و در میان باغ خلوت کند و ظاهرا ایشان برنامه ذکری را داشت که هر روز خود را ملزم به انجام آن می‌دانست». معنویت و نورانیت آقای ری شهری را هر کس که ایشان را از نزدیک دیده بود اذعان می‌کرد، بی‌جهت نیست که مقام معظم رهبری در پیام تسلیت خود ضمن شهادت به تقوا و پرهیزگاری مرحوم آیت‌الله ری شهری فرمودند: «برای کسانی که از تقوا و سلامت نفس و مجاهدت مستمر این روحانی انقلابی باخبرند، فقدان وی ضایعه ای تلخ و اندوه‌بار است». آری صفای دل و معنویت باطن، اکسیری است که با مجاهدت با نفس، یاد خدا و ورع در مقابل گناه حاصل می‌شود و هر گاه این اکسیر اعظم در اختیار مدیران دولتی و حاکمیتی قرار گیرد عرصه اثرگذاری خدمت آنها را دو چندان خواهد کرد. از این رو در توصیف شخصیت مرحوم آقای ری شهری بهترین واژه «عبد صالح خداست» که ختم پیام حضرت آقا هم اشاره به آن داشت. و السلام علی عباد الله الصالحین. @ostovarmeymandi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
خطبه اول: حکمت های روزه در روایات خطبه دوم: ۱-لزوم حفظ حرمت ماه رمضان ۲-بزرگداشت شهادت شهید سید محمد باقر صدر، سید مرتضی آوینی و سپهبد صیاد شیرازی ۳-تحلیل حادثه تروریستی حرم رضوی و شهادت روحانیون جهادی @ostovarmeymandi
سالروز وفات بانوی بزرگ جهان اسلام حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها تسلیت باد. @ostovarmeymandi
محمد استوار میمندی
سالروز وفات بانوی بزرگ جهان اسلام حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها تسلیت باد. @ostovarmeymandi
🔰 تطبیق عنوان «ام المؤمنین» بر خدیجه کبری سلام الله علیها صحیح یا غلط؟ ✍در آیه ۶ سوره مبارکه احزاب خداوند همسران پیامبر گرامی اسلام را «ام المؤمنین» یعنی مادران مؤمنین معرفی کرده است و پس از آن همسران پیامبر با عنوان ام المؤمنین خطاب می شدند تا جاییکه این عنوان جهت مدح آنان مورد استفاده قرار می گرفت و گویی عنوان ام المؤمنین را به منزله عنوان «اب» در نبوی «انا و علیّ ابوا هذه الامه » دانسته اند و همانطور که ابوّت در این حدیث به معنای پدر معنوی امت معنا شده که کارکرد آن تربیت، شفقت و حمایت رسول خدا و امیرالمؤمنین علیهما السلام از امت اسلامی است و قطعا مدح حضرت علی علیه السلام است عنوان ام المؤمنین نیز مدحی از طرف پروردگار برای همسران پیامبر است، در حالیکه قرائن متعدد ثابت می کند که عنوان ام المؤمنین در این آیه شریفه فقط به منظور این است که بیان کند ازدواج با زنان پیامبر بعد از ایشان برای مردم حرام است همانطور که ازدواج با مادر حرام است اما در صدد بیان ویژگی ها و احکام دیگر مادری نیست همانطور که خداوند در آیه ۵۳ همین سوره می فرماید: «وَمَا كَانَ لَكُمْ أَن تُؤْذُوا رَسُولَ اللَّهِ وَلَا أَن تَنكِحُوا أَزْوَاجَهُ مِن بَعْدِهِ أَبَدًا» یعنی حق ﻧﺪﺍﺭﻳﺪ ﻛﻪ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺍﺫﻳﺖ ﻛﻨﻴﺪ ﻭ ﺣﻖ ﻧﺪﺍﺭﻳﺪ ﻛﻪ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﻣﺮﮒ ﺍﻭ با همسران ایشان ازدواج کنید. بیهقی در تاریخ خود می نویسد زنی به عایشه خطاب ام المؤمنین کرد و عایشه به او گفت من مادر تو نیستم بلکه مادر مردان شما هستم که اشاره به این دارد که اثر مادر بودن همسران پیامبر فقط در مورد مردان وجود دارد که همان حرمت ازدواج می باشد . با توجه به تفسیر فوق در عنوان «ام المؤمنین» هیچ گونه مدحی وجود ندارد همانطور که این عنوان با همین کارکرد فقط اختصاص به زنانی که پس از رحلت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در قید حیات بودند دارد در اینصورت اطلاق عنوان ام المؤمنین بر حضرت خدیجه سلام الله علیها که پیش از رسول خدا از دنیا رفت خارج از کارکرد تعریف شده می باشد. البته با تفسیر مادر به معنی معنوی آن قطعا حضرت خدیجه سلام الله علیها برای همه مردان و زنان مومن مادر است همانطور که حضرت زهرا سلام الله علیها مادر همه مؤمنین می باشد لکن با کارکردی که در قرآن کریم اطلاق شده این واژه فقط اثر فقهی حرمت ازدواج را ثابت می کند . بنابراین به نظر می رسد اطلاق ام المؤمنین بر حضرت خدیجه در کنار اطلاق این عنوان بر دیگر همسران رسول خدا به گونه ای که گویا همه آنها در یک ردیف و درجه هستند صحیح نیست بلکه آنچه که ارزش وجودی حضرت خدیجه سلام الله علیها را ثابت می کند ایمان، وفاداری، ایثار و فداکاری ایشان در حمایت از رسول خدا و دین اسلام است که به هیچ وجه قابل مقایسه با دیگر همسران رسول خدا نمی باشد. رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم در مورد آن بانوی بزرگ جهان اسلام به نقل از ام سلمه فرمودند: زمانی خدیجه مرا تصدیق کرد که همه مردم مرا تکذیب می کردند و او برای دین خدا با جان و ثروت خویش مرا یاری نمود؛ «قَالَتْ أُمُّ سَلَمَةَ فَلَمَّا ذَكَرْنَا خَدِيجَةَ بَكَى رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ ثُمَّ قَالَ خَدِيجَةُ وَ أَيْنَ مِثْلُ خَدِيجَةَ صَدَّقَتْنِي حِينَ كَذَّبَنِي اَلنَّاسُ وَ وَازَرَتْنِي عَلَى دِينِ اَللَّهِ وَ أَعَانَتْنِي عَلَيْهِ بِمَالِهَا». 🔸 مطالب فوق اجمالی از مطلبی بود که نیاز به تفصیل بیشتری دارد... 📝 محمد استوار میمندی @ostovarmeymandi
🛑 پیام رهبر انقلاب اسلامی به فعالان حوزه جمعیت با تأکید بر جوان‌شدن نیروی انسانی کشور: 🔺تلاش برای افزایش نسل و حمایت از خانواده از ضروری‌ترین فرائض و سیاستی حیاتی است بسم الله الرحمن الرحیم با سلام به همه‌ی کسانی که دلسوزانه و عاقبت‌اندیشانه به فعالیت در حوزه‌ی جمعیت روی آورده‌اند، و با تشکر از مسئولانی که در مجلس و دولت به چاره‌جوئی برای نجات کشور از آینده‌ی هولناک پیری جمعیت میپردازند، بار دیگر تأکید میکنم که تلاش برای افزایش نسل، و جوان شدن نیروی انسانی کشور و حمایت از خانواده، یکی از ضروری‌ترین فرائض مسئولان و آحاد مردم است. این فریضه درباره‌ی افراد و مراکز اثرگذار و فرهنگ‌ساز، تأکید بیشتر می‌یابد. این یک سیاست حیاتی برای آینده‌ی بلندمدت کشور عزیز ما است. کاوشهای صادقانه‌ی علمی نشان داده است که این سیاست را میتوان با پرهیز از همه‌ی آسیبهای محتمل یا موهوم پیش برد و آینده‌ی کشور را از آن بهره‌مند ساخت. به دست‌اندکاران این حسنه‌ی ماندگار توصیه میکنم که در کنار تدابیر قانونی و امثال آن، به فرهنگ‌سازی در فضای عمومی و نیز در نظام بهداشتی اهمیت دهند. توفیقات همگان را از خداوند متعال مسألت میکنم.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
خطبه های نماز جمعه ۱۴۰۱/۲/۳۰ خطبه اول: اهمیت توجه به چالش جمعیتی در کشور به مناسبت روز جمعیت خطبه دوم: ۱-ملاصدرا جمع بین علم و معرفت ۲-لزوم توجه به تاریخ اندلس به مناسبت سالروز فتح اندلس توسط مسلمانان ۳-روز مقاومت و ایثار و سالروز آزادسازی خرمشهر(عوامل موفقیت در فتح خرمشهر) ۴-ضرورت حمایت از طرح عدالت یارانه ای @ostovarmeymandi
🔰چند سؤال از فرزند حضرت آیت الله حائری شیرازی ✍مدتی است فرزند مکرم اندیشمند فرزانه حضرت آیت حائری شیرازی رضوان الله تعالی علیه لباس نقد به تن کرده و برخی از سیاست های راهبردی امامین انقلاب را به چالش کشیده است. مهمترین نقطه چالش ایشان، چالش با راهبرد استکبار ستیزی نظام و مقاومت سرسختانه در مقابل قلدری آمریکاست، ایشان شرایط امروز ایران را شرایط تقیه می داند و معتقد است چون جمهوری اسلامی توان رویارویی با آمریکا را ندارد به همین دلیل برای حفظ منافع کشور باید راه تقیه را در پیش بگیرد و از سیاست استکبار ستیزی دست بردارد تا نظام از رهگذر تعامل با غرب مردم را از تحریم برهاند و به عنوان یک عضو موثر جامعه جهانی اقتصاد خود را قوی کند و زمینه پیشرفت کشور را بیش از پیش فراهم نماید تا جاییکه ایشان مواضع نماینده محترم ولی فقیه در استان فارس مبنی در تقابل جبهه حق با باطل و دشمنی آمریکا با ملت ایران و لزوم مقاومت در برابر زیاده خواهی آمریکا را نیز مورد انتقاد قرار داده است. نگارنده با همه احترامی که به ایشان -به سبب انتسابشان به آن زهد پارسا و یاور صدیق انقلاب و ولایت - دارد بدون اینکه وارد پاسخ تحلیلی شود چند سؤال از محضر ایشان معروض می دارد: 1⃣ ایشان با تکیه بر تقیه و اینکه در روایات تقیه را جزئی از دین شمرده اند دائره تقیه وارد در روایات را از تقیه درون دینی به تقیه برون دینی سرایت می دهد یعنی تقیه در مقابل مسلمانان مخالف مکتب اهل بیت علیهم السلام را نسبت به کفار و غیر مسلمانان نیز تعمیم می دهد، سوال این است که ایشان به غیر از تحلیل ارائه شده مبنی بر لزوم حفظ جان، چه دلیل دیگری بر این تعمیم ارائه می کند؟ و آیا تقیه در مقابل حاکمانی که کافر هستند و با اصل دین اسلام دشمنی دارند و به دنبال هدم بنیاد اسلام هستند نیز مجاز است؟ 2⃣ آنچه که در فقه اسلامی در مورد مهادنه با دول کفر وجود دارد چه نسبتی با تقیه مذکور در روایات دارد؟ آیا ایشان هدنه را همان تقیه می داند یا این دو را دو باب مستقل با شرایط متفاوت حساب می کند؟ 3⃣ در قرآن کریم آیات متعددی در لزوم مقاومت در مقابل دشمنی دشمنان دین و سختگیری و عدم نرمش در مقابل آنها مثل آیات ۷۳ توبه و ۹ تحریم که می فرماید: «یا ایها النبی جاهد الکفار و المنافقین واغلظ علیهم» و یا آیه ۲۹ سوره فتح که می فرماید:«اشداء علی الکفار» و آیات دیگر وجود دارد که با توجه به شرایط پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و اصحاب ایشان -که حتی در مدینه نیز تا سال ها در اقلیت و محاصره یهود و مشرکین بودند- فشار و سختی بر مسلمانان به سبب این سختگیری ها امری مسلم بوده است ایشان این را چگونه توجیه می کندو اصولا این آیات متعددرا مربوط به چه شرایطی می داند؟ 4⃣ از امور قطعی تاریخ اسلام ماجرای تحریم همه جانبه سه ساله مسلمانان در شعب ابی طالب است تا جایی که سختی و فشار فوق العاده اجتماعی و اقتصادی مسلمانان از مشهورات تاریخی است آیا طبق منطق ایشان، وظیفه پیامبر در آن شرایط تقیه و تعامل با مشرکان به منظور تقویت زیربنای اقتصادی، اجتماعی و نظامی مسلمانان نبود؟ 5⃣ به واقع علت صلح امام حسن مجتبی علیه السلام چه بود؟ تقیه در برابر معاویه به منظور استحکام وضعیت اجتماعی مردم کوفه بود یا اینکه سستی و تزلزل در سپاه حضرت و خیانتی که از جانب فرماندهان سپاه آن حضرت سر زد سبب تحمیل صلح بر امام علیه السلام و انصراف از جنگ شد و همچنین چرا همین راهبرد صلح برادر را امام حسین علیه السلام پی نگرفت و آن حضرت با مقاومت نابرابر، خود و یاران خود را به ورطه شهادت انداخت؟ 6⃣ آیا مستکبرانی مثل آمریکا و صهیونیست بین الملل با تسلیم و نرمش جمهوری اسلامی در مقابل سیاست های زیاده طلبانه و استعماری آنها به همان راحتی دست از سر نظام اسلامی بر می دارند و اجازه می دهند یک کشور مسلمان با آرمانهای متعالی الهی پیشرفت کند و زیر بناهای خود را بازسازی کند یا اینکه دول کفر مطابق با آیه شریفه «وَلَن تَرْضَىٰ عَنكَ الْيَهُودُ وَلَا النَّصَارَىٰ حَتَّىٰ تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ» (بقره ۱۲۰) تا همه سنگرهای عزت، شرف و معنویت ملت را نگیرند آنها را رها نمی کنند؟ 7⃣ اساسا آیاراهبردی جمهوری اسلامی تقابل با همه کشورهای غیر مسلمان دنیاست یا اینکه فقط کشورهای معاندی مثل آمریکا و چند کشور غربی که به دنبال توطئه شبانه روزی علیه کشورمان هستند به عنوان کشورهای متخاصم شناخته شده و راهبرد نظام نیز دفاع از عزت و استقلال کشور در مقابل آنهاست؟ اساسا ایشان آیه ۹ سوره ممتحنه را بر چه مواردی حمل می کند؟ و سوالات دیگری که ذیل فرمایشات ایشان به ذهن می رسد. از برادر فرهیخته خودم تقاضا دارم ابتدا به سوالات هفتگانه فوق پاسخ دهند تا مواضع ایشان برای تحلیل این مطالب و تحریر محل نزاع روشن شود تا پس از آن در صورت نیاز، تحلیلی در این زمینه ارائه گردد . http://eitaa.com/joinchat/839385090C17be5777cc