eitaa logo
محمد استوار میمندی
642 دنبال‌کننده
379 عکس
188 ویدیو
35 فایل
کانال شخصی محمد استوار میمندی مدرس حوزه علمیه قم ارتباط با مدیر کانال @ostovarmymandi110
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 آثار انقلاب اسلامی بر حج( بخش سوم) ✍ محمد استوار میمندی 3⃣انقلاب اسلامی و بعد اجتماعی و سیاسی حج با ظهور انقلاب اسلامی ایران بعد سیاسی حج نیز دچار دگرگونی اساسی شد، شاید بتوان گفت مهمترین تحولی که در مراسم حج صورت گرفت همین بعد اجتماعی و سیاسی آن بود. حکومت سعودی که برخاسته از تفکر وهابیت است سیاست را از دین و احکام شریعت جدا می داند به همین دلیل با کوچکترین کنشگری سیاسی در مناسک حج برخورد می کند و مانع از فعالیت های سیاسی حتی علیه دول کفر می شود، از همین رو هر نوع فعالیتی که بوی سیاست از آن به مشام برسد در اعمال حج را بدعت دانسته و ممنوع کرده‌اند. با پیروزی انقلاب اسلامی و پیام ها و سخنرانی‌های امام خمینی(ره) روح تازه‌ای در کالبد مناسک حج دمیده شد و مراسمی که صرفا مناسکی عبادی و فردی شده بود را به کنگره‌ای عظیم که فعالیت و نشاط جامعه اسلامی در آن به وضوح نمایان بود تبدیل نمود. محورهای مهمی که می‌توان آنها را تأثیرات سیاسی و اجتماعی انقلاب بر حج به حساب آورد را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد: ✳️الف) دعوت به وحدت اسلامی یکی از راهبردهای تاریخی دشمنان اسلام برای ضربه زدن به امت اسلامی دامن زدن به اختلافات مذهبی و شقاق در صفوف مسلمین بوده که وهابیت به عنوان یکی از تراژدی های قرن اخیر بیشترین نقش آفرینی را در تحقق راهبرد تفرقه افکنی داشته است. اگرچه در طول تاریخ معاصر بزرگانی از شیعه و سنی مثل سید جمال الدین اسدآبادی، آیت الله العظمی بروجردی و شیخ شلتوت ندای وحدت امت اسلامی سر داده‌اند و به دنبال ایجاد یک جبهه منسجم اسلامی در مقابل دشمنان واقعی اسلام بوده‌اند، لکن با روی کار آمدن نظام جمهوری اسلامی این ندا با صدای رساتری به جهان اسلام رسید و نظر بسیاری از نخبگان کشورهای اسلامی را به خودش جلب نمود. سخنرانی‌هایی که امام خمینی از بدو انقلاب درباره‌ی جهان اسلام ایراد می‌کرد و پیامهایی که به کنگره حج ابلاغ می‌فرمود همه آنها توصیه‌هایی بود که مسلمانان را دعوت به همبستگی و اتحاد می‌کرد. در همان ابتدای انقلاب امام خمینی در پیامی به مسلمانان ایران و جهان به مناسبت ایام حج چنین می‌گوید: «از جمله وظایف در این اجتماع عظیم دعوت مردم و جوامع اسلامی به وحدت کلمه و رفع اختلافات بین طبقات مسلمین است که خطبا و گویندگان و نویسندگان در این امر حیاتی اقدام نمایند و کوشش کنند در به وجود آوردن جبهه مستضعفین که با وحدت جبهه و وحدت کلمه و شعار لا اله الاّ الله از تحت اسارت قدرتهای شیطانی اجانب و استعمارگران و استثمارگران بیرون آیند و با اخوت اسلامی بر مشکلات غلبه پیدا کنند». و در جایی دیگر در حکم انتصاب پنج نماینده در امور حج اینگونه اضافه می‌کنند: «این حقیقت را به همگان گوشزد کنند که دشمنان اسلام با تمام قوا سعی در ایجاد تفرقه و اختلاف میان جوامع اسلامی دارند و به هر نام و هر وسیله که شده می‌کوشند تا با درگیری میان مسلمانان زمینه را برای تسلط کامل و مجدد خود بر همه کشورهای اسلامی و چپاول و غارتگری خود مساعد سازند و به همین جهت لازم است از هر گونه عمل تفرقه انگیز خودداری کنند که این یک وظیفه شرعی و الهی است.» امام خمینی(ره) به درستی رمز مشکلات و گرفتاریهای جهان اسلام را شناخته بود و به مناسبت‌های مختلف آن را به مسلمانان جهان گوشزد می‌کرد، در فرازی دیگر از پیامشان اینگونه مسلمانان جهان را مورد خطاب قرار می‌دهند: «ای مسلمانان جهان و ای پیروان مکتب توحید! رمز تمام گرفتاریهای کشورهای اسلامی اختلاف کلمه و عدم هماهنگی است و رمز پیروزی، وحدت کلمه و ایجاد هماهنگی است که خداوند تعالی در یک جمله بیان فرموده: «واعتصموا بحبلِ الله جمیعاً و لا تفرقوا» اعتصام به حبل الله بیان هماهنگی جمیع مسلمین است همه برای اسلام و به سوی اسلام و برای مصالح مسلمین و گریز از تفرقه و جدایی و گروه گرایی که اساس همه بدبختی‌ها و عقب‌افتادگی‌هاست.از خداوند متعال عظمت اسلام و مسلمین و وحدت کلمه مسلمانان جهان را خواستارم». این توصیه به وحدت و هماهنگی را ما در فتاوای ایشان و دیگر مراجع بزرگوار نیز می‌توانیم مشاهده کنیم به گونه‌ای که همه آنها شیعیان را سفارش به شرکت در جماعات اهل سنت می‌نمودند: «در وقتی که در مسجدالحرام یا مسجدالنبی نماز جماعت منعقد شد مؤمنین نباید از آنجا خارج شوند و باید از جماعت تخلف نکنند و با سایر مسلمین به جماعت نماز بخوانند». این سیاست انقلاب اسلامی که بعد از رحلت امام خمینی«ره» نیز توسط مقام معظم رهبری استمرار یافت ایران را تبدیل به بزرگترین منادی وحدت اسلامی کرد و بسیاری از نقشه های دشمنان را خنثی نمود اگرچه هنوز امت اسلامی با جایگاه والایی که در دنیای امروز باید داشته باشد فاصله زیادی دارد که امید است با اتحاد و همبستگی و مقاومت در برابر کشورهای سلطه‌گر به آن جایگاه رفیع دست یابند. ادامه دارد ... http://eitaa.com/joinchat/839385090C17be5777cc
🔰آثار انقلاب اسلامی بر حج (بخش چهارم) ✍ محمد استوار میمندی 3⃣انقلاب اسلامی و بعد اجتماعی و سیاسی حج ✳️ب) افشای توطئه دشمنان اسلام و موج بیداری اسلامی تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی بصیرت و آگاهی مسلمانان جهان از شرایط پیرامونی خودشان بسیار کمتر از این بود، غالب مسلمانان سرگرم مسائل فرعی و گاهی اوقات انحرافی بودند، که کشورهای استعماری برای سرگرم کردن آنها برایشان طراحی کرده بودند ترویج شعار عربیت در مقابل عجمیت و تحریک حس ناسیونالیستی در کشورهای اسلامی و تشدید اختلافات قومی و مذهبی از این قبیل موارد بودند. یکی از دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی این بود که نوک پیکان تهاجم خود را به سمت جبهه استعمار و در رأس آن آمریکا و شوروی قرار داد و این مسأله را برای جهان اسلام هم ثابت نمود که دشمنان واقعی اسلام آمریکا، انگلیس، شوروی و نظام سلطه هستند همانها که آموزه‌های اسلام را بزرگترین مانع بر سر راه سیاست‌های استعماری خود می‌دانند. با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران چراغ امیدی در قلب امت جهانی اسلام روشن شد و مسلمانان که تا آن هنگام فکر می‌کردند برای رهایی از یک ابرقدرت باید به ابرقدرت دیگری روی آورند یا بعضی که گمان می‌کردند امکان برقراری حکومت اسلامی در این عصر و زمانه وجود ندارد به طور کلی متحول شدند از جمله این که پس از پیروزی انقلاب اسلامی از نفوذ اندیشه‌های مارکسیستی و دیگر مکاتب الحادی در میان مسلمانان کاسته شد و در مقابل، اسلام راهنمای عمل انتخاب گردید. از جمله اهداف سیاسی امام خمینی بیداری ملت‌های دربند و محروم بر اساس افشای نقشه‌های پلید دشمنان و شکستن باور کاذب ملت‌ها از قدرت‌های استکباری و تقویت اراده عمومی برای دفاع همه جانبه از منافع ملت‌هاست به طوری که ایشان تعمیق آگاهی و هشیاری دائمی ملت‌ها را وظیفه اولیه انقلاب اسلامی می‌داند از این رو بهترین فرصت برای این افشاگری ایام حج و مراسم باشکوه مسلمانان در سرزمین وحی می‌باشد چرا که میلیون ها مسلمان از سرتاسر عالم در آنجا جمع شده‌اند و اگر پیام انقلاب به آنها ابلاغ شود، همین‌ها بهترین سفیران برای انتقال پیام بیداری ملت‌ها هستند و امام خمینی به خوبی به این مهم واقف بود. در فرازی از پیام امام خمینی به مسلمانان جهان آمده است: «امروز جهان اسلام به دست آمریکا گرفتار است شما برای مسلمانان قاره‌های مختلف جهان پیامی از خداوند ببرید پیامی که به غیر از خدا بردگی و بندگی هیچ کس را نداشته باشید» و در جای دیگر اینگونه می‌ فرماید: «حجی که خدای تبارک و تعالی می‌خواهد و آن حجی که اسلام از ما خواسته است آن است که وقتی می‌روید حج، این مسلمین بلاد را بیدار کنید، متحد کنید باهم». حضرت امام در راستای بیداری بخشی به مسلمین سه عنصر صهیونیسم، سرمایه‌داری و کمونیسم را ریشه‌های اصلی فساد در جهان بشریت دانسته نابودی آنها را از اهداف مهم انقلاب اسلامی می‌داند: «ما در صدد خشکانیدن ریشه‌های فاسد صهیونیسم، سرمایه‌داری و کمونیزم در جهان هستیم. ما تصمیم گرفته‌ایم به لطف و عنایت خداوند بزرگ نظام‌هایی را که بر این سه پایه استوار گردیده‌اند نابود کنیم و نظام اسلام رسول الله(ص) را در جهان استکبار ترویج نماییم و دیر یا زود ملت‌های دربند شاهد آن خواهند بود.» با توجه به اهتمام امام در افشاگری توطئه‌های شرق و غرب علیه جهان اسلام گروهی از مسلمانان کشورهای جهان به خصوص جامعه نخبگان آنها علی‌رغم فشارهای مختلف رسانه‌ای و تبلیغاتی به گوشه‌ای از زوایای پنهان جنایت‌ها و خیانت‌های کشورهای استعماری و عمال آنها علیه جهان اسلام پی بردند، شکل‌گیری مقاومت مردم لبنان و فلسطین پس از طرح‌های به اصطلاح سازش، بیداری نسبی مردم تونس، مصر، لیبی، بحرین و یمن به برکت مقاومت‌ها و ایستادگی‌های ملت ایران پس از انقلاب اسلامی می‌باشد که حتی بیگانگان نیز به آن اعتراف کرده‌اند. این تجدید حیات اسلام، آثار مختلفی را برای جنبش‌های اسلامی به ارمغان آورد یکی از این آثار انتخاب اسلام به عنوان بهترین و کاملترین شیوه مبارزه است که تا قبل از آن وجود نداشت چرا که ناسیونالیسم عربیت محور مبارزه با اسرائیل بود که نتیجه‌ای مطلوب به همراه نداشت، سخنگوی جهاد اسلامی فلسطین در ملاقات با امام خمینی(ره) در این باره گفت: «انتفاضه بارقه‌ای از نور و بازتابی از پیروزی‌های بزرگ انقلاب شماست انقلابی که بزرگ‌ترین تحول را در عصر ما به وجود آورد». روشن است که مناسک حج به عنوان یکی از مهمترین ابزار بیداری امت اسلامی می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد، پیامهایی که هر ساله رهبران ایران به کنگره‌ی عظیم حج ابلاغ می‌کنند و حضور مردم و مسئولین ایرانی در میان مسلمانان و ارتباط مستقیم با آنها خود، نوعی پیام رسانی به جهان اسلام است. ادامه دارد ... http://eitaa.com/joinchat/839385090C17be5777cc
🔰 یا لجام گسیختگی توهین؟! ✍ نامش را گذاشته اند اما به واقع با نام آزادی، به کام خودکامگان و مخالفان آزادی کار می کنند. اگر کسی نظر دیگری غیر از نظر خودشان در مورد ارکان حیات آنها بدهد علیه او بلوا می کنند و با غوغا او را به حاشیه می رانند همانانی که نقاب آزادی زده اند و خود تجسم کامل دیکتاتوری و استبداد محض هستند. 🔸در روز روشن به مقدسات بیش از یک میلیارد مسلمان توهین می کنند و واکنش و اعتراضات مسلمان ها را خشونت گرایی، بی ظرفیتی و مقابله با مدنیت جا می زنند. 🔸به راستی مگر اینها همان هایی نیستند که فیلسوف و نویسنده بزرگ فرانسوی را به بهانه انکار مجازات کردند؟ مگر اینها همانانی نیستند که منطق عقلانی اسلام را بر نمی تابند و اجازه حجاب به زنانشان نمی دهند؟ 🔸آری؛ امروز کلید واژه دستاویزی برای تقدس زدایی از حریم خدا، دین خدا و هدایت گرترین کتاب آسمانی شده است آن هم نه با استدلالی منطقی بلکه با مشمئز کننده ترین کارها و شیطانی ترین روش ها. در واقع این آزادی بیان نیست که هم پیاله های شیطان از آن دفاع می کنند بلکه آزادی توهین است آن هم توهین به نورانی ترین های دنیا، خاک پاشی به خورشید فروزان توحید و تلاش برای به تعفن کشیدن مخزن بی انتهای عطر طراوت. 🔸نظام سلطه که تمثل امروزی دستگاه پیچیده ابلیس است و این بار عروسک خیمه شب بازی کوچکش، سوئد را به بازی گرفته است نمی تواند موج اسلام گرایی در بین جوانان اروپا را برتابد و چون پاسخی عقلانی نیز به آموزه های نورانی اسلام ندارد از سر عصبانیت و استیصال به مقدس ترین کتاب آسمانی یعنی قرآن کریم جسارت می کند و آن را که کتاب راهنمای همه انسان هاست ورق ورق می کند و می سوزاند. 📣اما این دست و پا زدن ها و تقلاها ثمره ای جز پر فروغ تر شدن مشعل هدایت قرآن و محبوب تر شدن شخصیت رسول اعظم صلی الله علیه و آله ندارد چرا که به قول آن حکیم متأله: «هر چه روی نور پا بگذارند نور زیر پا له نمی شود بلکه روی پا قرار می گیرد». ✅آری؛ خدا اراده کرده که نور پیامبرش عالم گیر شود و هدایت کتابش تا دامنه قیامت حجت جاودانه اش باشد . ♻️«يُرِيدُونَ لِيُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ»(صف آیه ۸). ترجمه: ﻣﻰ ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﻧﻮﺭ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺩﻫﺎﻥ ﻫﺎﻳﺸﺎﻥ ﺧﺎﻣﻮﺵ ﻛﻨﻨﺪ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﻛﺎﻣﻞ ﻛﻨﻨﺪﻩ ﻧﻮﺭ ﺧﻮﺩ ﺍﺳﺖ، ﮔﺮﭼﻪ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﺧﻮﺵ ﻧﺪﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ . 📝 محمد استوار میمندی http://eitaa.com/joinchat/839385090C17be5777cc
محمد استوار میمندی
🔰آثار انقلاب اسلامی بر حج (بخش چهارم) ✍ محمد استوار میمندی 3⃣انقلاب اسلامی و بعد اجتماعی و سیاسی ح
🔰آثار انقلاب اسلامی بر حج (بخش پنجم) ✍ محمد استوار میمندی 3⃣انقلاب اسلامی و بعد اجتماعی و سیاسی حج ✳️ ج) برائت از مشرکین مسلمانان عنوان «برائت از مشرکین» را اولین بار در آیه ۳ سوره مبارکه توبه شنیدند که خداوند فرمود: «و أذانٌ مِن اللهِ و رسولِه إلی الناس یوم الحجّ الأکبرِ أنّ اللهَ بَرئٌ من المشرکین و رسولُه ... ». اما در طول سال های قبل از انقلاب به دلیل تفکر حاکم بر مسئولان حج عربستان، حضور حجاج در سرزمین وحی خالی از هر گونه ابراز برائت نسبت به دشمنان اسلام بود، اما با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، امام خمینی این حکم قرآنی را که قرنها به فراموشی سپرده شده بود مجدداً احیاء کرد و با برپایی مراسم برائت از مشرکین، آمریکا را به عنوان شیطان بزرگ و مهمترین دشمن جهان اسلام به مسلمانان معرفی نمود از این رو از همان سالهای آغازین پیروزی انقلاب، دست اندرکاران حجاج ایرانی سازماندهی این مراسم که تجلّی تبرّی جستن از شیطان و اولیاء او بود را بر عهده گرفتند و به دنبال بیداری بسیاری از مسلمانان هر ساله بر تعداد شرکت کنندگان در مراسم برائت از مشرکین از کشورهای مختلف دنیا افزوده می‌شد فشار و امتناع دولت سعودی از برگزاری این مراسم نیز مانع اعلام انزجار مسلمانان از آمریکا و اسرائیل نشد و تا جایی پیش رفت که حکومت سعودی ناچار شد جهت تأمین خواسته‌های اربابانش جنایت سال ۱۳۶۶ را انجام دهد و صدها تن از حجاج خانه خدا را در حرم امن الهی در حین انجام مراسم برائت از مشرکین به خاک و خون بکشاند. این جنایت به قدری امام را متأثر کرد که تا مدت‌ها در سخنرانی‌ها و پیام‌ها از آن یاد می‌کردند که: «اگر ما از مسأله قدس بگذریم، اگر ما از صدام بگذریم، اگر ما از همه کسانی که به ما بدی کردند بگذریم نمی‌توانیم از مسأله حجاز بگذریم» و در جایی دیگر فرمودند: «کشتار زائران خانه خدا توطئه‌ای برای حفظ سیاست‌های استکبار و جلوگیری از نفوذ اسلام ناب محمدی(ص) است». به هر حال احیای مراسم برائت از مشرکین ابتکاری بود که از ناحیه انقلاب اسلامی و با اصرار و تأکید امام خمینی«ره» صورت پذیرفت و تا کنون هم ادامه دارد به گونه‌ای که پیام سالیانه رهبر معظم انقلاب در همین مراسم برای جهانیان قرائت می‌شود. امام خمینی(ره) در جایی می‌فرماید: «ما با اعلام برائت از مشرکین تصمیم بر آزادی انرژی متراکم جهان اسلام داشته و داریم و به یاری خداوند بزرگ و با دست فرزندان قرآن روزی این کار صورت خواهد گرفت» ایشان در بیانات مفصّلی خطاب به مسلمانان ایران و جهان فلسفه‌ی وجودی مراسم برائت از مشرکین را تشریح می‌کنند که بخش‌هایی از آن بدین قرار است: «اعلان برائت از مشرکان که از ارکان توحیدی و واجبات سیاسی حج است باید در ایام حج به صورت تظاهرات و راهپیمایی با صلابت و شکوه هر چه بیشتر و بهتر برگزار شود ... مگر تحقق دیانت جز اعلام محبت و وفاداری نسبت به حق و اظهار خشم و برائت نسبت به باطل است؟ حاشا که خلوص عشق موحدین جز به ظهور کامل نفرت از مشرکین و منافقین میسر شود و کدام خانه‌ای سزاوارتر از کعبه و خانه امن و طهارت که در آن به هر چه تجاوز و ستم و استثمار و بردگی و یا دون صفتی و نامردمی است عملاً و قولاً پشت شود و در تجدید میثاق الستُ بربّکم بت آلهه‌ها و «اربابان متفرقون» شکسته شود و خاطره مهمترین و بزرگترین حرکت سیاسی پیامبر(ص) در «و اذانٌ من الله و رسوله الی الناس یوم الحج الاکبر» زنده بماند و تکرار شود چرا که سنّت پیامبر(ص) و اعلان برائت کهنه شدنی نیست...». امروز فریاد برائت از مشرکین ایران به قدری در دل ملت‌های جهان اثر گذارده که نمونه‌های آن را با به آتش کشیدن پرچم آمریکا در اقصی نقاط عالم و حتی کشورهای غیر مسلمان می‌بینیم، امروز ندای بیزاری جستن از آمریکا و اسرائیل و انگلیس منحصر به ایرانیان نیست و بسیاری دیگر از مسلمانان نیز به این جبهه مقدس پیوسته‌اند و این ندا را گاهی از کنار خانه خدا در حال طواف به قصد قربت به گوش همه جهانخواران عالم رسانده‌اند. پرواضح است عده‌ای که خود را برخاسته از متن مسلمانان می‌دانند به منظور راضی ساختن اربابان خویش با این عمل بزرگ به مخالفت برخاسته و از انجام آن ممانعت به عمل آورند اما اینان خود نیز می‌دانند که در مقابل طوفان خشم امت اسلامی علیه دشمنان اسلام خسی بیش نیستند و یارای مقاومت در مقابل خیل عظیم انسان‌های پاک‌باخته‌ای که به دنبال عزّت و سربلندی جهان اسلام هستند را ندارند. چه خوب فرمود آن امام روشن ضمیر که فرمود: «باید دست شیاطین را از کعبه و حرم کشورهای اسلامی که حریم آن است قطع کرد». ✅... و ما به امید آن روز نشسته‌ایم. والسلام والحمد لله رب العالمین http://eitaa.com/joinchat/839385090C17be5777cc
✅آزادی بیان یا لجام گسیختگی توهین؟ 🔰امروز کلیدواژه آزادی دستاویزی برای تقدس‌زدایی از دین خدا و کتاب آسمانی شده است آن هم نه با استدلالی منطقی. در روز روشن به مقدسات بیش از یک میلیارد مسلمان توهین می‌کنند و واکنش و اعتراضات را خشونت‌گرایی، بی‌ظرفیتی و مقابله با مدنیت جا می‌زنند. 💠بیشتر بخوانید👇 🌀https://iqna.ir/00HPzV 📰 ______________________________ 💢 صفحات رسمی اطلاع رسانی خبرگزاری ایکنا فارس درفضای مجازی👇 🔅https://eitaa.com/iqnafars 🔅https://instagram.com/farsiqna 🔅https://chat.whatsapp.com/JL9T8gQrB7z1McoPmy2ex1 🌐 مشکل بزرگ مسلمانان دنیا دوری از قرآن است. رهبر معظم انقلاب
🌸افضل اعیاد امت پیامبر مبارک باد🌸 http://eitaa.com/joinchat/839385090C17be5777cc
✅غدیر جلوه تجلی محبت پروردگار نسبت به بندگان است 🔰مدیر مجتمع آموزشی ـ پژوهشی تبلیغ حوزه‌های علمیه با بیان اینکه غدیر جلوه تجلی محبت پروردگار نسبت به بندگان است، بیان کرد: روز غدیر خم روزی است که پیامبر اکرم به فرمان خداوند متعال حضرت علی (ع) را به عنوان، ولی مسلمین منصوب و معرفی کردند. 💠بیشتر بخوانید👇 🌀https://iqna.ir/00HQR2 📰 __________________________________ 💢 صفحات رسمی اطلاع رسانی خبرگزاری ایکنا فارس درفضای مجازی👇 🔅https://eitaa.com/iqnafars 🔅https://instagram.com/farsiqna 🔅https://chat.whatsapp.com/JL9T8gQrB7z1McoPmy2ex1 🌐 مشکل بزرگ مسلمانان دنیا دوری از قرآن است. رهبر معظم انقلاب
🔰اعلام آمادگی مجتمع آموزشی پژوهشی تبلیغ نسبت به تأمین نظر مقام معظم رهبری در مساله تبلیغ ✍بسم الله الرحمن الرحیم «الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ ۗ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ حَسِيبًا» بار دیگر سکاندار انقلاب و چراغ روشنگر امت، چشم انداز حرکت را مشخص فرمود و این بار مأموریت مهم جامعه روحانیت را که همان تبلیغ رسالت های الهی و ارزش های دینی است مورد تاکید قرار داد و در عصر مبارزه تمدنی جهان اسلام با جبهه کفر، خطر استحاله فرهنگی را به همگان گوشزد نمود، نسبت به غفلت روحانیت از تبلیغ اعلام نگرانی کرد و اولویت اول حوزه های علمیه را مساله تبلیغ دانست. مجتمع آموزشی پژوهشی تبلیغ حوزه های علمیه که مأموریت تولید و تأمین محتوای تبلیغی، نشر و ترویج محتواهای تولید شده و اجرای رشته گرایش های درختواره رشته های تخصصی در حوزه دانشی تبلیغ در راستای تربیت مبلغان متخصص و کارآمد جهت تأمین نیاز عرصه های مختلف تبلیغی را دارد اهتمام مقام معظم رهبری دام ظله العالی به امر مهم تبلیغ را ارج می نهد و ضمن اعلام اینکه کانون مورد نظر رهبر انقلاب با ماموریت های سه گانه « تهیه موادّ تبلیغی به روز»، «تنظیم شیوه های اثرگذار تبلیغی» و «تربیت مبلغ» مدتی است که با درایت مدیریت محترم حوزه های علمیه با عنوان «مجتمع آموزشی پژوهشی تبلیغ» تشکیل شده است، آمادگی خود را برای بازبینی و تقویت برنامه ها در راستای تحقق رهنمودهای معظم له در مسیر تعالی فرهنگ جامعه در مسیر تشکیل تمدن نوین اسلامی اعلام می کند. مدیر مجتمع آموزشی پژوهشی تبلیغ حوزه های علمیه محمد استوار میمندی ۱۴۰۲/۴/۲۱ ◽️ @Mtabligh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
باز این چه شورش است که در خلق عالم است باز این چه نوحه و چه عزا و چه ماتم است اعظم الله اجورنا http://eitaa.com/joinchat/839385090C17be5777cc
🔰خاطره ای از مرحوم آیت الله حائری شیرازی مرحوم آیت‌الله محی الدین حائری شیرازی یکی از خاطرات زندگی خود را اینگونه تعریف نموده است:🔻 سالها پیش در قم، درس مرحوم آیت الله العظمی آقای داماد شرکت می‌کردم. این آقایانی هم که الآن جزء رده اوّل های حوزه هستند مثل حضرت آیت الله مکارم، آیت الله آقا موسی [شبیری] زنجانی و ... در بحث فقه صبح های ایشان شرکت می‌کردند. بعد از ماه رمضان، رفتم درس مرحوم آقای داماد. ایشان گفت که ماه رمضان جایی برای تبلیغ رفتی؟ گفتم: نه! در حالی که در آن ماه رمضان، من به شدت مشغول مطالعه بودم و گاهی تدریس می کردم. ایشان گفت: «کوتاهی کردی! باختی!» دهۀ محرم [و ماه مبارک رمضان]، وقت تبلیغ است. کسانی که می‌روند تبلیغ، بدانند که به درسشان افزوده می شود. به تحقیقشان افزوده می شود. خدا از جای دیگری وقت را برکت می‌دهد. جبران می کند. هر چیزی حد خودش را دارد و حدود هر چیزی باید رعایت شود. من به هر روحانی که نرفته در روستا برای تبلیغ، می‌گویم «باخته»، و هر روستایی هم که روحانی نیاورده، او هم باخته. بله اگر پیگیری کردید و نامه نوشتید و نشد، مسئول نیستید. خود مرحوم آقای داماد با اینکه مرجع تقلید بود اما در مسجد بازار، منبر می‌رفت. روضه می‌خواند و گریه می‌گرفت. شما چه می دانید آن صحبت مختصری را که می‌کنید چه اثری در مستمع ایجاد می کند؟ http://eitaa.com/joinchat/839385090C17be5777cc
🔰کدام روانشناسی؟! ✍رؤسای چهار انجمن روان‌شناسی و روان‌پزشکی در نامه‌ای به رئیس قوه‌ی قضاییه به احکامی که بر علیه یکی دو هنرمند مشهور کشور به اتهام بی‌حجابی و بدپوششی صادر شده بود، اعتراض کردند و استفاده از عناوین تشخیصی روان‌شناسی برای برچسب‌زدن به رفتارهای این هنرمندان را سوء استفاده از روان‌شناسی و روان‌پزشکی دانسته‌اند که موجب تحقیر و نقض کرامت متهمان گشته و ارائه خدمات سلامت روان را به نیازمندان دشوار ساخته و وجهه‌ی روان‌پزشکی و روان‌شناسی کشور را در جهان مخدوش می‌سازد. این اساتید، ارجاع افراد به مراکز روان‌شناسی و مشاوره جهت اعمال تغییر در سبک زندگی و انتخاب‌های فردی را متعارض با اصل اخلاقی «خودمختاری» به عنوان یکی از اصول اخلاقی حرفه روان‌شناسی دانسته‌اند. پیش از این نیز یکی از اساتید روان‌شناس مدعی شده بود الزام به حجاب برای کسی که اعتقاد به آن ندارد مایه ازخودبیگانگی و بحران هویت است و چنین کسی اگر با چادر به خیابان بیاید خودیت و سلامت روانش به خطر می‌افتد. این اظهار نظرها از پایگاه دانشگاهی و به استناد گزاره‌های علم روان‌شناسی جدید بیان می‌شود. از آنجا که نویسندگان نامه رؤسای مهم‌ترین انجمن‌های علمی روان‌پزشکی و روان‌شناسی هستند، نمایندگان تفکر علمی همه‌ی روان‌شناسان و روان‌پزشکان دانشگاهی به شمار می‌روند. همان گونه که در متن نامه و در امضای خود، این نمایندگی را تصریح کرده‌اند. بنابراین این نظرات، مربوط به چند شخص حقیقی نیست و نگاه جریانی حاکم بر دانش مدرن به شمار می‌رود. خودیت و فردیت سرچشمه‌ی تاکید بر «خودیت و فردیت» (پیش از نظریه تفرّد کارل یونگ و بیانات شبه عالمانه‌ی نیچه که توسط این نویسندگان تکرار و بلکه به شکل ناقصی بیان شده است)، فروید پدر علم روان‌شناسی جدید است. فروید دست کم در مقطعی از عمر خود بر این باور بود که احساسات سرکوب‌شده باعث ایجاد تعارضات و در نتیجه اضطراب می‌شوند. او می‌گفت وقتی ما در جامعه رشد می‌کنیم مجبور هستیم برای تطابق با محیط پیرامون خود، روی بخش‌هایی از وجودمان پا بگذاریم. ممکن است این جامعه‌پذیری به حدی در ما درونی شود که نتوانیم غرایز طبیعی‌مان را بپذیریم و برای فرار از اضطراب ناشی از آن، آنها را از حیطه‌ی آگاهی خود خارج کنیم. این سرکوبگری خواسته‌ها به ایجاد تعارض می‌انجامد. زیرا احساسات ابراز نشده هرگز نمی‌میرند. آنها زنده دفن می‌شوند! و بعدها به شکل صورت‌های زشت‌تری بیرون می‌زنند. کام‌های مطرود و ممنوع با آنکه از ذهن خودآگاه انسان رانده می‌شوند اما باز از میان نمی‌روند؛ بلکه در ناخودآگاه او باقی می‌مانند و متدرجاً انباشته و فشرده می‌گردند. وازدن، طرد و حبس کام‌ها چنانچه به‌تکرار واقع شود، انرژی هنگفتی را در ناخودآگاه ما متراکم و محبوس می‌سازد و نظم و آرامش روانی را برهم می‌زند. کام‌هایی که به شدت وازده و پس رانده شوند، در ناخودآگاه گرد می‌آیند دسته دسته فشرده و فروبسته می‌گردند و روان را جریحه‌دار می‌کنند. این جریحه‌های روانی را کمپلکس یا عقده می‌خوانند؛ ترجمه مختصر و ساده این جملات این است: «اگر انسان به خواسته‌های خود نرسد دچار عقده روانی خواهد شد». بنابراین «اگر می‌خواهید دچار آسیب و عقده‌ی روانی نشوید خواسته‌های خود را سرکوب نکنید و به همه خواسته‌های پاسخ مثبت دهید» خلاصه اینکه همة خواسته‌های شما مشروع و تأمین‌کردنی است مگر آنکه با خواسته‌های دیگران ناسازگار باشد! انسانم آرزوست این دیدگاه فروید که به سرعت شیوع پیدا کرد ریشه اخلاق و ارزش‌های انسانی را برکند و هیچ کار بدی باقی نگذاشت. با این تقریر همة کارها و خواسته‌های انسان خوب و ضروری تلقی شدند زیرا اگر انجام نشوند انسان را روانی و عقده‌ای می‌کنند، مگر آنکه به خواسته‌های دیگران آسیب رسانند و دیگران را عقده‌ای و روانی کنند. نتیجه روشن چنین تفکری، تولد لیبرالیسم و فردگرایی شد؛ یعنی تنها ارزش دنبال‌کردنی «آزادی» است و هرچه مخالف آزادی باشد بلکه «فقط» هر آنچه مخالف آزادی باشد زشت و بد است. این نویسندگان در همین نامه آورده‌اند: «اعمال تغییر در سبک زندگی افراد و انتخاب‌های فردی آنها متعارض با اصل «خودمختاری» به عنوان یکی از اصول اخلاقی حرفه روان‌شناسی است». به این نویسندگان گوشزد می‌کنیم: اخلاقی که شما از آن یاد می‌کنید جز همین یک اصل (خودمختاری و آزادی) اصل دیگری ندارد و همه کارهای شنیع، خوب و خواستنی و مجاز هستند زیرا ترک آنها خودمختاری را به خطر می‌اندازد. بزرگ‌ترین بدعت روزگار بی‌شک این نظریه بزرگ‌ترین بدعت عصر جدید است که تمام اخلاق و هویت انسانی را درو کرده و از انسان تنها یک جانور دوپای مستقیم‌القامه باقی گذارده که در اسارت غرایز حیوانی به سر می‌برد و جز در شکل و شمایل ظاهری تفاوتی با اجداد و اسلاف میمونی خود ندارد.
این نظریه به وضوح با محکم‌ترین آموزه‌ی اخلاقی یعنی «مبارزه با هوا و هوس» و «جهاد با نفس حیوانی» مخالف است و زیربنای نیک و بد و حسن و قبح و ارزش و اخلاق را ویران می‌کند و از دین و ادب و تربیت و شریعت و حکمت عملی اثری باقی نمی‌گذارد. این نظریه انواع لذت‌جویی‌ها و هوس‌رانی‌ها و تمتعات مادی را مشروعیت بخشیده و تئوریزه کرده و به انسان نیرویی برای مقابله با خواسته‌ها نمی‌دهد و او را در برابر ناکامی‌ها مقاوم نمی‌سازد. انسان در این نگاه به‌دنبال بهشت دنیوی (بهشت شداد) یعنی فراهم‌آوردن تمام مشتهیات نفسانی و برداشتن تمام امور دغدغه‌آفرین در این جهان می‌افتد و تمام همّ و غمّ خود را برای رفاه و عافیت و لذت بیشتر به کار می‌گیرد و البته در دنیای جدید با گسترش تکنولوژی و فراگیرسازی امکانات رفاهی، به این آرزو نزدیک شده که بدون هیچ زحمتی به خواسته‌های خود دست یابد و در این دنیای مادی، بهشت موعود را فراهم سازد. کدام کرامت؟ این نویسندگان دانشگاهی که دغدغه کرامت انسان را در نوشته خود آورده‌اند باید توجه داشته باشند کسی که دائم از هوس‌های خود شکست می‌خورد و اسیر خواسته‌های نفس است کرامت انسانی را از دست داده و در عمق ضمیر خود احساس حقارت و حیوانیت و سرشکستگی می‌کند. اخلاق انسانی و تربیت اسلامی برای حفظ کرامت انسان به دنبال مدلی است که اراده انسانی او و نه خواست حیوانی او را تقویت کند و انسان‌های دارای عزم و پراراده‌ای پدید آورد که بر نفس خود امیر باشند و بتوانند بر خودمختاری حیوانی و خواسته‌های پست خود فایق آیند. اکنون چند سوال از دانش روان‌شناسی می‌پرسیم: • آیا روان‌شناسی تمام حقیقت انسان را به حیوانیت او فروکاسته و دغدغه تعالی و ارزش و اخلاق را ندارد؟ • آیا دانشی مانند روان‌شناسی نباید دغدغه‌مند مقام خلیفه‌اللهی انسان و مرتبت والای برتر از فرشتگان او باشد و به فلاح اخروی و سعادت ابدی او بیندیشد؟ • آیا انسانی که موضوع علم روان‌شناسی است موجودی نهایتا با ماندگاری ۱۰۰ سال است یا موجودی است که از مرتبه «لله» آغاز شده و تا ابدیت «الیه راجعون» امتداد دارد و «عند ملیک مقتدر» آرام می‌گیرد؟ • روان‌شناسی با کسی که بر خلاف عرف و اخلاق و قانون و شرع و ادب عمل می‌کند چه برخوردی دارد؟ • آیا از منظر روان‌شناسی، انسان‌ها وظیفه‌ای نسبت به دیگران و مسئولیتی نسبت به جامعه ندارند؟ فقط و فقط باید «آنگونه که هستند» ظاهر شوند؟ بگذریم... بنابر نظر این نویسندگان دانشگاهی، خودمختاری افراد، محترم است و حکومت باید اجازه دهد مردم آنگونه که هستند در انظار عمومی ظاهر شوند تا سلامت روان‌شان به خطر نیفتد. با این استدلال باید هر گونه عمل شنیعی را آزاد کرد که مبادا خودمختاری و سلامت روان شهروندان مخدوش شود. «خودمختاری در پوشش با سایر آزادی‌های اجتماعی مثل آزادی در تولید و توزیع و مصرف مواد مخدر، آزادی در روابط جنسی خارج از چارچوب؛ آزادی در حمل اسلحه؛ آزادی در عمل به قوانین راهنمایی و رانندگی و ... چه تفاوتی دارد؟ برخلاف نظر مدعیان دانش روان‌شناسی آنچه مستلزم ازخودبیگانگی و مایه بحران هویت است بی‌حجابی است نه حجاب؛ شبیه مستی و اعتیاد و عربده‌کشی که گرچه خواسته نفس حیوانی است ولی باید آن را مهار کرد. فطرت الهی زن، او را به عفت و حیا و مستوری دعوت می‌کند نه برهنگی و بی‌حیایی و پرده‌دری. ما کافریم! بدون هیچ ملاحظه و لکنتی، سربلند و با افتخار و قاطع عرضه می‌داریم ما به دانشی که آمده است انسان را خودمختار کند و او را از بندگی خدای متعال و خضوع در مقابل ارزش‌های الهی رهایی و سرکشی بخشد، کافریم. ما این دانش ذاتا مسموم را دین دنیای مدرن و رساله توضیح المسائل لیبرالیسم غربی می‌دانیم و برائت خود را از آن با آوای بلند اعلام می‌داریم و بر آستان دین محمد و اهل بیتش (صلوات الله علیهم اجمعین) سر فرود می‌آوریم. لکم دینکم و لی دین. حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده نوری، معاون تهذیب و تربیت حوزه های علمیه https://eitaa.com/ostovarmeymandi