eitaa logo
دروس اصول فلسفه و روش رئالیسم
1.1هزار دنبال‌کننده
194 عکس
11 ویدیو
15 فایل
🖊️ مدیر کانال: Rezaemami1371@ 📚 صوت‌ دروس استاد احسان کرمانشاهانی (زید عزه)، استاد سطوح عالی حوزه: 🔗 http://ostadkermanshahani.blogfa.com
مشاهده در ایتا
دانلود
اصول فلسفه- اعتباریات 17.mp3
24.35M
📚 اصول فلسفه و روش رئالیسم 🔸 استاد کرمانشاهانی 🔹 جلسه ۱۰۴ 📆 سه شنبه ۹۹/۱/۱۹ لینک کانال در شبکه های اجتماعی؛ تلگرام، ایتا، بله @osul_e_falsafeh
🔺علم و عالم دست ما بیسوادها اسیر میشود 💡هر چه تلاش شود که از فلسفه اسلامی- بلکه هر علم دیگری- با اصرار خروجی‌های دستوری گرفته شود، سودی ندارد. فلسفه اسلامی راه خود را می‌رود و از کسی نمی‌تواند سفارش بگیرد. نه اینکه متکبر است و نمی‌خواهد بگیرد بلکه مهم است که بدانیم علم راه خودش را می‌پیماید و جلو می‌رود. شما اگر این نظام موضوع-محمول و عرضی-ذاتی را قبول ندارید -همان طور که برخی نظام‌ها قبول ندارند- یک نظام جدیدی ارائه بدهید؛ اگر این اشتباه است که علم موضوع، محمول، عرضی و ذاتی دارد، پس بگویید علم چیست؟ تا دربارهٔ آن با شما بحث کنیم. لذا می‌بینید این نامه‌ها چنین مسائلی را مطرح می‌کنند. الحمدلله از دستاوردهای این چندساله تولید شخصیت‌هایی است که می‌بینید. هر روز یکی از آنها می‌گوید: «من می‌خواهم با آقای جوادی مناظره کنم! این حرف‌ها چیست که آقای جوادی می‌زند؟»؛ دیگری خواستار این است که آن پیرمرد بعد از یک عمر زحمت علمی با یک کسی که نمی‌فهمد ایشان چه می‌گوید، بحث بکند. مرحوم آقای رفیعی می‌گفتند که علم و عالم دست ما بی‌سوادها اسیر می‌شود. مرحوم آیت‌الله‌العظمی رفیعی [استاد امام (رحمت الله علیه)] مدتی به قزوین تبعید قهری شده بودند، یعنی به دلیل شرایط زندگی و ... مجبور شده بودند که در آن شهر زندگی کنند. زمان شاه یک شیخی در قزوین روضه‌خوان بود. برادرش در آن زمان دیپلم گرفته بود و دیپلم گرفتن در آن دوره خیلی مهم بود؛ برادر این شخص می‌گفت که من می‌خواهم با آقای رفیعی مناظره بکنم. آن شیخ برادرش را برده بود سر درس آقا؛ هرچه آقا می‌گفت این شخص نمی‌فهمید و حرف‌هایی از این دست می‌زد که «امروزه علم سلول را ثابت کرده است و...». مرحوم آقای رفیعی می‌گفتند: «آخر این کیست که آورده‌ای سر درس؟، مرا گرفتار کردی، من به این چه بگویم؟». مرحوم آقای مجتهدی می‌فرمودند: «شما یک نفر را یا یک چهارپا را کراوات بزن و کت و شلوار بپوشان، اینکه تبدیل به روشنفکر نمی‌شود». انسان باید درس بخواند. علم و عالم اسیر شده است. الان آقای جوادی اسیر شده است، فلانی اسیر شده است، باید جواب بدهد. روی سخن من به نقدی است که دربارهٔ فلسفه راه انداخته‌اند نه دفاع از مجمعی که ایشان نامه را خطاب به آنجا نوشته است. @osul_e_falsafeh
اصول فلسفه- اعتباریات 18.mp3
23.44M
📚 اصول فلسفه و روش رئالیسم 🔸 استاد کرمانشاهانی 🔹 جلسه ۱۰۵ 📆 چهارشنبه ۹۹/۱/۲۰ لینک کانال در شبکه های اجتماعی؛ تلگرام، ایتا، بله @osul_e_falsafeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💡اضطرار لازمه 🌺قطعه ای کوتاه از سخنرانی 📆شب نهم محرم 1397 - هیأت دانشجویی خادمان مهدی (عج) قزوین @osul_e_falsafeh
اصول فلسفه- اعتباریات 19.mp3
25.95M
📚 اصول فلسفه و روش رئالیسم 🔸 استاد کرمانشاهانی 🔹 جلسه ۱۰۶ 📆 شنبه ۹۹/۱/۲٣ لینک کانال در شبکه های اجتماعی؛ تلگرام، ایتا، بله @osul_e_falsafeh
اصول فلسفه- اعتباریات 20.mp3
18.15M
📚 اصول فلسفه و روش رئالیسم 🔸 استاد کرمانشاهانی 🔹 جلسه ۱۰۷ 📆 یکشنبه ۹۹/۱/۲۴ لینک کانال در شبکه های اجتماعی؛ تلگرام، ایتا، بله @osul_e_falsafeh
اصول فلسفه- اعتباریات 21.mp3
12.38M
📚 اصول فلسفه و روش رئالیسم 🔸 استاد کرمانشاهانی 🔹 جلسه ۱۰۸ 📆 دوشنبه ۹۹/۱/۲۵ لینک کانال در شبکه های اجتماعی؛ تلگرام، ایتا، بله @osul_e_falsafeh
اصول فلسفه- اعتباریات 22.mp3
22.3M
📚 اصول فلسفه و روش رئالیسم 🔸 استاد کرمانشاهانی 🔹 جلسه ۱۰۹ 📆 سه شنبه ۹۹/۱/۲۶ لینک کانال در شبکه های اجتماعی؛ تلگرام، ایتا، بله @osul_e_falsafeh
اصول فلسفه- اعتباریات 23.mp3
21.72M
📚 اصول فلسفه و روش رئالیسم 🔸 استاد کرمانشاهانی 🔹 جلسه ۱۱۰ 📆 چهارشنبه ۹۹/۱/۲۷ لینک کانال در شبکه های اجتماعی؛ تلگرام، ایتا، بله @osul_e_falsafeh
اصول فلسفه- اعتباریات 24.mp3
16.57M
📚 اصول فلسفه و روش رئالیسم 🔸 استاد کرمانشاهانی 🔹 جلسه ۱۱۱ 📆 شنبه ۹۹/۱/۳۰ لینک کانال در شبکه های اجتماعی؛ تلگرام، ایتا، بله @osul_e_falsafeh
👇توجه توجه👇 سلام بر دوستان و همراهان گرامی کانال اصول فلسفه و روش رئالیسم🌸 🔰 از ابتدای دوره اصول فلسفه و روش رئالیسم سعی شده جزوه‌ای مناسب برای این کلاس در وان نوت نوشته شود. این جزوه اکنون نیاز به اصلاحات و تکمیل دارد. 🔰اصلاحاتی که لازم است انجام شود: ۱- تکمیل برخی نواقص و پیاده سازی تعداد اندکی از جلسات که تاکنون پیاده سازی نشده است؛ ۲- ویرایش زبانی کار و یکدست کردن جزوه از نظر بیان مطالب؛ ۳- ویرایش علايم سجاوندی، یکسان سازی فونت و مانند آن ۴- عنوان گذاری برای بخش‌های مختلف جزوه بر اساس مطالب هر جلسه. 💫 از دوستانی که در زمینه ویراستاری مهارت دارند دعوت می شود در صورت علاقه به همکاری به ادمین کانال پیام دهند. 🌐 مطمئنا اسامی دوستانی که در این امر مشارکت داشته باشند در ابتدای جزوه می‌آید تا از ثواب این امر خیر محروم نمانند و این جزوه برای دیگران هم مفید فایده گردد ان شاء الله تعالی. 🌹و من الله التوفیق و علیه التکلان
اصول فلسفه- اعتباریات 25.mp3
18.6M
📚 اصول فلسفه و روش رئالیسم 🔸 استاد کرمانشاهانی 🔹 جلسه ۱۱۲ 📆 یکشنبه ۹۹/۱/۳۱ لینک کانال در شبکه های اجتماعی؛ تلگرام، ایتا، بله @osul_e_falsafeh
اصول فلسفه- اعتباریات 26.mp3
18.3M
📚 اصول فلسفه و روش رئالیسم 🔸 استاد کرمانشاهانی 🔹 جلسه ۱۱۳ 📆 دوشنبه ۹۹/۲/۱ لینک کانال در شبکه های اجتماعی؛ تلگرام، ایتا، بله @osul_e_falsafeh
اصول فلسفه- اعتباریات 27.mp3
14.44M
📚 اصول فلسفه و روش رئالیسم 🔸 استاد کرمانشاهانی 🔹 جلسه ۱۱۴ 📆 سه شنبه ۹۹/۲/۲ لینک کانال در شبکه های اجتماعی؛ تلگرام، ایتا، بله @osul_e_falsafeh
پرسش و پاسخ.mp3
12.04M
📚 اصول فلسفه و روش رئالیسم 🔸 استاد کرمانشاهانی 🔹 جلسه پرسش و پاسخ 📆 چهارشنبه ۹۹/۲/۳ لینک کانال در شبکه های اجتماعی؛ تلگرام، ایتا، بله @osul_e_falsafeh
اصول فلسفه - اعتباریات 28.mp3
19.45M
📚 اصول فلسفه و روش رئالیسم 🔸 استاد کرمانشاهانی 🔹 جلسه ۱۱۵ 📆 شنبه ۹۹/۲/۶ لینک کانال در شبکه های اجتماعی؛ تلگرام، ایتا، بله @osul_e_falsafeh
توصیه های سلوکی برای ماه مبارک رمضان.mp3
2.76M
🔺توصیه سلوکی استاد کرمانشاهانی برای ماه مبارک رمضان در ابتدای جلسه ۱۱۵ درس اصول فلسفه و روش رئالیسم - آشنایی با آثار میرزاجواد آقا ملکی تبریزی(ره) و نحوه مطالعه این آثار @osul_e_falsafeh
اصول فلسفه- اعتباریات 29.mp3
14.57M
📚 اصول فلسفه و روش رئالیسم 🔸 استاد کرمانشاهانی 🔹 جلسه ۱۱۶ 📆 یکشنبه ۹۹/۲/۷ لینک کانال در شبکه های اجتماعی؛ تلگرام، ایتا، بله @osul_e_falsafeh
اصول فلسفه- اعتباریات 30.mp3
16.24M
📚 اصول فلسفه و روش رئالیسم 🔸 استاد کرمانشاهانی 🔹 جلسه ۱۱۷ 📆 دوشنبه ۹۹/۲/۸ لینک کانال در شبکه های اجتماعی؛ تلگرام، ایتا، بله @osul_e_falsafeh
اصول فلسفه- اعتباریات 31.mp3
11.99M
📚 اصول فلسفه و روش رئالیسم 🔸 استاد کرمانشاهانی 🔹 جلسه ۱۱۸ 📆 سه شنبه ۹۹/۲/۹ لینک کانال در شبکه های اجتماعی؛ تلگرام، ایتا، بله @osul_e_falsafeh
اصول فلسفه- اعتباریات 32.mp3
19.22M
📚 اصول فلسفه و روش رئالیسم 🔸 استاد کرمانشاهانی 🔹 جلسه ۱۱۹ 📆 چهارشنبه ۹۹/۲/۱۰ لینک کانال در شبکه های اجتماعی؛ تلگرام، ایتا، بله @osul_e_falsafeh
۲ 🔺رد پای نظریه اعتباریات در آثار علمی علامه طباطبایی(ره) ☘علامه طباطبایی(ره) یک رساله دارند به نام «» که به عربی نوشته شده است و رساله دشواری است و در آن مقاله بحث از اعتباریات می کنند از آن جهت که حقیقت اعتباریات را بیان کنند. ☘ مرحوم علامه رساله ای دیگر دارند به نام «الانسان فی الدنیا» (در ذیل رساله «» که شامل سه مقاله الانسان قبل الدنیا و الانسان فی الدنیا و الانسان بعد الدنیا می باشد)که از اعتباریات بحث کرده اند از جهت دنیا بودن دنیا و خصوصیت حیات دنیوی در اعتباریات. برای اینکه دنیا را معرفی بکند باید اعتباریات را بررسی بکند. می خواهند در این رساله ارتباط انسان قبل از دنیا و بعد از دنیا را بیان کنند که پل ارتباطی قبل و بعد از دنیا همین اعتباریات هستند که حقیقت این دنیا را می سازند. پس در رساله اعتباریات از اعتباریات به خودی خود بدون جهت خاص؛ در رساله الانسان فی الدنیا: از ان جهت که نقش اساسی در دنیا دارد و از ان جهت که پلی برای قبل و بعد این دنیا است از ان بحث میکند. ❓چرا بحث ادراکات عملی و اعتباریات در ۶ کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم پیش آمده است؟ 🌸در پایان مقاله 5 گفتند ادراکات حقایق امور ثابتی هستند و حقیقت امور نسبی نیست. بعد اشکال شد که در نسبت با جغرافیاهای مختلف و فرهنگ های گوناگون و دین های مختلف و... گزاره های مختلفی به عنوان آداب و سنن و حقایق پذیرفته می شوند پس حقیقت ثابت معنا ندارد. 🌸ایشان در پاسخ می فرمایند معارف و فرهنگهای انسان دو دسته است: یک دسته آن جهت که مربوط به واقع و حقایق اشیاء است که تغییر پیدا نمیکند؛ یا خطا هستند و یا صحیح. خطا صحیح نمیشود و صحیح هم خطا نمیشود. یک قسمت هم مربوط به عمل بشر است که مستشکل در این حوزه اشکال کرده. مستشکل بین این دو حوزه تفاوت قائل نشده و این دو مفهوم را با هم خلط کرده است. پس تغییر در حوزه اعتباریات به تغییر به پارادایم ها و زیربناها و ساختارهای علوم هم می انجامد و باید این دو عرصه را ازهمدیگر کاملا جدا کرد. علامه طباطبایی(ره) در مقاله 6 کتاب اصول فلسفه - به خلاف رساله الانسان فی الدنیا- بیشتر مباحث مقاله اعتباریات را آورده اند و بعضا با تفصیل بیشتری به آنها پرداخته اند. 🌺همچنین ایشان در و در (حاشیه شان بر کتاب کفایۀ الاصول)(از آن جهت که ایشان کل اصول فقه را اعتباری می دانند) مباحث مفصل تری را از جنبه های دیگر مطرح می کنند. 🌺در آغاز «» که درباره آغاز سیر حرکت انسان به سمت ولایت الهی و مشمول هدایت الهی شدن است، چون در آغاز قرار بود از حیات دنیا و سرشت آن بحث شود تا انسان از آن دل بِکَند باز این مسئله مطرح گردیده است. حضرت آیت الله جوادی آملی(حفظه الله) در شرح شان بر رساله الولایۀ در بخش اول که مربوط به اعتباریات است توضیحاتی در مورد این مسئله بیان فرموده اند. @osul_e_falsafeh