eitaa logo
درس اصول/استاد فرحناکی
142 دنبال‌کننده
13 عکس
0 ویدیو
744 فایل
مکان: مدرسه آیت الله خوئی رضوان الله علیه - فاز جدید طبقه منفی یک (1-) - مدرس 13 زمان: 8 صبح کانال و اینستاگرام استاد @Farahnaki_ir کانال فقه @feqhfarahnaki ادمین: @ahmadafshar0 (در تلگرام نیز با همین نام و آیدی می‌باشد)
مشاهده در ایتا
دانلود
085_13990924_ اصول.mp3
6.44M
اصول - امتثال إجمالي 24 آذر 1399 جلسه 85 @osulfarahnaki
درس اصول/استاد فرحناکی
#صوت اصول #قطع - العلم الاجمالی _ منجزیة العلم الإجمالي 8 آذر 1399 جلسه 74 @osulfarahnaki
074_13990908_ اصول.docx
199K
اصول 8 آذز 1399 جلسه 74 🔸خلاصه مباحث امروز: 1- قول سوم: مخالفت قطعیة علیت تامة دارد و وجوب موافقت اقتضاء دارد 2- ادله قول سوم 3- دلیل اول(سیدنا الخوئی ره) 4- جواب استاد به استدلال سیدنا الخوئي ره 5- قول چهارم(سید ابن طاووس ره) 6- جواب ما به ایشان 7- قول پنجم(سیدنا البروجردی ره) 8- جواب ما به ایشان @osulfarahnaki
درس اصول/استاد فرحناکی
#صوت اصول #قطع - العلم الاجمالی _ منجزیة العلم الإجمالي 8 آذر 1399 جلسه 74 @osulfarahnaki
074_13990908_ اصول.pdf
150.3K
اصول 8 آذز 1399 جلسه 74 🔸خلاصه مباحث امروز: 1- قول سوم: مخالفت قطعیة علیت تامة دارد و وجوب موافقت اقتضاء دارد 2- ادله قول سوم 3- دلیل اول(سیدنا الخوئی ره) 4- جواب استاد به استدلال سیدنا الخوئي ره 5- قول چهارم(سید ابن طاووس ره) 6- جواب ما به ایشان 7- قول پنجم(سیدنا البروجردی ره) 8- جواب ما به ایشان @osulfarahnaki
086_13990925_ اصول.mp3
5.54M
اصول - امتثال إجمالي 25 آذر 1399 جلسه 86 @osulfarahnaki
سلام علیکم و رحمه الله و برکاته به اطلاع طلاب گرامی می‌رساند: بحمد الله بعد از یک سال و نیم بحث قطع استاد به پایان رسید با حداقل تعطیلی حتی در تابستان کلاس بود و ۳۰ جلسه از تابستان برگذار و تشکیل شد به فرموده استاد ان شاءالله از فردا وارد مباحث امارات ظنیة خواهیم شد ومن الله التوفیق @osulfarahnaki
سلام علیکم و رحمه الله و برکاته مکان کلاس استاد تغییر کرده و به طبقه منهای یک فاز جدید مدرس هفت (۷) انتقال یافت
087_13990926_ اصول.mp3
9.87M
اصول - حجیة الظن 26 آذر 1399 جلسه 87 @osulfarahnaki
088_13990929_ اصول.mp3
6.7M
اصول - حجیة الظن 29 آذر 1399 جلسه 88 @osulfarahnaki
089_13990930_ اصول.mp3
4.29M
اصول - حجیة الظن 30 آذر 1399 جلسه 89 @osulfarahnaki
090_13991001_ اصول.mp3
7.72M
اصول - حجیة الظن 1 دی 1399 جلسه 90 @osulfarahnaki
نکته ای از بیانات استاد «عدم فرق بین انسداد کشفی و حکومتی در امکان امتثال اجمالی» -اخرین بحث قطع در علم اجمالی مربوط میشود به کفایت امتثال اجمالی در صورت تمکن از امتثال علمی تفصیلی . در ادامه این بحث ، فرض انسداد باب علم هم مطرح میشود به این بیان که در فرض انسداد ایا در صورت تمکن از بدست اوردن ظن تفصیلی باز هم امتتثال اجمالی کفایت میکند یا خیر؟ مشهور انسداد را به دو قسم تقسیم کرده اند : انسداد کشفی و انسداد حکومتی عمده تفاوت بین انسداد کشفی و حکومتی را در مقدمه سوم ان میدانند که در انسداد کشفی قایل به عدم جواز و امکان احتیاط میشوند و در انسداد حکومتی مقدمه سوم را عدم وجوب احتیاط ذکر میکنند . علی القاعده اختلاف اصولیون در «کفایت امتثال اجمالی در صورت تمکن از ظن تفصیلی و عدم کفایت آن » در صورت انسداد حکومتی مطرح میشود اما در انسداد کشفی این بحث مطرح نمیباشد زیرا قایلین به انسداد کشفی در مقدمه سوم انسداد ، احتیاط را جایز نمیدانستند لذا بحث از امتثال اجمالی که همان احتیاط است سالبه به انتفاء موضوع و لغو خواهد بود . در این صورت دیگر فرضی برای امتثال اجمالی باقی نمی ماند تا اختلاف مطرح باشد . حضرت استاد وجه تمایز بین این دو مبنایی که مشهور قایلند را قبول ندارند و معتقدند امتثال اجمالی در فرض انسداد کشفی هم ممکن است : توضیح ذلک : اقایان تفاوت بین انسداد کشفی و حکومتی را در مقدمه سوم یعنی در عدم جواز احتیاط ( کشفی ) و عدم وجوب احتیاط (حکومتی ) دانسته اند . این تفاوت، فرق فارق بین این دو نوع از انسداد نمیتواند باشد . چرا که کشفی ها ادعایشان این است که چون عقل میبیند احتیاط به خاطر عسر و حرج و اختلال نظام ممکن نیست تنها راه را حجیت ظن مطلق میبینید به این بیان که شارع باید حکم کند به حجیت مطلق ظن . از نظر این عده از انسدادیون ، احتیاطی که جایز نیست ، احتیاط تام در تمام اطراف است وگرنه در موارد خاص قطعا امکان احتیاط و امتثال اجمالی خواهد بود . مثلا اگر به همین عده از اقایان بگویند امکان امتثال ظنی تفصیلی برای بدست اوردن قبله وجود دارد . ایا شما احتیاط در این مساله را موجب اختلال نظام میدانید؟! قطعا خواهند گفت این احتیاط در این مورد موجب اختلال نخواهد بود . اگر به جای یک طرف به 4 طرف نماز بخوانیم اختلال نظامی پیش نخواهد امد . مگر اینکه عدم جواز احتیاط را از باب اعتبار قصد وجه و تمییز در عبادات قایل باشیم که در این صورت در فرض امتثال اجمالی نمیتوانیم قصد و جه و تمییز را رعایت کنیم لذا احتیاط را جایز نمیدانندکه غیر از محقق قمی کسی دیگر قایل به ان نیست . حال وقتی به صورتی موردی انسداد کشفی ها احتیاط را موجب عسر و حرج و اختلال نمیبینند و در نتیجه امتثال اجمالی را جایز میدانند، تفاوتشان با مبنای اسنداد حکومتی ها که انها هم احتیاط را واجب نمیدانند در چیست؟! پس عدم جواز احتیاط( کشفی ) و یا عدم وجوب احتیاط ( حکومتی ) نمیتواند موجب فرق این دو مبنا باشد . اما تفاوت این دو مبنا در چیست : تفاوت انها در این است که کشفی ها نوع نگاهشان به عقل این است که عقل میتواند در فرض تمام بودن تمام شرایط انسداد درک کند که شارع باید حکم به حجیت ظن مطلق کند اما انسداد حکومتی ها غیر از حکم کردن به حجیت مطلق او شان دیگری را برای او بلکه معتقد نیستند و ان را به شارع نسبت نمیدهند. (تقریر آقای راغب) اینستاگرام | تلگرام | درس اصول | درس فقه