اشکال دوم بر تعریف علم فقه آن است که چرا به فقه، علم می گویید در حالی که اغلب گزاره های فقهی، ظنّی است ؟!؟
هدایت شده از محمد کاظم 🇵🇸
طبق نظر برخی علما
علم به معنای یقین ۱۰۰ درصدی از فلاسفه یونان وارد شده است و در عرف شامل اطمینان گمان معتبر هم میشود.
در عرف مردم وقتی میگویند میدانم علم دارم منظورشان قطع ۱۰۰ درصدی نیست
خیلی اوقات به خاطر اینکه احتمال خلاف آن نادیده گرفته میشود میگوید میدانم
آیا وجوب شرکت در انتخابات بر فرض وجوب، از سنخ وجوب عینی است یا کفایی؟🤔
هدایت شده از علی قربانی
نماز جمعه رو بعضیا میگن واجب کفاییه. یعنی چی؟ یعنی صرف اینکه عده ای جمع بشن و نماز جمعه رو برگزار بکنن، دیگه گردن بقیه چیزی نیست. جایی نگفتن حتما باید 100 نفر باشن یا 200 یا...
اما راجع به انتخابات، رهبری وجوب رو عینی میدونه، چون اگه کفایی بدونه 10 درصد هم شرکت کنن انتخابات برگزار شده قانوناً. اما این قطعا مطلوب رهبری نیست و به نظر میرسه طبق نظر ایشون، اگه 10 درصد تو انتخابات شرکت کنن، این وجوب رو از گردن بقیه ساقط نمیکنه.
بالاترین درصد شرکت کننده در انتخابات مجلس، در انتخابات مجلس ششم با ۶۷ درصد بوده است
حالا اگر فرض کنیم، در انتخابات اسفند، تا ظهر روز انتخابات اعلام شد که ۷۰ درصدِ واجدان شرایط شرکت کردند، آیا تکلیف از دوش ۳۰ درصدِ باقیمانده ساقط است یا نه؟ 🤔
هدایت شده از علی قربانی
وقتی واجب عینی هست یعنی از دوش هیچکس ساقط نیست
وجوب شرکت که وجوب ذاتی نیست بلکه وجوب مقدّمی برای حفظ یا تقویت یا حداقلّ جلوگیری از تضعیف نظام است
وقتی شرکت ۷۰ درصدی، این اغراض را تأمین کند، دیگر چه وجهی برای وجوب برای ۳۰ درصد باقی می مانَد؟
به نظر می رسه این که فکر کنیم کاهش آمار شرکت کننده کنندگان نظام را تضعیف می کنه یا مجلسی که با رأی کم تشکیل بشه مجلس ضعیفی خواهد بود، صحیح نیست.
شاهدش این که در اولین انتخابات مجلس در اسفند ۵۸ فقط ۵۲ درصد واجدان شرایط شرکت کردند و یکی از قوی ترین مجالس جمهوری اسلامی هم تشکیل شد
https://fa.m.wikipedia.org/wiki/%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%AE%D8%A7%D8%A8%D8%A7%D8%AA_%D9%85%D8%AC%D9%84%D8%B3_%D8%B4%D9%88%D8%B1%D8%A7%DB%8C_%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C
یا همین مجلس که به فرموده رهبری، انقلابی ترین مجلس است با حدود ۴۰ درصد شرکتکننده، تشکیل شده است