وَ رُوِيَ بِسَنَدٍ مُعْتَبَرٍ عَنْ صَاحِبِ الْأَمْرِ (عَجَّ) أَنَّهُ كَتَبَ لِشِيعَتِهِ أَنْ يَقْرَءُوا فِي كُلِّ لَيْلَةٍ مِنْ لَيَالِي رَمَضَانَ هَذَا الدُّعَاءَ، فَإِنَّ الْمَلَائِكَةَ تَسْمَعُ دُعَاءَ هَذَا الشَّهْرِ وَ تَسْتَغْفِرُ لِصَاحِبِهِ. وَ هُوَ:
اللَّهُمَّ إِنِّي أَفْتَتِحُ الثَّنَاءَ بِحَمْدِكَ وَ أَنْتَ مُسَدِّدٌ لِلصَّوَابِ بِمَنّکَ . . .
https://lib.eshia.ir/71425/1/86/%D8%A7%D9%81%D8%AA%D8%AA%D8%AD
فَمِنْ ذَلِكَ الدُّعَاءُ الَّذِي ذَكَرَهُ مُحَمَّدُ بْنُ أَبِي قُرَّةَ بِإِسْنَادِهِ فَقَالَ حَدَّثَنِي أَبُو الْغَنَائِمِ مُحَمَّدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الْحَسَنِيُّ قَالَ أَخْبَرَنَا أَبُو عَمْرٍو مُحَمَّدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ نَصْرٍ السَّكُونِيُّ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا بَكْرٍ أَحْمَدَ بْنَ مُحَمَّدِ بْنِ عُثْمَانَ الْبَغْدَادِيَّ رَحِمَهُ اللَّهُ أَنْ يَخْرُجَ إِلَى أَدْعِيَةِ شَهْرِ رَمَضَانَ الَّتِي كَانَ عَمُّهُ أَبُو جَعْفَرٍ مُحَمَّدُ بْنُ عُثْمَانَ بْنِ السَّعِيدِ الْعَمْرِيُّ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ وَ أَرْضَاهُ يَدْعُو بِهَا فَأَخْرَجَ إِلَيَّ دَفْتَراً مُجَلَّداً بِأَحْمَرَ فَنَسَخْتُ [مِنْهُ] أَدْعِيَةً كَثِيرَةً وَ كَانَ مِنْ جُمْلَتِهَا وَ تَدْعُو بِهَذَا الدُّعَاءِ فِي كُلِّ لَيْلَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ فَإِنَّ الدُّعَاءَ فِي هَذَا الشَّهْرِ تَسْمَعُهُ الْمَلَائِكَةُ وَ تَسْتَغْفِرُ لِصَاحِبِهِ وَ تَقُولُ اللَّهُمَّ إِنِّي أَفْتَتِحُ الثَّنَاءَ بِحَمْدِكَ وَ أَنْتَ مُسَدِّدٌ لِلصَّوَابِ بِمَنِّكَ . . .
https://lib.eshia.ir/71422/1/58/%D8%A7%D9%81%D8%AA%D8%AA%D8%AD_%D8%A7%D9%84%D8%AB%D9%86%D8%A7%D8%A1
هدایت شده از محمد جعفری
سلام علیکم
طاعات مقبول
چقدر این ایام کانال شما بهتر شده
مشتمل بر مطالب خوب
خالی از حرفها و نقل های بیفایده
احسنتم 🌹
🔰الهجر بين المؤمنين
🔹عنْ مُحَمَّدِ بْنِ حُمْرَانَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع أَنَّهُ قَالَ: مَا مِنْ مُؤْمِنَيْنِ اهْتَجَرَا فَوْقَ ثَلَاثٍ إِلَّا وَ بَرِئْتُ مِنْهُمَا فِي الثَّالِثَةِ قِيلَ هَذَا حَالُ الظَّالِمِ فَمَا بَالُ الْمَظْلُومِ فَقَالَ مَا بَالُ الْمَظْلُومِ لَا يَصِيرُ إِلَى الظَّالِمِ فَيَقُولُ أَنَا الظَّالِمُ حَتَّى يَصْطَلِحَا¹
💠مرحوم آیت الله خویی(رضوان الله علیه) در بحث مسوِّغات کذب به روایت فوق استدلال کرده است برای اینکه در #اصلاح_ذات_البین فرقی نیست که #مصلح شخص ثالثی غیر از متخاصمین باشد یا احد المتخاصمین باشد
🔹لکن ایشان قائل به عدم الزامی بودن این حکم شده و صدر روایت را به قرینه ذیل؛ حمل بر #استحباب میکنند (مستحب است بعد از سه روز سازش کنند) ؛ ایشان میفرماید باتوجه به اینکه ، مظلوم در مقام اصلاح به ظالم بگوید ، من ظالم بودم #کذب میباشد و حضرت ترک این گفتار را مذمت کردند؛ این روایت حمل بر مستحب موکد میشود
🌀و من الواضح جدّا أنّ قول المظلوم «أنا الظالم» #كذب، و قد ذمّه الإمام (عليه السّلام) على تركه، فيكون مستحبّا مؤكّد²
ـــــــــــــــــــــــــــــــ
*¹:📚وسائل الشيعة، ج12، ص: 263
*²:📚موسوعه ایت الله خویی،ج35،ص632
🆔@masire_feghahat
نقلمطلبصرفابالینککانال
هدایت شده از محمد
🔸 عملی ساده و مستند و معتبر برای شبهای دهه دوم ماه مبارک رمضان از کتاب فضل القرآن کافی شریف
عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا، عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسى، عَنْ يَاسِينَ الضَّرِيرِ، عَنْ حَرِيزٍ، عَنْ زُرَارَةَ، قَالَ: قَالَ: «تَأْخُذُ الْمُصْحَفَ فِي الثُّلُثِ الثَّانِي مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ، فَتَنْشُرُهُ، وَ تَضَعُهُ بَيْنَ يَدَيْكَ، وَ تَقُولُ: «اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِكِتَابِكَ الْمُنْزَلِ وَ مَا فِيهِ، وَ فِيهِ اسْمُكَ الْأَعْظَمُ الْأَكْبَرُ، وَ أَسْمَاؤُكَ الْحُسْنى وَ مَا يُخَافُ وَ يُرْجى أَنْ تَجْعَلَنِي مِنْ عُتَقَائِكَ مِنَ النَّارِ» وَ تَدْعُو بِمَا بَدَا لَكَ مِنْ حَاجَةٍ».
هدایت شده از علی شیاسی
بنده در مورد مسئله نکاح زانی و زانیه هیچ نظری ندارم چون ادله آن را ندیدهام.
اما فرمودید:
این که ادعا کنیم فلان تعبیر، ظهورِ در فلان مطلب دارد، هنر نیست
هنر این است که سِرِّ این که چرا مشهور فقها تعابیری مثل محاش نساء امتی علی رجال امتی حرام و غسل الجمعة واجب، را حملِ بر کراهت و استحباب کرده اند، را کشف کنیم.
باید عرض کنم اینهم هنر نیست، چون در اغلب موارد علت آن تقلید از شهرت است.
اگر در کتب فقها تتبع کنید، به کرات مشاهده میکنیید که تمام ادله مشهور را رد کردهاند و در آخر بدون دلیل از آن تقلید کرده و به آن فتوا میدهند.
پس هنر آن است که فقیه باشی و بعد از استفراغ وسع و لحاظ همه ظرائف و جوانب مسئله، مقلد مشهور نشوی
مرحوم آقای گلپایگانی می فرموده:
مخالفةُ المشهورِ مشکل
و موافقتهم من غیر دلیلٍ، أشکل
هدایت شده از mahdi
شهرت عملی خب واقعا قابل استناده. چون برمبنای عمل قدمای اصحاب به روایتی است که سندش مخدوشه .ولی شهرت فتوایی واقعا مبنایی نداره وازجوابرضعف سندمحسوب نمیشه
هدایت شده از علی شیاسی
البته موافقت با مشهور بی دلیل هم نیست.
دلیل آن این است که حتما آن همه بزرگان چیزی میفهمیدند که ما نمیفهمیم و حتما آنها بهتر از ما میفهمیدهاند.
در موارد زیادی نیز فقیه از همان ابتدا فتوای مشهور را هدف گرفته و طوری ادله را بررسی میکند تا به همان فتوای مشهور منتج شود.
این نوع تقلید از مشهور مخفیانهتر است و هر کسی متوجه آن نمیشود.
یکی از فقها میفرمود جواهر الکلام نمونه بارز این نوع تقلید از مشهور است.
هدایت شده از کتابخانه فضائل | مقتل پژوهی
7.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
رَبَّنَا آتِنَا فِیالدُّنْیَا حَسَنَةً
وَ فِیالآخِرَةِ حَسَنَةً
وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ
أمیرالمؤمنینصلواتاللهعلیه
الْحَسَنَهًُْ مَوَدَّتُنَا أَهْلَ الْبَیْتِ
وَ السَّیِّئَهًُْ عَدَاوَتُنَا أَهْلَ الْبَیْتِ
[حسنه]، دوستی ما خانواده
و [سیّئه]، عداوت با ما اهلبیت
(علیهمسلامالله) است.
📚بحارالأنوار، ج۲۴، ص۴۱
در دنیا زدم دنیا علی بود
به عُقبا سر زدم، عقبا علی بود