eitaa logo
مطالبِ طلبگی (وافی)
1.3هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
980 ویدیو
244 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
"عبد الرسول" اعزّيكم برحلة الفقيه العلامة السيد الولى عبدالرسول الموسوي الطهراني تغمّده الله برحمته و حشره في جنّته مع مواليه الأطهار عليهم السلام ألا قد أصبحت عينُ الأُصول دماءً نازلاتٍ كالهَطول و قد أمستْ علومُ الدين طُرّاً تعزّي صاحب الأمر الجليل إذا ذُكِر السخاءُ بنا لَقلنا هو الفحل الذي أسخى الفحول و إن أمّوا بنا حَسَنَ المكارمْ فغيرك ليس إلّا كالبخيل هو المولى هو الفضل هو العلمْ هو المبنى فقل: أصل الاُصول إذاما تُرفع الأقفالُ عنّأ لأصغينا إلى ندب البتول تخاطب إبنها الفاني رسولا بشجوٍ عزّ من آل الرسول و تبكي ثم تبكي ثم تبكي لعالم دين خالقها الجليل ويبكيهِ نبيُّ الله موسى و آدم ثم نوحٌ كالخليل و عيسى ثم إدريس الكريمُ و إسماعيل في حزنٍ نبيل لمن رحلتْ برحلته المبادي و من يعلو بذي صوت العويل فتندب بعدما ندبته اُمّهْ جميعُ الكُتْبِ في إثْر العقول و تنعاه الرسائل و الكفاية و يرثي رزءَه علمُ الاُصول و مِن صُلب الفرائد ناعياتٌ فأبصِر بانسدادٍ في فصول و من جوف الثرى ها ذوالكفاية يعفّرها و يودي بالمثيل و ينصب مأتماً لولا الحتوفُ و يُسمِع شَجوَهُ حتّى الجَهول و يُنبِؤهم بنحب فقيه عصرٍ بِهِ قَفرٌ بلا فقهٍ قليل يخاطب معشر الأعلام طُرّاً بأنّ لَهُ جِناناً من نخيل و كلّ مبصِّرٍ منّا سَيُلفي بأنّ العلم طاح بلا كفيل و ذا أنا لستُ مادحَه و لكن سأُشفي ما ثوى بي من غليل فكم من مُعضِلاتٍ قد نفاها مؤدِّبُ فطنتي المولى عقيلي فحزنك لم‌يزل في القلب يسري إلى يوم اللقاء فخُذْ دليلي فيومٌ فيه ناحوا فاقدوكا يؤرّخه بلا نظمٍ ذُهولي ألا قد مات في خمسٍ مضتْ مِن صيامِ عليمِنا عبدِ الرسول ميرزا علي شرافت ٨ / شوّال المكرّم / ١٤٤٤
PTT-20200811-WA0008.opus
1.19M
عدل الهی و فقر وثروت
PTT-20200815-WA0013.opus
1.13M
عدل الهی و فقرا در قیامت
recording-20230502-061108.mp3
36.19M
الْبَاب الْخَامِس فِي ذكر الْجِهَات الَّتِي يدْخل الِاعْتِرَاض على المعرب من جِهَتهَا وَهِي عشرَة الْجِهَة الأولى أَن يُرَاعِي مَا يَقْتَضِيهِ ظَاهر الصِّنَاعَة وَلَا يُرَاعِي الْمَعْنى وَكَثِيرًا مَا تزل الاقدام بِسَبَب ذَلِك وَأول وَاجِب عَن المعرب أَن يفهم معنى مَا يعربه مُفردا أَو مركبا وَلِهَذَا لَا يجوز إِعْرَاب فواتح السُّور على القَوْل بِأَنَّهَا من الْمُتَشَابه الَّذِي اسْتَأْثر الله تَعَالَى بِعِلْمِهِ وَلَقَد حُكيَ لي أَن بعض مَشَايِخ الإقراء أعرب لتلميذ لَهُ بَيت الْمفصل: لَا يبعد الله التلبب والغارات إِذْ قَالَ الْخَمِيس نعم فَقَالَ نعم حرف جَوَاب ثمَّ طلبا مَحل الشَّاهِد فِي الْبَيْت فَلم يجداه فَظهر لي حِينَئِذٍ حسن لُغَة كنَانَة فِي نعم الجوابية وَهِي نعم بِكَسْر الْعين وانما نعم هُنَا وَاحِد الْأَنْعَام وَهُوَ خبر لمَحْذُوف أَي هَذِه نعم وَهُوَ مَحل الشَّاهِد وسألني أَبُو حَيَّان وَقد عرض اجتماعنا علام عطف بحقلد من قَول زُهَيْر: تقى نقى لم يكثر غنيمة بنهكة ذى قربى ولا بحقلد فقلت: حتى أعرف ما الحقلد، فنظرناه فإذا هو سئ الخلق، فقلت: هو معطوف على شئ متوهم، إذ المعنى ليس بمكثر غنيمة، فاستعظم ذلك.
فک کنم تنها چیزی که توی دنیا عادلانه تقسیم شده، عقله😳 چون هیچ کی اعتراض نمیکنه؛ بگه مال من کمه!! 😐😔 همه فکر می کنند بیشتر از بقیه دارن 😂😂😂😂🤣🤣 تازه بعد از عقل، بی فایده‌ترین چیز برای بعضیها پل هواییه 😂😂😂😂😂😂😂😅 به نام خداوند خالق عقل سلام 🍃امیرالمؤمنین علیه‌السلام لَا مَالَ أَعْوَدُ مِنَ الْعَقْلِ هيچ ثروتى سودمندتر از عقل نيست (بخشی ازحکمت113نهج البلاغه📖⚡️) 🔰عقل مهمترین حجت خدا بر انسانهاست و دیگر حجتها نیز باید در سایه عقل اثبات شوند اگر از عقل درست استفاده شود این عقل پر درآمدترین ثروت برای انسان است خواه ثروت مادی باشد یا معنوی چه بسا پول زیادی که در اثر بی عقلی فرد نابود و یا پول کمی که با تدبیر یک عاقل توسعه یافته و زیاد شده باشد. به ندای عقل خود گوش فرا دهید و آن را با شهوت و قدرت و محبت و خشم و غضب و ... مخلوط نکنید. @khandopand
هدایت شده از احمدرضا اخوان
🌹باسلام محضر مهربانان 🔹اوقات خوش آن بود که با دوست به سر رفت 🔹باقی همه بی‌حاصلی و بی‌خبری بود ☘در بالای قله‌ها خبری نیست... ◾️کلمات زیسته و روشنی از دکتر سعید مهرپور خطاب به همسرشان مریم که به تازگی در اثر سرطان چشم فروبسته و "برای همیشه" رفتند: ⚫️مریم عزیزم سلام. ▪️من در چهل و یک سالگی به بسیاری از آن چیزهایی که امروز آرزوی جوانان و دانشجویان است رسیده‌ام. پزشک، جراح، فوق تخصص، استاد و حتی رییس! اما امروز بعد از این راهِ دراز و پر مشقّت، یک آرزو بیشتر ندارم. همه این‌ها را که برشمردم پس بدهم. در عوض لحظه‌ای کنارِ تو بنشینم، در چشمانت نگاه کنم و فنجان چایی با هم بنوشیم و این بار قول می‌دهم که چای را نه یکباره و داغ که با آرامش و پا به پای تو بنوشم. مریم عزیزم؛ این روزها جوانترها آنچنان برای پیشرفت، عجله دارند که نگاهِ مادر؛ نفسِ پدر و عشقِ همسر را نمی‌بینند و برای رسیدنِ هر چه سریعتر به قله، بسیاری را در دامنه جای می‌گذارند. مریم عزیزم، من پشیمانم از تمامِ شبهایی که صحبتِ تو را نمی‌شنیدم و به فکرِ تشویقِ حاضرینِ در سخنرانیِ فردایم بودم. من پشیمانم. مریم جان بگذار جوانترها را نصیحتی کنم: در بالای قلّه‌ها و آن سوی ابرها خبری نیست، هر چه هست در دامنه زندگی شماست. بله: 🔸آن یار کز او خانه ما جای پری بود 🔸سر تا قدمش چون پری از عیب بری بود 🔸دل گفت فروکش کنم این شهر به بویش 🔸بیچاره ندانست که یارش سفری بود و: 🔹اوقات خوش آن بود که با دوست به سر رفت 🔹باقی همه بی‌حاصلی و بی‌خبری بود 💎دکتر سعید مهرپور، معلم طب در دانشگاه علوم پزشکی تهران، جراح ارتوپد و فلوشیپ جراحی ستون فقرات. ‍
هدایت شده از .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بد نیست این را در گروه تان بگذارید تا کج فهمی ها اصلاح شود
عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ جَعْفَرٍ الْحِمْیرِی أَنَّهُ کتَبَ إِلَى صَاحِبِ الزَّمَانِ (عجل الله تعالی فرجه الشریف) یسْأَلُهُ عَنِ الرَّجُلِ مِمَّنْ یقُولُ بِالْحَقِّ وَ یرَى الْمُتْعَهَ وَ یقُولُ بِالرَّجْعَهِ إِلَّا أَنَّ لَهُ أَهْلًا مُوَافِقَهً لَهُ فِی جَمِیعِ أُمُورِهِ وَ قَدْ عَاهَدَهَا أَنْ لَا یتَزَوَّجَ عَلَیهَا وَ لَا یتَمَتَّعَ وَ لَا یتَسَرَّى وَ قَدْ فَعَلَ هَذَا مُنْذُ تِسْعَ عَشْرَهَ سَنَهً وَ وَفَى بِقَوْلِهِ فَرُبَّمَا غَابَ عَنْ مَنْزِلِهِ الْأَشْهُرَ فَلَا یتَمَتَّعُ وَ لَا تَتَحَرَّک نَفْسُهُ أَیضاً لِذَلِک … وَ یُحِبُّ الْمُقَامَ عَلَى مَا هُوَ عَلَیهِ مَحَبَّهً لِأَهْلِهِ وَ مَیلًا إِلَیهَا وَ صِیانَهً لَهَا وَ لِنَفْسِهِ لَا لِتَحْرِیمِ الْمُتْعَهِ بَلْ یدِینُ اللَّهَ بِهَا فَهَلْ عَلَیهِ فِی تَرْک ذَلِک مَأْثَمٌ أَمْ لَا؟ الْجَوَابُ: «یُسْتَحَبُّ لَهُ أَنْ یُطِیعَ اللَّهَ تَعَالَى بِالْمُتْعَهِ لِیزُولَ عَنْهُ الْحَلْفُ فِی الْمَعْصِیهِ وَ لَوْ مَرَّهً وَاحِدَهً»
هدایت شده از .
ممنون که روایتی نشان ما دادی که هیچ کس جز شما ندیده و هیچ فقیهی جز شما مفادش را نفهمیده است
هیچ فقیه شیعه ای در طول این ۱۲۰۰ سال، حتی فتوا به کراهت متعه برای مرد متأهل نداده است چه رسد به حُرمت. بولهوسی یعنی چه؟ متعه کردن اگر از باب اِحیاء سنّت باشد، فرقی بین مجرد و متأهل نیست. و اگر از باب نیاز جنسی باشد، چه بسا متأهلی که از این جهت نیازمند است؛ مخصوصاً در حال مسافرت و دوری از همسر دائم یا بیماری و بارداریِ او یا عدم تمکینِ کامل و کافی اش. فقط یکی دوتا روایت وجود دارد که امام معصوم علیه السلام یکی از اصحابش را از متعه کردن نهی فرموده که همه فقهای شیعه آن را بر تقیه و خوف اشتهارِ آن شخص به متعه ای که نزد عامّه زنا محسوب می شود، حمل فرموده اند. و یکی از زیباترین روایات متعه، این روایت است: مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ اَلْحَكَمِ عَنْ بَشِيرِ [بَشِيرِ خ ل] بْنِ حَمْزَةَ عَنْ رَجُلٍ مِنْ قُرَيْشٍ قَالَ: بَعَثَتْ إِلَيَّ اِبْنَةُ عَمٍّ لِي كَانَ لَهَا مَالٌ كَثِيرٌ قَدْ عَرَفْتَ كَثْرَةَ مَنْ يَخْطُبُنِي مِنَ اَلرِّجَالِ فَلَمْ أُزَوِّجْهُمْ نَفْسِي وَ مَا بَعَثْتُ إِلَيْكَ رَغْبَةً فِي اَلرِّجَالِ غَيْرَ أَنَّهُ بَلَغَنِي أَنَّهُ أَحَلَّهَا اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فِي كِتَابِهِ وَ بَيَّنَهَا رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فِي سُنَّتِهِ فَحَرَّمَهَا زُفَرُ فَأَحْبَبْتُ أَنْ أُطِيعَ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ فَوْقَ عَرْشِهِ وَ أُطِيعَ رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ أَعْصِيَ زُفَرَ فَتَزَوَّجْنِي مُتْعَةً فَقُلْتُ لَهَا حَتَّى أَدْخُلَ عَلَى أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فَأَسْتَشِيرَهُ قَالَ فَدَخَلْتُ عَلَيْهِ فَخَبَّرْتُهُ فَقَالَ اِفْعَلْ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْكُمَا مِنْ زوج
recording-20230503-060955.mp3
44.77M
وَقَالَ الشلوبين حُكيَ لي أَن نحويا من كبار طلبة الْجُزُولِيّ سُئِلَ عَن إِعْرَاب كَلَالَة من قَوْله تَعَالَى {وَإِن كَانَ رجل يُورث كَلَالَة أَو امْرَأَة} فَقَالَ أخبروني مَا الْكَلَالَة فَقَالُوا لَهُ الْوَرَثَة إِذا لم يكن فيهم أَب فَمَا علا وَلَا ابْن فَمَا سفل فَقَالَ فَهِيَ إِذن تَمْيِيز وتوجيه قَوْله أَن يكون الأَصْل وَإِن كَانَ رجل يَرِثهُ كَلَالَة ثمَّ حذف الْفَاعِل وَبني الْفِعْل للْمَفْعُول فارتفع الضَّمِير واستتر ثمَّ جِيءَ بكلالة تمييزا وَقد أصَاب هَذَا النَّحْوِيّ فِي سُؤَاله وَأَخْطَأ فِي جَوَابه فَإِن التَّمْيِيز بالفاعل بعد حذفه نقض للغرض الَّذِي حذف لأَجله وتراجع عَمَّا بنيت الْجُمْلَة عَلَيْهِ من طي ذكر الْفَاعِل فِيهَا وَلِهَذَا لَا يُوجد فِي كَلَامهم مثل ضرب أَخُوك رجلا وَأما قِرَاءَة من قَرَأَ {يسبح لَهُ فِيهَا بِالْغُدُوِّ وَالْآصَال رجال} بِفَتْح الْبَاء فَالَّذِي سوغ فِيهَا أَن يذكر الْفَاعِل بَعْدَمَا حذف أَنه إِنَّمَا ذكر فِي جملَة أُخْرَى غير الَّتِي حذف فِيهَا وكإعراب هَذَا المعرب كَلَالَة تمييزا قَول بَعضهم فِي هَذَا الْبَيْت: (يبسط للأضياف وَجها رحبا بسط ذِرَاعَيْهِ لعظم كَلْبا إِن الأَصْل كَمَا بسط كلب ذِرَاعَيْهِ ثمَّ جِيءَ بِالْمَصْدَرِ وَأسْندَ للْمَفْعُول فَرفع ثمَّ أضيف إِلَيْهِ ثمَّ جِيءَ بالفاعل تمييزا والصواب في الآية أن (كلالة) بتقدير مضاف، أي ذا كلالة، وهو إما حال من ضمير (يورث) فكان ناقصة، ويورث خبر، أو تامة فيورث صفة، وإما خبر فيورث صفة، ومن فسر الكلالة بالميت الذى لم يترك ولدا ولا والدا فهى أيضا حال أو خبر، ولكن لا يحتاج إلى تقدير مضاف
دوستان از من به شما نصیحت که هیچ وقت یک نوجوان را بدون قید و شرط به طلبه شدن دعوت نکنید چرا که حوزه پُر است از مارهای خوش خط و خالی که انحرافات فکری و عقیدتی و حتی اخلاقیشون کمتر از دانشگاهها نیست فقط وقتی کسی را به طلبگی دعوت کنید که اولاً خودتان از صحت راهی که می پیمایید و افکار و عقایدی که دارید مطمئن باشید و ثانیاً بتوانید او را تحت نظارت و تعلیم خود قرار دهید و روی روند علمی و عملی و اعتقاد او نظارت کامل داشته باشید. و گر نه امروزه اگر طلبه ای در حوزه رها شود به شدت در معرض خطر است. زیرا برخی از مدیران مدارس و خیلی از اساتید خودشان نقش مهمی در انحرافات فکری و حتی ریزش و انصراف و زدگیِ طلاب از حوزه و دین دارند.
هدایت شده از .
. شما با تشقیق خواستید بفرمایید علی ای حال متعه مطلقا بدون قید و شرط مستحب است اولا اقای جوادی اصل متعه را منکر نشده تا منکر ضروری فقه شعیه باشد ثانیا استحباب حکمی برای بعض افراد ملازم با کراهت نسبت به دیگران نیست ثالثا کم و زیاد بودن روایت دلیل بر قوت و ضعف دلیل نیست رابعا اگر متعه از باب نیاز جنسی باشد باید بپذیرید که زن هم می تواند در عین شوهر داشتن با دیگران معاشقه کند به طریق اولی وجه اولویتش ان است که طلاق به دست مرد است مرد با اینکه می تواند زن را رها کند بدون رها کردن می تواند نیاز جنسی اش را برطرف کند پس زن که نمی تواند خود را طلاق دهد اگر نیاز جنسی اش با همسرش برطرف نشد طبق تشقیقی که دادید (طبق شق دوم مسئله) باید حق براوردن نیازش را با چند نفر حتی به نحو دوام داشته باشد به طریق اولی و الا مستلزم ظلم است؟ ایا ملتزم می شوید؟ .
حق را باید شارع تعیین کند مثلاً کسی که اگر استمناء کند، فشار جنسیِ او می خوابد و دیگر به دنبال زنا نمی رود، ممکن است عقل ناقص ما استمناء را برای او جایز یا حتی راجح و واجب بداند. ولی شارع مقدس کماکان آن را حرام می داند
هدایت شده از اَلمَجَالِس | Al-majales
پمپمج_14-04-23_12-09-56-915.mp3
48.53M
سرفصل های جلسه هفتم در تاریخ ۱۴۰۲/۱/۱۱ ه.ش و ۹ / شهر رمضان / ۱۴۴۴ "حدیث پانزدهم" از باب تسمية من رآه 🔸داستان تصدّق حضرت ولیّ عصر -ارواحنا فداه- بر فقیری در صحرای عرفات 🔹حضور امام زمان عجل الله فرجه الشریف در موسم حجّ 🔸اهمیت باب دوم در مسائل مهدویت و خصوصا اهمیت این باب برای ما که پس از هزار سال از گذشت این وقایع، زندگی می‌کنیم 🔹اهمیت روایت‌های مشاهدات و تشرفات خدمت امام زمان علیه السلام و اهمیت این قضایا در کتب علماءِ بزرگوار شیعه ۳.《باب في النهي عن الإسم》 "حدیث اول" 🔸فرمایش امام هادی علیه السلام که بیان چند مطلب میکند: ۱. امام پس از ایشان فرزندشان حضرت امام حسن عسکری علیه السلام می‌باشد. ۲. امام عسکری علیه السلام، آخرین امام نبوده و پس از او شخص دیگری امام خواهد بود. ۳. بیان دو ویژگی مهم از ویژگی های امام زمان علیه السلام در دورهٔ غیبت ۴. چگونه ایشان را صدا بزنیم؟! 🔹این حدیث، نصّ بر امامت حضرت حجت عليه السلام است 🔸این حدیث، ظهور در حرمت ذکر نام ایشان دارد "حدیث دوم" 🔹روایت ابوعبدالله صالحی -وکیل امام زمان علیه السلام- از خود امام زمان علیه السلام 🔸آیا در دورهٔ غیبت فقط نواب امام زمان علیه السلام، با ایشان ارتباط داشتند؟ -توضیحی پیرامون نیابت، سفارت، وکالت و حجّیّت از طرف حضرت حجّت ارواحنافداه- 🔹حدیث حجیت راویان احادیث -فقهاء- و عظمت حقوق ایشان و دفع شبهه‌ی: اینا حرفای آخونداست..!! و بیان سستی این شبهه و عدم حجیتِ چنین عذری در درگاه پروردگار ادامه دارد... @al_majales
متعه حتی اگر از روی نیاز نباشد، مستحب یا حداقل مباح است. و البته هر مستحبی در صورتی که عناوین ثانویه بر آن عارض شود ممکن است مکروه یا حرام شود. مثل اصل ازدواج و تجدید فراش و خواندن نماز شب مثلاً اگر خواندنِ نماز شب اگر موجب فوت نماز صبح گردد، حرمت بر آن عارض می گردد یا روزه عرفه اگر موجب ضعف در دعا گردد، استحبابش به کراهت مبدّل می گردد
هدایت شده از .
. پس تشقیق شما اشتباه و باطل است و باید بگویید متعه تعبد و سنت است چون تشقیق در صورتی درست است که دو طرف ان تالی فاسد نداشته باشد .
تشقیق من به جهت روشن شدن این حقیقت بود که نیاز، منحصر در تجرد نیست آقای جوادی جوری گفته متأهلی که دنبال متعه باشد، بوالهوس است که گویا تأهل با نیاز جنسی منافات دارد و متأهلان در هر مکان و زمانی اِشباع هستند. ضمن این که تعبیر بوالهوس برای کسانی به کار می رود که از راه حرام ارضاء شهوت می کنند؛ مانند شهوت ران و هوس ران و خانم باز و زن باره آیا اگر مردی که دیشب با همسرش جماع کرده، امشب دوباره بخواهد با او این کار را بکند، زنش حق دارد به او بگوید: بوالهوسِ شهوت ران! حتی اگر مردی در هفته هفت بار با همسرش جماع کند، بوالهوس و شهوت ران نیست. یا اگر شخص مجردی هر روز متعه کند، آیا آقای جوادی باز به او می گوید: بوالهوس؟!؟
هدایت شده از .... ..
سلام مثلاً اگر خواندنِ نماز شب اگر موجب فوت نماز صبح گردد، حرمت بر آن عارض می گردد یا روزه عرفه اگر موجب ضعف در دعا گردد، استحبابش به کراهت مبدّل می گردد يك استدلال حكم اول دو ايا قياس نكرده اين با حكم دوم؟؟
این که اگر عنوانِ محرَّم بر امری مستحبی عارض گردد، استحبابش زائل می شود، از مسلّماتِ فقه است
هدایت شده از .
. پیشنهاد می کنم بروی بیشتر درس بخوانی مستحب نفسی هیچ وقت استحبابش زائل نمی شود اگر چه بالعرض حرام شود شما حق و باطل را در کانال 800 نفری که معلوم نیست مخاطبینش چه کسانی هستند و سطح علمی انها چه قدر است جستجو می کنی؟ تایید انها را تایید حق بودن مطالبت می گیری؟ در حالی که... .
منظور من از زوال استحباب، همان عروض حرمت بود؛ کما هو واضح