eitaa logo
مطالبِ طلبگی (وافی)
1.3هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
988 ویدیو
244 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
albahjat-marzia-036.mp3
11.9M
یکی از اساتید دقیق ادبیات، استاد سیدقاسم حسینی هستند این یک نمونه از فایلهای سیوطی ایشان است بحث ترتیب بین اسم و لقب و کنیه
📎جلسه ی 98/8/11 ⁉️عامل در اضافه لفظیه چیست؟ سوالی که ماند این بود که در اضافه ی لفظیه عامل که یک کار ذهن است چیست؟ در اضافه ی حقیقیه حرف را در تقدیر گرفتیم به عنوان کار ذهنی که اداتش حذف شده اما در اضافه ی لفظیه که حرفی نداریم چه بگوییم؟ ✅شاید بتوان گفت خود اضافه یک عمل ذهن است و می تواند عامل باشد و نیازی به حرف مقدر نداریم. البته باید به این نکته هم توجه کرد که کار ذهن را می توان از حیث های مختلف دید، مثلا حرف من را در جمله ی سرت من البصرة الی الکوفة در نظر بگیرید و به همین مِن در این جمله اشاره کنید و بگویید "هذا حرفٌ" این منافاتی با این ندارد که مِن دال بر کار ذهن است زیرا از این حیث که در جمله کار ذهن انجام میدهد عامل است اما اگر از جمله بیرون آمدیم و از این کار ذهن خبر دادیم این دیگر کار ذهن نخواهد بود و بلکه جنبه ی یک اسم به خود می گیرد. و این بحث متوقف است بر اینکه مبادی منطقی آن را تنقیح کرده باشیم و معلوم شده باشد که بعضی از آلات را واضع در زبان گذاشته برای این که اخطار معنی بکند اما در مقابل آلاتی را قرار داده تا نشانه ی یک کار ذهنی باشد و با این بیان مشخص می شود که قسم دوم می تواند عامل باشد به خلاف قسم اول. ⁉️عامل حال چیست؟ عامل مستهم البأساء که صاحب مجمع آن را حال گرفتند چیست؟ ایشان فرمودند عامل آن خلوا است اما اگر به ارتکاز خود در جملات حالیه رجوع کنیم می بینیم همانطور که در اکثر جملاتی که حال در آن آمده، کلمه یا جمله ی حال یک حالتی را برای ذو الحال در حینی که عامل حال به او اسناد داده شده است رابیان می کند، مثل جاء زید راکبا که این حالتِ رکوب برای مجیء زید است، پس در مورد آیه ی شریفه که فرمودند خلوا عامل حال است خیلی با ارتکاز سازگار نیست زیرا معنی ندارد مستهم البأساء حالتی برای الذین باشد در فرض خلوا به معنای مضوا یعنی آنها رفتند از این دنیا در حالی که مستهم البأساء، اما واضح است که این مسّ قبل از زمان خلوا حالتی برای آنها بوده است. البته مقصود این نیست که این نحو ترکیب اشتباه است بلکه خلاف ظاهر است که خلوا عامل حال باشد و مَثَل هم در آیه نمی تواند عامل باشد زیرا از جهت معنای آیه مستهم حالت مثل نیست بلکه حالت الذین است پس این سوال مطرح می شود که عامل این حال چه خواهد بود؟ یا مثلا لم یضرب اخوزید ناظرا آیا عرب نمیتواند این جمله را بگوید و مقصودش این باشد که برادر زید نزد در حالی که زید نظاره گر بود و در این صورت عامل این حال چه خواهد بود؟ و اگر می گویید این جمله غلط است با چه جمله ای می توان چنین مقصودی را با معنای حال افاده کرد اگر بگویید و هو ناظر را اضافه می کنیم، باز هم سوال ما بر سر جمله ی حالیه تکرار خواهد شد. این مثال را برای این زدیم که اگر هم در مثل آیه ی شریفه شما می گویید مَثَل عامل است در این مثال دیگر چیزی ندارید که جایگزین فعل لم یضرب کنیم و لم یضرب هم ظهور در حالیت ندارد. برای پاسخ به این سوال اگر رجوع کنیم به بحث عامل که ما آن را کار ذهن دانستیم شاید بتوان گفت که اضافه ی اخو به زید که عامل زید هم هست (همانطور که توضیح آن گذشت) در حال او هم عمل می کند که البته اثبات آن نیاز به مئونه دارد و نیازمند اثبات است. ✅اما این فرض هم محتمل است که بگوییم حال از فضول کلام بوده و از اسناد اصلی کلام خارج است اما همین که ما بخواهیم یک فضله ای را به این نحو که بخشی از کلام را حالت دار کند به آن اضافه کنیم این خود یک کار ذهن است و می تواند عامل نصب حال باشد به عبارت دیگر حالت دادن برای یک ذوالحالی خود کار ذهن است یعنی حالتی را به زید دادن در مثال ما یک کار ذهنی است. با این بیان معلوم میشود که میتوان یک اسم را عامل حال دانست زیرا اسم به ما هو اسم عامل نشده بلکه چون بین او و حال، ذهن کاری انجام داده او را عامل می دانیم، حالا اگر در یک زبانی به جای رفع و نصب و جر، ده عمل متفاوت دیگری را هم جعل کنیم مثلا اماله را هم یک عمل بدانیم در اینصورت مانعی ندارد که برای هر عملی جداگانه یک علامت قرار دهیم و حال و تمییز و... هم علامت مخصوص خود را داشته باشند.
http://eitaa.com/joinchat/996933661Ce797826174
صمدیه احمدیاسر وافی یزدی https://eitaa.com/samadie
آغاز به کار کانال صمدیه @samadie
صمدیه کوتاه و گویا احمدیاسر وافی یزدی @ahmadyaservafiyazdi https://eitaa.com/samadie
👇افعال مقاربه👇
👇فعل تعجب بخش اول👇
هدایت شده از فایل های یک ربعه ی بیعِ مکاسب
شروع کتاب البیعِ مکاسب ابتدای جلد سومِ مکاسب چاپ کنگره از فردا دوم فروردین
2.23M
مکاسب کتاب البیع صفحه ۷ و ۸
برای صفحات ۱۶ تا ۲۰ نظر به آنکه مبحث مهم اصولیِ صحیح و اعمّ مطرح شده است و دوستان هم در ایام قرنطیه بیکارتر تشریف دارند، هشت فایل از استاد انصاری پور می گذارم تا با سبک ایشان آشنا شوید 👇👇👇👇👇
این فایل ها را تا شنبه گوش دهید تا از بحث معاطات انشاءالله خودم ادامه دهم
1.22M
حق شناسیِ لقمان حکیم
هدایت شده از مدرسه حکمت طوبی
💢 آشنایی با دانش نحو 💠 استاد احمد یاسر وافی یزدی 🔰 تعداد جلسات : 19 @soda96 @soda_madras 👇👇👇👇👇