هدایت شده از احمدرضا اخوان
🌹باسلام محضر شما
🔹منع تدریس فلسفه علامه طباطبائی ره توسط آیه الله بروجردی ره
▪️علامه آیت الله حسینی طهرانی در نقل این ماجرا می فرمایند:
🔹مهاجرت علاّمۀ طباطبائی به قم و تحمّل این همه مشکلات، و دوری از وطن مألوف، برای احیای امر معنویّت و اداء رسالت الهی در نشر و تبلیغ دین، و رشد افکار طلاّب و تصحیح عقائد حقّه، و نشان دادن راه مستقیم تهذیب نفس و تزکیۀ اخلاق و طهارت سرّ و تشرّف به لقاء الله و ربط با عالم معنی میباشد.
چنانکه آن فقید سعید فرمودند:
من وقتی از تبریز به قم آمدم و درس «أسفار» را شروع کردم، و طلاّب بر درس گرد آمدند و قریب به یکصد نفر در مجلس درس حضور پیدا میکردند؛ حضرت آیتالله بروجردی رحمتالله علیه اوّلاً دستور دادند که شهریّۀ طلاّبی را که به درس «أسفار» میآیند قطع کنند. و بر همین اساس چون خبر آن بمن رسید، من متحیّر شدم که خدایا چه کنم؟ اگر شهریّۀ طلاّب قطع شود، این افراد بدون بضاعت که از شهرهای دور آمدهاند و فقط ممرّ معاش آنها شهریّه است چه کنند؟ و اگر من بخاطر شهریّۀ طلاّب، تدریس «أسفار» را ترک کنم لطمه به سطح علمی و عقیدتی طلاّب وارد میآید!؟ من همینطور در تحیّر به سر میبردم، تا بالاخره یک روز که بحال تحیّر بودم و در اطاق منزل از دور کرسی میخواستم برگردم چشمم بدیوان حافظ افتاد که روی کرسی اطاق بود؛ آن را برداشتم و تفأّل زدم که چه کنم؟ آیا تدریس «أسفار» را ترک کنم، یا نه؟ این غزل آمد:
من نه آن رندم که تَرکِ شاهد و ساغر کنم
محتسب داند که من این کارها کمتر کنم
من که عیبِ توبهکاران کرده باشم بارها
توبه از مِی وقتِ گُل دیوانه باشم گر کنم
عشق دردانهست و من غَوّاص و دریا میکده
سر فروبُردم در آن جا تا کجا سر بَرکُنم
لاله ساغرگیر و نرگس مست و بر ما نامِ فِسق
داوری دارم بسی یا رب، که را داور کنم؟
بازکَش یک دَم عِنان ای تُرکِ شهرآشوبِ من
تا ز اشک و چهره راهت پُر زر و گوهر کنم
من که از یاقوت و لَعلِ اشک دارم گنجها
کِی نظر در فیضِ خورشیدِ بلنداختر کنم
چون صبا مجموعهٔ گل را به آبِ لطف شست
کج دلم خوان، گر نظر بر صفحهٔ دفتر کنم
عهد و پیمانِ فلک را نیست چندان اعتبار
عهد با پیمانه بندم، شرط با ساغَر کُنم
من که دارم در گدایی گنجِ سلطانی به دست
کِی طمع در گردشِ گردونِ دونپَرور کنم
گر چه گَردآلودِ فقرم، شرم باد از همتم
گر به آبِ چشمهٔ خورشید دامن تَر کنم
عاشقان را گر در آتش میپسندد لطفِ دوست
تنگ چشمم گر نظر در چشمهٔ کوثر کنم
دوش لعلش عشوهای میداد حافظ را، ولی
من نه آنم کز وی این افسانهها باور کنم
▪️باری، دیدم عجیب غزلی است؛ این غزل میفهماند که تدریس «أسفار» لازم، و ترک آن در حکم کفر سلوکی است. و ثانیاً یا همان روز یا روز بعد، آقای حاج أحمد خادم خود را به منزل ما فرستادند، و بدینگونه پیغام کرده بودند: ما در زمان جوانی در حوزۀ علمیّۀ اصفهان نزد مرحوم جهانگیر خان «أسفار» میخواندیم ولی مخفیانه؛ چند نفر بودیم، و خُفیةً بدرس ایشان میرفتیم، و امّا درس «أسفار» علنی در حوزۀ رسمی به هیچ وجه صلاح نیست و باید ترک شود! من در جواب گفتم: به آقای بروجردی از طرف من پیغام ببرید که این درسهای متعارف و رسمی را مانند فقه و اصول، ما هم خواندهایم؛ و از عهدۀ تدریس و تشکیل حوزههای درسی آن برخواهیم آمد و از دیگران کمبودی نداریم.
من که از تبریز به قم آمدهام فقط و فقط برای تصحیح عقائد طلاّب بر اساس حقّ، و مبارزۀ با عقائد باطلۀ مادّیّین و غیرهم میباشد. در آن زمان که حضرت آیتالله با چند نفر خُفیةً به درس مرحوم جهانگیرخان میرفتند، طلاّب و قاطبۀ مردم بحمدالله مؤمن و دارای عقیدۀ پاک بودند؛ و نیازی به تشکیل حوزههای علنی «أسفار» نبود؛ ولی امروزه هر طلبهای که وارد دروازۀ قم میشود با چند چمدان (جامهدان) پر از شبهات و اشکالات وارد میشود! و امروزه باید بدرد طلاّب رسید؛ و آنها را برای مبارزۀ با ماتریالیستها و مادّیّین بر اساس صحیح آماده کرد، و فلسفۀحقّۀ اسلامیّه رابدانها آموخت؛ و ما تدریس «أسفار» را ترک نمیکنیم. ولی در عین حال من آیتالله را حاکم شرع میدانم؛ اگر حکم کنند بر ترک «أسفار» مسأله صورت دیگری به خود خواهد گرفت. علاّمه فرمودند: پس از این پیام؛ آیتالله بروجردی دیگر به هیچ وجه متعرّض ما نشدند، و ما سالهای سال بتدریس فلسفه از «شفاء» و «أسفار» و غیرهما مشغول بودیم.و هر وقت آیت الله برخوردی با ما برخورد داشتند بسیار احترام میگذاردند، و یک روز یک جلد قرآن کریم که از بهترین و صحیحترین طبعها بود بعنوان هدیّه برای ما فرستادند.
یادمه در یکی از انتخابات ها شاید شوراها، حضرت آقا برای این که در انتخابات شرکت نکنند، روز انتخابات به یکی از شهرهای مرزی رفتند؛ چون جمعیت اونجا زیر ۱۰۰ هزار بود و در نتیجه غیر بومی حقّ رأی نداشت
کسی جزئیاتِ چیزی را که به یادم مانده در خاطر دارد؟
هدایت شده از Kh
۹ اسفند ۱۳۸۱، انتخابات دومین دوره شوراهای شهر و روستا در سراسر کشور، برگزار شد.
یکی از اتفاقات انتخابات دومین دوره شوراهای شهر و روستا، رای ندادن مقام معظم رهبری به دلیل حضور معظم له در منطقه کنارک سیستان و پلوچستان بود؛ منطقه ای که کمتر از 100 هزار نفر جمعیت دارد و طبق قانون افراد غیربومی نمیتوانند در انتخابات شوراهای شهر و روستا در مناطق که کمتر از 100 هزار نفر جمعیت دارند، رای دهند.
مقام معظم رهبری در روز انتخابات (9 اسفند 81) در یكی از شعبههای اخذ رای در كنارك حاضر شدند و انتخابات مختلف از جمله انتخابات شوراهای شهر و روستا را به علت حضور مردم مهم دانستند.
ایشان، با اشاره به اینكه به علت منع قانونی شركت افراد غیر بومی در انتخابات شهرهای كمتر از یكصد هزار نفر، نمیتوانند در انتخابات شوراها شركت كنند افزودند: امیدواریم اهتمام عمومی مردم به شركت در انتخابات كه تاكنون وجود داشته ادامه یابد و همه مردم با احساس تكلیف در انتخابات شركت كنند.
خب، از کنارک تا اولین شهری که بیش از ۱۰۰ هزار جمعیت داشته باشه، چند کیلومتر راهه؟
هدایت شده از العبد
عدم رأی دادن در آن زمان و موقعیت، اعم از این هست که قصد کرده بودند رأی ندهند. از این مطلب نمیشه چیز خاصی استفاده بشه (ظنی میشه که: «إِنَّ الظَّنَّ لا يُغْنِي مِنَ الْحَقِّ شَيْئاً»)
توجه شود که سفر اتفاقی و ناگهانی نبوده
بلکه سفر استانی به سیستان بوده که یک هفته طول کشیده (تا ۹ اسفند روز انتخابات)
البته طبیعی هست که در شهر دیگه که انتخابات شورا هست و تازه دومین دوره شوراها است؛ افراد دارای صلاحیت رو نشناسند؛ اقدام به رأی دادن نشه
لذا با این وجود تاکید کردند:
من قانونا نمیتوانم در کنارک هستم رأی بدهم برای اینکه در انتخابات شرکت کرده باشم لازم دانستم دراین محل رأیگیری حضور داشته باشم.
🔗دیدار جمعی از علما وفضلا و طلاب اهل تشیع و تسنن سیستان با رهبر انقلاب ۲ اسفندhttps://khl.ink/f/11745
یعنی رهبری نمی توانستند در طول یک هفته درباره افراد واجد صلاحیت شورای چابهار تحقیق و بررسی نمایند؟
هدایت شده از دكتر سید مرتضی میرسراجی
بر مسافر واجب نیست که رأی بدهد، احتیاط مستحب، قضای آن می تواند «آبمیوه» بخورد یا دو سیخ کباب کوبیده تناول نماید.
همیشه موفق باشید
در همان زمان شایع شد که رهبری در اعتراض به تأیید صلاحیت عده ای توسط شوراهای نظارت دولت، روز جمعه به کنارک رفته اند تا در انتخابات شرکت نکنند
کسی از دوستان سندی بر این مطلب دارد؟
هدایت شده از وَتْر
بیانات در محل رای گيری دومین دورهی انتخابات شوراها در منطقه كناركِ سیستان و بلوچستان :: Leader.ir
https://www.leader.ir/fa/speech/2398/%D8%AD%D8%B6%D9%88%D8%B1-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D8%AD%D9%84-%D8%B1%D8%A7%D9%8A-%DA%AF%D9%8A%D8%B1%D9%8A-%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%AE%D8%A7%D8%A8%D8%A7%D8%AA-%DA%A9%D9%86%D8%A7%D8%B1%DA%A9
🔻شروع تدریس متن لمعه
ساعت ۱۳ تا ۱۳:۳۰
از یکشنبه اول بهمن
🔻شروع تدریسِ معالم الاصول
از یکشنبه اول بهمن
ساعت ۱۳ و ۴۵ دقیقه تا ۱۴ و ربع
از شنبه تا سه شنبه
مؤسسه میراث نبوّت
May 11
هدایت شده از گروه تبینی بینات
🚨 خبر فوری
🔸جابجایی از حوزه انتخابیه یزد به حوزه انتخابیه قم
❇️ حجت الاسلام محمدمسلم وافی که کاندیدای حوزه انتخابیه شهریزد بود ،رسما به عنوان کاندیدای شهر قم، معرفی شد.
🚨 قرارگاه سایبری نصرت
👇👇
🌐
https://eitaa.com/joinchat/2712404025C61307afa49
🆔️ @Nosratgharargah
هدایت شده از سلمان رئوفی
سلام علیکم
همانطور که مستحضرید، مناظره اخیر بنده با حجت الاسلام اکبرنژاد با استقبال مواجه شد. در پی این استقبال، بعضی بزرگوارن سوال کردهاند که آیا مناظره های دیگری هم برگزار خواهد شد یا خیر.
در این خصوص، حجت السلام اکبرنژاد در پایان مناظره اول اعلام کردند که ادامه مناظره بستگی به بازتاب آن دارد.
لذا بزرگوارانی که خواهان ادامه مناظره هستند می توانند از طریق مسئول کانال ایتای حجت الاسلام اکبرنژاد با نشانی
@admn_akbarnejad
پیام داده یا در پلتفرمهای دیگر با راه های ارتباطی که گذاشته شده و درخواست ادامه مناظره را داشته باشند.
بنابراین اگر مناظرهای در آینده برگزار نشود، به دلیل امتناع ایشان از مناظره خواهد بود و موسسه فکرت و بنده هیچ مانعی برای ادامه این مناظرات نداریم و تمایل داریم که مناظره های آینده در فضای علمی و به دور از جنجال برگزار شود.
والسلام
سلمان رئوفی
۱۴۰۲/۱۰/۳۰
🔆اجتهاد روشمند
🔆 @salmanraoufi
هدایت شده از Kh
کله پاچه مناظره رو هم که ندادین. گفتین جمعه و بعد هم کان لم یکن شد.
کله پاچه را همان صبحِ شبِ مناظره با استاد رفتیم خوردیم تموم شد رفت پیِ کارش
هدایت شده از Mj.H
.
بله کلهپزی فراهانی رویت شدید، ولی خبری از استاد رئوفی نبود.
نوش جان
هدایت شده از علی قربانی
ما خواهان دوباره ی صحبتهای کوبنده هستیم
عبارت جالبی نیست
ضمن اینکه در یک جمله ی کوتاه دو مرتبه عبارت «دوباره» غیر ضروری تکرار شده
هدایت شده از دین پرست
سلام
کسی که در مناظره جنجال کرد خود آقای رئوفی بود
حرف نگفتهای هم که نذاشت بمونه
بحث فقهی و علمی خاصی هم که نداشت و مثل آقای رهدار تمرکز اصلیش روی دفاع از امام و رهبری بود
بحثهای مثلا فقاهتیشم که بدون ذرهای تحلیل بود
و اصلا متوجه جوابها و تحلیلهای اکبرنژاد نمیشد
شایدم نمیخواست متوجه بشه
همهشم میگفت "من از این ناراحتم و از اون ناراحتم"
حالا هم میگه اگه برگزار نشه بدونید اونا نخواستن (که خودش یه جور جنجالآفرینیه)
واقعا چطور میخواد مجددا مناظره کنه؟
اونم بدون جنجال!
🤔
هدایت شده از علی قربانی
آقای رئوفی رو دلسوزانه نصیحت کنید که دوباره در مناظره شرکت نکنه چون مثل دفعه ی قبل نمیتونه از پس کار بر بیاد
هدایت شده از طمطام
دوباره اگر خواستم پیام بدم سعی میکنم دوباره مثل دفعه قبل از کلمه دوباره استفاده نکنم که دوباره خاطر جنابتان مکدر نشود حقیر دوباره از شما عذرخواهم ب خاطر استفاده از کلمه دوباره
يا إلهي و ربّي و سيّدي و مَولاي لأيِّ الأمورِ إليك أشكو، و لِمَا منها أضِجُّ و أبكي، لأليمِ العذابِ و شِدَّتِه أم لطولِ البلاء و مُدَّتِه
سوال:
در زبان عربى الف "ما"ى استفهاميه موقع دخول جار بر آن واجب الحذف می باشد که نمونه آن را در آیات و روایات و سایر کلمات عرب مشاهده می کنیم ("عمَّ یتساءلون"، "فیمَ کنتم"، "بِمَ یرجع المرسلون"، "لِمَ تکفرون"، "مِمَّ خُلِق" و ...)
پس چرا الف ما در لما منها اضجّ و ابکی، حذف نشده است؟
هدایت شده از رمضانی
پاسخ هوش مصنوعی:
در زبان عربی، کاربرد حرف "ما" ممکن است در برخی موارد خاصه حفظ شود تا احساسات شعری یا انفعالی را تاکید دهد. در این جمله، احتمالاً "ما" در محل مناسب خود باقی مانده است تا احساسات شاعرانه و دردناکی را بیان کند.
هدایت شده از احمدرضا اخوان
باسلام محضر شما
حاضرم با کل خانواده ام درایام انتخابات درقم حضور یابند وبه برادر شما تک رای بدهند به شرط چی؟