هدایت شده از العبد
✅ خبرگان ناظر به عملکرد رهبری نیستند...
✔️سید احمد علمالهدی:
🔸تمام خصوصیات ولیفقیه به کنار، ما امام زمان(عج) را قبول داریم، امام زمان زنده است، امام زمان گفتهاند جامعه عظیم امت اسلام و این نظام را تحویل اینان میدهند که بعد هر بنی بشری بیاید و بگوید اشتباه کرده است؟ امام زمان امت اسلام را به دست کسی سپرده که دائم اشتباه میکند؟ او را در امت اسلام رها کرده در اشتباهاتش؟
🔹یک دست غیبی پشت قضیه است، اوست که پرچم را به دست هر که بخواهد میدهد.
🔸از هرکسی شنیدید «رهبری که معصوم نیست» بدانید دنباله دشمنی با پیغمبر (ص) است.
🔹خبرگان ناظر به عملکرد رهبری نیستند، خبرگان هم ولو مجتهد هستند، ولایتی که رهبر بر تمام جامعه دارد، بر فرد خبره نیز دارد؛ نظارت بر عملکرد نیست، نظارت بر بقای شرایط است، یعنی اگر در این رهبر شرایط سقوط کرد، من بیعتم را از این رهبر برداشتم؛ خبرگان ناظر بر عمل و کارکرد رهبری نیستند بلکه مولا علیه هستند.
📚خبرگزاری فارس، 1393/9/6
هدایت شده از محمد جاویدی
معصوم بودن از واجب و حرام صحیح , اما معصوم بودن از تصمیم اشتباه به قصد اصلاح و خیر خواهی چطور ؟
مگر خدا اجازه می دهد کسی که سکان دارِ تنها مملکتِ شیعه جهان است، تصمیم اشتباه بگیرد؟!؟
هدایت شده از العبد
✅ولی مطلق فقیه در تصمیمات خود هیچگاه اشتباه نمیکند...
✔️مرحوم محمد یزدی:
♦️ولی مطلق فقیه در تصمیمات خود هیچگاه اشتباه نمیکند؛ چراکه اگر بخواهد تصمیمی بگیرد و این تصمیم صد در صد به ضرر امت اسلام باشد، وظیفه لطف امامتی امام زمان(عج) ایجاب میکند که به هر نوعی وی را ارشاد کند.
🔹نکته: ایشان با این نگاه، عضو جامعه مدرسین و مجلس خبرگان بوده اند بالخصوص از ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۵ ریاست مجلس خبرگان رهبری را به عهده داشتند.
🌐خبرآنلاین، عصر ایران و...
هدایت شده از پیمان رکن الدینی
رئیس فعلی مجلس خبرگان:
"نظر عده زیادى از اعضاى خبرگان بر این بود که باید هیأت تحقیق در نهادهاى زیر نظر مقام معظم رهبرى تحقیق و بررسى کند که آیا درست اداره مى شود یا نه؟ … نظر اکثریت بر این بود. تا این که موضوع را با مقام معظم رهبرى در میان گذاشتیم. چندین جلسه صحبت شد، ایشان با این نظر موافق نبودند.”
...
“در مورد نیروهاى مسلح فرمودند: اصلاً حرفش را نزنید، براى این که در نیروهاى مسلّح امکان این که کسى تحقیق و سؤال کند، نیست. نیروهاى مسلّح جاى این حرفها نیست. ... به هر حال طى دو ـ سه جلسه اى که با ایشان داشتیم و بحث هاى زیادى شد، با این موضوع مخالفت کردند.”
مجله حکومت اسلامی، پائیز ۱۳۸۵، شماره ۴۱، ص ۵۵ تا ۵۷.
هدایت شده از پیمان رکن الدینی
رئیس اسبق مجلس خبرگان:
“مجلس خبرگان فرضش بر این بود که هر چیزى که به رهبرى مربوط مى شود را پیگیرى کند، مثل مجمع تشخیص مصلحت نظام، صدا و سیما، نیروهاى مسلح و هر چه که تحت امر رهبرى است. اینها به مجلس خبرگان فراخوانده شوند و گزارش کارهاى خودشان را به خبرگان بدهند و خبرگان هم سؤال کنند و آنها هم توضیح بدهند و احیاناً اگر اشکال و ایرادى هم بود، در همان جلسه مطرح شود تا همه در جریان قرار بگیرند، این به صورت قانون درآمد. اما وقتى بعضى از این نهادها دعوت شدند که در جلسه خبرگان حضور پیدا کنند تا گزارش عملکردهاى خودشان را بدهند، دفتر رهبرى مانع حضور آنها در خبرگان شد و اظهار داشتند که رهبرى نظرشان این است که این موضوع جزء وظایف خبرگان نیست!”
مجله حکومت اسلامی، تابستان ۱۳۸۵، شماره ۴۰، ص ۳۶
هدایت شده از پیمان رکن الدینی
شیخ صادق لاریجانی:
در قانون اساسی چیزی به نام نظارت بر رهبری نداریم.
مطابق اصول 107، 108،109،110 و 111 قانون اساسی شرایط، صفات و ویژگی های رهبری در نظام جمهوری اسلامی، تشخیص دارا بودن شرایط رهبری یا فقدان این شرایط بر عهده خبرگان رهبری است و طبیعی است که مقوله تشخیص از نظارت جداست و این دو تلازمی با هم ندارد.
متاسفانه گاهی از قول برخی افراد و شخصیتها چنین حرف ها و چنین توقعاتی را می نویسند و مطرح می کنند؛ که انتظارش نمیرود چون علیالقاعده باید به نص قانون اساسی واقف باشند.
نظارت مجلس خبرگان بر رهبری مانند این است که بگوییم که افراد در مقام تقلید از مراجع، چون باید شرایطی همچون (اعلم بودن یا مجتهد مطلق بودن) یا عدالت را در مرجع تقلید احراز کنند، پس بر وی نظارت دارند! سخنی که بطلان آن روشن است. چون وظیفه مقلد تشخیص ویژگی ها و صفات مرجعیت است. خلاصه آنکه آنچه در قانون اساسی آمده است «تشخیص» صفاتی خاص یا فقدان آن در رهبری است و تشخیص، تلازمی با نظارت ندارد.
سال 1394
هدایت شده از نقطه
شما این مطلب رو شاید به شوخی گفتید ولی بنظرم کاملا قابل تامل هست، هم در رهبر هم در مرجع تقلیدی که مرجع تقلید عمده و تام مردم میشه،
در هر دو صورت اگه خدا بزاره هرکسی رهبر یا مرجع تقلید تام بشه، یه جوری تسبیب و اغراء لازم میاد.
مثل همین برهان رو در انحصار اعجاز برای پیامبران می کنند.
فکر می کنم درجه پاییناش برای مراجع تامّه مثل آقای بروجردی و رهبر جامعه شیعه مثل مرحوم امام و رهبر انقلاب قابل اثبات باشه
هیچ وقت رهبر را کنار مراجع تقلید قرار ندهید
رهبری منصب است و مرجعیت، مقام
منصب مثل سکان دار کشتی که خدا آن را از خطا حفظ می کند
اما مرجعیت مثل خدمه کشتی هستند که احتمال اشتباه در آنها می رود
رهبر حتی اگر بگوید من در فلان اشتباه مقصر بودم دارد شکسته نفسی می کند و مقصر نبوده است 👇👇👇
هدایت شده از محمد سربخشی
آقای وافی یعنی شما معتقدید ولی فقیه حاکم، یعنی مقام معظم رهبری، عصمت اعطایی دارند؟ خیلی ادعای بزرگی است.
این یعنی عصمتشون شبیه عصمت انبیا و ائمه علیهم السلام است.
عصمت مراتب دارد. ممکن است ولیّ فقیه عصمتِ ظلّیه داشته باشد یعنی در ظلّ عنایات امام زمان از خطاها محفوظ بمانَد
هدایت شده از محمد
یکی از اساتید ما میگفت جریان کلی شیعه بالاخره تحت هدایت حضرت هست و خود حضرت نمی گذارند که شیعه از اصل و اساس منحرف شود
حتی ایشان میگفت من به نظرم میرسد اینکه چه کسی مرجعیت عام شود نیز به هدایت باطنی و تکوینی حضرت هست.
بله اسباب دنیوی اش علم بیشتر و تقوا و ... هست
اما اصل کار همان هدایت باطنی حضرت هست.
مگر حضرت می گذارد کسی که مرجعیت عامی پیدا کرد؛ حرف هایی بزند که شیعه از اصل و اساس منحرف شود؟
بله حالا یک وقت فتوای اشتباهی در یک فرع فقهی هست؛ آن طوری نیست لطمه ای به اساس تشیع نمیزند
نهایت این است بگوییم حالا بخاطر فلان فتوای اشتباه افرادی روز آخر ماه مبارک را به تصور عید خورده اند یا روز عید را به گمان ماه مبارک روزه بوده اند.
یا افرادی بجای سه بار تسبیحات یک بار گفته اند
و امثال اینا
اما حضرت نمی گذارد جریان کلی شیعه دچار انحرافات کلان و اساسی شود
هدایت شده از دین پرست
بالاخره یا امام خمینی اشتباه کرد یا آقای شریعتمدار،
و یا رهبری اشتباه کرد یا آقای منتظری،
و هکذا یا مرحوم آخوند خراسانی اشتباه کرد یا مرحوم صاحب عروه؛
همهشون مرجع بودند یا هستند.
قاعده لطف حتی درباره انبیا هم برهان عقلی نیست، چه رسد به مرجعیت و رهبری
البته با دلیل نقلی تمام میشه، اما درباره خصوص نبوت، یا منصوب به وحی.
هیچ وقت مراجع را بر رهبری عطف نکنید 😡
مراجع انسان های معمولی هستند که درس خوانده اند و با سواد شده اند
اما رهبر حتی اگر علم ظاهری اش از مراجع کمتر باشد، صلاح و مصلحت اسلام و مسلمین به قلبش الهام می شود و به فرموده مرحوم علامه حسن زاده گوشش به دهان حجت خداست
سائر را اگر از سُؤر بگیریم به معنای بقیه است
چون سؤر یعنی نیم خورده
ولی اگر از سور بگیریم به معنای جمیع است
چون سور به معنای دیواری است که دور شهر می کشیدند (سور البلد) و به تمام شهر احاطه داشته است
پس در این عبارت سائر به معنای جمیع است؛ چون صلاة و صوم از عقود نیستند تا سائر به معنای بقیه باشد
https://lib.eshia.ir/10141/3/19/%D8%B3%D8%A7%D8%A6%D8%B1_%D8%A7%D9%84%D8%B9%D9%82%D9%88%D8%AF
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
لحظه اعلام آتش بس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رأی از روی لجبازی
کتاب الصلاة-بحث انتصاف اللیل ۱۴۰۲:۱۱:۱۰ ج۳۵.pdf
462.2K