✳️ عدالت؛ محور قضاوت و حکومت
🔶ادای امانت الهی
🔰در میان مفسران بحث از امانت، بحثی پراکنده است که تفسیرهای متعددی از آن شده است. برخی آن را به عنوان امانت الهی مطرح کرده و سخن از اوامر و نواهی الهی کردهاند و گفتهاند که منظور از ادای امانات الهی، حفظ حدود خدا و احکام دین است. برخی نیز آن را به امانات در اختیار مردم تعبیر کرده و دستور قرآن را، دستور به حفظ امانات مردم تفسیر کردهاند اعم از امانات مالی یا غیر مالی و دستهای دیگر نیز معتقدند که امانت همان امامت و ولایت است.(۵)
🔰حضرت امام خمینی در خصوص این آیه میفرمایند: «خداوند امر فرموده که امانات را به اهلش رد کنید. عدهاى بر این عقیدهاند که منظور از "امانتْ" مطلق امانت خَلقى (یعنى مال مردم) و خالقى (یعنى احکام شرعیه) است. و مقصود از «رد امانت الهى» این است که احکام اسلام را آن طور که هست اجرا کنند. گروه دیگرى معتقدند که مراد از «امانت» امامت است. در روایت هم آمده که مقصود از این آیه، ما (یعنى ائمه علیهم السلام) هستیم، که خداوند تعالى امر کرده ولایت و امامت را به اهلش رد کنند؛ یعنى رسول اکرم (صلّیاللهعلیهوآله) ولایت را به امیرالمؤمنین (علیهالسّلام)، و آن حضرت هم به ولىّ بعد از خود واگذار کند، و همین طور ادامه یابد.»(۶)
🔰با این بیان وجه ارتباط این فقره از آیه (تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَى أَهْلِهَا) به آیات ماقبل آشکار میشود، چرا که آن چه در کتابهاى آسمانى آمده بیانگر آیات خدا و معارف الهیه است، و این خود امانتى است که خداى تعالى به اهل هر کتابى سپرده و از آنان میثاق گرفته که به گوش مردمش برسانند، و از اهلش کتمان نکنند.
🔰«سخن کوتاه این که وقتى یهود به امانتهاى الهیه که به دستشان سپرده شده بود خیانت کردند و با علم به این که دین خدا توحید است و دین توحید همین است که پیامبر اسلام بدان دعوت میکند و پیامبر اسلام همان است که تورات و انجیل نشانههاى او را داده، با این حال، نشانههاى رسالت رسول خدا (صلّیاللهعلیهوآله) را که در کتاب آنان ذکر شده بود کتمان کردند آنهم در وقتى که واجب بود به مردم اعلام کنند و تازه به همین مقدار خیانت اکتفاء ننموده، در داورى بین مؤمنین و مشرکین حکم به جور و ستم کردند، دین بت پرستى را بهتر از دین توحید قلمداد نمودند، و نتیجه خیانتشان این شد که مشمول لعنت الهى شدند، و این لعنت الهى کارشان را به عذاب سعیر کشانید.»(۷)
🔰حضرت آیتالله خامنهای نیز در تطبیق موارد امانت در روزگار ما، اجرای مُرّ قانون،(۸) قدرشناسی مسئولیتها و توانمندیها در نظام اسلامی،(۹) رساندن معارف حقهی الهیه به مخاطبین را از مصادیق امانات برشمردهاند: «حقیقت ناب و اسلام ناب که امام بزرگوار برروی آن این همه تأکید میکردند، برای این است که ما این متاع را - که متاع ذهن مردم و متاع مغزها و متاع دلهاست - خالص، بدون غلّ و غش، بدون تقلّب و بدون کم و زیادهایی که دستهای خائن و گنهکار یا غافل و جاهل بهوجود آوردهاند، به مخاطبان برسانیم. این بزرگترین امانت الهی است.»(۱۰)
@chekhabarazkoja
✳️ عدالت؛ محور قضاوت و حکومت
🔶حکم به عدل
🔰در قسمت دوم آیه سخن از حکم دادن به عدالت است، آن هم عدالتی که در میان همه مردم یکسان است به اعتبار قید «الناس» که در آیه آمده است، یعنی در حکومت اسلامی قانون الهی بصورت عادلانه در بین مردم اجرا خواهد شد. «وَ اذا حَکَمْتُمْ بَیْنَ النّاسِ انْ تَحْکُمُوا بِالْعَدلِ»: وقتى که حاکم شدید بر پایه عدل حکومت کنید. عدالت در نظام سیاسی اسلام آنچنان پراهمیت است که حاکم جامعه اسلامی و تشکیل دهنده آن حضرت پیامبر اعظم (صلّیاللهعلیهوآله) در مقام قصاص برآمده و در میان مردم فریاد برمیآورد که هرکس بر گردن من حقی دارد حاضرم پس دهم(۱۱) همچنین مولای متقیان در محکمهای حاضر میشود که قاضیِ آن را خود منصوب کرده و در مقام مدعی برمیآید.(۱۲)
🔰به همین اهمیت است ویژگی عدالت در قاموس جمهوری اسلامی، به طوری که رهبر انقلاب اسلامی تمام ارزش قوه قضائیه را که از مهمترین ارکان اداره جامعه است بر محوریت عدل دانسته و دعای برای ظهور منجی را نیز در راستای تحقق عدالت ذکر کردهاند: «دربارهی اهمّیّت قوّهی قضائیّه خیلی حرف زده شده، ما هم مطالبی را عرض کردهایم؛ دیگران هم همه دربارهی اهمّیّت قوّه سخن گفتهاند؛ امر معلومی است. محور این اهمّیّت هم عدل است که در قرآن کریم [آمده] : وَ اِذا حَکَمتُم بَینَ النّاسِ اَن تَحکُموا بِالعَدل. عدالت، اساس کار حیات طیّبهی انسانی است. شما برای تعجیل فرج امام زمان (ارواحنا فداه) هم که دعا میکنید، میگویید ایشان بیایند که عدالت را برقرار کنند. یَملَاُ اللهُ بِه الاَرضَ عَدلًا وَ قِسطاً بعدَ ما مُلِئَت ظُلما وَ جَورا؛ با اینکه آن بزرگوار دین را هم، تقوا را هم، اخلاق را هم به جامعه تزریق خواهد کرد امّا شما نمیگویید: "یملا الله به الارض دیناً"؛ [بلکه] میگویید: «عدلاً»؛ این نشاندهندهی این است که عدل، نیاز اصلی حیات طیّبهی انسانی است.»(۱۳)
🔰در اینکه حکم به عدالت در آیه شریفه مربوط به جریان قضاوت است یا اعم از آن، بین مفسران اختلاف نظر وجود دارد، دستهای آیه را مختص به قضّات دانسته و خطاب آن را متوجه قاضیان میدانند. در مقابل حضرت امام خمینی میفرماید: «این بخش از آیه خطاب به کسانى است که زمام امور را در دست داشته و حکومت مىکنند، نه [فقط] قضات. قاضى فقط از جهتى حاکم است و حکم مىکند، چون فقط حکم قضایى صادر میکند، نه حکم اجرایى. قضات در طرز حکومتهاى قرون اخیر یکى از سه دسته حکومتکننده هستند، نه تمام حکومت کنندگان و دو دسته دیگر، هیأت وزیران [مجریان]، و مجلس [برنامهریزان و قانونگذاران] نیز [حاکم] هستند. اساساً قضاوت یکى از رشتههاى حکومت و یکى از کارهاى حکومتى است. پس باید قایل شویم که آیه شریفه و «اذا حکمتم» در مسائل حکومتْ ظهور دارد؛ و قاضى و همه حکومت کنندگان را شامل مىشود.»(۱۴)
@chekhabarazkoja
✳️ عدالت؛ محور قضاوت و حکومت
🔶حکم به عدل
🔰«این دستور قرآنی دستوری جامع و قانونی کلى و عمومى بوده و هر نوع داورى و حکومت را چه در امور بزرگ و چه در امور کوچک شامل مىشود، تا آنجا که در احادیث اسلامى مى خوانیم: روزى دو کودک خردسال، هر کدام خطى نوشته بود، و براى داورى در میان آنها و انتخاب بهترین خط به حضور امام حسن(علیهالسّلام) رسیدند، على (علیهالسّلام) که ناظر این صحنه بود فورا به فرزندش گفت: یا بنى انظر کیف تحکم فان هذا حکم و اللّه سالک عنه یوم القیامة! فرزندم! درست دقت کن،چگونه داورى مى کنى، زیرا این خود یک نوع قضاوت است و خداوند در روز قیامت در باره آن از تو سؤال میکند!»(۱۵)
🔰در آخر باید متذکر شد که جوامع بشری در سایه رعایت این دو قانون مهم -حفظ امانت و رعایت عدالت در حکومت- میتوانند به جامعهای طراز و عالی دست یابند و هیچ جامعهای خواه مادی و خواه الهی بدون اجرای این دو اصل اساسی سامان نخواهد یافت. اصل اول میگوید که اموال، مسئولیتها، سرمایههای انسانی، آداب و رسومهای صحیح، احکام و شرایع، فرزندان و... همه امانتهای الهی هستند که تحت تکفل افراد جامعه قرار دارند و موظفند که در حفظ و حراست این امانانت و تسلیم آن به دست صاحبان اصلی آن بکوشند.
🔰با همه این اوصاف همواره در اجتماعات، برخوردها، تضادها، تزاحمات و منفعت طلبیهایی وجود دارد که باید با تمسک به اصل عدالتمحوری حل و فصل شود تا رنگ و بوی بیعدالتی و تبعیض و ظلم و ستم از آن جامعه رخت بربندد و به جامعه مهدوی موعود نزدیک گردد.
@chekhabarazkoja
۱) طبرسی، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج۳، ص۳.
۲) برهان و مناهل الفرقان، ج۱، ص۱۸۸.
۳) الإتقان، ج۱، ص۹.
۴) ترجمه تفسیر المیزان، ج۴، صص۵۷۸-۵۸۰.
۵) ترجمه تفسیر مجمع البیان، ج۵، ص۱۹۸.
۶) تفسیر قرآن مجید برگرفته از آثار امام خمینی، ج۳، ص۱۱۵.
۷) ترجمه تفسیر المیزان، ج۴، ص۶۰۲.
۸) بیانات در دیدار دست اندرکاران برگزاری انتخابات ۱۳۹۲/۰۲/۱۶
۹) بیانات در مراسم تنفیذ حکم دوازدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران ۱۳۹۶/۰۵/۱۲
۱۰) بیانات در دیدار جمعی از روحانیون ۱۳۷۷/۰۹/۲۳
۱۱) رسول خدا مردم را در مسجد جمع میکند و میگوید: هر کسی بر گردن من حقی دارد حاضرم پس دهم. شخصی از میان مردم برمیخیزد و میگوید: یا رسول الله در بازگشت از طائف بر شتر «غضباء» سوار بودی خواستی تازیانه یا عصا بر شتر بزنی، بر شکم من اصابت کرد. الآن تقاضی قصاص دارم. پیامبر پیراهن خود را بالا زد و فرمود: من برای ادای حق آماده ام. آن شخص بر بدن مطهر پیامبر بوسه زد و گفت که من از حق خویش گذشتم. پیامبر نیز دعا که خدا نیز از تو بگذرد همانگونه که از من گذشتی. (سفینة البحار، ج۱ ص۶۷۱)
۱۲) در زمان خلافت و زمامداری امام على علیه السلام در کوفه، زره آن حضرت گم شد. پس از چندى نزد مردی مسیحى (یا یهودی) پیدا شد. علی علیه السلام به او فرمود: این زره برای من است، ولی آن مرد انکار کرد و گفت: زره در دست من است، شما که ادعا میکنید باید دلیل بیاورید. امام على علیه السلام او را به محضر قاضى برد و اقامه دعوى کرد که این زره از آن من است، نه آن را فروخته ام و نه به کسى بخشیده ام و اکنون آن را در نزد این مرد یافته ام . شریح، قاضى دادگاه، به آن مرد گفت: خلیفه ادعاى خود را اظهار کرد، تو چه مى گویى؟ او گفت : این زره مال خود من است و در عین حال، گفته مقام خلافت را تکذیب نمى کنم. قاضى رو به امام علیه السلام کرده و عرضه داشت: شما مدّعى هستید و این شخص منکر است، به همین جهت، ارائه شاهد بر عهده شماست. على علیه السلام خندید و فرمود: قاضى راست مىگوید، اکنون باید شاهد آورم، ولى من شاهدی ندارم. قاضى روى این اصل که مدّعى شاهد ندارد، به نفع مسیحى (یا یهودی) حکم کرد و او هم زره را برداشت و روانه شد . ولى مرد مسیحى که خود بهتر مى دانست زره برای چه کسى است، پس از آنکه چند قدم برداشت، برگشت و گفت: این طرز حکومت و رفتار از نوع رفتارهاى بشر عادى نیست، از نوع حکومت انبیاست سپس اسلام آورد و اقرار کرد که زره برای على علیه السلام است و در مسیر صفّین از دست او افتاد. آنگاه حضرت علی علیه السلام از اسلام آوردن او خوشحال شد و زره را به او هدیه داد. طولى نکشید که او با شوق و ایمان در زیر پرچم على علیه السلام و به همراه او با خوارج در جنگ نهروان جنگید. (الکامل فی التاریخ، ج ۳، ص ۴۰۱، بحارالانوار، ج۳۴، ص۳۱۶)
۱۳) بیانات در دیدار رئیس و مسئولان قوه قضائیه ۱۳۹۸/۰۴/۰۵
۱۴) تفسیر قرآن مجید برگرفته از آثار امام خمینی، ج۳، ص۱۱۶.
۱۵) تفسیر نمونه، ج۳، ص۴۳۰.
@chekhabarazkoja
🔴 فتنه در کوی دانشگاه
🔹يكي از رخدادهاي سياسي مهم در دوران حاكميت دولت اصلاحات، حوادث كوي دانشگاه تهران است. در حالي كه مسئله «طرح تغيير قانون مطبوعات» در سال 1378 به مثابه يكي از مسائل مناقشهآميز در سطح جامعه مطرح بود، حادثهاي اتفاق افتاد كه سبب تشديد اختلافها و درگيريهاي سياسي شد و به شكل عجيبي با مسئله تغيير قانون مطبوعات پيوند خورد. خبر اين بود:
🔸 «با وجود مراقبتهاي ويژهاي كه از سعيد امامي يكي از عوامل اصلي و محوري اين قتلها به عمل ميآمد، وي روز شنبه (1378/3/10) در زمان استحمام در بازداشتگاه با خوردن داروي نظافت خودكشي كرد.»
🔹اين خبر در رأس اخبار داخلي كشور قرار گرفت و مطبوعات زنجيرهاي دوم خردادي سوژهاي جديد براي تشديد هجمهها عليه دستگاهها و نهادهاي نظام، از جمله قوه قضائيه و وزارت اطلاعات يافتند، سناريويي كه به حوادث تلخ تير ماه 1378 انجاميد.
🔸جريان چپ تلاش كرد سوژه كشدار قتلهاي زنجيرهاي را ادامه دهد و اين بار با متهم كردن حجتالاسلام فلاحيان، وزير سابق اطلاعات به عنوان همراه و همفكر سعيد امامي، رسيدن وي به جايگاه بالاي امنيتي در وزارت اطلاعات را عامل اصلي ايجاد قتلهاي زنجيرهاي معرفي كرد. در همين راستا، هفتهنامه «عصر ما» ارگان سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي به طور كامل به ويژهنامه قتلهاي زنجيرهاي و ارتباط طراحان آن با طراحان «طرح تغيير قانون مطبوعات» اختصاص يافت. روز بعد از انتشار اين ويژهنامه، نامه محرمانهاي در روزنامه «سلام» منتشر شد كه در آن سعيد امامي طراح اصلي و پشت پرده طرح تغيير قانون مطبوعات معرفي شد.
🔹اين همزماني انتشار روزنامه سلام و شماره 123 عصر ما، نشاندهنده همسويي و هماهنگي اين جريان رسانهاي و تبليغاتي با محفلي بود كه تلاش داشت با ايجاد بحران در جامعه اهداف و برنامههاي سياسي خود را پيش ببرد؛ بحراني كه چند روز بعد در 18 تير ماه از كوي دانشگاه تهران آغاز شد./بصیرت
@chekhabarazkoja
🔴 فتنه در کوی دانشگاه
🔹روزنامه «سلام» در تاريخ 1378/4/15، نامه محرمانهاي را منتشر كرد كه در آن سعيد امامي، متهم رديف اول پرونده قتلهاي زنجيرهاي، خطاب به وزير اطلاعات نوشته بود: «قانون مطبوعات فعلي جوابگوي نياز كنوني و دسيسههاي موجود نيست، چرا كه تنها در رابطه با صاحبان امتياز و مدير مسئول تعيين تكليف ميكند. حال آنكه ما در عرصه فرهنگي قشر وسيع نويسنده، مترجم، مؤلف، گزارشگر، شاعر و... را داريم كه تنها با برخورد انفرادي و قانونمند نظير ممنوعالقلم يا ممنوعالنشر نمودن نميتوان از هجمه ايشان جلوگيري نمود.»
🔸اين نامه محرمانه با تيتري جنجالي «سعيد اسلامي پيشنهاد اصلاح قانون مطبوعات را داده است» در حالي در روزنامه درج شد كه گردانندگان روزنامه سلام در صحت و سقم نامه شك داشته و دريافت آن را از طريق فكس(دورنگار) روزنامه اعلام كردند! پس از انتشار اين نامه، نشريات دوم خردادي كه منتظر بهانهاي جديد براي حمله به نمايندگان مجلس و طراحان طرح اصلاح قانون مطبوعات بودند، هجمه خود را آغاز كردند.
🔹روزنامه سلام طي شكايت وزارت اطلاعات، با حكم دادگاه ويژه روحانيت توقيف و مدير مسئول آن حجتالاسلام والمسلمين موسويخوئينيها به دادگاه احضار شد. جنجالآفرينان، توقف روزنامه سلام را بهانهاي براي تشديد جنجال قرار داده و راديوهاي بيگانه نيز از آن سوءاستفاده كردند.
🔸شب جمعه (1378/4/17) اطلاعيهاي دستنويس بين افراد كوي دانشگاه تهران توزيع شد كه در آن از دانشجويان خواسته شده بود در اعتراض به توقيف روزنامه سلام تجمع و راهپيمايي كنند. ساعت 22:30 حدود 150 نفر در كوي دانشگاه جمع شده و از كوي خارج ميشوند و به خيابان ميآيند. حضور نيروهاي انتظامي و هدايت تظاهركنندگان به داخل كوي و در ادامه كار سنگپراكني و شعارها و اهانتها و فحاشي عدهاي مشكوك و مجهولالهويه، فضا را پر تنش كرد و سه نفر از سربازان نيروي انتظامي به گروگان اين افراد درآمدند.
🔹با وجود هشدار نيروهاي انتظامي اهانتها ادامه يافته و دانشجويان حاضر به آزادي گروگانها نميشوند. در اين ميان، صبر نيروي انتظامي به سر آمده و در اشتباهي تاريخي، دستور حمله به كوي دانشگاه از سوي «فرمانده نوپو» صادر ميشود و در اين ميان به تعدادي دانشجوي بيگانه كه در ماجرا نقشي نداشتند، صدمه وارد شده و خوابگاه آنان تخريب ميشود./بصیرت
@chekhabarazkoja
🔴 فتنه در کوی دانشگاه
🔹روز جمعه (1378/4/18) دفتر تحكيم وحدت و برخي جريانهاي مشكوك دانشجويي، آتش بيار معركه شده و حادثه شب گذشته كوي را به بحراني ملي مبدل ميكنند. جريانهاي سياسي فرصتطلب نيز وارد ميدان شده و با تحريك دانشجويان خواستار تداوم تجمعات و كشاندن آن به بيرون دانشگاه شده و در اين ميان راديوهاي بيگانه نيز وارد صحنه شده و اخبار جعلي و دروغين، پخش ميكنند.
🔸براي نمونه، «راديو اسرائيل» در ساعت 18:30 روز 1378/4/18 اعلام ميكند: «در جريان حملات خشونتباري كه گروه موسوم به انصار حزبالله و نيروهاي ضد شورش حكومت اسلامي عليه دانشجويان در تهران انجام دادند، دست كم 5 تن از دانشجويان كشته شدند. صداي گلوله به طور پراكنده به گوش ميرسد. كوي دانشگاه به يك ناحيه جنگي مبدل شده!»
🔹از روز شنبه با انتشار مطبوعات زنجيرهاي فضاي عمومي جامعه ملتهب شده و به تدريج درگيريها به سطح شهر تهران كشيده شده و عناصر نفوذي و فرصتطلب كنترل اوضاع را از دست تشكلهاي دانشجويي خارج ميكنند.
🔸در تاريخ 21 تير ماه 1378 رهبر معظم انقلاب در ديدار با اقشاري از مردم، درباره ماجراي كوي دانشگاه سخن گفتند و فرمودند: «حرفهاي گفتني زياد است؛ اما مطلبي كه از نظر من مهمتر از همه است و ذهن مرا مشغول كرده، حمله به خوابگاه جوانان و دانشجويان است. اين حادثه تلخ، قلب مرا جريحهدار كرد؛ حادثه غير قابل قبولي در جمهوري اسلامي بود. حمله به منزل و مأوا و مسكنِ جمعيـ به خصوص در شب يا در هنگام نماز جماعتـ به هيچ وجه در نظام اسلامي قابل قبول نيست. جوانان اين كشورـ چه دانشجويان و چه غير دانشجويانـ فرزندان من هستند و هرگونه چيزي كه براي اين مجموعهها مايه اضطراب و ناراحتي و اشتباه در فهم باشد، براي من بسيار سخت و سنگين است. هر كسي بوده، فرق نميكند؛ چه در لباس نيروي انتظامي، چه در غير آن. مسلماً با كساني كه در نظام جمهوري اسلامي تخلّف ميكنند، بايد برخورد شود؛ اما با كسي كه تخلّفي نكرده است؛ كسي كه در خانه خود در حال استراحت است، آن هم در محيط جوان دانشجويي، كار بسيار خطا و ناروايي است اگر برخورد شود. اينكه صد نفر يا دويست نفر از كوي دانشگاه خارج شدند و حرفهايي زدند و شعارهايي دادند، بهانه و مجوّزي نميشود براي اينكه كساني در هر لباس و با هر نامي، وارد آن محيط شوند و كارهاي ناروايي انجام دهند... آن طوري كه نقل كردهاند، بعضي با آوردن نام مقدّس «يا حسين» و «يا زهرا» وارد اتاق دانشجوي بسيجي يا دانشجوي جانباز شوند و او را از خواب بپرانند، يا آنطور حوادثي را به وجود آورند؛ آيا اين درست است؟! اينها قلب را ميفشارد.»
🔹حوادث تلخ تا روز 1378/4/23 با فراز و نشيبهاي بسيار ادامه مييابد تا اينكه در اين روز حضور ميليوني ملت حزبالله در راهپيمايي بزرگ خود فضا را بر ضد انقلاب تنگ كرده و غائله فتنه 18 تير با حماسه 23 تير به پايان ميرسد./بصیرت
@chekhabarazkoja
🔴 بازگشت به سیاست چماق و هویج
🔹عبور ذخاير اورانيوم غني سازي شده جمهوري اسلامي ايران از سقف 300 كيلوگرم (سقف تعيين شده در برجام)، مولد مباحث تازهاي در حوزه سياست خارجي كشورمان بوده است. واقعيت امر اين است كه اقدام هوشمندانه اخير جمهوري اسلامي ايران، پيام قاطعانهاي را به طرف مقابل، آن هم حدود يك سال پس از خروج ترامپ از برجام مخابره كرده است. اين تصميم هوشمندانه و قاطعانه در حالي اعلام شد كه طي يك سال اخير، تروئيكاي اروپايي نه تنها اقدامي در راستاي احياي برجام و منافع ملت ايران صورت نداد، بلكه با بازي مستقيم خود در زمين دولت ترامپ، زمينه را براي مهار همزمان قدرت «هستهاي»، «موشكي» و «منطقهاي» كشورمان فراهم كرد. مطابق بند 36 برجام، جمهوري اسلامي ايران حق دارد در صورت نقض تعهدات طرف مقابل، تعهدات برجامي خود را به صورت كلي يا جزئي متوقف كند؛ از اين رو اقدام اخير جمهوري اسلامي ايران از پشتوانهاي كاملاً حقوقي و فني برخوردار است.
🔸با اين حال پرسش اصلي اينجاست كه چنين اقدام (و اقدامات آتي مانند عبور ايران از مرز 130 تني توليد آب سنگين و افزايش درصد غنيسازي اورانيوم فراتر از مرز 3/67 درصد) مولد چه رفتارهايي از سوي طرف مقابل (به صورت خاص اتحاديه اروپا) خواهد بود؟ در اين باره نكاتي وجود دارد كه لازم است به آن توجه شود:/بصیرت
@chekhabarazkoja
🔴 بازگشت به سیاست چماق و هویج
💯هدايت بازي «مقصريابي» از سوي اروپا
🔹بدون شك يكي از اقداماتي كه اتحاديه اروپا و به ويژه تروئيكاي اروپايي طي روزهاي آتي صورت خواهند داد، بازي مقصريابي (Blame Game) عليه كشورمان است. بر اساس اين بازي، اتحاديه اروپا تلاش خواهد كرد تا واكنش جمهوري اسلامي ايران به بدعهدي خود و ايالات متحده را به مثابه «كنش ايران» تعبير كرده و در نتيجه ايران را مقصر تشديد وخامت اوضاع موجود معرفي كند. در اينجا تأكيد ميشود كه عبور ذخاير اورانيوم غنيسازي شده جمهوري اسلامي ايران از مرز 300 كيلوگرم، پيام جديت جمهوري اسلامي ايران در برداشتن گامهاي بعدي را به طرف مقابل (به صورت خاص تروئيكاي اروپايي) مخابره كرده است. يكي از اصليترين تلاشهاي اتحاديه اروپا طي روزهاي آتي، تلاش براي وادارسازي جمهوري اسلامي ايران به توقف روند فعلي خواهد بود. در اين راستا اتحاديه اروپا سه اقدام را صورت خواهد داد:
1⃣افزايش رفت و آمد مقامات اروپايي به ايران؛
2⃣ارسال سيگنالهاي تهديد آميز به ايران از جمله تهديد به وضع تحريمها؛
3⃣بزرگنمايي كاذب درباره ساختار اينستكس و طرح ادعاي جديت اروپا در حفظ برجام.
🔸بدون شك، تنها راه مواجهه با اين بازي هدفمند اتحاديه اروپا، اصرار بر كاهش تعهدات جمهوري اسلامي ايران مطابق سند برجام و تبيين بدعهديهاي كشورهاي اروپايي در قبال برجام طي سالهاي اخير (به ويژه پس از خروج كاخ سفيد از برجام) است. از سوي ديگر، طرح دوباره موضوع «غنيسازي صفر درصدي ايران» از سوي مقامات آمريكايي نشان ميدهد بايد گارد بسته و سختي را مقابل هر گونه زيادهخواهي طرف آمريكايي و اروپايي در نظر گرفت.
🔹بدون شك، جمهوري اسلامي ايران بنا به فرموده رهبر معظم انقلاب در قبال مسائل ناموسي كشور كمترين باج و امتيازي به طرف مقابل نخواهد داد. بديهي است در اين خصوص، وزارت امور خارجه و دستگاه ديپلماسي كشورمان وظيفه مهمي بر دوش دارد. لازم است مصاديق اقدامات ناكافي اروپا به صورت جدي و رسمي از سوي ما تبيين شود. بدون شك در اين معادله، مخاطب جمهوري اسلامي ايران تنها ملت ايران نخواهد بود، بلكه افكار عمومي دنيا، بايد در جريان چنين بدعهديها و ناكافي بودن اقدامات اروپا در حفظ برجام قرار بگيرند. در اين صورت، پروژه مشترك ضد ايراني ايالات متحده آمريكا و اتحاديه اروپا به بنبست خواهد رسيد./بصیرت
@chekhabarazkoja
🔴 بازگشت به سیاست چماق و هویج
💯تبعات حقوقي و راهبردي اقدام قاطعانه ايران
🔹همان گونه كه تأكيد شد، گام برداشته شده از سوي جمهوري اسلامي ايران در مورد توقف بخشي از تعهدات خود در برجام، نه تنها در تعارض با متن و سند برجام قرار ندارد، بلكه منتج به انهدام قطعات بزرگ پازل مشترك «آمريكاييـ اروپايي» عليه كشورمان خواهد شد. در چنين شرايطي، سه كشور اروپايي (آلمان، انگليس و فرانسه) سعي دارند با تكيه بر ساختار حداقلي، قطرهچكاني و مبهم اينستكس و استفاده از بازوان رسانهاي و تبليغاتي خود در غرب، جمهوري اسلامي ايران را درباره توقف تصميم اخير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان تحت فشار قرار دهند؛ بنابراين اقدام اخير جمهوري اسلامي ايران از دو منظر «حقوقي» و «راهبردي» قابل تفسير است.
🔸با اين حال بعد راهبردي موضوع، به مراتب از بعد حقوقي آن ارجحيت و اهميت بيشتري دارد. در وهله اول، اقدام اخير جمهوري اسلامي ايران، مانع از چينش پازل مشترك ضد ايراني واشنگتن و تروئيكاي اروپايي خواهد شد. چينش اين پازل مشترك و خطرناك از ابتداي سال 2017 ميلادي، يعني از زمان حضور ترامپ در كاخ سفيد آغاز شد. در آن زمان، «ترزا مي» نخستوزير انگليس و «امانوئل مكرون» رئيسجمهور فرانسه نقش محوري و پررنگي در تعريف اين نقشه مشترك ايفا كردند. «برجام دفرمه شده»، «حفظ تعهدات هستهاي ايران»، «خروج آمريكا از برجام»، «مهار قدرت موشكي ايران» و «متزلزل كردن قدرت منطقهاي ايران» اجزا و قطعات كلان اين پازل را تشكيل ميدهند. تاكتيكهاي مقطعي و اخم و لبخندهاي هدفمند مقامات اروپايي و تأخير هدفمند سه كشور آلمان، انگليس و فرانسه در راهاندازي سازوكار مالي ويژه (اينستكس) نيز اجزاي كوچك اين پازل هستند./بصیرت
@chekhabarazkoja
🔴 بازگشت به سیاست چماق و هویج
💯لزوم تقويت گفتمان اقتدار در سياست خارجي كشور
🔹نكته بعدي به تقويت «گفتمان اقتدار» در حوزه سياست خارجي كشورمان مربوط است. گفتمان صحيح سياست خارجي بارها از سوي رهبر معظم انقلاب در قالب «سياست خارجي انقلابي» مطرح شده است. به اين معنا كه سياست خارجي بتواند حداكثر منافع ما را تأمين كند؛ بنابراين بايد كاملاً مقتدرانه با طرف مقابل سخن گفت و آنها را بابت عدول از تعهدات بينالمللي خود تحقير كرد. اين قاعده در قبال رفتار اخير اروپا نيز صادق است.
🔸عقلانيت سياسي و اقتدار ملي ايجاب ميكند جمهوري اسلامي ايران بر مسيري كه به تازگي براي كاهش تعهدات برجامي خود در پيش گرفته است استوار باشد. اگر رفتار اروپا در ويترين سياست خارجي ما قرار بگيرد و مردم و رسانهها در مورد آن قضاوت كنند، همه متوجه ميشوند كه چهره واقعي اتحاديه اروپا چگونه است. بدون شك، نظام و ملت ايران نه تنها در برابر كارشكنيهاي ايالات متحده آمريكا سختترين واكنش را نشان خواهند داد، بلكه در مواجهه با اتحاديه اروپا نيز رصد دقيق و هوشمندانهاي از رفتار طرف مقابل دارند و جايي براي فريبكاري و نيرنگ طرف مقابل باقي نخواهند گذشت. /بصیرت
@chekhabarazkoja
🔴 بازگشت به سیاست چماق و هویج
💯بازي را از حوزه ديپلماسي پنهان خارج كنيم
🔹يكي ديگر از اقداماتي كه اتحاديه اروپا عليه جمهوري اسلامي ايران طي روزهاي آتي و همگام با توقف بخشي از تعهدات برجامي كشورمان صورت خواهد داد، هدايت بازي با محوريت «ديپلماسي پنهان» است. به عبارت ديگر، طرف اروپايي سعي خواهد كرد پيامهاي مخفيانهاي را با هماهنگي ايالات متحده آمريكا و شخص مايك پمپئو، وزير امور خارجه اين كشور به جمهوري اسلامي ايران منتقل كند.
🔸نبايد فراموش كرد كه تروئيكاي اروپايي در حوزه «ديپلماسي پنهان» تاكنون امتيازات زيادي از ديگران گرفته است؛ هر چند كه كمترين امتيازي را در اين خصوص نميدهند. يكي از اقداماتي كه بايد از سوي وزارت امور خارجه كشورمان صورت بگيرد، خارج كردن بازي از حوزه «ديپلماسي پنهان» و «تغيير زمين بازي» در مواجهه با اتحاديه اروپاست. بدون شك اتحاديه اروپا در حوزه ديپلماسي رسمي و حتي ديپلماسي عمومي (ديپلماسي رسانهاي) قدرت مانور چنداني در مقابل كشورمان نخواهد داشت؛ زيرا تروئيكاي اروپايي يكي از متهمان ايجاد وضعيت موجود محسوب ميشود./بصیرت
@chekhabarazkoja
🔴 بازگشته به سیاست چماق و هویج
💯تركيب «تهديد» و «تشويق» در بازي تاكتيكي اروپا عليه ايران
🔹اتحاديه اروپا سعي دارد در راستاي هدايت بازي برجامي خود در قبال ايران، تركيبي از روشهاي «تشويقي» و «تنبيهي» را به كار بگيرد. اين موضوع در مواضع مقامات اروپايي به صورت كامل به چشم ميخورد. با اين حال، ميان گزارههاي تنبيهي و تشويقي آنها نيز توازني وجود ندارد! «ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت»، «استناد به مكانيسم ماشه در برجام» و «خروج اروپا از توافق هستهاي» تاكنون از سوي مقامات اروپايي و در قالب گزارههاي تهديدآميز مطرح شده است.
🔸در مقابل، مقامات اروپايي از گزارههاي تشويقي مبهم مانند «لزوم حفظ برجام» و «لزوم بهرهمندي ايران از مزاياي توافق هستهاي» سخن گفتهاند. بدون شك مهمترين اقدامي كه در مواجهه با اين رويكرد سينوسي و البته هدايت شده بايد صورت داد، «استواري جمهوري اسلامي ايران بر سر مواضع اخير» خود و كاهش تعهداتش مطابق سند برجام است. توقف كاهش سطح تعهدات جمهوري اسلامي ايران در برجام، به ويژه در برههاي كه اتحاديه اروپا اساساً گامي عيني در مورد خريد نفت ايران و گشايش كانال اعتباري معتبر و گسترده صورت نداده است، خطايي راهبردي محسوب ميشود./بصیرت
@chekhabarazkoja
🔴 قلع و قمع حجاب در گوهر شاد
🔹قیام خونین واقعه مسجد گوهرشاد مشهد مقدس، مبحثی نیست که در مدت زمان یک الی چند روز به وقوع پیوسته باشد، بلکه زمینه این قیام خونین که در تاریخ اسلام ماندگار شده است به توطئههای انگلیس خبیث و جریان وهابیت و اقدامات ایادی آنها در ایران مربوط میشود که در این مقال سعی شده به آن پرداخته شود.تاریخ گواه است که رعایت حجاب و عفاف در کشورهای اسلامی نماد مبارزه با سلطه بیگانه بوده و همچون سدی نفوذ ناپذیر راه را جهت اجرای برنامههای استعماری و تهاجم فرهنگی آنها بسته است.
🔸سخن فرانتس فانون در خصوص حجاب زنان الجزایر جالب توجه و محل تفکر است که مینویسد: «هر چادری که دور انداخته میشود، افق جدیدی روی استعمارگران میگشاید و پس از دیدن هر چهره بی حجابی امیدهای حمله ور شدن اشغالگران ده برابر میشود»./بصیرت
@chekhabarazkoja
🔴 قلع و قمع حجاب در گوهرشاد
⛔️از زمینههای کشف حجاب در دوره حکومت قاجار تا اقدام در دوره پهلوی
▫️در واقع برنامههای استعمار در خصوص برداشتن حجاب به طور جدی از زمان حکومت قاجار به طور جدی آغاز شد و نمونه آن تأسیس مدارس میسیونری و مدرسه دخترانه «سن ونسان دوپل» فرانسوی در شهرهای ارومیه، تبریز و اصفهان در سالهای ۱۲۵۴ تا ۱۲۶۰ ﻫ ش است.
چند سال بعد از تأسیس این مدارس، شعبهایی هم در تهران تأسیس شد که شروع به جذب دختران ارمنی و مسلمان خانوادههای طبقه اشراف کرد. مدارسی که دور کردن پسران و دختران کشورمان از فرهنگ ملی و اسلامی بود و به این امر تشویق میشدند.
▪️شمس الدین رشدیه، پسر میرزا حسن رشدیه- از اولین مؤسسان مدارس جدید- این جریان را در مدارس آمریکایی شدیدتر میداند و مینویسد: «مدرسهی تبلیغاتی آمریکایی تهران که از مدارس و دارالتبلیغهای ترسایی بسیار قدیمی تهران و تحت نظر کشیشان متعصب مسیحی اداره میشد، روزهای یکشنبه را به احترام مسیحیت تعطیل میکرد، ولی روزهای جمعه مدرسه دائر بود. کتاب انجیل فارسی و انگلیسی و زبور داود و امثال آنها جزء کتب درسی بود، ولی از دین و اخلاق اسلامی [خبری نبود]...»
▫️با روی کار آمدن حکومت پهلوی که از برنامههای دولت انگلستان بود، ترویج سبک زندگی غربی شدت بیشتری گرفت و کشف حجاب با پیش زمینه سیاست تغییر لباس طبق برنامهایی از پیش تعیین شده در دست اقدام قرار گرفت که در ادامه حصر آیت الله حاج حسین قمی و اقدام فتح الله پاکروان استاندار مشهد مبنی بر بازداشت حدود ۱۵۰ نفر از معتمدین و محترمین مشهد که به شاه جهت آزادی آیت الله قمی تلگراف زده بودند زمینه اصلی قیام مسجد گوهرشاد را فراهم کرد.
▪️قیامی که ظاهرا توسط ایادی رضاشاه مخلوع سرکوب شد، اما شکاف عمیقی بین مردم و حکومت استبدادی رضاشاه ایجاد کرد و به مرور زمان منجر به تشکیل هسته مقاومتی بزرگ در شرق کشور شد و نقش بزرگی در به وجود آمدن انقلاب اسلامی ایران ایفا کرد./بصیرت
@chekhabarazkoja
🔴 قلع و قمع حجاب در گوهرشاد
⛔️شخصیتهای فرهنگی معروف زمان رضاشاه که در قضیهی کشف حجاب نقش استعماری ایفا کردند
👤علی اصغر حکمت
▫️علی اصغر حکمت یکی از شخصیتهای فرهنگی معروف زمان رضا شاه است که در قضیه کشف حجاب نقش استعماری ایفا کرد؛ برگزاری جشنهای گرامیداشت بیحجابی در ماههای دی و بهمن ۱۳۱۴ در سراسر کشور، به ویژه در شیراز را میتوان مقدمه قیام مسجد گوهرشاد نامید.
▪️در همین خصوص در ویکی فقه دانشنامه آمده است که برگزاری جشنهای گرامی داشت بیحجابی در ماههای دی و بهمن ۱۳۱۴ در سراسر کشور، به ویژه در شیراز را میتوان مقدمه قیام مسجد گوهرشاد نامید. چند ماه قبل از قیام مردم مشهد، برگزاری جشن شیراز با حضور علیاصغر حکمت، وزیر معارف، در ۱۳ فروردین ۱۳۱۴ش. مقدمه قیام مسجد گوهر شاد شد. در این جشن پس از ایراد سخنرانیها، در پایان جشن، عدهای از دوشیزگان بر روی صحنه نمایان شدند و ناگهان نقاب از چهره برگرفتند و ارکستر، آهنگ رقص مینواخت و دختران به پایکوبی پرداختند. روز بعد، این خبر مانند بمبی در شهر پیچید و عدهای از مردم در مسجد وکیل اجتماع کردند. در اولین اقدام، حسامالدین فال اسیری یکی از عالمان شیراز، به برگزاری چنین مراسمی اعتراض کرد و آن را از مظاهر بیدینی در جامعه نامید. اعتراض او باعث شد تا بلافاصله دستگیر و زندانی شود.
▫️چند ماه قبل از قیام خونین مسجد گوهرشاد، جشن گرامیداشت بی حجابی در ۱۳ فروردین ۱۳۱۴ با حضور علی اصغر حکمت، وزیر معارف برگزار شد که پس از ایراد سخنرانیها، در پایان جشن، عدهای از دختران بر روی صحنه ظاهر شدند و ناگهان نقاب از چهره برگرفتند و ارکستر، آهنگ رقص مینواخت و دختران به پایکوبی پرداختند.
▪️روز بعد، این خبر مانند بمبی در شهر پیچید و عدهای از مردم در مسجد وکیل شیراز اجتماع کردند و حسامالدین فال اسیری یکی از عالمان شیراز، به برگزاری چنین مراسمی اعتراض کرد و آن را از مظاهر بیدینی در جامعه نامید و همین اعتراض باعث شد تا بلافاصله دستگیر و زندانی شود.
▫️پس از واقعه کشف حجاب در جشن شیراز و دستگیری آیتالله فال اسیری موجی از اعتراضات در کشور، بهویژه در حوزههای علمیه قم، مشهد و تبریز به راه افتاد.
بعد از این جریانات، برخی از عالمان معتقد بودند که کارهای صورت گرفته، بدون اطلاع شاه بوده، اما علیاصغر حکمت، وزیر معارف آن زمان، طی یک سخنرانی که در میدان جلالیه تهران و با حضور رئیسالوزراء (ذکاء الملک)، انجام شد، اعلام کرد که گمان مردم مبنی بر عدم آگاهی رضا شاه از جشن شیراز و خود سرانه بودن این حادثه، اشتباه محض است.
▪️در این نطق، حکمت گفت که وقوع این حادثه، مستقیماً به دستور شخص رضاشاه بوده است. این اظهارت و وقوع این حوادث در کشور، پس از درج در مطبوعات، در سطح شهر مشهد هم انتشار یافت.
▫️آیتالله سید عبدالله شیرازی که در این زمان در مشهد حضور داشت و از نزدیک شاهد این وقایع بود، میگوید:، چون روزنامه حاوی درج این مطالب برای آیتالله حاج حسین قمی ارسال شد، ایشان پس از مطالعه این اخبار و جریانات، گریه کرد و گفت: «خلاصه، اسلام فدایی میخواهد و من حاضرم فدا شوم»./بصیرت
@chekhabarazkoja
🔴قلع و قمع حجاب در گوهرشاد
🔷وقایع بعد از قیام مسجد گوهرشاد
▫️بعد از واقعه قیام خونین مسجد گوهرشاد در مشهد مقدس رضاخان که احتمال قیام عمومی مردم را در دیگر شهرهای ایران میداد دستور داد همه علمای مبارز مشهد را دستگیر و از مشهد مقدس تبعید کردند که سه نفر از این روحانیون و علمای تبعید شده آیت الله حاج آقا حسین قمی، آیتالله سید یونس اردبیلی و آیت الله شیخ محمد آقازاده (فرزند آیةالله العظمی شیخ محمد کاظم خراسانی، صاحب کفایة الاصول) بودند.
▪️به دستور شاه، آیت الله شیخ محمد آقازاده را که در قضایای مسجد گوهرشاد دخالتی نداشت به یزد تبعید کردند و بعد به تهران آوردند و به دستور رضاخان خلع لباس شد و در دوره سرپاس مختاری (رییس شهربانی وقت) با تزریق آمپول هوا، به دست دکتر احمدی مزدور سفاک رضاخان، به جرم دفاع از حریم حجاب و عفاف و ارزشهای اسلام به شهادت رسید و جنازه مطهرش در سال ۱۳۵۶ ه. ق در جوار مرقد حضرت عبدالعظیم به خاک سپرده شد./بصیرت
@chekhabarazkoja
🔴قلع و قمع حجاب در گوهرشاد
🔷قیام گوهرشاد در نگاه امام خمینی (ره)
▫️در پایان این مطلب مناسب دیدیم قیام خونین مسجد گوهرشاد از نگاه امام خمینی (ره) به طور مختصر آورده شود که با هم میخوانیم.
▪️ما براى چه سلاطینى، براى چه سلاطینى جشن بگیریم؟ مردم چه خوشى از سلاطین [دارند]؟ براى آغا محمد خان قَجَرْ ما جشن بگیریم؟! در زمان خود ما- زمان خود من- بوده است آن روسیاهی هایى که به بار آوردند؛ براى کسانى که در مسجد گوهرشاد مسلمین را آن طور قتل عام کردند که خون هایش به دیوار تا مدتى بود و مسجد را درش را بسته بودند که کسى نبیند، ما جشن بگیریم؟! براى آنکه ۱۵ خرداد را پیش آورده، و به طورى که گفته اند و یکى از علماى قم به من گفت که در قم چهار صد نفر را کشته اند و روى هم رفته گفته مى شود که پانزده هزار مردم را قتل عام کرده اند، ما جشن بگیریم؟! براى اینها ما باید جشن بگیریم؟! خوب هاى اینها شقاوت داشتند. (صحیفه امام، ج۲، ص:۳۶۳ و ۳۶۴)
▫️تمام گرفتارى ملت ایران در این پنجاه سال سلطنت غیر قانونى دودمان خیانتکار پهلوى از شخص آن پدر و این پسر سیاه روى بوده و هست؛ اینها بودند و هستند که دستشان تا مرفق در خون ملت مظلوم فرو رفته. آن پدر که قتل عام مسجد گوهرشاد و اهانت به مرقد مطهر ثامن الحجج- علیه السلام- کرد و این پسر که قتل عام ۱۵ خرداد را مرتکب شد و اهانت به مرقد مطهر فاطمه معصومه نمود. (صحیفه امام، ج۳، ص: ۲۶۱ )
▪️شما مى دانید که در ظرف پنجاه و چند سال در ایران چه گذشت. مسلماً همه شما شاهد نبودید، از باب اینکه جوان هستید اغلب؛ لکن من از همان زمان، از کودتاى رضا خان تا امروز، شاهد همه مسائل بوده ام. رضا خان آمد و ابتدا با چاپلوسى و اظهار دیانت و سینه زدن و روضه بپا کردن و از این تکیه به آن تکیه رفتن در ماه محرّم، مردم را اغفال کرد. پس از آنکه مستقر شد حکومتش، شروع کرد به مخالفت با اسلام و روحانیین، به طورى که مجالس روضه ما هیچ امکان نداشت که منعقد بشود. اگر بعضى مجالس مى خواست منعقد بشود، قبل از اذان صبح منعقد مى شد که اول اذان تمام بشود. مأمورین دور مى گردیدند براى اینکه نگذارند مجالسى باشد. روحانیین را در هر جا که بودند یا به حبس کشید، و یا بعضى را تلف کرد، کُشت؛ و در همان وقت آنهایى که قیام کردند بر ضد رضا شاه، روحانیون بودند؛ که یک دفعه مشهد قیام کرد و قضیه مسجد گوهرشاد پیش آمد و قتل عموم، قتل عامى که در مسجد گوهرشاد واقع شد؛ و یک دفعه شما اکثراً اصلًا آن زمان را یادتان نیست، چند قیام که در ایران شد همه اش از روحانیون بود. یک قیام از آذربایجان شد، از علماى آذربایجان قیام کردند، و لکن خوب، قدرت دست آنها بود گرفتند آنها را و در- گمان مى کنم- سُنْقُر مدتها تبعید بودند؛ و بعدش هم که تبعید برداشته شد، مرحوم آقا میرزا صادق آقا در قم آمدند و ماندند اینجا، و اینجا هم فوت شدند. یک قیام از خراسان بود، منتها همه علما. قضیه قیام مسجد گوهرشاد، تمام علماى خراسان را که در این قیام دخالت داشتند و سرشناس بودند گرفتند و آوردند تهران و حبس کردند و محاکمه کردند. (صحیفه امام، ج۹، ص: ۱۷۲ و ۱۷۳)./بصیرت
@chekhabarazkoja
👈توصیه رهبر انقلاب به حجاج ایرانی در آستانه موسم حج:
✅ حاجی ایرانی باید به ملیت و هویت ایرانی آبرو ببخشد
🔅یکی از چیزهایی که در حج خیلی مهم است، همین مسئلهی الفت و برادری است. در روایات صادرهی از ائمّهی هدی (علیهم السّلام) تأکید شده است، تحریض شده است که در مسجدالحرام، یا مسجدالنّبی با کسانی که شیعه نیستند نماز بخوانید، در نماز آنها شرکت کنید، به آنها اقتدا کنید؛ [اینها] روایات ما است؛ این الفت است، این ایجاد الفت بین برادران مسلمان است.
🔅اینکه من شنیدهام حالا بعضی اصرار دارند که در محلّ کاروانها و هتلها و غیره نماز جماعت برگزار کنند، سیاست درستی نیست، روش درستی نیست؛ بروند داخل مردم، با بقیهی مسلمانها در مسجدالحرام، در صفوف منظّم نماز در مسجدالنّبی شرکت کنند. تشکیل امّت اسلامی در اجتماعات بزرگ مسلمین، جزو آن چیزهایی است که در حج وجود دارد.
🔅یکی از چیزهای مهمّی که حجّاج ایرانی باید به آن توجّه کنند، این است که حاجی ایرانی باید به ملّیت ایرانی و هویت ایرانی و جمهوری اسلامی ایران آبرو ببخشد؛ کونوا لَنا زَینا. رفتار حاجی ایرانی - چه رفتاری که با دوستانش دارد، در سلوک طبیعی زندگیاش دارد، با وقار، با متانت، با رفتار عاقلانه، خردمندانه؛ چه رفتاری که با بقیهی فرقهها و ملّتها و مانند اینها دارد، محبّت، منطق، استدلال، رفتار محترمانه؛ در همهی اینها - باید نشان بدهد برجستگی خُلقیات اجتماعی ملّت ایران را؛ این واقعاً یک چیز مهمّی است.
🔅باز در روایات ما از طرف ائمّه (علیهم السّلام) به شیعیان تأکید زیادی شده است که رفتارتان را، گفتارتان را، برخوردتان را، مُداراتتان را با بقیهی مسلمانها جوری کنید که مایهی آبرو باشید، مایهی عزّت باشید.
#امام_خامنه_ای
#خط_حزب_الله
@chekhabarazkoja
💢توصیههای رهبر انقلاب به حاکمان سعودی در ایام برگزاری مراسم حج
🔹فضای حج را امنیتی نکنید
💠رهبر انقلاب هر ساله در دو دیدار با کارگزاران حج - یکی پیش از اعزام کاروانهای حجاج به سرزمین وحی و دیگری پس از بازگشت آنان - رهنمودهایی را درباره این فریضهی بینظیر الهی ارائه فرمودهاند. بخشی از این توصیهها به مسئولین سازمان حج و زیارت، بخشی مربوط به زائران حجاج ایرانی و یا غیر ایرانی، و بخش دیگر هم مربوط به توصیه به حاکمان سعودی و برگزارکنندگان و میزبانان مراسم حج بوده است.
1⃣امنیت حجاج باید حفظ شود
امنیت حجّاج بر عهدهی آن کشوری است که حرمین شریفین در اختیار او و تحت سلطه و قدرت او است... امنیت حجّاج باید حفظ بشود؛ همهی حجّاج! حالا تکیهی ما روی حجّاج ایرانی است. 8/5/96
2⃣فضای حج نباید امنیتی شود
مسئلهی آرامش و آسایش حجّاج خیلی مهم است. البتّه معنای ایمنی و امنیت که ما میگوییم، این نیست که آنجا محیط امنیتی درست کنند و باز فشارهای امنیتی وارد کنند تا جور دیگری حجّاج اذیت بشوند؛ نه، ایمن باشند، خیالشان راحت باشد، آرام باشند. 96/5/8
3⃣عزت و احترام حجاج باید رعایت شود
[مسئله] فقط هم امنیت و ایمنی نیست، عزّتشان، رفاهشان، آسایششان بایستی محفوظ بماند. 8/5/96 آن کسانی هم که متصدّی امور این مناطق حج، مکّه و مدینه و امثال اینها هستند- [یعنی] دولت سعودی - وظایف سنگینی به عهده دارند؛ ...حرمت و کرامت حجّاج را تأمین بکنند. کرامت حاجی [مهم است]؛ ضیوفالرّحمان هستند، اینها مهمانان خدای متعالند؛ باید احترام اینها محفوظ باشد. رفتارهایی که به کرامت اینها صدمه میزند و به معنای اهانت به حاجی است حتماً باید برداشته بشود. 12/4/98
#امام_خامنه_ای
#خط_حزب_الله
@chekhabarazkoja
4⃣مؤاخذه حاکمان سعودی
توسط دولتها و ملتهای مسلمان
باید بهخاطر جنایاتی که در گسترهی جهان اسلام به بار آوردهاند، گریبان آنها را رها نکنند؛ باید بهخاطر رفتار ظالمانهی آنان با ضیوف الرّحمان، فکری اساسی برای مدیریت حرمین شریفین و مسئلهی حج بکنند. کوتاهی در این وظیفه، آیندهی امّت اسلامی را با مشکلات بزرگتری مواجه خواهد ساخت. 95/6/15
5⃣خیال نکنند که سرزمین وحی
مال آنهاست
نباید کسانی خیال کنند که این سرزمین مال آنها است و آنها حق دارند هرجور دلشان میخواهد در آنجا رفتار بکنند؛ نخیر، همهی مسلمانها حقّ یکسانی دارند نسبت به کعبهی شریف، نسبت به مسجدالحرام و نسبت به این موطن شریف و فضای مقدّس حرمین شریفین. 97/4/25
6⃣مراقب باشید در این دام نیفتید
اقدامات ضد وحدت، همان چیزی است که آمریکا میخواهد؛ همان چیزی است که سرویسهای جاسوسی بیگانه میخواهند. 4/8/88 ما - نه فقط تحلیلاً، از روی اطلاع عرض میکنم - میدانیم که در خودِ آن مراکز، دستهای استعمار کسانی را گماشتهاند تا اینکه این اختلافات را تشدید کنند؛ یعنی آنجا افراد مأموری هستند که اصلاً مأموریتشان همین است که یک بهانهی کوچکی از یک شیعهای پیدا کنند، جنجال راه بیندازند، تکثیر کنند، فحش بدهند، اهانت کنند و دعوا راه بیندازند... مراقب باشید در این دام نیفتید...85/9/1
#امام_خامنه_ای
#خط_حزب_الله
@chekhabarazkoja
7⃣مسئولیتپذیری نسبت به کوتاهیها و سوءتدبیرها
[در پی حادثهی منا] حکّام سعودی یک عذرخواهی زبانی از دنیای اسلام نکردند! چقدر اینها وقیحند، چقدر بیشرمند! آیا این کوتاهیای که اینها کردند، سوءتدبیری که نشان دادند، بیکفایتیای که به خرج دادند - حالا بعضی میگویند تعمّد، ولو آن هم نباشد- نفْس این بیتدبیری و بیکفایتی یک جرم است برای یک مجموعهی دولتی و سیاسی؛ چطور نتوانستید اداره کنید؟ چطور نتوانستید امنیت این جمعیتی را که ضیوفالرّحمانند، میهمانان خدایند و شما اینهمه درآمد از این ناحیه کسب میکنید، و برای خودتان عنوان درست میکنید، حفظ کنید؟ چه تضمینی وجود دارد که در اوقات مشابه، حوادث مشابهی رخ ندهد؟ این یک سؤال بزرگ است. 95/06/17
8⃣حج سیاسی، عین تعالیم اسلام است
از جملهی خطاهای بزرگی که میشنویم همیشه، حالا هم گاهی از بعضی از زبانهای بیمبالات نسبت به حقایق اسلامی صادر میشود این است که حج را سیاسی نکنید؛ یعنی چه سیاسی نکنید؟ آنچه که ما از امور سیاسی در حج لازم داریم، عین تعالیم اسلام است، ایجاد وحدت یک امر سیاسی است، این امر اسلام است، این عبادت است. 12/4/98
9⃣رفع محدودیتها
در برگزاری مراسمات معنوی
تعطیل یا محدود کردن ظرفیتهای ارتباطی ایران با مردم در حج، همچون دعای کمیل، مراسم برائت، اجتماعات و همایشهای تبلیغی ترفند دولت سعودی علیه جمهوری اسلامی است. امروز در دنیای اسلام، تعداد بیشماری از نخبگان مایل به شنیدن حقیقت از زبان جمهوری اسلامی هستند، بنابراین باید مسائل مهمی همچون استکبارستیزی، افشای ماهیت غرب، برائت از دشمنان اسلام و مضامین بلند دعای کمیل را با ادبیات نافذ، لحن خوب و استدلال عمیق از طریق ابزارهای نوین تبلیغاتی به مخاطبان منتقل کنید. 96/07/11
#امام_خامنه_ای
#خط_حزب_الله
@chekhabarazkoja