eitaa logo
پاسخ به سوالات شرعی
30.3هزار دنبال‌کننده
717 عکس
410 ویدیو
32 فایل
🔴ارسال سوال ناشناس⁦⬇️⁩ 🔴در صورت عجله داشتن با شماره 096400 یا دفتر مراجع عظام تقلید تماس بگیرید
مشاهده در ایتا
دانلود
9.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✨✨✨✨✨✨ السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ رَسُولِ اللَّه السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ فَاطِمَةَ وَ خَدِیجَة السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِین السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَیْن السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ وَلِیِّ اللَّه السَّلامُ عَلَیْکِ یَا أُخْتَ وَلِیِّ اللَّه السَّلامُ عَلَیْکِ یَا عَمَّةَ وَلِیِّ اللَّه السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ مُوسَى بْنِ جَعْفَر يَا فَاطِمَةُ اشْفَعِي لِي فِي الْجَنَّةِ ✨✨✨✨✨✨✨ 🌟 روزمان را با سلام به حضرت فاطمه معصومه (س) منور و متبرک کنیم. ... روزتون پر از خیر و برکت🙏🌹
سلام خسته نباشید اگه میشه زود سوال بنده رو جواب بدید ،من بعد از ۱۱ ۱۲ روز غسل حیض و استحاضه انجام دادم که روز های آخر در حد لکه های زرد بود الان بعد غسل با عرض معذرت اندازه یه صدف خون به رنگ روشن دیدم قبلا اینجوری نشده بودم تکلیف من برای نماز چیه دوباره باید غسل کنم؟ ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ ✅ پاسخ سلام اگر تا روز دوازدهم بدون یک روز پاکی خون دیده،تجاوز از عشره محسوب می شود، اگر عادت عددیه دارد،به تعداد عدد عادت حیض ،مابقی استحاضه قرار دهد،لکه ای را که بعد از غسل دیده،استحاضه می باشد. اگر عددیه نبوده،و خونها اوصاف مختلف داشتند،(مقداری از خونها قرمز پر رنگ بوده، ومقداری زرد یا صورتی یا قرمز کمرنگ)خون های صفت دار حیض ،بدون صفت استحاضه،اگر خون هادر اوصاف مختلف نیست(همه پررنگ یا همه کم رنگ)به اقارب متفق خود رجوع کند(اگر خاله ،مادربزرگ،عمه،خون یکسان در عدد می بینند،عدد آنها را انتخاب کند) اگر متفق نبودند،عدد ۷را انتخاب کند،۷روز حیض ،بقیه استحاضه نظر ایت الله خامنه ای 🅿️ @p_ahkaam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سلام خسته نباشید من به علت کمر درد نمیتوانم نماز را ایستاده بخوانم روی صندلی می‌خوانم البته فقط برای سجده می‌نشینم میخواستم بدانم میتوانم نمازهای قضایی مرحوم مادر م را بخوانم؟ ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ 🅿️ @p_ahkaam
سلام بنده خیلی پایبند بهولایت فقیه ونظام هستم وعلاقه به شرکت در مرایم تسعیع شهید دان خدمت که غرداست رو دارم متاسفانه همسرم اجازه شرکت به من را نمیدهند آیا اطاعت از ایشان واجب است یا به عقل خودم رفتار کنم تکیلف من چیست لطفا راهنمایی کنید ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ ✅ پاسخ اطاعت از همسر مقدم بر مراسم تشییع است فقط در انجام واجبات شوهر حق منع کردن همسر را ندارد مانند ترک نماز و روزه و ... 🅿️ @p_ahkaam
طریقه غسل جنابت برای خانم ها چطوریه ؟! ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ ✅ پاسخ سلام تفاوتی بین غسل زن و مرد وجود ندارد از لینک های زیر مطالعه کنید https://eitaa.com/p_ahkaam/797 https://eitaa.com/p_ahkaam/796 🅿️ @p_ahkaam
سلام من چندین سال نمازقضانخونده دارم ک توانایی خوندنشو ندارم میتونم بکسی بگم برام نمازقضاهامو بخونه ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ سلام خیر انسان تا زمانی که زنده است نمی‌تواند نماز قضا را به کسی دیگر بدهد یا اجیر بگیرید می توانید به تدریج و کم کم قضا کنید 🅿️ @p_ahkaam
سلام خسته نباشید من خانم 52 ساله. 30 ساله ازدواج کردم. از همون روز اول تا الان شوهرم با خانواده ام مشکل داشت خیلی از خانواده ام توقع داره. که هر وقت پول نیاز داشت بهش بدن. پدر من یه باز نشسته است الان هم امن میخواد که خانواده ام بزارم کنار رفت و آمد نکنم خواهر و برادرام و پدر و مادرم هیچ کس. نمیاین ببخشید من اجازه رفتن از خونه دارم. میتونم هر وقت رفتم بیرون به پدر ومادرم سر بزنم. به شوهرم نگم ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ ✅ پاسخ اگر در حدود متعارف باشد اشکال ندارد و زائد بر آن بدون اذن شوهر جایز نیست. منظور از متعارف یعنی اینکه مثلاً اگر شهرستانی باشد ماهی یک‌بار دیدار کند و اگر در همان شهر است هفته‌ای یک‌بار دیدار کند و در همان روز برگردد. آیا مرد می‌‌تواند زن خود را از ارتباط با خانواده‌اش منع کند و از دیدار با آنها جلوگیری کند؟ پاسخ اجمالی این پرسش از دو جنبه قابل بررسی است: ۱. با توجه به این‌که در اسلام مدیریت خانواده بر عهدۀ مرد است، از لحاظ حقوقی او می­‌تواند با مصلحت ­اندیشی، محدودیت‌­هایی برای همسرش در برخی رفت و آمدها اعمال نماید و از لحاظ شرعی، زن باید این محدودیت‌­ها را رعایت کرده و صد البته برای رنج و دشواری که از این محدودیت، دامن‌گیر او شده پاداش اخروی فراوانی در انتظار او خواهد بود. در زمان رسول خدا(ص) مردى از انصار، جهت انجام کاری برای مدتی عازم مسافرت بود و با همسرش قرار گذاشت که در نبود وى از منزل خارج نشود تا او باز گردد. اتّفاقا در این مدت پدرش مریض شد، آن بانو، فردی را نزد رسول خدا(ص) فرستاد و گفت شوهرم‏ به سفر رفته و با من پیمان بسته که از خانه‌‏ام خارج نشوم تا او باز گردد! اکنون پدرم مریض شده شما اجازه مى‏‌فرمایید به عیادتش روم؟ فرمود: بهتر است در خانه‌‏ات بمانی و به پیمان خود با شوهرت وفادار باشی! بعد از مدتی پدرش از دنیا رفت و او با واسطه از پیامبر(ص) پرسید که پدرم وفات کرد. آیا اجازه دارم در نمازش شرکت کنم، فرمود: نه، بهتر است در منزل خود باشی و  به پیمان خود با شوهرت وفادار بمانی! او در خانه ماند و پدرش را دفن کردند. بعد از آن بود که پیامبر(ص) نماینده‌­ای نزد آن بانو فرستاده و پیغام داد که شکی نداشته باش که خداوند عزّ و جلّ هم خودت و هم پدرت را به جهت این وفاداری تو به شوهرت آمرزید.[1] پیامبر اسلام(ص) اگرچه به عنوان حاکم اسلامی این توانایی را داشت که به آن بانو اجازه دهد تا نزد پدرش برود و شاید اگر شرایط متفاوتی وجود داشت، این اجازه را صادر می­‌فرمود -مثلاً اگر این بانو تنها فردی بود که می‌­توانست از پدرش پرستاری کند- اما برای آن‌که ارزش پایدار ماندن به نهاد خانواده و احترام به مدیریت آن‌را اعلام کند، چنین تصمیمی گرفت و آن بانوی محترم نیز با جان و دل پذیرای توصیه­‌های پیشوایش شد. ۲. اگرچه مدیریت خانواده بر عهدۀ مرد است، اما او حق ندارد تنها بر اساس میل و علاقۀ شخصی خود، محدودیت­‌هایی را برای همسرش اعمال کند. خداوند در قرآن به مردان توصیه می­‌کند که در رفتار دو جانبۀ خود با همسرانشان، با شیوۀ پسندیده‌­ای برخورد کرده و به آنان ضرر و زیان وارد نکنند.[2] در رفتار هیچ‌کدام از پیشوایان دینی نیز مشاهده نمی­‌شود که آنان همسرانشان را از ارتباط با بستگانشان بازدارند. ابوسفیان یکی از بزرگ‌ترین دشمنان پیامبر اسلام(ص) هنگامی که هنوز این دشمنی پابرجا بود، مخفیانه به مدینه آمده به خانۀ دخترش ام حبیبه که همسر پیامبر(ص) بود رفت،[3] اما رسول خدا(ص) هیچ واکنش منفی نسبت به این دیدار نداشت. براین اساس، شرعاً و اخلاقاً مردان تنها هنگامی می‌­توانند محدودیت­‌هایی را در دیدار همسرشان با بستگان خویش اعمال کنند که توان آن‌را داشته باشند که بعدها با دلایلی محکمه ­پسند، این محدودیت‌­ها را به نفع نهاد خانواده و جهت استحکام آن توجیه نمایند، و گرنه اگر این محدودیت‌­ها تنها در راستای هوا و هوس مرد بوده و هیچ توجیهی را نتوان برای آن متصور شد، زن می‌­تواند با مراجعۀ به دادگاه قانوناً تقاضای برطرف شدن و یا کاهش این محدودیت‌­ها را نماید. 🅿️ @p_ahkaam
امام صادق عليه السلام: مِن سَعادَةِ الرَّجُلِ أن يَكونَ القَيِّمَ عَلى عِيالِهِ از نيك بختى مرد، اين است كه تكيه گاه خانواده اش باشد الكافی جلد4 صفحه13 نماز 🅿️ @p_ahkaam
سلام علیکم خدا قوت اگر در روز ۸ حیض پس از اختبار کمی شک کردیم که آیا پاک شدیم یا نه ولی غسل راانجام دادیم اما پس از غسل اختبار کردیم اما چیزی نبود آیا این غسل قبولست یا دوباره باید غسل را انجام داد ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ ✅ پاسخ سلام اگر بعد از غسل،پاک بودید،غسل صحیح می باشد. مقلدین اقای مکارم و شبیری زنجانی،اگر در بین حیض پاکی داشتند و دوباره خون ببینند،روزهایی که در وسط پاک هستند لازم است غسل کنند و عبادات خود را انجام دهند. 🅿️ @p_ahkaam
سلام.من تقریبا۴۰ شبانه روز نماز قضاداشتم.تصمیم گرفتم که اوناروبخونم.۴۰روز نماز صبح خوندم ۴۰روز نماز ظهر وبعد ۴۰روز نماز عصروبابقی.نماز ظهر وعصر یامغرب وعشاء باهم نخوندم.مشکلی داره این طوری خوندم؟ ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ ✅پاسخ سلام در نماز قضا اگر مثلا یک روز کامل قضا شده است باید نماز ظهر و عصر و مغرب و عشا با هم خوانده شود. نماز صبح را می توانید به تنهایی بخوانید 🅿️ @p_ahkaam
با سلام و تشکر ببخشید اگر زخمی در بدن باشد که بعد از چند روز سله بسته آیا باید سله را کند و غسل کرد یا غسل با آن درست است؟ مرجع تقلید آقای خامنه ای ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ ✅ پاسخ سلام غسل با زخم سله بسته اشکال ندارد و نیاز به کندن نیست سلام علیکم هرگاه استحاله گردد و از حالت خون بيرون آمده ( سله) و با شستن زايل نمی‌شود، ظاهر آن با آب کشيدن پاک می‌شود و به همان حالت غسل و وضو می‌گیرد؛ و نماز هم صحیح است اما اگر واقعاً خون است و با شستشو از بين می‌رود نجس است. 🅿️ @p_ahkaam
سلام میخواستم بدونم اگر من بخوام تو ی ی آزمونی تقلب کنم بعدش با درآمدم کفاره ی گناهم رو بدم خدا قبول میکنه؟! ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ ✅پاسخ سلام تقلب کردن کفاره ندارد،ولی حرام می باشد. ایت الله مکارم شیرازی: پرسش : تکلیف افرادی که در کنکور و سایر امتحانات تقلب کرده و با آن مدرک شاغل شده اند (شغل غیر قانونی)چیست؟ پاسخ : تقلب، حرام است، جدّاً از آن توبه نموده، آن را تکرار نکنند، و با اعمال نیک آینده گذشته را جبران نمایند. ولى چنانچه در محدوده گسترده اى نبوده فعلا مشکلى ندارد و ادامه کار و مدرک تحصیلى و مانند آن اشکالى ندارد.  ایت الله سیستانی: پرسش: اگر مرتکب تقلب شویم وبه واسطه آن دارای مدرکی شویم که در شؤون زندگی ما تاثیر دارد تکلیف چیست؟ پاسخ: تقلب حرام است ولی اگر از نظر تخصص و توانائی انجام کار در حد مطلوب باشید حقوق حلال است. ولی اگر تخصص لازم را در رابطه با کاری که به شما واگذار می شود نداشته باشید پذیرفتن آن کار جایز نیست. ایت الله خامنه ای: کسی که با پارتی و رابطه استخدام می شود، آیا حقوق دریافتی او حرام است؟ جواب: اگر تخصص و مهارت لازم را برای کاری که استخدام شده است، دارد و مقررات استخدام رعایت شده و مطابق مقررات و براساس توانایی در انجام وظایف محوله، به او حقوق می دهند، حقوق دریافتی حرام نیست. 🅿️ @p_ahkaam