eitaa logo
پاسخ به سوالات شرعی
30.4هزار دنبال‌کننده
720 عکس
412 ویدیو
32 فایل
🔴ارسال سوال ناشناس⁦⬇️⁩ https://eitaayar.ir/anonymous/v75.b53 🔴در صورت عجله داشتن با شماره 096400 یا دفتر مراجع عظام تقلید تماس بگیرید
مشاهده در ایتا
دانلود
❓متن پیام: سلام و وقت بخیر و ارزوی توفیق برای شما. مرجع بنده: آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله) سوال بنده: من زمانی که کودک بودم، مادرم تمام پولهایی که به من هدیه داده میشده رو جمع آوری کردن و برای من از همون زمانی که کودک بودم پس انداز کردن تو بانک؛ و چون سن من برای افتتاح حساب کفایت نمیکرده به اسم خودش بوده، نوع حساب هم از این حساب هایی بوده که سود تعلق میگرفته به اصل پول؛ مادر میگه که نیتش این بوده که ارزش پولم حفظ بشه، پس انداز بشه و خرج الکی نشه، سود بهش تعلق بگیره، بانک باهاش تجارتی بکنه و اینچیزا؛ اول بانک تجارت بوده بعد تغیر داده به بانک مسکن و حساب جوانان افتتاح کرده و اونم همین منوال سود دهی داشته و مزایای بلند مدت دیگ. وقتی به سن قانونی رسیدم حساب به اسم و امضای خودم تغییر کرده.الن سوال بنده اینه با توجه به اینکه اصل پولی که بانک مسکن بوده مقداری از سود که از بانک تجارت بهش تعلق گرفته مخلوط اون شده و ما نمیدونیم چقدره اون مبلغ و قابل پیگیری نیس، اولا تکلیف اصل مول چیه؟ دومن تکلیف سود های بانک‌مسکن که کاملن مشخه و قابل تمییز است چیه؟ لطفا واضح و ساده و کامل توضیح بدین‌. توی سوالای کانال هم جستوجو کردم و پاسخ نگرفتم، اگه تکراریه پوزش میطلبم. ✅ پاسخ در مورد اموالی که مادرتان برای شما واریز میکرده، حکم هدیه را دارد و طبق فرمایش رهبری، خمس به هدیه تعلق نمیگیرد. لذا به اصل پول شما خمس تعلق نمیگیرد. اما به سود آن خمس تعلق میگیرد، و باید به طور تخمینی حساب کنید. به دفتر ایشان برای محاسبه دقیق آن مراجعه بفرمائید. 🅿️ @P_Ahkaam
❓متن پیام: سلام و خدا قوت ،شش یا هفت نخود طلا چند مثقال یا گرم طلا میشود و به چه کسی باید بپردازیم ✅ پاسخ طبق توضیح المسائل (محشى - امام خمینى)؛ ج‌1، ص 261، م 452: هر هیجده نخود برابر یک مثقال شرعى یا چهار و نیم گرم است. اگر دیه است به شخص یا ولی آن باید بپردازید و اگر کفاره است، به مستحق بپردازید. 🅿️ @P_Ahkaam
❓متن پیام: درود خدا بر شما که برای آموزش، آگاهی و نجات بندگان عزیز خدا وقت میگذارید. من بسیار بهره میبرم. سوال در مورد وضو دارم و جایی پاسخ را نیافتم، گاهی یک مشت آب برای خیس کردن از آرنج تا نوک انگشتان کافی نیست، آیا میشه دو یا سه مشت آب ریخت؟ بسیار ممنونم ✅ پاسخ با سلام بله آنچه در وضو مهم است شستن کامل است که یک بار واجب و دوبار مستحب است مثلا دو یا سه یا... مشت آب میریزید و دست می کشید و آب به تمام عضو وضو میرسد، این بار اول و واجب است برای بار دوم هم یک یا دو یا... هرچند مشت آب می توانید بریزید و تا زمانی که دست نکشیده‌اید و تمام عضو کامل شسته نشده می توانید آب بریزید. ولی معمولا با یک یا دو مشت آب می توان وضو گرفت و از باز گذاشتن شیر آب و اسراف هم جلوگیری کرد. 🅿️ @P_Ahkaam
❓متن پیام: سلام من چند روز پیش سوالی فرستادم راجع به اعراض بله من معنی اعراض ر‌و میدونم و شاید باشوهرم روزی به روستای خودم یا شهر شوهرم برگشتیم ولی معلوم نیست کی برگردیم سوال من راجع به اعراض عملی است چون مرجع ما مکارم شیرازی است وگفته اگر چند سال از وطنت دور باشی خود خود اعراض صورت گرفته وما الان در مشهد هستیم ووقتی به شهر یا روستای خودمان می رویم نمیدونیم نمازا رو چطوری بخونیم واقا موندیم چون ما قصد صددر صد که هیچ وقت برنگردیم رو نکردیم از اون ور این فتوا لطفا کامل توضیح بدید ✅ پاسخ ایشان میفرمایند اگر قصد بازگشت دارید، آنجا وطن شماست، اما اگر مدت طولانی(مثلا ۵ سال) از قصد بازگشت شما گذشت و نتوانستید به آنجا برای زندگی دائمی برگردید، آنجا حکم اعراض را برای شما دارد. و در آنجا حکم مسافر را دارید. 🅿️ @P_Ahkaam
💬 | متن پیام: سلام وقتتون بخیر. بنده دوساله که خیاطی رو بصورت مجازی یاد گرفتم از کانالای مختلف که رایگان گذاشته بودن استفاده کردم. یه کانال خودم زدم و دارم چیزایی که یاد گرفتم از فیلم های اساتید خیاطی(رایگان) در قالب فیلم (خودم کلیپ تهیه میکنم)توش میزارم. سوالم اینه آیا اینکار حرامه؟ چون افراد به اسم خودم دارن میبینن و دانلود میکنم پاسخ با سلام چنانچه مطالب و کلیپ های تولید شده از مطالب آموزش دیده و ساخت خودتان است اشکال ندارد اما اگر کلیپ های تولید شده دیگران را بر می دارید و فقط تغییر جزئی می دهید نیاز به اجازه دارد رایگان بودن دلیل بر استفاده بدون اجازه نیست 🅿️ @P_Ahkaam
💬 | متن پیام: سلام یه کارت عابر دارم که فقط میتونم باهاش از دستگاه پوز مغازه ها کارت بکشم و خرید کنم و نمیتونم باهاش کارت به کارت کنم یا نقد بگیرم. اگر پیش کسی کارت بکشم تا او برام کارت به کارت کنه اشکال نداره؟ و اگر بخاطر مالیات مقداری بیشتر از اون مبلغی که برام کارت به کارت میکنه رو براش واریز کنم اشکال داره ؟ ✅ پاسخ سلام سوال و پاسخ مشابه از آیت الله مکارم پرسش :شخصی دستگاه کارت خوان در مغازه اش دارد ، با توجه به اینکه این وسیله را بانک بطور رایگان در اختیار او قرار داده اما برای اینکه پول نقد را از بانک وصول کند نیاز به صرف وقت و زحمت دارد، آیا او می تواند به کسانی که پول نقد می خواهند مثلا یک میلیون تومان پول نقد بدهد ولی یک میلیون و پنج هزار تومان برای او کارت بکشد؟ پاسخ :اگر این پول را به عنوان مال الاجاره دستگاه بگیرد، مانعی ندارد. 📚 منبع و مطالعه بیشتر 🅿️ @P_Ahkaam
💬 | متن پیام: با عرض سلام و خدا قوت به شما سروران گرامی سوال آیا درسته که زن و شوهر اگه4ماه همبستر نشوند عقد ومحرمیت آنها باطل میشود ؟؟آخه من وشوهرم ازهم دور هستیم ایشون یه کشور دیگه هستند مافقط از طریق تماس تصویری از حال هم باخبر می‌شویم ،،،ممنون ازشما ✅ پاسخ زن و شوهر تا از هم طلاق نگرفته اند، به هم محرم مي باشند و زن و شوهر هستند .صيغه شدن زن شوهر دار حرام است . رابطه جنسي نداشتن سبب نا محرم شدن نمي شود. شوهر نمي تواند بيش از چهار ماه نزديکي با زن دائمي خود را ترک کند، يعني واجب است در صورت توانايي حد اقل در هر چهار ماه يک بار نزديکي کند. اگر نزديکي نکند، حرام است ،يعني گناهکار است، ولي به هم محرم هستند و نامحرم نمي شوند 📚 منبع و مطالعه بیشتر 🅿️ @P_Ahkaam
❓متن پیام: سلام اگه خمس پرداخت نکنیم گناه داره و واجبه؟ یعنی کسی ک واقعا نمیتونه پرداخت کنه و وسعش نمیرسه.. ✅ پاسخ هرگاه انسان از طریق زراعت یا صنعت یا تجارت یا از طریق کارگرى و کارمندى در مؤسّسات مختلف درآمدى به دست آورد، چنانچه از مخارج و هزینه هاى سال او و همسر و فرزندان و سایر کسانى که نفقه آنها را مى دهد زیاد آید، باید خمس (پنج یک) آن را محاسبه کرده و بپردازد. مسأله 2 ـ هیچ گونه تفاوتى میان کسب ها و درآمدهاى کسب نیست. ادامه مطالب خمس را در لینک زیر مطالعه کنید 👇👇 📚 منبع و مطالعه بیشتر 🅿️ @P_Ahkaam
❓متن پیام: سلام من خانمی هستم که همسرم ،همیشه هشتش گرو نهش بوده .و نتونسته پس انداز داشته باشه برای روز مبادا . ومن از ارثیه پدری ۳۵م ت بهم رسیده و با پول خرجی روزانه که همسرم می‌داده و با یارانه که به من تعلق داشته همه رو پس انداز کردم بعد از مدتی شده ۲۰م ت که کلهم شده ۵۵م ت گذاشتم موسسه اعتباری و با سودش برای دو تا دخترم کم کم و قسطی جهیزیه تهیه میکنم . وسال هم ازش گذشته حالا این اصل پول که هم ارث پدریم بوده و پولی که از یارانه و خرجی جمع کردم و گذاشتم موسسه خمس بهش تعلق میگیره ؟ درحالی که برای خرید قطعات بزرگ جهیزیه نیاز به پول دارم و باید وام بگیرم ممنونم از شما 🙏 ✅ پاسخ در مورد ارث، مراجع میفرمایند: ارث، خمس ندارد. در مورد یارانه فرموده‌اند، در حکم هدیه است: درباره این که آیا به هبه که همان هدیه و بخشش است، خمس تعلق می گیرد یا نه؟ اقوالی بین فقها وجود دارد که به صورت کلی می توان آن ها را در اقوال زیر خلاصه کرد: 1. خمس ندارد [1] . 2. چنانچه از مخارج سالش زیاد بیاید یعنی تا سر سال خمسی زیاد بیاید، باید خمس آن را بدهد. [2] 3. چنانچه تا سر سال خمسی زیاد بیاید بنا بر احتیاط واجب باید خمس آن را بدهد [3] . بله اگر به آن مال هدیه ای قبلا خمس تعلق گرفته بود تقریبا همه فقها پرداخت خمس را بر گیرنده هدیه واجب می دانند. [4] [1] آیات عظام امام خمینی(ره)، خامنه ای، نوری. [2] آیات عظام صافى، سیستانى؛ (زنجانى: چنانچه از مخارج سالش زیاد بیاید اگر مالى که به دست آورده ارزشمند باشد لازم است خمس آن را بدهد، بلکه بنا بر احتیاط اگر مال ارزشمندى هم نباشد خمس آن را بدهد). [3] آیات عظام بهجت، فاضل، مکارم. نک: إمام خمینی،توضیح المسائل، المحشى، ج ‏2، ص:8 مسئله 1753؛ احکام دانشجویی؛ احکام خمس، سید مجتبی حسینی، ص 49. [4] در بین فقهای معاصر تنها آیات عظام سیستانی و تبریزی، پرداخت خمس را بر عهده بخشنده و بر او واجب می دانند. نک: همان، ص50. و در مورد تهیه‌ی جهیزیه: آيات عظام امام، خامنه اى، سيستانى، فاضل، وحيد و نورى: چنانچه در بين سال، از درآمد آن سال تهيه كرده و از شأنش بيشتر نباشد، خمس ندارد. آيات عظام بهجت و صافى: اگر جهيزيه در زمانى كه دختر در معرض (سن) ازدواج است، تهيه شود، خمس ندارد. آيه اللّه تبريزى: آنچه در سال ازدواج تهيه شده، خمس ندارد و آنچه در سال هاى قبل تهيه شده است، بنابر احتياط واجب بايد خمس آن را بدهد. آرى، اگر اموالى را قبل از بلوغ دختر، به او بخشيده اند، پرداخت خمس آن بر دختر واجب نيست. آيه اللّه مكارم: چنانچه تهيه جهيزيه از پيش، در ميان مردم رايج باشد و به صورت هزينه معمولى در آيد و يا اگر تهيه نكنند، عيب محسوب مى شود، خمس ندارد. 🅿️ @P_Ahkaam
💬 | متن پیام: سلام و خدا قوت ، ایام عزاداری اباعبدالله الحسین علیه السلام دو تسلیت میگم 🖤 اولاً خیلی ممنون از کانال خوب و مفید شما ، دوماً سوالم اینه ؛ حکم نصب برنامه ها به صورت آنلاک یا مود شده چیه ؟ بعضی از برنامه ها محدودیت های دارن که یا باید اونها رو خریداری کنی ( این راهیه که توی خود برنامه ها قرار داره ) و یا باید از طریق سایت فارسروید اونها رو به صورت آنلاک شده و بدون محدودیت نصب کنی ، من چند بار برنامه هایی رو به صورت آنلاک شده نصب کردم ، از یکی از دوستانم شنیدم که این کار درست نیست ، آیا این کار حرام هست ؟ و اگر حرام هست منی که چند بار ندانسته نصب کردم چی حقی یا حکمی برگردانم هست ؟ با تشکر از وقتی که برای ما می‌دارید ❤️ ✅ پاسخ اگر نصب و دانلود چنین برنامه‌هایی مغایر با شرایط سایت مورد نظر است همچنین بر خلاف ضوابط حاکم بر فضای مجازیست، جایز نیست. اما اگر منعی در این باره نیست و معمولا دیگران از این طريق، نصب برنامه دارند، اشکال ندارد. 🅿️ @P_Ahkaam
❓متن پیام: سلام وقت بخیر مادرشوهرم مقداری طلا داره یه پلاک و زنجیر داره شاید پنجاه گرم باشه گفته هر وقت مردم اونو برام وقف کنید یکی دیگه هم داره بیست گرمه گفته بدین برای نماز و روزم ولی چند بار که پیش پدر شوهرم گفته اون با غضب گفته باشه و راضی نیست ایا این وقف درسته درصورتی که شوهرش راضی نیست اینم بگم خودش خانه دار هیچ درامدی نداشته؟ اگر قبل پدرشوهرم فوت کنه مسلما این نمیده برای وقف و راضی نیست ولی اگر بعد پدرشوهرم فوت کنه تکلیف چیه؟؟؟!؟ ✅ پاسخ وصیت اگر شرایط شرعی آن رعایت شده باشد، (وصی تعیین شده باشد و یا مخاطبین وصیت کننده، بدانند ایشان وصیت جدی دارند) در اموال تا یک سوم آن واجب است و در بیشتر از آن، با اجازه‌ی ورثه امکان دارد و گرنه جایز نیست. در وقف زن از اموال خودش، اجازه‌ی شوهر شرط نیست. 🅿️ @P_Ahkaam
❓متن پیام: سلام خسته نباشید.ببخشید من دو سه روز قبل ازشروع کامل پریودم لکه بینی دارم که گاها خون آلود هست،تکلیف نماز واعمال دیگه من چی هست؟چون دوپاسخ متفاوت دیدم تو کانال که فرموده بودید لباس عوض کنیم نماز بخوانن،وجواب بعدی گفته بودید محکوم به حیض هس ت من موندم چیکار کنم .ممنون میشم راهنمایی بفرمایید ✅ پاسخ توجه به این نکته لازم است که، مدّت حیض کمتر از سه روز و بیشتر از ده روز نمى ‌شود و اگر مختصرى هم از سه روز کمتر باشد، حیض نیست. پس اگر لکه‌های خون قبل از دوران عادت ماهانه در سه روز مستمر نبوده است حکم حیض را ندارد و استحاضه است. و باید به دستور استحاضه عمل کنید. با این حال برخی از فقها (آیت‌الله‌ نوری همدانی) در فرض سؤال، احتیاط نموده و می گویند در زمان مذکور (چند روز قبل از شروع خونریزی) آنچه که بر حایض حرام است را ترک کند و وظایف مستحاضه را نیز انجام دهد. [که عمل به این احتیاط واجب نیست.] 🅿️ @P_Ahkaam