سنجاب.pdf
989.3K
سلام
با تشکر از زحمات شما
قبلا هم سئوال پرسیدم جوابو ندیدم
حتما سیوالات زیاده دیدع نشد
عرض کردم باغ گردو داریم که هر ساله حیوانی احتمالا سنجاب گردوها را هم می خوره وهم خراب میکنه یعنی از از ۸۰۰۰ گردو نزدیک ۳۰۰۰ تا از این طریق از بین میرود
یکی گفت دارویی هست استفاده کنید باعث از بین رفت اون حیوان میشه خواستم بپرسم از نظر شرعی این روش برای از بین بردن حیوانات اشکال شرعی نداره؟
ممنون
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
✅ پاسخ
سلام
در این صورت که موذی هست و موجب خسارت شما میشود، حتیالامکان با روشهایی که موجود است آنها را دور کنید و اگر راهی جز کشتن نیست، شرعا گناه ندارد.
برای مطالعه فایل بالا را باز کنید
#کشتن_حیوان
#سنجاب
🅿️ @p_ahkaam
سلام من وقتی مطالب شما که مربوط به غسل جنابت هست که توضیح میدن احساس میکنم باید غسل کنم کلا انگار وسواس گرفتم سر هر چی غسل کنم من قبلاً استمنا میکردم نمیدونستم گناهه و غسل داره خرداد توبه کردم و دیگه نرفتم سرش چندتا خواب دیدم استمنا و اهمیت ندادم بعد رفتم از شک و ندانستن ترشح یا منی غسل کردم و اینها یک چندتا فکر هم اوایل میکردم که به قصد استمنا نبود و فیلم کره ای هم میدیدم که به قصد استمنا نبود آیا توبه شکستم؟؟
و اینکه یک حسی به من میگه باید هی غسل کرد سر هرچی که تصویر ساده مثل یک خانم نیم تنه شورتک ورزشکار هم باشه فکر میکنم اینه با اینکه دخترم اصلا موندم واقعا
سوال بعدیم اینه من در نماز های ۴ رکعتی خیلی شک میکنم همیشه یعنی کثیرالشک هستم نماز ظهر و عصر و عشا تکلیف من چیه میدونم سه نماز پی در پی اما اینجوریه یا در نماز ۳ شک والا من قراعت میترسم آیه جا بندازم و سجده بعضی موقع ها و تشهد کلا اینجوری وسواس همچی گرفتم حتی وضو
و در مورد وضو باید کامل آرنج خیس بشه اگه یکمش نشه اشتباه هست و تکلیف نماز های قبلی چیه و باید بکنم بلاتر آرنج ای ریخت؟
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
✅ پاسخ
سلام
تا زمانی که یقین به جنابت ندارید نیازی به غسل نیست. در جنابت حتما باید به اوج لذت(ارگاسم) برسید و ترشح هم داشته باشید. اگر در هر دو نشانه یا یکی از این دو نشانه شک کنید نیازی به غسل نیست.
وقتی توبه کردهاید دیگر نباید سراغ گناه مشابه بروید، درست است که دیدن فیلم نامناسب استمنا نیست ولی بههرحال شما با خدای خودتان عهد کردهاید که دیگر سراغ گناهان جنسی نروید.
شما دچار وسواس شدهاید و دلیل آن هم این است که احکام را خوب بلد نیستید. توصیه میکنم برای یادگیری احکام تلاش کنید تا از این مشکل رهایی پیدا کنید.
#وسواس
🅿️ @P_Ahkaam
سلام وقت بخیر سوالی داشتم ازخدمتتون خانمهایی که تا ۵۳ سال شمسی قمری پریود میشن حکم سیده دارند یا عام هستند لطف می کنید توضبحاتی در این مورد بفرمایید چون مادر پدر ما سید بوده از باب سوال میکنم؟؟
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
✅ پاسخ
سلام
طبق نظر همه مراجع شما حکم زنان غیرسیده را دارید.
ولی اینکه میفرمائید در سن ۵۳ سالگی هنوز خون میبینید نظر مراجع متفاوت است و باید نام مرجع تقلیدتان را ذکر کنید تا حکم مسئله بیان شود.
#یائسگی
🅿️ @P_Ahkaam
سلام داداش من 21سال ازدواج کرده. زنش هیچکاری نمیکنه خیلی زن منفی گرا بدبینی هست. تنها کاری که میکنه فقط ناهارظهر اونم 4نیم 5بعدازظهر آماده میکنه نمیذاره برادرم دست به یخچال یاچیزی بزنه جوری رفتارکرده که یه دونه بچه ای هم که داره نسبت به برادرم بی اهمیت باشه بی احترامی کنه. الان 4یا 5سال هست رابطه زناشویی رو بابرادرم قطع کرده نمیذاره بچش سرسفره بابرادرم بشینه غذای بچه رو میده میگه بره تواتاق بخوره خودشم واشپزخونه برادرم تک وتنها توحال بایدغذابخوره هیچ موقع هم شکایت زنش رو به خانواده زنش نمیکنه کلا برادرم دنبال جنگ دعوا نیست. میخواستم ببینم پس حق زن وشوهری چی میشه.
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
✅پاسخ
سلام
اگر ایشان را تمکین زناشویی نمیکند ناشزه است و احکام مربوط به خود را دارد که نفقه ایشان بر مرد واجب نیست.
و اگر شخصا و یا با به وجود آوردن موانعی موجب ایذاء و آزار مرد یا فرزند شود حرام است.
#ناشزه
#آزار
🅿️ @p_ahkaam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سلام و وقت بخیر
آیا پدر بزرگ( جدپدری) می تواند حضانت فرزندان پسرش را در صورتی پسرش زنده است و می تواند مدیریت کند به عهده بگیرد؟
آیا پدربزرگ ولایت فرزندان پسر خودش را در صورت زنده بودن پسر دارد؟
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
✅ پاسخ
سلام
۱. حضانت فرزند از سن دو تا هفت سالگی فرزند میباشد که بسته به شرایط پدر و مادر با نظر حاکم شرع به پدر یا مادر اختصاص داده میشود.
اما اگر پدر فرزند به دلائل شرعی یا قانونی مسلوبالید باشد و نتواند ادارهی امورات فرزند را برعهده بگیرد، و واجد شرایط بودن جد، جد پدری میتواند حضانت وی را بر عهده بگیرد.
۲. ولایت پدر برای فرزند در چند مورد است
یکی سلطهی بر اموال فرزندان صغیر خود است که بعد از تمیز و رشد فرزند این ولایت برداشته میشود، مگر این که فرزند رشید یا رشیده، مجنون یا مهجور و ... شود.
و یکی ولایت بر دختر برای ازدواج است که در صورت ازالهی بکارت این ولایت نیز ساقط میشود.
#حضانت
#ولایت
🅿️ @P_Ahkaam
من قبلاً کانال داشتم و بعد از کانال های که فیلم و سریال میخرن رایگان میگزارند بدون اجازه کپی میکردم و نمیدونستم مشکل داره بعد کانالم پاک شد و من هم از اون کانالا خبر ندارم الان تکلیف من چیست با استغفار حل میشود ؟!
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
✅ پاسخ
سلام
اگر آنها رایگان در اختیار مخاطب قرار می دهند، دانلود و تماشا یا ... اشکال ندارد جز اینکه شرط خاصی گذاشته باشند
#دانلود_رایگان
🅿️ @P_Ahkaam
باسلام اگر شوهری از زن بخواد که جنین خود را سقط کنه وخودش هم قرص را در دهنش بذاره (البته زن هم در اون موقع مقاومتی نکه ولی قبلش سعی در منصرف کردن او داشته) حال دیه بر عهدیه کیست؟
اگه دیه برعهده مرد است دیه بین ،مادر ،دو خواهر وپدر بزرگ ومادر بزگ مادری چگونه تقسیم میشود؟
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
✅ پاسخ
سلام
اگر مردی همسر خود را وادار به سقط جنین نماید، برای او مجازات پرداخت دیه به مادر در نظر گرفته میشود
می توانید با تماس به دفتر مرجع تقلید خود و توضیح کامل مسئله، پاسخ دقیق و میزان دیه را بپرسید
با توجه به اهمیت موضوع #سقط_جنین در زیر احکامی از سقط جنین بیان می شود
#سقط_جنین
🅿️ @P_Ahkaam
▬📝﷽▬
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🍂🍃
🌸
✅ چهار نکته درباره #سقط_جنین
1️⃣👈 #سقط_جنین حرام است از مراحل ابتدائی حاملگی تا مراحل دیگر.
2️⃣👈 اگر حمل برای #مادر_ضرر جانی داشته باشد قبل از #چهار_ماهگی ودمیدن روح، سقط جنین جایز است و بعداز آن جایز نیست.
3️⃣👈بچه #سقط شده را اگر #چهار_ماه یا بیشتر دارد، باید #غسل بدهند و #کفن و #حنوط کنند و اگر چهار ماه ندارد باید در پارچه ای بپیچند وبدون غسل دفن کنند.
4️⃣👈 #دیه_سقط جنین اگر علقه (خون بسته)باشد ديه آن چهل دينار است و اگر مضغه (چیزی شبیه گوشت جویده شده)باشد شصت دينار است و اگر استخوان بدون گوشت باشد هشتاد دينار است و ديه به وارث جنين با رعايت طبقات ارث پرداخت میشود ولی وارثی که مباشر سقط جنين بوده از آن، سهمی ندارد.
📗 #منابع:
۱.هزار ویک مساله آیت الله نوری ج ۲ ص ۲۷۴
۲. احکام بانوان مکارم ص ۲۲۸
۳. توضیح المسائل مراجع ج ۱ ص ۱۹۹ م ۷۷۴
۴.احکام دو دقیقه ای محمود اکبری ج ۵ ص ۱۳۷
#سقط_جنین
🅿️ @p_ahkaam
🌾🎋🌾🎋🌾🎋
👶🏻سقط جنین👶🏻
⁉️سوال: پدر و مادري که براي سقط جنين به پزشک مراجعه مي کنند حکم مباشر سقط را دارند و ديه بر انها واجبه يا فقط کار حرامي انجام دادند؟
پاسخ:
📝آیت الله خامنه ای : اگر بهگونهاى عمل کنند که آن عمل به آنها مستند شود ديه بر عهده آنهاست و اگر به آنها مستند نباشد، ديه بر عهده مباشر است هر چند آنها کار حرامى انجام دادهاند.
📝آيت الله وحيد خراساني : مباشر به سقط کسي است که عمل سقط را انجام مي دهد ولي مراجعه آنها براي انجام عمل سقط حرام است.
📝آيت الله سيستاني : آنها مباشر نيستند و پزشک که به وسيله اي اسقاط مي کند مباشر است ولي اگر پزشک فقط دارويي را معرفي کند ومادر خود مصرف کند او مباشر است.
📝 آيت الله مکارم شيرازي: پزشک در صورتي که اقدامي عملي کند و مادر که خود را در اختيار طبيب قرار داده هر دو مباشرند ولي پدر در فرض سوال مباشر نيست هرچند از گرفتن ديه محروم است.
📝آيت الله فاضل لنکراني: اگر پزشک آمپول بزند؛ ديه بر پزشک واجب است و پدر و مادر جنين گناهکار حساب مي شوند. اگر دکتر آمپول نزند کسي ديگري آمپول بزند کسي که از روي اگاهي آمپول زده ديه براوواجب است و اگر مادر جنين خودش دارو بخورد که سقط کند و جنين سقط شود ديه برمادر جنين واجب است.
#احکام_سقط_جنین
#احکام_دیه
#سقط_جنین
------------
📖منبع:
استفتاء از سایت مراجع عظام
🅿️ @p_ahkaam
* آیا سقط جنین بر اثر مشکلات اقتصادی جایز است؟
سقط جنین به مجرد وجود مشکلات و سختیهای اقتصادی جایز نمیشود.
پزشک بعد از معاینه در ماههای اول حاملگی، به زن گفته است که استمرار بارداری برای او احتمال خطر جانی دارد و در صورتی که حاملگی ادامه پیدا کند، فرزندش ناقصالخلقه متولد خواهد شد و به همین دلیل دستور سقط جنین داده است، آیا این کار جایز است؟ و آیا سقط جنین قبل از دمیده شدن روح به آن جایز است؟
ناقصالخلقه بودن جنین، مجوز شرعی برای سقط جنین، حتی قبل از ولوجِ روح در آن محسوب نمیشود، ولی اگر تهدید حیات مادر بر اثر استمرار حاملگی مستند به نظر پزشک متخصص و مورد اطمینان باشد، سقط جنین قبل از ولوج روح در آن اشکال ندارد.
پزشکان متخصص میتوانند از طریق استفاده از روشها و دستگاههای جدید، نواقص جنین در دوران بارداری را تشخیص دهند. با توجه به مشکلاتی که افراد ناقصالخلقه بعد از تولد در دوران زندگی با آن مواجه میشوند، آیا سقط جنینی که پزشک متخصص و مورد اطمینان آن را ناقصالخلقه تشخیص داده، جایز است؟
سقط جنین در هر سنی به مجرد ناقصالخلقه بودن آن و یا مشکلاتی که در زندگی با آن مواجه میشود، جایز نمیشود.
آیا از بین بردن نطفه منعقد شدهای که در رحم مستقر شده، قبل رسیدن به مرحله علقه که تقریباً چهل روز طول میکشد، جایز است؟ و اصولاً در کدام یک از مراحل ذیل سقط جنین حرام است: ۱. نطفه استقرار یافته در رحم؛ ۲. علقه؛ ۳ ـ مضغه؛ ۴ ـ عظام؛ (قبل از دمیدن روح).
از بین بردن نطفه بعد از استقرار آن در رحم و همچنین سقط جنین در هیچ یک از مراحل بعدی جایز نیست.
** بعضی از زوجها، مبتلا به بیماریهای خونی بوده و دارای ژن معیوب میباشند و در نتیجه ناقل بیماری به فرزندان خود هستند و احتمال اینکه این فرزندان مبتلا به بیماریهای شدید باشند، بسیار زیاد است و چنین کودکانی از بدو تولد تا پایان عمر، دائماً در وضع مشقتباری به سر خواهند برد. مثلاً بیماران هموفیلی همواره ممکن است با کوچکترین ضربهای دچار خونریزی شدید منجر به فوت و فلج شوند. حال آیا با توجه به اینکه تشخیص این بیماری در هفتههای اول بارداری ممکن است، آیا سقط جنین در چنین مواردی جایز است؟
اگر تشخیص بیماری در جنین قطعی است و داشتن و نگهداشتن چنین فرزندی موجب حرج میباشد، در این صورت جایز است قبل از دمیده شدن روح، جنین را سقط کنند؛ ولی بنابر احتیاط، دیه آن باید پرداخت شود.
سقط جنین فی نفسه چه حکمی دارد؟ و در صورتی که ادامه بارداری برای زندگی مادر خطر داشته باشد، حکم آن چیست؟
سقط جنین شرعاً حرام است و در هیچ حالتی جایز نیست، مگر آنکه استمرار حاملگی برای حیات مادر خطرناک باشد که در این صورت سقط جنین قبل از ولوج روح اشکال ندارد، ولی بعد از دمیدن روح جایز نیست، حتی اگر ادامه حاملگی برای حیات مادر خطرناک باشد، مگر آنکه استمرار بارداری، حیات مادر و جنین هر دو را تهدید کند و نجات زندگی طفل به هیچوجه ممکن نباشد، ولی نجات زندگی مادر به تنهایی با سقط جنین امکان داشته باشد.
زنی جنین هفت ماهه خود را که ناشی از زنا بوده بنا به درخواست پدرش سقط کرده است، آیا دیه بر او واجب است؟ و بر فرض ثبوت دیه، پرداخت آن بر عهده مادر است یا پدر او؟ و در حال حاضر به نظر شما مقدار آن چقدر است؟
✅سقط جنین حرام است، هرچند بر اثر زنا باشد و درخواست پدر باعث جواز آن نمیشود و در صورتی که مادر مباشر در سقط جنین باشد، دیه بر عهده مادر است. اما در مقدار دیه جنین در فرض سؤال، تردید وجود دارد و احوط این است که مصالحه شود و این دیه در حکم ارث کسی است که وارث ندارد.
مقدار دیه جنینی که دو ماه و نیم عمر دارد، در صورتی که عمداً سقط شود، چقدر است و پرداخت آن برعهده کیست؟
اگر علقه باشد، دیه آن چهل دینار است و اگر مضغه باشد، شصت دینار است و اگر استخوان بدون گوشت باشد، هشتاد دینار است و دیه به وارث جنین با رعایت طبقات ارث پرداخت میشود؛ ولی وارثی که مباشر سقط جنین بوده، از آن سهمی ندارد.
✅ اگر زن بارداری مجبور به معالجه لثه یا دندانهایش شود و بر اساس تشخیص پزشک متخصص نیاز به عمل جراحی پیدا کند، آیا با توجه به اینکه بیهوشی و عکسبرداری با اشعه باعث نقص جنین در رحم میشود، سقط جنین برای او جایز است؟
دلیل مذکور مجوزی برای سقط جنین محسوب نمیشود.
اگر جنین در رحم، مشرف به موتِ حتمی باشد و باقی ماندن آن در رحم به همان حال برای زندگی مادر خطرناک باشد، آیا سقط آن جایز است و اگر شوهر آن زن مقلد کسی باشد که سقط جنین در حالت مذکور را جایز نمیداند، ولی زن و اقوام او از کسی تقلید میکنند که آن را جایز میداند، تکلیف مرد در این حالت چیست؟
#سقط_جنین
#احکام_سقط
#احکام_سقط_جنین
🅿️ @p_ahkaam
چون در فرض سؤال امر دائر است بین مرگ حتمی طفل به تنهایی و بین مرگ حتمی طفل و مادر او، بنابراین چارهای جز این نیست که لااقل زندگی مادر با سقط جنین نجات داده شود و در فرض سؤال، شوهر حق ندارد همسرش را از این کار منع کند، ولی واجب است تا حد امکان به گونه ای عمل شود که قتل طفل مستند به کسی نشود.
آیا سقط جنینی که نطفهاش با وطی به شبهه (آمیزش با زن بیگانه به گمان حلال بودن این کار) توسط فرد غیر مسلمان و یا با زنا منعقد شده، جایز است؟
جایز نیست.
اگر بارداری باعث خجالت و آبروریزی من یا خانوادهام شود، آیا میتوانم در سه ماهه اول آن را سقط کنم؟
سقط جنین شرعاً حرام است و آنچه در سؤال ذکر شده، مجوز آن نمیباشد.
این جانب زنی باردار هستم. با توجه به وضعیت نامناسب جسمانی و ترس از تشدید کم خونی، ناراحتی معده و ضعف کلی بدن، مایل به سقط جنین هستم. لطفاً حکم شرعی را بیان کنید.
سقط جنین جایز نیست و موارد مذکور موجب حلیّت آن نمیباشد.
با پیشرفت علوم پزشـکی و جنینشنــاسی در دوران بـــــارداری، اطباء ناقصالخلقه بودن جنین را تشخیص میدهند و اگر بخواهند ناقص الخلقه بودن جنین را به اطلاع والدین برسانند، ممکن است آنها اقدام به سقط جنین یا اقدام به رفع نقص جنین نمایند، در حالیکه احتمال بهبودی بسیار ضعیف است. در فرض سؤال اطلاع دادن دکتر جایز است یا نه؟
اطلاع دادن فی نفسه واجب نیست، مگر آنکه قانونی در این زمینه موجود باشد، یا غرض از مراجعه به طبیب و پرداخت پول به او اطلاع از حال جنین باشد.
در صورتی که میدانیم مسلماً جنین بعد از تولد خواهد مرد، آیا سقط درمانی جایز است؟
اگر تشخیص بیماری در جنین قطعی است و داشتن و نگهداشتن چنین فرزندی موجب حرج میباشد، در این صورت جایز است قبل از دمیده شدن روح، جنین را سقط کنند، ولی بنابر احتیاط، دیه آن باید پرداخت شود.
اگر دکتر به دستور مادر، جنین را سقط کند، دیه ثابت می شود یا قصاص؟
در فرض مرقوم، دیه ثابت میشود و بر عهده دکتر است.
دیه سقط جنین که با رضایت کامل پدر و مادر، و از راههای مختلف انجام میشود، به عهده کیست؟
دیه بر عهده مباشر سقط میباشد. اگر دکتر مستقیماً سقط را انجام دهد، دیه بر عهده اوست و اگر پرستار تزریق نماید، به عهده اوست و اگر مادر دارو را خورده بر عهده مادر میباشد و در همه موارد، دیه باید به ورثه طفل پرداخت شود که در موارد اول و دوم پدر و مادر و در مورد سوم پدر است که اگر ایشان عفو نمایند، ساقط میشود؛ هر چند گناه آنکه قتل نفس یا مشابه آن انجام داده باشد ثابت است.
در منابع و عرف پزشکی، خطر جانی و مرگ مادر و احتمال عوارض در حاملگی ها و بیماری های مختلف، با درصد تعیین می شود. آیا سقط درمانی، فقط در مواردی که درصد بالایی از خطر، مادر یا کودک را تهدید می کند، جایز است، یا درصد پایین نیز می تواند مجوز باشد؟
ناقصالخلقه بودن جنین، مجوز شرعی برای سقط جنین ـ حتی قبل از ولوج روح در آن ـ محسوب نمیشود، ولی اگر تهدید حیات مادر بر اثر استمرار حاملگی مستند به نظر پزشک متخصص و مورد اطمینان باشد و یا موجب مشقّت شدیده باشد، سقط جنین قبل از ولوج روح در آن اشکال ندارد.
با توجه به روشهای درمان نازایی که در حال حاضر انجام می شود، گاهی اوقات حاملگی های چند قلو (چهار قلو) اتفاق میافتد، که در اکثر موارد، با زایمان زودرس در ماههای پنجم و ششم همراه است و جنینها به ثمر نرسیده و از بین میروند. یکی از روشهایی که امروزه در دنیا انجام میشود، کاهش تعداد این نین ها در ماه های اول حاملگی (پنجاه تا شصت روزگی) است، تا بقیه جنینها بتوانند رشد نمایند و حاملگی به ثمر برسد. آیا این روش درمانی از نظر شرع مقدس اسلام جایز است یا خیر؟
اگر کاهش بعضی از جنینها، موجب زنده ماندن بقیه شود (و عدم کاهش، سبب از بین رفتن همه ی آن ها گردد) اشکال ندارد.
اگر دکتر متخصص تشخیص دهد که اگر جنین با عمل جراحی خارج شده و در دستگاه نگهداری شود، به حیات خود ادامه خواهد داد، آیا اقدام به عمل جراحی جایز است؟ آیا حکم مسئله، قبل از ولوج روح و بعد از آن فرق دارد یا نه؟
با فرض اینکه جنین در دستگاه زنده خواهد ماند، بیرون آوردن آن اشکالی ندارد و فرقی بین قبل از ولوج روح و بعد از ولوج روح نیست.
** من در هفته ی دهم حاملگی عمداً جنین را سقط کرده ام. نسبت به سقط جنین چه باید بکنم؟
سقط جنین بر شما حرام بوده است که مرتکب شدید، لیکن دیه شرعی جنین را ضامن هستید، و باید دیه را به وارث شرعی او بپردازید و خودتان از این دیه ارث نمیبرید.
#سقط_جنین
#احکام_سقط
#احکام_سقط_جنین
🅿️ @p_ahkaam