❓متن پیام:
سلام در مورد کاشت نهال دیم سوال داشتم آیا ارزش معنوی داره؟
قطعه زمین زراعی هس که یکسال درمیان کاشت میشه یا ممکنه چند سال یکبار کاشت بشه
آینده هم معلوم نیس کاشت بشه یا نه.
نظرم اینه بالا و پایین زمین نهال کاشت بشه که همراه آبیاری های احتمالی (کاشت زراعی) آب بخورد
✅ پاسخ:
بهطورکلی درخت کاشتن از نظر اسلام ثواب دارد. و روایات فراوانی هم در این مورد از معصومین وارد شده است. کاشتن گیاه هم به این معنا که یا فضا را سبز میکند یا هوا را تصفیه میکند یا گیاهانی است که ثمر میدهد، آن هم خوب است.
اما احکام ثانویهای هم هست که باید مراعات شود.
بنابراین درست است که اصل درختکاری و کاشتن گیاه خوب است اما حکم ثانویه هم در اینجا مطرح است. اولاً باید در ملک خودمان باشد. در جاهای عمومی بدون اجازه نمیشود درخت کاشت. در ملک دیگران هم مجاز نیستیم که درخت بکاریم.
در سوال مذکور چنانچه مکان عمومی نباشد و یا نیاز به اجازه از صاحبان آب نباشد، امری پسندیده است. در غیر اینصورت باید از مالکین زمین یا آب، اجازه گرفت.
📚 منبع و مطالعهی بیشتر
🅿️ @P_Ahkaam
❓متن پیام:
سلام وعرض ادب
پدرم مغازه ای دارند که برای اجاره پول پیش گرفته اند ودر بانک به صورت سپرده گذاشته شده سود ان برای گذران وهزینه زندگی ایشان هزینه می شود.ایا به پول پیش اجاره خمس تعلق می گیرد.
✅ پاسخ👇
همه مراجع:
اصل رهن (قرض) خمس ندارد؛ ولى به سود آن، چنانچه تا سر سال خمسى اضافه آيد، خمس تعلق مى گيرد.
تبصره ۱.
پولى كه به عنوان اجاره خانه گرفته مى شود؛ چنانچه تا سر سال خمسى در نيازهاى زندگى هزينه نشود، به آن خمس تعلق مى گيرد.
تبصره ۲.
اصطلاح «رهن» در رهن و اجاره خانه غلط مشهور است، اصطلاح قرض و اجاره (اجاره به شرط قرض) صحيح است. از اين رو اصل قرض خمس ندارد.
📚 منبع و مطالعه بیشتر
🅿️ @P_Ahkaam
7.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❓متن پیام:
سلام خیلی ممنون از کانال خوبتون.
من از سال پیش یه ماده غذایی مثل لوبیا مونده دارم وتا الان یک سال شده.این خمس داره؟اما همسر بنده خمس این ماده راپرداخت نمیکند.حکم چیه؟من میتونم بپردازم یانه؟
📚منبع و مطالعه بیشتر
🅿️ @P_Ahkaam
❓متن پیام:
سلام حکم پدر و مادری که بین فرزندان فرق میگذارند چه از لحاظ مادی و مالی چه از لحاظ محبت که باعث شده فرزندان همه نسبت به هم بد بین شده باشن
✅ پاسخ
اگر پدر یا مادری بین فرزندان خود عدالت و مساوات را رعایت نکند، و این کار باعث ظلم در حق برخی از فرزندان، و پایمال شدن حق آنان شود، این کار گناه، و پدر یا مادری که این کار را انجام دادهاند مسؤول خواهند بود .
📚 منبع و مطالعه بیشتر
🅿️ @P_Ahkaam
پاسخ به سوالات شرعی
❓متن پیام: سلام حکم پدر و مادری که بین فرزندان فرق میگذارند چه از لحاظ مادی و مالی چه از لحاظ محب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
توصیه اخلاقی در مورد فرق نگذاشتن بین فرزندان
🅿️ @P_Ahkaam
❓متن پیام:
سلام خسته نباشيد درموردغسل جبیره توصیح بدهیدممنون
✅پاسخ
انجام وضو و غسل جبیره در زمانی واجب می شود که چیزی روی سطح پوستتان باشد که مانع از رسیدن آب به آن سطح در هنگام وضو یا غسل شود. شما می توانید از احکام و شرایط جبیره در موقعیت های مختلف استفاده کنید.
هرگاه روي آن بستهشده است و باز کردن آن ضرر و مشقت زيادي ندارد و آب هم براي آن مضر نيست، بايد آن را باز کند غسل کند. در غير اين صورت، اطراف آن را بشويد و بنابراحتياط مستحب، روي جبيره را نيز مسح کند و اگر جبيره، نجس است يا نمیشود روي آن دستتر بکشد، پارچه پاکي را بر آن ببندد و دستتر روي آن بکشد.
منبع و مطالعه بیشتر
🅿️ @P_Ahkaam
❓متن پیام:
باسلام و عرض ادب
آیاوام های بانکی باسود 4درصدمورداشکال است.
✅پاسخ
برخی از مراجع تقلید معتقدند گرفتن کارمزد، اگر واقعاً مزدِ کار باشد نه مجرّد تغییر اسم، اشکال ندارد. اما برخی دیگر اخذ هر گونه زیادی در قرض را ولو در قالب کارمزد جایز نمیدانند، البته در این موضوع، راههایی را برای جلوگیری از ربا پیشنهاد میکنند، از جمله اینکه:
متقاضى وام می تواند، کارمزد متصدیان بانک یا مؤسسه را در قالب جعاله به ایشان بپردازد. یعنی مبلغ مذکور را در مقابل کسب موافقت سرمایه گذاران جهت پرداخت قرض به وی، که توسط آن مؤسسه صورت میگیرد، قرار دهد.
ضمائم:
پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:
حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی):
گرفتن کارمزد، اگر واقعاً مزدِ کار باشد نه مجرّد تغییر اسم، اشکال ندارد.
حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):
ممکن است شخص متقاضى، براى کارکنان آن مؤسسه مالی، در مقابل کسب موافقت سرمایه گذاران جهت پرداخت قرض، جُعلی قرار دهد، و این جُعل ممکن است به مقدار کارمزد مورد نظر مؤسسه باشد.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
منظور از کارمزد حقّالزحمهاى است که به کارمندان بانک یا صندوق قرض الحسنه و مانند آن به عنوان حقوق در مقابل زحماتى که جهت حفظ حساب ها و سایر خدمات انجام مىدهند داده مىشود. و چنانچه مبلغ اضافى به همین نیّت گرفته شود، و به عنوان حقوق صرف کارمندان و سایر هزینه هاى بانک گردد، مانعى ندارد. و اضافه بر آن حرام است.
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):
بهطور کلی گرفتن اضافه از گیرندگان وام و لو بعنوان کارمزد جایز نیست. سعی شود که قرض الحسنه بهمعنای واقعی به اشخاص داده شود تا اجر عظیمی که بر آن وعده داده شده نصیب قرض دهنده شود و بکوشید تا انگیزههای معنوی در بین مردم تقویت گردد.
📚 منبع و مطالعه بیشتر
🅿️ @P_Ahkaam
❓متن پیام:
سلام وقت بخیر. درمورد کاشت ناخن فرمودید اگر مانعی ایجاد شود که رفع آن مشگل یا غیر ممکن باشد وضو و غسل درسته
پس چرا ایت الله مکارم شیرازی درست نمیدونن؟
مخصوصا ناخن کاشته میشه و سهوا مانعی ایجاد نشده که
✅ پاسخ
اگر به راحتی قابل جدا کردن باشد باید جدا کنید و الا به همین صورت وضو وغسل را انجام دهید و حکم جبیره را دارد.
(پاسخ از سایت ایت الله مکارم می باشد.)
📚 منبع و مطالعه بیشتر
🅿️ @P_Ahkaam
#ارسالی_از_مخاطب
سلام خسته نباشيد.با تشكر از شما كه براى احكام دين و رضاى خدا تلاش ميكنيد...
گله داشتم از شما بابت اين كه انقدر اين مدلى احكام مربوط به #كاشت_ناخن و كاشت داده شده كه وضعيت جامعه ى اسلامى به اينجا كشيده شده...
خواااااهش ميكنم ازتون، چرا تاكيد نم يكنيد كه زينته و حرامه نامحرم ببينه، وقتى كه ميدونيم هر خانومى ناخن ميكاره واسه ى به نمايش گذاشتنشه.
چرا نميگيد كاشت ناخن وقتى كه ماه ها روى ناخن مانع ايجاد ميكنه، اصلا جواز غسل و وضوى جبيره نيست.
حكم #جبيره براى بيمار و موارد خاصى كه آب ضرر داره گفته شده نه براى زيبايى.
يا حكم جبيره فقط براى خانومى كه نميدونست حرامه و حالا توبه كرده و نميتونه اين ناخن هاى مصنوعى رو جدا كنه پس تا زمان از بين رفتن اين ناخن ها جبيره انجام بده (البته همون آرايشگرى كه براش چسب دائم ميزنه ،حتما راه جدا كردنش هم بلده)
چرا نميگيد پولى كه از اين كار كه رواج دادن گناهه و حرامه!!!؟؟؟
پس يعنى ما هم طبق حكم شما از فردا بريم ناخن بكاريم كه چون چسبش محكمه و نميتونيم جداش كنيم وضوى جبيره بگيريم و با غسلى كه اصلا قبول نميشه دست به آيات قرآن و اسامى معصومين بزنيم و زيارت معصوم بريم و نماز بخونيم، گناهش هم گردن كسى كه حكم رو داده!!!
✅ پاسخ
ممنونیم از شما که کانال را به جدیت دنبال می کنید و دین مدار هستید و تذکرات دلسوزانه خودتون رو برامون میفرستید.
حق با شماست که اصل کاشت ناخن برای زینت حرام است و این مطلب را قبلا متذکر شده ایم ولی حالا اگر کسی به جهت اضطرار عقلایی و یا... انجام داده حکمش چیه؟
ما هم اینجا احکام رو از رساله های عملیه مراجع عظام تقلید تقدیم حضورتون می کنیم و چیزی رو از خودمون نمی گیم
خدا به شما طول عمر با عزت و استواری در دین تحت توجحات خاص ولی عصر علیه السلام عنایت کنه انشاءالله
————————
مطالبی که قبلا در مورد کاشت ناخن ذکر شده است
👈🏼 خانم ها گوش کنید
👈🏼 لاک دست
👈🏼 فیبروز ابرو
👈🏼 اکستنشن
🅿️ @P_Ahkaam
❓متن پیام:
سلام خسته نباشید به نیت غسل حیض به حمام رفتم ولی نمی دونم غسل کردم یا نه ، و اگه #غسل_جنابت هم بگردن داشتم به نیابت غسل جنابت به حمام رفتم حالا نمی دونم غسل جنابت کردم یا نکردم تکلیف چیست؟
✅ پاسخ
اگر انسان به نیت #غسل به حمام رود و بعد از خارج شدن از حمام شک کند، که غسل کرده یا نه، باید بنا را بر غسل نکردن بگذارد.
و اما اگر بداند غسل کرده ولى در اینکه صحیح بوده یا نه شک کند بنا را بر صحت غسل بگذارد
📚 منبع و مطالعه بیشتر
🅿️ @P_Ahkaam
پاسخ به سوالات شرعی
#ارسالی_از_مخاطب سلام خسته نباشيد.با تشكر از شما كه براى احكام دين و رضاى خدا تلاش ميكنيد... گله د
ارسالی از مخاطب👇
سلام ببخشید کاش برای مردم میگفتید مجبور نیستن ناخن بکارند همه جا حکم الکی دادن که ناخن کاشتن اشکال نداره و وضوی جبیره بگیرید...کاش میگفتید اصلا ناخن کاشتن درست نیست..
✅پاسخ
ضمن تشکر از دقت نظر حضرت عالی
این موضوع در موارد متعددی که در پست بالا نیز مواردی ذکر شده است؛ توضیح داده شده است .
اشتباه و حرام بودن کاری یک موضوع است؛ ذکر و بیان احکام ان موضوعی دیگر.