❓متن پیام:
براى تشخيص اينكه مرد قادر بر بچه دار شدن هست آيا مى تواند #استمنا كند تا آزمايش هاى پزشكى بر روى منى او، انجام شود؟
✅ پاسخ:
خير، اين كار جايز نيست؛ مگر آنكه ضرورتى ايجاب كند.
مطالعهی بیشتر
🅿️ @P_Ahkaam
❓متن پیام:
امروزه با استفاده از دارو (خوراكى تزريقى) يا به كار بردن وسايل پيشگيرى پزشكى به طور قطع مى توان از باردارى زن جلوگيرى كرد با چنين فرضى آيا بر زنانى كه از امكانات فوق استفاده مىكنند لازم است عده نگه دارند؟
✅ پاسخ:
همه مراجع: آرى، بايد عده نگه دارند.
علت واقعى عده بر ما مخفى است و آنچه گفته مىشود- از قبيل انعقاد نطفه، حريم زوجيت و…- از حكمتهاى آن به شمار مىآيد. از اين رو اگر مرد سالها نيز جدا از زن خود زندگى كند، يا در مسافرت باشد، باز بايد زن #عده نگه دارد.
آيت الله فاضل، جامع المسائل، ج ۱، س ۱۶۱۸
آيت الله مكارم، استفتاءات، ج ۲، س ۱۱۲۰ و ۱۱۲۱
توضيح المسائل مراجع، م ۲۵۱۱
صافى، جامع الاحكام، ج ۲، س ۱۳۱۳
آيت الله نورى، توضيح المسائل، م ۲۵۰۶
آيت الله تبريزى، استفتاءات، س ۱۷۱۲
آيت الله وحيد، توضيح المسائل، م ۲۵۲۰
امام خمينى، استفتاءات، ج ۳، عده طلاق، س ۶۴
دفتر آيات عظام خامنهاى، بهجت و سيستانى.
🅿️ @P_Ahkaam
❓متن پیام:
اگر شوهر پوشيدن لباس و يا آرايش خاصى را از همسرش درخواست كند، آيا اطاعت او بر زن واجب است؟
✅ پاسخ:
همه مراجع: اگر اين درخواست در راستاى استمتاعات باشد و يا ترك آن باعث نفرت شوهر گردد، بر زن واجب است اطاعت كند. در غير اين صورت، واجب نيست.
اختيار پوشش زن بدست خود اوست. مرد نمي تواند زن خود را مجبور به رعايت يك نوع پوشش خاص كند و يا خداي ناكرده بخواهد كه بي حجاب باشد!. در هيچ صورتي زن نمي تواند در گناه از شوهر خود اطاعت نمايد!.
گاهي خانم پوشش نامناسب دارد و رعايت حجاب اسلامي را نمي كند، مرد بايد او را با بهترین شیوه ها نهي از منكر كند، شوهر نمی تواند بی تفاوت باشد!. درست است كه نوع پوشش بر عهده خود زن است اما اگر خانم پوشش اسلامي را رعایت نکرد مرد مي تواند اجازه خروج از منزل با وضع نامناسب را به همسر خود ندهد!
مطالعهی بیشتر
🅿️ @P_Ahkaam
❓متن پیام:
اگر مردی با زدن جملات نیش دار دل زنش را بشکند و باعث آزار او شود چه حکمی دارد؟
✅ پاسخ:
به طور کلی اذیت کردن دیگران جایز نیست.
استفتاء از دفتر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای مدظله العالی
🅿️ @P_Ahkaam
❓متن پیام:
آيا زن مىتواند هنگام #آميزش به طور طبيعى #عزل كند؟
✅ پاسخ:
اگر شوهر راضى باشد، اشكال ندارد و در غير اين صورت عزل زن حرام است.
عزل زن به اين است كه هنگام آميزش خود را كنار بكشد به طورى كه آب شوهر در رحم او ريخته نشود.
آیات عظام: امام، فاضل، نورى و مكارم: تعليقات على العروه، ج ۲، كتاب النكاح، الفصل الاول، م ۶
بهجت، توضيح المسائل، متفرقه، م ۱۱
سيستانى، منهاج الصالحين، ج ۳، م ۱۰
صافى، هدايه العباد، ج ۲، كتاب النكاح، م ۱۰
خامنهاى، استفتاءات، س ۱۳۵۳
تبريزى، صراط النجاه، ج ۱، م ۷۹۶ و
🅿️ @P_Ahkaam
❓متن پیام:
در دوران عقد تا عروسى ـ كه دختر در خانه پدر به سر مى برد ـ آيا تأمين نفقه او بر عهده شوهر است؟
✅ پاسخ:
آيات عظام امام، بهجت، خامنه اى، صافى، فاضل، مكارم و نورى: در فرض ياد شده، اگر زن تمكين داشته باشد، نفقه او بر شوهر واجب است.
آيات عظام تبريزى و وحيد: خير، در اين فرض بر عهده شوهر نيست.[۲]
آيه اللّه سيستانى: اگر در شهرى كه زندگى مى كنند، متعارف است كه نفقه دختر را خانواده اش مى دهد، بر عهده شوهر چيزى نيست. در غير اين صورت، پرداخت نفقه، وظيفه شوهر است.[۳]
[۱]. صافى، جامع الاحكام، ج۲، س ۱۳۳۳ ؛ امام، استفتائات، ج ۳، احكام نفقه، س ۱۴ ؛ نورى، استفتائات، ج ۲، س ۶۶۲ ؛ فاضل، جامع المسائل، ج ۲، س ۱۳۱۲ ؛ مكارم، استفتائات، ج ۲، س ۱۰۵۱ و ج ۱، س ۸۳۹ و دفتر: بهجت و خامنه اى.
[۲]. تبريزى، منهاج الصالحين، ج ۲، م ۱۳۹۹ و وحيد، منهاج الصالحين، ج ۳، م ۱۳۹۹.
[۳]. سيستانى، منهاج الصالحين، ج ۳، م ۴۱۵.(احكام روابط زن و شوهر، پرسمان).
🅿️ @P_Ahkaam
#حدیث
از کتاب شریف صحیفه الرضا (علیه السلام ) به سند خود از امام هشتم آقا علی بن موسی از پدران بزرگوارانش صلوات الله علیهم از رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم نقل کرده که فرمود:
برای علم خزینه هایی است و مفتاح آن سوال از عالم است. پس سوال کنید خدا شما را رحمت فرماید و بدانید که ثواب داده می شود در آن چهار نفر: سوال کننده، و جواب دهنده، و گوش دهنده، و دوستدار آنان
🅿️ @P_Ahkaam
تکلیف پسر به حج مادر
❓متن پیام:
خانمی در زمان حیات به #استطاعت رسیده، و فیش #حج نیز خریداری نموده اند .پس از چندی ایشان فوت می نمایند. ورثه فیش را فروخته و مال را تقسیم می نمایند .
این خانم فرزند پسری دارند که ۳۰ ساله و دارای زندگی است،
۱) آیا بر پسر ایشان واجب است که به نیابت از مادر حج بروند و در ضمن این که پسر مرحومه مستطیع بوده یا نبوده باشند چه حکمی دارد ؟
۲) آیا می توان #اجیر گرفت و شخصی غیر از پسر نائب شود ؟
✅ پاسخ:
اگر خانم یادشده در اولین فرصت اقدام نموده و امکان تشرف برای وی بوجود نیامده، حج بر او واجب نیست و در غیر این صورت باید از اصل ترکه حج و لو میقاتی برای او انجام گردد.
حج مادر فی نفسه بر عهده پسر نمی باشد؛ و اگر خودش مستطیع باشد نمیتواند حج نیابی انجام دهد. و اجیر گرفتن در هر صورت صحیح است
📗دفتر استفتاآت مقام معظم رهبری
🅿️ @P_Ahkaam
❓متن پیام:
آيا زنى كه تازه زايمان كرده، بايد روز چهلم، غسل (چله) انجام دهد؟
آیا #غسل_چله از جهت شرعي مبنا دارد؟
✅ پاسخ:
همه مراجع: خير، اين سخن هيچ اعتبارى ندارد.[۱]
غسل مادر در روز چهلم هيچ مبناي شرعي ندارد و آنچه در روايات درباره غسل نوزاد آمده است، مربوط به اوايل ولادت يعني تا روز هفتم مي باشد . در روايات واژه «غسل» استفاده شده است، اگر اعراب آن ضمه باشد، و غُسل خوانده شود، خوبست آداب و اعمال غُسل رعايت شود. اما اگر اعراب غسل فتحه باشد، به صورت غَسل خوانده شود منظور همان شستن نوزاد است.
«عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع عَنْ آبَائِهِ عَنْ عَلِيٍّ ع قَالَ: اغْسِلُوا صِبْيَانَكُمْ مِنَ الْغَمَرِ فَإِنَّ الشَّيْطَانَ يَشَمُّ الْغَمَرَ فَيَفْزَعُ الصَّبِيُّ فِي رُقَادِهِ وَ يَتَأَذَّى بِهِ الْكَاتِبَان».[2]
راوی از امام صادق علیه السلام از پدارنشان از امام علی علیه السلام نقل می کند: بچه هایتان را از غمر [بوي بد- آلودگي هاي ولادت] بشویید، چون تا زمانی که غمر بر بدن بچه ها است شیطان نزدیک بچه می شود و او را می بوید و وقتی بچه می خوابد داد می زند که به خاطر نزدیکی شیطان به او است.
-----------
[1] احكام بانوان، پرسمان
[2]علل الشرايع، ج۲-ص۵۵۷
🅿️ @P_Ahkaam
❓متن پیام:
#قصد_ده_روز چگونه محقق می شود؟
✅ پاسخ:
هرگاه مسافری بخواهد حداقل ده روز پشت سر هم در محلی باید یا بداند که اجباراً این مدت را در آن جا توقف خواهد کرد باید نماز را تمام بخواند (و این را در اصطلاح فقهی «قصد اقامه» میگویند)، اما اگر قصد اقامت کمتری را داشته باشیم. ده روز را داشته باشید دیگر مسافرین را خواهید داشت، بنابراین سربازان یا نیروهای کادری که در استخدام ارتش یا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هستند، اگر قصد اقامت ده روز یا بیشتر را در مکانی (مثل پادگان، مناطق مرزی و…) دارند و یا می کنند. میدانند- هر چند به طور اجباری – ده روز یا بیشتر در آنجا ماندگارند، واجب است که نماز خود را تمام بخوانند. توجه :
کسی که میداند در جایی ده روز نمیماند، قصد اقامت ده روز معنا دارد و اثری ندارد و باید در آنجا نمازش را شکسته بخواند، مثلاً اگر فردی برای زیارت حرم امام رضا علیه السلام مسافرت کند و با آن که میداند از ده روز در آنجا خواهد بود. ماند ولی برای این که نمازش تمام شود قصد اقامت ده روز میکند نمازش در آنجا شکسته است.
مطالعهی بیشتر
🅿️ @P_Ahkaam
❓متن پیام:
نماز دانشجویان در سفر چگونه است؟
✅ پاسخ:
*امام خميني (ره):
نماز شكسته است و روزه صحيح نيست.
*آيتالله خامنهاي:
در سفر برای تحصيل علم حکم نماز و روزه مبنی بر احتیاط است اعم از اين که سفرشان هفتگی باشد يا روزانه.
ولی کسی که برای کار آزاد يا اداری مسافرت میکند، اگر بين وطن يا محل سکونت و محل کارش هر ده روز حداقل يک مرتبه رفت و آمد نمايد، بايد نماز خود را تمام بخواند و روزه او هم صحيح است.
و اگر بين دو سفری که برای کار کردن میرود، ده روز در وطن يا جای ديگری بماند، در سفر اولی که بعد از اقامت ده روزه میرود، نمازش شکسته است و نمیتواند روزه بگيرد. ولی چنانچه قبل از این سفر کاری ، یک سفر شخصی رفته باشد، نماز در سفر شخصی شکسته و در سفر کاری پس از آن تمام است؛ ولی با این حال، احتیاط به جمع بین قصر و تمام، در این سفر کاری، ترک نشود.
*آيات عظام بهجت (ره)، صافى، فاضل (ره) و نورى:
اساتید و دانشجویان، اگر در کمتر از ده روز، حداقل یک بار، بین وطن و دانشگاه رفت و آمد داشته باشند و این وضعیت، تا مدتى ادامه داشته باشد [بنابرنظرآیات عظام صافی، نوری: سه ماه ؛ آیتالله بهجت: دو ماه ؛ آیتالله فاضل: یک ماه] كثيرالسفر محسوب ميشوند و نمازشان در محل تحصیل و بین راه تمام و روزه صحیح است.
*آيتالله مكارم شیرازی:
۱. کسانى که یکی از سه حالت زیر را داشته باشند، كثيرالسفر محسوب ميشوند و نمازشان در محل تحصيل و بين راه تمام و روزه شان صحيح است.
الف. در هفته حداقل سه روز در رفت و آمد یا در محل تحصیل باشند و اين برنامه حداقل دو ماه ادامه داشته باشد؛
ب. شنبه به محل تحصیل برود و پنجشنبه به وطن برگردد و این برنامه حداقل ۴۵ روز ادامه داشته باشد؛
ج. شنبه تا پنجشنبه (غیرازجمعه) هر روز در رفت و آمد باشند و اين برنامه حداقل ۳۰ روز ادامه داشته باشد.
۲. كساني كه دو سال يا بيشتر و هر سال حدود سه ـ چهار ماه [اگر چه به طور پراكنده] در محل تحصيل يا تدريس و خوابگاه اقامت داشته باشند، آنجا در حكم وطن آنهاست و تا ادامه اين وضعيت همواره نمازشان كامل و روزه شان صحيح است. [در بين راه نماز شكسته است.]
*آيتالله سيستانى:
۱. كساني كه حداقل سه روز در هفته و يا ده روز در ماه [اگر چه به طور پراكنده] در رفت و آمد باشند و یا در محل تحصیل باشند و این برنامه براى مدتى [به طور مثال شش ماه در یک سال و یا حداقل سه ماه در چند سال تحصیلى] ادامه یابد، #کثیرالسفر محسوب مىشوند و نمازشان در محل تحصیل و بین راه تمام و روزهشان صحیح است.
۲. كساني كه سه سال يا بيشتر و هرسال حداقل ۱۵ روز در ماه و يا ۶ ماه در سال [اگر چه به طور پراكنده] در محل تحصيل و خوابگاه اقامت داشته باشند، آنجا در حكم وطن آنهاست و تا ادامه اين وضعيت همواره در محل تحصيل، نمازشان كامل و روزه شان صحيح است [در بين راه نماز شكسته است.]
مطالعهی بیشتر
🅿️ @P_Ahkaam
❓متن پیام:
سفر قبل از ظهر و بعد از ظهر در #ماه_رمضان چه حکمی دارد؟
✅ پاسخ:
اگر روزه دار بعد از ظهر مسافرت نماید، باید روزه خود را تمام کند و اگر پیش از ظهر مسافرت کند، وقتی به حد ترخص برسد یعنی به جایی برسد که دیوار شهر را نبیند و صدای اذان آن را نشنود، باید روزه خود را باطل کند و اگر پیش از آن روزه را باطل کند بنا بر احتیاط، کفاره نیز بر او واجب است.
توضیح المسایل همه مراجع عظام
🅿️ @P_Ahkaam