❓متن پیام:
باسلام به شمابزرگوارخداقوت،سپاس ازکانال خوب شما،ببخشیدیه خانمی هست که بیماری خاص دارندهمسرشون یه کارگربازنشسته اندواینکه کارگری هم میرندواین خانمی که بیماری دارندازهرلحاظ باید تقویت بشندخواستم بگم به این خانم صدقه تعلق میگیره؟ممنون ازلطف شما
✅ پاسخ
با سلام بزرگوار صدقه مد نظر شما یک کار مستحب است که بستگی به صدقه دهنده و تشخیص او دارد.
صدقه، به اموالی میگویند که به قصد قُربَت در راه خدا داده میشود. صدقه یا واجب است ( مثل زکات، کفاره ، صدقه ای که با نذر واجب شده و ...) یا مستحب
که در آیات قرآن و روایات مصارف و شرایط آن بیان شده است. طبق روایات، صدقه دادن نه تنها موجب کم شدن اموال انسان نمیشود، بلکه برکت و یا افزایش اموال را نیز به دنبال دارد. بنابر آیات و روایات گیرنده صدقه خداوند است ازاینرو بهتر است که صدقه از اموال پاک باشد و به صورت پنهانی داده شود. برای صدقه در روایات آثار زیادی از جمله شفای مریض، طولانی شدن عمر بیان شده است.
صدقه مستحب فقط پول دادن نیست
پیامبر اکرم(ص) :
بر هر مسلمانى است كه هر روز صدقه بدهد . عرض شد : چه كسى توان اين كار را دارد؟ حضرت فرمود : برداشتن چيزهاى آسيب رسان از سر راه صدقه است ؛ نشان دادن راه به كسى صدقه است ، عيادت از بيمار صدقه است ، امر به معروف صدقه است ، نهى از منكر صدقه است و سلام را جواب دادن صدقه است
گرچه «صدقه پنهانی بهتر است و تحقیقاً وارد شده است: «صدقه پنهانی، غضب پروردگار را خاموش میکند و همانطور که آب آتش را خاموش میکند، صدقه گناه را خاموش میکند و هفتاد باب بلا را دفع میکند.» این پنهان بودن، در صدقه مستحب است»
ولی «در صدقه واجب، افضل آن است که مطلقاً، آشکارا بپردازد.»
(مثلا زکات یا ... تا دیگران هم به انجام این واجب، ترغیب شوند)
#صدقه
#صدقه_واجب
#صدقه_مستحب
🅿️ @P_Ahkaam
❓متن پیام:
سلام
پدر حقیر چندی پیش مرحوم شده است.
در وصیتنامه اش نوشته بصورت احتیاطی برایم 10 سال نماز و روزه انجام دهید.
بنده که پسر بزرگ ایشان هستم و استطاعت بجا آوردن این نماز وروزه را ندارم، آیا باید با هزینه خودم نماز و روزه استیجاری بگیرم یا میتوانم از ثلث مال او هزینه کنم؟
✅ پاسخ
با سلام و عرض تسلیت. خداوند ایشان را با امیرالمومنین محشور کند ان شاالله
اگر میت به ادای نماز و روزه قضا وصیت کرده باشد، از ثلث برداشته میشود و اگر وصیت نکرده باشد، بر عهده پسر بزرگ است و از اموال میت برداشته نمیشود. ( رهبری)
#نماز_میت
#هزینه_نماز_میت
🅿️ @P_Ahkaam
❓متن پیام:
سلام ممنون میشم زودتر جواب بدین کسی که جنابت میشه ولی تو دسشویی خودشو میشوره اگه قبل حمام لباس بپوشه بره بیرون ون لباس ها نجس میشن ممنونم زودتر جواب بدین
✅ پاسخ
با سلام اگر نجاست ظاهری بدن را بشوید، خیر نجس نمی شود.
مثلا قسمتی از بدن نجس شود، و خیس باشد ، با شستن همان قسمت و از بین رفتن عین نجاست، بدن تمیز میشود و اگر خیس باشد موجب نجس شدن لباس نیست هرچند غسل جنابت واجب باشد.
#طهارت_ظاهر_بدن
🅿️ @P_Ahkaam
💬 | #پیام_جدید
❓متن پیام:
سلام خسته نباشبد من چند سال پیش دفتر کلاسی رو دست کاری کردم و به خودم نمره دادم الان باید چیکار کنم از همه ی اون همکلاسی ها حلالیت بگیرم واقعا گیج شدم میشه سریع تر جواب بدید
✅پاسخ
با سلام این کار شما گناه و حرام بوده است . استغفار کنید و از خداوند طلب بخشش کنید
#تقلب
🅿️ @P_Ahkaam
✅ امام باقر علیه السلام:
خداوند در روز قیامت مورد بخشش خود قرار میدهد، کسی را که در دنیا از ریختن آبروی مردم خودداری کند.
التماس دعا
🅿️ @p_ahkaam
❓متن پیام:
سلام بنده وسوسه میاد سراغم که خود ارضایی کنم بنده که به این وسوسه اهمیت نمیدم دستشویی ایم میگیره و میرم دستشویی احساس میکنم منی از طریق ادرار خارج میشه امکان داره
✅ پاسخ
مذى؛ آبى است كه كمى لزج و چسبنده است و نوعا بعد از شوخى و تحريکات جنسي و بازى با همسر و مانند آن خارج مىشود و معمولاً قبل از خروج منى خارج مىشود و پاك است و غسل و وضو را باطل نمىكند.👇
https://eitaa.com/p_ahkaam/6074
#جنابت_مردان
🅿️ @P_Ahkaam
❓متن پیام:
سلام و خسته نباشید ببخشید اگه با یک دختر وارد رابطه شویم و فقط این رابطه کلامی باشه و خوف در افتادن گناهم داخلش نباشه ایا اشکال داره
✅ پاسخ
باسلام ارتباط با نامحرم حرام است
خوف افتادن در گناه نباشد از توجیهات شیطان است یا باید مجنون باشد یا ؟..
برفرض که شما به گناه و فکر و وابسته شدن به نامحرم و افتادن در گناه خوف نداشته باشید ، طرف مقابل چی؟
دوست عزیز طبق روایات هیچ ارتباط حرامی نیست که سومین آنها شیطان است لذا خود ارتباط ، خوف افتادن در گناه است.
سعی کنید توجیهات را کنار گذاشته و وسوسه شیطان را از خود دور کنید در غیر اینصورت قطعا روز به روز از خداوند دورتر و به گناه نزدیک تر می شوید.
ودلی که به گناه مبتلا شد کم کم حس عبادت، و جایی برای برا عبادت نمیماند و بعد از مدتی فقط سرافکندگی و شرمندگی که یک عمر عذاب وجدان است به سراغ شما خواهد رفت.
این حرف را خیلی از دوستان می توانند تایید کنند.
#ارتباط_با_نامحرم
#ارتباط_عادی
🅿️ @P_Ahkaam
❓متن پیام:
سلام وقت بخیر
یکی از نزدیکان من سگ در منزل دارند
اونو بغل می کنن البته میگن همش حموم می بریمش و تمیزه
میخواستم بدونم اگه سگ بغلشون باشه و ظرفی و با همون دستی که به سگ زدن به ما بدن که مثلا توش کیک باشه آیا اون ظرف وغذا نجس هست؟
✅پاسخ
با سلام اولا سگ نجس العین هست ( مثل مدفوع؛ مثل خوک و خون) و با شستن نه تنها پاک نمیشه بلکه آبی که به بدنش ریخته میشه ، ترشحاتی که از بدنش ایجاد میشه، وسیله ای که خشک میکنن، و اگر با همان حالت خیسی هرکجا برود و خیسی منتقل شود, نجس است.
پس برخلاف آنچه بین مردم رایج است ، پاک و تمیز بودن سگ، با نجس بودن ذات سگ متفاوت هست.
سگ اگر توی آب دریا هم بره باز نجسه
اما در مورد ظرف غذا و ... تا زمانی که یقین به نجس بودن دست یا ظرف پیدا نکرده آید خوردن آن ایراد ندارد.
#نجاست_سگ
🅿️ @P_Ahkaam
💬 | #پیام_جدید
متن پیام:
سلام حاج آقا
کمکم کنید دارم دیوانه میشم
من کثیرالشک هستم و وسواس دارم
وقتی میخوام نماز بخونم خیلی روی تلفظ کلمات حساسم و اگه کمی شک کنم بر میگردم و اون کلمه دوباره میخونم
بعضی کلمات رو تا ۵ ۶ بار تکرار میکنم و دوباره چون فکر میکنم تکرار کلمه به وسواس رسیده دوباره نمازم میخونم
و به همین منوال حدود ۵ ۶ بار نمازهام رو تکرار میکنم
چکار کنم؟
✅ پاسخ
باسلام بوظیفه کثیرالشک که در کانال توضیح داده شده عمل کنید و نباید اعتنا کنید
هیچکس نمیتواند به شما کمک کند جز خودتان
بصورت معمول و عرفی نماز بخوانید و از تکرار کلمات و تکرار نماز خودداری کنید
#کثیر_الشک
#کثیرالشک
🅿️ @P_Ahkaam
💬 | #پیام_جدید
متن پیام:
سلام
آیا میتوان سوره های قرآن را بر آب خواند و آن را نوشید؟
و تا چه حد در دفع امراض تاثیر دارد؟؟
✅ پاسخ
باسلام بله می توانید بخوانید و بنوشید به هرحال آب متبرک و نورانی قطعا با آب معمولی متفاوت خواهد بود.
#اب_متبرک
🅿️ @P_Ahkaam
💬 | #پیام_جدید
متن پیام:
سلام انشالله عاقبت همه ما ختم به خیر بشه
میشه در مورد تفاوت مراجع ودیگر طلاب کمی توضیح دهید و اینکه انتخاب مرجع تقلید به چه دلیل اهمیت داره و میزان اهمیتش چقدر هست
ممنون
✅ پاسخ
باسلام تفاوت طلاب و مردم با مجتهد در این است که مجتهد شخصی است که می تواند با استفاده از قرآن و روایات، احکام را استنباط و استخراج کند . دقیقا مثل یک متخصص قلب یا متخصص دیگر با مردم عادی
قسمت دوم چرا باید به مجتهد رجوع کنیم، ارباب عقل است
شما اگر سردرد داشته باشید به کله پزی مراجعه میکنید یا به متخصص مغز و اعصاب؟؟؟
عقیدة مسلمان به اصول دین باید از روی دلیل باشد (نه تقلیدی ) ، ولی در احکام غیر ضروری دین باید یا مجتهد باشد که بتواند احکام را از روی دلیل به دست آورد، یا از مجتهد تقلید کند، یعنی به دستور او رفتار نماید، یا از راه ا حتیاط طوری به وظیفه خود عمل نماید که یقین کند تکلیف خود را انجام داده است، مثلاً اگر عده ای از مجتهدان عملی را حرام می دانند و عدة دیگر می گویند حرام نیست، آن عمل را انجام ندهد و اگر عملی را بعضی واجب و بعضی مستحب می دانند، آن را به جا آورد. پس کسانی که مجتهد نیستند و نمی توانند به احتیاط عمل کنند، واجب است از مجتهد تقلید نمایند.
اگر فردى بخواهد اعمالش را بر اساس قرآن و سنّت انجام دهد، باید قرآن و تفسیر و علومى را که وابسته به آن است،به طور تخصصّى بداند. همین طور باید سنّت را که عبارت است از قول، عمل و تقریر ( تأیید گفتار و اعمال دیگران توسط معصوم) کاملاً بشناسد؛ یعنى با علوم حدیث آشنا باشد که عبارت است از : علم رجال (شرح حال راویان حدیث) و سلسله سند، درایه (فهم دلالت روایات)، شأن نزول روایات، قرائن حالی و مقالی، تقیّه، حقیقت و مجاز، تعارض روایات با روایات یا تعارض روایات دیگر با آیات و تزاحم مصالح و....
چنین فردى که به قرآن و سنّت با کیفیت مذکور آگاهى داشته باشد، مى تواند بلکه باید طبق قرآن و سنت، آن طور که مى فهمد عمل نماید. به چنین فردى متخصّص علوم اسلامى یا مجتهد و فقیه مى گویند و تقلید کردن برای او جایز نیست. امّا اگر کسى از نظر علم و آگاهى به حدّ مذکور نرسیده باشد، عقل حکم مى کند از یک یا چند متخصّص علوم اسلامى بپرسد و طبق آن عمل نماید. این راهکار مقتضای عقل و شعور است که خدا داده است و قرآن هم به همین مطلب تصریح فرموده : «از آگاهان بپرسید اگر نمیدانید».
تقلید، سؤال از اهل ذکر یا رجوع به مجتهد و متخصّص است، همان طور که مردم چه مسلمان و چه غیر مسلمان در مسائلى که تخصّص ندارند،به متخصّصان مراجعه مى کنند، مثلاً اگر ماشینشان خراب شد به مکانیک مراجعه مى کنند؛ اگر بیمار شدند به پزشک مراجعه مى کنند؛ اگر بخواهند شهر یا خانه بسازند به مهندس و معمار مراجعه مى کنند. حتى کسانى که در یک رشته تخصص دارند،در رشتههاى دیگر تقلید مىکنند، مثلاً مراجع تقلید به هنگام بیمارى به پزشک مراجعه مىکنند؛ مهندسان و معماران هنگامى که ماشینشان خراب شد به مکانیک مراجعه مى کنند.
بنابراین همان طور که عقلاً در اکثر مسائل روزمرّه از متخصّصان پیروى مىکنند، در مسائل دینى نیز اگر متخصّص نیستند، باید به متخصّص (مرجع تقلید) مراجعه کنند. این مراجعه را «تقلید» میگویند.
پس تقلید از فقها نه تنها خلاف عقل نیست ، بلکه از باب رجوع غیر متخصص به متخصص مى باشد که حکم عقلى است. اگر کسى که باید تقلید کند، تقلید نکرده واعمالى را انجام دهد مانند بیمارى است که خودسر دارو مصرف کند. چه بسا عوض این که بهبودى حاصل شود بیمارى اش افزون شود. در روایات این حکم عقل تأیید شده است. امام عسکری(ع) فرمود: « از بین فقها آنان که حافظ و نگهبان دین اند و خود را از گناه و آلودگى حفظ مى کنند و با هواهاى نفسانى مبارزه مى کنند و مطیع اوامر الهى و جانشینان اویند، بر همگان لازم است که از آنان تقلید کنند».
مراد از «همگان» یعنى کسانى که در علوم اسلامى مجتهد و متخصص نیستند، گرچه در علوم دیگر متخصص باشند، مثلاً اگر استاد دانشگاه یا پزشک در علوم اسلامى مجتهد نباشد باید تقلید کند، چنان که مرجع تقلید در مسائل پزشکى و مهندسى از پزشک و مهندس تبعیت و تقلید مى کند.
بنابر این در احکام دین، به حکم عقل، شخص یا باید مجتهد باشد که بتواند احکام را از روی دلیل به دست آورد یا از مجتهد تقلید کند، وکسانی که مجتهد نیستند و نمی توانند به احتیاط عمل کنند، واجب عقلی است که از مجتهد تقلید کنند .
از نظر فقهی اگر مکلف مدتی اعمال خود را بدون تقلید انجام دهد،در صورتی اعمال او صحیح است که بفهمد به وظیفة واقعی خود رفتار کرده است، مثلاً بعضی از مراجع تقلید در رکعت سوم و چهارم نماز گفتن یک بار تسبیحات اربعه را کافی می دانند و بعضی دیگر می فرمایند سه مرتبه باید گفته شود.
ادامه
منبع و مطالعه بیشتر
#علت_داشتن_مرجع
#داشتن_مرجع
#مرجع_تقلید
🅿️ @P_Ahkaam