سوال ۶
❓متن پیام:
سلام و خدا قوت ببخشید وقتی دین یک مسئله شخصی و انتخابی است که فرد باید با عقل دل و روح خود آن را درک و قبول کند چرا در ایران اگر کسی بخواهد از دین اسلام خارج شود مرتد و مجازات او مرگ است پیشاپیش سپاسگزارم
✅ پاسخ:
اگرچه دین مبین اسلام همه را به پذیرش توحید الهی فرا میخواند، اما این بدان معنا نیست که همگان را به پذیرش آن مجبور کند؛ زیرا ایمان و اعتقاد جبر و زور را برنمیتابد. البته این امر به معنای فراهم آوری فضای مخالفت با اصل دین نیست؛ زیرا اساس اسلام بر توحید و نفی شرک، استوار است.
از دیدگاه اسلام کسی که دین اسلام را پذیرفت و درخانوادهی دینی رشد و نمود کرد، و بعد از آن یکی از اصول دین را انکار و به مخالفت آن برخیزد و آنرا از یک اعتقاد فردی به حیطهی اجتماعی بکشاند و در برابر دین بایستد و با فتنهانگیزی اذهان عمومی را در تشخیص حق و باطل مشوش کند، مرتکب جرمی شده است که مجازات آنرا نیز باید تحمل کند.
💢 مجازات مرتد به دلیل جرم و گناه اجتماعى او است، نه عقیدهى شخصى وى؛ از اینرو مجازات مرتد شامل کسى که از دین خارج شده، ولى آنرا به دیگران ابراز و اظهار نکرده است، نمیشود.
💡@p_eteghaadi
هدایت شده از منبر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞📽📻#سخنرانی -کوتاه- #منبر
📜موضوع: صاحب خانه بی انصاف در کلام امام صادق (ع).
🎙 سخنران:حجة الاسلام محمد رضا #هاشمی
▶️@Menbarvaezin
سوال ۷
❓متن پیام:
حكمت نواقص جسمانى و ذهنى افراد از نظر اسلام چيست؟
✅ پاسخ:
۱- از خداوند حكيم كار لغو، عبث و باطل سر نمى زند.
در مورد وجود مشكلات جسمى و ذهنى نيز مى گوييم كه هيچكدام از آنها لغو نبوده و داراى فايده است.
از جمله اينكه :
۱- اينگونه مشكلات مايه امتحان و ازمايش فرد و اطرافيان است
۲- در صورت صبر بوسيله همين مشكلات مىتوان به پاداش و مقامات عالى رسيد.
۳- اينگونه مشكلات مىتوانند باعث كفاره گناهان شده و در نتيجه فرد با سبكبالى از اين دنيا برود.
۴- مشكلات جسمى باعث فراهم شدن زمينه شكرگزارى در فرد و اطرافيان مى شود.
۵- گاهى اوقات همين مشكلات جسمى انسان را به ياد خدا انداخته و باعث مىشود با دعا و انابه به او تقرّب يابد. و…..
با وجود اين همه فايده براحتى مى توان اذعان كرد كه وجود مشكلات جسمى و ذهنى لغو نبوده و داراى حكمت خاص خود هستند.
البته اگر بخواهيم با زاويه بهتر و دقيقتر نگاه كنيم اينگونه مشكلات در بسيارى از موارد ازآنجايى كه مايه خير بيشتر هستند، نوعى نعمت محسوب مى شوند نه نقمت.
اين مساله را حضرت امام على عليه السلام در عبارتى كاملتر و دقيقتر بيان مىكنند:
«مَا خَيْرٌ بِخَيْرٍ بَعْدَهُ النَّارُ وَ مَا شَرٌّ بِشَرٍّ بَعْدَهُ الْجَنَّهُ وَ كُلُّ نَعِيمٍ دُونَ الْجَنَّهِ فَهُوَ مَحْقُورٌ وَ كُلُّ بَلَاءٍ دُونَ النَّارِ عَافِيَه »
خيرى كه در پى آن آتش باشد، خير نخواهد بود، و شرّى كه در پى آن بهشت است شرّ نخواهد بود، و هر نعمتى بىبهشت ناچيز است، و هر بلايى بىجهنّم، عافيّت است. (نهج البلاغه، ترجمه دشتى، ص ۷۲۳)
۲- اين نكته را نيز فراموش نكنيم كه خداوند جهان را بر اساس جريان سبب و مسبّب آفريده است و در بسيارى از موارد اين خود انسان است كه با فراهم اوردن اسباب شر، مشكلات جسمى و ذهنى را برا ى خود يا فرزندانشان بوجود مى آورند. البته ممكن است است كسى بگويد جرم فرزندان چيست؟ كه بدون اختيار دچار مشكلات و معلوليتهايى مىشوند در اين زمينه نيز مى گوييم كه اولا در حق انها ظلم شده است و ظالم (اگر كارش عمدى باشد به تناسب خود) جزايش را دريافت مىكند ثانيا خداوند متعال به نحو بهتر اين مشكلات و معلوليتهاى فرزندان را در آخرت جبران مىنمايد.
📚 منبع و مطالعهی بیشتر
💡@p_eteghaadi
13.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سوال ۸
▪️دنیای بی امام
همین قدر ترسناک
💡@p_eteghaadi
سوال ۹
❓متن پیام:
آیا #عرفان_حلقه صحت دارد؟
✅ پاسخ:
عرفان حلقه مخلوطی از گرایشها و نظرات و روشهای مختلف در مباحث عرفانی و شبه عرفانی در عصر جدید است که هرکدام باید مورد نقد و بررسی قرار گیرد و حق و باطل این مباحث آشکار شود ولی چون سوال بسیار کلی مطرح شده فی الجمله متذکر می شویم که عرفان موسوم به عرفان حلقه از جهات مختلفی دارای اشکالات و نواقص و بلکه انحرافاتی است که نمی توان آن را یک طریقت اصیل عرفانی قلمداد کرد. از دیدگاه ما عرفان حلقه یکی از بی شمار فعالیتهای شبه عرفانی در عصر جدید محسوب می شود که سعی شده است با قالبی ایرانی ارائه شود با این حال فاصله زیادی با عرفان شیعی و اسلامی دارد.
📚 عرفان کیهانی (عرفان حلقه) و فرادرمانی
📚 تناسخ
💡@p_eteghaadi
سوال ۱۰
❓متن پیام:
حکم اسلام درباره #خودکشی چیست؟ من بعد از سپری شدن مدت زیادی از شکست در عشق واقعاً انگیزه ای برای ادامه دادن زندگی ندارم. آیا نمی توان بدون آسیب رساندن به کسی و بی سرو صدا و با صحنه سازی یک مرگ طبیعی (برای حفظ آبروی خانواده) از این دنیا رفت؟
✅ پاسخ:
مسلماً در زندگی هر انسان، ناراحتی ها و یا شکست هایی پیش می آید که دنیا را در چشم انسان تیره و تار می کند.
در این حالت انسان ها دو گونه اند؛ عده ای از میان این غرقاب مشکلات، سر بلند می کنند و با همه سختی ها و با توکّل بر خداوند، شروع به سازندگی دوباره می کنند. اما در مقابل عده دیگری هستند که زیر این مشکلات کمر خم کرده و به انزوا کشیده می شوند و یا بدتر از آن دست به خود کشی می زنند.
اگر انسان به منطق اسلام آشنا باشد درمی یابد که مرگ انتهای راه نیست بلکه ابتدا راهی است بدون پایان. پس خود کشی هیچ کمکی به انسان نمی کند. مضافاً بر این که هیچ مشکلی در دنیا آن قدر ارزش ندارد که انسان در برابر آن، جان با ارزشش را بگیرد.
از دیدگاه اسلام مالک همه چیز از جمله انسان، خداوند است و اوست که حق تصرف در جهان و انسان را دارد. آن جا که او رخصت دهد، مجاز و جایى که او اذن ندهد، غیرمجاز است. از جمله موارد، کشتن انسان است.
در این موضوع هیچ تفاوتى بین انتحار و دیگر کشى (کشتن دیگران) نیست، چرا که این کار سلب حق حیات از خود و یا دیگرى است. خداى سبحان انسان را از این امر برحذر داشته، مىفرماید: «و آن کس که انسانى را بدون این که قاتل باشد و یا در زمین فساد کند بکشد گویا همه مردم را کشته است».
مرگ و حیات یک نفر، اگر چه مساوى با مرگ و حیات اجتماع نیست، اما شباهتى به آن دارد، ازاینرو در جایى که اذن خداوند نیست، انجام دادن آن حرام و گناه کبیره است.
این نفس فرقی ندارد که دیگری باشد یا نفس خود و انسان دست به خود کشی زند.
امام باقر (ع) فرمودهاند: «مؤمن به هر بلایى مبتلا مىشود و با هر نوع مرگی مىمیرد ولى خودکشى نمىکند»
امام صادق (ع) در باره عاقبت خودکشی می فرمایند: « هر کس خودکشی کند، برای همیشه در آتش جهنم می ماند... .»
این روایات و نمونه های دیگر نشان از شدت برخورد اسلام با این پدیده دارد. پس هرگز به خودکشی به عنوان یک راه حل نگاه نکنید. اگر چه دیگران متوجه این عمل نشوند و بسیار طبیعی نشان داده شود، ولی در واقع و نزد خداوند ، چیزی مخفی نیست. مطمئن باشید اگر در مسیر درست گام بردارید بعد از مدت کوتاهی همه نظرات را به خود جلب خواهید کرد و موجب افتخار خانواده خواهید شد.
چند توصیه:
1. سعی کنید به طرق مختلف ایمان خود را پرورش داده و قوی کنید.
2. با افراد شاد، خوشبین و امیدوار، مجالست داشته باشید و از روحیه آنان الهام بگیرید.
3. به شدت از منفى گرایى بر حذر باشید و افکار منفى را از خود دور کنید.
4. با هسته هاى مشاوره در این زمینه ارتباط داشته باشید
📚 منبع و مطالعهی بیشتر
💡@p_eteghaadi
سوال ۱۱
❓متن پیام:
آيا در بين اجنه نيز پيامبرى يافت مى شود؟ اگر آنان مكلف به فروع هستند مرجع تقليد آنان چه كسى خواهد بود؟
✅ پاسخ:
بايستى به چند نكته اساسى توجه بكنيم:
۱- جنس جن به لحاظ اينكه با انسان از نظر خلقت تفاوت دارد و از حواس انسانى پوشيده است، به طور دقيق و جزئى نمى توان به احوال آنان از تمامى ابعاد پى برد.
تنها در محدوده معلوماتى كه قرآن و احاديث در اختيار انسان مى گذارد، مى توان اطلاعاتى را كسب كرد.
۲- طبق صريح آيات قرآن، جن هم مثل انسان مكلف است. اما چگونه تكليفى؟ جزئيات آن معلوم نيست.
🔅آيه ۵۶ سوره ذاريات: و ما خلقت الجن و الانس الا ليعبدون، بر اشتراك بشر و جن در تكليف دلالت مى كند.
🔅هم چنين آيه ۱۷۹ سوره اعراف اشاره دارد بر اينكه كفار گناهكاران جن هم چون انسانها اهل جهنم اند و در عذاب خواهند بود.
🔅نظير اين آيه، آيه ۱۱۹ هود و آيه ۱۳ سجده است.
۳- از صريح آيه ۱۳۰ سوره انعام، دو مطلب را مى توان استفاده كرد:
يكى اينكه طائفه جن بسان تمام انسان ها از پيامبران الهى نمى توانند بى بهره باشند.
دوم: تکالیفی دارند که برخی از جنیان به آن کافر شدند
📚 منبع و مطالعهی بیشتر
💡@p_eteghaadi
سوال ۱۲
❓متن پیام:
آيا در جهان آخرت همه افراد بشر مورد بازخواست قرار مىگيرند؟
✅ پاسخ:
بله همه مورد بازخواست قرار میگیرند. خداوند در قرآن کریم می فرماید:
وَ قِفُوهُمْ إِنَّهُمْ مَسْؤُلُونَ (صافات ۲۴)
آنها را نگه داريد كه در كارشان حتماً مورد بازخواست خواهند بود.
شايد استبعاد شما به جهت آن باشد كه پرسش از اين همه خلايق را كارى بسيار طولانى و بزرگ مىبينيد. آرى همين گونه است، ولى خداوند سريعالحساب است.
امروزه اگر بشر با عقل خدادادى خود، كار محاسبات را اين همه سرعت بخشيده و آسان كرده است آيا براى خداوندى كه همه چيز در اختيار اوست، چنين كارى مشكل و بعيد مىنمايد؟
البته اين كه از هر كس چه چيز سؤال خواهد شد و نحوه سؤال چگونه است، موضوع ديگرى است.
اساساً ترسيم صحنه قيامت و نامه اعمال و ميزان سنجش، فراتر از آن است كه ما تصور كنيم. قدر مسلم آن است كه روزى است بزرگ (يوم الدين) و داراى صحنه هايى بس شگفت و تماشايى چرا كه بايستى عدل در آن جا تحقق يابد و هر كس به جزاى اعمال خوب و بد خويش در كمال آگاهى واصل گردد.
📚 منبع و مطالعهی بیشتر
💡@p_eteghaadi
سوال ۱۳
❓متن پیام:
آيا در عالم برزخ ارواح يكديگر را ملاقات مى كنند؟
✅ پاسخ:
بر اساس روايات معصومين علیهم السلام ارواح مؤمنان يكديگر را ملاقات مى كنند و با يكديگر سخن مى گويند.
۱_ در روايتى ابوبصير مى گويد: امام صادق علیه السلام از ارواح مؤمنان سخن به ميان آورد و فرمودند:
آنان با هم ديدار مى كنند. عرض كردم: ديدار مى كنند؟
فرمودند: آرى و از يكديگر سؤال و جواب مى كنند و همديگر را مى شناسند به گونه اى كه وقتى او را ببينى مى گويى: فلانى است.
۲ امام صادق علیه السلام فرمودند:
«ارواح مؤمنان در اتاق هايى در بهشت است، از غذاى آنجا مى خورند و از نوشيدنى هاى آن مى آشامند. به ديدار هم مى روند و مى گويند: پروردگارا قيامت را بر پا دار تا آنچه را به ما وعده داده اى به كار بندى.
۳_ امیرالمومنین على علیه السلام مى فرمايند:
اى پسر نباته اگر پرده ها كنار زده شود هر آينه ارواح مؤمنان را در اين پشت خواهيد ديد كه حلقه زده اند و با هم ديدار مى كنند و با يكديگر سخن مى گويند
📚 منبع و مطالعهی بیشتر
💡@p_eteghaadi
8.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سوال ۱۴
❌ سوال:
در صحرای کربلا رقیه بنت الحسین سلام الله علیها حضور داشتند یا رقیه دختر حضرت علی علیه السلام؟
✅ پاسخ حجتالاسلام والمسلمین دکتر محمدرضا جباری را بشنوید
💡@p_eteghaadi
سوال ۱۵
❓متن پیام:
#حضرت_يوسف(ع) آيا گناه كرد از اسب در مقابل پدرش پياده نشد؟ آيا اين تكبر و #گناه_كبيره كبيره نبود؟!
✅ پاسخ:
سراسر آيه هاى سوره يوسف (ع) بر علم و دانش، بردبارى و شكيبايى و پاكى و عصمت شگفت آور حضرت يوسف صديق (ع) گواهى مى دهد. و قرآن سرگذشت او را به عنوان اسوه تقوا و نمونه پاكى و مظهر عفت و عصمت بيان مى كند، و او را از بندگان «مخلص» «انه من عبادنا المخلصين» يوسف، آيه [۲۴ مى شمارد. از طرف ديگر قرآن كريم «مخلصين» را از گزند شيطان در امان مى داند «الا عبادك منهم المخلصين».(۱) بنابراين چگونه مى توان به او نسبت داد كه عز سلطنت او را گرفته باشد و به احترام از اسب پياده نشده باشد؟
به همين جهت برخى از مفسران(۲) اين احاديث را مخالف آيات قرآن و ضرورت دين و از اسرائيليات دانسته اند كه در احاديث وارد شده و قابل قبول و اعتماد نيست.
آيات و روايات معتبر نشانگر آن است كه حضرت يوسف (ع) طبق فرمان الهى عمل كرد و كمال احترام را نسبت به پدر و مادر انجام داد. چنان كه قرآن كريم مى فرمايد:
«فلما دخلوا على يوسف آوى اليه ابويه و قال ادخلوا مصر ان شاء الله آمنين» زمانى كه يعقوب و فرزندان و همسرش بر يوسف وارد شدند، پدر و مادر خود را در آغوش گرفت و گفت به شهر مصر درآييد كه ان شاء الله بعد از اين ايمن خواهيد بود.»
📚 منبع و مطالعهی بیشتر
💡@p_eteghaadi