°• ای اشک کجایی که غم از راه رسید
اندوه عظیم و ماتم از راه رسید
یک سال گذشت و باز یک بار دگر
پلکی زدی و محرم از راه رسید •°
💡@p_eteghaadi
هدایت شده از مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزههای علمیه
حسینیه پاسخ؛ ویژه برنامه مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزههای علمیه در ماه محرم
🏴 همزمان با فرا رسیدن ایام محرم و عزای سرور و سالار شهیدان، تلویزیون اینترنتی پاسخ بصورت ویژه، شبهات برگزیده را مورد نقد و بررسی قرار داده است.
شما همراهان و مخاطبین گرامی هر روز به مدت ۲۰ دقیقه مهمان "حسینیه پاسخ" هستید.
🎙کارشناس: استاد گرامی حجت الاسلام والمسلمین محمدی شاهرودی
🎙ذاکر اهل بیت (ع): استاد گرامی حجت الاسلام و المسلمین واضحی
⏱ زمان پخش:
📆 هر روز ساعت ۱۱
🔸پخش با اینترنت رایگان در تلویزیون اینترنتی پاسخ:
https://heyatonline.ir/pasokh.tv
◄مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات (حوزههای علمیه)
➡️ @spasokh
◄کانال پاسخ به شبهه (شهر پاسخ)
🆔 @pasokhcity
10.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سوال ۱۳۱
🤔 فلسفه علمی صله ارحام چیست؟
📚برگرفته از کتاب علوم نوین در اسلام
💡@p_eteghaadi
🔶 امام صادق علیهالسلام، شاخصترین مروج زیارت امام حسین علیهالسلام
🔹امام صادق علیهالسلام روایات فراوانی را در رابطه با تشویق شیعیان برای رفتن به زیارت و عزاداری برای مصیبت امام حسین علیهالسلام بیان فرمودهاند؛ ابیبصیر از حضرت نقل میکند:
❇️ «مَن أَحَبَّ أن يَكونَ مَسكَنُهُ فِي الجَنَّةِ وَمَأواهُ الجَنَّةَ فَلا يَدَعْ زِيارَةَ المَظلومِ قُلْتُ ومَنْ هُوَ قالَ الحُسَينُ عليهالسلامُ فَمَن أَتَاهُ شَوْقاً إِلَيْهِ وَحُبّاً لِرَسولِ اللَّهِ صَلَّىاللَّهعَلَيْهَوآلِهِ وَحُبّاً لِفاطِمَةَ وحُبّاً لِأَميرِ الْمُؤْمِنِينَ علَيْهِمالسَّلامُ أَقْعَدَهُ اَللَّهُ عَلَى مَوَائِدِ اَلْجَنَّةِ يَأْكُلُ مَعَهُمْ وَالنَّاسُ فِي اَلْحِسَابِ».
✳️ «هرکس دوست دارد مسکن و پناهگاه او در بهشت باشد، زیارت مظلوم را ترک نکند.
پرسیدم مظلوم کیست؟
حضرت فرمودند: حسین علیهالسلام.
🔸 هرکس به خاطر محبت امام حسین «علیهالسلام» و بامحبت پیامبر «صلیاللهعلیهوآله» و محبت حضرت زهرا و امیرالمؤمنین «علیهماالسلام»؛
سیدالشهدا «علیهالسلام» را زیارت کند، خداوند او را در جایگاه بهشتیان قرار میدهد و همراه آنها از نعمتها متنعم میشود؛ درحالیکه مردم در حال حسابرسی هستند🔸
💡@p_eteghaadi
سوال ۱۳۲
❓متن پیام:
خدا اين همه قدرت را چگونه به دست آورده و از كجا آمده؟
✅ پاسخ:
پاسخ اين سوال تا حدودى از تأمل و دقت در فاعليت و قدرت اعجاب انگيز نفس روشن مى شود، اما نكاتى را ياد آور مى شويم:
1⃣ نخست بايد به هستى و حقيقت وجود هاى عالم نظرى بيفكنيم.
آنها در مرحله اول به دو نوع وجود ممكن و واجب تقسيم مى شوند.
وجود ممكن: وجودى است كه وجودش از خود وجودى مسبقل ندارد، بلكه وجود و هستى خويش را از ديگرى اخذ و اقتباس نموده؛ مانند: سايه يا اشعه نور كه هستى اش به صاحب سايه و منبع نور وابسته است.
واجب الوجود: وجودى است كه وجودش از ذات مى باشد و وجودش به وجود ديگرى وابسته نيست.
🔆 تفصيل اين مطلب در برهان های فلسفى مانند: برهان امكان و صديقين ارائه شده است.
در اينجا ما بايد مشخص كنيم كه وجود خدا از كدام قسم است، وجود ممكن نمى تواند خدا باشد؛ پس واجب الوجود همان خداست لذا دارای قدرت است، يعنى: هستى بخش همه وجود هاى ممكن است، جاى استبعادى به نظر نمى رسد، چرا كه وى هستى بخش و فياض همه كمالات بلكه وجود هاى ممكن است و غير او واجب الوجودى نيست تا قدرت تقسيم شود، وجود خدا مانند ذات خورشيدى است كه همه نورها و وجود از آن سرچشمه میگيرند.
2⃣ وجود ممكنات نسبت به خدا مانند صورت هاى ذهنى براى انسان است، انسان مى تواند در ذهن خود هر صورتى كه بخواهد تصوير و خلق كند، مثلا يك اسب بالدار يا يك كوه طلا تصور نموده سپس در اين صورت خود دخل و تصرف مطلق نمايد، مثلا به تعداد بال هاى اسب فرضى خود بيفزايد يا از آن بكاهد.
⚜عالم امكان نيز مانند صورت ذهن براى خداست، چون آن معلول و آفريده و به نوعى پرتو و سايه وجود الهى محسوب مىشود و خدا هر گونه كه مى خواهد در آن تصرف مى كند چرا كه قدرت مطلق خدا از ذات غير متناهى اش نشأت گرفته است و اگر چنين قدرتى نداشته باشد، واجب الوجود نخواهد بود ؛
البته محال ذاتى مانند خلق يك دايره مربع از اين قدرت استثناء و به تعبير اصوليين تخصصاً خارج است كه دليل آن به عدم قابليت شئ مورد بحث بر مى گردد. مثلاً همه مان در رشته ورزش پرتاب ديسك كه ديسك خاصى را صد ها متر پرت مى كند، وقتى از او بخواهيم يك پر كاهى را يك و دو متر پرت كند اظهار عجز مى كند و درست توجيه مى كند كه اين مشكل نه به قدرت من بلكه به عدم قابليت كاه برمى گردد.
💡@p_eteghaadi
🔅 امام صادق (علیه السلام) میفرمایند :
🔸 کسی که زمان خوابیدن صد مرتبه #استغفار کند گناهانش همچون برگ درختان فرو می ریزد و صبح که بلند شود گناهی برایش نماند.🔸
📚 مکارم الاخلاق ۶۱۰
💡@p_eteghaadi
سوال ۱۳۳
❓متن پیام:
سلام؛ ممنون از کانال خوبتون
بنده #نماز_شب میخوانم و تقریبا بر آن مداوت دارم، ولی با این وجود بازهم آلوده به گناه هستم، اگرچه از گناهان پشیمانم. آیا این عمل ارزشی دارد؟
چرا نماز شب باعث جلوگیری از #گناه نمیشود؟
✅ پاسخ:
نخست باید گفت؛ با توجه به اهمیتی که عبادات بهویژه نمازهای واجب و نماز شب دارند، و با توجه به آثاری که بر آنها مترتب است، نباید به بهانه اینکه خواندن نماز شبی که انسان را از گناه دور نمیکند، و فایدهای ندارد، و خواندن و نخواندن آن مساوی است، آنرا ترک کرد.
در رابطه با این موضوع باید گفت:
اولا:
همین اعتراف به گناه و ناراحتی از ارتکاب آن، ممکن از آثار نماز شب باشد؛ زیرا افرادی یافت میشوند که گناه انجام میدهند، و از انجام آن و نافرمانی خدای متعال ناراحت و پشیمان نیستند، و یا اساساً اعتقادی به گناه بودن آن ندارند.
ثانیا:
شاید اگر نماز شب نمیخواندید گناه بیشتری انجام میدادید، و همین نماز شب باعث شده است که گناه کمتری انجام دهید.
ثالثا:
چه بسا استمرار و مداومت بر نماز شب باعث شود که در آینده از گناهی که مرتکب میشوید توبه کنید و دیگر سراغ ان گناه نروید.
بنابر این، اینگونه نیست که نماز شب هیچ اثری بر رفتار و کردار آدمی نداشته باشد. البته اینگونه هم نیست که نماز شب باعث عصمت انسان شود؛ بلکه انسان را در مسیر اطاعت و بندگی کمک میکند. و اگر با آداب و شرایط و حضور قلب باشد بهیقین در زندگی انسان تأثیر خواهد داشت.
💡@p_eteghaadi
🔹️مشخص شدن دینداران واقعی در هنگام سختی و بلا
💠 امام حسین علیهالسلام در دوم محرّم سال 61 هجرى به اتّفاق ياران خويش به سرزمين كربلا وارد شد، ابتدا به يارانش رو كرد و فرمود:
❇️ «النَّاسُ عَبيدُ الدُّنْيا وَ الدِّينُ لَعِقٌ عَلى أَلْسِنَتِهِمْ، يَحُوطُونَهُ ما دَرَّتْ مَعايِشُهُمْ، فَإِذا مُحِّصُوا بِالْبَلاءِ قَلَّ الدَّيَّانُونَ».
✳️ مردم، بندگان دنيا هستند و دين همانند چيزى است كه بر زبانشان باشد، تا آنگاه كه زندگىشان (به وسيله آن) پر رونق است آن را نگه مىدارند، ولى هنگامى كه با مشكلات آزموده شوند، عدد دينداران اندک مىشود.
📚 آیتالله مکارم شیرازی، عاشورا ريشهها، انگيزهها، رويدادها، پيامدها، ص379.
💡@p_eteghaadi
سوال ۱۳۴
❌ شبهه
💠آیت الله بروجردی: شاه باید حکومت کند، شما عمامه به سرها مال حکومت نیستید.
یک روحانی از آیت الله بروجردی پرسید؛ چرا برای نجات نواب صفوی از اعدام نزد شاه وساطت نکردید؟ وی در جواب گفت چون او میخواست شاه را از حکومت بردارد و شما عمامه به سرها را به جای او بنشاند.
روحانی پرسید این کار چه عیبی دارد؟ آیت الله بروجرد جواب داد: عیب این کار این است که وقتی شما در راس کار ها قرار بگیرید به اسم دین کارهایی خواهید کرد که مردم دیگر دین را هم قبول نداشته باشند، شما به اسم دین به دین ضربه خواهید زد.
✍️منبع؛ کتاب خاطرات صادق طباطبايي
✅ پاسخ
این شبهه قبلاً به اسم علمای دیگری همچون آیت الله خویی منتشر شده و همین نشانه آن است که از اساس دروغ است.
بله در کتاب خاطرات صادق طباطبایی مطلبی شبیه آن است (نه اینکه شاه باید باشد یا شما به اسم دین به دین ضربه میزنید) که خطاب آن به فرد خاصی است و صلاحیت او را زیر سوال می برند و اتفاقا در همین سخن صلاحیت شاه را هم زیر سوال می برند.
به هر حال نظر آیت الله بروجردی را باید در آثار و کتب خود ایشان جستجو کرد. ایشان در جلد دوم استفتائات خود ج ۲ ص ۴۷۱ تا ۴۸۲ با صراحت و ذکر دلیل ولایت فقیه را اثبات مینماید و اشکالات فقهی که توسط سوال کننده مطرح شده است را نیز جواب میدهد.
(متن فوق را اینجا ببینید👇
hawzah.net/fa/News/View/89334
💡@p_eteghaadi