eitaa logo
پاسخ به شبهات اعتقادی
19.7هزار دنبال‌کننده
458 عکس
799 ویدیو
15 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صبح،ظهر،شب این‌کلیپُ ببین و کیف کن ۲دقیقه‌ای که حالت رو خوب میکنه کپسول ♨️ اگر از وضعیت ناامید شدین ببینید... 🔹 برشی از سخنرانی 💠اندیشکده راهبردی 💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سوال ۲۰۸ ❓متن پیام: وقتی هنوز هیچ صیحه ای از آسمان نیامده چرا الکی جمعه ها منتظر ظهور باشیم؟؟؟ اکثر روایات میگن باید اول علایم حتمی ظهور بیاد بعد خود ظهور. پس ما باید منتظر سفیانی باشیم؟!! یعنی بلا ✅ پاسخ : ظهور را بايد فرايندي دانست كه آخرين مرحله آن حاضر شدن حضرت مهدي(ع) در مسجد الحرام و به صورت آشكار مي‌باشد در حالي كه پرچم قيام و پيروزي را به اهتزاز در آورده است. 🔅 پس بايد هميشه منتظر ظهور بود شايد جامعه در متن خود آبستن رويداد‌هايي باشد كه ظهور نهايي را رقم مي‌زند. 🔆از اين رو در روايات داريم هر صبح و هر شب منتظر ظهور باشيد، زيرا ظهور ناگهاني است. گمان نبريد كه حركت جامعه به قدري شفاف و روشن است كه شما مي‌توانيد زمان ظهور را تخمين بزنيد و آن را نزديك يا دور بدانيد. 🔅انتظار براي ظهور امام زمان را نبايد به مانند انتظار آمدن يك مسافر در روز معيني پنداشت كه تنها در روز آمدنش آمادگي براي ستقبال و پذيرائيش داشت و در طول اين مدت به كار هاي روز مره و غيره مشغول بود. 🔆 در ادبيات ديني ما واژه انتظار فرج مفهومي بس ژرف و پر ارج دارد. گويي انتظار زيباترين و كامل‌ترين جلوه بندگي حق تعالي و نماد همه ابعاد دين داري در دوران پس از حضور است تا آن جا كه پيامبر اسلام(ص) فرمود: «برترين اعمال امت من انتظار فرج است.» نيز فرمود: منتظر فرج باشيد و از رحمت الهي نا اميد نشويد كه محبوب‌ترين كارها نزد خداي عزوجل، انتظار فرج است. 🔅بنابراين معلوم مي‌شود كه انتظار فرج و گشايش در امر كارهاي مربوط به ظهور مهدي (ع) از گران بهاترين تكاليف شرعي و مسئوليت‌هاي ديني است. اين آموزه‌ متعالي از اموري است كه صدها فعل و تاثير برتر و پرثمرتر دارد، به خصوص آن كه انتظار فرج در واقع مخالفت و ناراضي بودن به وضع موجود و تلاش اميدوارانه براي بهتر شدن شرايط در ساحات مختلف حيات مادي و معنوي است. 🔅انتظار فرج به همراه تلاش براي زمينه‌سازي ظهور، يك رويكرد بسيار متعالي است. عصر غيبت و دوران آخر الزمان آكنده از انواع فتنه‌ها و شرارت‌ها، ضلالت‌ها و مفاسد و مهالك است. ❗️در چنين جوي است كه انسان منتظر با پاي فشردن بر شاخص‌هاي حيات معقول انسان و ديني و اجراي حدود الهي و حق مدار ماندن و پرواي الهي داشتن و دست به چرب و شيرين دنيا نيالودن و از پرتگاه فتنه‌ها جستن و به دام بدعت‌ها و التقاط‌ها گرفتار نيامدن، بايد آمادگي خويش را براي ظهور فراهم آورد. 🔆 نتيجه آنكه انتظار كشيدن ظهور يك مصلح، در انسان آمادگي براي انجام كارهاي نيك و اصلاح گرايانه ايجاد مي‏كند. بنا بر اين بايد براي هميشه و هر هفته وهرروز آمادگي براي ظهور آن حضرت داشته باشيم. 🌐 منبع و مطالعه بیشتر ✅ پاسخ : خروج سُفْیانی یکی از پنج رویداد حتمی در آستانۀ ظهور حضرت مهدی (عج) است و در منطقه شام رخ می‌دهد. 🔅 بنابر روایتی از امام رضا(ع)، ظهور قائم، بدون خروج سفیانی رخ نخواهد داد. 🔅در روایاتی دیگر، سفیانی پس از ۹ ماه حکومت بر شام، به سمت مدینه لشکرکشی می‌کند و در جایی به نام بیداء، در زمین فرو می‌رود. ❗️سفیانی در روایات شیعه و سنی، از نوادگان ابوسفیان دانسته شده که چهره‌ای خون‌ریز و بی‌رحم دارد و مردم از دیدن او وحشت می‌کنند. نام‌های مختلفی از جمله عنبسة بن مرة برای وی ذکر شده است. 🌐 منبع و مطالعه بیشتر 💡@p_eteghaadi
پاسخ به شبهات اعتقادی
عزاداری کم سابقه شیعیان در بقیع با مجوز سعودی‌ها به گزارش‌مزار به‌نقل از «مبلغ» قبرستان بقیع که ه
اشتباه دسته جمعی خبرگزاری‌ها و بسیاری از کانالهای مذهبی فیلمی با عنوان عزاداری شیعیان در بقیع به ۷ سال پیش بر‌می‌گردد و زمان آن مربوط به حال نیست. این فیلم از عزاداری شیعیان مدینه در سال ۱۳۹۵ است و جدید نیست. 🌐منبع: https://www.aparat.com/v/YO3Dj ممنون از عزیزی که این پیام رو برای کانال ارسال کرد
♨️ مهــــــــــم ♨️ ❓متن پیام: سلام وقتتون بخیر چرا پاسخ سوالات رو نمیدین من تا به حال سوالات زیادی پرسیدم اما هیچ کدام رو پاسخ ندادین خیلی از این سوالات ذهن رو بیش از حد مشغول میکنه ممنون میشم راهنمایی کنید اگر سوالات رو گزینشی پاسخ میدین پس لطفا اطلاع بدین که از جای دیگه پیگیری کنیم سپاس ✅ پاسخ: سعی کارشناسان ما بر این است که به تمامی سوالات جواب دهند، حتی سوالات تکراری. ولی برخی از سوالاتی که به دستمان میرسد، به موضوع کانال مربوط نمی شود و یا سوال شخصی است و جنبه عمومی ندارد. در عین حال قبل از ارسال سوال، به لیست سوالات کانال مراجعه فرمایید و اگر جوابتان را نیافتید و عجله دارید می توانید: 1️⃣ با شماره
096400
تماس بگیرید 2️⃣ و سوالات شرعی را از دفتر مراجع بپرسید 3️⃣ و چنانچه تمایل دارید سوال شما به صورت جواب داده شود، آیدی خود را در حرف ناشناس ارسال فرمایید.👇🏼 https://6w9.ir/Harf_8900215 لطفا توجه فرمایید👇🏼👇🏼👇🏼 ✅ پاسخ به را در کانال 🅿️ @P_Ahkaam ✅ پاسخ به را در کانال 💡@p_eteghaadi ✅ و پاسخ به را در کانال ⁉️@p_shobahaat مشاهده فرمایید. .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سوال ۲۰۹ ❓متن پیام: سلام عرض ادب سوالم این هست چرا در سوره بقره آیه ۲۹ گفته شده اول زمین را آفریدیم بعد آسمان را ولی در سوره نازعات آیه ۲۷ تا ۳۰ گفته شده اول آسمان را آفریدیم بعد زمین را ✅ پاسخ : آیات مربوط به خلقت صراحت دارد که مجموع خلقت مادی در شش روز یعنی شش مرحله صورت گرفته است: 🔆خلق السماوات و الارض فی سته ایام خلق السماوات و الارض و مابینهما فی سته ایام ⭕️ در روز (دوران) اول و دوم جهان که به صورت یک توده گازی شکل به هم پیوسته بود، با گردش به دور خود از هم جدا شد و از قسمت های جدا شده، منظومه ها و از جمله منظومه شمسی شکل گرفت و کرات پیدا شده، سرد و جامد و قابل سکونت شدند مانند زمین یا مذاب و نورانی ماندند مانند ستارگان. ⭕️در دو روز (دوران) نیز زمین که جزیی از آفتاب بود واز آن جدا شده بود، سرد گردید. فضا و جو آن سامان یافت و هموار گردید. روئیدنی ها از آن سر برآوردند و غذای جانوران شدند و تنوع جانوری حاصل شد و در نهایت برای سکونت انسان آماده گردید و فصول چهارگانه پیدا شد: 🔆الذی خلق الارض فی یومین. و قدر فیها اقواتها فی اربعة ایام. د دو روز ( و دوران) نیز امور آسمان ها سامان یافت: 🔆"ثُمَّ اسْتَوى‏ إِلَى السَّماءِ وَ هِيَ دُخانٌ فَقالَ لَها وَ لِلْأَرْضِ ائْتِيا طَوْعاً أَوْ كَرْهاً قالَتا أَتَيْنا طائِعينَ فَقَضاهُنَّ سَبْعَ سَماواتٍ في‏ يَوْمَيْنِ وَ أَوْحى‏ في‏ كُلِّ سَماءٍ أَمْرَها وَ زَيَّنَّا السَّماءَ الدُّنْيا بِمَصابيحَ وَ حِفْظاً ذلِكَ تَقْديرُ الْعَزيزِ الْعلیم" سپس به آفرينش آسمان پرداخت، در حالى كه بصورت دود بود به آن و به زمين دستور داد: «به وجود آييد (و شكل گيريد)، خواه از روى اطاعت و خواه اكراه!» آنها گفتند: «ما از روى طاعت مى‏آييم (و شكل مى‏گيريم)! در اين هنگام آنها را بصورت هفت آسمان در دو روز آفريد، و در هر آسمانى كار آن (آسمان) را وحى (و مقرّر) فرمود، و آسمان پايين را با چراغهايى [ستارگان‏] زينت بخشيديم، و (با شهابها از رخنه شياطين) حفظ كرديم، اين است تقدير خداوند توانا و دانا! 💠و در سوره نازعات نیز می فرماید: 🔆"أَ أَنْتُمْ أَشَدُّ خَلْقاً أَمِ السَّماءُ بَناها رَفَعَ سَمْكَها فَسَوَّاها وَ أَغْطَشَ لَيْلَها وَ أَخْرَجَ ضُحاها و الْأَرْضَ بَعْدَ ذلِكَ دَحاها أَخْرَجَ مِنْها ماءَها وَ مَرْعاها وَ الْجِبالَ أَرْساها مَتاعاً لَكُمْ وَ لِأَنْعامِكُمْ " آيا آفرينش شما (بعد از مرگ) مشكل‏تر است يا آفرينش آسمان كه خداوند آن را بنا نهاد؟! سقف آن را برافراشت و آن را منظّم ساخت و شبش را تاريك و روزش را آشكار نمود! و زمين را بعد از آن گسترش داد و از آن آب و چراگاهش را بيرون آورد و كوه‏ها را ثابت و محكم نمود! همه اينها براى بهره‏گيرى شما و چهارپايانتان است! 💡@p_eteghaadi
‼️اگر توجه کنید آنچه در سوره نازعات آمده، خلقت زمين نيست، بلکه گستردن زمين است. (دحاها) حتي کلمه «استوي» در سوره بقره به معناي نيست، بلکه به معناي استيلا و تسلط يا پرداختن به آن است. 🔆 در اين صورت معناي آيه چنين است: او خدايي است که براي شما آنچه در زمين است بيافريد، سپس به کار آسمان پرداخت و آن را در هفت آسمان استوار ساخت. ⁉️حال با توجه به معناي آيه چه اشکالي دارد که آفرينش آسمان، پيش از خلق زمين باشد، اما استوار ساختن آن به هفت آسمان، پس از خلقت زمين صورت گرفته باشد؟ اگر کلمه "استوی" را به معناي خلقت بدانيم و همين طور کلمه (دحاها) در سوره نازعات به معناي خلقت باشد، چندين پاسخ از طرف قرآن‌پژوهان ارائه شده، ⭕️ يکي از آن پاسخ‌ها چنين است: کلمه «ثم» نه به معناي «ترتيب واقعي»،بلکه به معناي «ترتيب ذکري» باشد. به اين معنا که در مقام گزارش از آفرينش آسمان و زمين، ابتدا به خلقت زمين اشاره کرده، سپس به خلقت (پرداختِ) آسمان، پس آيه سوره بقره اصولاً در مقام گزارش به حسب وجود واقعي و تحقق خارجي نيست، بلکه در جهت بيان گزارش از واقعياتي است که صورت گرفته، در مقام گزارش ابتدا آن را بيان کرده که براي مردم اهميت دارد، که خلقت زمين است، يعني اگر چه به حسب آيات سوره نازعات، خلقت آسمان‌ها پيش از زمين است اما چون روي زمين، روزي انسان‌ها و منابع آن وجود دارد که مورد توجه و نياز مردم است . ⚜خداوند آن را در ابتدا ذکر کرده، سپس به گزارش خلقت آسمان‌ها (که پيش از آن آفريده شده بود) پرداخته است. 💠برخي از مفسران کلمه «بعد ذلک»را در سوره نازعات به معناي «مع ذلک» مي‌دانند، همان گونه که در آيه «عتلّ بعد ذلک» به معناي «مع ذلک» است. در اين صورت، معناي آيه مورد نظر در سوره نازعات اين است: زمين را با اين حال (آفرينش آسمان) بگستراند، يعني به همراه آفرينش آسمان، گسترش زمين نيز صورت گرفت. 🚫بر اساس اين معنا، مي‌توان گفت که اصولاً آفرينش آسمان‌ها و زمين کاملاً تفکيک شده از هم نيستند و آيات صريحاً از آفرينش نام نبرده، بلکه به استوار ساختن آسمان يا گستردن زمين اشاره کرده است. ‼️نکته قابل توجه برای شما پرسشگر محترم این که قرآن کتاب زمین شناسی و کیهان شناسی نیست تا گزارش کیفیت خلقت زمین و آسمان ها را ریز و مفصل بیان کند تا شما انتظار داشته باشید که تمام جزئیات این وقایع در قرآن به صورت منظم بیان شده باشد بلکه قرآن کتاب هدایت به معارف اعتقادی حق و اخلاق انسانی و قوانین عبادی و اجتماعی و اقتصادی حیاتبخش است و در مسر هدایتگری گاهی به فرازهای مختلفی از زمینه های مختلف علمی گریزهایی زده که اجمالی هستند تا بشر را به قدرت و توانایی و حکمت و عدالت خدا توجه دهد. البته که هیچ مطلب ناحق و خلاف واقعی در قرآن نیامده، اما بسیاری از بیانات قرآن در زمینه های مختلف اجمالی است و شما نباید با احساس ناسازگاری بین آن بیان اجمالی با دریافت های علمی، فوری در حقانیت خدا و قرآن ونبوت و معاد شک کنی. بلکه باید در اصول معارفی که قرآن ارائه کرده دقت کنی اگر مطلب باطلی گفته در آن صورت شک کن. قرآن جهان را محتاج و خدا را بی نیاز مطلق و یگانه شمرده است و این جهان را مرحله گذرا و جهان آخرت را جاوید شمرده که در آن جهان بشر با دستاوردهایش در این دنیا خواهد بود و برای هدایت بشر پیامبری را لازم شمرده و پیامبران را معرفی کرده و ... 🌐 منبع و مطالعه بیشتر 🌐 مطالعه بیشتر 🌐 مطالعه بیشتر 💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سوال ۲۱۰ ❓متن پیام: سلام چرا زنان باید هنگام نماز حجاب داشته باشند حتی اگر نامحرم نباشد ولی مردان با پوشش حداقلی هم می‌توانند نماز بخوانند شاید شما بگویید موضوع حجاب نیست موضوع احترام است اگر پوشش حداقلی برای مرد کافی است چرا با همین پوشش در اجتماع ظاهر نمی‌شود ✅ پاسخ : بی‌گمان خداوند از همه چیز در همه حال با خبر است و پوشیده و پنهان براى او مفهومى نـدارد. بـا بـنـدگـان خـود نیز نامحرم نیست، ولى انسان در حال عبادت خود را در حضور خدا می‌بیند و با او سخن می‌گوید، در چنین حالى باید مناسب‌ترین لباس را در حـضـور او بپوشد. روشن است که مناسب‌ترین لباس براى زن، همان لباس کامل است؛ یعنى لباسى که نشانۀ عفت و پاک‌دامنى او است و بهترین حالات او را منعکس می‌کند. تنها چنین لباسى شایسته‌ی حال عبادت است. حـتـى در مـورد مـردان نیز نـه تنها نماز خواندن با بدن عریان باطل است و با روح خضوع و احترام به ساحت مقدس پروردگار سازگاری ندارد، بلکه بهتر آن است که علاوه بر پوشش مقدار واجب، با لباسى نماز بخوانند که نشانۀ نهایت احترام باشد. علاوه بر این، رعایت حجاب در نماز آثار و مصالح زیر را در پی‌دارد: ۱ . نوعی تمرین مستمر و روزانه برای حفظ حجاب در همه‌ی موارد واجب است. ۲ . نماز خواندن در منظر مردم و در اماکن عمومی و مساجد، حجاب کامل را می‌طلبد و این مصون ماندن زنان از نگاه دیگران و حفظ آرامش روحی نمازگزار را در پی‌دارد. 🌐 منبع و مطالعه بیشتر 💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سوال ۲۱۱ ❓متن پیام: سلام علیکم نقل است که بهشت و جهنم ابدی و پایانی ندارد و انسان‌هایی که به واسطه اعمالشان وارد آنجا می‌شوند همیشگی و دائم هستن این دائم بودن حالا بیشتر در بهشت تا به کی ادامه پیدا خواهد کرد وقتی انسان تصور می‌کند که تا ابد در بهشت خواهد ماند دیوانه می‌شود آخه تا به کی البته از جهنم اطلاعی ندارم آیا آنهایی که وارد جهنم می‌شوند در آنجا هم ابدیت وجود دارد یا بعد از مدتی جهنمیان هم به بهشت در خواهند آمد ✅ پاسخ ۱ : هرچند شاید نتوان برای کم و کیف آن زندگی جاودان بر اساس تصورات دنیایی توضیح روشن و دقیقی داد اما این حقیقت عقلی غیر قابل انکار است که ادامه زندگی انسان در آخرت، لازمه حکیمانه بودن داستان آفرینش است؛ زیرا بهشت و دوزخ ،نتیجه و پاداش انتخاب های درست و یا نادرست انسان ها در زندگی دنیا است که انگیزه انسان ها را برای رسیدن به کمال و سعادت بالا می برند. اگر قرار باشد با رسیدن به این جایگاه یا پس از زندگی محدودی در بهشت دیگر انتهای داستان فرا برسد و فنا و نابودی در انتظار انسان باشد، برای وی چه انگیزه ای برای رسیدن به این نتایج باقی می ماند⁉️ انسان دارای روح جاودانه است، بر این اساس چون هستی و وجود یافت ، دلیلی برای نابودی او وجود ندارد. جاودانگی جزئی از ذات وجود آدمی است و به همین خاطر جاودانگی عالم آخرت و بهشت، پدیده ای است که خواسته فطری و درونی انسان است که همیشه آن را می خواهد ؛ بنابراین عالم آخرت و بهشت، پاسخی به خواستة درونی آدمی است. 🌐 منبع و مطالعه بیشتر ✅ پاسخ ۲ : آخرین منزلگاه بشر در سیر عالم وجود، بهشت یا جهنم است. آنان که وارد بهشت می‌شوند، همیشه و جاودان در آن جا زندگی می کنند و در ناز و نعمت به سر می برند. اما آنان که به جهنم می روند، دو دسته هستند: 1⃣یک دسته مدتی در آن جا مجازات می شوند و وقتی حسابشان پاک شد، از جهنم بیرون می آیند و وارد بهشت می شوند. 2⃣دستة دیگر از جهنمیان برای همیشه در آن جا می مانند و جایگاه ابدی آنان دوزخ است. درمنابع اسلامی گفته می شود که عموم افراد پاک و با ایمان، در بهشت جاودانه خواهند بود و برخی از گناهکاران (که وجود آن‌ها غرق در کفر و انکار و گناه و تجاوز است) برای همیشه در مجازات و عذاب دوزخ می مانند. 🔆 به تعبیر قرآن کریم «بلی من کسب سیئةًً و احاطتْ به خطیئتُه فإولئک اصحاب النّارهم فیها خالدون» «آری کسی که مرتکب گناهی گردد و آثار آن تمام وجود او را احاطه کند، چنین کسی اهل دوزخ است و جاودانه در آن خواهد ماند». از دیدگاه شیعه، خلود در جهنم فقط برای کفّار و مشرکان و منکران خدا و قیامت و انبیا است و مسلمان و مؤمن، گرچه مرتکب گناهان کبیره شده باشد، دائماً در جهنم نمیماند، بلکه پس از چشیدن عذاب به مقدار لازم بالاخره نجات پیدا میکند واهل بهشت میشود. 🌐 منبع و مطالعه بیشتر 💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سوال ۲۱۲ ❓متن پیام: سلام وقت بخیر یه چیزی که من جدیدا خیلی از زبون جون ها میشنوم اینکه میگن چرا تو دین اسلام اگه یکی بخواد مذهبش رو از اسلام به مسیحیت یا مذهب دیگه ای تغییر بده بهش حکم اعدام میدن یا اینکه اگه یه بابایی یکی از بچهاش مذهبشو از اسلام به مسیحیت تغییر بده ارث بهش تعلق نمیگیره آیا همچین گفته هایی صحت داره ✅ برای مشاهده پاسخ روی شماره سوال کلیک کنید: سوال ۶ 💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سوال ۲۱۳ ❓متن پیام: وقتتون بخیر من یک سوال داشتم راجع به قران اینکه میگن کتابی مثل قران نداریم و قرآان بقیه رو به مبارزه تلبیده و اینکه میگن کسی نمیتونه همچین کتابی رو بنویسه یک اعتقاده?اگر خیر پس برای مثال شاید همچین کتابی وجود داشته باشه . چه کسی اینو میسنجه?شایدم همچین کتابی وجود داشته باشه ولی با قران مقایسه نشده باشه لطفا اگه میشه پاسخگو باشید واقعا ذهنمو درگیر کرده.🙏 ✅ پاسخ : كتابي است كه هم آورنده آن مشخص و هم هدف آن معين است و هم اعلام شده كه، آورنده فقط مامور ابلاغ است و كلام از جانب او نيست. 👌🏻 بلكه از جانب رب العالمين است و فرستنده كه رب العالمين است اعلام كرده، ❗️اگر قبول نداريد كه اين كتاب از جانب من است، حداقل يك سوره مانند آن بياوريد و به سخن دانان منصف كه خودتان به سخن داني آنان اعتراف داريد، ارائه دهيد؛ اگر قبول كردند كه مثل قرآن است. پس اين ادعا دروغ است و اگر نتوانستيد چنين كلامي حداقل به اندازه يك سوره بياوريد كه اهل سخن مورد قبول خودتان بر همانندي آن با قرآن شهادت دهند، (كه نمي توانيد حتي اگر جن و انس پشت به پشت هم دهيد) پس باور كنيد كه اين كتاب از آسمان و از جانب خداست. ⭕️ آيه به شرح زير است: «وَإِن كُنتُمْ فِي رَيْبٍ مِّمَّا نَزَّلْنَا عَلَىٰ عَبْدِنَا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِّن مِّثْلِهِ وَادْعُوا شُهَدَاءَكُم مِّن دُونِ اللهِ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ» «اگر در آنچه بر بنده مان نازل كرده ايم شك داريد، پس سوره اي مانند آن بياوريد و شاهدان خودتان را به قضاوت و تاييد همانندي آن با قرآن فرابخوانيد اگر راست مي گوييد.» 💢 با توجه به اين آيه معلوم مي شود قرآن معيار و ملاك مشخص براي ارزيابي معرفي كرده و آن جمع سخندانان و سخن شناساني است كه صلاحيت اين قضاوت را دارند، حتي اگر مومن به قرآن هم نباشند 🔆 قرآن كتاب داستان نيست تا با نوشتن داستاني با آن معارضه شود. كتاب تاريخ نيست، كتاب علمي نيست، كتاب سخنوري و ادبيات نيست تا با نوشتن شعر و نثري زيبا با آن معارضه شود. 🔺قرآن در عين كه همه اينها هست، هيچ كدام از اينها هم نيست. بلكه همه اينها را به خدمت هدف خودش كه هدايتگري است، به كار گرفته است. قرآن كتاب معرفت به مبدا و معاد و كتاب هدايت به كمال و كتاب ارائه كننده برنامه عملي سعادت و فلاح است و بايد با ارائه كتابي در اين زمينه كه خدا و معاد و فلاح را غير اين و بهتر از اين و ... معرفي كند با آن معارضه كرد. 🌐 منبع و مطالعه بیشتر 💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🖤 چشماني كه بينا شد 💚يكي از اطبّا اصفهان مي گفت: من به هيچ ديني معتقد نبودم. به خدا ايمان نداشتم. با اين كه بچه مسلمان هم بودم ، يك روز به عمرم نماز نخوانده بودم، روزه نگرفته بودم. خارج آمدم و تحصيل كردم، دكترايم را گرفتم. به ايران برگشتم. مطب باز كردم و متخصّص چشم بودم. ازدواج كردم. خدا به من دختري داد، روز به روز كه اين دختر بزرگتر مي شد، علاقه من به او بيشتر مي شد، دختر به سنّ 6-7 سالگي رسيد، يك روز صبح آمدم صدايش كردم، از خواب بيدار شد، چشمهايش را هم باز كرد. ولي به من گفت: بابا، هيچ جا را نمي بينم، هر چه دستم را جلو چشمش تكان تكان دادم، ديدم نمي بيند. وحشت زده لباسهايم را پوشيدم. او را به مطب آوردم معاينه اش كردم، ديدم نابينا شده. صددرصد ، و بينايي اش را كاملاً از دست داده، تلفن كردم، بعضي ديگر از رفقاي همكارم آمدند؛ كميسيون كردند، گفتند: هيچ اميدي به او نيست. از ايران به كشورهاي خارجي آمديم، همه جا جواب رد دادند. دوباره به ايران برگشتيم. ديگر نه غذا مي توانستيم بخوريم، نه خواب داشتيم، نه آسايش داشتيم، يك روز زنم آمد با اشك جاري، گفت فلاني، چند سالي است كه ما با هم زندگي مي كنيم، هنوز يك همچنين خواهشي از تو نكرده بودم. امروز مي خواهم يك خواهش از تو بكنم، كه به خاطر من انجام بدهي . گفتم: چه هست كه بگويي انجام بدهم؟ گفت: نه تو اعتقاد نداري. چكار كنم؟ گفت: انگليس، آمريكا، آلمان بردي خوب نشد، اطبّاي ايران جواب كردند. مي خواهم از تو يك خواهش كنم، مي دانم تو خدا را قبول نداري، دين و امام رضا (ع) را قبول نداري، ولي ما اصفهان هستيم و تا مشهد راهي نيست. همه جا بچّه يمان را برديم.بيا سه تا بليط بگيريم و سه تايي، براي سه شب مشهد برويم و برگرديم گفتم: اين حرف ها چيست؟ مزخرفات مي بافي. گفت: من كه گفتم: فقط به خاطر من اين كار انجام بده. گفتم باشد. ولي من خودم نمي آيم. من به امام رضا (ع) و اين حرف ها اعتقاد ندارم. گفت :« بسيار خوب» شما داخل حرم نياييد. من را ببر دمِ درِ حرم، من به حرم مي روم. شما دو ساعت ديگر دنبالم بيا. بليط گرفتم، براي سه شب آمديم مشهد، وارد شديم، در هتل اثاثيه را گذاشتيم. حرم آمديم. چشمم به گنبد علي بن موسي الرضا افتاد، برگشتم. زن در حرم رفت. دو ساعت بعد برگشت. شب دوّم، شب سوّم گذشت، خبري نشد. به زنم گفتم : ديدي گفتم اين ها همه اش كشك است. علی بن موسی الرضا يعني چه؟ حالا ديگر بيا برويم. امشب ديگر پروازمان هست، زن باز هم زد زير گريه. گفت: امشب كه شب سوّم هست، شب جمعه هست، من شب جمعه حرم امام رضا (ع) را ترك نمي كنم. برو بليطمان را تمديد كن. سه روز ديگر بيشتر بمانيم. بليط را تمديد كردم. هم گذشت، خبري نشد. روز جمعه هم گذشت خبري نشد. شنبه صبح بود زنم گفت: ما را حرم نمي بري؟ گفتم چرا مي برم. ساعت 8 ما را حرم برد. خودش رفت كه ساعت 10 دنبالمان بيايد، دم صحن قرار گذاشتيم. من رفتم و ساعت 10 آمدم دم قرار، ايستادم . دم صحن ديدم خبر نيست. ترسيدم « خدا» تا الآن تخلّف نكرده بودند. هر روز سر ساعت همين جا بودند. كجا رفتند؟ گم شدند؟ نگاه كردم در حرم تا آن لحظه حاضر نبودم از تعصّبي كه داشتم، داخل صحن را نگاه كنم. يك وقت ديدم حرم قيامت شده. مردم بر سرشان مي زنند. هر كسي هر كجا هست رو به حرم ايستاده، مي گويد: یا علی بن موسی الرضا خدا، چه خبر شده، چه شده، چه اتّفاقي افتاده؟ يك نفر آن نزديكي بود. صدا كردم. گفتم بيا جلو. نمي خواستم داخل حرم بروم. جلو آمد، گفتم: چه خبر است. حرم اين قدر قلقله است. گفت: مگر نمي داني امام رضا يك دختر بچه كور 6-7 ساله را شفا داده، الآن روي دست مردم است. گفت: ديگر نفهميدم چه شد، گفتم: واي بر من، نكند دختر خودم باشد، داخل صحن دويدم، جمعيّت را شكافتم. يك وقت ديدم دخترم روي دست مردم است، از آن دور من را ديد، مي گويد: بابا ديگر مي بينم. گفت: جلو رفتم. دخترم را بغل كردم. دستم را جلوي چشمهايش حركت دادم ديدم چشم حركت مي كند. فهميدم بينا شده. دختر را رها كردم، داخل حرم دويدم، شبكه هاي ضريح را گرفتم. گفتم: آقا به خدا ديگر نوكرت هستم. اين قدر كريمي كه من به تو اعتقاد نداشتم، من را هم دست خالي برنگرداندي، به من هم عنايت كردي 💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🖤حدیثِ روز 🖤امام حسین (علیه‌السلام) : اگر کسی در گوش راستم مرا دشنام دهد و در گوش چپم عذرخواهی کند ، گذشت می‌کنم ؛ به این دلیل که پدرم علی (ع) از جدم رسول خدا (ص) روایت کرده که : کسی که عذرخواهی دیگران را نپذیرد ، چه عذرش موجّه باشد چه ناموجّه ، بر حوض کوثر وارد نخواهد شد ، و به شفاعت من نمی‌رسد . ادرس احقاق الحق ، ج ۱۱ ، ص ۴۳۱ . 💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سوال ۲۱۴ ❓چگونه می توان شعار مساوات و برابری داد ولی در اوایل اسلام برده داری رایج بوده است ؟ غلام و کنیز !!! و چگونه ممکن است که این اجازه به صاحب کنیز داده شود که در صورت اراده با او آمیزش نیز بکند؟؟؟ ✅ پاسخ : درست است احکامى مانند احکام ازدواج با بردگان ، محرمیت با بردگان ،مکاتبه ( قرارداد براى آزادى بردگان )و.... که در قرآن ذکر شده است، اصل وجود بردگى را در زمان پیامبر (ص) و صدر اسلام اثبات مى‏کند؛ اما باید گفت که اسلام برنامه بسیار دقیق و زمانبندى شده ای براى آزادى بردگان دارد که در نتیجه همه آنها تدریجا آزاد مى‏شوند. در برخورد اسلام با این مسأله باید به این نکات توجه داشت که: 🔻۱. اسلام هرگز ابداع کننده بردگى نبوده است. 🔻۲ . اسلام به سرنوشت دردناک بردگان در گذشته به عنوان یک معضل بزرگ اجتماعی نگریسته است. 🔻۳ . اسلام براى آزادى بردگان طرح بسیار دقیق و حساب شده ای ارائه کرده است. زیرا گاه نیمى از جامعه را بردگان تشکیل مى‏دادند، که نه کسب و کار مستقلى داشتند، و نه وسیله‏اى براى ادامه زندگى. اگر اسلام با یک فرمان عمومى دستور مى‏داد همه بردگان را آزاد کنند ، یا بیشتر آنها تلف مى‏شدند و یا این جمعیت عظیم بیکار و گرسنه ای که محرومیت به او فشار ‏آورده به همه جا حمله‏ور می شد و درگیرى و خونریزى به راه انداخته نظم جامعه را مختل می کرد. 💢 بنابراین اسلام طرح و برنامه حساب شده ای وضع کرد تا اینان تدریجا آزاد شده و جذب جامعه گردند . این طرح مواد زیادى دارد که عبارتند از : ماده اول ← بستن سرچشمه‏هاى بردگى ماده دوم ← گشودن دریچه آزادى ماده سوم ← احیاى شخصیت بردگان ماده چهارم ←رفتار انسانى با بردگان ماده پنجم ← اعلام انسان‏فروشى بعنوان بدترین کار ! بر خورد عملی و معاشرت رهبران دین با بردگان یک الگوی عملی برای مسلمانان در بر خورد با این مسأله بسیار مهم ، در جهت از بین بردن برده داری بوده است. برای مشاهده پاسخ ۲ روی آن کلیک کنید: ✅ پاسخ ۲ 🌐 منبع و مطالعه بیشتر 💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سوال ۲۱۵ ❓متن پیام: میشه درمورد انجمن حجتیه توضیح مختصری بدین!؟ ✅ پاسخ : انجمن حجتیه به عنوان یکی از جریان های ایستای مذهبی در خنثی سازی و سیاست گریز نمودن قشر مذهبی، خصوصاً نسل جوان، نقش موثری را ایفا نموده است . 🖨 پس از رکود چند ساله، از سال 1376 فعال شده ،تشکیلات خود را دنبال نموده و عناصر وابسته به این فرقه در تهران و شهرستان ها با پوشش هیأت های مذهبی و جلسات تفسیر قرآن مشغول فعالیت شده و توانسته اند افرادی از قشر جوان را جذب نمایند . 📜 تاریخچه الف) قبل ازانقلاب : این انجمن بانام "انجمن خیریه حجتیه مهدویه" پس از کودتای 28 مرداد 1332 با رهبری محمد ذاکر تولایی(معروف به حلبی) با هدف مقابله با بهائیت تأسیس شد. ❗️لیکن در مبارزه با بهائیت، هیچ گاه اساس بهائیت (صهیونیسم) و رؤوس آن در ایران(هویداها، هژبر یزدانی ها و رژیم بهائی پرور شاهنشاهی) را مد نظر قرار نداده، بلکه در محیط اختناق رژیم شاهنشاهی در کمال آزادی، جلسات منظمی را در ییلاق ها و باغ های بزرگ با صرف هزینه های سنگین برگزار می کردند. ‼️ از افتخارات این انجمن در قبل از انقلاب عدم شرکت اعضایش در قضایای 15 خرداد بود. ب) پس از انقلاب : در ابتدای انقلاب با سوء استفاده از فضای باز به وجود آمده و با پوشش دفاع از اسلام فقاهتی، به جنگ با ولایت فقیه برخاستند. ⭕️ پس از سخنرانی امام راحل درسال 1362 عده ای از اعضا جریان متوجه انحرافات خود شده و از انجمن جدا شدند . 🔅حضرت امام خمینی (قدس سره) درخصوص انجمن حجتیه فرمود : یک دسته دیگر هم که تزشان این است که بگذارید مصیبت زیاد بشود تا حضرت صاحب بیاید .حضرت صاحب مگر برای چی می آید ...این اعوجاجات را بردارید، این دسته بندی ها را برای خاطر خدا اگر مسلمونید ،بردارید و برای خاطر کشورتان اگر ملی هستید، این دسته بندی ها را بردارید. در این موجی که الان ملت را به پیش می برد، در این موج خودتان را وارد کنید و برخلاف این موج حرکت نکنید که دست و پای تان خواهد شکست . ◽️فهرست چندی از مواضع این انجمن: 1⃣ مخالفت با تشکیل حکومت اسلامی 2⃣ عدم اعتقاد به ولایت فقیه 3⃣ جدایی دیانت از سیاست 🔰پی نوشت ها: 1. سخنرانی حضرت امام خمینی در سال 1362. 2.صحیفه نور، ج15، ص60 🌐 منبع و مطالعه بیشتر 💡@p_eteghaadi