❓پرسش
❔درمورد حضرت خدیجه هنگام ازدواج باپیامبر دوقول شنیده شده یکی اینکه ایشون قبل از پیامبر با کسی ازدواج نکرده بود و پیامبر اولین همسر اوبود،دوم اینکه گفته میشه قبل ازپیامبر دوبار ازدواج کرده بود .قول صحیح کدام قول است
💠پاسخ؛
1⃣نخست باید توجه کرد که در این شکی نیست که حضرت خدیجه برترین زنان پیامبر بوده است .چه ثابت شود ایشان قبل از پیامبر ازدواج کرده بودند و چه ثابت شود که ایشان باکره بوده اند.
🗯طبری روایت می کند که پیامبر گرامی فرمود:
« برترین زنان عالم چهار زن هستند ؛ مریم بنت عمران،اسیه بنت مزاحم،خدیجه بنت خویلد و فاطمه بنت محمد»
📚جامع البیان ،ج3 ص359
❗️در روایت دیگر می اورند که فرمود:
« برترین زنان بهشت مریم و خدیجه ( وفاطمه) است»
📚تاریخ مدینه دمشق ج70 ص106
👌بخاری در صحیح روایت می کند که عایشه می گفت:
« من انقدر که نسبت به خدیجه حسادت می ورزیدم نسبت به هیچ یک از زنان پیامبر چنین حسادتی نمیکردم»
📚صحیح بخاری ج8 ص195
♦️در کتاب فتح الباری امده است:
« اکثر حسد عایشه نسبت به خدیجه بود و سبب ان بشارتی بود که جبرییل اورد که برای خدیجه خانه ای در بهشت است»
📚فتح الباری ج7 ص102
♻️مسلم روایت می کند که عایشه به پیامبر چنین گفت:
« چقدر از خدیجه یاد می کنی او پیرزنی بود از پیر زن های قریش که از پیری دندان در دهان نداشت .هلاک شد و خدا بهتر از او را به تو داد»
📚صحیح مسلم،ج7 ص134
♦️دنباله روایت را احمد در مسند می اورد که پیامبر در جواب عایشه فرمود:
« خداوند بهتر از او را نصیبم نساخته است .انگاه که مردم مرا قبول نداشتند او به من ایمان اورد و انگاه که مرا تکذیب می نمودند او تصدیقم کرد و انگاه که دیگران مرا محروم کرده بودند او به مالش مرا یاری کرد »
📚مسند احمد ج9 ص429
📚المعجم الکبیر،ج23 ص13
📚الاستیعاب ،ج4 ص1824
📚کنزالعمال ،ج12 ص132
2⃣مشهور بین علمای اهل سنت آن است که ایشان قبل از ازدواج با پیامبر دوبار ازدواج کرده بودند.دو شوهر ایشان به نام های « عتیق بن عائذ » و « ابو هاله مالک بن نباش التمیمی» بوده اند که با مرگ رشته زندگی هر کدام پاشیده شده بود
📚اسد الغابه ج6 ص79
📚الاستیعاب ج4 ص1817
📚الاصابه ج8 ص99
🗯اما برخی از علمای شیعه این قول را بر نمی تابند و معتقدند که ایشان باکره بوده اند و اهل سنت جهت فضیلت سازی برای عایشه که بگویند تنها همسر باکره پیامبر او بوده است می گویند خدیجه قبلا ازدواج کرده و بیوه بوده است.
👌 علامه مجلسی می نویسد:
«پیامبر با خدیجه ازدواج کرد در حالی که او باکره بود و قبل از پیامبر ازدواج نکرده بود»
📚بحار الانوار ج22 ص191
❗️ابوالقاسم اسماعیل بن محمد اصفهانی از دانشمندان اهل سنت می نویسد:
«خدیجه زنی باکره و دارای اعتبار و مال بسیاری بود که با پیامبر ازدواج کرد»
📚دلائل النبوه ج1 ص178
👌علامه محقق سید جعفر مرتضی عاملی دلائل چندی را در اثبات این که حضرت خدیجه باکره بوده است و قبل از پیامبر ازدواج نکرده بود اقامه می کند از جمله؛
1⃣ابن شهر آشوب در کتابش می آورد که بلاذری و ابوالقاسم کوفی در دو کتابشان و سید مرتضی در شافی و شیخ طوسی در تلخیص شافی روایت کرده اند که :
«پیامبر با خدیجه ازدواج کرد در حالی که او باکره بود و قبل از پیامبر با کسی ازدواج نکرده بود»
📚مناقب ال ابی طالب ج1 ص159
2⃣اجماع شیعه و سنی بر این است که تمام سادات و بزرگان قریش از خدیجه خواستگاری کردند اما ایشان به همه آنها جواب منفی دادند و وقتی با پیامبر اسلام ازدواج کردند زنان قریش بر او غضب کرده و با او قطع رابطه کردند.و به او گفتند که بزرگان و رئیسان عرب از تو خواستگاری کردند اما با انان ازدواج نکردی با محمد یتیم ابی طالب که فقیر و بدون مال است ازدواج کردی .
❔اهل نظر و فهم چگونه می توانند قبول کنند که خدیجه از ازدواج با بزرگان قریش خود داری کند آنگاه با دو نفر اعرابی از قبیله بنی تمیم ازدواج کند ❓
❓ایا صاحبان اندیشه حکم به بطلان چنین قولی نمی کنند.
3⃣چگونه می توان پذیرفت که بزرگان و اشراف قریش خدیجه را به دلیل ازدواج با دو نفر اعرابی و پایین مقام که اهل نظافت و شخصیت نیز نبودند ملامت و سرزنش نکنند❓
📚الصحیح من سیره النبی الاعظم ج2 ص122
🗯به هر حال چنان که گذشت به مقتضای هر دو قول شکی در عظمت مقام حضرت خدیجه و برتری ایشان نسبت به سایر زنان پیامبر نمی ماند.
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
❔پرسش
❓بسیار می شود که افرادی گناه می کنند مثلا بی حجابی می کنند و نماز نمیخوانند و روزه نمی گیرند و شراب می خورند می گویند دلت پاک باشد کافی است ما دلمان پاک است و همین بس است ❔
💠پاسخ؛
❗️از دیدگاه آیات و روایات اعمال آدمی همواره بازتابی در روح و دل او دارد و تدریجا دل و روح را به شکل خود در می آورد .انسان با ادامه دادن گناه لحظه به لحظه در تاریکی روحی بیشتری فرو می رود .
🌀خداوند در مورد این گونه افراد می فرماید:
«اعمال آنان همچون زنگاری بر دلشان نشسته و از درک حقیقت وا مانده اند»
🌀مطففین 14
👌بدترین اثر گناه و ادامه آن تاریک ساختن دل و قلب و از میان بردن نور علم و تشخیص است .گناهان از اعضا و جوارح سرازیر قلب ودل می شود و دل را به یک باتلاق متعفن و گندیده مبدل می سازد.
❗️پیامبر گرامی فرمود:
«گناهان زیاد دل و قلب انسان را فاسد می کند»
📚در المنثور ج6 ص326
👌وفرمود:
«هنگامی که بنده گناه کند نکته سیاهی در قلب و دل او پیدا می شود .اگر توبه کند و از گناه دست بردارد و استغفار کند دل و قلب او صیقل می یابد و اگر باز هم به گناه بر گردد سیاهی افزون می شود تا تمام دلش را فرا می گیرد»
📚بحار الانوار ج70 ص332
📚الکافی ج2 ص271
👌امام باقر فرمود:
«هیچ چیز مانند گناهان و خطاها سبب فساد دل و قلب نمی شود»
📚الکافی ج2 ص268
👌حضرت علی فرمود:
«هیچ دردی برای دل ها دردناک تر از گناهان نمی باشد که سبب فساد دل می شود»
📚همان مدرک ص275
🔷این گونه افراد با ادامه دادن به گناهان لحظه به لحظه در تاریکی روحی بیشتری فرو می روند و به جایی می رسند که گناهانشان در نظرش حسنات جلوه می کند و گاه به آن افتخار می نماید و در این مرحله راههای بازگشت به روی او بسته میشود و تمام پلهای پشت سرش ویران می گردد
📚تفسیر نمونه ج26 ص267
❗️چنان که خداوند می فرماید:
«خداوند بر دلهای آنها مهر نهاده و همچنین بر گوشهای انان و بر چشمهای انان پرده ای فرو افتاده و برای انان عذاب بزرگی است»
♻️بقره7
❗️ومی فرماید:
«چشم های ظاهر نابینا نمی شود بلکه دل هایی که در سینه ها جای دارد نابینا می گردد»
🔷حج46
👌به دلیل همین فساد دل است که می پندارند و می گویند دلشان پاک است و بر مسیر صحیح قدم بر می دارند در حالی که در همین سخنشان نیز صادق نیستند و دل پاکی برای انان نمانده است و به دلیل گناهان قدرت تشخیص مسیر صحیح از انان گرفته شده است.
❗️اگر دلشان پاک بود بر مسیر صحیح قدم بر می داشتند .
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
❓پرسش
❔از سوی عده ای مطرح میشه که پیامبر (ص) فقط به خاطر پول با حضرت خدیجه (س) ازدواج کردن و بخاطر نعوذبالله منافع مادی. چون که قبل از ظهور اسلام با ایشان ازدواج نمودند❓
🗯پاسخ:
👌در این شکی نیست که محرک اصلی پیامبر گرامی با حضرت خدیجه تنها یک سلسله علل معنوی و صفات اخلاقی و پسندیده بوده است که خدیجه متصف به آن بوده است.
❗️تاریخ نگاران در مورد حضرت خدیجه می نویسند:
«او قبل از بعثت به پاکی و طهارت معروف و مشهور بود»
📚الاستیعاب ج4 ص1817
📚اسد الغابه ج6 ص78
👌پیامبر گرامی فرمود:
«خداوند از میان زنان جهان تنها چهار تن را برگزیده است؛ مریم و آسیه و خدیجه و فاطمه»
📚الخصال ج1 ص225
🔷وفرمود:
« برترین زنان بهشت چهار تن هستند که یکی از انان خدیجه است»
📚بحار الانوار ج16 ص2
♻️خدیجه اولین زنی بود که اسلام را قبول کرد چنان که ابن عباس می گوید:
«اول کسی از زنان که به پیامبر ایمان آورد خدیجه بود»
📚امالی طوسی ص259
💢از سوی دیگر روشن است که پیامبر گرامی قبل از بعثت تحت تربیت و مدیریت الهی بوده است چنان که حضرت علی می فرماید:
«از همان زمان که رسول خدا از شیر باز گرفته شد خدا بزرگترین فرشته از فرشتگانش را با او قرین ساخت تا شب و روز او را به مکارم اخلاق و طرق نیک سوق دهد»
📚نهج البلاغه خطبه 192
👌پیامبر گرامی به تعلیم الهی ماموریت یافت تا با خدیجه که یگانه زنان زمان خودش بود ازدواج کند زیرا تنها او بود که شایسته همسری پیامبر گرامی را داشت .
❗️لذا پیامبر گرامی در وصف او فرمود:
«او برترین زنان من بود و خداوند بهتر از او را نصیب من نساخته است»
📚مسند احمد ج9 ص429
👌بنا براین این سخن که انگیزه پیامبر گرامی برای ازدواج با خدیجه علل مادی بوده است به هیچ عنوان قابل قبول نیست.
♻️پرسمان اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
#سن_خدیجه_هنگام_ازدواج_با_پیامبر_سلام_الله_علیهما
🤔#پرسش
❔شبهه ای مطرح شده است که حضرت خدیجه در چهل سالگی با پیامبر ازدواج کرد و حدود 60 سالگی حضرت فاطمه را به دنیا آورده است در حالی که زن در آن سن یائسه است و نمی تواند فرزند آورد ❗️
💠#پاسخ💠
👌ازدواج حضرت خدیجه سلام الله علیها با پیامبر گرامی پانزده سال قبل از بعثت بوده است ؛
📚دلائل النبوه ج 2 ص 72_ البدایه و النهایه ج 2 ص 295
👌و تولد فاطمه صدیقه سلام الله علیها ، سال پنجم بعثت بوده است چنان که امام باقر علیه السلام فرمود ؛
« فاطمه در سال #پنجم بعد از بعثت پیامبر متولد شد»
📚الکافی ج1 ص457
🔶امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« فاطمه در بیستم جمادی الاخر سال پنجم بعثت #متولد گردید »
📚دلائل الامامه ص9 _ بحار الانوار ج43 ص 9
❕مورخین متعددی ، سن حضرت خدیجه سلام الله علیها را هنگام ازدواج با پیامبر گرامی ، بیست و پنج سالگی دانسته اند ؛
📚دلائل النبوة بيهقي _ ج 2 ص 71 _ البداية و النهاية ج 2 ص 294 و 295 _ محمد رسول اللّه، سيرته و أثره في الحضارة ص 45 _ السيرة النبوية ابن كثير ج 1 ص 265 و السيرة الحلبية ج 1 ص 140.
👌بر این اساس سن حضرت خدیجه درهنگام تولد فاطمه سلام الله علیهما چهل سال بوده است .
❕مورخین متعدد دیگری معتقدند سن ایشان در هنگام ازدواج بیست و هشت سال بوده است .
📚شذرات الذهب ج 1 ص 14 _ بهجة المحافل ج 1 ص 48 _ أنساب الأشراف (قسم حياة النبي ) ص 98 _ تهذيب تاريخ دمشق ج 1 ص 303 _ سير اعلام النبلاء ج 2 ص 111 _ مختصر تاريخ دمشق ج 2 ص 275 _ البحار ج 16 ص 12 مستدرك الحاكم ج 3 ص 82
❕بر این اساس سن ایشان هنگام تولد فاطمه صدیقه چهل و سه سال بوده است .
👌به فرض هم که بگوییم سن ایشان هنگام ازدواج با پیامبر گرامی چهل سال بوده است ، هنگام تولد فاطمه سلام الله علیها شصت ساله بوده است و هیچ مانعی ندارد که ایشان در هنگام پیری با عنایت الهی حامله شده باشند ، چنان که ساره همسر ابراهیم نبی در سن پیری حامله شد ، آنگاه که خداوند نقل می کند ؛
« همسر ( ابراهیم )ايستاده بود خنديد ، او را بشارت به اسحاق و پس از او يعقوب داديم_ گفت: اى واى بر من! آيا من فرزند مى آورم در حالى كه پير زنم و اين شوهرم پير مردى است اين راستى چيز عجيبى است- گفتند از فرمان خدا تعجب مى كنى اين رحمت خدا و بركاتش بر شما خانواده است چرا كه او حميد و مجيد است » ( هود 71 _ 73)
❕طبق گفته مفسران و سفر تكوين تورات ، ساره نود سال يا بيشتر داشت و همسرش ابراهيم حدود يكصد سال يا بيشتر.
📚تفسیر نمونه ج 9 ص 172
👌از سوی دیگر سن یائسگی در زنان قریشی که حضرت خدیجه سلام الله علیها هم از آن دسته است ، بر اساس روایات متعدد شصت سالگی است ؛
📚وسائل الشیعه ج 2 ص 335 باب 31
❕هیچ مانعی ندارد که حضرت خدیجه ، فاطمه را به دنیا آورده باشد ، آنگاه وارد سن یائسگی شده باشند .
👌گذشته از آنکه ما امروزه می بینیم که زنانی در سنین بیشتر از شصت سالگی ، یعنی هفتاد و چند سالگی فرزند به دنیا آورده اند .
❕بی بی سی فارسی از زنی هندی خبر می دهد که در هفتاد و چند سالگی دارای فرزند شد ؛
🌐https://www.bbc.com/persian/science/2016/05/160511_l03_inidan_woman_birth
❕و یا پیر زن هندی در هفتاد و سه سالگی ، دو قلو زایید ؛
🌐http://www.pana.ir/news/952405
👌بنابراین تولد فاطمه از خدیجه سلام الله علیهما در شصت سالگی خدیجه ، مطلبی غیر قابل قبول نمی باشد .
❕در مورد تاریخ تولد فاطمه صدیقه سلام الله علیها هم عده ای چون شیخ مفید ، بیان کرده اند که سال دوم بعثت به دنیا آمده است ؛
📚مسار الشیعه ص 31_ منتهی الامال ج 1 ص 317
❕بر اساس ملاک قرار دادن سن چهل سالگی ازدواج حضرت خدیجه ، ایشان در پنجاه و هفت سالگی ، فاطمه را به دنیا آورده اند که هنوز به سن یائسگی نرسیده بوده اند .
#پرسمان_اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
هدایت شده از زندگی نامه اهل بیت
3صلوات بفرست و از هر ردیف یک شہید رو انتخاب کن🤗👇
❣🕊﷽✨🌷✨شهید ابراهیم هادی🕊❣
❣🕊﷽✨🌷✨شهید نوید صفری🕊❣
❣🕊﷽✨🌷✨شهیدسردارسلیمانی🕊❣
❣🕊﷽✨🌷✨شهیده زینب کمایی🕊❣
❣🕊﷽✨🌷✨شهید عماد مغنیه 🕊❣
❣🕊﷽✨🌷✨شهیدهادی ذالفقاری🕊❣
❣🕊﷽✨🌷شهیدحمیدسیاهکالی 🕊❣
❣🕊﷽✨🌷شهیدروح الله قربانی 🕊❣
❣🕊﷽✨🌷✨شهید احمد مشلب 🕊❣
اگه در آرزوی شہادت هستے بزن رو اسم رفیق👆 شہیدت، رفیق شہید شہیدت میڪنہ
❔پرسش
❓اگر قرار بود با دعا کردن مشکلات حل شود پس نقش خود ما در زندگی چیست؟ آیا بهتر نیست انسان به جای دعا کردن با پشتکار کاری که فکر می کند درست است کار را انجام دهد؟
🗯پاسخ:
❗️در این شکی نیست که دعا کردن و درخواست کردن از خداوند مورد تاکید و توصیه در ایات و روایات واقع شده است
📚وسائل الشیعه ج7 ص23 باب1
👌اما باید توجه کرد که دعا کردن با تلاش و کوشش منافاتی ندارد .یکی از شرایط استجابت دعا توام گشتن آن با عمل و تلاش و کوشش است .
🔶حضرت علی فرمود:
«دعا کننده بدون عمل و تلاش مانند تیر انداز بدون « زه» است»
📚نهج البلاغه حکمت337
♻️از آنجایی که زه عامل حرکت و وسیله پیش راندن تیر به سوی هدف است روشن می شود که تلاش و کوشش نیز جزو شرایط اساسی برای استجابت دعا است .
❗️انسان هم باید برای رسیدن به هدف دعا کند و هم سعی و تلاش و کوشش بکند و از خداوند بخواهد که سعی و تلاشش موثر واقع شود و به خواسته اش برسد.دعا کننده باید آنچه را در توان دارد به کار گیرد و آنچه را در توان ندارد از خدا بخواهد
📚پیام امام امیر المومنین ،ج14 ص707
👌امام صادق فرمود:
«چهار دسته هستند که دعای آنان مستجاب نمی شود که یکی از آنان کسی است که در خانه اش نشسته است و دنبال تلاش و کوشش نمی رود و دعا می کند خدایا به من روزی بده»
📚بحار الانوار ج100 ص12
🗯در روایت دیگر آمده است که عمر بن یزید می گوید به امام صادق گفتم:
«مردی می گوید در منزل می نشینم و نماز و روزه وعبادت خداوند را انجام داده و رزقم به من می رسد.
🔷امام فرمود:« این فرد از جمله کسانی است که دعایش مستجاب نمی شود»
📚الکافی ج5 ص77
❗️علامه بزرگوار مجلسی و محدث بزرگوار شیخ حر عاملی روایات متعدد دیگری نیز در همین مضمون نقل می کند که شرط لازم و حتمی در استجابت دعا ،سعی و تلاش و کوشش می باشد و بدون آن دعای فرد مستجاب نمیشود
📚بحار الانوار ج90 ص354 باب22
📚وسائل الشیعه ج7 ص123 باب50
👌مفهوم دعا این است که ما حد اکثر تلاش خود را برای رسیدن به مقاصد صحیح انجام دهیم و آنجا که توانایی نداریم دعا کنیم خداوندا حل بقیه مشکل با توست .
🔷با توجه به این تفسیر از دعا اشکال شما به مساله دعا وارد نمی شود
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
❔پرسش
❓چرا حضرت علی در زمان خلافتش بدعت های خلفای قبلی را اصلاح نکرد مانند حرمت ازدواج موقت ،حذف حی علی خیر العمل از اذان،حذف الصلاه خیر من النوم از اذان،بازگرداندن فدک و ...
🗯پاسخ؛
❗️حضرت علی بارها مخالفت خود را با خلفای گذشته اعلام کرده بود.از جمله در روز شوری آنجایی که به علی علیه السلام گفته شد به شرطی با تو بیعت می کنیم که بر اساس سیره ابوبکر و عمر حکمرانی کنی .حضرت در پاسخ فرمود:
« من تنها بر اساس کتاب خداوند و سنت پیامبرش بر شما حکمرانی می کنم »
📚تاریخ یعقوبی ج2 ص162
📚مسند احمد ج1 ص75
📚تاریخ یعقوبی ج2 ص162
📚بحار الانوار ج31 ص368
👌حضرت علی پس از خلافت نیز سعی در، از بین بردن بدعت های خلفای سابق را داشت اما با مخالفت مردم زمان مواجهه شد و ترس آن بود که اگر حضرت علی به زور مردم را از آن بدعت ها جدا کند فتنه و آشوب سراسر جامعه اسلامی را فرا گیرد و اسلام در معرض سقوط واقع شود لذا حضرت علی مصلحت را در آن دید که انان را به حال خود واگذارد.
👌شیخ بزرگوار کلینی روایت می کند که حضرت علی پس از به خلافت رسیدن برای مردم خطبه خواند و فرمود:
«خلفای پیشین رفتاری داشتند که در آنها به عمد با پیامبر خدا مخالفت کردند و پیمان او را شکستند و سنتش را دگرگون ساختند.اگر مردم را بر کناره گیری از آن دارم و آن را به جایگاه خود در دوران پیامبر خدا برگردانم لشکریان از من دوری می جویند و من تنها می مانم به همراه گروهی اندک از پیروانم که برتری و پیشوایی مرا بر پایه کتاب خدا و سنت پیامبر باور دارند.
❗️اگر فرمان دهم که مقام ابراهیم را به جای خود که پیامبر نهاده بود برگردانم و فدک را به فرزندان فاطمه بر گردانم ...داوری های ستمگرانه را بر هم زنم ...مسح بر کفش ها را حرام سازم ،بر نوشیدن شراب کشمش حد جاری سازم و متعه حج و ازدواج را حلال گردانم و مردم را وادار کنم تا بسم الله الرحمان الرحیم را در قرائت بلند ادا کنند ...و مردم را بر حکم قرآن و طلاق بر پایه سنت واگذارم ...و وضو و غسل و نماز را به زمان و جایگاه اولیه و احکام شرعی اش بر گردانم ...آن گاه مردم از اطرافم پراکنده شوند.
👌سوگند به خداوند که به مردم دستور دادم که در ماه رمضان جز نمازهای واجب را به جماعت نخوانند و انان را اگاه کردم که جماعت در نماز مستحبی بدعت است .ناگهان گروهی از لشکر که به همراه من در نبرد بودند فریاد بر آوردند که « ای اهل اسلام سنت عمر دگرگون شد .ما را از خواندن نماز مستحبی در ماه رمضان باز می دارد»
❗️با مشاهده تفرقه و جدایی و پیروی از پیشوایان گمراهی و تبعیت از داعیان به آتش در این امت بیمناک شدم و« اگر این دستور را لغو نکنم» بخشی از سپاهم شورش کنند.
📚 الکافی ج8 ص58
📚الاحتجاج ج1 ص626
📚کتاب سلیم بن قیس ج2 ص718
🗯در روایت دیگر آمده است؛
❗️ «وقتي امير مومنان به کوفه آمدند به حسن بن علي دستور دادند که در بين مردم ندا دهد که در ماه رمضان در مسجد ، نماز تراويح جماعت نخوانند ؛ پس حضرت در بين مردم همان را که امير مومنان فرموده بودند اعلام کردند ؛ وقتي مردم کلام امام حسن را شنيدند ، فرياد زدند که «واي عمر واي عمر»- زيرا نماز تراويح از بدعت هاي عمر بود- وقتي امام حسن به نزد امير مومنان باز گشتند به ايشان فرمودند : اين چه صدايي است ؟ پاسخ فرمود : اي امير المومنين ، مردم فرياد مي زنند واي عمر واي عمر ؛ امير مومنان فرمودند به ايشان بگو نماز بخوانيد «شما عمر را بيشتر از سنت رسول خدا قبول داريد و سنت را نمي خواهيد»
📚التهذیب ج3 ص70
🔷خداوند می فرماید:
« مومنان هر گاه سخن لغوی را بشنوند ( و عمل باطلی را ببینند) از آن روی بر می گردانند و می گویند اعمال ما برای ما و اعمال شما برای خودتان»
🔷قصص 55
❗️خداوند نیز به پیامبر گرامی دستور می دهد حال که از تو تبعیت نمی کنند خطاب به انان بگو:
«آیین شما برای خودتان و آیین من برای خودم»
🔷کافرون6
❗️یعنی حال که دعوت حق را لبیک نمی گویید من دست از آیین و مسیر حق خویش بر نمی دارم آیین شما به خودتان ارزانی باد و به زودی عواقب نکبت بار آن را خواهید دید
📚تفسیر نمونه ج27 ص390
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
❔پرسش
❓خداوند در ايه ٤٨ سوره بقره می گوید :
«بترسيد از روزى كه هيچكس چيزى از عذاب را از ديگرى كفايت نميكند و شفاعتی پذيرفته نميگردد و در برابر عذاب،فديه اى معادل ان از او گرفته نميشود و انان ياری نخواهند شد
خب اين موضوع مخالف بحث توسل تشيع به اهل بيت نيس براى شفاعت در قيامت همونطور كه در زيارت عاشورا ميخونيم اللهم ارزقنى شفاعت الحسين يوم الورود❔
💠پاسخ:
❗️مساله شفاعت صالحین در روز قیامت مورد قبول تمام فرق اسلامی می باشد.
👌خداوند می فرماید:
«بگو تمام شفاعت از آن خداست .حاکمیت آسمان ها و زمین از اوست و سپس همه به سوی او باز می گردید»
🔷زمر42
👌ومی فرماید:
«کیست که در نزد او جز به فرمان او شفاعت کند»
🔷بقره255
👌ومی فرماید:
«هیچ شفاعت کننده ای جز به اذن او نمی باشد»
🔷یونس3
👌ومی فرماید:
«در آن روز شفاعت هیچ کس سودی نمی بخشد جز کسی که خداوند رحمان به او اجازه داده باشد و از گفتار او راضی باشد»
🔷نجم26
❗️این ایات و ایات شبیه به آن همگی تصریح می کنند که در روز قیامت شفاعت وجود دارد اما شفاعت در قیامت تنها به اذن خداوند است و تنها کسانی می توانند شفاعت کنند که ماذون از جانب خداوند باشد که انان انبیائ و اولیائ میباشند.
🗯علمای اهل سنت روایت کرده اند که پیامبر گرامی فرمود:
«شفاعت من در روز قیامت برای صاحبان گناهان کبیره از امتم می باشد»
📚مسند احمد ج3 ص213
📚سنن ابی داود ج2 ص537
❗️وفرمود:
«من اولین شفاعت کننده در روز قیامتم»
📚سنن ترمذی ج5 ص448
❗️وفرمود:
«خداوند به من حق شفاعت کردن را داده است و من آن را برای امتم ذخیره کرده ام»
📚صحیح بخاری ج1 ص92
📚سنن نسائی ج1 ص172
❗️وفرمود:
«انبیا در حق هر کسی که از روی اخلاص شهادت به وحدانیت خداوند بدهند شفاعت می کنند»
📚مسند احمد ج3 ص12
🗯همین مضمون در روایات متعددی از منابع شیعیان نیز آمده است .
👌حضرت علی فرمود:
«سه دسته هستند که در روز قیامت شفاعت می کنند؛ انبیائ و علما و شهدائ»
📚خصال یک جلدی ص156
❗️امام صادق فرمود:
«شفاعت ما اهل بیت برای صاحبان گناهان کبیره از شیعیان می باشد»
📚الفقیه ج3 ص376
♻️جهت اگاهی بیشتر از روایات شیعه در مورد شفاعت پیامبر گرامی و اهل بیت رجوع کنید؛
📚بحار الانوار ج8 ص29 باب21
🔴حال پاسخ از آیه مورد استناد شما در مورد شفاعت؛
🗯خداوند می فرماید:
«ای بنی اسرائیل نعمتهایی را که به شما ارزانی داشتم به یاد آورید ...و از آن روز بترسید که کسی به جای دیگری مجازات نمی شود و نه شفاعت پذیرفته می شود و نه غرامت و بدل پذیرفته می شود و نه یاری می شود»
🔷بقره47-48
👌خداوند با این سخن خط بطلان می کشد بر عقیده یهودیان که معتقد بودند که چون نیاکان و اجدادشان پیامبران خدا بودند آنها را شفاعت خواهند کرد وآنان چون یهودی هستند اهل نجات هستند اگر چه ملتزم به هیچ یک از دستورات الهی نباشند و یا گمان می کردند که میتوان برای گناهان فدیه و بدل تهیه نمود همان گونه که در این جهان متوسل به رشوه می شدند.
❗️خداوند می گوید شفاعت در روز قیامت تنها به اذن خداست و برای شما شفاعت بی حساب و کتاب که به آن معتقد هستید وجود ندارد چنان که می فرماید:
«شافعان تنها در حق کسانی شفاعت می کنند که خداوند از او خشنود باشد»
🔷انبیائ28
👌وچون شما یهودیان مورد رضایت خداوند نمی باشید شفاعتی نیز برای شما نمی باشد.
📚تفسیر نمونه ج1 ص221
❗️بنابراین ایه مورد نظر با مساله قطعی شفاعت در اسلام منافاتی ندارد.
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁