❓پرسش
❔این که قرآن در سوره عبس نقل می کند که پیامبر اسلام از یک فرد نابینا روی خودش رو برگردوند و بهش محل نداد و خداوند آیات ابتدایی سوره عبس را در مذمت کار پیامبر نازل کرد آیا با عصمت ایشان مخالف نیست❕
💠پاسخ💠
❗️خداوند در آیات ابتدایی سوره عبس می فرماید:
«چهره درهم کشید و روی برتافت .از اینکه نابینایی به سراغ او آمده بود.تو چه می دانی شاید او پاکی و تقوی پیشه کند .یا متذکر گردد و این تذکر به حال او مفید باشد .اما آن کس که مستغنی است .تو به او روی می آوری .درحالی که اگر خود را پاک نسازد چیزی بر تو نیست.اما کسی که به سراغ تو می آید و کوشش می کند .واز خدا ترسان است .تو از او غافل میشوی»
🔰عبس 1 تا 10
1⃣مفسران اهل سنت در شان نزول آیه نقل کرده اند:
❗️«عده ای از سران قریش مانند عتبه بن ربیعه ، ابوجهل ، عباس بن عبد المطلب ، و جمعی دیگر ، خدمت پیامبر بودند و پیامبر مشغول تبلیغ و دعوت آنها به سوی اسلام بود و امید داشت که این سخنان در دل آنها مؤثر شود و مسلما اگر اینگونه افراد اسلام را می پذیرفتند گروه دیگری را به اسلام می کشاندند و هم کارشکنیهای آنها از میان می رفت و از هر دو جهت به نفع اسلام بود در این میان عبد الله بن ام مکتوم که مرد نابینا و ظاهرا فقیری بود وارد مجلس شد و از پیغمبر تقاضا کرد آیاتی از قرآن را برای او بخواند و به او تعلیم دهد ، و پیوسته سخن خود را تکرار می کرد و آرام نمی گرفت ، زیرا دقیقا متوجه نبود که پیامبر با چه کسانی مشغول صحبت است .او آنقدر کلام پیغمبر را قطع کرد که حضرت ناراحت شد ، و آثار ناخشنودی در چهره مبارکش نمایان گشت و در دل گفت : این سران عرب پیش خود می گویند پیروان محمد نابینایان و بردگانند ، و لذا رو از عبدالله برگرداند ، و به سخنانش با آن گروه ادامه داد.در این هنگام آیات فوق نازل شد و در این باره پیامبر را مورد عتاب قرار داد .بعد از این ماجرا پیامبر پیوسته عبدالله را پیوسته گرامی می داشت ، و هنگامی که او را می دید می فرمود : «مرحبا به کسی که پروردگارم به خاطر او مرا مورد عتاب قرار داد»
📚مفاتیح الغیب فخر رازی ج31 ص52
📚جامع البیان طبری ج30 ص33
👌به نظر ما این شان نزول بر پیامبر گرامی منطبق نمیشود به چند دلیل؛
1⃣طبق این شان نزول پیامبر گرامی اغنیا را مقدم می داشته و از فقرا غافل می شده است و این با اخلاق پیامبر منافات دارد زیرا خداوند در وصف پیامبر می گوید:
«رسولی از خود شما به سویتان آمد که رنجهای شما بر او سخت است و اصرار به هدایت شما دارد و نسبت به مومنان رووف و مهربان است»
🔷توبه128
2⃣خداوند در وصف پیامبرش می گوید:
«تو دارای خلق و خوی عظیم و برجسته ای هستی»
🔷قلم 4
❓آیا چهره عبوس کردن و روی بر گرداندن از مومنان با خلق و خوی عظیم و برجسته پیامبر سازگار است.
3⃣خداوند به پیامبر دستور می دهد:
«از مشرکین روی برگردان»
🔷حجر 94
❗️« در برابر مومنین فروتن و و متواضع باش»
🔷حجر88
❓چگونه ممکن است پیامبر بر خلاف دستور الهی از مومنین روی برگرداند و در برابر مشرکین متواضع باشد❔
4⃣این شان نزول می گوید پیامبر در دل با خود گفت هم اکنون این سران قریش می گویند پیروان محمد نابینایان و بردگان هستند لذا از ابن ام مکتوم روی برگرداند و متوجه سران قریش شد.
❓راوی چگونه فهمید که در دل پیامبر چه می گذرد .آیا پیامبر به او خبر داد یا از طریق دیگری واقف شد❕
❔این که پیامبر خطا و اشتباه خود را برای دیگران بازگو کند بسیار دور و بعید است و این که راوی از راه دیگری بر این مساله واقف شده نیز مجهول است و سبب سلب اعتماد به سخن راوی میشود.
5⃣آیا پیامبر نمی توانست با سخن گفتن به ابن ام مکتوم بگوید فعلا ساکت باش تا سخنم با سران قریش تمام شود❓آیا این کار سخت بود که پیامبر به آن عمل نکرد و چهره عبوس کرد و از او روی برگرداند.
❔چرا پیامبر این طریق آسان برای ساکت کردن ابن مکتوم را ترک کرد ❓
👌این وجوه پنج گانه بی تردید سبب شک و سلب اعتماد به این شان نزول می شود.
📚عصمه الانبیای ،سبحانی،ص230
👌ادامه پاسخ 👇👇👇
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
👌ادامه پاسخ 👇👇👇
2⃣در منابع ما شان نزول دیگری برای این آیات ذکر شده است .
❗️نقل شده است که عثمان که مردی از بنی امیه بود نزد پیامبر نشسته بود و در همان حال عبدالله مکتوم وارد شد .وقتی عثمان چشمش به عبدالله افتاد خود را جمع کرد مثل این که می ترسید آلوده شود و قیافه درهم کشیده و صورت خود را برگردانید .خداوند در آیات فوق عمل او را نقل کرده و مورد ملامت و سرزنش قرار داده است.
📚تفسیر قمی ج10 ص437
📚مجمع البیان ج10 ص437
📚تفسیر برهان ج5 ص582
📚بحار الانوار ج30 ص175
👌واگر در ادامه آیات پیامبر مورد خطاب قرار گرفته است در حقیقت از قبیل ضرب المثل معروف عرب است که می گوید:
«مخاطبم تویی ولی همسایه تو بشنو»
👌در فارسی نیز می گوییم:« در به تو می گم ولی دیوار تو بشنو»
📚پیام قران ج7 ص156
❗️خداوند پیامبر را مخاطب قرار داده اما مراد عثمان است چنان که امام رضا به این ضرب المثل اشاره می کند.
📚تفسیر برهان ج2 ص130
📝پرسمان اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
❓پرسش
❔شبهه می کنندچه لزومی دارد ما برای سلامتی امام زمان دعاکنیم چون چه دعا بکنیم یا نکنیم،خداوندخودش حجتش راحفظ می کند ویا وقتی ختم قرآن می کنیم چراثوابش رابرای معصومین(ع)هدیه می کنیم؟ آن هاکه اصلابه ثواب مانیاز ندارندو ماباید تا می توانیم برای خودحسنه جمع کنیم.لطفاتوضیح دهید.
💠پاسخ💠
❗️امام عصر مانند انسان های دیگر زندگی طبیعی داشته و در میان مردم رفت و آمد دارد و ممکن است مانند پیامبران دیگر و ائمه به بیماری یا مشکلات دیگر دچار شوند .
👌خداوند تا زمان ظهور ایشان تنها از جان حضرت محافظت می کند نه آنکه چنان باشد که حضرت در این مدت گرفتار آسیب ها و بیماری های جسمی نشود. بنابراین دعا و صدقه و صلوات برای ایشان بی تاثیر نمی باشد.
🔷امام صادق فرمود:
«مردم امام خود را از دست می دهند و امامشان در جمع آنان حاضر میشود و آنها را می بیند اما آنها او را نمی بینند و نمی شناسند»
📚الغیبه طوسی ص161
📚کمال الدین ج2 ص346
👌وفرمود:
«برای قائم دو غیبت است ...مردم را می بیند ولی مردم او را نمی بینند و نمی شناسند»
📚الکافی ج1 ص339
🔷وفرمود:
«در قائم سنتی از یوسف است ...در بین مردم گردش می کند و دربازارهای آنان راه می رود و بر بساط آن ها پا می نهد و آن ها او را نمی شناسند تا آن گاه که خدا به او اذن دهد که خود را معرفی کند همان گونه که به یوسف اذن داد»
📚کمال الدین ج1 ص144
🔶محمد بن عثمان نائب خاص امام می گوید:
«او مردم را می بیند و آن ها را می شناسد و مردم او را می بینند اما نمی شناسند»
📚الفقیه ج2 ص520
👌از این روایات بدست می آید که امام همانند سایر انسان ها زندگی طبیعی دارد و در بین مردم قدم می گذارد و ممکن است همانند مردمان گرفتار بیماری های جسمی نیز گردند لذا دعا کردن برای سلامتی ایشان مفید فائده است .
❗️اهل بیت نیز طریقه دعا کردن برای سلامتی ایشان را به ما آموخته اند چنان که امام رضا چنین به ما آموخت:
«خداوندا هرگونه بلا را از ساحت ولی خود دور گردان و او را در پناه خود از تمام شرور و بلایای آسمانی و زمینی محفوظ بدار »
📚مصباح المجتهد ص409
👌امام عسکری نیز در قنوت نمازهایش برای امام زمان چنین دعا می کرد:
«خدایا او را در پناهگاهی قرار ده تا از شر متجاوزان در امان باشد و او را از چیزهایی در امان بدار که برایش می ترسیم»
📚همان مدرک ص156
👌اما در مورد هدیه کردن قرآن و کارهای خیر به معصومین گفتنی است؛
❗️در روایات متعددی این هدیه کردن توصیه شده است و نشانه محبت ما به ساحت قدسی اهل بیت می باشد
📚وسائل الشیعه ج11 ص196 باب25 و باب30 ص205
❔حال سوال شما این است که مگر آنان نیازی به انجام کار خیر ما دارند که بخواهیم به آنان هدیه کنیم❓
👌پاسخ روشن است؛
❗️تکامل انسانی هیچ حد و مرزی را نمی شناسد و به سوی نامتناهی پیش می رود و تنها کمال مطلق خداوند است و سایر انسان ها حتی انسان کامل یعنی معصومین همواره رو به کمال پیش می روند لذا در تشهد نماز برای پیامبر گرامی دعا می کنیم:
«درجه پیامبر را از آنچه است بالاتر ببر»
📚وسائل الشیعه ج4 ص989
🔷خداوند و فرشتگان نیز پیوسته برای پیامبر گرامی درود ورحمت می فرستند و بر مقامات ایشان افزوده می شود
🔶احزاب56
👌بنابراین اعمال نیکی که ما به معصومین هدیه می دهیم سبب افزایش مقام معنوی آنان شده و رحمت تازه ای را برای انان جلوه دار می کند و نشانه محبت عمیق ما به آنان است .
🗯البته در روایات متعددی آمده است که خداوند پاداش ما را نیز از انجام اعمال نیک می دهد و ثوابی نیز برای معصومین قرار می دهد
📚الکافی ج4 ص316
📝پرسمان اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
❓پرسش
❔چرا حرم ائمه برای ما مقدس هست؟که به خاطر حفظش و دفاع از آن از جان نیز میگذریم.؟ آیا اینکار جسد پرستی نمیشه؟ایا این کار ما به قول وهابیت دامن نمیزند که ما پیکر مطهر ائمه را میپرستیم؟
💠پاسخ💠
👌در تمام ملل و ادیان مرسوم است که از قبور بزرگان خود مواظبت کرده و قبور آنان را از بی احترامی و تخریب حفظ می کنند و بی احترامی به قبور آنان را امری ناپسند تلقی می کنند و این عمل ارتباطی با جسد پرستی ندارد.
🔶اهمیت این مساله برای اهل بیت چند برابر می باشد و بی احترامی به آنان حتی پس از مرگشان امری نابخشودنی است .
🔷امام صادق فرمود:
«بی احترامی و حرمت شکنی نسبت به سه چیز مستلزم شرک به خداوند می باشد .بی احترامی به کعبه و به قرآن و به اهل بیت»
📚بحار الانوار ج24 ص186
👌امام صادق فرمود:
«برای خداوند حرمات پنج گانه ای هستند که هیچ کس حق حرمت شکنی نسبت به آنها را ندارد و آنان حرمات پنج گانه عبارت است از حرمت پیامبر و حرمت آل پیامبر و حرمت کتاب خدا و حرمت کعبه و حرمت مومن»
📚روضه الکافی ص107
🔶پیامبر گرامی فرمود:
«هر کس مراعات حرمات سه گانه الهی را نکند خداوند به هیچ عنوان حرمت او را نگه نمی دارد .آن حرمات سه گانه عبارت است از حرمت اسلام و حرمت پیامبر اسلام و حرمت عترت و اهل بیت»
📚الخصال ج1 ص71
❓آیا به مقتضای روایات بالا ما وظیفه نداریم که حرمت اهل بیت را حفظ کنیم و مانع از تخریب قبورشان شویم❔
🔷پیامبر گرامی فرمود:
«بهشت بر کسی که به اهل بیت من ظلم کند حرام است»
📚امالی طوسی ص164
❓آیا اگر ما از قبور اهل بیت دفاع نکنیم در حالی که می توانیم دفاع کنیم و بگذاریم دشمنان قبورشان را تخریب کنند و به قبور آنان اهانت کنند در حق اهل بیت ظلم نکرده ایم❕
🔷امام صادق فرمود:
«هرچند می توانید در حفظ حرمت ما بکوشید»
📚بحار الانوار ج27 ص203
🔶وفرمود:
«هر کس به اهل بیت من ظلم کند یا دیگران را بر ظلم کردن به آنان یاری کند و زمینه ظلم آنان را فراهم کند از من نیست و من از او بیزارم»
📚همان مدرک ص204
❔ایا اگر از قبور اهل بیت دفاع نکنیم ظالمین را بر اهانت به قبور انان یاری نکرده ایم❕
👌مساله بی احترامی نکردن به قبور اهل بیت به قدری مهم است که حتی اجازه نماز خواندن در حالی که پشت به قبورشان کرده باشیم داده نشده است.
📚وسائل الشیعه ج5 ص160 باب 26
♻️پیامبر گرامی فرمود:
«هرکس قبور اهل بیت را آباد کند و مانع از تخریب آن ها شود مشمول شفاعت من می شود و وارد حوض کوثر در قیامت شده و از زوار من در بهشت خواهد بود»
📚تهذیب ج6 ص450
🔷وفرمود:
«هرکس در راه اهل بیت شهید بشود بر درجات و مقامات او هفت درجه افزوده میشود و در هفتاد نفر از اهل بیتش شفاعت می کند»
📚بحار الانوار ج27 ص241
👌بنابراین دفاع ما از قبور امامان و جلوگیری از اهانت به آن یک وظیفه عقلی و شرعی است و ربطی به مرده پرستی و امثال این تعبیرات ندارد .
👌 گذشته از آنکه ما امامان را مرده نمی پنداریم بلکه معتقدیم که آنان زنده بوده و صدای ما را می شنوند و حاضر و ناظر بر اعمال ما هستند.
📝پرسمان اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
❓پرسش
❔شما میگید مقام امامت از نبوت بالاتره وحضرت علی بعنوان مثال که امامت داشتن از حضرت موسی که فقط نبوت داشت بالاتره و نه تنها موسی از همه پیامبران خب سوال من اینه حضرت ابراهیم که هم نبوت داشت هم امامت پس قطعا باید از حضرت علی بالاتر باشن پس چرا میگید حضرت علی بالاترن
حضرت ابراهیمی که پیامبر اولوالعزم بودن
💠پاسخ💠
❗️ادله متعدد قرآنی و روایی بر برتری مقام امامان بر انبیا دلالت می کند از جمله:
1⃣آیه مباهله:
❗️خداوند خطاب به پیامبرش می فرماید:
«هرگاه بعد از علم و دانشی که به تو رسیده باز کسانی درباره مسیح با تو به ستیز برخیزند بگو بیایید ما فرزندان خود را دعوت کنیم شما نیز فرزندان خود را ،ما زنان خود را دعوت کنیم شما نیز زنان خود را ما از نفوس خود ( وکسی که همچون جان ما است) دعوت کنیم شما نیز از نفوس خود آنگاه مباهله و نفرین کنیم و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم»
🔷ال عمران61
👌شیعه و سنی روایت کرده اند که پیامبر گرامی به همراه حضرت علی و زهرا و حسنین به مباهله مسیحیان رفت.
❗️مسلم نقل می کند :
«وقتی آیه مباهله نازل شد پیامبر علی و فاطمه و حسن و حسین را فرا خواند ( و به همراه آنان به مباهله رفت)»
📚صحیح مسلم ج4 ص1871
📚صحیح ترمذی ج5 ص638
📚مسند احمد ج1 ص185
📚مستدرک حاکم ج3 ص150
📚در المنثور ج2 ص38 و ...
👌بنابراین روشن می شود که مراد از « نسائنا» حضرت زهرا است .مراد از « ابناؤنا» حسنین هستند و مراد از « انفسنا» حضرت علی است.
❗️در این آیه خداوند از حضرت علی به عنوان نفس و جان پیامبر یاد می کند و این یعنی حضرت علی به قدری در فضائل و کمالات شبیه و همسان پیامبر بوده است که جان و نفس پیامبر قرار گرفته است و کاملا شبیه پیامبر است.
🗯از سوی دیگر شکی نیست که پیامبر گرامی افضل از همه انبیا بوده است چنان که حاکم روایت می کند:
«آقا و افضل پیامبران ،پیامبران اولوالعزم هستند و آقا و سرور پیامبران اولوالعزم پیامبر اسلام است»
📚مستدرک الصحیحین ج2 ص546
👌متقی هندی روایت می کند که پیامبر گرامی فرمود:
«من سید و آقای همه پیامبران هستم»
📚کنزالعمال ج6 ص108
👌بنابراین حضرت علی نیز که نفس و جان پیامبر است و تمام صفات پیامبر را داراست افضل از همه انبیا است.
2⃣روایات فراوان دیگری نیز که می گوید امامان آگاه به تمام حروف اسم اعظم بوده اند شاهدی بر برتری امامان بر انبیا است.
👌امام صادق فرمود:
« اسم اعظم خداوند هفتاد و سه حرف است .خداوند به عیسی دو حرف از حروف اسم اعظم را تعلیم داد و او با آن دو حرف کارهای خارق العاده انجام می داد و به موسی بن عمران چهار حرف عطا کرد و به ابراهیم هشت حرف عطا کرد و به نوح پانزده حرف عطا کرد اما به محمد و اهل بیتش هفتاد و دو حرف از حروف اسم اعظم را عطا کرد و یک حرف از آن را به خودش اختصاص داده است»
📚بحار الانوار ج27 ص25
3⃣روایات فراوان دیگری نیز می گوید که امامان وارث تمام علوم انبیائ گذشته هستند.این روایات نیز شاهد بر برتری امامان بر انبیای سابق است زیرا انان تمام علوم انبیائ گذشته را یکجا دارا هستند.
👌امام باقر فرمود:
«برای خداوند علمی است که آن را به کسی تعلیم نمی دهد و علمی است که آن را به فرشتگان مقربش و انبیای مرسلش تعلیم میدهد و ما تمام آن ها را آگاه هستیم»
📚توحید صدوق ص138
4⃣روایات فراوان دیگری نیز می گوید که امامان وارثان سلاح و وسائل و آثار تمام انبیا هستند .این روایات نیز به گونه ای برتری امامان را بر انبیای روشن میکند.
📚بحار الانوار ج26 ص201 باب16
5⃣روایاتی که تصریح می کند امامان عالم تر از انبیائ گذشته هستند نیز صریح در برتری امامان است.
👌امام صادق فرمود:
«خداوند انبیای اولوالعزم را آفرید و آنان را با علم برتری داد و به ما علم آنان را داد و به ما در علوم آنان نیز برتری داد و به ما چیزهایی را تعلیم داد که به انبیای گذشته تعلیم نداده بود»
📚بصائر الدرجات ج1 ص228
6⃣روایات فراوان دیگری نیز می گوید که دعای انبیای گذشته با توسل به ذوات نورانی اهل بیت مستجاب می شده است شاهد دیگری بر برتری آنان بر انبیای است.
📚بحار الانوار ج26 ص319 باب7
7⃣روایات متعدد دیگری نیز می گوید که انبیائ اولوالعزم با محبت به اهل بیت به مقام اولوالعزمی رسیدند نیز شاهد بر این مدعاست.
📚بحار الانوار ج26 ص267 باب6
8⃣روایات متعدد دیگری نیز صریحا در برتری امامان بر همگان وارد شده است.
🔶پیامبر گرامی فرمود:
«تو ای علی و امامان از ذریه تو برگزیدگان خدا از تمام خلائق هستید»
📚عیون الاخبار ج2 ص58
🔶وفرمود:
«خداوند نظری به اهل دنیا کرد و مرا از میان تمام آنان برگزید و دو مرتبه نظر کرد و علی را از میان تمام آنان برگزید و سه مرتبه نظر کرد امامان از ذریه علی را از میان همگان برگزید»
📚الفقیه ج4 ص374
👌ادامه پاسخ 👇👇👇
📈ادامه پاسخ 👇👇👇
👌خداوند نیز در قرآن تصریح می کند که مقام امامت از مقام نبوت برتر و بالاتر است.
🔷بقره124
🗯در تفسیر نمونه چنین آمده است؛
«مقام نبوت یعنی دریافت وحی از خداوند و مقام رسالت یعنی مقام ابلاغ وحی وتبلیغ ونشر احکام خداوند وتربیت نفوس از طریق تعلیم واگاهی بخشیدن و مقام امامت یعنی رهبری وپیشوایی خلق .درواقع امام کسی است که با تشکیل حکومت الهی وبدست آوردن قدرتهای لازم سعی میکنند احکام خدا را عملا اجرا وپیاده نماید واگر هم نتواند رسما تشکیل حکومت دهد تا آنجا که در توان دارد در اجرای احکام می کوشد.وظیفه امام اجرای دستورات الهی است در حالی که وظیفه رسول ابلاغ این دستورات می باشد وبه تعبیر دیگر رسول "ارائه طریق" می کند ولی امام "ایصال به مطلوب "می نماید
❗️ناگفته پیداست که بسیاری از پیامبران مانند پیامبر اسلام هر سه مقام را داشتند، هم دریافت وحی می کردند، هم تبلیغ فرمانهای الهی وهم در تشکیل حکومت واجرای احکام تلاش می کردند وهم از طریق باطنی به تربیت نفوس می پرداختند»
📚تفسیر نمونه،ج1 ص440
👌به مقتضای ادله بالا مقام امامان اهل بیت از تمام انبیای گذشته برتر و بالاتر است .چه آنانی که به منصب امامت رسیدند و چه آنانی که نرسیدند .
❗️اگر چه آنان مناصب نبوت و رسالت را نداشتند اما مقام و جایگاه آنان از کسانی که این مناصب را داشته اند برتر و بالاتر بوده است .
👌بنابراین اشکال شما وارد نمی شود که چگونه امامان که نبی و رسول نبوده اند بر کسانی که هم نبی بوده اند و هم رسول و هم امام برتری دارند زیرا برتری در مقام است نه در منصب و مقام و جایگاه امامان از کسانی که دارای منصب نبوت و رسالت و حتی امامت بوده اند برتر و بالاتر است به غیر از پیامبر اسلام که سید فرزندان آدم است.
📝پرسمان اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
❓پرسش
❔آیا اگر مردی بزرگ از زنی شیر بخورد به او محرم میشود و رضاع کبیره در اسلام مورد تایید قرار گرفت است❗️اگر چنین است آیا این نقص بر اسلام نمی باشد که چنین حکم موهونی در آن است❔
💠پاسخ💠
👌رضاع کبیره در اسلام باطل است و شیعه و سنی روایت کرده اند که شیر دادنی سبب محرمیت میشود که فرد شیر خوار از دو سالگی خارج نشده باشد و طفل باشد و پس از سپری شدن این مدت شیر خوردن سبب محرمیت نمیشود.
🔶پیامبر گرامی فرمود:
« محرمیت رضاعی پس از دو ساله گی محقق نمیشود»
📚الکافی ج5 ص443
🔶امام صادق فرمود:
«محرمیت رضاعی قبل از دو سالگی و از شیر گرفته شدن می باشد»
📚التهذیب ج7 ص318
📚الاستبصار ج3 ص198
👌در این باره روایات متعدد دیگری نیز وارد شده است؛
📚وسائل الشیعه ج20 ص384 باب5
❗️همین مضمون در روایات اهل سنت نیز آمده است؛
🔷از پیامبر گرامی نقل می کنند که فرمود:
«رضاع هنگامی درست است که قبل از دو سالگی بوده و طفل با مکیدن از پستان از شیر زن سیر شود»
📚سنن ترمذی ج5 ص458
👌هیثمی روایت می کند که ابن مسعود می گفت:
«بعد از دو سالگی محرمیت رضاعی حاصل نمیشود»
📚مجمع الزوائد ج4 ص262
🔷متقی هندی از عمر روایت می کند که می گفت:
«محرمیت رضاعی تنها در دو سالگی و زمان شیر خوارگی کودک است»
📚کنزالعمال ج6 ص274
👌اما متاسفانه عایشه در برابر اجماع شیعه و سنی بر ممنوعیت رضاع کبیره ایستاده و عقیده به صحت رضاع کبیره داشت.
🔷در ادعایی دروغین نقل می کند:
«آیه رضاع کبیره و آیه رجم در قرآن بوده و در ضمن صحیفه ای زیر رختخوابم بود و چون ما به موت پیامبر مشغول شدیم بزغاله آمد آن را خورد»
📚سنن ابن ماجه ج1 ص625
❗️بزرگان اهل سنت نقل کرده اند:
🔷« عایشه به خواهرانش دستور می داد به مردانی که او دوست دارد آنها را ببیند و بر او وارد شوند پنج بار شیر دهد اگر چه مردان بزرگ باشند سپس بر او وارد شوند اما ام سلمه و سایر زنان پیامبر با این کار عایشه مخالف بودند که با این نوع شیر خوردن کسی بر آنها وارد شود مگر این که در گهواره شیر خورده باشد»
📚مسند احمد ج6 ص270
📚سنن ابی داود ج2 ص223
🔶ابن حجر پس از نقل حدیث می گوید:
«سند این روایت صحیح است»
📚فتح الباری ج9 ص149
❗️اما امت اسلامی در این حکم عایشه را خطا کار می دانند و هیچ یک از بزرگان شیعه و سنی بر مشروعیت رضاع کبیره فتوا نداده اند مگر عده ای از جاهلان وهابی که مورد اعتنا نیستند.
📝پرسمان اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
❓پرسش
❔چرا خداوند وقتی انسان را آفرید فرمود«تبارک الله احسن الخالقین» ( مومنون14)؟
❔مگر بعد از خداوند خالق دیگری نیز هست که قیاس صورت گرفته؟
💠پاسخ💠
👌از نظر لغت عرب ماده خلق به سه معنا به کار می رود؛
1⃣تقدیر و اندازه گیری کردن چیزی مثلا هنگامی که یک قطعه چرم را برای بریدن اندازه گیری می کنند عرب واژه خلق را درباره آن به کار می برد .
2⃣تبدیل صورت چیزی به صورت دیگر مانند ساختن ابزارهای مختلف از آهن یا مواد دیگر
3⃣ابداع و ایجاد چیزی از عدم یعنی هستی بخشیدن به چیزی که اصلا سابقه وجود نداشته است.
❗️معنای سوم مختص به خداست و خالق یا آفریدگار به این معنا جز درباره خدا به کار نمی رود ولی معنای اول و دوم در مورد انسان نیز می تواند مصداق داشته باشد .
🗯در آیات قرآن ماده خلق گاهی به معنای اول یا دوم استعمال شده است مثلا در مورد حضرت عیسی می فرماید:
«از گل چیزی به صورت پرنده می ساختی»
🔶مائده 110
👌در این آیه خلق به معنای ساختن صورت و تبدیل صورتی به صورت دیگر است .
❗️در آیه مورد سوال « خلق» یا به معنای دوم است و یا به معنای اول و از آن جا که خالق به این دو معنا متعدد است صحیح است که گفته شود او بهترین خالق هاست.
🗯در تفسیر نمونه چنین آمده است:
🔶کلمه خلق به معنای اندازه گیری و صنعت درباره غیر خدا صادق است ولی البته خلق خدا با خلق غیر او از جهات گوناگونی متفاوت است؛
1⃣خداوند ماده و صورت اشیا را می آفریند در حالی که انسان اگر بخواهد چیزی ایجاد کند تنها می تواند با استفاده از مواد موجود این جهان صورت تازه ای به آن ببخشد مثلا از مصالح ساختمانی خانه ای بسازد یا از آهن و فولاد اتومبیل یا کارخانه ای اختراع کند.
2⃣خلقت و آفرینش خداوند نامحدود استدو او آفریدگار همه چیز است.
🔷رعد16
❗️در حالی که انسان موجود بسیار محدودی را می تواند ابداع کند و گاه توام با انواع ضعفها و نقصها است که در جریان عمل باید آن را تکمیل کند اما خلق و ابداع پرودگار خالی از هرگونه عیب و نقصی است
3⃣در آنجا که انسان توانایی بر این امر پیدا می کند آن نیز به اذن و فرمان خداست که بی اذن او در عالم حتی برگی بر درختی نمی جنبد چنان که درباره حضرت مسیح می گوید به اذن من از گل صورتی همچون صورت پرنده خلق می کردی
🔷مائده110
👌بنابراین با توجه به این نکات « احسن الخالقین» بوده خداوند روشن میشود.
📚تفسیر نمونه ج14 ص209
📝پرسمان اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
هدایت شده از دور بزن
🦋 آن سوی مرگ
تجربیات سه نفر از افرادی که برای لحظاتی مرگ را تجربه کردهاند.
🔸جذابیت مطالب آنقدر بالا هست که بعد از جلسه اول و دوم خودتان پیگیر خواهید شد.
به دلیل استقبال و درخواست بالای همراهان گرامی تمام فایلها به صورت یکجا تقدیم میگردد.
🔈 #شرح_و_بررسی_کتاب_آن_سوی_مرگ
#معرفی_کتاب
#نشر_حداکثری
https://eitaa.com/joinchat/2637299714C3c968e2ee4
#موجودات_قبل_آدم_ابوالبشر_علیه_السلام
🤔#پرسش
❔استاد محمدی در مطلبی فرموده بود قبل از این نسل ادم ,هفت نوع دیگرادم درزمین زندگی میکردند. خواستم ببینم ایا انها اعتقاداتشان ,دینشان مثل فرزندان حضرت ادم بوده, ایا انها کار خوب وبد را اختیار داشتند, ایا انها خوبانی مثل معصومین وانبیا داشتند. وبطور کلی اعتقاداتشان مثل ما بوده است ❕❕
💠#پاسخ💠
👌از آیات و روایات استفاده می شود که قبل از حضرت آدم علیه السلام ، در روزی زمین موجودات و آدم های نخستینی بوده اند که پس از روی آوردن به فساد ، نسلشان منقرض شده است ، اشاره به این مطلب در آیه 30 سوره بقره آمده است آنجا که فرمود ؛
« هنگامى كه پروردگار تو به فرشتگان گفت: من در روى زمين جانشين و حاكمى قرار خواهم داد. فرشتگان گفتند (پروردگارا) آيا كسى را در زمين قرار مى دهى كه فساد و خونريزى كند »
👌پيشگويى فرشتگان به خاطر آن بوده كه آدم نخستين مخلوق روى زمين نبود، بلكه پيش از او نيز مخلوقات دیگرى بودند كه به نزاع و خونريزى پرداختند پرونده سوء پيشينه آنها سبب بدگمانى فرشتگان نسبت به نسل آدم شد .
📚تفسیر نمونه ج 1 ص 171
👌لذا امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« اگر فرشتگان ندیده بودند کسانی را که در زمین فساد کرده و خونها ریختند ، چنین سخنی را به خداوند نمی گفتند »
📚بحار الانوار ج 11 ص 117
❕امام باقر علیه السلام فرمود ؛
« خداوند از وقتى كه زمين را آفريد، در آن هفت عالم آفريد كه هيچ كدام از آنها از فرزندان آدم نبودند، خداوند آنها را از روى زمين آفريد و آنها را يكى پس از ديگرى با عالمى كه داشتند در زمين سكونت داد، آنگاه خداوند آدم پدر بشر را آفريد و فرزندان او را از او آفريد، به خدا سوگند كه بهشت از وقتى كه خلق شده، از ارواح مؤمنين خالى نبوده و جهنم از وقتى كه خلق شده، از ارواح كافران و گنهكاران خالى نبوده است، شايد شما گمان بريد كه چون قيامت بر پا شد و خداوند بدنهاى اهل بهشت را همراه با روحهايشان در بهشت قرار داد و بدنهاى اهل جهنم را همراه با روحهايشان در جهنم قرار داد، ، ديگر كسى خدا را در زمين عبادت نخواهد كرد و خلقى را نخواهد آفريد كه او را عبادت كنند و به يگانگى و بزرگى بخوانند، آرى به خدا سوگند كه خلق ديگرى را بدون نر و ماده خواهد آفريد كه او را عبادت كنند و به يگانگى و بزرگى بستايند و براى آنان زمينى مى آفريند كه آنان را حمل كند و آسمانى مى آفريند كه سايبان آنان باشد »
📚خصال ج 2 ص 358
👌در این روایت از موجودات نخستینی سخن به میان آمده است که قبل از نسل آدم ابو البشر بوده اند ، که سرانجام آنان یا به بهشت بوده یا به جهنم ، لذا فرمود بهشت و دوزخ هیچگاه از افراد خالی نبوده است ، این که انتهای این موجودات به بهشت و جهنم بوده ، استفاده می شود که آنان دارای قوه و اختیار بوده اند و بینشان افراد خوب و بد هم بوده است و احیانا پیامبرانی هم برایشان ارسال شده است ، اگر چه در مورد کیفیت تکلیف آنان و ویژگی های پیامبرانشان، اطلاعاتی در دست نیست .
🔸ادامه 👇