🤔پرسش
❓خداوند در سوره زمر می گوید که تمام گناهان را می بخشد اما در سوره دیگری می گوید گناه شرک را نمی آمرزد ❕آیا این تناقض نیست ❗️❗️
💠پاسخ💠
🔶خداوند می فرماید:
« بگو ای بندگان من که بر خود ستم و اسراف کرده اید از رحمت خدا نومید نشوید که خدا همه گناهان را می آمرزد»
🔷زمر 53
❕این آیه از گسترده ترین آیات قرآن است که شمول آن هر گونه گناه را در بر می گیرد و به همین دلیل از امید بخش ترین آیات قرآن محسوب می شود .
🔶مورد اشکال آیه 48 نساء می باشد که می فرماید:
« خداوند شرک را نمی بخشد اما کمتر از آن را برای هر کس که بخواهد می بخشد»
🗯اما باید توجه داشت که این دو آیه با یکدیگر در تعارض نیستند .
🔷آیه اول به صورت عمومی اعلام می کند که خداوند هر گناهی را خواهد بخشید حتی گناه شرک را در صورتی که صاحب آن توبه کند .
❗️آیه دوم که گناه شرک را استثناء می کند در مورد کسانی است که از شرک توبه نکنند و با حالت شرک بمیرند .
🔶اینان دیگر مشمول عفو پروردگار نمی شوند زیرا خداوند در روز قیامت بسیاری از افراد را بدون توبه کردن مورد بخشش قرار می دهد چنان که امام صادق علیه السلام فرمود:
« زمانی که قیامت شود رحمت خداوند چنان همه جا را فرا می گیرد که حتی شیطان نیز طمع در بخشیده شدن می کند»
📚بحار الانوار ج7 ص287
❕در این حالت و زمان مشرکینی که بدون توبه از دنیا رفته اند دیگر مشمول عفو و رحمت الهی واقع نمی شوند و به غیر از این گروه خداوند هر کسی را که بخواهد در روز قیامت مورد عفو و رحمت خودش قرار می دهد .
📝پرسمان اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔پرسش
❓آیا داستان توسل فطرس ملک به امام حسین در زمان تولد ایشان صحت دارد❗️مگر فرشتگان معصوم نیستند❕❕
💠پاسخ💠
👌شیخ صدوق روایت می کند که امام صادق علیه السلام فرمود :
«چون امام حسين متولد شد حق تعالي جبرئيل را امر فرمود که نازل شود با هزار ملک براي آن که تهنيت گويد حضرت رسول را از جانب خداوند و از جانب خود چون جبرئيل نازل مي شد گذشت در جزيره اي از جزيره هاي دريا به ملکي که او را فطرس مي گفتند و از حاملان عرش الهي بود وقتي حق تعالي او را امري فرمود و او كندي کرده بود پس حق تعالي بالش را در هم شکسته و او را در آن جزيره انداخته بود پس فطرس هفتصد سال در آن جا عبادت حق تعالي کرد تا روزي که حضرت امام حسين (ع) متولد شد... چون ديد که جبرئيل با ملائکه فرود مي آيند از جبرئيل پرسيد که اراده کجا داريد؟
🔶 گفت: حق تعالي نعمتي به محمد کرامت فرموده است مرا فرستاده است که او را مبارک باد بگويم. ملک گفت اي جبرئيل مرا نيز با خود ببر شايد که آن حضرت براي من دعا کند تا حق تعالي از من بگذرد پس جبرئيل او را با خود برداشت و چون به خدمت حضرت رسالت رسيد تهنيت و تحيت گفت و شرح حال فطرس را به عرض رسانيد.
🔶حضرت پيامبر فرمود که به او بگو که خود را به اين مولود مبارک بمالد و به مکان خود برگردد.
🔷فطرس خويشتن را به امام حسين ماليد بال برآورد و اين کلمات را گفت و بالا رفت عرض کرد يا رسول الله همانا زود باشد که اين مولود را امت تو شهيد کنند او را بر من جهت اين نعمتي که از او به من رسيد مکافاتي است که هر که او را زيارت کند من او را به حضرت حسين برسانم. هر که بر او سلام کند من سلام او را برسانم و هرکه بر او صلوات بفرستد من صلوات او را به او مي رسانم .
📚امالی صدوق ص138
📚کامل الزیارات ص66
📚مناقب ال ابی طالب ج4 ص74
🔶و در روایت دیگر آمده است که :
« چون فطرس به آسمان بالا رفت می گفت کیست مثل من و حال آنکه من آزاده شده حسین بن علی و فاطمه و محمد هستم»
📚بحار الانوار ج43 ص245
🔶البته باید توجه داشت که فرشتگان معصوم از گناه و معصیت هستند.
🔷خداوند می فرماید؛
« آنها بندگان شایسته خدا هستند که هرگز در سخن بر او پیشی نمی گیرند و به فرمان او عمل می کنند»
📓انبیاء 26 و 27
❗️و می فرماید:
« هرگز مخالفت فرمان او نمی کنند»
📓تحریم6
❗️حضرت امیر فرمود:
« هر گز در میان فرشتگان معصیت خداوند وجود ندارد»
📚بحار الانوار ج56 ص175
👌اما باید توجه کرد که درست است که انگیزه های گناه مانند شهوت و غضب در فرشتگان نیست یا بسیار ضعیف است ولی نباید فراموش کرد که آنها فاعل مختار هستند و قدرت بر مخالفت دارند و حتی از ایات قران استفاده می شود که آنها از بیم مجازات خداوند در وحشت هستند
📓انبیائ28
🔶این تعبیرات همه نشان می دهد که انها در عین قدرت بر معصیت ،معصوم و پاک از گناهند.
❗️از این جا روشن می شود که اگر در بعضی از روایات مانند داستان مذکور در مورد فطرس ، درباره کندی بعضی از فرشتگان در اطاعت فرمان حق و تنبیه انان به خاطر این کندی مطالبی آمده است همانند « ترک اولی هایی» است که در مورد انبیا نیز گفته شده است و می دانیم ترک اولی هرگز به معنی گناه نیست .
👌فطرس معصیت و عصیان خداوند را نکرد اما در اجرای دستور الهی با کندی پیش رفت و چون این کندی کردن با شان و مقامش مناسبت نداشت خداوند به سبب آن او را مورد مواخذه قرار داد.
📚پیام امام امیر المومنین ،ج1 ص169
📝پرسمان اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
هدایت شده از ایتایار
🤔پرسش
❓فایده صلوات بر خاندان پیامبر چیست ❕آنها که نیازی به درود و صلوات ما ندارند❕❕
💠پاسخ💠
🔶در این شکی نیست که فرستادن صلوات بر پیامبر گرامی و اهل بیت ایشان از جمله اعمالی است که بسیار مورد توصیه و سفارش قرار گرفته است .
❕در روایتی آمده است ؛
« در میزان اعمال انسان هیچ چیز سنگین تر از صلوات بر محمد و آل او نمی باشد»
📚الکافی ج2 ص494
🔷پیامبر گرامی فرمود:
« هر کس از روی ایمان و رسیدن به پاداش الهی بر من ( و اهل بیتم ) صلوات بفرستد تمام گناهانش بخشیده می شود و او پس از آن اعمالش را از نو شروع کند»
📚ثواب الاعمال ص186
🔷امام رضا علیه السلام فرمود:
« هر کس نمی تواند عملی انجام دهد تا کفاره گناهانش باشد پس بر محمد و آل او فراوان صلوات بفرستد زیرا صلوات تمام گناهان را محو می کند»
📚عیون الاخبار ج1 ص294
👌صلوات هر گاه به خداوند نسبت داده شود و بگوییم خداوند صلوات می فرستد به معنای فرستادن رحمت است و هر گاه به فرشتگان و مومنان منسوب شود به معنای طلب رحمت است.
📚تفسیر نمونه ج17 ص416
🗯فلسفه صلوات فرستادن بر پیامبر و اهل بیت ایشان روشن است ؛
1⃣هدف از صلوات بر آن بزرگواران این است که مقام شامخ آنها و برنامه های اسلامی و روش دینی آنان متروک نشود . ادامه صلوات بر آنان رمز بقای اسلام و نام مبارک آنان است .
2⃣صلوات و درود سبب می شود که ما به مقام والای آن حضرات بیشتر آشنا شویم و از اخلاق و اعمال و صفات آنان الگو بگیریم و از این طریق نفوس خود را پاک کنیم لذا در بعضی تعبیرات آمده است که صلوات بر پیامبر گرامی و اهل بیت ایشان باعث پاکیزگی اخلاق و طهارت اعمال و ریزش گناهان ما می شود .
🔶در زیارت جامعه کبیره می خوانیم؛
« خداوند صلوات ما را بر شما و ولایت ما را نسبت به شما سبب پاکیزگی اخلاق و طهارت نفوس و نمو و رشد معنوی و کفاره گناهان ما قرار داده است»
📚زیارت جامعه کبیره
3⃣صلوات و درود بر پیامبر و آل او ، رحمت تازه ای را بر روح پاک آنها فرو می فرستد و از آنجا که آنها منبع و واسطه فیض هستند از سوی آنها به امت سرازیر می شود .بنابراین درود و رحمت بر آنها درواقع درود و رحمت بر خود ما است .
4⃣صلوات و فرستادن درود بر آن بزرگواران نوعی حق شناسی و قدر دانی و تشکر از زحماتی است که برای هدایت امت کشیده اند و بی شک این حق شناسی و قدر دانی اجر و پاداش الهی دارد .
5⃣با توجه به این که سیر تکاملی انسان هیچ حد و مرزی را نمی شناسد و به سوی نامتناهی پیش می رود و تنها کمال مطلق خداوند است ، روشن می شود که فرستادن صلوات بر پیامبر و اهل بیت ایشان لغو و بی فائده نمی باشد و سبب می شود فیوضات و عنایات تازه الهی بر آنان وارد شود .
📚پیام امام امیر المومنین ج3 ص196
📝پرسمان اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔پرسش
❓فلسفه این که بسم الله الرحمان الرحیم در نمازها بلند خوانده می شود چیست❕❕
💠پاسخ💠
👌علت بلند گفتن بسم الله الرحمان الرحیم در نمازها بازگشت می کند به سیره و سنت پیامبر گرامی و اهل بیت ایشان و دلیل ما بر این مساله همان سیره معصومان است.
🔶امام صادق علیه السلام فرمود:
« آل محمد در بلند گفتن بسم الله الرحمان الرحیم اجتماع دارند»
📚مستدرک الوسائل ج 4 ص189
🔶 و فرمود :
« بلند گفتن بسم الله در نماز واجب است»
📚خصال ج2 ص28
🔷صفوان جمال نقل می کند :
« روزهایی پشت سر امام صادق نماز می خواندم در نمازهایی که اخفاتی بود بسم الله الرحمان الرحیم را در هر دو سوره بلند می گفت »
📚الکافی ج3 ص 313
❕امام باقر علیه السلام فرمود:
" پیامبر خدا پیوسته بسم الله الرحمان الرحیم را بلند می گفت "
📚مستدرک الوسائل ج4 ص 186
👌شاید فلسفه این تاکید آن باشد که اهل بیت معتقد بودند که بسم الله الرحمان الرحیم جزء تمام سوره ها خصوصا سوره حمد می باشد به غیر از سوره برائت
📚وسائل الشیعه ج6 ص57 باب 11
❗️بر خلاف اهل سنت که قائل به جزئیت نیستند و معمولا در تلاوت سوره حمد بسم الله الرحمان الرحیم را نمی گویند یا بسیار آهسته می گویند
📚شیعه پاسخ می گوید ص211
🗯اما ادله متعددی دلالت می کند که بسم الله الرحمان الرحیم جزء سوره حمد و تمام سوره ها جزء سوره برائت است من جمله ؛
1⃣اصولا ثبت بسم الله در متن قرآن مجید و در آغاز همه سوره ها خود گواه زنده بر این امر است زیرا می دانیم در متن قرآن چیزی اضافه نوشته نشده است و ذکر بسم الله در آغاز سوره ها از زمان پیامبر تا کنون مرسوم بوده است .
📚تفسیر نمونه ج1 ص17
2⃣شافعی روایت می کند که معاویه به مدینه آمد و در آنجا نماز خواند و بسم الله را نخواند و هنگام رفتن به رکوع و سجود هم تکبیر نگفت . چون سلام نماز را گفت مهاجران و انصار ندا دادند که ای معاویه :
« از نماز دزدیدی ، بسم الله کو ؟ تکبیر هنگام رکوع و سجود کو ؟ سپس نماز را همراه بسم الله و تکبیر دوباره خواند»
📚مسند شافعی ص13
📚تفسیر فخر رازی ج1 ص204
📚مستدرک حاکم ج1 ص233
3⃣فخر رازی نقل می کند ؛
« علی علیه السلام در بلند خواندن بسم الله اصرار داشت هنگامی که حکومت به بنی امیه رسید اصرار در منع از بلند خواندن داشتند تا آثار علی را از میان ببرند»
📚تفسیر کبیر ج1 ص206
🔶ومی گوید :
« به تواتر ثابت شده است که علی بسم الله را بلند می گفت و هر کس در دین خود به علی اقتدا کند حتما هدایت شده است دلیل بر این مطلب سخن رسول خدا است که فرمود خدایا حق را همراه علی قرار بده و بر محور وجود او به گردش در آور»
📚همان مدرک ص204
4⃣جهت دیدن سایر روایات اهل سنت در جزئیت بسم الله الرحمان الرحیم رجوع شود به کتاب سیمای عقائد شیعه ، سبحانی ، ص401
📝پرسمان اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔پرسش
❓قرآن میگه، فلن تجد لسنة الله تبدیلا و لن تجد لسنة الله تحویلا. یعنی برای سنت الهی تغییر و تبدیلی نیست
ینی حتمیه بعد یجای دیگه میگه
لکُلّ امة أجلٌ
یعنی هر امتی سرآمد و دوره خاصی داره همه ی امت ها از بین میرن و امت اسلامی و اسلام از بین میره بالاخره❕❕
💠پاسخ💠
🔷خداوند می فرماید:
« لکل امه اجل فاذا جاء اجلهم لا یستاخرون ساعه و لا یستقدمون »
« برای هر قوم و جمعیتی زمان و مدت ( معینی ) است و به هنگامی که مدت آنها فرا رسد نه ساعتی از آن تاخیر می کنند و نه بر آن پیشی می گیرند»
🔶اعراف 34
❕ یعنی ملتهای جهان همانند افراد، دارای مرگ و حیاتند ملتهائی از صفحه روی زمین برچیده می شوند، و بجای آنها ملتهای دیگری قرار می گیرند، قانون مرگ و حیات مخصوص افراد انسان نیست بلکه اقوام و جمعیتها و جامعه ها را نیز .در بر می گیرد.
🔶با این تفاوت که مرگ ملتها غالبا بر اثر انحراف از مسیر حق و عدالت و روی آوردن به ظلم و ستم و غرق شدن در دریای شهوات و فرو رفتن در امواج تجمل پرستی و تن پروری می باشد
🔷هنگامی که ملتهای جهان در چنین مسیرهائی گام بگذارند، و از قوانین مسلم آفرینش منحرف گردند، سرمایه های هستی خود را یکی پس از دیگری از دست خواهند داد و سرانجام سقوط می کنند. بررسی فنای تمدنهائی همچون تمدن بابل، و فراعنه مصر، و قوم سبا، و کلدانیان، و آشوریان، و مسلمانان اندلس، و امثال آنها، این حقیقت را نشان می دهد که در لحظه فرا رسیدن فرمان نابودی که بر اثر اوج گرفتن فساد صادر شده بود، حتی ساعتی نتوانستند پایه های لرزان حکومتهای خویش را نگاه دارند .
👌در تفسیر نمونه چنین آمده است ؛
❗️«بعضی از مذاهب ساختگی که در قرون اخیر پیدا شده اند برای رسیدن به اهداف خود، لازم دیده اند که قبل از هر چیز پایه های خاتمیت پیامبر اسلام را به گمان خویش متزلزل سازند، لذا بعضی از آیات قرآن را که هیچ دلالتی بر هدف آنها ندارد به کمک تفسیر به رای، و سفسطه بر مقصود خود منطبق ساخته اند از جمله آیه مورد بحث است.
❕ آنها می گویند: قرآن گفته است هر امتی پایانی دارد و منظور از امت، مذهب است بنابراین مذهب اسلام نیز باید پایانی داشته باشد.
👌بهترین راه برای درک چگونگی این استدلال این است که معنی واقعی امت را در لغت، و سپس در قرآن مجید، مورد بررسی قرار دهیم.
🗯از بررسی کتب لغت و همچنین موارد استعمال این کلمه در قرآن که بالغ بر 64 مورد می شود چنین استفاده می گردد که امت در اصل به معنی جمعیت و گروه است.
🔷مثلا در داستان موسی می خوانیم «و لما ورد ماء مدین وجد علیه امة من الناس یسقون»« هنگامی که به آبگاه شهر مدین رسید، جمعیتی را مشاهده کرد که (برای خود و چهارپایانشان) مشغول آب کشیدن هستند»
🔶سوره قصص آیه 23
🔶و نیز در مورد امر به معروف و نهی از منکر می خوانیم: «و لتکن منکم امة یدعون الی الخیر»«باید جمعیتی از شما باشند که دعوت به نیکیها کنند.»
🔶سوره آل عمران آیه 104
🔶و نیز می خوانیم: «و قطعناهم اثنتی عشرة اسباطا امما»« ما بنی اسرائیل را به دوازده قبیله و گروه تقسیم کردیم.»
🔶سوره اعراف آیه 160
❗️از این آیات به خوبی روشن می شود که امت به معنی جمعیت و گروه است، نه به معنی مذهب و نه به معنی پیروان مذهب، و اگر می بینیم که به پیروان مذهب امت گفته می شود، به خاطر آن است که آنها نیز برای خود گروهی هستند.
👌بنابراین معنی آیه مورد بحث این است که هر جمعیت و گروهی، سرانجامی خواهند داشت، یعنی نه تنها تک تک مردم، عمرشان پایان می پذیرد بلکه ملتها هم می میرند و متلاشی می شوند و منقرض می گردند اصولا در هیچ مورد امت، در معنی مذهب به کار نرفته است، و به این ترتیب آیه مورد بحث هیچگونه ارتباطی به مساله خاتمیت ندارد.
📚تفسیر نمونه ج6 ص158
📝پرسمان اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔پرسش
❓سوالم در مورد انتخابات و اینکه مردم رییس جمهور را انتخاب می کنند می باشد که آیا از لحاظ آیات و روایات این حق به مردم داده شده است که خودشان حاکمشان را انتخاب کنند❕❕
💠پاسخ💠
👌در جهان بینی اسلامی حکومت از آن خدا است و سرچشمه مشروعیت آن در جوامع انسانی با استناد به اجازه و تفویض الهی است .
❕بنابراین طبیعی است که در تمام سلسله مراتب ؛ نظامات اجرائی باید از ناحیه پیامبر و امامان معصوم معرفی شوند و در عصر غیبت توسط جانشینان آن یعنی فقهای جامع الشرایط .
❕پیامبر گرامی بدون آن که از تمام مردم نظر خواهی کند فرماندهان و امراء لشکر و قضات و سفیران را تعیین می کرد و حضرت علی نیز در اکثر موارد چنین رفتار می کرد .
🗯بی شک زمانی که خدا و پیامبر و امامان چیزی را اراده کنند مردم موظف به اطاعت هستند چنان که می فرماید:
«هیچ مرد و زن با ایمانی حق ندارد هنگامی که خدا و پیامبرش امری را لازم بدانند اختیاری از خود داشته باشد و هر کس نافرمانی خدا و رسولش را کند به گمراهی آشکاری گرفتار شده است»
🔶احزاب 36
❗️و می فرماید:
« اطاعت کنید خدا را و اطاعت کنید پیامبر خدا را و اولی الامر را ( امامان )»
🔷نساء 59
❗️در عصر غیبت هم که فقیه قائم مقام امامان است می تواند بدون نظر خواهی و مشورت از مردم ترتیبات نظام اجرائی را تدوین و اجرایی کنند و شرعا مردم هیچ حقی برای انتخاب ندارند این از جهت حکم اولیه اسلام است.
🗯اما از جهت حکم ثانویه و این که در عصر و زمان ما مشارکت مردم در امر حکومت از بدیهیات است چرا که بدون مشارکت مردم، انگیزه کافی برای همکاری آنان با حکومت وجود نخواهد داشت و اگر ولی فقیه به این موضوع بی توجه باشد مصالح مسلمین را به خطر انداخته و نظام اسلامی را متزلزل می کند .
❗️در زمان کنونی ولی فقیه نمی تواند بگوید که من جانشین امام معصوم هستم و مانند عصر پیامبر تمام مدیران اجرائی و نخست وزیر و وزیران و رئیس جمهور را در نظام اسلامی خودم تعیین می کنم چرا که این امر هماهنگ با مصالح مردم و مسلمین و شرائط امر به معروف و نهی از منکر نیست و پایه های حکومت را سست و اساس آن را متزلزل و ریشه های آن را بسیار ضعیف و کم قدرت خواهد کرد و به زودی چنین حکومتی از صفحه اجتماع برچیده می شود .
❗️لذا فقیه طبق احکام ثانویه و مصلحت اهم که حفظ نظام اسلامی است باید به گزینش مردم اهمیت دهد و آنها را در این امر سهیم کند و در مرتبه نهایی فرد گزینش شده مردم را مورد تایید و تنفیذ قرار دهد تا از یک سو جنبه مردمی آن تثبیت شود و از سوی دیگر جنبه الهی که اساس این گزینش را تشکیل میدهد تامین گردد .
❕مگر آنکه که مردم کسی را انتخاب کنند که مصالح اسلام و کشور را با خطر مواجهه می کند که در این صورت ولی فقیه از تنفیذ باید خود داری کند و با ارائه اسناد و مدارک مردم را متوجه این اشتباه کند که این حکم نشان می دهد که رای مردم بالاصاله اعتبار ندارد .
🗯بنابراین طبق احکام اولیه اسلامی ، مردم در انتخابات هیچ گونه نقش شرعی نخواهند داشت اما طبق احکام ثانویه این حق از باب تقدیم مصلحت اهم و دفع ضرر به مردم داده شده است البته تا زمانی که انتخاب آنان خلاف و مخالف مصلحت مسلمین نباشد .
📚جهت آگاهی بیشتر رجوع شود به پیام قرآن ، مکارم شیرازی ، ج10 ص119
📝پرسمان اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
آ. ابوذر:
🤔پرسش
❓شفاعت امامان در قیامت چه لزومی دارد❕مگر خداوند نمی تواند مستقیما بنده خود را ببخشد و نیاز به شفاعت امامان نباشد❗️❗️
💠پاسخ💠
❕عقیده به شفاعت اولیاء الهی مساله ای قطعی و برگرفته از آیات و روایات شیعه و سنی است و هیچ تردیدی در صحت آن نمی باشد؛
❗️در مورد فلسفه شفاعت گفته شده است؛
👌 توجه به اصل شفاعت می تواند چند اثر زیر را در معتقدان داشته باشد:
🔷مبارزه با روح یاس ؛
❕کسانی که مرتکب جرائم سنگینی می شوند از یکسو گرفتار ناراحتی وجدان، و از سوی دیگر گرفتار یاس از بخشودگی در پیشگاه خدا می گردند و چون راه بازگشت را به روی خود مسدود می یابند عملا حاضر به هیچگونه تجدید نظر نیستند، و با توجه به تیره گی افق آینده در نظرشان ممکن است دست به طغیان و سرکشی بیشتر بزنند و یکنوع آزادی عمل برای خود، تحت این عنوان که رعایت مقررات برای آنها سودی ندارد، قائل شوند، درست همانند بیماری که از بهبودی مایوس شده و سد پرهیز را بکلی شکسته است چون آن را بی دلیل و فاقد تاثیر می داند.
🔷گاه ناراحتی وجدان که ناشی از اینگونه جرائم است، موجب اختلالات روانی و یا موجب تحریک حس انتقامجوئی از جامعهای که او را چنین آلوده کرده است می گردد، و به این ترتیب گناهکار مبدل به یک عنصر خطرناک و کانون ناراحتی برای جامعه می شود.
👌اما ایمان به شفاعت روزنه ای به سوی روشنائی به روی او می گشاید و امید به آمرزش، او را به کنترل خویش و تجدید نظر، و حتی جبران گذشته تشویق می کند، حس انتقام جوئی در او تحریک نمی گردد و آرامش روانی به او امکان تبدیل شدن به یک عنصر سالم و صالح می دهد.
❕بنابر این اگر بگوئیم توجه به شفاعت به معنی صحیح، یک عامل سازنده و باز دارنده است که می تواند از یک فرد مجرم و گناهکار فرد صالحی بسازد، گزاف نگفته ایم، لذا مشاهده می کنیم که حتی برای زندانیان ابد، روزنه شفاعت و بخشودگی در قوانین مختلف دنیا باز گذارده شده است، مبادا یاءس و نومیدی آنها را مبدل به کانون خطری در درون خود زندانها کند، و یا گرفتار اختلال روانی سازد.
📚تفسیر نمونه ج1 ص235
🔴گزینش اولیاء الهی و امامان به عنوان واسطه فیض برای بخشودگی گناهکاران بر اساس حکمت و مصالح زیر است؛
1⃣بزرگداشت و احترام و تکریم اولیاء الهی به سبب انجام عبادات و بندگی خداوند با قبول دعا و شفاعت آنان در حق گناهکاران
2⃣شفیع قرار دادن آنها سبب می شود که مردمان به آنها نزدیک شوند و رابطه معنوی و هم سنخی عقیدتی و عملی میان شفاعت کنندگان و شفاعت شوندگان ایجاد شود و از این طریق از شافعان الگو گیرند و به سعادت و رستگاری برسند.
❗️زیرا شفاعت اختصاص به کسانی دارد که پیوند خود را با اولیاء الهی نبریده باشد و سعی و تلاشش در نزدیکی معنوی و هم سنخی با آن ها بوده است و در این بین اگر اهمال و کوتاهی صورت گرفته است با شفاعت مورد بخشش قرار گیرند.
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔پرسش
❓شنیده ام در ابتدا نمازهای پنج گانه دو رکعتی بوده است سپس پیامبر بر آن ها اضافه کرده است ❕آیا چنین چیزی ممکن است❕
💠پاسخ💠
👌به این مساله در روایاتی اشاره شده است .
🔶امام صادق علیه السلام فرمود:
« خداوند نماز را به صورت پنج نماز دو رکعتی واجب کرده بود اما پیامبر به نمازهای دو رکعتی ، دو رکعت دیگر اضافه کرد و به نماز مغرب تنها یک رکعت اضافه کرد ( و رکعات نماز صبح را تغییر نداد) و خداوند نیز این عمل پیامبر را امضا و تایید کرد»
📚الکافی ج1 ص266
🔶امام باقر علیه السلام فرمود :
« زمانی که رسول خدا به معراج برده شد نماز بر او به صورت پنج نماز دو رکعتی نازل شد . زمانی که حسن و حسین به دنیا آمدند پیامبر به جهت شکر الهی هفت رکعت به آن ها اضافه کرد و خداوند نیز عمل او را امضا کرد و در نماز صبح چیزی اضافه نکرد زیرا وقت آن تنگ است ...»
📚الکافی ج3 ص487
👌در روایت دیگر امام رضا علیه السلام در مورد فلسفه تعداد رکعات نماز فرمودند:
« اصل نماز یک رکعت است و اگر کمتر از آن به جا آورده شود نماز محقق نشده است و لکن خداوند می دانست که مردم این یک رکعت را تمام و کامل به جا نمی آورند و ناقص اداء می کنند یک رکعت دیگر را با آن مقرون ساخت تا با رکعت دوم نقص رکعت اول برطرف شود و بدین ترتیب اصل نماز دو رکعت قرار داده شد .
🔷سپس رسول خدا می دانست که بندگان این دو رکعت را با تمام آنچه مورد امر است کامل و تمام ( با حضور قلب ) به جا نمی آورند از این رو به هر کدام از نمازهای ظهر و عصر و عشاء دو رکعت اضافه کرد تا بدین ترتیب نقص دو رکعت اول و دوم جبران گردد و نیز حضرت می دانست که در وقت نماز مغرب غالبا مردم از خواندن نماز منصرف و به کارهایی از قبیل افطار و تناول غذا و آماده نمودن مقدمات استراحت در شب مشغول هستند لذا یک رکعت بیشتر به آن اضافه نکرد تا نماز مغرب بر آنها سبک و خفیف باشد و اما نماز صبح را به حال خود واگذارده است و چیزی به آن اضافه نکرد زیرا اشتغال در وقت این نماز بیشتر از اوقات دیگر بوده و دنبال نیازمندی رفتن وسیع تر نسبت به ازمنه دیگر می باشد و جهت دیگر آنکه قلوب و دلها در وقت نماز صبح از فکر و اندیشه خالی تر است زیرا در شب معاملات و داد و ستد کمتر است لذا می تواند با حضور قلب بیشتری نماز بخواند و دو رکعت را به نحو کامل و تمام به جا آورد »
📚علل الشرایع ج1 ص261
❗️البته باید توجه داشت که پیامبر گرامی به تعلیم الهی آگاه به مصالح و ملاک ها و مناط های احکام بوده است و به تعلیم الهی این تغییرها را در نماز ها صورت دادند و عمل ایشان نیز مورد امضا و تایید خداوند قرار گرفت .
🔶خداوند در مورد ایشان می فرماید:
«او هرگز از روی هوای نفس سخن نمی گوید .آنچه آورده است جز وحی نیست که به او وحی شده است»
🔶نجم 3 و4
👌خداوند می توانست از ابتدا نمازها را به نحو مذکور تشریع فرماید اما این تشریع را به عهده پیامبر گذاشت تا امت متوجه شان و عظمت و مقام پیامبر باشند که او چنان قربی در دستگاه الهی دارد که حتی می تواند جعل حکم کند و خداوند نیز آن را تایید کند .
📝پرسمان اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔پرسش
❓آیا چنین حکمی در اسلام است که در خواستگاری مرد می تواند به بدن زن و موهایش نگاه کند در حالی که هنوز نامحرم هستند❕اگر هست آیا چنین حکمی قابل قبول است❕❕
💠پاسخ💠
❗️در روایات ما بیان شده است که کسی که می خواهد با زنی ازدواج کند می تواند قبلا به او موها و دست ها و زیبایی های او نگاه کند ، نگاهی که وضع قیافه و اندام او را مشخص کند البته باید این نگاه کردن بدون لذت و تلذذ باشد و صرفا برای آگاهی صورت گیرد.
📚وسائل الشیعه ج20 ص87 باب 36
🔶امام صادق علیه السلام فرمود:
« مانعی ندارد هنگامی که مرد می خواهد با زنی ازدواج کند به او نگاه کند و به صورت و پشت سر او بنگرد»
📚الکافی ج5 ص365
🔶و فرمود:
« مانعی ندارد به صورت و دست های او نگاه کند در صورتی که قصد ازدواج با او را داشته باشد»
📚الکافی ج5 ص365
🗯در روایت دیگر آمده است که از امام صادق علیه السلام سوال شد که آیا مرد می تواند به موها و زیبایی های زنی که قصد تزویج او را دارد نگاه کند؟
❕امام فرمود :
« اشکالی ندارد در صورتی که این نگاه از روی لذت و شهوت نباشد ( و صرفا برای آگاهی باشد)»
📚الکافی ج5 ص365
🔴فلسفه این حکم این است ؛
🔶که انسان با بصیرت کامل همسر خود را انتخاب کند و از ندامت و پشیمانی های آینده که پیمان زنا شویی را به خطر می افکند جلوگیری شود چنان که امام صادق علیه السلام خطاب به یکی از افراد که می خواست با زنی ازدواج کند فرمود:
« قبلا به او نگاه کن که این سبب می شود مودت و الفت میان شما پایدار شود»
📚وسائل الشیعه ج20 ص90
👌این نیز روشن است که این حکم مخصوص به مواردی است که انسان به راستی می خواهد درباره زنی تحقیق کند که اگر شرایط در او جمع بود با او ازدواج کند اما کسی که هنوز تصمیم بر ازدواج نگرفته ، تنها به احتمال ازدواج یا به عنوان جستجو گری نمی تواند به زنان نگاه کند.
📚تفسیر نمونه ج17 ص394
📝پرسمان اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔پرسش
❓آیا راست است که گاهی وحی بر پیامبر قطع می شد و مشرکین پیامبر را مسخره می کردند که خدایش او را رها کرده و پیامبر محزون می شد تا جایی که قصد خودکشی داشت❕❕
💠پاسخ💠
👌در این شکی نیست که مدت زمانی وحی بر پیامبر گرامی نازل نمیشد و اصطلاحا مساله انقطاع وحی پیش آمد .
🔶ابن عباس می گوید:
« پانزده روز گذشت و وحی بر پیامبر نازل نشد . مشرکان گفتند پرودگار محمد او را رها کرده است و دشمن داشته اگر راست می گوید ماموریت او از سوی خدا است باید وحی به طور مرتب بر او نازل می شد در این هنگام بود که سوره ضحی نازل شد»
📚مجمع البیان ج10 ص504
❗️خداوند جهت پاسخ به مشرکین این آیات را نازل کرد؛
« قسم به روز در آن هنگام که آفتاب بر آید و سوگند به شب در آن هنگام که آرام گیرد که خداوند تو را هرگز وانگذاشته و مورد خشم قرار نداده است...»
🔶ضحی 1 تا 3
🗯در بعضی از روایات آمده است که جمعی از مسلمانان به پیامبر عرض کردند که چرا بر شما وحی نمی شود؟
🔶حضرت پاسخ دادند:
« چگونه وحی بر من نازل شود در حالی که شما مفاصل انگشتان خود را پاکیزه نمی کنید و ناخنهای خود را نمی گیرید»
📚بحار الانوار ج18 ص255
👌البته این روایت نمی تواند تمام علت برای فلسفه انقطاع وحی باشد بلکه می توان گفت:
❕« هدف از انقطاع وحی آن بود که روشن شود که پیامبر هر چه دارد از ناحیه خدا دارد و حتی در نزول وحی از خود اختیاری ندارد . هر زمان خدا بخواهد وحی قطع می شود و هر زمان بخواهد برقرار می گردد و شاید انقطاع وحی به همین منظور بود تا پاسخی باشد به آنها که از پیامبر تقاضای معجزات اقتراحی و بر طبق میل خود داشتند یا به او پیشنهاد می کردند که فلان حکم یا فلان آیه را تغییر ده و او می فرمود من در این امور اختیاری ندارم »
📚تفسیر نمونه ج27 ص100
❕در برخی روایات جعلی اهل سنت آمده است که پیامبر گرامی پس از انقطاع وحی محزون می گشت و قصد خود کشی می کرد تا آن که جبرئیل می آمد و پیامبر را از خود کشی کردن مانع می شد.
👌بخاری در صحیح نقل می کند:
« وحی بر پیامبر نازل نمی شد و پیامبر شدیدا محزون می گشت تا جایی که تصمیم می گرفت خود را از بالای کوه بر زمین بیفکند . هر زمان به لبه کوه نزدیک می شد تا خود را پرت کند جبرئیل در برابرش ظاهر می شد و می گفت تو پیامبر خدا هستی . پیامبر از این سخن آرامش می گرفت و از قصد خود کشی منصرف می شد .باز اگر انقطاع وحی رفع نمی شد پیامبر جهت خود کشی به بالای کوه می رفت تا خود را پرت کند و جبرئیل می آمد و با گفتن این که تو پیامبر خدا هستی او را مانع می شد»
📚صحیح بخاری ج10 ص359 ناشر جمهوریه مصر العربیه
🔴ما این روایت را مردود و جعلی می دانیم که با عصمت پیامبر منافات دارد و به هیچ عنوان قابل اعتنا نمی باشد .
📝پرسمان اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔پرسش
❓در برخی فیلم ها نشان می دهند که شیطان خود را به صورت انسانی در می آورد و مردم را فریب می دهد❕آیا چنین چیزی ممکن است❕❕
💠پاسخ💠
❗️از آیات و روایات استفاده می شود که شیطان می تواند خود را به صورت انسانی در آورد و مردم را فریب دهد.
🔶خداوند در مورد جنگ بدر می فرماید:
« ( وبه یاد آور ) هنگامی را که شیطان اعمال آنها ( مشرکان ) را در نظرشان جلوه داد و گفت هیچ کس از مردم بر شما پیروز نمی گردد و من همسایه ( و پناه دهنده ) شما هستم .اما هنگامی که دو گروه ( جنگجویان و حمایت فرشتگان از مومنان ) را دید به عقب بازگشت و گفت من از شما ( دوستان و پیروانم ) بیزارم . من چیزی را می بینم که شما نمی بینید »
🔶انفال 48
❗️نقل است ؛
« هنگامی که قریش تصمیم برای جنگ بدر گرفت از حمله طائفه بنی کنانه بیمناک بود زیرا قبلا با هم خصومت داشتند . در این موقع ابلیس در چهره « سراقه بن مالک » که از سرشناسهای قبیله بنی کنانه بود به سراغ آنها آمد و به آنها اطمینان داد که با شما موافق و هماهنگم و کسی بر شما غالب نخواهد شد و در میدان بدر شرکت کنید .
❕اما به هنگامی که نزول ملائکه را مشاهده کرد عقب نشینی نموده و فرار کرد لشکر نیز به دنبال ضربت های سختی که از مسلمانان خورده بودند و با مشاهده کار ابلیس پا به فرار گذاشتند و به هنگامی که به مکه باز می گشتند گفتند سراقه بن مالک سبب فرار قریش شد .این سخن به گوش سراقه رسید و سوگند یاد کرد که من از این موضوع آگاهی ندارم و به هنگامی که نشانه های مختلف وضع او را در بدر یاد آوری کردند همه را انکار کرد و سوگند یاد کرد که چنین چیزی هیچگاه نبوده و از مکه حرکت نکرده است .به این ترتیب معلوم شد که آن شخص سراقه بن مالک نبوده است»
📚بحار الانوار ج19 ص226
📚تفسیر نمونه ج7 ص202
❗️شیخ طوسی در امالی خود نقل می کند؛
« شیطان چهار بار به صورت انسان مجسم شده است ؛ در روز بدر که به صورت سراقه در آمد و در روز عقبه به صورت منبه بن حجاج در آمد و مردم را بر ضد پیامبر شوراند و در روز اجتماع قریش در دار الندوه به صورت شیخ نجدی در آمد و نقشه قتل پیامبر را کشید و در روز سقیفه به صورت مغیره بن شعبه در آمد و آنان را به غصب خلافت علی تشویق کرد »
📚امالی طوسی ص176
📚بحار الانوار ج60 ص233
📝پرسمان اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔پرسش
❓آیا راست است که اسلام می گوید نماز خواندن در خانه برای زن بهتر از نماز خواندن او در مسجد است و مسجد زن خانه اوست❕❕
💠پاسخ💠
👌به این نکته در روایاتی اشاره شده است.
🔶امام صادق علیه السلام فرمود:
« برترین مساجد زنان شما خانه های آنان است »
📚الفقیه ج1 ص238
🔷پیامبر گرامی فرمود:
« نماز زن به تنهایی در خانه مانند فضیلت نماز وی در جماعت است با بیست و پنج درجه برتری»
🗯یعنی نه تنها زن با نماز خواندن در خانه ثواب نماز جماعت را در مسجد می برد بلکه خداوند ثوابی افزون بر آن برایش در نظر گرفته است.
🔶پیامبر گرامی فرمود:
« بر زنان جمعه و جماعت فرض و لازم نیست »
📚وسائل الشیعه ج20 ص220
👌البته اگر بانوان با رعایت پوشش اسلامی در مسجد و جماعت حاضر شوند هیچ منعی ندارد و از ثواب و برکات آن بهره مند می شوند.
❗️ولی توجه به این نکته لازم است که اسلام برای ترتیب دادن جامعه ای اسلامی و به دور از فساد و فحشاء به حجاب و پوشش بانوان و عدم اختلاط آنان با مردان در جامعه اهمیت داده است تا جایی که ؛
🔶امیر مومنان به فرزندش امام حسن چنین فرمود:
«تا می توانی کاری کن که زن تو با مردان بیگانه معاشرت نداشته باشد زیرا هیچ چیز بهتر از خانه زن را حفظ نمیکند اگر بتوانی کاری کنی که جز تو مرد دیگری را نشناسد چنین کن»
📚نهج البلاۼه نامه 31
🔷امام باقر فرمود:
« زنان از جمله چیزهایی هستند که حفظ وپوشاندن انان لازم است پس انان را با در خانه بودن حفظ کنید ومستتر دارید»
📚الفقیه ج3 ص390
🔶حضرت زهرا فرمود:
«برترین زنان کسانی هستند که نه انان مردان را ببینند و نه مردان انان را ببینند»
📚کشف الغمه ج1 ص466
📚وسائل الشیعه ج20 ص67
👌بر پایه این روایات است که می گوییم تا ضرورتی مانند کسب علوم لازم برای زنان و اشتغال به مشاغلی که از غیر بانوان بر نمی آید مانند درمان بیماری های زنانه و ...پیش نیاید بهتر است که بانوان کمتر در اجتماع ظاهر شوند و بیشتر به وظائف خود که تربیت نسلی پاک و مستعد برای اداره جامعه است بپردازند.
❕آنچه امروزه به عنوان رفع محدودیت از زنان و حاضر ساختن و اختلاط زنان با مردان در جامعه و ... از طرف برخی با اغراض دنیوی صادر می شود مبنای دینی و شرعی نخواهد داشت.
📝پرسمان اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁