eitaa logo
پرسمان اعتقادی
41.3هزار دنبال‌کننده
9.2هزار عکس
4.4هزار ویدیو
68 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👌اهتمام به زبان عربی به عنوان زبان دین ✅استاد شهید مطهری 🔰 @p_eteghadi 🔰
14_SEMO-Mohammadi-Pasokh_Be_Soalate_Eteghadi_(11).mp3
4.6M
🔹حجه الاسلام پرسش و پاسخ اعتقادی جلسه 11 - تعریف عصمت و اقسام آن 🔰 @p_eteghadi 🔰
برای ازبین بردن چشم زخم چه کنیم؟ همسرم عمل سختی در پیش دارد، اگر ذکر و دعای خاصی برای بهبود و بی خطری عمل دارید برایم بفرستید. 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
پرسمان اعتقادی
برای ازبین بردن چشم زخم چه کنیم؟ همسرم عمل سختی در پیش دارد، اگر ذکر و دعای خاصی برای بهبود و بی خطر
📚پی نوشت ها: 1. کلینی، الكافي، محقق/مصحح: غفاری و آخوندی، انتشارات دارالکتب اسلامیه ـ تهران، 1407ق، چاپ چهارم، ج ‏2، ص 569، ح 3. 2. ابن طاووس، على بن موسى، المجتنى من الدعاء المجتبى‏، محقق/مصحح: كرمانى و محرر‏، ناشر: دار الذخائر ـ قم‏، 1411ق، چاپ اول‏، ص 28. 3. طبرسى، حسن بن فضل، مكارم الأخلاق‏، ناشر: الشريف الرضي‏ ـ قم، 1370 ه.ش، چاپ چهارم، ص 386؛ مجلسی، بحار الأنوار، ناشر: دار إحياء التراث العربي‏ ـ بيروت‏، 1403 ق‏، چاپ دوم‏، ج ‏60، ص 26. 4. بحار الأنوار، پیشین، ج ‏60، ص 25. 5. ابن حيون، دعائم الإسلام‏، محقق/مصحح: فيضى، ‏ناشر: مؤسسة آل البيت (عليهم السلام) ـ ‏قم، ‏1385 ق، ‏چاپ دوم‏، ج ‏2، ص 141؛ بحار الأنوار، پیشین، ج ‏60، ص 18. 6. مكارم الأخلاق، پیشین، ص 386؛ بحار الأنوار، پیشین، ج ‏60، ص 26. 7. مكارم الأخلاق، پیشین، ص 386. 8. بحار الأنوار، پیشین، ج ‏92، ص 129. 9. مکارم الاخلاق، پیشین، ص 363. 10. الكافي، پیشین، ج ‏2، ص 82، ح 17. 🔰 @p_eteghadi 🔰
پرسمان اعتقادی
برای ازبین بردن چشم زخم چه کنیم؟ همسرم عمل سختی در پیش دارد، اگر ذکر و دعای خاصی برای بهبود و بی خطر
وَ قَالَ (علیه السلام) :‏ «إِذَا تَهَيَّأَ أَحَدُكُمْ تَهْيِئَةً تُعْجِبُهُ فَلْيَقْرَأْ حِينَ يَخْرُجُ مِنْ مَنْزِلِهِ الْمُعَوِّذَتَيْنِ فَإِنَّهُ لَا يَضُرُّهُ شَيْ‏ءٌ بِإِذْنِ اللَّهِ تَعَالَى»؛ در روایت دیگری آمده: هرگاه بخواهید با هیئتی آراسته و چشم گیر از خانه بیرون روید، معوذتین (سوره های فلق و ناس) بخوانید؛ پس به اذن الهی، هیچ چیزی (چشم زخمی) در شما اثر نمی کند.(7) «سَأَلْتُ الرِّضَا (علیه السلام) ... وَ سَأَلَهُ رَجُلٌ عَنِ الْعَيْنِ فَقَالَ هُوَ حَقٌّ فَإِذَا أَصَابَكَ ذَلِكَ فَارْفَعْ كَفَّيْكَ بِحِذَاءِ وَجْهِكَ وَ اقْرَأِ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ قُلْ هُوَ اللَّهُ وَ الْمُعَوِّذَتَيْنِ وَ امْسَحْهُمَا عَلَى نَوَاصِيكَ فَإِنَّهُ نَافِعٌ بِإِذْنِ اللَّهِ‏»؛ امام رضا (علیه السلام) در پاسخ سؤال راوی که پرسید آیا چشم زخم واقعیت دارد؟ فرمودند: آری، هرگاه تو را چشم زنند، کف دستت را مقابل صورتت قرار ده و سوره «حمد» و «قل هو الله احد» و «معوذتین(ناس و فلق)» را قرائت کن و هر دو کف را به صورتت بکش. خداوند تو را از گزند آن حفظ می‌ کند.(8) 💠دعا برای شفای بیمار یا در امان ماندن از بلایا در این زمینه، بطور فهرست وار، مواردی خدمتتان عرض می شود: ـ خواندن سوره «حمد» هفت مرتبه و نیز هفتاد مرتبه، بسیار سفارش شده است: «مَنْ نَالَتْهُ عِلَّةٌ فَلْيَقْرَأْ عَلَيْهَا أُمَّ الْكِتَابِ سَبْعَ‏ مَرَّاتٍ‏ فَإِنْ‏ سَكَنَتْ‏ وَ إِلَّا فَلْيَقْرَأْهَا سَبْعِينَ مَرَّةً فَإِنَّهَا تَسْكُن‏»؛ برای کسی که بیماری به او رسیده است، هفت مرتبه سوره حمد را بخوانید، اگر تسکین نیافت، هفتاد مرتبه بخوانید، تسکین می یابد (خوب می شود).(9) 💠ـ دعای سریع الاجابة در روایت داریم که امام صادق (علیه السلام) فرمودند شخصی محضر امام علی (علیه السلام) آمد و از دیر شدن استجابت دعایش شکایت کرد، حضرت فرمودند چرا دعای «سریع الاجابة» (دعایی که زود به استجابت می رسد) را نخواندی؟ عرض کرد آن دعا چیست؟ حضرت فرمودند بگو: «اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِاسْمِكَ الْعَظِيمِ الْأَعْظَمِ الْأَجَلِّ الْأَكْرَمِ‏ الْمَخْزُونِ‏ الْمَكْنُونِ‏ النُّورِ الْحَقِّ الْبُرْهَانِ الْمُبِينِ الَّذِي هُوَ نُورٌ مَعَ نُورٍ وَ نُورٌ مِنْ نُورٍ وَ نُورٌ فِي نُورٍ وَ نُورٌ عَلى‏ نُورٍ وَ نُورٌ فَوْقَ كُلِّ نُورٍ وَ نُورٌ يُضِي‏ءُ بِهِ كُلُّ ظُلْمَةٍ وَ يُكْسَرُ بِهِ كُلُّ شِدَّةٍ وَ كُلُّ شَيْطَانٍ مَرِيدٍ وَ كُلُّ جَبَّارٍ عَنِيدٍ لَا تَقِرُّ بِهِ أَرْضٌ‏ وَ لَا تَقُومُ بِهِ سَمَاءٌ وَ يَأْمَنُ بِهِ كُلُّ خَائِفٍ وَ يَبْطُلُ بِهِ سِحْرُ كُلِّ سَاحِرٍ وَ بَغْيُ كُلِّ بَاغٍ وَ حَسَدُ كُلِّ حَاسِدٍ وَ يَتَصَدَّعُ لِعَظَمَتِهِ الْبَرُّ وَ الْبَحْرُ وَ يَسْتَقِلُّ بِهِ الْفُلْكُ حِينَ‏ يَتَكَلَّمُ بِهِ الْمَلَكُ فَلَا يَكُونُ لِلْمَوْجِ عَلَيْهِ سَبِيلٌ وَ هُوَ اسْمُكَ الْأَعْظَمُ الْأَعْظَمُ الْأَجَلُّ الْأَجَلُّ النُّورُ الْأَكْبَرُ الَّذِي سَمَّيْتَ بِهِ نَفْسَكَ وَ اسْتَوَيْتَ بِهِ عَلَى عَرْشِكَ وَ أَتَوَجَّهُ إِلَيْكَ بِمُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ بَيْتِهِ أَسْأَلُكَ بِكَ وَ بِهِمْ أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تَفْعَلَ بِي كَذَا وَ كَذَا» (10) توجه: به جاى «كذا و كذا» حاجت خود را ذكر كنید. ⏺ـ خواندن «آیة الکرسی» ـ خواندن آیات ابتدایی سوره «حدید» تا «وَ هُوَ عَلِيمٌ بِذاتِ الصُّدُور»؛ آیات آخر سوره «حشر» از «لَوْ أَنْزَلْنا هذَا الْقُرْآن‏...» تا آخر سوره و... ـ توسل کردن مانند شبهای قدر (قرآن بر سر گذاشتن و خداوند متعال را به حق قرآنش و خودش و چهارده معصوم، قسم دادن) ـ نذر کردن ـ قربانی کردن ـ صدقه دادن ـ زیاد استغفار کردن ـ مداومت در ذکرهای «لَا إِلَهَ‏ إِلَّا اللَّه‏» «اللَّهُ‏ أَكْبَر» «لَا حَوْلَ‏ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيم‏» «مَا شَاءَ اللَّهُ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّه‏» و... ـ خواندن نماز جعفر طیار ـ خواندن نماز روز پنجشنبه ـ خواندن نماز امام زمان (علیه السلام) ـ ...
پرسمان اعتقادی
برای ازبین بردن چشم زخم چه کنیم؟ همسرم عمل سختی در پیش دارد، اگر ذکر و دعای خاصی برای بهبود و بی خطر
❇️در ابتدا نکته ای خدمتتان عرض کنم و آن این که چشم زخم واقعیت دارد ولی دلیل نمی شود هر اتفاقی را از اثرات چشم زخم دانسته و فکر و ذهنمان را درگیر آن کرده و به دنبال شناسایی چشم زننده یا راه های رهایی از چشم زخم باشیم. بله، در روایات و منابع دینی، برای در امان ماندن از چشم زخم و یا برای درمان آن، توصیه هایی شده است که به برخی اشاره می شود. ◀️درمان یا دفع چشم زخم ـ برخی از ادعیه و اذکار عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) قَالَ: «قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ (علیه السلام) :‏ رَقَى النَّبِيُّ (صلی الله علیه و آله) حَسَناً وَ حُسَيْناً فَقَالَ: "أُعِيذُكُمَا بِكَلِمَاتِ اللَّهِ التَّامَّاتِ وَ أَسْمَائِهِ الْحُسْنَى كُلِّهَا عَامَّةً مِنْ شَرِّ السَّامَّةِ وَ الْهَامَّةِ وَ مِنْ‏ شَرِّ كُلِ‏ عَيْنٍ‏ لَامَّةٍ وَ مِنْ شَرِّ حاسِدٍ إِذا حَسَدَ"؛ ثُمَّ الْتَفَتَ النَّبِيُّ (صلی الله علیه و آله) إِلَيْنَا فَقَالَ هَكَذَا كَانَ يُعَوِّذُ إِبْرَاهِيمُ إِسْمَاعِيلَ وَ إِسْحَاقَ (علیهم السلام)»؛ امام صادق (علیه السلام) می فرمایند: امير مؤمنان (علیه السلام) فرمود: پيامبر (صلی الله علیه و آله) براى حسن و حسين "رقيه"[دعا، حرز، تعویذ] گرفت و اين دعا را خواند: شما را به تمام كلمات و اسماء حسناى خداوند از شر مرگ و حيوانات موذى، و هر چشم بد، و حسود آن گاه كه حسد ورزد مى ‏سپارم. سپس پيامبر (صلی الله علیه و آله) نگاهى به ما كرد و فرمود: اين چنين ابراهيم براى اسماعيل و اسحاق (علیهم السلام) تعويذ نمود.(1) ⤴️لذا کسی که برای خودش بخواهد این خرز را بخواند، چنین بگوید: «أُعِيذُ بِكَلِمَاتِ اللَّهِ التَّامَّاتِ، وَ أَسْمَائِهِ الْحُسْنَى كُلِّهَا عَامَّةً، مِنْ شَرِّ السَّامَّةِ وَ الْهَامَّةِ، وَ مِنْ‏ شَرِّ كُلِ‏ عَيْنٍ‏ لَامَّةٍ، وَ مِنْ شَرِّ حاسِدٍ إِذا حَسَدَ» 🔷در روایت دیگری آمده که جبرئیل (علیه السلام) به پیامبر (صلی الله علیه و آله) عرض کرد: برای رفع چشم زخم از حسنین (علیهما السلام) این دعا و ذکر را بگو: «اللَّهُمَّ يَا ذَا السُّلْطَانِ الْعَظِيمِ وَ الْمَنِّ الْقَدِيمِ وَ الْوَجْهِ الْكَرِيمِ، يَا ذَا الْكَلِمَاتِ التَّامَّاتِ‏ وَ الدَّعَوَاتِ‏ الْمُسْتَجَابَاتِ‏، عَافِ الْحَسَنَ وَ الْحُسَيْنَ مِنْ أَنْفُسِ الْجِنِّ وَ أَعْيُنِ الْإِنْس‏»؛ پس از خواندن این تعویذ، اثر چشم زخم از بین رفت و حسنین (علیهما السلام) بلند شده و به بازی مشغول شدند. پیامبر (صلی الله علیه و آله) به اصحاب فرمودند زنان و فرزندانتان را با این تعویذ، در امان بدارید.(2) لذا کسی که بخواهد این تعویذ را بخواند می تواند به جای نام حسن و حسین، نام شخص مورد نظر را بگوید. ـ یاد خدا و ذکر گفتن عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) أَنَّهُ قَالَ: «الْعَيْنُ حَقٌّ وَ لَيْسَ تَأْمَنُهَا مِنْكَ عَلَى نَفْسِكَ وَ لَا مِنْكَ عَلَى غَيْرِكَ فَإِذَا خِفْتَ شَيْئاً مِنْ ذَلِكَ فَقُلْ مَا شَاءَ اللَّهُ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ ثَلَاثاً»؛ از امام صادق (علیه السلام) روایت شده است: چشم حق است و در امان نیستی از آن بر خودت و بر غیرت (یعنی هم می توانی خودت را چشم بزنی و هم دیگری را)، اگر ترسیدی از چشم زخم، سه بار بگو: «مَا شَاءَ اللَّهُ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ»(3) 💠عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ الصَّادِقِ (علیه السلام) أَنَّهُ قَالَ: «أَلَا إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) قَالَ الْعَيْنُ حَقٌّ فَمَنْ أَعْجَبَهُ مِنْ أَخِيهِ شَيْ‏ءٌ فَلْيَذْكُرِ اللَّهَ فِي ذَلِكَ فَإِنَّهُ إِذَا ذَكَرَ اللَّهَ لَمْ يَضُرَّهُ‏»؛ امام صادق (علیه السلام) می فرمایند: رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمود: چشم حقیقت دارد، اگر کسی چیزی در برادرش دید که چشم گیر بود (چشمش را گرفت)، ذکر خدا را بگوید، پس اگر ذکر خدا را بگوید ضرری به او نمی رساند.(4) «فَإِذَا نَظَرَ أَحَدُكُمْ إِلَى إِنْسَانٍ أَوْ إِلَى دَابَّةٍ أَوْ إِلَى شَيْ‏ءٍ حَسَنٍ فَأَعْجَبَهُ فَلْيَقُلْ آمَنْتُ‏ بِاللَّهِ‏ وَ صَلَّى‏ اللَّهُ‏ عَلَى‏ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ فَإِنَّهُ لَا تُضِرُّ عَيْنُهُ»؛ از پیامبراکرم (صلی الله علیه و آله) نقل شده که فرمودند: هرگاه یکی از شما انسان یا حیوان یا چیزی را ببیند که از آن خوشش آید بگوید: «آَمَنتُ بِاللهِ وَ صَلَّی اللهُ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ اَلِه» تا چشم او به آن زیان نرساند.(5) 🔷ـ حرز و تعویذ امام رضا (علیه السلام) می فرمایند: «إِنَّ الْعَيْنَ‏ حَق‏ فَاكْتُبْ فِي رُقْعَةٍ الْحَمْدَ وَ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ وَ الْمُعَوِّذَتَيْنِ وَ آيَةَ الْكُرْسِيِّ وَ اجْعَلْهَا فِي غِلَافِ الْقَارُورَةِ»؛ چشم [بد] حقیقت دارد، پس بنویس در رقعه ای سوره های حمد، توحید، ناس، فلق و آیة الکرسی را و آن را در ظرف و حفاظی قرار بده.(6)
🔴 توصیه های او به علامه بحرالعلوم 🔻آیت الله العظمی استاد مرحوم علامه سید مهدی ▪️ایشان در آخر اجازه‌ نامه ای که برای علامه (ره) نوشته می‌فرماید: توصیه می‌کنم او را ( را) به تلاش در بدست آوردن مقامات عالی اخروی مخصوصاً تلاش در منتشر نمودن احادیث اهل‌بیت معصومین(علیه‌السلام) و دور انداختن تعلّقات و علاقه‌های پست دنیوی و این که مبادا عمر گرانبهای خودش را در علوم فلسفی که زیبا جلوه داده شده صرف نماید زیرا علوم فلسفی مانند سرابی است که به سرعت ناپدید خواهد شد و شخص تشنه آن را آب می‌پندارد.! 📚 سفینة البحار، ج7، ص152. 🔰 @p_eteghadi 🔰
تعریف عاقبت به خیری چیست؟ آیات قرآن در این زمینه کدام است؟ حدیثی از ائمه (علیهم السلام) در این باره داریم؟ آیا اکتسابی هست یا این که در سرنوشت هر کس نوشته شده است؟ 🔰 @p_eteghadi 🔰
پرسمان اعتقادی
تعریف عاقبت به خیری چیست؟ آیات قرآن در این زمینه کدام است؟ حدیثی از ائمه (علیهم السلام) در این باره
🎤عاقبت به خیری می تواند ناظر به زمان مرگ و خروج از دنیا باشد که انسان در حال ایمان کامل و بخشیده شده از گناهان، دنیا را ترک کند. در قرآن کریم، سرانجام نیک برای «متقین» و پرهیزکاران دانسته شده و رعایت برخی امور، انسان را به چنین سرانجام نیکی می رساند. ⏺آیات قرآن و عاقبت بخیری «اسْتَعينُوا بِاللَّهِ وَ اصْبِرُوا إِنَّ الْأَرْضَ لِلَّهِ يُورِثُها مَنْ يَشاءُ مِنْ عِبادِهِ وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقينَ»؛ از خدا يارى جوييد، و استقامت پيشه كنيد، كه زمين از آن خداست، و آن را به هر كس از بندگانش كه بخواهد، واگذار مى‏ كند؛ و سرانجام (نيك) براى پرهيزكاران است‏.(1) «وَ أْمُرْ أَهْلَكَ بِالصَّلاةِ وَ اصْطَبِرْ عَلَيْها لا نَسْئَلُكَ رِزْقاً نَحْنُ نَرْزُقُكَ وَ الْعاقِبَةُ لِلتَّقْوى‏»؛ خانواده خود را به نماز فرمان ده؛ و بر انجام آن شكيبا باش! از تو روزى نمى‏ خواهيم؛ (بلكه) ما به تو روزى مى ‏دهيم؛ و عاقبت نيك براى تقواست‏.(2) «تِلْكَ الدَّارُ الْآخِرَةُ نَجْعَلُها لِلَّذينَ لا يُريدُونَ عُلُوًّا فِي الْأَرْضِ وَ لا فَساداً وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقينَ»؛ (آرى،) اين سراى آخر تو را (تنها) براى كسانى قرار مى‏ دهيم كه اراده برترى ‏جويى در زمين و فساد را ندارند؛ و عاقبت نيك براى پرهيزگاران است‏.(3) «تِلْكَ مِنْ أَنْباءِ الْغَيْبِ نُوحيها إِلَيْكَ ما كُنْتَ تَعْلَمُها أَنْتَ وَ لا قَوْمُكَ مِنْ قَبْلِ هذا فَاصْبِرْ إِنَّ الْعاقِبَةَ لِلْمُتَّقين‏»؛ اين ها از خبرهاى غيب است كه به تو (اى پيامبر) وحى مى ‏كنيم؛ نه تو، و نه قومت، اين ها را پيش از اين نمى ‏دانستيد! بنا بر اين، صبر و استقامت كن، كه عاقبت از آن پرهيزگاران است‏.(4) ⏺دعاهای قرآنی از جمله دعاهای اولیاء و انبیای الهی در قرآن کریم برای عاقبت به خیری و سرانجام نیک، عبارتند از: «وَ تَوَفَّنا مَعَ الْأَبْرار»؛ و ما را در زمره نيكوكاران بميران‏.(5) «وَ تَوَفَّنا مُسْلِمينَ»؛ و ما را مسلمان بميران‏.(6) «تَوَفَّني‏ مُسْلِماً وَ أَلْحِقْني‏ بِالصَّالِحين‏»؛ مرا در حالى كه تسليم (امر تو) باشم بميران و به صالحان ملحق ساز.(7) احادیث و عاقبت بخیری «قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله)‏ لَا یَزَالُ الْمُؤْمِنُ خَائِفاً مِنْ سُوءِ الْعَاقِبَهِ لَا یَتَیَقَّنُ الْوُصُولَ إِلَى رِضْوَانِ اللَّهِ حَتَّى یَکُونَ وَقْتُ نَزْعِ رُوحِهِ وَ ظُهُورِ مَلَکِ الْمَوْتِ لَه»؛ رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمودند: مؤمن پیوسته از سوء عاقبت خود بیمناک است و یقین ندارد که آیا مقام خشنودى و رضاى خدا را دریافت خواهد کرد یا نه، تا هنگام مرگ و آمدن ملک الموت.(8) ⏺روایتی دیگر «عَنِ الرِّضَا (علیه السلام) عَنْ أَبِيهِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ (علیه السلام) قَالَ كَتَبَ الصَّادِقُ (علیه السلام) إِلَى بَعْضِ النَّاسِ‏ إِنْ أَرَدْتَ أَنْ يُخْتَمَ‏ بِخَيْرٍ عَمَلُكَ حَتَّى تُقْبَضَ وَ أَنْتَ فِي أَفْضَلِ الْأَعْمَالِ فَعَظِّمْ لِلَّهِ حَقَّهُ أَنْ لَا تَبْذُلَ نَعْمَاءَهُ فِي مَعَاصِيهِ وَ أَنْ تَغْتَرَّ بِحِلْمِهِ عَنْكَ وَ أَكْرِمْ كُلَّ مَنْ وَجَدْتَهُ يَذْكُرُ مِنَّا أَوْ يَنْتَحِلُ مَوَدَّتَنَا»؛ امام رضا (علیه السلام) از پدر بزرگوارشان امام کاظم (علیه السلام) نقل کرده اند که امام صادق (علیه السلام) برای بعضی چنین نوشتند: اگر مى خواهى كه عملت ختم به خير شود و هنگام مردن با بهترين اعمال بميرى: حق خدا را پاس داشته، نعمت هايش را در راه معصيت صرف نكن؛ و به سبب بردباريى كه نسبت به تو نشان مى دهد، دچار غرور و غفلت نشو؛ و هر كس را كه ديدى از ما به نيكى ياد مى كند يا از محبت ما دم مى زند گرامى بدار.(9) ⏺دعا و نیایش امام سجاد (علیه السلام) در طلبِ عاقبت به خیری و فرجام نیک
پرسمان اعتقادی
🎤عاقبت به خیری می تواند ناظر به زمان مرگ و خروج از دنیا باشد که انسان در حال ایمان کامل و بخشیده شده
«يَا مَنْ‏ ذِكْرُهُ‏ شَرَفٌ‏ لِلذَّاكِرِينَ‏، وَ يَا مَنْ شُكْرُهُ فَوْزٌ لِلشَّاكِرِينَ، وَ يَا مَنْ طَاعَتُهُ نَجَاةٌ لِلْمُطِيعِينَ، صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ اشْغَلْ قُلُوبَنَا بِذِكْرِكَ عَنْ كُلِّ ذِكْرٍ، وَ أَلْسِنَتَنَا بِشُكْرِكَ عَنْ كُلِّ شُكْرٍ، وَ جَوَارِحَنَا بِطَاعَتِكَ عَنْ كُلِّ طَاعَةٍ. فَإِنْ قَدَّرْتَ لَنَا فَرَاغاً مِنْ شُغْلٍ فَاجْعَلْهُ فَرَاغَ سَلَامَةٍ لَا تُدْرِكُنَا فِيهِ تَبِعَةٌ، وَ لَا تَلْحَقُنَا فِيهِ سَأْمَةٌ، حَتَّى يَنْصَرِفَ عَنَّا كُتَّابُ السَّيِّئَاتِ بِصَحِيفَةٍ خَالِيَةٍ مِنْ ذِكْرِ سَيِّئَاتِنَا، وَ يَتَوَلَّى كُتَّابُ الْحَسَنَاتِ عَنَّا مَسْرُورِينَ بِمَا كَتَبُوا مِنْ حَسَنَاتِنَا. وَ إِذَا انْقَضَتْ أَيَّامُ حَيَاتِنَا، وَ تَصَرَّمَتْ مُدَدُ أَعْمَارِنَا، وَ اسْتَحْضَرَتْنَا دَعْوَتُكَ الَّتِي لَا بُدَّ مِنْهَا وَ مِنْ إِجَابَتِهَا، فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ اجْعَلْ خِتَامَ مَا تُحْصِي عَلَيْنَا كَتَبَةُ أَعْمَالِنَا تَوْبَةً مَقْبُولَةً لَا تُوقِفُنَا بَعْدَهَا عَلَى ذَنْبٍ اجْتَرَحْنَاهُ، وَ لَا مَعْصِيَةٍ اقْتَرَفْنَاهَا. وَ لَا تَكْشِفْ عَنَّا سِتْراً سَتَرْتَهُ عَلَى رُءُوسِ الْأَشْهَادِ، يَوْمَ تَبْلُو أَخْبَارَ عِبَادِكَ. إِنَّكَ رَحِيمٌ بِمَنْ دَعَاكَ، وَ مُسْتَجِيبٌ لِمَنْ نَادَاكَ.» ای آن که یاد تو یادآورانت را بزرگی دهد؛ و ای آن که سپاس تو سپاسگزارانت را رستگار کند؛ و ای آن که فرمانبرداریِ‌ تو، فرمانبردارانت را رهایی بخشد؛ بر محمد و خاندانش درود فرست؛ و با یاد خود، دل ‌های ما را از هر یاد دیگری بپرداز؛ و با سپاس خود، زبان ‌های ما را از هر سپاس دیگر؛ و با فرمانبرداری خود، اعضای ما را از فرمانبرداری دیگران بازدار. اگر برای ما فراغتی مقدّر کرده ‌ای، آن را فراغتی بی ‌گزند و سالم قرار ده که وبال نیاورد و دل ‌هایمان را نمیراند، تا فرشتگانی که گناهان ما را می ‌نویسند، با کارنامه ‌ای سفید و تهی از تیرگی ‌های گناه از پیش ما به سوی تو برگرداند، و فرشتگانی که کارهای نیک ما را می ‌نویسند، شادمان از آن چه در کارنامه ما نوشته‌ اند، پیش تو آیند. چون روزهای زندگی ما سپری شود و مدت عمر ما به سر آید و فراخوانِ تو ما را فرا خوانَد ـ همان که از اجابت آن چاره و گریزی نیست ـ بر محمد و خاندانش درود فرست و چنان کن که آن چه فرشتگانِ نویسنده برای ما رقم می ‌زنند، به توبه ‌ای مقبول خاتمه یابد، تا پس از آن ما را به سبب گناهی که کرده ‌ایم و نافرمانی ‌ای که بدان آلوده گشته ‌ایم، باز نداری. و در آن روز که از رازهای پنهان بندگانت پرده بر می‌ داری، پیش چشمِ همگان، پرده از گناهان ما بر نداری. تنها تویی که با هر کس تو را بخواند، مهر می ‌ورزی، و به هر کس که تو را ندا دهد، جواب می ‌گویی. (10) ✅نکته: در جواب این که آیا عاقبت به خیر شدن، اکتسابی است یا این که در سرنوشت هر کس نوشته شده است، باید گفت با توجه به تعالیم و آموزه های قرآنی و روایی، برای عاقبت به خیری و داشتن سرانجامی نیک؛ روشن می شود که عاقبت به خیری، امری اکتسابی و متوقف بر انتخاب انسان و نوع زندگی دنیوی اوست. 📚پی نوشت ها: 1. اعراف: 7/ 128. 2. طه: 20/ 132. 3. قصص: 28/ 83. 4. هود: 11/ 49. 5. آل ‌عمران: 3/ 193. 6. اعراف: 7/ 126. 7. یوسف: 12/ 101. 8. حسن بن على(علیه السلام)، التفسير المنسوب إلى الإمام الحسن بن علي العسكري (عليهم السلام‏)، ناشر: مدرسة الإمام المهدي(عليه السلام) ـ قم‏، 1409 ه.ق، چاپ اول، ص 239؛ مجلسی، بحار الأنوار، ناشر: دار إحياء التراث العربي‏ ـ بيروت‏، 1403 ق‏، چاپ دوم‏، ج ۲۴، ص ۲۶، ح 4. 9. ابن بابويه، عيون أخبار الرضا (عليه السلام)‏، محقق/مصحح: لاجوردى، ‏ناشر: نشر جهان‏ ـ تهران، 1378 ق‏، چاپ اول، ج 2، ص 4، ح 8. 10. علی بن الحسین (علیه السلام)، صحیفه سجادیه، دعای یازدهم. 🔰 @p_eteghadi 🔰
🔻 و را بشناسیم .... 💢 قرائت سوره مبارکه تکاثر در وقت خواب از حضرت رسول صلی‌الله‌علیه‌وآله منقول است که: هرکه سوره تکاثر را در وقت خواب بخواند، گناهانش آمرزیده شود، او و همسایگانش از بلاها محفوظ مانند؛ و اگر صد بار بخواند گناه پنجاه ساله از آینده عمرش آمرزیده شود. 📚 کتاب باب هشتم فصل پنجم 🔰 @p_eteghadi 🔰
❓پرسش: آیا ادای شهادتین به هنگام مرگ برای مخالفین اهل بیت (علیهم السلام) نشانه رستگاری آنان پس از مرگ است، چنانکه در روایت آمده هر کس به هنگام مرگ شهادتین را ادا نماید وارد بهشت می شود؟ 🎤پاسخ: بی شک استمرار ایمان تا هنگامه مرگ و توجهات توحیدی در پایان حیات دنیوی، از علایم رستگاری انسان مؤمن در حیات اخروی است. بر این اساس در روایتی که فریقین از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) نقل نموده اند آمده است: «لَقِّنُوا مَوْتَاكُمْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ فَإِنَّ مَنْ كَانَ آخِرُ كَلَامِهِ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ دَخَلَ الْجَنَّة»؛ مردگان خود ـ آنان که در حال جان دادن اند ـ را به کلمه توحید تلقین دهید چون هر کس آخرین سخنش این ذکر باشد وارد بهشت می شود.(1) ❇️اين خبر در نقل دیگری به شکلی کاملتر روایت شده که بیانگر پاسخ به سوال مطرح شده است و آن این که به نقل از آن حضرت آمده است که فرمودند: «لَقِّنُوا مَوْتَاكُمْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ فَإِنَّهُ مَنْ كَانَ آخِرُ كَلِمَتِهِ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ عِنْدَ الْمَوْتِ دَخَلَ الْجَنَّةَ يَوْمًا مِنَ الدَّهْرِ وإن أصابه قبل ذلك ما أصابه»؛ لا اله الا الله را به مردگان خود تلقین نمایید؛ زیرا کسی که آخرین کلامش «لا اله الا الله» است روزی از روزگار داخل بهشت می شود؛ هر چند که پیش از آن گرفتاری هایی را تحمل نموده باشد.(2) روایت فوق بیانگر فرجام نهایی مؤمنین به خداست که این افراد هر چند به واسطه ی انجام گناهانی که توفیق توبه نسبت به آن ها را نداشته در دار آخرت مؤاخذه و مجازات می شوند، اما به واسطه وجود ایمان در نهایت اهل نجات و رستگاری بوده و گرفتاری آنان همیشگی نخواهد بود. هم چنین در روایات کثیری که از اهل بیت (علیهم السلام) رسیده به عنصر ولایت برای نجات و پاداش در آخرت و این که ولایت شرط ورود به دایره توحید است تصریح شده است.(3) بر این اساس ولایت اهل بیت (علیهم السلام) حصار امنی است که شخص را از آتش جهنم محفوظ داشته، هر چند که بدیهی است که چنین ولایتی هنگامی تحقق عینی یافته که با عمل به سایر دستورات الهی همراه باشد؛(4) چنان که در روایت شریف «سلسلة الذهب» از حضرت رضا (علیه آلاف التحیة والثناء) آمده است که آن حضرت فرمودند: «من از پدرم موسى بن جعفر (عليهما السّلام) شنيدم، و پدرم از پدرش جعفر بن محمّد (عليهما السّلام)، و او از پدرش محمّد بن على (عليهما السّلام)، و او از پدرش علىّ بن الحسين (عليهما السّلام)، و او از پدرش حسين بن على (عليهما السّلام)، و او از پدرش امير المؤمنين على (عليه السّلام)، و او از رسول خدا (صلّى اللَّه عليه و آله) شنيد كه فرمود: از جبرئيل (علیه السلام) شنيدم كه مى ‏گفت: از پروردگار عالميان شنيدم كه: كلمه لا إِلهَ إِلَّا اللَّهُ‏ حصار امن من است، و هر كس در اين حصار امن وارد شود از عذاب من در امان خواهد بود؛ و در اين هنگام كه مركب آن حضرت به حركت در آمده بود با بانگى رسا ادامه دادند: البته با شرايطى كه دارد، و من خود يكى از آن شرايطم.(5) 🔹با توجه به مطالب فوق می گوئیم: بیان کلمه توحید به هنگام مرگ به معنای اهل نجات و سعادتمند بودن فرد بلافاصله پس از مرگ نخواهد بود؛ بلکه بدین معناست که تحقق حقیقی این کلمه مبارک با شرایط آن در اعتقاد و عملکرد موجب سعادت مطلق شخص مؤمن است؛ چنان که قرآن کریم می فرماید: «الَّذِينَ تَتَوَفَّاهُمُ الْمَلائِكَةُ طَيِّبِينَ يَقُولُونَ سَلامٌ عَلَيْكُمْ ادْخُلُوا الْجَنَّةَ بِما كُنْتُمْ تَعْمَلُون‏»؛ همانها كه فرشتگان (مرگ) روحشان را مى‏ گيرند در حالى كه پاك و پاكيزه ‏اند؛ به آن ها مى ‏گويند: «سلام بر شما! وارد بهشت شويد به خاطر اعمالى كه انجام مى ‏داديد.(6) اما در صورتی که چنین طهارتی برای شخص محقق نشده باشد، به میزان آلودگی اعتقادی و عملکرد خود مؤاخذه و محروم و یا مجازات می شود و پس از پاک شدن در زمره اهل سعادت قرار می گیرد، که در این صورت (در صورت وقوع) بیان این کلمه ی مقدس قبل از وفات منافاتی با تحمل گرفتاری و یا عذاب موقت شخص نخواهد داشت.
پرسمان اعتقادی
❓پرسش: آیا ادای شهادتین به هنگام مرگ برای مخالفین اهل بیت (علیهم السلام) نشانه رستگاری آنان پس از مر
📚پی نوشت ها: 1. الصدوق، من لا یحضره الفقیه، جامعه مدرسین، ج1، ص132؛ مصادر اهل سنت: الحاكم النيسابوری، المستدرک علی الصحیحین، دار الكتب العلمية – بيروت، ج1، ص530؛ احمد بن حنبل، مسند احمد، مؤسسة الرسالة، ج36، ص443. 2. ابن حبان، الإحسان في تقريب صحيح ابن حبان، مؤسسة الرسالة، بيروت، ج7، ص272. 3. ر.ک: مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، بحار الأنوار (ط - بيروت) - بيروت، چاپ: دوم، 1403 ق، ج65، ص329؛ كلينى، محمد بن يعقوب، الكافي (ط - إسلامية)، 8جلد، دار الكتب الإسلامية - ايران - تهران، چاپ: 4، 1407 ه.ق، ج2، ص19.: «أَمَا لَوْ أَنَّ رَجُلًا قَامَ لَيْلَهُ وَ صَامَ نَهَارَهُ وَ تَصَدَّقَ بِجَمِيعِ مَالِهِ وَ حَجَّ جَمِيعَ دَهْرِهِ وَ لَمْ يَعْرِفْ وَلَايَةَ وَلِيِّ اللَّهِ فَيُوَالِيَهُ وَ يَكُونَ جَمِيعُ أَعْمَالِهِ بِدَلَالَتِهِ إِلَيْهِ مَا كَانَ لَهُ عَلَى اللَّهِ جَلَّ وَ عَزَّ حَقٌّ فِي ثَوَابِهِ وَ لَا كَانَ مِنْ أَهْلِ الْإِيمَانِ ثُمَّ قَالَ أُولَئِكَ الْمُحْسِنُ مِنْهُمْ يُدْخِلُهُ‏ اللَّهُ الْجَنَّةَ بِفَضْلِ رَحْمَتِهِ». 4. ابن‏ بابويه، محمد بن على، من لا يحضره الفقيه، 4جلد، جماعة المدرسين في الحوزة العلمية بقم، مؤسسة النشر الإسلامي - ايران - قم، چاپ: 2، 1404 ه.ق، ج1، ص206.: « قَالَ الصَّادِقُ (عَلَيْهِ السَّلَامُ): «إِنَّ شَفَاعَتَنَا لَا تَنَالُ‏ مُسْتَخِفّاً بِالصَّلَاةِ». 5. الصدوق، التوحید، انتشارات جامعه ی مدرسین قم، ص26. 6. النحل/32. 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠اقا امام رضا سلام الله علیه🔻 🔅مهدی (عجل الله فرجه) داناترین،حکیم ترین ، پرهیزکارترین ،بردبارترین ،بخشنده ترین و عابد ترین مردمان است، دیدگانش در خواب فرو میرود ولی دلش همیشه بیدار است و فرشتگان با او سخن می گویند...دعایش همواره به اجابت میرسد،اگر در مورد سنگی نفرین کند، از وسط به دو نیم میشود.[۱] 🔅مهدی (علیه السلام) دو نشانه بارز دارد که با آنها شناخته میشود.یکی دانشِ بیکران و دیگری استجابت دعا.[۲] 📚 ۱- الزام الناصب صفحه ۹ 📚 ۲- عیون اخبارالرضا ج۱ ص۱۷۰ 🔰 @p_eteghadi 🔰
با توجه به حکمت 112 نهج البلاغه، چرا دوستی با اهل بیت (علیهم السلام) باید فقر داشته باشد؟ و چرا دوستی با اهل بیت (علیهم السلام) فقر را برطرف نمی کند؟ ⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
پرسمان اعتقادی
با توجه به حکمت 112 نهج البلاغه، چرا دوستی با اهل بیت (علیهم السلام) باید فقر داشته باشد؟ و چرا دوست
وَ قَالَ (علیه السلام): «مَنْ أَحَبَّنَا أَهْلَ الْبَيْتِ، فَلْيَسْتَعِدَّ لِلْفَقْرِ جِلْبَاباً»؛ امام علی (علیه السلام) می فرمایند: هر كس ما اهل بيت را دوست دارد بايد پوشش فقر را براى خود مهيا سازد (و آماده انواع محروميت ها و گرفتارى ها) گردد.(1) در این که رابطه میان محبت اهلبیت (علیهم السلام) و میان فقر چیست، تفاسیر و احتمال های مختلفی بیان شده که عمده آن ها بدین قرار است: ⏺برداشت اول؛ از قبیل «اَلْبَلاءُ لِلْوِلاءِ» است یعنی بلاها به سراغ دوستان خدا مى روند. کسانی که دوستدار اهلبیت (علیهم السلام) هستند، در گروه اولیاء و نیکان قرار می گیرند و از باب «هر که در این بزم مقرب تر است، جام بلا بیشترش می دهند» با فقر و سختی، آزمایش شده و درجاتشان بالاتر می رود. به این روایات توجه فرمایید: «عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) قَالَ: إِنَّ أَشَدَّ النَّاسِ‏ بَلَاءً الْأَنْبِيَاءُ ثُمَّ الَّذِينَ يَلُونَهُمْ ثُمَّ الْأَمْثَلُ فَالْأَمْثَل‏»؛ امام صادق (علیه السلام) می فرمایند: گرفتارى ها و مشكلات، بيش از همه دامان پيامبران را مى گيرد، سپس كسانى كه به دنبال آن ها هستند، سپس نيكان يكى پس از ديگرى.(2) «سُئِلَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) مَنْ أَشَدُّ النَّاسِ‏ بَلَاءً فِي الدُّنْيَا فَقَالَ النَّبِيُّونَ ثُمَّ الْأَمْثَلُ فَالْأَمْثَلُ وَ يُبْتَلَى الْمُؤْمِنُ بَعْدُ عَلَى قَدْرِ إِيمَانِهِ وَ حُسْنِ أَعْمَالِهِ فَمَنْ صَحَّ إِيمَانُهُ وَ حَسُنَ عَمَلُهُ اشْتَدَّ بَلَاؤُهُ وَ مَنْ سَخُفَ إِيمَانُهُ وَ ضَعُفَ عَمَلُهُ قَلَّ بَلَاؤُه‏»؛ امام صادق (علیه السلام) فرمودند از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) سؤال شد چه کسی در دنیا بیشتر به بلا دچار می شود؟ حضرت فرمودند: پیامبران و بعد از ایشان هر کس به ایشان شباهت بیشتری داشته باشد؛ مؤمن به قدر ایمان و کار نیکش مبتلا می شود، پس کسی که ایمانش صحیح بود و عملش نیکو بود، بلای او سخت است، و کسی که ایمان کامل نداشته باشد و عملش ضعیف باشد، بلا و گرفتاریش کمتر است.(3) مشابه این بیان در حکمت قبلی آمده است: «لَوْ أَحَبَّنِي جَبَلٌ لَتَهَافَتَ»؛ اگر كوهى مرا دوست بدارد، در هم فرو مى ‏ريزد. (يعنى مصيبت‏ ها، به سرعت به سراغ او آيد، كه اين سرنوشت در انتظار پرهيزكاران و برگزيدگان خداست) (4) ⏺برداشت دوم؛ فقر معنوی مراد از فقر در این جا، فقر مادی نیست بلکه فقر به معنای فقر معنوی (فقر إلی الله) است. «وَ قَالَ (صلی الله علیه و آله)‏ الْفَقْرُ فَخْرِي‏ وَ بِهِ أَفْتَخِرُ عَلَى سَائِرِ الْأَنْبِيَاء»؛ پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) می فرمایند: فقر مايه افتخار من است و با آن بر ساير پيامبران افتخار مى كنم.(5) این فقر به معنای عدم احتیاج به غیر خدا، و محتاج بودن به خداوند است. و از آن جهت که پیامبر (صلی الله علیه و آله) در مقام توحید و منقطع بودن از غیر خداوند، از سایر انبیاء برتر بوده و در این مقام، مصداق اتم و اکمل بوده اند، بر سایر انبیاء برتری دارند و بدان افتخار می کنند. ⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
پرسمان اعتقادی
وَ قَالَ (علیه السلام): «مَنْ أَحَبَّنَا أَهْلَ الْبَيْتِ، فَلْيَسْتَعِدَّ لِلْفَقْرِ جِلْبَاباً»؛ ا
⏺برداشت سوم؛ ساده زیستی فقر در این جا به معنای ساده زیستن و قانع بودن به زندگی خالی از زرق و برق و تجمل است. در این جا صبر بر فقر، به جلباب و پوشش تشبیه شده، زیرا همان طور که جلباب و پوشش، بدن را می پوشاند، صبر نیز فقر را می پوشاند. در روایات داریم که امام علی (علیه السلام) همین ساده زیستی و فقر مادی را از علامات شیعه بودن می شمارند: «قَوْلُ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ‏ وَ مَا لِي لَا أَرَى مِنْهُمْ سِيمَاءَ الشِّيعَةِ قِيلَ وَ مَا سِيمَاءُ الشِّيعَةِ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ قَالَ خُمُصُ الْبُطُونِ مِنَ الطَّوَى يُبْسُ الشِّفَاةِ مِنَ الظَّمَإِ عُمْشُ الْعُيُونِ مِنَ الْبُكَاء»؛ گروهی را به امام علی (علیه السلام) معرفی کرده که اینان شیعیان شما هستند. امام فرمودند ولی نشانه شیعه بودن (شیعه واقعی) را در آن ها نمی بینم. پرسیدند نشانه شیعه بودن چیست؟ امام فرمودند: شکم‌ هایى که از گرسنگی به تنشان چسبیده است، لب‌ هایى که از تشنگی خشکیده است و چشم‌ هایی که از گریه آشفته است.(6) ⏺برداشت چهارم؛ تذکر به فقر آخرتی در میان مؤمنان و شیعیان، افراد ثروتمند هم بوده اند، لذا این کلام امام (علیه السلام) ناظر به فقر مادی و دنیوی نیست بلکه موعظه و تذکر است به شیعیان و محبین اهلبیت که به فقر در آخرت، توجه داشته باشید و از هم اکنون با تلاش و جدیت در راه بندگی و عبادت خداوند، آن فقر آخرتی را جبران کنید. به بیان دیگر؛ تقوا و عمل صالح در این دنیا، جلباب و پوششی است برای فقر در آخرت. ⏺برداشت پنجم؛ سختی و فشار زمانه تاریخ نشان داده که همیشه دوستان و پیروان پیامبر (صلی الله علیه و آله) و اهلبیت (علیهم السلام) از طرف حکومت ها (مثل بنی امیه و بنی عباس) در سختی و فشار بوده اند، مثل شعب ابی طالب، مثل رفتاری که با ابوذر کردند و او را به ربذه تبعید کردند، سب و دشنام به امام علی (علیه السلام) در منابر و خطبه ها، سختگیری و ایراد گرفتن بر شیعیان و یاران امام، و...؛ کما این که همیشه طرفداران حق، از طرف اهل باطل، مورد هجمه قرار گرفته و در فشار بوده اند. لذا پیام این فرمایش امام، ناظر به تحمل این سختی ها و فشارهاست. 👈مطالعه بیشتر: شرح نهج البلاغه، ابن میثم بحرانی، ذیل حکمت 112 منهاج البراعة في شرح نهج البلاغة، هاشمی خویى، ج ‏21 ، ص 170 پیام امام، آیت الله مکارم شیرازی، ج 12، ص 664 - 666 📚پی نوشت ها: 1. شریف الرضی، نهج البلاغه، ترجمه دشتی، انتشارت: مشهور ـ قم، حکمت 112. 2. کلینی، الكافي، محقق/مصحح: غفاری و آخوندی، انتشارات دارالکتب اسلامیه ـ تهران، 1407ق، چاپ چهارم، ج 2، ص 252، ح 1. 3. همان، ح 2. 4. نهج البلاغه، پیشین، حکمت 111. 5. ابن أبي جمهور، عوالي اللئالي العزيزية في الأحاديث الدينية، محقق/مصحح: عراقى، ناشر: دار سيد الشهداء للنشر ـ قم‏، 1405 ق‏، چاپ اول‏، ج ‏1، ص 39. 6. علم الهدى، على بن حسين‏، أمالي المرتضى‏، محقق/مصحح: ابراهيم، محمد ابوالفضل‏، ناشر: دار الفكر العربي‏ ـ قاهره‏، 1998م‏، چاپ اول‏، ج ‏1، ص 18؛ ابن شهر آشوب مازندرانى، مناقب آل أبي طالب (عليهم السلام)، ناشر: علامه‏ ـ قم‏، 1379ق، چاپ اول‏، ج ‏2، ص 120. 🔰 @p_eteghadi 🔰
14_SEMO-Mohammadi-Pasokh_Be_Soalate_Eteghadi_(12).mp3
4.68M
🔹حجه الاسلام پرسش و پاسخ اعتقادی جلسه 12 - بررسی مبارزات سیاسی ائمه (ع) 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 غنیمت شماری فرصت ها 🔺حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔻 خداوند متعال در قرآن کریم مي‏فرمايد: «إِنَّا مَكَّنَّا لَهُ فِي الْأَرْضِ وَ آتَيْناهُ مِنْ كُلِّ شَيْ‏ءٍ سَبَبا؛ ما برای ذوالقرنين امكاناتي فراهم كرديم، براي اين كه توسعه پیدا کند و پيش برود، سببي را براي رشد در اختيار او قرارداديم سوره کهف، آیه ۸۴» و در ادامه می‌فرماید: «فَأَتْبَعَ سَبَبا؛ پس او تبعیت کرد». 🔸 از مجموع آیات، چنین برداشت می‌شود: عمده كساني كه در مسیر حق، موفق نمی‌شوند، مربوط به اين است كه وقتی اسباب رشد برای آن ها فراهم ‌شود، از این فرصت استفاده نمی کنند، اقدام‌های لازم را انجام نمی‌دهند و اين غفلت (عدم تبعیت از سبب) برای سالک، عيب بزرگي است و باعث می‌شود زمان را از دست بدهد. 🔻 مثلا اگر کسی [برای عبادات و اعمال صالح] اقبال دل پیدا کند، مي‏تواند هشتاد درصد از آن اقبال استفاده كند و مي‏تواند پنج درصد استفاده كند و مي‏تواند اصلا استفاده نكند. 🔸 در روایتی از نبی مکرم اسلام ـ صلی الله علیه و آله ـ آمده است: «إِنَّ لِرَبِّكُمْ فِي أَيَّامِ دَهْرِكُمْ نَفَحَات أَلَا فَتَعَرَّضُوا لَهَا؛ همانا در ایام زندگی‌تان رایحه های معنوی از جانب حق تعالی به سوی شما می‌وزد، آگاه باشید و خود را در معرض آنها قرار دهید. بحار،ج ۶۸، ص۲۲۱». 🔹 كمتر كسي است كه سبب را متابعت كند. اشخاص، اوقات را در اين زمينه از دست می‌دهند؛ امّا ذوالقرنین از امكانات به نحو احسن استفاده كرد. خلاصه این که همّت گماشت، عزم كرد و بهره برد.‌ ‌ 🔰 @p_eteghadi 🔰
خداوند متعال و اهل بیت (علیهم السلام) درباره مقام مادر چه فرموده اند؟
پرسمان اعتقادی
خداوند متعال و اهل بیت (علیهم السلام) درباره مقام مادر چه فرموده اند؟
🎤در نگاه قرآن کریم و با توجه به آیات ذیل، می توان به اهمیت و جایگاه والدین به ویژه جایگاه مادر، پی برد: 💠ـ «وَ بَرًّا بِوالِدَتي‏ وَ لَمْ يَجْعَلْني‏ جَبَّاراً شَقِيًّا»؛ و مرا نسبت به مادرم نيكوكار قرار داده؛ و جبّار و شقى قرار نداده است‏.(1) ـ «وَ وَصَّيْنَا الْإِنْسانَ بِوالِدَيْهِ حَمَلَتْهُ‏ أُمُّهُ وَهْناً عَلى‏ وَهْنٍ»؛ و ما به انسان درباره پدر و مادرش سفارش كرديم؛ مادرش او را با ناتوانى روى ناتوانى حمل كرد (به هنگام باردارى هر روز رنج و ناراحتى تازه‏ اى را متحمّل مى ‏شد).(2) ـ «وَ وَصَّيْنَا الْإِنْسانَ بِوالِدَيْهِ إِحْساناً حَمَلَتْهُ‏ أُمُّهُ كُرْهاً وَ وَضَعَتْهُ كُرْهاً»؛ ما به انسان توصيه كرديم كه به پدر و مادرش نيكى كند، مادرش او را با ناراحتى حمل مى ‏كند و با ناراحتى بر زمين مى ‏گذارد.(3) ـ «وَ قَضى‏ رَبُّكَ أَلاَّ تَعْبُدُوا إِلاَّ إِيَّاهُ وَ بِالْوالِدَيْنِ إِحْساناً إِمَّا يَبْلُغَنَّ عِنْدَكَ الْكِبَرَ أَحَدُهُما أَوْ كِلاهُما فَلا تَقُلْ لَهُما أُفٍّ وَ لا تَنْهَرْهُما وَ قُلْ لَهُما قَوْلاً كَريماً»؛ و پروردگارت فرمان داده: جز او را نپرستيد! و به پدر و مادر نيكى كنيد! هر گاه يكى از آن دو، يا هر دوى آن ها، نزد تو به سن پيرى رسند، كمترين اهانتى به آن ها روا مدار! و بر آن ها فرياد مزن! و گفتار لطيف و سنجيده و بزرگوارانه به آن ها بگو.(4) 🔷جایگاه مادر از منظر روایات در این زمینه روایت زیاد است که به برخی اشاره می شود: ـ مقدم بودن احسان به مادر «عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) قَالَ: جَاءَ رَجُلٌ إِلَى النَّبِيِّ (صلی الله علیه و آله) فَقَالَ يَا رَسُولَ اللَّهِ مَنْ‏ أَبَرُّ قَالَ أُمَّكَ قَالَ ثُمَّ مَنْ قَالَ‏ أُمَّكَ قَالَ ثُمَّ مَنْ قَالَ أُمَّكَ قَالَ ثُمَّ مَنْ قَالَ أَبَاكَ»؛ امام صادق (عليه السلام) فرمودند: مردى به حضور پيامبر (صلی الله علیه و آله) آمد و گفت به چه كسى احسان كنم؟ فرمودند: به مادرت. گفت: بعد به چه كسى؟ فرمودند: به مادرت. عرض كرد: سپس به چه كسى؟ فرمودند: به مادرت. گفت: بعد به چه كسى؟ فرمودند: به پدرت.(5) «عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ الْبَاقِرِ (علیه السلام) قَالَ: قَالَ مُوسَى بْنُ عِمْرَانَ يَا رَبِ‏ أَوْصِنِي‏ قَالَ‏ أُوصِيكَ بِي فَقَالَ يَا رَبِ‏ أَوْصِنِي‏ قَالَ‏ أُوصِيكَ بِي ثَلَاثاً قَالَ يَا رَبِ‏ أَوْصِنِي‏ قَالَ‏ أُوصِيكَ بِأُمِّكَ قَالَ يَا رَبِ‏ أَوْصِنِي‏ قَالَ‏ أُوصِيكَ بِأُمِّكَ قَالَ أَوْصِنِي قَالَ أُوصِيكَ بِأَبِيكَ قَالَ فَكَانَ يُقَالُ لِأَجْلِ ذَلِكَ إِنَّ لِلْأُمِّ ثُلُثَيِ الْبِرِّ وَ لِلْأَبِ الثُّلُثَ»؛ امام باقر (عليه السلام) فرمودند: موسى بن عمران (عليه السلام) گفت خدايا! مرا توصيه كن. خداوند تا سه دفعه فرمود: تو را به [دوست داشتن] خودم توصيه مى ‌كنم. در دفعه چهارم و پنجم او را نسبت به مادر و دفعه ششم نسبت به پدر توصيه كرد. اينجا به ‌دست مى ‌آيد كه مادر دو سوم از حق احسان فرزند را داراست و پدر يک ‌سوم را.(6) 🔷 اهمیت حق مادر «عَنْهُ (صلی الله علیه و آله)‏ ... قِيلَ وَ مَا حَقُ‏ الْوَالِدَةِ فَقَالَ هَيْهَاتَ هَيْهَاتَ لَوْ أَنَّهُ عَدَدَ رَمْلِ عَالِجٍ وَ قَطْرِ الْمَطَرِ أَيَّامَ الدُّنْيَا قَامَ بَيْنَ يَدَيْهَا مَا عَدَلَ ذَلِكَ يَوْمَ حَمَلَتْهُ فِي بَطْنِهَا»؛ از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) سؤال کردند حق مادر چیست؟ فرمودند: هیهات! هیهات! اگر به عدد ریگ های بیابان و قطره های باران در خدمت مادر باشید، معادل یک روزی که در شکم او بوده اید نخواهد بود.(7) ـ بهشت زیر پای مادر «عَنِ السُّلَمِيِّ قَالَ‏ أَتَيْتُ النَّبِيَّ (صلی الله علیه و آله) أَسْتَشِيرُهُ فِي الْجِهَادِ فَقَالَ أَ لَكَ وَالِدَةٌ قُلْتُ نَعَمْ قَالَ اذْهَبْ فَأَكْرِمْهَا فَإِنَ‏ الْجَنَّةَ تَحْتَ‏ رِجْلَيْهَا»؛ «سلمی» می گوید آمدم نزد پیامبر (صلی الله علیه و آله) و اجازه جهاد گرفتم، [جهادی که واجب عینی نبوده است] حضرت به من فرمودند :آیا برای تو مادری هست؟ گفتم بله. حضرت فرمودند: برو نزد مادرت و او را احترام نما، به درستی که بهشت زیر پای مادر است.(8) «عَنِ النَّبِيِّ (صلی الله علیه و آله) أَنَّهُ قَالَ: الْجَنَّةُ تَحْتَ‏ أَقْدَامِ‏ الْأُمَّهَاتِ»؛ از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) روایت شده که فرمودند: بهشت زیر پای مادران است.(9) «قَالَ (صلی الله علیه و آله) تَحْتَ أَقْدَامِ الْأُمَّهَاتِ رَوْضَةٌ مِنْ رِيَاضِ الْجَنَّةِ»؛ از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) روایت شده که فرمودند: زیر پای مادران، باغی از باغ های بهشت است.(10)
پرسمان اعتقادی
🎤در نگاه قرآن کریم و با توجه به آیات ذیل، می توان به اهمیت و جایگاه والدین به ویژه جایگاه مادر، پی ب
📚پی نوشت ها: 1. مریم: 19/ 32. 2. لقمان: 31/ 14. 3. احقاف: 46/ 15. 4. اسراء: 17/ 23. 5. کلینی، الكافي، محقق/مصحح: غفاری و آخوندی، انتشارات دارالکتب اسلامیه ـ تهران، 1407ق، چاپ چهارم، ج ‏2، ص 159، ح 9. 6. ابن بابويه (صدوق)، الأمالي، ناشر: كتابچى‏ ـ تهران‏، 1376 ش‏، چاپ ششم‏، ص 511، ح 5. 7. ابن أبي جمهور، عوالي اللئالي العزيزية في الأحاديث الدينية، محقق/مصحح: عراقى، ناشر: دار سيد الشهداء للنشر ـ قم‏، 1405 ق‏، چاپ اول‏، ج ‏1، ص 269، ح 77. 8. ورام بن أبي فراس، تنبیه الخواطر و نزهة النواظر المعروف بمجموعة ورّام‏، ناشر: مكتبه فقيه‏ ـ قم‏، 1410ق، چاپ اول‏، ج ‏2، ص 284. 9. نوری، مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل‏، محقق/مصحح: مؤسسة آل البيت عليهم السلام‏، ناشر: مؤسسة آل البيت عليهم السلام‏ ـ قم، 1408 ق‏، چاپ اول‏، ج ‏15، ص 180. 10. همان، ص 181. 🔰 @p_eteghadi 🔰