eitaa logo
پرسمان اعتقادی
42.7هزار دنبال‌کننده
9.4هزار عکس
4.6هزار ویدیو
68 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام على عليه السلام: العَجَبُ هُوَ الدّنيا، و غَفلَتُنا فيها أعجَبُ دنيا شگفت است و شگفت تر از آن غفلت ما در آن است ميزان الحكمه جلد7 صفحه 66 🔰 @p_eteghadi 🔰
درباره مهجوریت قرآن و مراتبش چقدر می دونید؟ اگر ممکنه راهنماییم کنید. کلات: آیه 30 سوره فرقان اشاره به مهجوریت قرآن دارد: (وَقَالَ الرَّسُولُ یَـَرَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُواْ هَـَذَا الْقُرْءَانَ مَهْجُورًا) در این آیه، حضرت رسول اكرم صلی الله علیه و آله از كیفیت برخورد مشركان لجوج و افراد بی ایمان با قرآن، به خداوند شكایت می كند. برخی از مفسران مانند علامه طباطبایی; شكایت پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله را مربوط به آخرت دانسته اند، امّا بیشتر مفسران این سخن پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله را مربوط به همین دنیا دانسته اند. 👇👇👇👇👇
ر.ك: تفسیر نمونه، آیت اللّه مكارم شیرازی و دیگران، ج 15، ص 76 مهجوریت و بیگانگى مفاهیم و معارف قرآن در میان مردم ، علت هاى مختلف و متعددى دارداز جمله: 1 . تلاش ها و توطئه هاى شیاطین جنى و انسى باعث شده كه مردم از معارف و مفاهیم قرآن كریم فاصله بگیرند و گرفتار دام ها و فریب توطئه هاى شیاطین شوند . 2 . عدم توجه به مفاهیم و معارف قرآن كریم و در نتیجه عمل نكردن به دستورها و پیام هاى راهگشا و هدایت ساز قرآن مجید نیز یكى از عوامل رایج نشدن فرهنگ قرآنى در میان مردم است در حالیكه مردم باید از پیام ها و راهنماى هاى گرانبهاى قرآن استفاده و در آن تدبّر كنند و سیر تكامل اخلاق و مراحل كمال را به وسیله عمل به آیات قرآن بپیمایند . 3 . از طرفى ، كم توجهى مراكز مختلف فرهنگى به خصوص مراكزى كه وظیفه آنها نشر و گسترش فرهنگ قرآنى و اسلامى است ، باعث شده كه ترویج فرهنگ قرآن در میان مردم كم رنگ شود . یكی از حجابهایی كه مانع از فهم قرآن شریف و استفاده از معارف و مواعظ این كتاب آسمانی است، حجاب معاصی و كدورات حاصله از طغیان و سركشی نسبت به ساحت پروردگار عالمیان است كه قلب را حاجب شود از ادراك حقایق. باز از حجابهای مهم، كه پرده ضخیم است بین ما و معارف و مواعظ قرآن، حجاب حب دنیاست كه به واسطه آن قلب تمام هم خود را صرف آن كند و وجهه قلب یكسره دنیوی شود و قلب به واسطه این محبت از ذكر خدا غافل شود. و هرچه علاقه‏مندی به دنیا و اوضاع آن زیاد شود، پرده و حجاب قلب ضخیم‏تر گردد. مادامی كه انسان در حجاب خود هست نمی‏تواند این قرآن را كه نور است و به حسب فرمایش خود قرآن، نور است، نور را كسانی كه در حجاب هستند پشت حجاب‏های زیاد هستند، نمی‏توانند ادراك كنند. گمان می‏كنند كه می‏توانند اما نمی‏توانند. تا انسان از حجاب‏های بسیار ظلمانی خود خارج نشود، تا گرفتار هواهای نفسانی است، تا گرفتار خودبینی‏هاست، تا گرفتار چیزهایی است كه در باطن خود ایجاد كرده است از ظلماتی كه بعضی‏ها فوق بعض است، لیاقت پیدا نمی‏كند انسان كه این نور الهی در قلب او منعكس شود.
از قرآن بپرس: منظور از مهجوریت: الف) اتخاذ قرآن و عترت(ع) به تنهایی تمسك تنها به قرآن و جدایی آن از عترت(ع) است؛ یعنی به كتاب‌الله و عترتی كه هم دوش همدیگر و دو بال در كنار یكدیگر هستند، توجهی نشود یا این‌كه اصلا به خود قرآن و محتوای آن توجهی نشود كه مهجوریت قرآن هر دوی این مسئله را می‌تواند در بر گیرد. ب) كم‌توجهی و بی‌توجهی به خود قرآن معنایی برای مهجوریت آن است ج) بی‌توجهی به محتوا و هدفی كه به خاطر آن نازل شده، به این می‌گوییم مهجوریت قرآن، البته مهجوریت قرآن می‌تواند ابعاد مختلفی داشته باشد. مهجوریت قرآن در بعد مفاهیم واضح و شفاف است , عوامل مهجوریت 1.بی اطلاعی از محتوای قرآن در بحث توجه به مفهوم قرآن كریم، مهجوریت خیلی واضح و شفاف است؛ یعنی به جرأت می‌توان گفت در جامعه‌ای كه زندگی می‌كنیم، جوانان كه بیشترین قشر جمعیت كشور را تشكیل می‌دهند، از محتوای قرآن بی‌اطلاع هستند؛ یعنی اصلا نمی‌دانند كه فلان موضوع در قرآن وجود دارد یا نه. اصولا جوانان در مورد دینشان كم‌اطلاع‌اند، به خاطر این‌كه با محتوای قرآن بیگانه است. 2. ناآشنایی با زبان عربی یكی از مهجوریت‌های قرآن به مسئله زبان قرآن باز می گردد به این بیان كه معمولا فارسی‌زبانان توجهی به فراگیری زبان عربی ندارند و بیشتر مایلند قرآن را به زبان فارسی بخوانند. 3. بیگانه بودن با قرائت قرآن جامعه ما با قرائت قرآن بیگانه است، اگرچه وقتی كه ماه رمضان فرا می‌رسد، محافل انس با قرآن و جلسات قرائت قرآن در سراسر كشور در محافل نورانی و در مساجد برپا می‌شود، اما متأسفانه جامعه ما و خصوصا قشر تحصیل‌كرده ما با قرآن بیگانه هستند. شیوع این مسئله در میان جوانان زیاد است و این عیب بزرگی است كه شخصی مسلمان باشد، اما از قرائت قرآن عاجز باشد. این نشان می‌دهد كه با قرائت قرآن بیگانه هستیم، بعضی از افرادی كه به ما مراجعه می‌كنند، حتی تصور می‌كنند قرائت قرآن فقط و فقط برای فهم قرآن است و در نتیجه این سؤال را مطرح می‌كنند كه چرا لازم است حتما قرآن را با این كلمات عربی سخت بخوانیم، چه اشكالی دارد كه ترجمه فارسی قرآن را فقط قرائت كنیم؟
متأسفانه این هم در میان بعضی‌ها گسترش می‌یابد. خیلی از افرادی كه به ما مراجعه می‌كنند، می‌گویند كه ما قرآن را می‌خوانیم، اما فقط ترجمه فارسی آن‌را. وقتی از آن‌ها پرسیدم قرائت عربی آن مگر چه اشكالی دارد می‌گویند: چون چیزی از آن متوجه نمی‌شویم، آن را نمی‌خوانیم. در حالی كه می‌دانیم، در فرهنگ دینی ما قرائت قرآن و فهم قرآن دو مقوله كاملا مجزا از هم هستند و هر كدامشان خاصیت، ثواب و خاصیت خودش را دارد. 🔰 @p_eteghadi 🔰
چرا قرآن به زبان عربی نازل شده است؟ 1- باتوجه به روحیه خاص مردم عربستان و خوی تعصب و جاهلیت و نادانی که با اعتقادات آنان عجین گشته بود و نیز با زبان عربی به خوبی آشنایی داشتندو به آن شعر می سرودند و نثر می نوشتند و باهم رقابت ادبی داشتند، اگر زبان قرآن، زبان دیگری غیر از زبان عربی بود یقینا لجاجت با قرآن و آوردن آن مضاعف می شد و از آنجا که قرآن کریم کلام خدا است و کلام خدا باید با روشن ترین وجه بیان شود و هیچ گونه ابهام و گنگی نداشته باشد لذا قرآن به زبان عربی نازل گردیده تا زمینه برای بهانه جویان فراهم نباشد. قرآن کریم می فرماید: “ولو جعلناه قرآن عربیا اعجمیا لقالو لولافصلت آیاته.”(فصلت /44)اگر این قرآن را گنگ و مبهم نازل می کردیم آنها می گفتندچرا آیاتش روشن و مشروح بیان نشده است.” در این آیه اعجمی در مقابل عربی قرار گرفته و به معانی کلام غیر فصیح است. 👇👇👇👇👇
-2 فرستادن رسولان و پیامبران الهى به سوى اقوام و ملت هاى گوناگون، جز به زبان آن ها صورت نگرفته و این هم زبانى هر پیامبر با قوم خویش، یك اصل كلى و فراگیر بوده است: وَ ما أَرْسَلْنا مِنْ رَسُول إِلاّ بِلِسانِ قَوْمِهِ لِیُبَیِّنَ لَهُمْ(ابراهیم/4) و ما هیچ پیامبرى را جز به زبان قومش نفرستادیم تا - حقایق را - براى آنان بیان كند. این قاعده ى كلى در فرستادن رسولان الهى، در زمینه انزال كتب آسمانى نیز جارى گشته است: وَ كَذلِكَ أَوْحَیْنا إِلَیْكَ قُرْآناً عَرَبِیًّا لِتُنْذِرَ أُمَّ الْقُرى وَ مَنْ حَوْلَها(شوری /7) و بدین گونه «قرآن عربى» به سوى تو وحى كردیم تا - مردم - مكه و كسانى را كه پیرامون آنند، هشدار دهى. بنابراین، عربى بودن قرآن امرى طبیعى مى باشد; چرا كه پیامبر از میان قومى برانگیخته شد كه زبانشان عربى بود. مخاطبان اولیّه ى پیامبر گرامى اسلام(صلى الله علیه وآله) و قرآن كریم، مردم منطقه مكه و اطراف آن بودند، گرچه در مراحل بعدى، رسالت، جهانى و دعوت همگانى شد (هدى للناس) لیكن معقول نیست كه قرآن به زبانى كه اولین مخاطبان و نزدیكان پیامبر با آن بیگانه هستند، نازل شود، به بیانى دیگر معنا ندارد كه پیامبرى در میان جامعه اى به رسالت مبعوث شود، ولى كتاب آسمانى او به زبان جامعه ى دیگرى باشد و مخاطبان نخستین او نتوانند از آن بهره اى ببرند. خداوند در ارسال پیامبران و ابلاغ پیام‏هاى خویش همین رویه را تأیید کرده و به کار گرفته است: "و ما أرسلنا مِن رسول إلاّبلسان قومه لیبیّن لهم فیضلّ اللَّه مَن یشاء و یهدى مَن یشاء و هو العزیز الحکیم؛(ابراهیم/4)ما هر فرستاده‏اى را با زبان مردمش فرستادیم تا بتواند حقایق را براى آنان بهروشنى بیان کند. پس خداوند هر کس را بخواهد، گمراه و هر کس را بخواهد، هدایتمى‏کند و او شکست‏ناپذیر و فرزانه است.
3. زبان شناسان عقیده دارند كه زبان عربى داراى امتیازاتى است كه در سایر زبان ها نیست; قواعد آن قیاسى تر از سایر زبان هاست. اشتقاق كلمات و واژه هاى آن بیش از سایر زبان هاست.براى مثال افعال در زبان عربى به جاى شش صیغه، چهارده صیغه دارند; تمام اسم ها مؤنث و مذكر دارند و افعال و ضمایر و صفت ها مطابق آن ها مى باشند. دستور زبان و علم فصاحت و بلاغت آن نیز، این زبان را از دیگر زبان ها ممتاز مى سازد; از این رو در باره ى زبان عربى قرآن، می فرماید: نزل به رو ح الامین علی قلبك لتكون من المنذرین بلسان عربی مبین .( شعرا آیه 193- 195) نازل نمود جبرئیل امین بر قلب تو به زبان عربی آشكار . در روایتى آمده است: «یبیّن الألسن و لا تبیّنه الألسن(اصول كافى، ج2، ص637، كتاب فضل القرآن) عربى فصیح، از واژه ها و ساختارى برخوردار است كه گویایى دیگر زبان ها را دارد، در حالى كه زبان هاى دیگر گویایى زبان عربى را ندارند». در تفسیر نورالثقلین در تفسیر “بلسان عربی مبین” شخصی به نام حجال از امام صادق(ع) سوال نمود. ایشان فرمودند: یعنی آن زبان ها را روشن می کند و آن را زبان ها روشن نمی کنند.( نورالثقلین: ج 4، ص 65، فصلت، آیه 44) در تفسیر نمونه تفسیر آیه “ نزل به الروح الامین ... بلسان عربی مبین(تفسیرنمونه: ج 15، ص 347) می نویسد برای اینکه جای هیچ گونه عذر و بهانه ای برای کسی باقی نماند “آن را به زبان عربی آشکار نازل کرد. در تفسیر علی بن ابراهیم در فضیلت و برتری عجم بر عرب در پذیرش قرآنآمده است: از امام صادق(ع) به نقل است: که درباره آیه “ولو نزلنا علی بعض الاعجمین” ... فرمودند: اگر قرآن بر عجم نازل شده عرب به آن ایمان نمی آورد و این برای عجم فضیلتی است .
4-اهمیت و سوق الجیشى بودن سرزمین حجاز و مناسب بودن این منطقه براى نشر اسلام نسبت به دیگر مناطق جهان و حكمت هاى دیگرى باعث شد این سرزمین خاستگاه بعثت پیامبر گرامى اسلام(صلى الله علیه وآله) باشد. سخنورى و به رخ كشیدن سخنان ادبى و اشعار زیبا، سرزمین مكه و اطراف آن را به میدان هماوردى ساكنانش ـ در این زمینه ـ تبدیل كرده بود، و از سویى حكمت الهى اقتضا داشت كه معجزه ى پیامبر متناسب فن و علم رایج در آن زمان و مكان باشد; همان گونه كه در معجزه هاى پیامبران دیگر، این مصلحت رعایت شده است. در چنین شرایطى بهترین معجزه، آوردن كتابى است كه با سخنان شیوا و دلنشین، برترى خود را بر قوى ترین و زیباترین سخنان آن دوران آشكار كند. از آن جا كه دین اسلام آخرین و كامل ترین دین آسمانى است، لازم است قرآن كه معجزه ى جاویدان و ماندگار چنین دینى است، براى بهره مند شدن انسانها در همه ى زمان ها، به زبانى نازل شود كه بر اساس اعجاز در فصاحت و بلاغت در مقام تحدى بر آمده و نه تنها مردم صدر اسلام را، بلكه همه ى انسان ها را در همه دوران و همه مكان ها به هماوردى و آوردن نمونه ى كوچك مانند قرآن فرا بخواند، و بر اساس آنچه كه در نكته ى دوم گذشت، بهترین زبانى كه بتواند این هدف را دنبال كند، زبان عربى است.
5- با توجه به حكیم بودن خداوند و این كه او خالق و معلم زبان انسان هاست و مرتبه هاى استوارى و كیفیت زبان ها را مى داند، نازل شدن قرآن به زبان عربى چیزى جز مقتضاى مصلحت و حكمت الهى نیست. كِتابٌ أُحْكِمَتْ آیاتُهُ ثُمَّ فُصِّلَتْ مِنْ لَدُنْ حَكِیم خَبِیر;( هودآیه 1) این كتابى است كه آیاتش استحكام یافته، سپس تشریح شده، از نزد خداوند حكیم و آگاه - نازل گردیده است . احیا: از بدیهیات است که هر رسولی با ید به زبان قوم خود سخن گوید و مگر غیر ازاین هم راه دیگری سراغ دارید که فردی از میا ن قومی بخواهد ابلاغ وحیکند و به زبان قوم دیگری سخن گویدو انتظار داشته باشد که حرف هایش را بفهمند و گوش دهند و ایمان آورند .همین نکته در اشکال کفار که مطالب قرآن را گفته فردی رومی یا ایرانی می دانستند دیده می شود . حال فرض کنیم که زبان قرآن هم به رومی یا ایرانی بود چگو نه کسی قبول می کرد که این تهمتاست و اصل و ریشه ندارد ....تمام این سوالات از طرف کسانی است که زبان آنها عربی نیست . از طرف دیگر چنانچه قرآن به هر زبان دیگری میبود همین سوالات باقی بود واکنون در جهان علم ترجمه متون رایج است ومشکلی هم ندارد - این هم به خاطر عدم ظرفیت انسان و زبانهای بشری است . .. 🔰 @p_eteghadi 🔰
آیا قرائت و تلاوت قرآن ثواب دارد؟ پاسخ: 1- تلاوت قرآن امر خداوند متعال است: وَ رَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتيلاً (مزمل/4) و قرآن را شمرده و روشن و با تأمل و دقت بخوان فَاقْرَؤُا ما تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآن‏ (مزمل/20) پس به اندازه ‏اى كه براى شما ممكن است، قرآن را تلاوت كنيد 2- خداوند هم وقتی به امری فرمان می دهد و مؤمنان آن را انجام می دهند، در برابر این انقیاد و اطاعت از فرمان الهی پاداش می گیرند؛ نیز در برابر انجام کارهای «خیر» و «صالح» (که تعبیر قرآن است و به تعبیر فارسی «نیک» و «شایسته») ) وعده پاداش داده است و از جمله مصادیق بارز عمل خیر و صالح تلاوت قران است: وَ مَنْ يَعْمَلْ مِنَ الصَّالِحاتِ مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثى‏ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولئِكَ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ وَ لا يُظْلَمُونَ نَقيراً (نساء/124) و آنهايى كه اهل ايمان هستند مرد يا زن، اگر كار خوبى انجام دهند، وارد بهشت خواهند شد و به اندازه پوسته هسته خرمايى به آنها ستم نمى ‏شود. 👇👇👇👇